Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.186

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.180
    Sted
    Fjøresteinane
    Jeg møtte en kar som kom direkte fra NM i trekkspill eller noe slikt.
    Trur det er få miljø som festar like hardt som folkemusikk-gjengen.

Elles hugsar eg best ein lengre konversasjon med ein type som insisterte på å røykja heroin (meiner eg det var) i røykjevogna. Han kom jo rett frå avrusing, stakkar.

Ja, eg saknar gamle NSB.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.956
    Sted
    Oslo
    Trur det er få miljø som festar like hardt som folkemusikk-gjengen.

Elles hugsar eg best ein lengre konversasjon med ein type som insisterte på å røykja heroin (meiner eg det var) i røykjevogna. Han kom jo rett frå avrusing, stakkar.

Ja, eg saknar gamle NSB.
    Den gangen jeg studerte i Bergen reiste jeg og en kompis over med dagtoget på Bergensbanen.
    I spise vognen ( til gen X Y og Z; en egen vogn med bord og stoler og hvite duker der du kunne få omtrent alt mage og sjel begjærte) bestilte vi rødvin og fikk beskjed om at det var spiseplikt ved salg av alkohol. En skål blomkålsuppe til 10kr dekket den plikten, så med blomkålsuppe "fløy" vi over Hardangervidda i selskap med 3 flasker rødvin

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.956
    Sted
    Oslo
    Frp representant Per Manvik i Larvik kommunestyre:
    "Ordfører. Først og fremst vil jeg si at jeg selvfølgelig ikke har noe imot homofile. Bare så jeg har sagt det med én gang. Men jeg synes det blir litt mye. Og mange, mange flere. Det er veldig mange som er homofile, og blir mer og mer homofile. Og, ja ... det er ... sa Manvik fra talerstolen under onsdagens kommunestyremøte"

Fælt med det, det er mange flere homofile, og ikke nok med det, de blir mer og mer homofile
    Selv tror jeg ikke at jeg blir mer og mer hetero med tida, men hvem veit, ofte trøster jeg meg med Stabel
    last ned (1).png

Og ellers:
    gjett-hva-ingen-bryr-seg-funny-meme-original-edition-kopp.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.495
    Torget vurderinger
    0
    Ser ikke helt problemet med homofile menn. Jo flere homofile menn jo flere damer på resten av oss!

Problemet er jo disse lesbiske kvinnene, de ødelegger jo matematikken i det hele! 😮 😄

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.173
    ^Du har selv skrevet at du er fersk på AI, og det er svært synlig i dine utlegninger om temaet.
    Og det hadde vært veldig greit om man holder de rette temaer i de trådene som er beregnet på det som diskuteres.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.173
    Her er et bilde av den britiske utenriksministeren, David Lammy, på besøk til Liverpoolfans i en pub på Svalbard. Intet galt så langt, men se på bildet:
    1748504002661.png
    Altså, antakelig verdens nordligste pub med alt det måtte innebære. Og så Carlsberg?!!?? Hva f...? Hvor er Mack, Bådin, Helgelandsbryggeriet, Qvænbrygg, eller i verste fall noe annet urnorsk?? Men Carlsberg? Skjerpings, Svalbard!!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.819
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Svalbard er frihandels- og taxfree område, så man kjøper det som gir best uttelling mtp pris / kvalitet.... det er også bryggeri i Longyearbyen...
    På messe i NyÅlesund fikk vi servert en fisk jeg aldri hadde hørt om, - ligna på torsk, men mest sannsynlig fanget et sted rundt New Zealand...
    Penga rår...

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.963
    Torget vurderinger
    2
    Altså, antakelig verdens nordligste pub med alt det måtte innebære. Og så Carlsberg?!!?? Hva f...? Hvor er Mack, Bådin, Helgelandsbryggeriet, Qvænbrygg, eller i verste fall noe annet urnorsk?? Men Carlsberg? Skjerpings, Svalbard!!
    Som en som jobbet der oppe i noen år så kan jeg berolige deg med at det finnes masse annet godt øl å få tak i.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.597
    Sted
    Oslo
    ^Du har selv skrevet at du er fersk på AI, og det er svært synlig i dine utlegninger om temaet.
    Og det hadde vært veldig greit om man holder de rette temaer i de trådene som er beregnet på det som diskuteres.
    Klassisk hersketeknikk der ja - men, det er morsomt da. Saken kan enkelt besvares med å spørre KI selv. KI er jo avhengig av hva mennesker skriver og de kan skrive fakta eller løgn. Propaganda er eldgammelt og brukes av mange. Folk er veldig naive hvis de tror det benyttes bare av de man ikke liker. KI blir ikke intelligent hvis man skal hindre de i å finne informasjon som vi ikke liker. KI er jo en fint verktøy om man bruker de rett og utfordrer dem.

- og da antar jeg du er langvarig bruker av KI siden du ser at mitt kortvarige, men intense bruk er godt synlig for deg.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.173
    Klassisk hersketeknikk der ja - men, det er morsomt da. Saken kan enkelt besvares med å spørre KI selv. KI er jo avhengig av hva mennesker skriver og de kan skrive fakta eller løgn. Propaganda er eldgammelt og brukes av mange. Folk er veldig naive hvis de tror det benyttes bare av de man ikke liker. KI blir ikke intelligent hvis man skal hindre de i å finne informasjon som vi ikke liker. KI er jo en fint verktøy om man bruker de rett og utfordrer dem.

- og da antar jeg du er langvarig bruker av KI siden du ser at mitt kortvarige, men intense bruk er godt synlig for deg.
    Har benyttet det en del, og testet det ganske mye; i alle fall nok til å forstå at det er du selv som setter retningen for det som serveres fra AI. Dette har jeg vist deg eksempler på i en annen tråd (trump-tråden), der jeg fikk AI til først fortelle meg hvor fantastisk smart og kunnskapsrik DJ Trump er, for deretter å fortelle meg hvor totalt udugelig og kunnskapsløs han er. Samme tjeneste, med minutters mellomrom, diametralt forskjellige "fakta", og dette forteller ikke annet enn at det er hvordan du spør, som avgjør hvordan det blir svart.
    Vi har en egen tråd for AI: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/openai-sjukt-imponerende-ai.106041/
    En egen for Trump: https://www.hifisentralen.no/forume...p-quo-vadis-del-2.97925/page-950#post-4208835
    Og en egen for Russland: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/russland-en-tikkende-bombe-eller-bare-fjas.85746/

La oss forholde oss til dette, fremfor å blande alt i en eneste saus.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.597
    Sted
    Oslo
    La oss forholde oss til dette, fremfor å blande alt i en eneste saus.
    Russland tråden kan jeg ikke skrive i da, HFS er imot ytringsfrihet og en balansert debatt. Forøvrig rart at det var først nå noen sa det var en egen tråd om KI selv om jeg etterspurte en flere ganger tidligere.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.186
    I tradisjonen med "å følge utviklingen nøye". Interessant også at de var mye mer frampå når de var i opposisjon.

"Men hva finner vi i regjeringens handlingsplan mot negativ sosial kontroll og æresmotivert vold, som ble presentert på mandag?

Den består av 29 punkter.

Av disse forteller hele 25 at det er noe regjeringen vil «styrke» (9), «utrede» (4), «øke» (4), «heve» (3), «vurdere» (2), «bedre» (2) og «videreutvikle» (1). Øvrige punkter gjelder «Informasjon om», etc."

1748523286448.png

Æreskriminalitet, Æreskultur | Ny handlingsplan mot æreskriminalitet: Gå utenom, sa bøygen til regjeringen

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.031
    Sted
    Bergstaden
    Hvis man er overvektig så kan man trene som bare det uten å gå ned i vekt hvis ikke man passer på å spise riktig også. Litt som at man kan gå ned i vekt uten å trene bare ved å spise mindre.

Men hvis de vil ha folk ned i vekt kan de gjøre det billigere å kjøpe skikkelig mat, istedenfor billig, ultraprosessert ferdigmat. Rent kjøtt av god kvalitet og grønnsaker har blitt usannsynlig mye dyrere de siste årene.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.169
    Torget vurderinger
    1
    Trening er gram, kosthold er kilo. Når det er sagt er det liten tvil om at spesiellt kvinner vil ha nytte av styrketrening mtp beinbygging. NTNU har jo også gjort en del studier som viser god helsemessig gevinst av intensiv styrketrening.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.031
    Sted
    Bergstaden
    Selvsagt er trening bra, og styrketrening er vel anbefalt for både kvinner og menn når man blir eldre? Liker best kardio selv, trenger ikke akkurat å bli større enn jeg er. ;P

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.504
    Torget vurderinger
    96
    Trening er gram, kosthold er kilo. Når det er sagt er det liten tvil om at spesiellt kvinner vil ha nytte av styrketrening mtp beinbygging. NTNU har jo også gjort en del studier som viser god helsemessig gevinst av intensiv styrketrening.
    Man blir fort kvitt noen kilo med litt trening, om man spiser det samme som før man begynte.
    Bare det å gå raskt brenner betydelig med kalorier. Men kiloene forsvinner jo ikke om man "belønner" seg selv med ekstra mat etter hver tur.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.504
    Torget vurderinger
    96
    Dessverre blir man jo mer sulten av å trene 😔
    Så sant som det er sagt. Og man får ikke lyst på et eple eller en banan. Etter fysiske utskeielser, en dusj og godstolen... Da melder det seg et voldsomt sug etter litt usunn mat hos meg.
    Noe jeg som oftest faller for. Men nå har jeg aldri hatt lett for å legge på meg, men det er jo ikke så lurt uansett.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.031
    Sted
    Bergstaden
    Notorisk kjeltring og svindler satt som meddommer.

Kjenner litt til den personen. Vet at han har sendt truende sms'er til noen med navnet og adressen deres etter at de har stilt spørsmål ved om utdannelsen hans er reell i et diskusjonsforum o.l. Etter artikkelserien i VG vet vi at hele personen er en eneste stor bløff og at alt er svindel og luftslott.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.554
    Sted
    Bergen
    Litt som i en del andre tråder relatert til overvåkning. Den norske folkesjela i full fokus
    Bare det er billig nok er det ikke så farlig
    Vi ser til stadighet at man oppdager utstyr som skal være enkelt og greit faktisk har komponenter som har en overvåkningsfunksjon som sender all data til en server i et ikke vennligsinnet land
    Og det at en leverandør i Norge bedyrer at det ikke finnes noe i det utstyret de selger er ikke et troverdig sannhetsvitne
    For ikke å snakke om s/w, helt på linje med «.. kan ikke se den grense under vann..»
    Offentlig Norge er ganske så naiv og i mine øyne håpløs i slike saker
    Denne er jo så søt at .. «.. krav om at statlege aktørar skal gjere ei tryggleiksvurdering før dei handlar med til dømes Kina.» hahahahahaha Særlig at det øker tryggheten
    Men, vi er jo så fattig..

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.180
    Sted
    Fjøresteinane
    krav om at statlege aktørar skal gjere ei tryggleiksvurdering før dei handlar med til dømes Kina.» hahahahahaha Særlig at det øker tryggheten
    Tja. Td er reMarkable (hendig norsk tech-oppfinning) meir eller mindre forbode å bruka på UIO fordi det ikkje har hatt ei skikkeleg slik vurdering, og det same gjeld masse hendig programvare som sannsynlegvis er heilt ok, men som ikkje har gått gjennom ein slik prosess.

Så slike vurderingar vert allereie gjort. Dei er tungvinte og ikkje 100% treffsikre, og fordyrar dei fleste prosessar. Men dei er der.

Kva er alternativet? Total handelsboikott av Kina?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.554
    Sted
    Bergen
    Tja. Td er reMarkable (hendig norsk tech-oppfinning) meir eller mindre forbode å bruka på UIO fordi det ikkje har hatt ei skikkeleg slik vurdering, og det same gjeld masse hendig programvare som sannsynlegvis er heilt ok, men som ikkje har gått gjennom ein slik prosess.

Så slike vurderingar vert allereie gjort. Dei er tungvinte og ikkje 100% treffsikre, og fordyrar dei fleste prosessar. Men dei er der.

Kva er alternativet? Total handelsboikott av Kina?
    Man må nok innse at å kontrollere dagens tekniske utstyr som innehar elektronikk og s/w med sikte på uønsket overvåkning er tilnærmet umulig. Det er bare å lese seg opp på Huawei saken.
    Absolutt ingen kan gi noen garanti for at ikke et spesifikt utstyr ikke på noen måte f.eks. i fremtiden kan være sikret slik at data ikke sendes til noen du ikke ønsker.
    Med mindre dette utstyret ikke skal kobles på nett.
    Det er en grunn til at risikoaverse organisasjoner ikke sender deg til Kina med din jobb pc eller mobil. Dette gjelder jo også snart for usa.
    Og det gjelder det også egne lade og strømkabler

dermed står man med i et ubehagelig valg. I denne saken mener jeg at man bør ta et forbud mot droner fra Kina.
    ikke fordi det løser alt, men det sender viktige signaler og man må begynne en gang et sted.
    Og statlige aktører, utenom PST og Forsvaret har absolutt ingen muligheter til å sjekke sitt utstyr på en troverdig måte. Tror heller ikke de vil få det med dagens budsjetter

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn