Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.779
    Sted
    Oslo
    På den ene siden; formuesskatt gjør at utlendinger tar over norsk eierskap
    På den andre siden; norsk næringspolitikk og rammevilkår gjør at utlendinger skyr Norge
    Kan begge deler være sant på samme tid?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.541
    Det hadde vært nydelig om så var tilfelle, men skolevalget indikerer kanskje noe annet. Uansett har vel denne kampanjen blitt gjennomskuet av mange.
    Egentlig litt trist at fjerning av formueskatten er en av de viktigste sakene for ungdommen.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.541
    Formueskatt har sammen med noe andre saker fått for mye plass i denne valgkampen, er mye penger å spare inn på budsjetter men dette er ikke en ferdighet politikere har.

For meg som ønsker nasjonalt eierskap og utvikling er formueskatt kun en ting som gir utenlandsk eierskap en fordel og uten like vilkår går dette bare en vei.

Men jeg griner ingen tårer for fattige milliardærer de klarer seg nok men jeg er ikke like sikker om det er bra for resten av oss når alt blir oppkjøpt av folk som garantert ikke tenker på det norske sosialdemokratiske velferdssamfunnet.
    Hva syntes du da om at mesteparten av SPUs midler er plassert i utlandet?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Market Snodsbury
    Det hadde vært nydelig om så var tilfelle, men skolevalget indikerer kanskje noe annet. Uansett har vel denne kampanjen blitt gjennomskuet av mange.
    Ja, eg trur iallfall støtta til den katten har vorte mykje sterkare på venstresida. Korleis det går, sånn heilt til slutt, ser vi i morgon.

Vert det borgarleg, har dei iallfall eitt soleklart mandat for å fjerna skatten.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Formueskatt har sammen med noe andre saker fått for mye plass i denne valgkampen, er mye penger å spare inn på budsjetter men dette er ikke en ferdighet politikere har.

For meg som ønsker nasjonalt eierskap og utvikling er formueskatt kun en ting som gir utenlandsk eierskap en fordel og uten like vilkår går dette bare en vei.

Men jeg griner ingen tårer for fattige milliardærer de klarer seg nok men jeg er ikke like sikker om det er bra for resten av oss når alt blir oppkjøpt av folk som garantert ikke tenker på det norske sosialdemokratiske velferdssamfunnet.
    For morro skyld sjekket jeg hvor mange som betaler formuesskatt i Norge, det er så mye fokus på "rikingene". I 2022 var det omlag 620 000 som betalte formueskatt i Norge. Det skulle vært interessant å sett hvor mye staten henter inn av formueskatt feks fordelt på alder og inntekt.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.388
    Torget vurderinger
    1
    På den andre siden; norsk næringspolitikk og rammevilkår gjør at utlendinger skyr Norge

Dette finnes det garantert statistikk på, det som er helt sikkert er at der man forer grønne sjarlataner er da ikke interessen så liten…

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.388
    Torget vurderinger
    1
    Hva syntes du da om at mesteparten av SPUs midler er plassert i utlandet?

De blir forhåpentligvis plassert der de gir best avkastning til oss, om du tenker at dette er dobbeltmoralsk så er jeg for frie nasjonalstater som får velge hvor mye man legger til rette og ønsker slike plasseringer.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Market Snodsbury
    Eg trur uansett «nasjonalt eigarskap» er eit ganske tomt omgrep så lenge fri flyt av kapital har vore det styrande politiske prinsippet dei siste 30 åra.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.388
    Torget vurderinger
    1
    Eg trur uansett «nasjonalt eigarskap» er eit ganske tomt omgrep så lenge fri flyt av kapital har vore det styrande politiske prinsippet dei siste 30 åra.

Joda men det tar litt tid før politikere får med seg konsekvensene av at multinasjonale selskaper har sine skatteparadiser.

Men det har da nå blitt mer snakk om en minimumsbeskatning av disse, slik er det ved mangel på konsekvenstenking og når samme gjengen skal prøve og rette de uheldige virkningene av sin politikk.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.614
    Torget vurderinger
    0
    Min morfar var politisk oppnevnt styreleder i vår landsdels El-verk i et par årtier. Grunnen var selvsagt at politisk styring var ønskelig, fordi det var en tjeneste som var til for innbyggerne i landsdelen. Viktigste kriterie var billigst mulig strøm for beboerne.

Så politisk styring fungerte før, og jeg ser ingen som helst grunn til at det ikke skal fungere nå.
    Du besvarer jo ditt "spørsmål" selv. Viktigste kriterie var billigst mulig strøm. men det det jo ikke i dag. I dag er viktigste kriterie å flå kundene så mye som mulig slik at profitten blir så stor som mulig! Men det artige er jo at de fleste kraftverk har jo kommuner som sine eiere og de lokale politikerne er mest av alt opptatt av at kommunene skal få så stort utbytte som mulig. Så grådige politiske "eier representanter" er ikke et hår bedre enn de privatkapitalistiske!

• Liker
    Reaksjoner: cox

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.805
    Sted
    Holmestrand

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.742
    For morro skyld sjekket jeg hvor mange som betaler formuesskatt i Norge, det er så mye fokus på "rikingene". I 2022 var det omlag 620 000 som betalte formueskatt i Norge. Det skulle vært interessant å sett hvor mye staten henter inn av formueskatt feks fordelt på alder og inntekt.
    De i alle fall litt prinsipielle problmenene med slik dette er innrettet i Norge er at det er ganske mange som betaler formueskatt som ikke opplever seg som spesielt rike. Type godt øvre middelklasse men en del år på baken. Om man tilhører den så skal man, om man er et sted rundt 50, egentlig ha gjort ganske mye galt om man ikke er i formueskatteposisjon siden innsalgspunktet er såpass lavt.

Det andre er at man ikke beskatter folks faktisk formue men skiller ganske aggressivt mellom hvordan man nå har plassert denne. De store fritakene for egen primærbolig er det mest skrikende eksempelet i så måte.

Bortsett fra halen til høyre i fordelingen så betaler de langt felste ikke veldig mye formueskatt. Men det er nok ganske mange som ligger et sted mellom f.eks 50-100k i året.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.713
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette argumentet er ikke riktig, selv om det gjentas ofte nok.

Hvis du ser på de to gruppene vi her snakker om:
    a) norske investorer
    b) Utenlandske investorer

Så er det slik at begge grupper investerer både i Norge og i utlandet.
    Når vi da innfører formueskatt - så rammer det gruppe a) - men det spiller jo ingen rolle om en norsk investor investerer i Norge eller i utlandet - formueskatten blir den samme.

Og det er jo helt det samme for gruppe b). De betaler jo ikke formueskatt i noen andre land heller - så selv om Norge innfører formueskatt - som norske investorer må betale - så gjør jo ikke det investeringer i Norge mer attraktiv for utenlandske investorer - de betaler jo ikke formue skatt noe sted.

Eneste effekten man kan påstå er jo at inndragningen av kapital gjennom denne skatten - gjør at norske investorer får mindre penger - og dermed har mindre penger å investere for (både i innland og utland).

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    96
    Uten Stoltenberg ville det sannsynligvis blitt regjeringsskifte.
    Jeg lever helt greit med Støre, som jeg også hadde gjort med Solberg. Det gjelder nok de fleste, vi merker lite forskjell.
    Men det er litt fascinerende at enkeltpersoner påvirker folk i så stor grad. AP ville ligget rundt 20% uten Jensemann sitt comeback, og politikken er den samme.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.732
    Uten Stoltenberg ville det sannsynligvis blitt regjeringsskifte.
    Jeg lever helt greit med Støre, som jeg også hadde gjort med Solberg. Det gjelder nok de fleste, vi merker lite forskjell.
    Men det er litt fascinerende at enkeltpersoner påvirker folk i så stor grad. AP ville ligget rundt 20% uten Jensemann sitt comeback, og politikken er den samme.
    Sist vi hadde en blå regjering, var også jeg av den oppfatning at styringspartiene (H og Ap) er ganske like, og at forskjellene ville være ubetydelige for "folk flest". Jeg ble overrasket over hvilke dreininger politikken faktisk tok under Solberg-regjeringens periode, og skal aldri mer innbille meg at H og Ap er samme ulla.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Market Snodsbury
    skal aldri mer innbille meg at H og Ap er samme ulla.
    Trur det er riktig at Solberg-regjeringa fekk gjennom temmeleg mange endringar.

Utover det har eg hatt kjensla av at denne valkampen har vore meir «ideologisk» enn på lenge, og mindre prega av små, konkrete einskildsaker og den dritkjedelege «då de sjølv sat i regjering». Eller: ideologisk på den måten at det har handla om førestillingar om kva slags samfunn vi ønskjer i framtida.

Godt val, alle saman.

No skal eg prøva å ikkje posta meir liksom-analyse før fasit er klar. 🤭

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    3.584
    Sted
    Nordland
    Alle snarveiers mor👀
    Hvorfor er det slik at mange tror dette er løsningen?
    Hvorfor er det bare kvinner som sier Ja-takk til mirakelkuren?
    #forskning

IMG_9247.jpeg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.890
    Sted
    Sølvbyen
    Kjenner noen i Ap, og de fortalte at Støre-regjeringen brukte veldig mye tid når de tok over sist på å reversere alle de usosiale kuttene H hadde gjort mens de satt i regjering. De to er ikke det samme i det hele tatt.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.855
    Torget vurderinger
    2
    Husker jeg leste en oversikt over hvordan partiene stemte på stortinget i 2017-18, den viste at dengang så stemte H og AP likt i 46% av sakene. Om vi er der i dag vet jeg jo ikke.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.805
    Sted
    Holmestrand
    Og noen klarer å bli onkel Skrue-rike i dette vanstyrte skattehelvetet.
    Hvordan er det i det hele tatt mulig

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.890
    Sted
    Sølvbyen
    Det er bare mulig for hardtarbeidende og rettskafne Randroider som står opp mot kollektivisme og godhetstyranni.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.713
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tja - jeg synes det skal være lov å være litt systemkritisk, selv om det stort sett går greit i Norge.

Noen eksempler:
    • Den ekstra arbeidsgiveravgiften som ble innført, justert året etter og fjernet året etter det igjen - er en typisk idiotgreie som genererer ekstremt mye ekstra arbeid ute i næringslivet.
    • Nye regler om innleieforbud er også veldig dårlig håndtverk. Hvis man ser litt forbi det politiske ønske om å forby/regulere innleie, så er regelverket uklart, usammenhengende og blir praktisert ulike av ulike selskaper fordi ingen vet hva som faktisk gjelder.
    • Rigid regelverk om styresammensetning, ESG rapportering, arbeidstidsbestemmelser osv gjør ting veldig krevende.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.805
    Sted
    Holmestrand
    Tja - jeg synes det skal være lov å være litt systemkritisk, selv om det stort sett går greit i Norge.

Noen eksempler:
    • Den ekstra arbeidsgiveravgiften som ble innført, justert året etter og fjernet året etter det igjen - er en typisk idiotgreie som genererer ekstremt mye ekstra arbeid ute i næringslivet.
    • Nye regler om innleieforbud er også veldig dårlig håndtverk. Hvis man ser litt forbi det politiske ønske om å forby/regulere innleie, så er regelverket uklart, usammenhengende og blir praktisert ulike av ulike selskaper fordi ingen vet hva som faktisk gjelder.
    • Rigid regelverk om styresammensetning, ESG rapportering, arbeidstidsbestemmelser osv gjør ting veldig krevende.
    Selvsagt er det lov å være systemkritisk.
    Man SKAL faktisk være systemkritisk.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.805
    Sted
    Holmestrand
    Det er kanskje fordi menn er mindre opptatt av hvordan kroppen ser ut, tror nå jeg. Menn med pondus eller ølmage er fornøyd som de er.
    Nu vel,
    noen av oss er nok litt systemkritiske til egen livvidde, men ja, tror vi gjerne lever bedre(?) med våre feil og mangler. 🤗

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.388
    Torget vurderinger
    1
    Alt går på skinner og pengene renner effektivt ut, litt sånn typisk for offentlig forvaltning....

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.732
    Nesten 1/4 av velgerne har levert sin stemme til FrP. Det er pinlig, og jeg blir rett og slett ganske lei meg. Deres partiprogram passer ikke inn i dagens verden i det hele tatt.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.779
    Sted
    Oslo
    Nesten 1/4 av velgerne har levert sin stemme til FrP. Det er pinlig, og jeg blir rett og slett ganske lei meg. Deres partiprogram passer ikke inn i dagens verden i det hele tatt.
    Men kanskje det var Disney heksen Sylvi fra Tryll som skremte mange nok over til den andre siden

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    492
    Sted
    Bergen
    Ikke utenkelig at høyre har tapt på at Frp har blitt så stor og at en stemme på høyre var et steg nærmere Sylivia som statsminister (med et skammelig utsagn som "Greta Tunberg er en svensk gjengkrimininell"). Jeg er nok en av dem og min stemme gikk til Venstre i håp om at de kom over sperregrensen. Miljøprofil og tatt et tydelig standpunkt om Ukraina, synd det ser ut til at de ikke kommer over.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.846
    Torget vurderinger
    1
    Ikke utenkelig at høyre har tapt på at Frp har blitt så stor og at en stemme på høyre var et steg nærmere Sylivia som statsminister (med et skammelig utsagn som "Greta Tunberg er en svensk gjengkrimininell"). Jeg er nok en av dem og min stemme gikk til Venstre i håp om at de kom over sperregrensen. Miljøprofil og tatt et tydelig standpunkt om Ukraina, synd det ser ut til at de ikke kommer over.
    Ser ikkje vekk frå at det er venstreveljarar som har gått til MDG og, for å sleppa å sjå gliset til Listhaug på slottstrappi.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.742
    Tja, ikke at jeg har stemt på EffErrrPe noen gang, men det som for type 10 år siden var generelt regnet som helt grusom innvandrinspolitikk er nå stort sett i all hovedsak mainstream norsk politikk selv om det gjerne er pakket noe penere inn. Det er ikke lengre tilbake enn 2017 siden de langt fleste lo høyt da Sylvi Listhaug advarte mot "svenske tilstander" i Norge. Nå har vel de fleste fått med seg hva som så smått har begynt å skje på den fronten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn