Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    10.175
    Jeg har slett ikke falt ned på noen konklusjon om hva som er rett eller galt her i verden, men jeg er for det enkelte individs rettigheter, og vil derfor holde døra åpen for at ting ikke alltid er slik jeg tror de er. På den måten kan vi bringe likestilling og like rettigheter fremover for både ham, henne og hen.
    Nå handler ikke denne tråden om frimodige Danmark, men saken griper uansett rett inn i debatten. Ibi Pippi, samfunnsprovokatør og kunstødelegger
    (https://nyheder.tv2.dk/krimi/2023-0...-millionkrav-risikerer-halvandet-ars-faengsel)
    har valgt å "skifte kjønn", men bare på papiret. Og ettersom han er en så åpenbar provokatør, fant "hun" på dette her:

    Og saken er at en hver idiot har en selvsagt og instinktiv opplevelse av at Ibi Pippi er mann, samme faen hva som står i hans pass. Hensynsløs adferd er ikke ok, uansett hva du velger å erklære deg som. Det er med andre ord viktig å behandle slike saker med stort alvor, og ikke la folk som Ibi Pippi ødelegge for dem som faktisk har massive utfordringer knyttet til kjønnsidentitet.

    1679403238462.png
    Ibi Pippi, En typisk dansk kvinne, anno 2023
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.444
    Antall liker
    9.724
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Den er interessant. Fra artikkelen:

    Det norske statsbudsjettet er nesten tre ganger så stort som Finlands og vi er like mange innbyggere. Finland er også en velferdsstat, de har et stort forsvar, de hadde beredskapslagrene i orden da pandemien traff.

    Tross det så er finnene verdens lykkeligste, mens vi nordmenn må se oss slått av flere.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nå handler ikke denne tråden om frimodige Danmark, men saken griper uansett rett inn i debatten. Ibi Pippi, samfunnsprovokatør og kunstødelegger
    (https://nyheder.tv2.dk/krimi/2023-0...-millionkrav-risikerer-halvandet-ars-faengsel)
    har valgt å "skifte kjønn", men bare på papiret. Og ettersom han er en så åpenbar provokatør, fant "hun" på dette her:

    Og saken er at en hver idiot har en selvsagt og instinktiv opplevelse av at Ibi Pippi er mann, samme faen hva som står i hans pass. Hensynsløs adferd er ikke ok, uansett hva du velger å erklære deg som. Det er med andre ord viktig å behandle slike saker med stort alvor, og ikke la folk som Ibi Pippi ødelegge for dem som faktisk har massive utfordringer knyttet til kjønnsidentitet.

    Ibi Pippi, En typisk dansk kvinne, anno 2023
    Jeg skjønner at han vil demonstrere et poeng, men allikevel: for en tulling.

    Dette er åpenbart bare en forlengelse av narrativet om at menn vil skifte juridisk kjønn for å få tilgang til kvinnegarderober, som vel ikke akkurat er noe som skjer veldig ofte selv om vi har hatt muligheten til å skifte juridisk kjønn i Norge på egen hånd siden 2016. Før vi fikk denne muligheten var det et krav om kastrering for å få innvilget juridisk kjønnsskifte, noe som bl.a. har ført til at mennesker som gjorde dette den gangen ikke lenger har mulighet til å få barn.

    Dette er BTW også en av de sakene J. K. Rowling har engasjert seg og vist støtte for i Skottland, bekjempelse av loven som gir muligheten til at man skal få samme rettighet til 'self ID' som vi har her i Norge og å skifte juridisk kjønn.

     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, du sier at du "også ønsker det beste for denne gruppen", mens du i samme åndedrag sier at du tror økt liberalisering har skapt dårligere livskvalitet for den samme gruppen.
    Ja - synes du det er rart?
    Uansett hva du sliter med - er foreståelse, aksept og liberalisering alltid et gode? Jeg mener i mange tilfeller nei - og et banalt men godt illustrerende eksempel er hvordan man oppdrar barn.

    Det jeg ikke syns noe om er at du tilsynelatende mener deg bedre skikket til å mene hva en gruppe trenger, enn hva gruppen det er snakk om selv mener.
    Vel - dette er et debattforum.

    Denne gruppen du snakker om har på ingen måte en unison stemme - så dine anbefaligner vil i mange tilfeller også være i strid med hva enkelte i denne gruppen selv mener - men det er trolig ikke noe problem når du snakker om dine egne meninnger.

    Jeg synes vel også at det er et merkelig synspunkt at en gruppe selv skal "vite best" hva som hjelper. Har du prøvd å overføre det arguemntet til andre saker/grupper.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja - synes du det er rart?
    Uansett hva du sliter med - er foreståelse, aksept og liberalisering alltid et gode? Jeg mener i mange tilfeller nei - og et banalt men godt illustrerende eksempel er hvordan man oppdrar barn.
    Jeg syns det er veldig rart. Kom gjerne med eksempler på hvordan liberalisering og økt aksept kan gjøre livskvaliteten til en ofte diskriminert minoritet verre.

    Husk også på at kjønnsinkongruens ikke regnes som en psykisk lidelse, så det er ikke sammenlignbart med personlighetsforstyrrelser o.l.


    Vel - dette er et debattforum.

    Denne gruppen du snakker om har på ingen måte en unison stemme - så dine anbefaligner vil i mange tilfeller også være i strid med hva enkelte i denne gruppen selv mener - men det er trolig ikke noe problem når du snakker om dine egne meninnger.

    Jeg synes vel også at det er et merkelig synspunkt at en gruppe selv skal "vite best" hva som hjelper. Har du prøvd å overføre det arguemntet til andre saker/grupper.
    Hva har jeg anbefalt? Jeg kan ikke huske å ha anbefalt noe.

    Av alle transpersoner jeg har snakket med, og det er faktisk en del etterhvert, har det egentlig vært ganske unisont hva de fleste ønsker seg av behandling.Det kan være forskjeller i hvor langt man ønsker å ta behandlingen, men utenom det handler det mye om det samme. Regner med du har lignende erfaringsbasert informasjon som du kan støtte uttalelsene dine på?

    Forklar meg også hvorfor det er merkelig at gruppen det gjelder selv vet best hvor skoen trykker?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg syns det er veldig rart. Kom gjerne med eksempler på hvordan liberalisering og økt aksept kan gjøre livskvaliteten til en ofte diskriminert minoritet verre.
    Husk også på at kjønnsinkongruens ikke regnes som en psykisk lidelse, så det er ikke sammenlignbart med personlighetsforstyrrelser o.l.
    Det er ikke lett å komme med eksempler hvis eksemplen skal handle om kjønnsinkongruens.
    Men hva med denne

    Og - hvis du prøver å løfte blikket litt:
    Jeg er ikke sikker på at aksept for overvekt, normalisering av overvekt, forbud mot å si at det er usunnt å være feit og økt tilbud av fedmeoperasjoner - gjør at denne gruppen for bedre liv. For meg fremstår denne gruppen også som et problem som vokser, samtidig som aksepten øker.

    Forklar meg også hvorfor det er merkelig at gruppen det gjelder selv vet best hvor skoen trykker?
    Generellt i helsevesenet så lar vi legene diagnostisere pasientene - også gir man tilpasset behandling. Man lar altså ikke pasienter velge behandling selv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.270
    Antall liker
    9.101
    Do you know what you are?
    You are what you is
    You is what you am
    (A cow don't make ham . . . )
    You ain't what you're not
    So see what you got
    You are what you is
    An' that's all it 'tis
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er ikke lett å komme med eksempler hvis eksemplen skal handle om kjønnsinkongruens.
    Men hva med denne
    Nå var det visst kjønnsinkongruens vi endte med å diskutere her, og det var din påstand at økt aksept ikke var en god ting. Eksempelet du trekker fram er èn enkelt person som hadde udiagnostiserte tilstander som ADHD og Aspergers, og han hadde det i tillegg ikke noe bra på hormoner og fortsatte likevel å stå på det i syv år? Hvordan, i alle dager, tenker du at dette enkelttilfellet er relevant for de tusenvis av andre som får et mye bedre liv med hormoner, og som ikke angrer? Sist jeg sjekket var andelen som angrer på behandling nede på 2% eller noe sånt.

    Og - hvis du prøver å løfte blikket litt:
    Jeg er ikke sikker på at aksept for overvekt, normalisering av overvekt, forbud mot å si at det er usunnt å være feit og økt tilbud av fedmeoperasjoner - gjør at denne gruppen for bedre liv. For meg fremstår denne gruppen også som et problem som vokser, samtidig som aksepten øker.
    Det er omtrent 10% som angrer på fedmeoperasjoner, så kanskje du heller burde rette omsorgen din mot den gruppen? Jeg syns ærlig talt dette er en søkt sammenligning, selv om jeg ser hva du prøver på.


    Generellt i helsevesenet så lar vi legene diagnostisere pasientene - også gir man tilpasset behandling. Man lar altså ikke pasienter velge behandling selv.
    Og så får man den behandlingen som er velprøvd og kjent, og som ligger i de nasjonale retningslinjene. Allikevel må pasientene være informert nok til å vite hva slags behandling de ønsker, og jeg opplever at det er en høy bevissthet rundt medisinering blant transpersoner. Veldig mange er godt oppleste på hva man kan forvente av behandling, eventuelle bivirkninger, og risikoer. Det er også sånn at man kan velge selv hvor mye behandling man vil ha og føler at man selv trenger, hvis man først slipper gjennom nåløyet til nasjonalt behandlingssenter. Det er f.eks. ingen som blir tvunget til kirurgi hvis de bare vil ha hormonterapi.

    Det som derimot kan være farlig, er at mange velger å selvmedisinere fordi det er vanskelig for mange å få behandling gjennom det offentlige i Norge.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Er vel ikke så vanskelig å forstå: Norge svømmer i penger og mengder av selskap er blitt eksperter i tapping av felleskassens midler, mens finnene har måttet klare seg med mye mindre og dermed har en helt annen innstilling til gjennomføring.
    Man kan få inntrykk av at folk premieres for gigantiske budsjettoverskridelser her, spesielt om midlene kommer fra statskassen, mens det er avskjedsgrunnlag i andre økonomier.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.928
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg håper jo at jeg tar feil, men inntrykket er etter hvert i alle fall nokså bastant av at omtrent ALLE offentlige prosjekter går med tildels betydeliga overskridelser, - kommunale såvel som statlige... Når det gjelder statlige prosjekter, - forsvaret i særdeleshet, er jeg etterhvert nokså overbevist om at underbudsjettering brukes helt bevisst for å "lure" gjennom vedtak. Nå står det jo i de fleste tilfeller også store og kjente konsulentselskaper bak beslutningsgrunnlagene, så da kan man jo bare lure på hvorfor det blir slik...
     
    Sist redigert:

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.345
    Antall liker
    2.166
    Sted
    Nordland
    Våre to største mediehus ser på Norgesgruppens tall med to forskjellige briller.. Har ikke turt å ta med Dagbladet, de har sikkert med litt levende grafikk i tillegg..😅

    Det største problemet med denne handelen er manglende konkurranse, og som nr. 2, avgifter.

    Noen som gidder lese om de er fornøyde med resultatet?

    1679472412542.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.474
    Antall liker
    35.325
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Våre to største mediehus ser på Norgesgruppens tall med to forskjellige briller.. Har ikke turt å ta med Dagbladet, de har sikkert med litt levende grafikk i tillegg..😅

    Det største problemet med denne handelen er manglende konkurranse, og som nr. 2, avgifter.
    Svenskene kjenner på det samme:
    I Sydsvenskans kartläggning av matkedjorna prishöjningar under 2023 verkar Coop ha höjt priserna på livsmedel – innan leverantörerna. Höjningen förvånade leverantörerna, som sedan mottog ett brev där Coop vädjande om att samarbeta för att hålla ner priset, enligt en källa till Sydsvenskan.

    – Många mottagare av brevet ansåg att Coop använde sig av dubbla budskap. ”Det här tar priset”, sade de. Coop höjde priserna över hela linjen innan det egentligen behövdes, säger källan till Sydsvenskan.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette viser at byråkrati og regjering er på ville veier. Man kan jo lure på hvordan det er mulig.:unsure: :mad:


    Bl.a.
    VG avdekket i fjor høst at regjeringen stoppet å hente ukrainske soldater i to og en halv måned. Årsaken var at en uenighet om de sårede soldatene skulle betale egenandel i primærhelsetjenesten.

    – Høyre mener det var uholdbart at det sommeren 2022 tok 73 dager før ukrainske myndigheter fikk tilbakemelding om sårede soldater kunne få gratis helsebehandling. I denne perioden svarte ikke Norge på et høyt antall forespørsler fra Ukraina om evakuering av soldater, sier Frølich.

    – Norge fikk en forespørsel om bromateriell i mai 2022, men det gikk 3 måneder før regjeringen foretok undersøkelser om vi hadde bromateriellet tilgjengelig, og det gikk 223 dager før broene ble sendt, sier Frølich.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Dette viser at byråkrati og regjering er på ville veier. Man kan jo lure på hvordan det er mulig.:unsure: :mad:


    Bl.a.
    VG avdekket i fjor høst at regjeringen stoppet å hente ukrainske soldater i to og en halv måned. Årsaken var at en uenighet om de sårede soldatene skulle betale egenandel i primærhelsetjenesten.

    – Høyre mener det var uholdbart at det sommeren 2022 tok 73 dager før ukrainske myndigheter fikk tilbakemelding om sårede soldater kunne få gratis helsebehandling. I denne perioden svarte ikke Norge på et høyt antall forespørsler fra Ukraina om evakuering av soldater, sier Frølich.

    – Norge fikk en forespørsel om bromateriell i mai 2022, men det gikk 3 måneder før regjeringen foretok undersøkelser om vi hadde bromateriellet tilgjengelig, og det gikk 223 dager før broene ble sendt, sier Frølich.
    Fra artikkelen over, den er knallsterk:

    VG avdekket i fjor høst at regjeringen stoppet å hente ukrainske soldater i to og en halv måned. Årsaken var at en uenighet om de sårede soldatene skulle betale egenandel i primærhelsetjenesten.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.345
    Antall liker
    2.166
    Sted
    Nordland
    Den er interessant. Fra artikkelen:

    Det norske statsbudsjettet er nesten tre ganger så stort som Finlands og vi er like mange innbyggere. Finland er også en velferdsstat, de har et stort forsvar, de hadde beredskapslagrene i orden da pandemien traff.

    Tross det så er finnene verdens lykkeligste, mens vi nordmenn må se oss slått av flere.

    Etter at jeg fikk WiiM Pro i postkassa på fredag, har Norge vippet Finland av tronen🤠😍
    1679482268014.png
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Nå var det visst kjønnsinkongruens vi endte med å diskutere her, og det var din påstand at økt aksept ikke var en god ting. Eksempelet du trekker fram er èn enkelt person som hadde udiagnostiserte tilstander som ADHD og Aspergers, og han hadde det i tillegg ikke noe bra på hormoner og fortsatte likevel å stå på det i syv år? Hvordan, i alle dager, tenker du at dette enkelttilfellet er relevant for de tusenvis av andre som får et mye bedre liv med hormoner, og som ikke angrer? Sist jeg sjekket var andelen som angrer på behandling nede på 2% eller noe sånt.



    Det er omtrent 10% som angrer på fedmeoperasjoner, så kanskje du heller burde rette omsorgen din mot den gruppen? Jeg syns ærlig talt dette er en søkt sammenligning, selv om jeg ser hva du prøver på.




    Og så får man den behandlingen som er velprøvd og kjent, og som ligger i de nasjonale retningslinjene. Allikevel må pasientene være informert nok til å vite hva slags behandling de ønsker, og jeg opplever at det er en høy bevissthet rundt medisinering blant transpersoner. Veldig mange er godt oppleste på hva man kan forvente av behandling, eventuelle bivirkninger, og risikoer. Det er også sånn at man kan velge selv hvor mye behandling man vil ha og føler at man selv trenger, hvis man først slipper gjennom nåløyet til nasjonalt behandlingssenter. Det er f.eks. ingen som blir tvunget til kirurgi hvis de bare vil ha hormonterapi.

    Det som derimot kan være farlig, er at mange velger å selvmedisinere fordi det er vanskelig for mange å få behandling gjennom det offentlige i Norge.

    Jeg vet ikke mye om dette vanskelige tema men etter litt googling og noen artikler blir man litt mer opplyst.
    Kjønns-inkongruens er ikke en psykiatrisk diagnose nå lenger men det hefter seg til noen sekundære kjennetrekk.
    ca. 10 % , muligens flere, av transer har en autist diagnose ( Asberger, ADD, ADHD ) I tillegg er mange plaget av angst og depresjon.Omsorgssvikt og mishandling.
    Svært mange som er til utredning for kjønn-inkongruens har i barneårene vært utredet innenfor BUP, for diverse avvik i barnealder.
    Over halvparten av de som er behandlet er ikke i stand til å arbeide men er trygdet av fysisk eller psykisk årsak.
    Allikevel er det bare 0,3- 2% som angrer på behandlingen og det er litt merkelig. De fleste sier de har fått et bedre liv etter behandling, men ikke kommet i jobb.
    36 % har prøvd å ta sitt eget liv og mange har lykkes med det.
    Det er en god del å lese om dette og tallene spriker i diverse artikler. Både tilstanden og behandlingen er meget inngripende og alvorlig, kirurgi er irreversibelt.
    Det virker i alle fall på meg som at dette er en gruppe som ikke har det bra.
    Antallet som er rammet spriker også fra noen få tusen til 260 000.

    ( er i tvil om dette hører til denne tråden, men det er nå tatt opp her) mulig det er ei grein av woke diskusjonen?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg vet ikke mye om dette vanskelige tema men etter litt googling og noen artikler blir man litt mer opplyst.
    Kjønns-inkongruens er ikke en psykiatrisk diagnose nå lenger men det hefter seg til noen sekundære kjennetrekk.

    ca. 10 % , muligens flere, av transer har en autist diagnose ( Asberger, ADD, ADHD ) I tillegg er mange plaget av angst og depresjon.Omsorgssvikt og mishandling.
    Svært mange som er til utredning for kjønn-inkongruens har i barneårene vært utredet innenfor BUP, for diverse avvik i barnealder.
    Over halvparten av de som er behandlet er ikke i stand til å arbeide men er trygdet av fysisk eller psykisk årsak.
    Allikevel er det bare 0,3- 2% som angrer på behandlingen og det er litt merkelig. De fleste sier de har fått et bedre liv etter behandling, men ikke kommet i jobb.
    36 % har prøvd å ta sitt eget liv og mange har lykkes med det.
    Ja, det er velkjent at særlig ubehandlet kjønnsinkongruens kan ha mange og alvorlige konsekvenser, både psykiske og fysiske. En av de siste levekårsundersøkelser blant skeive konkluderte med at for homofile og lesbiske var mye blitt bedre, men blant særlig bifile og transpersoner var det fortsatt mye psykiske problemer og rus o.s.v.
    Det er også velkjent at en ganske stor andel av transpersoner har tilleggsdiagnoser som ADHD og Aspergers, uten at noen vel vet helt hvorfor.

    Det er en god del å lese om dette og tallene spriker i diverse artikler. Både tilstanden og behandlingen er meget inngripende og alvorlig, kirurgi er irreversibelt.
    Det virker i alle fall på meg som at dette er en gruppe som ikke har det bra.
    Antallet som er rammet spriker også fra noen få tusen til 260 000.

    ( er i tvil om dette hører til denne tråden, men det er nå tatt opp her) mulig det er ei grein av woke diskusjonen?
    Det er mange som ikke har det bra særlig bra før behandling som sagt, men også mange som får dramatisk bedre livskvalitet av f.eks. å starte med hormoner eller bare å komme ut av skapet for omgivelsene. Således er neppe økt åpenhet og aksept en dårlig ting, snarere tvert i mot. Det er også noen som etter behandling angrer og vil transisjonere tilbake, men det er ikke alltid p.g.a. selve behandlingen, men manglende aksept fra omgivelsene.

    Egentlig føler jeg ikke at trans og woke har så mye med hverandre å gjøre, men skal ikke nekte for at det er mye wokeness blant en del transpersoner.

    Og bottom line, så tror jeg mange problemer og lidelser kunne vært unngått hvis man økte bevisstheten rundt kjønnsinkongruens, så flere kunne få behandling på et tidlig stadium.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.765
    Sted
    Oslo
    Noen, uten å nevne hvem, synes å mene at om et fåtall som får behandling får problemer ( selv om flertallet sier det gir dem et bedre liv) så er det en grunn til å ikke drive den slags behandling!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Føre-var-prinsippet vettu. Eller som amerikanerne har blitt så jævla glade i å si i det siste: from an abundance of caution.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.765
    Sted
    Oslo
    La oss legge kjønnsidentitet og dertil tilhørende behandling til side.
    Det omfatter jo forsvinnende få.
    PlasticFantastic pupper er mye mere utbredt, og skal vi stole på tabloidene så er det etterhvert mange som angrer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Med HiFi-relevans.

    NRK Jazz. Makan til kjedelig, repetitivt og alderstegent utvalg. Fy faen i helvete. Og spar meg for klimpre-eljazzgitar som en eller annen på NRK er ihuga veldig ekstremt glad i.

    Utblåsing over.

    Anbefaler DR.DK Jazz, P8.

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.928
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    NRK jazz of Klassisk kjører noe som ligner på shuffle av et par spillelister nå på n'te året... Har bl.a. hørt de samme Benny Goodman låtene på Jazz i flere år, og Dvoraks 9. turnerer Klassisk på n'te året...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.485
    Antall liker
    102.709
    Torget vurderinger
    23
    Med HiFi-relevans.

    NRK Jazz. Makan til kjedelig, repetitivt og alderstegent utvalg. Fy faen i helvete. Og spar meg for klimpre-eljazzgitar som en eller annen på NRK er ihuga veldig ekstremt glad i.

    Utblåsing over.

    Anbefaler DR.DK Jazz, P8.

    Har påpekt noe av det samme tidligere... det spilles mengder med dårlig og depressiv norsk traurig jazz - lite virtoust og rett og slett kleint og mollfokusert enkel tonekaudervelsk. Har notert ned en god del av denne musikken. Det begynte med at jeg slo på NRK jazz til frokost/lunsj og hver gang det dukket opp triste greier så var det uten unntak norskt med ørlite svenskt innslag. HVER GANG!! Står det virkelig så dårlig til med norsk jazz eller er det rett og slett elendig seleksjon av de som har ansvaret? Det er så ille nå at jeg har sluttet med å slå på radioen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.485
    Antall liker
    102.709
    Torget vurderinger
    23
    Mye av nevnte musikk karakteriserer jeg faktisk ikke som jazz engang. Stev, bånsull, folkemusikk etc. etc.
    Blir mye syting nå men jeg vet jo hvor vanvittig mye flott jazz som er utgitt...
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.559
    Antall liker
    7.083
    Med HiFi-relevans.

    NRK Jazz. Makan til kjedelig, repetitivt og alderstegent utvalg. Fy faen i helvete. Og spar meg for klimpre-eljazzgitar som en eller annen på NRK er ihuga veldig ekstremt glad i.

    Utblåsing over.
    Hør, hør.

    Da er det altså ikke bare meg som finner denne overdrevne elgitarklimpringen mer enn litt enervervende.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet om en kommune kan fakturere feiegebyr når bygningen ikke har pipe?
    Vi har ikke pipe på hytta men kommunen fakturerer allikevel feiegebyr. Umulig å få svar fra noen i kommunen om dette er riktig. Jeg blir henvist fra den ene til den andre men ingen som har greie på dette og kan gi et svar.
    Har også blitt henvist til brannvesenet da det er dem som går på tilsyn og feier. Men brannvesenet henviser igjen til kommunen.
    Rene Fleksnes parodien dette.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    910
    Antall liker
    708
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Hei,,Egersund dette?,,Du skal ikke betale for noe du ikke har,,,naboen murte igjen pipa,slipper feieavgift...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Ja, har du ikke pipe så skal du ikke betale feieavgift. Mener å huske du må varsle brannvesenet at du ikke har pipe.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    910
    Antall liker
    708
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Noen som vet om en kommune kan fakturere feiegebyr når bygningen ikke har pipe?
    Vi har ikke pipe på hytta men kommunen fakturerer allikevel feiegebyr. Umulig å få svar fra noen i kommunen om dette er riktig. Jeg blir henvist fra den ene til den andre men ingen som har greie på dette og kan gi et svar.
    Har også blitt henvist til brannvesenet da det er dem som går på tilsyn og feier. Men brannvesenet henviser igjen til kommunen.
    Rene Fleksnes parodien dette.
    Har sendt deg PM
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.928
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For mange år siden, da kommunene begynte å kreve gebyr for feing, troppa faren min opp hos teknisk etat i kommunen og sa fra at "NÅ er det faen meg nok!"
    Den aktuelle kommunen hadde da hverken feier eller fast ansatt brannvern, så feinga hadde gubben gjort sjøl i mange år... :cool:

    Det er også litt interessant å vurdere årlig gebyr mot intervallet det feies....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Mye av nevnte musikk karakteriserer jeg faktisk ikke som jazz engang. Stev, bånsull, folkemusikk etc. etc.
    Blir mye syting nå men jeg vet jo hvor vanvittig mye flott jazz som er utgitt...
    Problemet er vel at de lagde noen spillelister som går i rotasjon og som inneholder veldig mye veldig dårlig jazz. Her pleier vi vedde på når klimpre-eljazzgitarlåten kommer, før vi slår på kanalen. Første låt, tredje? Beundringsverdig ofte kommer vi rett inn i et forutsigbart klimpremøl som består av en fantasiløs rekke opplagte akkorder. Må være en slektning som ivrer for en slektning, eller noe slikt.

    :)

    Anbefaler som nevnt P8 på dr.dk radio. Københavns jazzmafia har et ry å bevare.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.663
    Antall liker
    3.356
    Problemet er vel at de lagde noen spillelister som går i rotasjon og som inneholder veldig mye veldig dårlig jazz. Her pleier vi vedde på når klimpre-eljazzgitarlåten kommer, før vi slår på kanalen. Første låt, tredje? Beundringsverdig ofte kommer vi rett inn i et forutsigbart klimpremøl som består av en fantasiløs rekke opplagte akkorder. Må være en slektning som ivrer for en slektning, eller noe slikt.

    :)

    Anbefaler som nevnt P8 på dr.dk radio. Københavns jazzmafia har et ry å bevare.
    NRK har fortsatt et program som heter Jazzklubben som ofte er interessant og som også sendes på NRK Jazz. Kommer over det litt sånn tilfeldig siden de ikke er særlig gode til å reklamere for det. Sist var det en meget fin episode med Jørn Øien og hans Weather Report-aktige nye album.

    Ellers helt enig med de fleste her inne. Spillelistene er helt håpløse og går på repeat hele tiden. Skal sannelig sjekke ut P8 som ble vist til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn