Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.188
    Kommunikasjon er populært i offentlig sektor.

Det er en svært smittsom sykdom. Forsvarsbygg hadde for ti år siden 13 kommunikasjonsrådgivere hvorav to hadde direktørtittel. Forsvarsbygg har 1 (en) "kunde" - nemlig Forsvaret !

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.821
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sykdommen "Bureaucratitis Vulgaris" er sterkt smittsom.. den rammer særlig offentlig sektor, hvor den i stor grad lammer all sunn fornuft og logisk tenking...

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.249
    Erna satt ved makte i 8 år og var sterkt for å styrke privat næringsliv og redusere antall offentlige ansatte. Hun fikk ikke det helt til, mener å ha lest at i hennes 2 perioder økte off.ansatte med 7-9 prosent.
    Frp satt også i regjering og var for vedtak av bommer og reduserte takster men antal bommer økte og det samme med prisen.
    Og slikt skal man stemme på.?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.446
    Greit å innimellom bli minnet på at store idrettsarrangementer sjeldent er god butikk for særforbundene. Om det fungerer som vaksine mot idiotien i å arranger vinter-OL som med ujevne mellomrom dukker opp så er det i det minste noe.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.791
    Torget vurderinger
    2

Formuesskatten er den skatten som er mest hemmende for vekst og innovasjon for norske, unoterte selskap. Hovedutfordringen ved den er at den beskatter urealiserte verdier, og påløper uavhengig av inntekt, ifølge Johansen og Mæhle.
    Fører til trippelbeskatning
    De peker på at formuesskatt på arbeidende kapital fører til tvungent utbytte eller økt lønn, noe som fører til trippelbeskatning.
    – Dette utløser tvunget utbytte eller økt lønn, som gjør at kapitalen beskattes trippelt: selskapsskatt, utbytteskatt, formuesskatt. Dette reduserer likviditeten og investeringsevnen til bedriftene. Når utenlandske eiere slipper, gis de en konkurransefordel mot norske eiere, ifølge studentene.
    De har brukt en modell utviklet av NHH-professorene Thore Johnsen og Terje Lensberg, oppdatert med nyere tall, for å vurdere konsekvensene nærmere.
    – I følge modellen må en norsk bedriftseier ha 30 prosent mer fortjeneste for å være like investeringsmessig attraktiv som en utenlandsk eier, sier Mæhle og Johansen.

Sist redigert:

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.791
    Torget vurderinger
    2

Eierne av familieselskapet deres har betalt 50 millioner i formuesskatt de siste årene. Eierne av konkurrenten Vard betaler ikke formuesskatt - fordi de har italienske eiere

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.188

Eierne av familieselskapet deres har betalt 50 millioner i formuesskatt de siste årene. Eierne av konkurrenten Vard betaler ikke formuesskatt - fordi de har italienske eiere
    Situasjonen i Ulstein-gruppen ser slik ut:
    1749016521767.png

De har sikkert nok til salt i såret. De italienske konkurrentene klarer sikkert å bli enda litt rikere enn Ulstein-familien. Tragisk.

På det private plan har ellers Ulstein-søsken og slekt inntekter mellom 5 og 10 mill i året, jeg tror ikke de sliter med økonomien på hjemmebane, heller. Den skandinaviske modellen dreier seg om fordeling, dette er nå under hardt press fra en liten gruppe ekstremt ressurssterke, og jeg har liten tro på at det gjør samfunnet noe som helst bedre om (når) de vinner fram.

Sist redigert:

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.791
    Torget vurderinger
    2
    Situasjonen i Ulstein-gruppen ser slik ut:
    Vis vedlegget 1125564

De har sikkert nok til salt i såret. De italienske konkurrentene klarer sikkert å bli enda litt rikere enn Ulstein-familien. Tragisk.

På det private plan har ellers Ulstein-søsken og slekt inntekter mellom 5 og 10 mill i året, jeg tror ikke de sliter med økonomien på hjemmebane, heller. Den skandinaviske modellen dreier seg om fordeling, dette er nå under hardt press fra en liten gruppe ekstremt ressurssterke, og jeg har liten tro på at det gjør samfunnet noe som helst bedre om (når) de vinner fram.

Poenget her er at denne type virksomhet med eiere bosatt i Norge kommer til å forsvinne med dagens politikk. Det er helt opplagt. Dette kan selvfølgelig være en ønsket utvikling av noen, men jeg mener det er uheldig (angående henvisning til "skandinavisk" modell om fordeling er der slik at Norge er det eneste landet i Skandinavia - og et av veldig få i den vestlige verden forøvrig, som har formuesskatt)

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.188
    Poenget her er at denne type virksomhet med eiere bosatt i Norge kommer til å forsvinne med dagens politikk. Det er helt opplagt. Dette kan selvfølgelig være en ønsket utvikling av noen, men jeg mener det er uheldig (angående henvisning til "skandinavisk" modell om fordeling er der slik at Norge er det eneste landet i Skandinavia - og et av veldig få i den vestlige verden forøvrig, som har formuesskatt)
    Det er en påstand, og jeg tror ikke det er hold i den. Så jeg vil hevde at det ikke er opplagt.
    Enkelte, ja, stadig flere, hevder at pengenes behov for å flyte mot toppen er en naturlov, og den skal man ikke sloss imot. Jeg deler ikke den oppfatningen, snarere vil jeg hevde at den samfunnsmodellen man da tvinger igjennom, sår frøene til samfunnets nedgang. Ved for store forskjeller øker fattigdommen og ulikhetene, uroen i samfunnet øker og "folk flest" får det betydelig dårligere, middelklassen dør ut. Hilsen USA.
    Og "trickle down"-ideene har ingen rot i noen kjent virkelighet.

(EDIT: Spania, Frankrike og Sveits har formuesskatt
    )

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.791
    Torget vurderinger
    2
    Det er en påstand, og jeg tror ikke det er hold i den. Så jeg vil hevde at det ikke er opplagt.
    Enkelte, ja, stadig flere, hevder at pengenes behov for å flyte mot toppen er en naturlov, og den skal man ikke sloss imot. Jeg deler ikke den oppfatningen, snarere vil jeg hevde at den samfunnsmodellen man da tvinger igjennom, sår frøene til samfunnets nedgang. Ved for store forskjeller øker fattigdommen og ulikhetene, uroen i samfunnet øker og "folk flest" får det betydelig dårligere, middelklassen dør ut. Hilsen USA.
    Og "trickle down"-ideene har ingen rot i noen kjent virkelighet.

(EDIT: Spania, Frankrike og Sveits har formuesskatt
    )
    USA har ingenting med dette å gjøre. Det er usaklig argumentasjon. Norge blir ikke lik USA dersom man fjerner formuesskatten. Men den fjerner veldig mye risikokapital fra privat næringsliv i Norge. Det vil på sikt føre til betydelig lavere nyskaping og innovasjon og forretningsutvikling.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.502
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dersom et verft ikke klarer å konkurrere på pris blir det vanskelig å vinne kontrakter. Å betale formueskatt gjør det vanskeligere å gi en attraktiv pris.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.188
    USA har ingenting med dette å gjøre. Det er usaklig argumentasjon. Norge blir ikke lik USA dersom man fjerner formuesskatten. Men den fjerner veldig mye risikokapital fra privat næringsliv i Norge. Det vil på sikt føre til betydelig lavere nyskaping og innovasjon og forretningsutvikling.
    Sakligheten i argumentasjonen er at dette med fjerning av beskatning er en slippery slope, dersom man godtar premisset om at høyere beskatning av næringsdrivende er ødeleggende for konkurranseevnen, og dermed må unngås. Denne gangen er det formuesskatten, neste gang er det en annen skatt, avgift eller kostnad som angripes. Alt i konkurranseevnens navn. Teoretisk ender det med 0 skatt til de rikeste, det er dit USA nå er på vei.
    Nei, Norge kommer ikke dit denne uka, akkurat. Det jeg påpeker er nettopp denne glidende bevegelsen, der alle peker på alle andre og sier: "de har lavere skatt enn oss, derfor må vi også ha det!"

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.188
    Dersom et verft ikke klarer å konkurrere på pris blir det vanskelig å vinne kontrakter. Å betale formueskatt gjør det vanskeligere å gi en attraktiv pris.
    Det er flere ting i et samfunn som må avgjøre valg av leverandør, det rekker ikke med bare pris. Dersom det utelukkende er pris som gjelder, er det billigste løsning å benytte slaver i et land med billigst mulig kraft og eiendom.
    Dette er et politisk spørsmål, så ideen om at konkurranseevnen skal trumfe alt annet, er som grunnide farlig.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.446
    "Here wo go again. Mamma Mia, Mamma Mia"
    Nå skal ikke jeg mene fryktelig mye om hvor mange kommunikasjonsmedarbeidere som trengs rundtomkring, men man skal ikke glemme at antallet henvendelser fra pressen som skal generere nye saker hele tiden og også fra almuen har økt særdeles kraftig det siste la oss si tiåret. Det har blitt enormt mye enklere å fyre av en eller annen henvendelse til staten, det er et tårn av krav om innsyn i saker under behandling og kommunikasjonen foregår mye mer aktivt i flere kanaler enn tidligere. Noen må tross alt håndtere alt dette og de "normale" arbeidsoppgavene har heller ikke forsvunnet. Alt som kan krype og gå har nettsider hvor det skal publisere informasjon, ting skal ha universell utforming og så burtetter. At antallet personer som jobber med slikt øker burde ikke overraske noen. Jeg tviler på at sjorrrnalister som krever svar på henvendeler helst i går og samtidig skriver om hvor mange som driver med kommunikasjon er i stand til å se ironien i det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn