Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.483
    Jeg har brukt DNT-hytter ganske mye og selv de store, betjente av sorten ser man sjelden før man omtrent er fremme så det er ikke akkurat slik at de ruver i terrenget. Det samme gjelder egentlig for det meste av fremmedelementer i naturen, om det er en demning (av en eller annen grunn er det ikke særlig mange som er sure på store demninger ifm vannkraft), høyspentlinjer eller annet. Det kan se stygt ut på nærbilder, men det er ikke akkurat noe man ser særlig mye til. Vindturbiner plassert på høydedrag i områder folk ferdes er et unntak sånn sett.

Det som er litt fascinerene med den innbitte motstanden mot utbygging, og da spesielt vindkraft, er at flesteparten aldri har sett de. Jeg er mye over snittet ute i naturen, men jeg har aldri sett noen av de store vindkraftanleggene i Norge siden jeg ikke har oppholdt meg akkurat der de er bygget og det er normalt et bra stykke utenfor folkeskikken. De som bor eller har hytte i nærheten har rimelig nok et mer intens forhold til slikt og det er forståelig. Jeg er mildt overrasket over at det er såpass mange i nasjonen som snakker om urørt natur og den slags, basert på anekdotiske folktellinger på mine turer så er det i alle fall mange flere enn hva som liker å være ute i denne naturen. For en del år siden gikk jeg Nordmarka i Oslo fra nord til sør en fin sommerhelg. Bortsett fra DNT-hytten jeg overnattet på og Kikutstua jeg var innom så møtte jeg ikke et eneste menneske på blåstiene jeg brukte før jeg var mer eller mindre var tilbake i Oslo. Selv i Oslomarka er man omtrent helt alene om man bruker fotturstiene og er mer enn en times gange unna nærmeste utfartspunkt. Om man tar det enda et steg videre og bruke kun fri natur (altså ikke merkede stier) tipper jeg man kunne loffet rundt i Oslomarka i en måned uten å treffe noen.

Her går et fjordspenn med en høyspentledning. Svir virkelig i øynene (Norangsfjorden sett fra Slogen for de som ikke er lokalkjent)

1749379397089.png

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.581
    Vindturbiner ser vi nok av her i Rogaland. Trenger ikke bevege seg mye for å få øye på noen.
    Så kan en diskutere hvor langt vekke de må være for at det kan være ok.
    For min del må de være på andre siden av kloden sånn ca....

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.234
    Sted
    Ein knaus
    Nå er vel arkitektene en del av problemet, er ikke lange turen til Oslo om du vil sjekke, byen blir jo styggere for hvert år….
    Først og fremst på grunn av at dei nye byromma er gjennomført menneskefiendlege og ofte vanskeleg å lesa. Nybygg utan vindauge eller klar kommunikasjon på gateplan etc.

Den hersens Arkitekturopprøret har gjort ein viktig jobb med å gjera arkitektur til noko folk føler dei kan meina noko om. Nedsida er at det får folk til å romantisera fordums monumental arkitektur, som den totalt steindaude kombinasjonen Finansdept og Høgsterett (ein menneskeleg ørken) eller Frogner/Uranienborg (stort sett folketomme gater dei gongane eg flanerer i området).

Turisthytter er menneskeleg inngrep, og dei skal gjerne ha den funksjonen at du kan sjå dei eit stykke ifrå. Der tykkjer eg mengda naturinngrep og klimaavtrykk er viktigare enn om det er bølgjeblikk. Trur ikkje flora og fauna set større pris på lafta romantikk enn på moderne arkitektur.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.234
    Sted
    Ein knaus
    Vindturbiner ser vi nok av her i Rogaland. Trenger ikke bevege seg mye for å få øye på noen.
    Så kan en diskutere hvor langt vekke de må være for at det kan være ok.
    For min del må de være på andre siden av kloden sånn ca....
    For min del tykkjer eg dei er forferdeleg mykje sutring over vindturbinane, og eg må vedgå at eg sjeldan kjenner ubehag over å sjå dei, korkje på kontinentet eller langs kysten. Snarare det motsette.

Det samla naturinngrepet (særleg fugl, men også det anleggsarbeida fører med seg) er derimot verd å ta med i reknestykket.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.572
    Sted
    Bergen
    Med fare for å starte en mega diskusjon, noe som ikke er meningen, kun en liten betraktning ..
    Noe av motstanden mot utbygging i fjernmiljøet fra sentralmakten er et man, foruten å bo i Norge, ikke ser hva man får igjen for å avgi naturområder til, hovedsakelig oppfattet, byene.
    Det meste i grisgrendte strøk forfaller og det skjæres ned overalt.
    Ikke får man bygge ei rorbu i fjæra, ikke får man bygge ei hytte i et område fordi noen andre, gjerne langtbortefra har besluttet at det er verneverdig etc etc.
    Men når storsamfunnet skal ha får man fort bedre veier til vindmøllene en man har på veien som går langs fjorden og forbi butikken..
    Eller monstermaster på jorda der bonden ikke får anlegge en liten traktorvei for å hente ut skog..
    Rart at folk protesterer

For ikke å nevne de meget negative bivirkningene lokalt som kommer fra vindmøller mht for minsket boligverdi (ser ikke mange vindmølle forkjempere som legger inn kjempebud på boliger til salgs i nærheten av vindmølleparker), lyd forurensning, lys forurensing osv osv
    Trur vel at man lokalt ser at man må gi bort mye, men lite igjen, sett bort fra at man bor i Norge som er verdens beste land så disse smågnagerne får best holde stilt.. så da så

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.994
    Sted
    Oslo
    Ifølge Nettavisen nå, skal Kirken den Norske bruke 22 milloner på PR for å dra folk inn i kjerka.
    Hadde de høyna litt og holdt seg til sine egne myter så burde de satsa 30 bitcoins
    30 sølvpenger var jo summen som fikk Jesus opp på korset og kickstarta hele greia

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.031
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det slik @Aurora sier opp til enhver hva man liker eller ei. Selv setter jeg pris på såkalt moderne arkitektur som man kan se de forskjelligste plasser men for meg handler det om hvor det er, disse hyttene som jeg la ut er rimelig malplassert i flg. megselv, det passer rett og slett ikke inn, hadde de vært plassert andre plasser hadde jeg kanskje likt det, det er ikke hyttene i seg selv som er «problemet» det er helheten. Synes jeg.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.265
    Det er ikke mange som har ødelagt så mye for moderne arkitektur som Tommy Sørbø. Den mannens sutring over hvor stygt alt nyere enn 200 år begynner å bli patetisk.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.604
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    200 år er alt for nytt. F.o.m. 1600-tallet har det bare gått nedover. Bring tilbake den gotiske arkitekturen.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.190
    Norge turer fram i noe som ser ut som en alenegang. Når det gjelder gruvedrift på havbunnen er det helt klart Eklenor et al som står i bakgrunnen og presser på. Undervannsteknologi - vettu.

Mens f.eks utvikling av Fensfeltet i Norge, på land har ikke samme momentum. Der har oljeselskapet ikke noe å bidra med. Fensfeltet kan alene løse behovet for flere sjeldne jordarter ifm et grønt skifte og frigjøre oss fra Kina sitt hegemoni på området.

1749475398760.png

Emmanuel Macron, Frankrike | Emmanuel Macron uenig med norske politikere – vil ha forbud mot gruvedrift på havbunnen

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.304
    Torget vurderinger
    2
    Surprise surprise

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.451
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke mange som har ødelagt så mye for moderne arkitektur som Tommy Sørbø. Den mannens sutring over hvor stygt alt nyere enn 200 år begynner å bli patetisk.
    Moderne arkitektur har blitt moderne igjen.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.465
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^^^^Angående saksbehandlingstid, her noe mindre viktig enn våpenutvikling: Søknadsfristen for å arrangere sykkelritt på vei i Norge er 4 måneder*. Vi har gjort det til rutine å spørre om hvordan det går med behandlingen en uke før rittet. Da har SVV vanligvis ikke sett på søknaden enda.

*Fun fact: Det er samme søknadsfrist til et lite filleritt med tre åpne veier Stange Vestbygd som for Tour of Norway og Arctic Race som låser av hele byer i timesvis.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.465
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi har opplevd å motta tillatelsen etter rittstart ja.
    Dette sagt så vet SVV at vi vet hva vi driver med. Vi er ikke Styrkeprøven AS for å ta et grelt eksempel.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn