Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.865
    Sted
    Sølvbyen
    Husker jeg smakte det som barn. Var det ikke honning blandet med sirup eller sukker eller noe sånt?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.780
    Sted
    Holmestrand
    Takk og lov. Det næraste ein kjem sirup på brødskiva. For noko drit.
    Jeg hadde kunde i etasjen over Sundas produksjonslokaler på Tveita i Oslo.
    Sunda er borderline spiselig.
    Banos der i mot.
    Når de produserte banos så var det nesten ikke til å være i bygget.
    Det stinket søt, emmen banan, seriøst kvalmt!
    Det eneste lyspunktet var å se svenskene som satt der og skrellet bananer, de kom jo faktisk i avisa.
    😂

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.863

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    96
    Tar den i denne tråden selv om det nødvendigvis ikke er så farlig.

Valgkamp på nordingvis..;

– Nei, men vi har gode tanker på hvordan vi skal få det. Vi må omstille oss. Det gjelder ikke bare oss, vi går med store underskudd over hele Kommune-Norge. Men vi er helt avhengig av inntektene fra formuesskatten, sier han og konkluderer:

– Vinner de borgerlige, så kan sistemann ut slukke lyset, sier han.

– Altså, dette blir så tullete at jeg ikke vet om det er noe poeng å svare. Han er en hel jåsspeis han Gunnar, sier Erlend, og fyrer seg sjøl opp:

– Han er en tullkuk, og dette utspillet høres ut som om det er kokt i hop hos Gutteklubben Kuken, sier Bøe.

Det skal de ha, nordlendingene har de soleklart beste skjellsordene og kallenavnene. Morsomt!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.780
    Sted
    Holmestrand
    Ja, men alle sikter på feil mål. Jeg har utdypet litt på fb: https://www.facebook.com/share/p/16bpvgNtVW/?mibextid=wwXIfr
    FB-innlegget:
    Godt skrevet.

Jeg lure også på denne klippetroen på bøter, det være seg fart eller foretaksbøter.

«Å ilegge f eks kommuner bøter for brudd er jo direkte medvirkende til å senke produksjonen.
    Riset bak speilet var følgende: Om en kommune ikke klarer å ta imot en pasient, må kommunen betale bøter for hver ekstra dag pasienten er på sykehuset.

VG kan nå avsløre at helseforetakene fra 2012 til 2018 har gitt norske kommuner bøter på nærmere 1,4 milliarder kroner.

Det betyr at kommunene har fått bøter over 300.000 ganger for pasienter de ikke har klart å ta i mot – slik den store helsereformen pålegger dem.«

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.863
    New Public Management. … når man vil kombinere det nest verste med kommersiell drift og det nest verste med offentlig byråkrati så er dette løsningen.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.229
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det "morsomste" med alle disse kommunale bøtene, er jo at ingen politikere eller styrende organer evner å koble dette mot en stadig forverring av økonomien til en stadig økende andel av norske kommuner.... godt over halvparten av landets kommmuner er nå mer eller mindre langt over på rødsida, og det gjelder nå stadig flere større kommuner, ikke bare små "trygdeinfiserte" distriktskommuner...

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.865
    Sted
    Sølvbyen
    I en verden hvor MMA er underholdning…
    Man bruker ikke slåsshansker i MMA eller noen annen kampsport jeg vet om, så jeg vil heller tilskrive dette en eller annen idiotisk æreskultur og/eller lav selvfølelse og dårlig impulskontroll. Har egentlig veldig vanskelig for å tenke meg at noen fra et kampsportmiljø står bak dette.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.780
    Sted
    Holmestrand
    Man bruker ikke slåsshansker i MMA eller noen annen kampsport jeg vet om, så jeg vil heller tilskrive dette en eller annen idiotisk æreskultur og/eller lav selvfølelse og dårlig impulskontroll. Har egentlig veldig vanskelig for å tenke meg at noen fra et kampsportmiljø står bak dette.
    Nei, de bruker ikke verktøy, men ellers er det glorifisert vold.
    Noe også Hollywood fyrer opp med.

«Serious head injuries are a significant risk in MMA due to repeated blows, with even sub-concussive impacts potentially leading to chronic traumatic encephalopathy (CTE), a degenerative brain disease. Concussions and more severe injuries like facial fractures are common, with head trauma ending about one-third of MMA fights. While rotational force is a key mechanism for concussions, research shows that more time spent sparring can correlate with white matter changes in the brain, underscoring the importance of injury prevention and awareness.»

I tillegg til absolutt alle andre skader man påføre andre med slag og spark. Knyttnever, albuer, knær og føtter.
    Skalling er muligens forbudt?

Men ikke bare slag og sparking:
    « In March 2025, a 21-year-old Australian fighter, Jake Sandler, died from medical complications after his debut MMA bout. His death was linked to organ failure while he was fighting through chokes, highlighting the potential severity of prolonged submission holds. »

Jeg føler meg ganske så sikker på at «sport» typ MMA og det vi ser på film desensitiverer oss med hensyn på hvordan vi ser på vold.
    Vi ser folk få seriøs grisebank, og de reiser seg gang på gang og kjemper videre med full innsats.
    På film må de gjerne skytes gjentatte ganger før det er slutt.

I virkeligheten så holder det fort med noe som ser ut som en liten kilevink før det er mørkt.
    Noe som i mange tilfeller fører til livsvarige og ikke minst -endrende skader.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.865
    Sted
    Sølvbyen
    Nei, de bruker ikke verktøy, men ellers er det glorifisert vold.
    Noe også Hollywood fyrer opp med.

«Serious head injuries are a significant risk in MMA due to repeated blows, with even sub-concussive impacts potentially leading to chronic traumatic encephalopathy (CTE), a degenerative brain disease. Concussions and more severe injuries like facial fractures are common, with head trauma ending about one-third of MMA fights. While rotational force is a key mechanism for concussions, research shows that more time spent sparring can correlate with white matter changes in the brain, underscoring the importance of injury prevention and awareness.»

I tillegg til absolutt alle andre skader man påføre andre med slag og spark. Knyttnever, albuer, knær og føtter.
    Skalling er muligens forbudt?

Men ikke bare slag og sparking:
    « In March 2025, a 21-year-old Australian fighter, Jake Sandler, died from medical complications after his debut MMA bout. His death was linked to organ failure while he was fighting through chokes, highlighting the potential severity of prolonged submission holds. »

Jeg føler meg ganske så sikker på at «sport» typ MMA og det vi ser på film desensitiverer oss med hensyn på hvordan vi ser på vold.
    Vi ser folk få seriøs grisebank, og de reiser seg gang på gang og kjemper videre med full innsats.
    På film må de gjerne skytes gjentatte ganger før det er slutt.

I virkeligheten så holder det fort med noe som ser ut som en liten kilevink før det er mørkt.
    Noe som i mange tilfeller fører til livsvarige og ikke minst -endrende skader.
    Jada, jeg er også enig i at MMA er veldig brutalt og er ikke noen fan av det selv, men jeg klarer ikke å se dette i forbindelse med organisert kampsport. Film kanskje, men tror ærlig talt dette er mest kriminelle eller noen med gjengtilknytning eller lignende som går rundt med våpen og bruker det for den minste provokasjon.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nu orker vi altså ikke mer syting om nord-sør, by-land. Heldigvis 4 år til neste gang
    kjære hva står jakuzzien på du? Sett den på 40 så husker vi lettere strømprisen
    og sett inn sjablisen i kjøleren…

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.780
    Sted
    Holmestrand
    Jada, jeg er også enig i at MMA er veldig brutalt og er ikke noen fan av det selv, men jeg klarer ikke å se dette i forbindelse med organisert kampsport. Film kanskje, men tror ærlig talt dette er mest kriminelle eller noen med gjengtilknytning eller lignende som går rundt med våpen og bruker det for den minste provokasjon.
    Det springende punktet for meg er ikke slåsshanske, det er at det blir slått i det hele tatt. Slåsshansken gjør det selvsagt mye verre, men å slå ned folk er uakseptabelt, og bør ikke normaliseres, verken med eller uten verktøy.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.865
    Sted
    Sølvbyen
    Det springende punktet for meg er ikke slåsshanske, det er at det blir slått i det hele tatt. Slåsshansken gjør det selvsagt mye verre, men å slå ned folk er uakseptabelt, og bør ikke normaliseres, verken med eller uten verktøy.
    Og det jeg mener er at det er feil å skylde tilfeldig vold som dette på kampsportmiljøer, selv om det selvsagt finnes noen råtne egg der også. Jeg er selvsagt helt enig i at det er uakseptabelt å slå ned folk, eller bruke vold annet enn i selvforsvar. Men at det brukes slåsshanske er faktisk noe helt annet, og det har ingenting med kampsport å gjøre. Han kunne like gjerne brukt en hammer eller en batong.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.780
    Sted
    Holmestrand
    Og det jeg mener er at det er feil å skylde tilfeldig vold som dette på kampsportmiljøer, selv om det selvsagt finnes noen råtne egg der også. Jeg er selvsagt helt enig i at det er uakseptabelt å slå ned folk, eller bruke vold annet enn i selvforsvar. Men at det brukes slåsshanske er faktisk noe helt annet, og det har ingenting med kampsport å gjøre. Han kunne like gjerne brukt en hammer eller en batong.
    Jeg mener at film og «sport» som MMA normaliserer uakseptabel vold.
    Ja, verktøyet kunne ha vært hva som helst. Det er også fullt mulig at voldsmannen i dette tilfellet aldri har sett en film eller har hørt om MMA. Det forandrer ikke mitt ståsted at stadig mere ekstrem voldsbruk blir normalisert. I gamle dager så var gjerne kampen over når den ene havnet på bakken. I dag brukes dette som anledning til å intensivere mishandlingen.
    Og jeg mener å se en sammenheng her.
    Men det er meg da.
    😎

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.865
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg mener at film og «sport» som MMA normaliserer uakseptabel vold.
    Ja, verktøyet kunne ha vært hva som helst. Det er også fullt mulig at voldsmannen i dette tilfellet aldri har sett en film eller har hørt om MMA. Det forandrer ikke mitt ståsted at stadig mere ekstrem voldsbruk blir normalisert. I gamle dager så var gjerne kampen over når den ene havnet på bakken. I dag brukes dette som anledning til å intensivere mishandlingen.
    Og jeg mener å se en sammenheng her.
    Men det er meg da.
    😎
    Vanskelig å si akkurat hva som er grunnen til at vold mellom ungdommer har blitt så stygg og hensynsløs, og det var jo det jeg lurte på i det første innlegget mitt også. Men jeg mistenker kanskje at det at man ofte filmer det og legger det ut på nettet og sprer det har gjort mye til at det har blitt normalisert, men jeg skjønner litt hva du mener med MMA også. Personlig ser jeg ikke på MMA fordi jeg syns det er ekkelt, men det har fortsatt ikke noe med slåsshansker eller andre slagvåpen å gjøre. Og vi hadde grov vold hvor folk slo og sparket noen som lå nede lenge før MMA ble kjent også. Og selv om det ikke nevner kampsport på tv spesifikt har det jo blitt forsket en del på vold i filmer og spill hvor det har blitt konkludert med at det ikke fører til mer vold i det virkelige liv.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.012
    Sted
    Sørlandet
    Jeg hadde kunde i etasjen over Sundas produksjonslokaler på Tveita i Oslo.
    Sunda er borderline spiselig.
    Banos der i mot.
    Når de produserte banos så var det nesten ikke til å være i bygget.
    Det stinket søt, emmen banan, seriøst kvalmt!
    Det eneste lyspunktet var å se svenskene som satt der og skrellet bananer, de kom jo faktisk i avisa.
    😂
    Jeg bodde noen år på Grünerløkka og der var det ikke levelig hver gang Freia satte i gang påskeproduksjonen av Kvikk Lunsj. Trailere med kjeksmasse og en søtlig eim over hele løkka. Fysj! Derimot var det langt hyggeligere duft når Ringnes/Frydenlund brygget øl. Det var tider det. 286 kvm i Grünersgate for 2500,- pr mnd inkl strøm.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.003
    Sted
    Market Snodsbury
    Vanskelig å si akkurat hva som er grunnen til at vold mellom ungdommer har blitt så stygg og hensynsløs
    Hugsar overføringshypotesen stod sterkt i min barndom også, og at eg gjentekne gonger at registrert at den ikkje vore særleg lett å påvisa denne. Trur mange frykta at D&D skulle føra til satanisme, også.

Men eg trur det er noko, kanskje ikkje heilt handfast, med at når vi normaliserer vald heile tida, ikkje på individnivå, men på samfunnsnivå, så kan det gjera lettare både å la seg underhalda av MMA og å impulsivt reagera med grov vald på trivialitetar.

Det sagt, eg hadde stor glede av å trena Muay Thai då eg var yngre, utan at det gav meg impulsar til gå laus på folk.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.865
    Sted
    Sølvbyen
    Hugsar overføringshypotesen stod sterkt i min barndom også, og at eg gjentekne gonger at registrert at den ikkje vore særleg lett å påvisa denne. Trur mange frykta at D&D skulle føra til satanisme, også.

Men eg trur det er noko, kanskje ikkje heilt handfast, med at når vi normaliserer vald heile tida, ikkje på individnivå, men på samfunnsnivå, så kan det gjera lettare både å la seg underhalda av MMA og å impulsivt reagera med grov vald på trivialitetar.

Det sagt, eg hadde stor glede av å trena Muay Thai då eg var yngre, utan at det gav meg impulsar til gå laus på folk.
    Med tanke på hvor mye videovold som var når jeg vokste opp burde vi ha et langt voldeligere samfunn enn vi har hvis det var noe hold i overføringshypotesen, som du kaller det. Jeg vet ikke, men magefølelsen min sier at vi kanskje må ta en del skritt tilbake og se på hele samfunnet som helhet for å forklare hvorfor vi får en slik desensitivisering? Jeg personlig tror vi kan "takke" algoritmer og en kontinuerlig strøm av inntrykk samt kanskje mindre mellommennskelig kontakt for noe av det iallfall.

Jeg skal ikke utelukke at MMA kan være med på det heller, og det er jo i mine øyne en del grovere underholdning enn f.eks. boksing hvor dommeren teller når noen går ned. MMA minner kanskje mer om gladiatorkamper fra antikken enn sport.

Jeg har trent litt kampsport selv gjennom årene, og hadde jeg ikke skadet kneet litt før jul hadde jeg sikkert trent enda. Men tenker på å komme i gang igjen etterhvert, da. Mest boksing og Muay Thai her også. :)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.780
    Sted
    Holmestrand
    Vanskelig å si akkurat hva som er grunnen til at vold mellom ungdommer har blitt så stygg og hensynsløs, og det var jo det jeg lurte på i det første innlegget mitt også. Men jeg mistenker kanskje at det at man ofte filmer det og legger det ut på nettet og sprer det har gjort mye til at det har blitt normalisert, men jeg skjønner litt hva du mener med MMA også. Personlig ser jeg ikke på MMA fordi jeg syns det er ekkelt, men det har fortsatt ikke noe med slåsshansker eller andre slagvåpen å gjøre. Og vi hadde grov vold hvor folk slo og sparket noen som lå nede lenge før MMA ble kjent også. Og selv om det ikke nevner kampsport på tv spesifikt har det jo blitt forsket en del på vold i filmer og spill hvor det har blitt konkludert med at det ikke fører til mer vold i det virkelige liv.

Men hvis det ikke er internet, dataspill, film eller voldelig sport, hva står igjen da?
    😂
    Men alle er ikke enige, som vanlig:

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.229
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I takt med SoMe, mobiltelefoner etc er tilgangen på voldsfilmer blt betydelig enklere og mer utbredt.. det er ingen tvil om at enkelte ungdomsmiljøer synes at hysteriske voldsfilmer er "dritkult", så at det ikke er noen sammenhenger blir litt for søkt....
    Ungdomsvold både mot andre ungdommer og tilfeldige personer generelt har vel økt nokså dramatisk, særlig i sentrale strøk og byer..

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.865
    Sted
    Sølvbyen
    Men hvis det ikke er internet, dataspill, film eller voldelig sport, hva står igjen da?
    😂
    Men alle er ikke enige, som vanlig:
    Tja. Bibelen kanskje? Den er jo også full av vold og drap og fanteri, og den fantes lenge før film i det hele tatt var oppfunnet. 🙃

Jeg vet ærlig talt ikke, men jeg syns forklaringen om videovold blir for enkel og tror man heller må se på bakenforliggende årsaker og muligens ungdomskultur og gjenger, sammen med alt annet som er med å forme samfunnet vårt. Hvorfor har høyreekstremisme og fascistiske tendenser så gode vilkår for tiden? Kan det være en underliggende eksistensiell angst i en verden full av krig og uroligheter og følelsen av å mangle kontroll over tilværelsen som trigger utagering og skumle strømninger? Kanskje noen samfunnsvitere kan svare på dette, men jeg er bare en enkel sjel på bygda og skjønner ikke så veldig mye. 🙂

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    96
    Jeg skjønner ikke dette med Sunda. Det er jo bare utvannet honning. Som å grine over at det er tomt for karbonader, men så ligger det indrefilet ved siden av.
    Men nå kom jeg på at Lohengrin er borte. En helt unik sjokolade. Savnes dypt.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.847
    Torget vurderinger
    2
    Folk har alltid blitt påvirket av hva de ser på en skjerm, det er en grunn til at det informeres om produktplassering og forbud mot produkter rettet mot barn. De ser Haaland på tv og går ut og leker han etterpå. Hvor mye vold på en skjerm påvirker folk vet jeg jo selvfølgelig ikke men at det ikke gjør det tror jeg ikke på.

AI..;

Hvordan vold på TV påvirker ungdom
    • Økt aggresjon:
      Forskning har vist en sammenheng mellom mengden vold barn og unge ser på TV og deres egen aggressivitet, spesielt på kort sikt.

• Voldsatferd i fremtiden:
      Studier har funnet at tidlig eksponering for vold på TV kan føre til en større tendens til å bli voldelig senere i livet.

• Forskjeller i påvirkning:
      Yngre barn ser ut til å bli mer påvirket av TV-vold enn eldre ungdom.

• Samspill med andre faktorer:
      Effekten av TV-vold er sterkere hvis barnet allerede viser en tendens til aggressivitet eller har en bakgrunn med vold.

• Kjønnsforskjeller:
      Tidligere antok man at det primært var gutter som ble påvirket, men nyere forskning har også funnet sammenhenger for jenter.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    96
    Ungdomsvold både mot andre ungdommer og tilfeldige personer generelt har vel økt nokså dramatisk, særlig i sentrale strøk og byer..
    Det er et foreldre/oppdragelse/kultur problem. "Hvor er fedrene" spurte Shazija Majid i VG en gang. Og der er vi inne på kjernen.
    Det er en avsporing å begynne å snakke om film og spill når man ser på hva som skjer i visse bydeler i Oslo.

Når det er sagt, så er det nok slik at barn og unge som eksponeres for vold vil påvirkes av dette. Det nekter jeg ikke for.
    Det finnes forskning som viser økte tendenser til irritasjon og aggressivitet, uten at det nødvendigvis er vold i bildet.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.003
    Sted
    Market Snodsbury
    andre igjen vokste opp i idylliske Hedalen.
    Ja, det er jo eit argument for «MMA-argumentet»: vi (mange) tenkjer at 4chan (eller liknande, eg anar ikkje kvar folk går for å radikalisera seg no om dagen) kan forklara han her, Utøya-drapsmannen og han frå Bærum som skaut syster si. Så kvifor skulle ikkje MMA og FPS-videospel disponera for blind vald?

Problemet er vel at det i båe tilfella ikkje er tilstrekkeleg forklaring: Dei aller fleste vert ikkje valds- og drapsmenn.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.229
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det gamle uttrykket om lediggang som roten til alt ondt, har nok absolutt noe for seg, - ikke skal man gå på skole, ikke skal man arbeide...
    I tillegg til at SoMe har gjort det betydelig enklere for gærninger å finne hverandre og ikke minst finne hverandre helspø ideer og tanker.....

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.003
    Sted
    Market Snodsbury
    Det er jo openbert at dei har det; det ville jo vera galskap å plassera alt dei eig i eitt einaste selskap. Sjølvsagt. Er det ikkje ABCDEF det heiter?

Det eg lurer på er kvifor så mange stødige industrieigarar har stilt opp med halv- og usanne anekdotar i denne kampanjen. Eg anar ikkje, men eg vil tru støtta for formuesskatt er større no i folket enn for eit halvår sidan.

Det er nesten slik at eg har byrja å lura på om Høgre hadde tent på å inngå det skatteforliket Stoltenberg inviterte til i vår.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.589
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det eg lurer på er kvifor så mange stødige industrieigarar har stilt opp med halv- og usanne anekdotar i denne kampanjen. Eg anar ikkje, men eg vil tru støtta for formuesskatt er større no i folket enn for eit halvår sidan.
    Det hadde vært nydelig om så var tilfelle, men skolevalget indikerer kanskje noe annet. Uansett har vel denne kampanjen blitt gjennomskuet av mange.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.387
    Torget vurderinger
    1

Formueskatt har sammen med noe andre saker fått for mye plass i denne valgkampen, er mye penger å spare inn på budsjetter men dette er ikke en ferdighet politikere har.

For meg som ønsker nasjonalt eierskap og utvikling er formueskatt kun en ting som gir utenlandsk eierskap en fordel og uten like vilkår går dette bare en vei.

Men jeg griner ingen tårer for fattige milliardærer de klarer seg nok men jeg er ikke like sikker om det er bra for resten av oss når alt blir oppkjøpt av folk som garantert ikke tenker på det norske sosialdemokratiske velferdssamfunnet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn