Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.761
    Sted
    Oslo
    På den ene siden; formuesskatt gjør at utlendinger tar over norsk eierskap
    På den andre siden; norsk næringspolitikk og rammevilkår gjør at utlendinger skyr Norge
    Kan begge deler være sant på samme tid?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.540
    Det hadde vært nydelig om så var tilfelle, men skolevalget indikerer kanskje noe annet. Uansett har vel denne kampanjen blitt gjennomskuet av mange.
    Egentlig litt trist at fjerning av formueskatten er en av de viktigste sakene for ungdommen.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.540
    Formueskatt har sammen med noe andre saker fått for mye plass i denne valgkampen, er mye penger å spare inn på budsjetter men dette er ikke en ferdighet politikere har.

For meg som ønsker nasjonalt eierskap og utvikling er formueskatt kun en ting som gir utenlandsk eierskap en fordel og uten like vilkår går dette bare en vei.

Men jeg griner ingen tårer for fattige milliardærer de klarer seg nok men jeg er ikke like sikker om det er bra for resten av oss når alt blir oppkjøpt av folk som garantert ikke tenker på det norske sosialdemokratiske velferdssamfunnet.
    Hva syntes du da om at mesteparten av SPUs midler er plassert i utlandet?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.002
    Sted
    Market Snodsbury
    Det hadde vært nydelig om så var tilfelle, men skolevalget indikerer kanskje noe annet. Uansett har vel denne kampanjen blitt gjennomskuet av mange.
    Ja, eg trur iallfall støtta til den katten har vorte mykje sterkare på venstresida. Korleis det går, sånn heilt til slutt, ser vi i morgon.

Vert det borgarleg, har dei iallfall eitt soleklart mandat for å fjerna skatten.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Formueskatt har sammen med noe andre saker fått for mye plass i denne valgkampen, er mye penger å spare inn på budsjetter men dette er ikke en ferdighet politikere har.

For meg som ønsker nasjonalt eierskap og utvikling er formueskatt kun en ting som gir utenlandsk eierskap en fordel og uten like vilkår går dette bare en vei.

Men jeg griner ingen tårer for fattige milliardærer de klarer seg nok men jeg er ikke like sikker om det er bra for resten av oss når alt blir oppkjøpt av folk som garantert ikke tenker på det norske sosialdemokratiske velferdssamfunnet.
    For morro skyld sjekket jeg hvor mange som betaler formuesskatt i Norge, det er så mye fokus på "rikingene". I 2022 var det omlag 620 000 som betalte formueskatt i Norge. Det skulle vært interessant å sett hvor mye staten henter inn av formueskatt feks fordelt på alder og inntekt.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.387
    Torget vurderinger
    1
    På den andre siden; norsk næringspolitikk og rammevilkår gjør at utlendinger skyr Norge
    Kan begge deler være sant på samme tid?

Dette finnes det garantert statistikk på, det som er helt sikkert er at der man forer grønne sjarlataner er da ikke interessen så liten…

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.387
    Torget vurderinger
    1
    Hva syntes du da om at mesteparten av SPUs midler er plassert i utlandet?

De blir forhåpentligvis plassert der de gir best avkastning til oss, om du tenker at dette er dobbeltmoralsk så er jeg for frie nasjonalstater som får velge hvor mye man legger til rette og ønsker slike plasseringer.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.002
    Sted
    Market Snodsbury
    Eg trur uansett «nasjonalt eigarskap» er eit ganske tomt omgrep så lenge fri flyt av kapital har vore det styrande politiske prinsippet dei siste 30 åra.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.387
    Torget vurderinger
    1
    Eg trur uansett «nasjonalt eigarskap» er eit ganske tomt omgrep så lenge fri flyt av kapital har vore det styrande politiske prinsippet dei siste 30 åra.

Joda men det tar litt tid før politikere får med seg konsekvensene av at multinasjonale selskaper har sine skatteparadiser.

Men det har da nå blitt mer snakk om en minimumsbeskatning av disse, slik er det ved mangel på konsekvenstenking og når samme gjengen skal prøve og rette de uheldige virkningene av sin politikk.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    Min morfar var politisk oppnevnt styreleder i vår landsdels El-verk i et par årtier. Grunnen var selvsagt at politisk styring var ønskelig, fordi det var en tjeneste som var til for innbyggerne i landsdelen. Viktigste kriterie var billigst mulig strøm for beboerne.

Så politisk styring fungerte før, og jeg ser ingen som helst grunn til at det ikke skal fungere nå.
    Du besvarer jo ditt "spørsmål" selv. Viktigste kriterie var billigst mulig strøm. men det det jo ikke i dag. I dag er viktigste kriterie å flå kundene så mye som mulig slik at profitten blir så stor som mulig! Men det artige er jo at de fleste kraftverk har jo kommuner som sine eiere og de lokale politikerne er mest av alt opptatt av at kommunene skal få så stort utbytte som mulig. Så grådige politiske "eier representanter" er ikke et hår bedre enn de privatkapitalistiske!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.775
    Sted
    Holmestrand

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.736
    For morro skyld sjekket jeg hvor mange som betaler formuesskatt i Norge, det er så mye fokus på "rikingene". I 2022 var det omlag 620 000 som betalte formueskatt i Norge. Det skulle vært interessant å sett hvor mye staten henter inn av formueskatt feks fordelt på alder og inntekt.
    De i alle fall litt prinsipielle problmenene med slik dette er innrettet i Norge er at det er ganske mange som betaler formueskatt som ikke opplever seg som spesielt rike. Type godt øvre middelklasse men en del år på baken. Om man tilhører den så skal man, om man er et sted rundt 50, egentlig ha gjort ganske mye galt om man ikke er i formueskatteposisjon siden innsalgspunktet er såpass lavt.

Det andre er at man ikke beskatter folks faktisk formue men skiller ganske aggressivt mellom hvordan man nå har plassert denne. De store fritakene for egen primærbolig er det mest skrikende eksempelet i så måte.

Bortsett fra halen til høyre i fordelingen så betaler de langt felste ikke veldig mye formueskatt. Men det er nok ganske mange som ligger et sted mellom f.eks 50-100k i året.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.710
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette argumentet er ikke riktig, selv om det gjentas ofte nok.

Hvis du ser på de to gruppene vi her snakker om:
    a) norske investorer
    b) Utenlandske investorer

Så er det slik at begge grupper investerer både i Norge og i utlandet.
    Når vi da innfører formueskatt - så rammer det gruppe a) - men det spiller jo ingen rolle om en norsk investor investerer i Norge eller i utlandet - formueskatten blir den samme.

Og det er jo helt det samme for gruppe b). De betaler jo ikke formueskatt i noen andre land heller - så selv om Norge innfører formueskatt - som norske investorer må betale - så gjør jo ikke det investeringer i Norge mer attraktiv for utenlandske investorer - de betaler jo ikke formue skatt noe sted.

Eneste effekten man kan påstå er jo at inndragningen av kapital gjennom denne skatten - gjør at norske investorer får mindre penger - og dermed har mindre penger å investere for (både i innland og utland).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn