Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.554
    Sted
    Bergen
    Sånn er det når man bor i veRRRRRdens vakRRRReste by
    Interessant med Barcelona forbud mot korttidsutleie f.o.m. 2029. Tipper flere Spanske byer følger opp med tilsvarende
    I Malaga sliter servicenæringen med å få tak i folk til å jobbe. De har ikke råd til å bo i sentrum og de må så langt utenfor sentrum for å finne bosteder at det ikke går opp ift. arbeidstid og reise til/fra

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.554
    Sted
    Bergen
    Nordmenn henger litt etter, de tror fremdeles at Tesla et statussymbol...
    Litt det og litt pris og litt nabo…

litt Ot, går det an å koble seg fra nettet med en Tesla og andre kinabiler i samme klasse? Funker disse dersom man aldri kobler de til et nett?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.815
    Sted
    Holmestrand
    Nordmenn henger litt etter, de tror fremdeles at Tesla et statussymbol...
    Vet ikke om det har med det å gjøre.
    Jeg tror bare ikke rike folk bryr seg.
    Og ja, nordmenn er rike i den store sammenheng.

Jeg har snaut 600 venner på FB.
    Hvis jeg legger ut noe om Gaza, så får 3-5 «likes».
    Legger jeg ut et bilde av sashimi, barnebarn, katt eller hund så får jeg fort 100-200 likes.

Nordmenn bryr seg ikke.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.178
    Sted
    Fjøresteinane
    Malaga sliter servicenæringen med å få tak i folk til å jobbe. De har ikke råd til å bo i sentrum og de må så langt utenfor sentrum for å finne bosteder at det ikke går opp ift. arbeidstid og reise til/fra
    Bergen er offer for den mest idiotiske byplanlegginga i etterkrigstida, og gjekk frå eit tett sentrum til å verta den kanskje mest spreidde og bilbaserte “stor”-byen i landet. Trur det har vorte betre dei siste 25 år (altså: etter at eg flytta).

Det positive er sjølvsagt veldig koselege område i sentrum med gamle hus og minimal arealeffektivitet.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.423
    Er det mulig.

Det er populært å hvitvaske nordmenn med at dem ikke bryr seg. Hva om sannheten er at de faktisk støtter tankegodtset til Elon Musk?

Når vi ser norske partiledere hylle Nord Korea og russlands sitt styresett et det vel ikke usannsynlig at mange nordmenn også syns det blir digg med et fascistisk styre også her hjemme.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.178
    Sted
    Fjøresteinane
    Det er populært å hvitvaske nordmenn med at dem ikke bryr seg. Hva om sannheten er at de faktisk støtter tankegodtset til Elon Musk?

Når vi ser norske partiledere hylle Nord Korea og russlands sitt styresett et det vel ikke usannsynlig at mange nordmenn også syns det blir digg med et fascistisk styre også her hjemme.
    Det er nok ein del som tykkjer fascisme verkar kult, og drøymer om å gå i takt. Trur det er eit marginalt fenomen.

Å kalla leiaren for FORs ungdomsparti for ein «norsk partileiar» er i og for seg sant, men likevel ikkje ein veldig klargjerande påstand.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.028
    Sted
    Bergstaden
    Vet ikke om det har med det å gjøre.
    Jeg tror bare ikke rike folk bryr seg.
    Og ja, nordmenn er rike i den store sammenheng.

Jeg har snaut 600 venner på FB.
    Hvis jeg legger ut noe om Gaza, så får 3-5 «likes».
    Legger jeg ut et bilde av sashimi, barnebarn, katt eller hund så får jeg fort 100-200 likes.

Nordmenn bryr seg ikke.
    Kan hende mange ikke bryr seg, men jeg vet også at en del ikke er interessert i å engasjere seg i politikk og få "ubehagelige sannheter" i ansiktet når de scroller på facebook. En annen ting jeg har lurt på er også om mange ikke vil engasjere seg i slike saker med fullt navn, og at de er redd algoritmer eller lignende skal fange opp hva de klikker "liker" på. Også at man toner flagg hvis man tar stilling til kontroversielle temaer, og mange har jobbforbindelser og kolleger som venner på FB også. I det siste har vi jo sett at hva man har kritisert og ikke på sosiale medier kan få konsekvenser hvis man f.eks. skal reise til USA, så det er kanskje noe i det?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.553
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Alt det og mer til spiller helt sikkert inn, men sånn rent generelt virker det for meg som om nordmenn bryr/bekymrer seg mindre enn mange andre folkeslag om hva som rører seg i verden og hvilke trusler som finnes på horisonten. Kanskje fordi vi befinner oss langt fra det meste og ikke har opplevd noe annet enn fred og velstand i manns minne?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.945
    Torget vurderinger
    2
    Kan hende mange ikke bryr seg, men jeg vet også at en del ikke er interessert i å engasjere seg i politikk og få "ubehagelige sannheter" i ansiktet når de scroller på facebook. En annen ting jeg har lurt på er også om mange ikke vil engasjere seg i slike saker med fullt navn, og at de er redd algoritmer eller lignende skal fange opp hva de klikker "liker" på. Også at man toner flagg hvis man tar stilling til kontroversielle temaer, og mange har jobbforbindelser og kolleger som venner på FB også. I det siste har vi jo sett at hva man har kritisert og ikke på sosiale medier kan få konsekvenser hvis man f.eks. skal reise til USA, så det er kanskje noe i det?
    Mange som følger med...

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.028
    Sted
    Bergstaden
    Alt det og mer til spiller helt sikkert inn, men sånn rent generelt virker det for meg som om nordmenn bryr/bekymrer seg mindre enn mange andre folkeslag om hva som rører seg i verden og hvilke trusler som finnes på horisonten. Kanskje fordi vi befinner oss langt fra det meste og ikke har opplevd noe annet enn fred og velstand i manns minne?
    Det kan sikkert også være sant for en del, enten det er fordi de har andre bekymringer å konsentrere seg om, eller om de lever i en virkelighet hvor bekymringer og sosial samvittighet er litt fraværende.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.423
    Det er nok ein del som tykkjer fascisme verkar kult, og drøymer om å gå i takt. Trur det er eit marginalt fenomen.

Å kalla leiaren for FORs ungdomsparti for ein «norsk partileiar» er i og for seg sant, men likevel ikkje ein veldig klargjerande påstand.
    😄 posten min var med hensikt satt på spissen.

Jeg tror vi kommer nærmere sannheten om vi tenker oss at mange Tesla kjøpere forstår at dem gjør et kontroversielt valg. Men tenker at det spiller ingen rolle for det endelige utfallet hva dem velger. Som slik jeg ser det viser liten forståelse for årsakssammenheng og proaktiv tenking og handling.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.502
    Torget vurderinger
    96
    Det er jo egentlig helt Erna dette! Dette gjelder "dere andre" IKKE MEG! Er det ikke slik hun har fart fram de seneste årene?
    I det minste så opptrer hun ikke som disse "kroppsaktivistene", som går i fistel bare de leser ordet "slanking". Nå var det vel også trening som var mest i fokus, og det er sunt om man er både stor og liten. Å kritisere Erna for dette er rett og slett dustete.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.502
    Torget vurderinger
    96
    Denne passer vel her

Stygg sak. Men når det er gjort i en fei å skifte "juridisk kjønn", så kan jo dette være løsningen for bedrifter som tvinges til se bort fra kvalifikasjoner når de ansetter styremedlemmer.
    Man må gni seg i øynene over hvor absurde lover vi klarer å få igjennom i dette landet.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.186
    Sånn er det når man bor i veRRRRRdens vakRRRReste by
    Interessant med Barcelona forbud mot korttidsutleie f.o.m. 2029. Tipper flere Spanske byer følger opp med tilsvarende
    I Malaga sliter servicenæringen med å få tak i folk til å jobbe. De har ikke råd til å bo i sentrum og de må så langt utenfor sentrum for å finne bosteder at det ikke går opp ift. arbeidstid og reise til/fra
    Skarpt og godt skrevet av Erling Gjelsvik. Airbnb har eksplodert de siste 2 årene, jeg bor selv it av de gamle strøkene, tydelig med alle nøkkelboksene som har dukket opp. Fristende, en mørk natt å ta med seg en hammer..... !

Han skriver også om nybyggingen

"Nyere Bergen er et arkitektonisk takras, produktet av en byutvikling med ørkenspredning som konsept. I skjønn forening har politikk og entreprenørskap samarbeidet om å gjøre alt kjipest mulig."

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.028
    Sted
    Bergstaden
    Stygg sak. Men når det er gjort i en fei å skifte "juridisk kjønn", så kan jo dette være løsningen for bedrifter som tvinges til se bort fra kvalifikasjoner når de ansetter styremedlemmer.
    Man må gni seg i øynene over hvor absurde lover vi klarer å få igjennom i dette landet.
    Leste du ordentlig? Disse to har tydeligvis ikke skiftet juridisk kjønn.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.180
    Torget vurderinger
    1

Ikke bare her til lands, svensker er jo kokko på flere områder også dette.....

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.028
    Sted
    Bergstaden

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.028
    Sted
    Bergstaden
    Jeg har en bekjent fra organisasjonsarbeid som er transmann rundt min egen alder, og som har en voksen sønn. Han har skjegg og ser ellers 100% ut som en vanlig cismann, som i at jeg aldri hadde gjettet at han var trans bare av å snakke med han. Tror mange hadde stusset hvis sønnen hans skulle gå rundt og kalle ham "mamma".

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.180
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en bekjent fra organisasjonsarbeid som er transmann rundt min egen alder, og som har en voksen sønn. Han har skjegg og ser ellers 100% ut som en vanlig cismann, som i at jeg aldri hadde gjettet at han var trans bare av å snakke med han. Tror mange hadde stusset hvis sønnen hans skulle gå rundt og kalle ham "mamma".
    Nå er det jo en gang slik at det er mødre som føder barn, hva en ønsker å være forandrer ikke på dette.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.028
    Sted
    Bergstaden
    Nå er det jo en gang slik at det er mødre som føder barn, hva en ønsker å være forandrer ikke på dette.
    Så du mener at biologien skal trumfe at alle oppfatter ham som mann, og at han føler seg og oppfattes som en far for sønnen sin? Tenker du at det skulle vært forbudt for sønnen hans å kalle ham "pappa" også, eller kunne vi sett gjennom fingrene med det?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.180
    Torget vurderinger
    1
    Så du mener at biologien skal trumfe at alle oppfatter ham som mann, og at han føler seg og oppfattes som en far for sønnen sin? Tenker du at det skulle vært forbudt for sønnen hans å kalle ham "pappa" også, eller kunne vi sett gjennom fingrene med det?

Nei ulovlig bevares, han må da få kalle han hva han vil, er bare underlig at den friheten man forlanger til å velge hvilket «pronomen» man vil bruke gjelder kun ene siden i disse sakene. Som man ser her og i flere tilsvarende saker er man absolutt ikke villig til å innvilge siden som har biologien på sin side den samme retten.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.028
    Sted
    Bergstaden
    Nei ulovlig bevares, han må da få kalle han hva han vil, er bare underlig at den friheten man forlanger til å velge hvilket «pronomen» man vil bruke gjelder kun ene siden i disse sakene. Som man ser her og i flere tilsvarende saker er man absolutt ikke villig til å innvilge siden som har biologien på sin side den samme retten.
    På hvilken måte innvilges ikke "siden som har biologien på sin side" den samme retten? Jeg har ikke noe imot å snakke om dette på en saklig måte, men du setter litt tonen når du omtaler noe som "kokko" også.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.553
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enhver heterofil far står da fullstendig fritt til å kreve å bli kalt mor eller mamma, eller er det noen nye lover jeg ikke har fått med meg her?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.180
    Torget vurderinger
    1
    På hvilken måte innvilges ikke "siden som har biologien på sin side" den samme retten? Jeg har ikke noe imot å snakke om dette på en saklig måte, men du setter litt tonen når du omtaler noe som "kokko" også.

Bare det at en anmeldelse blir akseptert og div statlige instanser bruker tid på å behandle dette forferdelige overgrepet og selvfølgelig at det insisteres på at det tituleres etter ønske, om dette følges er selvsagt ene siden fratatt retten til å velge.

Og med knappe middler brukes det tid på slikt, det er i min verden kokko.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.815
    Sted
    Holmestrand
    Det er gode poenger, men resultatet blir jo at man ikke brys seg. 😎
    Reise til USA?
    Da er sannsynligheten for innkjøp av opp til flere tesla vesentlig større for å si det slik.
    😂

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.257
    Hva er det som får konservative kristne til å klikke i vinkel når det er snakk om likeverd, inkludering og toleranse?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.180
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det som får konservative kristne til å klikke i vinkel når det er snakk om likeverd, inkludering og toleranse?
    Er det dette som kalles å skyte i blinde? Man kaster ut de rette tiggerordene i håp om å få likes, relevansen er jo fraværende.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.028
    Sted
    Bergstaden
    Bare det at en anmeldelse blir akseptert og div statlige instanser bruker tid på å behandle dette forferdelige overgrepet og selvfølgelig at det insisteres på at det tituleres etter ønske, om dette følges er selvsagt ene siden fratatt retten til å velge.

Og med knappe middler brukes tid på slikt, det er i min verden kokko.
    Hvilken side er det som ikke får rett til å velge? Barnet? Den biologiske faren til barnet?

Rent medisinsk kan jeg se at det muligens kan være grunner til at han blir omtalt som "mor" i fødselsattesten, eller om det skal være noen andre rent praktiske årsaker som gjør det nødvendig, men utenom det skjønner jeg at man kan føle seg diskriminert hvis man blir omtalt som "mor" mot sin vilje i alle andre sammenhenger.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.180
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken side er det som ikke får rett til å velge? Barnet? Den biologiske faren til barnet?

Rent medisinsk kan jeg se at det muligens kan være grunner til at han blir omtalt som "mor" i fødselsattesten, eller om det skal være noen andre rent praktiske årsaker som gjør det nødvendig, men utenom det skjønner jeg at man kan føle seg diskriminert hvis man blir omtalt som "mor" mot sin vilje i alle andre sammenhenger.

Nå må du klare og holde fokus, den andre siden er selvsagt de som har biologien på sin side.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn