Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.582
    En sannhet med modifikasjoner. Det er mangel på sykepleiere,
    Må i det minste skille mellom det som (eventuelt) er et resultat av profesjonskamp og krav om bestemt formalkompetanse for å gjøre ett eller annet (ref det over) og den "reelle" mangelen. Husk på at det ikke nødvendigvis er slik at mangel på folk med nødvendige formelle kvalifikasjoner er det samme som mangel på folk som kan utføre i alle fall deler av arbeidsoppgavene. Der jeg jobber nå så spøker vi med at de fleste ansatte ikke er kvalifiserte til å komme på intervju når stillinger lyses ut. I den eldre garde er det en god del som har liten til ingen utdannelse og i min aldersgruppe (40-50) er det ikke så mange som har mastergrad. Nå er det nærmest et krav for å komme på intervju om man kommer rett fra skolebenken i alle fall.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.033
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo blitt et stort problem for lenge siden.... Formalkompetanse uten egentlig kunnskap trumfer altfor ofte realkompetanse... alle må ha en master...

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.237
    Sted
    Holmestrand
    Eg er heilt sikker på at eksistensen av ein lett tilgjengeleg pub der og då ofte har fått meg til å drikka meir øl, så eg veit ikkje om det er heilt samanliknbart?

På hi sida trur eg neppe eg hadde vore så interessert i å drikka tidleg 17. mai, uavhengig av kva som var tilgjengeleg.
    Enig, men samfunnet trenger regler og reguleringer.
    F eks så er det helt greit med sjenketider som starter rundt lunsj i stedet for ved frokost.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.489
    Torget vurderinger
    2
    Utviklingen er eksplosiv, Fatter ikke at at politikere handler som nødvendig, En åpenbar trussel mot samfunnet og ingenting skjer av mottiltak. Det er som å se på et hus brenne og lure på og diskutere om man skal slukke med varmt eller kaldt vann. Og så kommer en som sier vann er for dyrt å bruke,
    n
    norske politikere og myndigheter har beslutningsvegring og soser rundt i departementer med PowerPoint og tror det hjelper

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    348
    Sted
    Nesodden
    Torget vurderinger
    1
    En sannhet med modifikasjoner. Det er mangel på sykepleiere, og det til en grad at sykepleiere nå regelmessig blir satt inn i mellomlederstillinger og som skiftledere i stedet for å "sløse" bort kompetansen deres på pasientarbeid.

Et stort problem er at til tross for at det blir utdannet mange hvert år, forsvinner mange på veien til sykehusene/sykehjemmene.

Mvh
    Fra Navs bedriftsundersøkelse 2025. Det er mangel på alle typer helseutdanninger. Størst er likevel mangelen på helsefagarbeidere. Det som kalles andre helseyrker er noe uspesifisert fra bedriftene som har svart, men trolig er det en lettere blanding a v helsefagarbeidere og sykepleiere.

1747811431128.png

• Liker
    Reaksjoner: tkr

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.267
    Torget vurderinger
    1
    Likhet for loven har jo lenge vært en utopi der kvinner får lavere straff enn menn og menn får straff etter hvem de er, men nå inntar det latterlige forskjeller...

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    14.875
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg skal ikke påberope meg særlig innsikt i denne materien eller saken, men det er noe med politikere som setter ideologi først. Jurister og andre fagfolk kan ryke og reise, vi vil være en næringsvennlig JA-kommune!

Han les kommuneplanen ganske annleis enn juristane og andre fagfolk i plan- og bygningsetaten.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.335
    Sted
    Oslo
    Jeg skal ikke påberope meg særlig innsikt i denne materien eller saken, men det er noe med politikere som setter ideologi først. Jurister og andre fagfolk kan ryke og reise, vi vil være en næringsvennlig JA-kommune!

Han les kommuneplanen ganske annleis enn juristane og andre fagfolk i plan- og bygningsetaten.

Helleland i Rema styret, ny Høyre byråd ser bort fra fagetater og haste behandler.
    Med Ibsen: "Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare"

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.237
    Sted
    Holmestrand
    Hyggelig med litt drahjelp til en hardt presset bransje, som kjent er det lave marginer. Godt lønn og andre godtgjørelser tas ut før driftsmarginen fastsettes da.

Hørte ham nettopp på NRK P2s Drivkraft.
    Der prøvde han hardt å framstå som solid plantet på jorda,
    med stor forståelse for vanlige folks liv.

Men det er jo lett å forstå andres problemer med en årslønn på 10-gangen (for ikke å si 20-gangen) til de du sympatiserer med.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.000
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dette og lignende, mye verre ting kommer vi til å se mye, mye mer av fremover.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.405
    Sted
    Sølvbyen
    Kanskje jeg er for mye online, men syns det dukker opp særs mange graverende voldssaker mer eller mindre hele tiden.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.405
    Sted
    Sølvbyen
    Absolutt, lurer bare på noen ganger om ting fortoner seg verre enn de er fordi jeg er i norgestoppen på doomscrolling, eller om det faktisk har blitt så ille som det virker. 🤔

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.582
    Absolutt, lurer bare på noen ganger om ting fortoner seg verre enn de er fordi jeg er i norgestoppen på doomscrolling, eller om det faktisk har blitt så ille som det virker. 🤔
    På rent generelt grunnlag så oppleves nok verden skumlere enn hva den gjorde for et par tiår siden eller hva den faktisk er. Når nyheter er nettbasert så er det et underliggende behov for hele tiden å ha noe nytt å melde og det skjedde nok mangt og meget før man aldri hørte om. Jeg har bodd i Oslo i over 20 år og har vært ganske mye ute på kveldstid, også i disse angivelig veldig skumle områdene men jeg har enda tilgode å se eller oppleve noe kjipt. Det bor tross alt ca 700.000 personer i Oslo og selv om det var et væpnet ran daglig så er sannsyneligheten for å bli utsatt for ett av sorten forsvinnende liten. Jeg finnes ikke redd når jeg går rundt i Oslo på kveldstid. Jeg skjønner at folk som har vært uheldige og opplevd ett eller annet en gang er det men hvorfor man eventuelt er redd på generelt grunnlag er et godt stykke over min fatteevne.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    458
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    På rent generelt grunnlag så oppleves nok verden skumlere enn hva den gjorde for et par tiår siden eller hva den faktisk er. Når nyheter er nettbasert så er det et underliggende behov for hele tiden å ha noe nytt å melde og det skjedde nok mangt og meget før man aldri hørte om. Jeg har bodd i Oslo i over 20 år og har vært ganske mye ute på kveldstid, også i disse angivelig veldig skumle områdene men jeg har enda tilgode å se eller oppleve noe kjipt. Det bor tross alt ca 700.000 personer i Oslo og selv om det var et væpnet ran daglig så er sannsyneligheten for å bli utsatt for ett av sorten forsvinnende liten. Jeg finnes ikke redd når jeg går rundt i Oslo på kveldstid. Jeg skjønner at folk som har vært uheldige og opplevd ett eller annet en gang er det men hvorfor man eventuelt er redd på generelt grunnlag er et godt stykke over min fatteevne.
    Selv bodde jeg i Oslo noen år på -90 tallet og var alltid på litt årvåken vakt også på dagtid, spesiellt når jeg gikk med skulderveske. Var nære på kun en gang. Jeg var aldri redd, kun meget årvåken.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.848
    Det der lukter AI lang vei. Men jeg ser egentlig litt lyst på situasjonen. Jeg får mange direkte forespørsler om jeg går god for artikler til noen i mitt nettverk. Og jeg har egentlig lagt opp som forsker. Så de som er produktive får nok en strøm av slike forespørsler. Jeg tipper det kommer til å bli veldig utbredt etterhvert: Kilder, kolleger osv blir spurt om vitenskapelige arbeider er hel ved eller ikke.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.405
    Sted
    Sølvbyen
    Det er iallfall mitt inntrykk at volden har blitt hyppigere, kanskje mer tilfeldig, og definitivt råere. Mye av det man leser om er rett og slett helt sinnssykt hvor man sparker noen som ligger nede i hodet o.l., for ikke å snakke om at kniv blir mer og mer vanlig. Statistisk sett er kanskje sjansen for å bli utsatt for noe liten, men den er ikke fraværende. Jeg syns iallfall det er overveldende mye av det hvis man skal tro bildet i media.

Bare et lite knippe tilfeldige linker, men det er et hav å ta av:

• Liker
    Reaksjoner: ptb

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    14.875
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hvorfor er dette så vanskelig? Vi er jo vanligvis så flinke til å tilpasse oss og følge etter EU.

Dette virker utrolig naivt, men mulig det er noe vesentlig jeg har gått glipp av her.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.363
    Torget vurderinger
    2
    Enda mer tog...

Siden desember 2019 har Mantena AS hatt ansvaret for vedlikeholdet av togene på Sørlandsbanen, inkludert Jærbanen og Arendalsbanen.

Arbeidet er blitt utført i verkstedhallen i Hillevåg, hvor selskapet har hatt 36 ansatte.

Men nå er det slutt. Mantena sa i mai i fjor opp kontrakten, og fra 1. juni er det Go-Ahead selv som overtar vedlikeholdet av togsettene.

Arne Roland, administrerende direktør i Mantena AS, mener at togene har vært krevende å vedlikeholde, og at selskapet gjennom hele perioden har levert langt ut over det som følger av kontrakten.

En kombinasjon av en krevende infrastruktur, systemfeil på togtypen og manglende
    rullering av tog har gjort vedlikeholdet betydelig mer omfattende enn forutsatt.

Stort vedlikeholdsbehov
    – Vi har slitt med å vedlikeholde materiellet som er på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Vedlikeholdsbehovet har vært langt høyere enn det anbudsgrunnlaget la til grunn, sier Roland.

– Dette har påført Mantena store økonomiske tap over flere år. Mantena er et kommersielt selskap, og vi må tjene penger. Det var derfor ikke mulig å fortsette på en bærekraftig måte, legger han til.

Roland forklarer at selskapet forsøkte å finne løsninger med Go-Ahead, uten å lykkes.

– Derfor gikk vi til det drastiske skrittet med å terminere avtalen, sier Roland.

Han legger til at dette var i tråd med kontraktens bestemmelser og med 12 måneders varsel.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    Skikkelig bra med konkurranse, men mulig Mantena har utkonkurrert seg selv?

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kongsberg
    Kan det være at det det er kompetanse som er fraværende? Jeg har ikke peiling på tog og hva som koster av vedlikehold, men når man ser på hva som tyter ut av skolene ser det mørkt ut. Generasjon Z er det ikke mye tak i.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.267
    Torget vurderinger
    1
    Nå har vel mangel på vedlikehold vært et problem lenge før de tullete generasjons x, z benevnelser eller hva nå enn de kalles, det største problemet er politikere og en stat som er som onkel skrue. Det er oppgaver som i Norge ikke er egnet eller ønskelig å konkurranseutsette og slikt som skole, helsevesen og offentlig transport inkludert veier hører inn under dette, litt mer usikker på spekulasjonen som drives med fellesskapets penger men noe må de jo brukes på da investering i eget land tydeligvis er en uting.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.335
    Sted
    Oslo
    Hvis Storbritannias nasjonalisering av togene går på skinner (🙄) så er det kanskje håp om at det samme kan skje i Norge på sikt?
    Såvidt jeg husker så satte britene på bremsene og ville renasjonalisere jernbanen en god stund før vi kjørte splitt og hersk på skinner

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.000
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå tenkte jeg på "The Railways Bill" fra åpningen av parlamentet 17 juli - 24.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er iallfall mitt inntrykk at volden har blitt hyppigere, kanskje mer tilfeldig, og definitivt råere.
    Mye av det man leser om er rett og slett helt sinnssykt hvor man sparker noen som ligger nede i hodet o.l., for ikke å snakke om at kniv blir mer og mer vanlig.
    Det var en positiv utvikling generelt alle overtredelser (i flg statistikken) til sånn omtrent pandemitiden. Når statistikken for 2024 og 1/2 2025 kommer på plass så ser det ikke pent ut - ihvertfall mht vold.
    https://www.oslo.kommune.no/statistikk/oslospeilet/mer-tyveri-og-vold-i-oslo-sentrum

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.335
    Sted
    Oslo
    Det var en positiv utvikling generelt alle overtredelser (i flg statistikken) til sånn omtrent pandemitiden. Når statistikken for 2024 og 1/2 2025 kommer på plass så ser det ikke pent ut - ihvertfall mht vold.
    https://www.oslo.kommune.no/statistikk/oslospeilet/mer-tyveri-og-vold-i-oslo-sentrum
    Sikkert et komplekst saksfelt med forskjellige årsaker.
    Men mener å huske kritiske stemmer mot hva nedstengning og data undervisning, spesielt for "utsatte grupper" ungdom kunne medføre
    Tror fjernundervisning er en dårlig arena for sosialisering og generelt hvordan bete seg iforhold til andre.
    Men at løsningen bare er mere politi og strengere straffer (og nedleggelse av ungdomsklubber etc) tror jeg er litt lettvint

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.000
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Joa, men det henviser til gamle British Rail, Som likevel aldri var så dårlig og laaangt fra så dyrt som det oppstykkede, privatiserte tilbudet ble.

Hvem vet, kanskje kan de få til et (relativt) velfungerende togtilbud. Dårligere enn det er akkurat nå kan det tross alt knapt bli.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    14.875
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Skikkelig bra med konkurranse, men mulig Mantena har utkonkurrert seg selv?
    Det sies så, men i tilfellet norsk jernbane, hvilke eksempler har vi egentlig på at det er skikkelig bra med konkurranse? Oppdeling i en haug med
    selskaper, alle med sine direktørkorps naturligvis, og pulverisering av ansvar. Klarer ikke helt å få øye på hva som er så positivt med å konkurranseutsette
    akkurat dette.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.335
    Sted
    Oslo
    Det sies så, men i tilfellet norsk jernbane, hvilke eksempler har vi egentlig på at det er skikkelig bra med konkurranse? Oppdeling i en haug med
    selskaper, alle med sine direktørkorps naturligvis, og pulverisering av ansvar. Klarer ikke helt å få øye på hva som er så positivt med å konkurranseutsette
    akkurat dette.
    Og ansatte i Statkraft har gått fra 3229 til 6813 og lønnsutgifter fra 3.6 til 9.5 milliarder fra 2018 til 2024.
    Men det er det helt sikkert en god blåruss forklaring på?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og ansatte i Statkraft har gått fra 3229 til 6813 og lønnsutgifter fra 3.6 til 9.5 milliarder fra 2018 til 2024.
    Men det er det helt sikkert en god blåruss forklaring på?
    14 års behandlingstid for å konsekvensutrede hver ny kraftlinje, med stadig nye krav til konsekvensanalyser, høringsrunder og rett til innsigelser kan muligens ha noe med det å gjøre.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    akkurat dette.
    Spør Erna.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.405
    Sted
    Sølvbyen
    Trist og skremmende utvikling, får følelsen av at noen grenser er brutt og at ting er gått litt av hengslene iallfall. Det er ikke bare i Oslo, men mange saker i Drammen også f.eks.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn