Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Snart 15 år siden jeg leste DB/VG, både papir og nett er jeg kurert for. Savner det ikke.
    Det jeg savner er en digital ignoreringsfunksjon for innhold slik man hadde med de gamle fullformatsavisene, som gamle BT jeg vokste opp med.

    Slik jeg godt kan skjønne at folk som overhodet ikke er interessert i fotball eller sport gjerne skulle ha valgt dette bort, slik de tidligere kunne legge det vedlegget rett over i vedkurven for opptenningformål, så skulle jeg gjerne ha kunnet velge bort kjendiserifjaset.

    Faktisk tror jeg at jeg hadde brukt litt mer tid på DB/VG på nettet enn det lille jeg gjør om jeg selv hadde kunnet filtrert bort alt det som ikke bare ikke interesserer, men bare irriterer. Skulle tro det da hadde medført litt mer målrettet reklame også...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Synes teksten tok Stephansen ganske så på kornet jeg.
    Og da har du også lest kommentaren med denne innledningen:

    Og sosiale medier eksploderte, selvsagt. For maken til naivt, barnslig og uinformert tullball var det lenge siden folk hadde sett.

    Nå er jeg blant dem som tror at Selma Moren gjør seg dummere enn hun er.

    Jeg tror hun gjorde seg til, i håp om å få akkurat den reaksjonen som hun fikk. Derfor er det fristende å ta på seg pappa-stemmen og svare med myk (mansplaining-)røst:

    «Kom og sett deg her du, Selma, så skal jeg forklare deg hva woke er.»

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Hva synes du om teksten?
    (Det virker som "Wokere" generelt har et problem med å forholdet seg til en sak - de vil diskutere identitetspolitikk)
    Teksten var bra og poengtert, og om du ikke klarer å se at Stephansen blir satt på plass for det han har sagt og ikke hvem han er, så vet jeg ikke helt hva jeg skal si til deg.

    Stephansen kunne ha valgt en mindre nedlatende tittel som faktisk inviterte til en konstruktiv samtale. Men det er han vel ikke kjent for.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Brukes mest av gode, høyreorienterte personer?
    Det er vel mest enslags intellektuell uredelighet ved å bruke et ord som er såpass diffust at mottakeren kan legge inn nærmest hva som helst i det, og deretter en intellektuell latskap ved å la seg opprøre av det. Woke ~ «ting jeg og Tucker ikke liker».

    Noen som husker den gamle Lucky Luke-historien hvor småbyens avisutgiver bruker ordet «ubillig» i hver artikkel og får folk til å demonstrere i protest mot de «ubillige»? Han forklarte at det var et flott ord, siden ingen vet hva det betyr, og leserne vil derfor legge inn hva som helst som de misliker i det. Siden alle misliker et eller annet blir det fort en folkebevegelse. Riktignok en kortlivet folkebevegelse, det endte vel med tjære & fjær for Hr Redacteurens del.

    Noen burde lest Lucky Luke nøyere i sin ungdom. Kunne lært noe nyttig.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Skal vi se. Hun kalte Røkke en raner og ba han ryke og reise. Så presterte hun å si at Høyres framgang skyldes at folk vil ha mer sosialdemokratisk styring (😂). De som vil ha SV nedover på meningsmålingene må jo bare håpe at hun fortsetter i samme stil. Jeg stemte hverken Høyre eller SV ved siste valg...
    Hun har da litt rett.Mitt gamle parti har da blitt om ikke rødt, så i alle fall noe rosa! ERna er i ferd med å forskreve seg mellom et
    superkapitalsistisk system fremmet av WEF og EU og "sosialdemokratiske" løsninger på visse innenlandsproblemer. I det store og hele
    har jeg visse problemer med å se en helhetlig ideologi bak den politikken partiet fører.

    Og jeg tror også at mange ønsker en mer sosialdemokratisk politikk. Men en politikk som ikke går ut på å skulle "ta noen".
    Misunnelsen er nok ikke så stor her i landet som tabloidene gir inntrykk av. Hvis bare de "nyrike" kunne lære av historien og se på
    "bestefargenerasjonenes" rike. De byggde landet ( skaffet/hadde kapitalen) og de aller fleste av dem holdt en meget lav profil i forhold
    til å vise sin rikdom offentlig. Slik var det til godt utpå 60 tallet. Dette i motsettning til hvordan det var i Sverige.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Teksten var bra og poengtert, og om du ikke klarer å se at Stephansen blir satt på plass for det han har sagt og ikke hvem han er, så vet jeg ikke helt h.va jeg skal si til deg.
    Vel, fascinerende hvor ulikt man kan lese samme tekster.

    Moren skriver en tekst med stråmenn av typen "woke er å være i mot rasisme og for likestilling", helt blottet for eksempler og argumenter.

    Stephansen skriver et svar med tydelig ironi hvor han skriver at med "mansplaining" så.....
    Og gir eksempler og diskuterer saken.

    Så kommer neste woker og diskuterer person, ikke et ord om saken.

    Vel, vi blir sikkert ikke enig. Men jeg er i mot rasisme, for likestilling og synes det er viktig at også de som er beskjedne kommer til ordet i et møte - så da er vel jeg også Woke.

    Men jeg er i mot sensurering av gamle tekster selv om de har innhold som i dag ikke er akseptabelt, jeg mener det må være lov å mene at det biologisk kun er 2 kjønn, jeg synes pensum på universiteter skal velges ut basert på faglig relevans ikke hvem som har skrevet det, jeg synes likestilling for kvinner er bra, men synes vi bør få mer fokus på en del mannsproblemer også (selvmord, fengsel, rus, ensomhet, forventet levealder, osv) og jeg synes dette med kjønnsidentitet får for stor oppmerksomhet - men disse sakene har så vidt jeg forstår ikke noe med woke å gjøre da.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Ser med en smule fornøyelse hvordan det er vanlig for ikke binære i USA å ville bruke pronmen "they/them".
    Rent språklig er jo dette flertallsformer, og det må jo bety ay disse mener at de har flere personligheter.
    Og det, multippel personlighetsforstyrrelse, er vel slik jeg forstår det en psykiatrisk diagnose!

    Beklager til de som lar seg "krenke" av dette, men når ballen ligger der foran åpent mål er det litt for fristede
    gi den et lite dytt så den triller i mål.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hun har da litt rett.Mitt gamle parti har da blitt om ikke rødt, så i alle fall noe rosa! ERna er i ferd med å forskreve seg mellom et
    superkapitalsistisk system fremmet av WEF og EU og "sosialdemokratiske" løsninger på visse innenlandsproblemer. I det store og hele
    har jeg visse problemer med å se en helhetlig ideologi bak den politikken partiet fører.

    Og jeg tror også at mange ønsker en mer sosialdemokratisk politikk. Men en politikk som ikke går ut på å skulle "ta noen".
    Misunnelsen er nok ikke så stor her i landet som tabloidene gir inntrykk av. Hvis bare de "nyrike" kunne lære av historien og se på
    "bestefargenerasjonenes" rike. De byggde landet ( skaffet/hadde kapitalen) og de aller fleste av dem holdt en meget lav profil i forhold
    til å vise sin rikdom offentlig. Slik var det til godt utpå 60 tallet. Dette i motsettning til hvordan det var i Sverige.
    Vil bare knytte en liten bemerkning til dette.
    Det er faktisk mulig å være saklig opptatt av en rettferdig beskatningsmodell, uten at misunnelse kommer inn i regnestykket. Jeg unner en hver riking å være rik, men jeg lar meg virkelig ikke imponere over den grådigheten som gjør at de stikker av når en moderat del av formuen skal tilbake til den som fasiliterte denne rikdommen. Vi har et skattesystem, men enkelte usaklig rike mennesker ønsker ikke å bidra, snarere fremlegge sin fornemme nød, og en rekke påstander om at det er umulig å bli rik i Norge. Samtidig som det er nettopp det de har blitt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Vel, fascinerende hvor ulikt man kan lese samme tekster.

    Moren skriver en tekst med stråmenn av typen "woke er å være i mot rasisme og for likestilling", helt blottet for eksempler og argumenter.

    Stephansen skriver et svar med tydelig ironi hvor han skriver at med "mansplaining" så.....
    Og gir eksempler og diskuterer saken.

    Så kommer neste woker og diskuterer person, ikke et ord om saken.

    Vel, vi blir sikkert ikke enig. Men jeg er i mot rasisme, for likestilling og synes det er viktig at også de som er beskjedne kommer til ordet i et møte - så da er vel jeg også Woke.

    Men jeg er i mot sensurering av gamle tekster selv om de har innhold som i dag ikke er akseptabelt, jeg mener det må være lov å mene at det biologisk kun er 2 kjønn, jeg synes pensum på universiteter skal velges ut basert på faglig relevans ikke hvem som har skrevet det, jeg synes likestilling for kvinner er bra, men synes vi bør få mer fokus på en del mannsproblemer også (selvmord, fengsel, rus, ensomhet, forventet levealder, osv) og jeg synes dette med kjønnsidentitet får for stor oppmerksomhet - men disse sakene har så vidt jeg forstår ikke noe med woke å gjøre da.
    En del av dine argumenter, og den generelle tonen i innlegget, synes jeg peker i retning av at du kanskje ikke er så opptatt av reell likestilling som du selv tror. F.eks. er påstanden om "kun to kjønn" en oppfatning som vil avfeie muligheten for en ikkebinær sfære mellom disse to ytterpunkter, og du ønsker ikke denne kompliserende faktor velkommen. Naturen er ikke så enkel som mange vil ha det til, og i likestillingens navn, burde vi være opptatte av å forstå fenomenet, i stedet for å hevde at "det er min binære virkelighetsforståelse som er korrekt".
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Vel, fascinerende hvor ulikt man kan lese samme tekster.

    Moren skriver en tekst med stråmenn av typen "woke er å være i mot rasisme og for likestilling", helt blottet for eksempler og argumenter.

    Stephansen skriver et svar med tydelig ironi hvor han skriver at med "mansplaining" så.....
    Og gir eksempler og diskuterer saken.

    Så kommer neste woker og diskuterer person, ikke et ord om saken.

    Vel, vi blir sikkert ikke enig. Men jeg er i mot rasisme, for likestilling og synes det er viktig at også de som er beskjedne kommer til ordet i et møte - så da er vel jeg også Woke.

    Men jeg er i mot sensurering av gamle tekster selv om de har innhold som i dag ikke er akseptabelt, jeg mener det må være lov å mene at det biologisk kun er 2 kjønn, jeg synes pensum på universiteter skal velges ut basert på faglig relevans ikke hvem som har skrevet det, jeg synes likestilling for kvinner er bra, men synes vi bør få mer fokus på en del mannsproblemer også (selvmord, fengsel, rus, ensomhet, forventet levealder, osv) og jeg synes dette med kjønnsidentitet får for stor oppmerksomhet - men disse sakene har så vidt jeg forstår ikke noe med woke å gjøre da.
    Eksemplene til Moren er vel mer generelle, og tar i mine øyne en spesiell type debatt og debattanter ganske på kornet.

    Stephansen derimot, er i mine øyne bare nedlatende og frekk, men du mener at det skal han slippe unna med fordi det bare er sånn han er, eller noe? Nå prøver jeg ikke å tillegge deg en stråmann eller noe sånt, men bare forholde meg til det du sa om at det ble diskutert person og ikke sak. Syns du ikke han kunne brukt en mer voksen og respektfull tone hvis han forventet å bli tatt på alvor? Nå framstår han istedet bare som en privilegert, middelaldrende gubbe helt ute av kontakt med tiden han lever i. :)

    Som det har blitt hamret fram et utall ganger handler vel woke egentlig bare om å være våken for sosiale forskjeller og diskriminering, så da er du vel sikkert en slags woke du også. Og det er vel en bra ting, å være oppmerksom på diskriminering og sosiale forskjeller? Jeg har aldri nektet for at det er noen som har tatt det langt ut i det parodiske flere ganger, men det er allikevel ikke de som representerer hva woke faktisk betyr. Like lite som at Stalin var et godt eksempel på hva Marxisme er. Og som jeg syns det har blitt synliggjort i en del av de siste innleggene i tråden her blir 'woke' ofte brukt av rekasjonære erke-konservative og andre om ting de rett og slett bare ikke liker, og gjerne om liberalt tankegods de er motstander av. Ofte noe udefinerbart som det er vanskelig å sette fingeren på, men som "skal bekjempes".

    Jeg har fått med meg dine synspunkter på kjønnsidentitet og biologisk kjønn, men hvis du syns det får for mye oppmerksomhet var det vel du som sist vekket temaet til live igjen her i tråden med et innlegg hvor du skrev at noe var viktig og linket til en artikkel om det? Og det virker som at samme hvor mange ganger det diskuteres så synker det liksom aldri inn at ingen egentlig benekter biologisk kjønn, men at mange mener man kan definere kjønnsidentitet på tvers av biologien. Det betyr at man kan være biologisk født som et kjønn, men identifisere seg så sterkt som det motsatt kjønn at man endrer navn, personnummer, og undergår hormonbehandling og kirurgi. Hvis du allikevel insisterer på å benevne de som gjør alt eller deler av dette med sitt biologisk fødte kjønn istedenfor opplevd kjønn, så kommer vi nok aldri til å bli enige, nei.

    Jeg er forøvrig enig i at det bør fokuseres på hvorfor mange menn faller utenfor også, og hvorfor mange menn er ensomme, barnløse, og topper selvmordsstatistikkene. ❤
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er to biologiske kjønn. bestemmelsen er knyttet til reproduksjon. at naturen kan produsere avvik fra dette, opphever ikke gyldigheten. likestilling er en sosial kategori.
    En del av dine argumenter, og den generelle tonen i innlegget, synes jeg peker i retning av at du kanskje ikke er så opptatt av reell likestilling som du selv tror. F.eks. er påstanden om "kun to kjønn" en oppfatning som vil avfeie muligheten for en ikkebinær sfære mellom disse to ytterpunkter, og du ønsker ikke denne kompliserende faktor velkommen. Naturen er ikke så enkel som mange vil ha det til, og i likestillingens navn, burde vi være opptatte av å forstå fenomenet, i stedet for å hevde at "det er min binære virkelighetsforståelse som er korrekt".
    du finner den generelle tonen bare i den grad du ikke leser inn skillet mellom biologisk og sosialt kjønn.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En del av dine argumenter, og den generelle tonen i innlegget, synes jeg peker i retning av at du kanskje ikke er så opptatt av reell likestilling som du selv tror. F.eks. er påstanden om "kun to kjønn" en oppfatning som vil avfeie muligheten for en ikkebinær sfære mellom disse to ytterpunkter, og du ønsker ikke denne kompliserende faktor velkommen. Naturen er ikke så enkel som mange vil ha det til, og i likestillingens navn, burde vi være opptatte av å forstå fenomenet, i stedet for å hevde at "det er min binære virkelighetsforståelse som er korrekt".
    Her gir du jo et kanoneksempel på hva jeg synes er problemet med woke.

    Du hevder at jeg ikke er for likestilling fordi jeg ikke støtter alle varianter innen kjønnsidentitet. Men det er altså 2 ulike temaer. Kjønn er jo et hot tema for tiden, hvor mange må man være enig i at det finnes for å være for likestilling i din verden - 2 er åpenbart for lite - 5? 7? 27? 100?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ser med en smule fornøyelse hvordan det er vanlig for ikke binære i USA å ville bruke pronmen "they/them".
    Rent språklig er jo dette flertallsformer, og det må jo bety ay disse mener at de har flere personligheter.
    Og det, multippel personlighetsforstyrrelse, er vel slik jeg forstår det en psykiatrisk diagnose!

    Beklager til de som lar seg "krenke" av dette, men når ballen ligger der foran åpent mål er det litt for fristede
    gi den et lite dytt så den triller i mål.
    Jeg kan godt innrømme at jeg også syns pronomen som "de/dem" (man bruker ofte de samme her i Norge) kan være vanskelig å venne seg til og huske. Det hender jeg omgås noen som er IB også, og feilkjønninger kan forekomme. Det viktigste tror jeg bare er at man møter andre med respekt og forståelse, så tror jeg ingen egentlig blir så veldig krenket heller.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Her gir du jo et kanoneksempel på hva jeg synes er problemet med woke.

    Du hevder at jeg ikke er for likestilling fordi jeg ikke støtter alle varianter innen kjønnsidentitet. Men det er altså 2 ulike temaer. Kjønn er jo et hot tema for tiden, hvor mange må man være enig i at det finnes for å være for likestilling i din verden - 2 er åpenbart for lite - 5? 7? 27? 100?
    Syns du det er lettere å forstå tanken om flere kjønn hvis vi kan enes om at det er to kjønn som er mann og kvinne, men at det i tillegg finnes mennesker som definerer seg forskjellige steder på skalaen mellom disse to?

    Eller mener du faktisk at man for alltid bare skal defineres som det kjønnet man er født som, biologisk?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Siden vi nå først er inne på dette med kjønn igjen, jeg syns det er perverst hvordan enkelte mørkemenn bruker enhver anledning til å angripe og sidestille transpersoner med overgripere og pedofile.

    Innherred kristne skole bryter loven
    Konstituert rektor mente blant annet at antikkens «pedofili» var «mer høyverdig» enn transpersoner i dag. Nå har Utdanningsdirektoratet kommet fram til at skolen bryter loven.
    Dagbladet har i flere saker omtalt Innherred kristne skole, som tviholder på et konservativt syn når de velger hva de skal lære elevene sine. Skolen har i dag 15 elever, og mottar årlig om lag 2,8 millioner kroner i statstilskudd.

    Bare ni dager etter Dagbladets avsløring om skolens konservative verdisyn, og rektorens syn på blant andre homofile og transpersoner, opprettet Udir en tilsynssak ved skolen.

    - Homofili er ifølge bibelen synd, og det lærer vi elevene. Det å stjele er også synd, det samme er det å drepe sine barn - altså abort. Men vi lærer ikke bort hat, sa Bjørn Valde, konstituert rektor ved skolen, til Dagbladet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Eksemplene til Moren er vel mer generelle, og tar i mine øyne en spesiell type debatt og debattanter ganske på kornet.

    Stephansen derimot, er i mine øyne bare nedlatende og frekk, men du mener at det skal han slippe unna med fordi det bare er sånn han er, eller noe? Nå prøver jeg ikke å tillegge deg en stråmann eller noe sånt, men bare forholde meg til det du sa om at det ble diskutert person og ikke sak. Syns du ikke han kunne brukt en mer voksen og respektfull tone hvis han forventet å bli tatt på alvor? Nå framstår han istedet bare som en privilegert, middelaldrende gubbe helt ute av kontakt med tiden han lever i. :)

    Som det har blitt hamret fram et utall ganger handler vel woke egentlig bare om å være våken for sosiale forskjeller og diskriminering, så da er du vel sikkert en slags woke du også. Og det er vel en bra ting, å være oppmerksom på diskriminering og sosiale forskjeller? Jeg har aldri nektet for at det er noen som har tatt det langt ut i det parodiske flere ganger, men det er allikevel ikke de som representerer hva woke faktisk betyr. Like lite som at Stalin var et godt eksempel på hva Marxisme er. Og som jeg syns det har blitt synliggjort i en del av de siste innleggene i tråden her blir 'woke' ofte brukt av rekasjonære erke-konservative og andre om ting de rett og slett bare ikke liker, og gjerne om liberalt tankegods de er motstander av. Ofte noe udefinerbart som det er vanskelig å sette fingeren på, men som "skal bekjempes".

    Jeg har fått med meg dine synspunkter på kjønnsidentitet og biologisk kjønn, men hvis du syns det får for mye oppmerksomhet var det vel du som sist vekket temaet til live igjen her i tråden med et innlegg hvor du skrev at noe var viktig og linket til en artikkel om det? Og det virker som at samme hvor mange ganger det diskuteres så synker det liksom aldri inn at ingen egentlig benekter biologisk kjønn, men at mange mener man kan definere kjønnsidentitet på tvers av biologien. Det betyr at man kan være biologisk født som et kjønn, men identifisere seg så sterkt som det motsatt kjønn at man endrer navn, personnummer, og undergår hormonbehandling og kirurgi. Hvis du allikevel insisterer på å benevne de som gjør alt eller deler av dette med sitt biologisk fødte kjønn istedenfor opplevd kjønn, så kommer vi nok aldri til å bli enige, nei.

    Jeg er forøvrig enig i at det bør fokuseres på hvorfor mange menn faller utenfor også, og hvorfor mange menn er ensomme, barnløse, og topper selvmordsstatistikkene. ❤
    Stephansen bruker Ironi/humor som en språklig virkemiddel. Det burde være lett å se.

    Hva angår biologisk kjønn, så kan du ta den saken med Disqutabel han er ikke enig i at det biologisk er 2 kjønn.

    Det at jeg skulle insistere på å kalle noen med biologisk kjønn etter kjønnskifte - hvor kommer det fra, kan man bare dikte opp argumenter hvis man er for pro woke?

    Jeg mener all liberaliseringen rundt kjønn/kjønnsidentitet gjør problemet større og at denne gruppen får dårligere livskvalitet med denne liberaliseringen. I mine øyne har problemet vokst i takt med aksept, åpenhet og muligheter for behandling. Du kan være uenig, men jeg ønsker også det beste for denne gruppen. Det er mange ting mine barn synes er vanskelig og ting de har lyst på, min rolle som foreldre er å veilede de på veien - det innebærer ofte å si nei.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Syns du det er lettere å forstå tanken om flere kjønn hvis vi kan enes om at det er to kjønn som er mann og kvinne, men at det i tillegg finnes mennesker som definerer seg forskjellige steder på skalaen mellom disse to?

    Eller mener du faktisk at man for alltid bare skal defineres som det kjønnet man er født som, biologisk?
    Står over, det var woke som var temaet
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Her gir du jo et kanoneksempel på hva jeg synes er problemet med woke.

    Du hevder at jeg ikke er for likestilling fordi jeg ikke støtter alle varianter innen kjønnsidentitet. Men det er altså 2 ulike temaer. Kjønn er jo et hot tema for tiden, hvor mange må man være enig i at det finnes for å være for likestilling i din verden - 2 er åpenbart for lite - 5? 7? 27? 100?
    Synes spørsmålsstillingen viser liten forståelse for de som er i den uheldige situasjon å ikke føle seg hjemme i en binær virkelighetsforståelse. Poenget er ikke å finne på et tall, men å akseptere at det finnes et landskap mellom ham og henne, på lik måte som det finnes et landskap mellom 100% hetero og 100% homo. Kall det gjerne "flytende kjønnsidentitet", fremfor å igjen understreke mitt poeng om at du ikke ønsker likestilling for den lille gruppa som ikke kjenner seg hjemme i din binære virkelighet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hva angår biologisk kjønn, så kan du ta den saken med Disqutabel han er ikke enig i at det biologisk er 2 kjønn.
    Dette er uredelig debatteknikk, og viser igjen en manglende forståelse for hva vi egentlig debatterer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Synes spørsmålsstillingen viser liten forståelse for de som er i den uheldige situasjon å ikke føle seg hjemme i en binær virkelighetsforståelse. Poenget er ikke å finne på et tall, men å akseptere at det finnes et landskap mellom ham og henne, på lik måte som det finnes et landskap mellom 100% hetero og 100% homo. Kall det gjerne "flytende kjønnsidentitet", fremfor å igjen understreke mitt poeng om at du ikke ønsker likestilling for den lille gruppa som ikke kjenner seg hjemme i din binære virkelighet.
    Ok, så hvis man ikke støtter alle former for flytende kjønnsidentitet så er man altså ikke for likestilling.

    Jeg føler vi nærmer oss kjernen i woke her.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel ikke så vanskelig
    Det er to kjønn, ferdig snakka.
    Akkurat dette er ikke noe å diskutere en gang.
    Hva noen identifiserer seg som er en annen ting, men har ikke noe med kjønn å gjøre.
    Det er bare to kjønn
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er uredelig debatteknikk, og viser igjen en manglende forståelse for hva vi egentlig debatterer.
    Vel, vi debatterer woke.

    Bambi skriver at ingen bestrider biologisk kjønn - og da kan vel du ta den debattene med henne og ikke meg , siden jeg debatterer woke.

    Fint om du informerer meg hva som er uredelig også...jeg skjønner ikke helt hva det skulle være
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Stephansen bruker Ironi/humor som en språklig virkemiddel. Det burde være lett å se.
    Jeg syns ikke man skal kunne si hva som helst, hvis man bare kaller det "ironi" eller humor. Eller, han kan jo si de tingene han sa, men da får han vel bare tåle reaksjonene også.

    Hva angår biologisk kjønn, så kan du ta den saken med Disqutabel han er ikke enig i at det biologisk er 2 kjønn.
    Jeg forholder meg til at det finnes to biologiske ytterpunkter, og at mange mener at det er variasjoner på skalaen mellom disse. Hvorfor MÅ det være enten svart eller hvitt?

    Det at jeg skulle insistere på å kalle noen med biologisk kjønn etter kjønnskifte - hvor kommer det fra, kan man bare dikte opp argumenter hvis man er for pro woke?
    Det er fint at du ikke mener det, men jeg bare sjekket fordi jeg egentlig ble litt usikker på akkurat hvor du står allikevel.

    Jeg mener all liberaliseringen rundt kjønn/kjønnsidentitet gjør problemet større og at denne gruppen får dårligere livskvalitet med denne liberaliseringen. I mine øyne har problemet vokst i takt med aksept, åpenhet og muligheter for behandling. Du kan være uenig, men jeg ønsker også det beste for denne gruppen. Det er mange ting mine barn synes er vanskelig og ting de har lyst på, min rolle som foreldre er å veilede de på veien - det innebærer ofte å si nei.
    Dette syns jeg faktisk er ganske patroniserende av deg, selv om jeg ikke har noen grunn til å tvile på at du oppriktig mener det godt. Men hva ditt ønske om å kontrollere andres følelser og ønsker bunner i, det vil jeg ikke prøve å mene noe om. Det du sier her blir nesten litt som å si at homofile heller ikke har det bedre med liberalisering av seksualitet, men kanskje hadde hatt det bedre hvis de bare prøvde å leve vanlige heternormative liv? Jeg kan 100% garantere deg at for majoriteten av transpersoner har økt aksept og liberalisering ført til betydelig økt livskvalitet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg kan 100% garantere deg at for majoriteten av transpersoner har økt aksept og liberalisering ført til betydelig økt livskvalitet.
    Så bra! Slik jeg ser det er det et problem som vokser og vokser!

    Generelt synes jeg du viser liten forståelse for at andre kan ha andre løsninger på problemer enn det du selv mener er rett, og synes i grunn lite om at du kobler uenighet om sak til dårlig menneskesyn. Litt på samme måte som du nå igjen blander inn andre temaer med stråmenn - seksuell legning og kjønnsidentitet er 2 ulike saker.

    Over og ut fra meg nå
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Vel, vi debatterer woke.

    Bambi skriver at ingen bestrider biologisk kjønn - og da kan vel du ta den debattene med henne og ikke meg , siden jeg debatterer woke.

    Fint om du informerer meg hva som er uredelig også...jeg skjønner ikke helt hva det skulle være
    Det jeg mener er at ingen, iallfall så godt som ingen, bestrider at det finnes noe som heter biologi. For transpersoner er det med biologi og sånn gjerne veldig godt kjent, men man prøver å gjøre det beste ut av det man har allikevel. Litt av det som har skapt kontrovers er at noen i den såkalt 'gender critical' leiren har brukt 'biology is real' som et alibi for å kalle transkvinner for menn. Og ikke bare menn, men gjerne perverse, mentalt syke menn som har det å være kvinne som en fetisj o.s.v. Så selv om man anerkjenner biologiske fakta, er det enighet om at man kan definere seg som kvinne på de fleste områder allikevel. At selv identifisering er legitimt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ok, så hvis man ikke støtter alle former for flytende kjønnsidentitet så er man altså ikke for likestilling.

    Jeg føler vi nærmer oss kjernen i woke her.
    Du debatterer helt på trynet, OMF. Usikker på om jeg gidder, så lenge du ikke har mer å fare med enn dette her. Poenget er at du pukker på den binære virkelighetsoppfattelsen, og ønsker ikke finne ut om det er noe vettugt i å forhøre seg med dem det gjelder. Jeg har slett ikke falt ned på noen konklusjon om hva som er rett eller galt her i verden, men jeg er for det enkelte individs rettigheter, og vil derfor holde døra åpen for at ting ikke alltid er slik jeg tror de er. På den måten kan vi bringe likestilling og like rettigheter fremover for både ham, henne og hen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Så bra! Slik jeg ser det er det et problem som vokser og vokser!

    Generelt synes jeg du viser liten forståelse for at andre kan ha andre løsninger på problemer enn det du selv mener er rett, og synes i grunn lite om at du kobler uenighet om sak til dårlig menneskesyn. Litt på samme måte som du nå igjen blander inn andre temaer med stråmenn - seksuell legning og kjønnsidentitet er 2 ulike saker.

    Over og ut fra meg nå
    Vel, du sier at du "også ønsker det beste for denne gruppen", mens du i samme åndedrag sier at du tror økt liberalisering har skapt dårligere livskvalitet for den samme gruppen. Også syns du jeg viser liten forståelse for ditt ønske om å overprøve behovene en gruppe selv mener de har for behandling?

    Jeg prøver dessuten ikke å tillegge deg et dårlig menneskesyn, jeg sier jo til og med at jeg ikke tviler på at du oppriktig mener vel. Det jeg ikke syns noe om er at du tilsynelatende mener deg bedre skikket til å mene hva en gruppe trenger, enn hva gruppen det er snakk om selv mener.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Du debatterer helt på trynet, OMF. Usikker på om jeg gidder, så lenge du ikke har mer å fare med enn dette her. Poenget er at du pukker på den binære virkelighetsoppfattelsen, og ønsker ikke finne ut om det er noe vettugt i å forhøre seg med dem det gjelder. Jeg har slett ikke falt ned på noen konklusjon om hva som er rett eller galt her i verden, men jeg er for det enkelte individs rettigheter, og vil derfor holde døra åpen for at ting ikke alltid er slik jeg tror de er. På den måten kan vi bringe likestilling og like rettigheter fremover for både ham, henne og hen.
    Enig. Jeg syns heller ikke en ikke-binær kjønnsforståelse er det enkleste å skjønne, men jeg aksepterer da vel fullt ut at mange har denne opplevelsen. Hvem er jeg til å nekte dem anerkjennelse for sin egen identitet?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dersom det er flere enn to kjønn, hvordan løser vi idrett, fengsel, skole, toaletter, beregninger rundt forventet levealder og hundrevis av ting der det er kjønnsdeling?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Dersom det er flere enn to kjønn, hvordan løser vi idrett, fengsel, skole, toaletter, beregninger rundt forventet levealder og hundrevis av ting der det er kjønnsdeling?
    Betyr det noe statistisk sett?
    Det lille antallet det dreier seg om, må behandles individuelt. Du virker som om du setter opp en tese om mannlige bodybuildere som kaller seg kvinner, fordi de ønsker ubegrenset tilgang til gullmedaljer og fitte. Det er ikke sånn verden er, faktisk.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det har jo faktisk skjedd allerede innenfor sport. Har vel også vært eksempler på en biologisk mann har blitt satt i kvinnefengsel.
    Kanskje vi bare skal gå vekk i fra kjønn som helhet, da vil vi jo med et pennestrøk bli kvitt kjønnsforskjeller også.
    Det finnes herved ingen kjønn, vi er alle kjøtt og blod og det er så langt vi går i å dele I grupper
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.200
    Antall liker
    101.661
    Torget vurderinger
    23
    Bare vent, jeg har sagt dette lenge nå. Vi kommer til å bli det første landet iverden som pålegger bedrifter å ha tre forskjellige toaletter. Med de kostnadene og andre implikasjoner slikt måtte medføre.
    Husk jeg sa det.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    kan vel bruke handikapen og omdefiner navnet på dette rommet ? Vi snakker vel ikke om så mange mennesker
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Sånt er nok egnet til å vekke feministenes harme:

    Last Friday, for instance, cycling’s governing body, the UCI, opted to ride down a different path. It, too, accepts that the science shows that trans women have an advantage. But it says some unfairness to females in sport is acceptable in exchange for being inclusive.

    Her er et interessant poeng:

    Whether that happens or not, and a senior Fifa figure has told The Times that its new policy would be “science-based”, the US women’s footballer Megan Rapinoe believes the starting point should be inclusion. “Show me the evidence that trans women are taking everyone’s scholarships, are dominating in every sport, are winning every title,” she said. “I’m sorry, it’s just not happening. So we need to start from inclusion, period. I think people also need to understand that sport is not the most important thing in life, right?

    Right, så kanskje man kunne si seg fornøyd med å kunne identifisere seg som hva man vil, og heller gi slipp på tanken på å hevde seg i idrett? Som visstnok ikke er det viktigste her i livet. :sneaky:

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn