Jens Stoltenberg er oxo kvalifisert her![]()
Det ergret meg alltid en smule at ikke Jens kunne bruke fire-fem timer på et lite kurs i engelsk elokusjon. Godt ordforråd, men en pine å høre på.
Jens Stoltenberg er oxo kvalifisert her![]()
Hvor ligger dette Jurup som han nevner så ofte?Det ergret meg alltid en smule at ikke Jens kunne bruke fire-fem timer på et lite kurs i engelsk elokusjon. Godt ordforråd, men en pine å høre på.
Her trenger vi en «grøsser»-like …Nei, du har trolig rett i at det var i overkant optimistisk. En får trøste seg med at Støre er milevis bedre.
Så finner vi vel snart ut av åssen det er med Sylvi, når hun tar over stolen.
Nå insinuerer du at det er våre nye landsmenn/damer som utagerer eller krangler. For de gamle landsmenn kan vel ikke gjøre det?Jeg har vært noen ganger på Leo lekeland sammen med barnebarn. Jeg observerer at det er en overvekt av våre nye landsmenn som frekventerer lekeland, gjerne hele storfamilien. Barna/ungdommene kan være ganske utagerende og det er ikke uvanlig at foreldre/foresatte blander seg inn om det blir krangling/utagering.
Mulig jeg overreagerer men det er nå det jeg observerer når jeg sitter med en bok og venter på barnebarn.
Har du hørt Macron snakke engelsk? Sjarmerende fransk/engelsk fra han.Det ergret meg alltid en smule at ikke Jens kunne bruke fire-fem timer på et lite kurs i engelsk elokusjon. Godt ordforråd, men en pine å høre på.
Jeg bare sier hva jeg observerer. Hva du legger i det blir opp til deg.Nå insinuerer du at det er våre nye landsmenn/damer som utagerer eller krangler. For de gamle landsmenn kan vel ikke gjøre det?
Ref. f.eks. DAC-diskusjonen i en annen tråd her; kanskje du bare er utsatt for forventningsbias....?Jeg bare sier hva jeg observerer. Hva du legger i det blir opp til deg.
Franskmenn er nok ikke helt sammenlignbar med Nordmenn når det gjelder engelsk språk. Dog, noen har jo mer språkøre og drar fordel av det.Har du hørt Macron snakke engelsk? Sjarmerende fransk/engelsk fra han.
Dette fremstår som ren sosialist-propaganda, med hetsing av næringslivet, kombinert med manglende forståelse av elementær økonomi. (forsåvidt ikke et nytt fenomen fra den kanten).Apropos lakseskatt...
Barnas dag, liksom.Dette burde vært unøvendig!
Vis vedlegget 1118141
Det har det vært ganske lenge. Jeg kommer jo fra bøgda så det var nytt for meg da jeg flyttet til Oslo, men det var standard prosedyre for over 20 år siden blant mine infødte kollegaer.Sjampanje frokost virker som det har blitt en mote-ting blandt enkelte?
Du liker ikke beskatning, fair enough. Men du kunne uansett ha litt mer respekt for meningsmotstandere som garantert sitter på mye kunnskap på temaene de uttaler seg om, uavhengig om du liker det de fremlegger, eller ei.Dette fremstår som ren sosialist-propaganda, med hetsing av næringslivet, kombinert med manglende forståelse av elementær økonomi. (forsåvidt ikke et nytt fenomen fra den kanten).
NOEN EKSEMPLER
Faslands-Norge er et skatteparadis.
Dette er bare piss. Norsk eier og bedriftsbeskatning er blant de aller høyeste i Europa.
Aksjonærene i disse selskapene, omtales som "Laksebaroner".
Et nedlatende og stigmatiserende navn på de som har utviklet landets største eksportnæring (bortsett fra olje/gass).
Det han kaller "Skattetriksing" er etterlevelse av alminnelige regnskapsregler.
"Flytter profitten".
De store oppdretterne er børsnotert og følger strenge regnskapsregler. Det er ikke snakk om å "gjemme bort" fortjeneste. Overskuddet går til beskatning, slik at aksjonærene får sitt utbytte på det overskytende.
Det han egentlig burde påpekt, var at Lakseskatten var hastverksarbeid av Ap/Sp-regjeringen. Dårlig forarbeid innsauset i billig politisk retorikk. Ergo ble provenyet aldri det de pralet med.
Ellers verdt å notere at Ole Kvadsheim er Samfunnsøkonom og forsker ved Norsk Oljemuseum. -Ikke mye "forskning" i det han presterer her. Greit å vite hvilke briller hans "forskning" bør leses med. Makan til rødfarvet makkverk.
17. mai er vel "konstitusjonsdagen", en markering av at Norges grunnlov ble undertegnet på Eidsvold på denne datoen?Her er jeg svært uenig. For det første er 17. mai frigjøringsdagen for alle nordmenn, om de er ett eller 100 år, og alle skal kunne ha det hyggelig denne dagen.
Og muligens vil enkelte hevde at det er først 22. juni 1906 at Norge ble fritt, siden det var først da prins Carl ble kronet til konge av Norge og landet fikk et statsoverhode som kunne sette regjering.Enda godt Carl Ivar ennå ikke var født, ellers hadde han vel tvunget seg inn i avstemningen.
"Frigjøringsdagen" betyr vanlegvis 8. mai (1945), trur eg.17. mai er vel "konstitusjonsdagen", en markering av at Norges grunnlov ble undertegnet på Eidsvold på denne datoen?
Beklager, frigjøringsdagen var et helt feil ord. Kortslutning der! Grunnlovsdagen kalte vi det da jeg var barn. Uansett, jeg står for alt det andre tross tabben.17. mai er vel "konstitusjonsdagen", en markering av at Norges grunnlov ble undertegnet på Eidsvold på denne datoen?
Det var ikke videre snakk om frigjøring, siden svenskene overtok stafettpinnen fra danskene og landet var uten eget statsoverhode, og kun hadde setteregjering. Prins Kristian Fredrik ble valgt til konge, riktignok, men i Stockholm satt Karl Johan og frådet over et såpass tåpelig påfunn. Han viste til Kieltraktaten som danskenes konge hadde godtatt og erklærte at riksforsamlingen på Eidsvold og dens beslutninger var lovstridige og traktatbrudd, og han forlangte at "kong" Kristian Fredrik frasa seg tronen han hadde tilranet seg. Deretter mobiliserte han svenske tropper og angrepet kom i slutten av juli, med landstyrker og flåten. Det er mulig at de norske styrkene kunne stått imot svenskekongens, men de ble dårlig ledet og da svenskene stod ved Moss og hadde fri marsj til Christiania la de norske styrkene ned våpnene, og Karl Johan XIII ble Norges konge. (Folkets kjærlighet, min belønning, osv. Hovedgaten i dagens Oslo er merkelig nok fortsatt oppkalt etter ham.)
Den egentlige frigjøringsdagen kom vel den 25. november 1905, da Christian Frederik Carl Georg Valdemar Axel, prins av Danmark - merkelig nok - ble Norges konge. Svenskene stilte riktignok sin egen Prins Carl, hertug av Västergötland, som kandidat til kongevervet, men dette ble avslått. Og de norske kongejegerne tok turen til København, kanskje i lengsel etter fornyet 400årsnattåk, og valgte den like slanke og høyreiste, men noe yngre, danske Prins Carl, mens svenskehertugprinsen sturet.
Det ble avholdt folkeavstemning 12. og 13. november og da resultatet forelå kunne enda en Carl, stortingspresident Carl Berner, 18. november sende en formell invitasjon til den danske prins Carl. Denne sendte straks et 55 ord langt svartelegram til Stortingets forventningsfulle president, der nykongen meldte at han tok navnet Haakon og at hans sønn, prins Alexander, ville få navnet Olav.
Og, altså, 25. november 1905 ankom landets nye og meget danske konge, med kone - Maud Charlotte Mary Victoria av huset Sachsen-Coburg-Gotha og barn.
Hurra!