Enda mer tog...
Selskapet som vedlikeholder togene på Sørlandsbanen, terminerte kontrakten etter store økonomiske tap. Nå overtar Go-Ahead arbeidet selv.
www.aftenbladet.no
Siden desember 2019 har Mantena AS hatt ansvaret for vedlikeholdet av togene på Sørlandsbanen, inkludert Jærbanen og Arendalsbanen.
Arbeidet er blitt utført i verkstedhallen i Hillevåg, hvor selskapet har hatt 36 ansatte.
Men nå er det slutt.
Mantena sa i mai i fjor opp kontrakten, og fra 1. juni er det Go-Ahead selv som overtar vedlikeholdet av togsettene.
Arne Roland, administrerende direktør i Mantena AS, mener at togene har vært krevende å vedlikeholde, og at selskapet gjennom hele perioden har levert langt ut over det som følger av kontrakten.
En kombinasjon av en krevende infrastruktur, systemfeil på togtypen og manglende
rullering av tog har gjort vedlikeholdet betydelig mer omfattende enn forutsatt.
Stort vedlikeholdsbehov
– Vi har slitt med å vedlikeholde materiellet som er på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Vedlikeholdsbehovet har vært langt høyere enn det anbudsgrunnlaget la til grunn, sier Roland.
– Dette har påført Mantena store økonomiske tap over flere år. Mantena er et kommersielt selskap, og vi må tjene penger. Det var derfor ikke mulig å fortsette på en bærekraftig måte, legger han til.
Roland forklarer at selskapet forsøkte å finne løsninger med Go-Ahead, uten å lykkes.
– Derfor gikk vi til det drastiske skrittet med å terminere avtalen, sier Roland.
Han legger til at dette var i tråd med kontraktens bestemmelser og med 12 måneders varsel.