Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Litt hjelp på hukommelsen for de som eventuelt tror at Fosen-utbyggingen var et knefall for kraftprodusentlobbyen og lignende.

    Statkraft ville droppe de omstridte vindturbinene på Fosen. De snudde etter massivt press fra Stortinget. (aftenposten.no)


    «Dypt tragisk.» «Skuffelsen er stor.» «Det har sjokkert mange av oss.» Det sa politikere på Stortinget i 2015 om de samme vindmøllene som nå preger nyhetsbildet.

    Det de reagerte på, var imidlertid at Statkraft hadde bestemt seg for ikke å bygge turbinene.


    ...

    Stoltenberg ville ha vindkraft
    Den politiske prosessen startet med ambisjonene til Jens Stoltenbergs rødgrønne regjering i 2005. Norge skulle lage mer fornybar energi.

    Det ble enda viktigere da EU i 2008 bestemte at en større andel av Europas energiforbruk måtte komme fra fornybare kilder.

    Stoltenberg hadde allerede slått fast at tiden for de store vannkraftprosjektene i Norge var over. Vindkraft ble en av løsningene. Statkraft så etter prosjekter. Fosenhalvøya passet bra.

    I Midt-Norge var det kraftmangel, og trønderne likte dårlig at de tidvis hadde høyere strømpriser enn resten av landet.

    Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) ga konsesjon og grønt lys. Det kom klager, blant annet fra Sametinget og de samiske reineierne på Fosen.

    ...

    I 2014 dukket det opp et problem. Statkraft vegret seg for å sette i gang en utbygging til 11 milliarder kroner.

    Politikerne visste råd. Stortinget vedtok en kapitaltilførsel på 10 milliarder kroner. Det som skulle bli Europas største vindkraftanlegg på land, var en viktig grunn til det.

    Et halvår senere kom sjokket. Statkraft hadde regnet på nytt. En utbygging på Fosen var likevel ikke lønnsom. Prisene på strøm var rett og slett var for lave.


    Tverrpolitisk sinne
    På Stortinget var reaksjonene sterke. Høyres Linda Helleland åpnet for at hele styret i Statkraft kunne få sparken.

    SVs Heikki Holmås kalte situasjonen alvorlig og mente hele Norges fornybarsatsing i realiteten var avblåst. Han ba til og med energiministeren ta grep for å få opp strømprisen.

    Avgjørelsen hadde «sjokkert mange av oss», sa Senterpartiets Marit Arnstad.

    Arbeiderpartiets Eva Kristin Hansen var «veldig skuffet og overrasket». Hun krevde en forklaring og tall på bordet.

    Hos Høyres Nikolai Astrup var «skuffelsen stor». Han sa at «Fosen-prosjektet kan bli den største enkeltinvesteringen i Midt-Norge noensinne».

    «Dypt tragisk», sa KrFs Kjell Ingolf Ropstad.

    Også næringsminister Monica Mæland (Høyre) var rystet og ba om en forklaring.

    ...
    Med årene snudde den politiske vinden. Motstanden mot vindkraft ble sterkere mange steder. Samme år som de første vindturbinene på Fosen produserte strøm (2019), tok det helt av. Den borgerlige regjeringen så ingen annen løsning enn å stramme kraftig inn i vindkraftpolitikken året etter.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Lest litt her og der, over litt tid, bla RT (Rettstidend og den slags). (Ikke fra Resett eller dokument.no)
    Saken endte opp i HR etter partenes begjæring om overskjønn for avgjørelser i Tingretten, Frostating Lagmannsrett, anker osv. Samene påberoper seg at etableringen og driften av vindturbinene forstyrrer reinsdyra på beite, bla vinterbeite på Fosen, Storheia og Roan, og når reinsdyra blir forstyrret, og i tillegg så framskriver samene fare for opphør av reindriften, så er dette til hinder for minoriteters (her samene) rett til kulturutøvelse. Reindrift er altså kulturutøvelse for en minoritet, og følgen av det er at oppføring og drift av vindturbiner som etter sigende forstyrrer reinsdyr er et brudd på artikkel 27 i den internasjonale konvensjonen om sivile og politiske rettigheter for minoriteters rett til kulturutøvelse.
    Samene framskriver at tap/opphør av reindrift kan medføre store økonomiske tap (selvsagt, noe de er sikret erstatning for), og at vindturbinparken er rasediskriminerende når de da muligens ikke lenger kan drive reindrift i disse konfliktområdene.
    I mitt hode bør en kunne tenke litt kost/nytte-forhold, all utvikling og etablering har en kostnad som må måles mot nytte, men ut i fra tallene om arealer jeg skrev over så virker det for meg som om samene her sier "Vi må ha mer fornybar energi, helt enig, MEN FAEN IKKE I 1 % AV MIN BAKGÅRD HVOR VI ER PÅ SENVINTEREN!!"
    Takker for svar, men innrømmer samtidig at jeg er litt skeptisk til at det du sier inneholder hele sannheten her. (Benekter det ikke, altså, men det høres bare litt merkelig ut, dersom det stemmer)
    Hele Storheia er i praksis fylt av møller, og det virker litt underlig at dette skal utgjøre kun 1/100 av beiteområdet, det vil vel i så fall bety at så å si hele Fosenhalvøya er å anse som beiteområde?

    Har du noen forslag til hvor jeg kan finne mer info?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    ^ Norge skulle bli "Europas grønne batteri" og levere 0,76% av EUs kraftbehov, da må vi skjønne at Statkrafts vurdering var hinsides, eller?
    Miljøbevegelsens mange ulike organisasjoner var også på volum 11 mot Statkraft.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Takker for svar, men innrømmer samtidig at jeg er litt skeptisk til at det du sier inneholder hele sannheten her. (Benekter det ikke, altså, men det høres bare litt merkelig ut, dersom det stemmer)
    Hele Storheia er i praksis fylt av møller, og det virker litt underlig at dette skal utgjøre kun 1/100 av beiteområdet, det vil vel i så fall bety at så å si hele Fosenhalvøya er å anse som beiteområde?

    Har du noen forslag til hvor jeg kan finne mer info?
    Sametinget.no gir mye info om reindrift. De skriver bla at den samiske reindriften utføres på 40 % av Norges landareal. Det er en næring som utføres av ca 3200 personer, og arves i familien. En liten næring med latterlig lav avkastning, en reinsame tjener rundt under 35 kr timen, et beiteområde må også stå i ro mange år mellom hver gang reinsdyr kan ledes tilbake pga sen tilvekst, og jeg er ikke så helt sikker på at tingenes tilstand vil være så annerledes på andre beiteområder, altså på 40 % av Norges fastland.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Takker for svar, men innrømmer samtidig at jeg er litt skeptisk til at det du sier inneholder hele sannheten her. (Benekter det ikke, altså, men det høres bare litt merkelig ut, dersom det stemmer)
    Hele Storheia er i praksis fylt av møller, og det virker litt underlig at dette skal utgjøre kun 1/100 av beiteområdet, det vil vel i så fall bety at så å si hele Fosenhalvøya er å anse som beiteområde?

    Har du noen forslag til hvor jeg kan finne mer info?
    Mye av dette ble tatt opp i debatten på NRK. Bl.a. fikk vi vite at det forelå en skriftlig avtale uten innsigelser mellom reineiere og utbygger. Dette ville noen i panelet overhodet ikke svare på. Ikke ville de kommentere det faktum at på syv år så har reinbestanden i området gått ned med skarve 5%. En helt naturlig svingning bl.a. pga. rovdyr. Det meste fra den ene kanten var sutring over at det visstnok ikke lengre kunne drives reindrift uten at turbinene rives.

    Bare å svippe innom NRK for å se. En interessant debatt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Slett ikke alle samer støtter ukritisk aksjonistene i Oslo, det er det kanskje mange som ikke tenker på.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Et "avbøtende" tiltak kunne være å sette alle ansvarlige ( de som var ansvarlige da dette ble presset igjennom ) politikere i fengsel et par år.
    Da kunna man kanskje tro at slikt ikke blir gjentatt.
    Man kan like eller mislike samer, men dette er en sak som er så prinsippielt viktig at det ikke løses med å kaste penger etter samene.
    Vi KAN IKKE ha en stat som med åpne øyne bryter norsk lov! Det var det de gjorde.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Et "avbøtende" tiltak kunne være å sette alle ansvarlige ( de som var ansvarlige da dette ble presset igjennom ) politikere i fengsel et par år.
    Da kunna man kanskje tro at slikt ikke blir gjentatt.
    Man kan like eller mislike samer, men dette er en sak som er så prinsippielt viktig at det ikke løses med å kaste penger etter samene.
    Vi KAN IKKE ha en stat som med åpne øyne bryter norsk lov! Det var det de gjorde.
    Men hva er greia med den avtalen det pekes på fra @AOC over her? Dersom det faktisk foreligger en avtale, skjønner jeg ikke hva som gikk galt deretter?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    ^ Litt forvirrende. Enten har de en signert avtale, eller de har det ikke. Det virker som om noen har ombestemt seg etter at avtalen var inngått, eller hvordan skal jeg tolke dette her?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Litt forvirrende. Enten har de en signert avtale, eller de har det ikke. Det virker som om noen har ombestemt seg etter at avtalen var inngått, eller hvordan skal jeg tolke dette her?
    Ser ut som avtaler med noen, ikke med alle. Det virker kanskje som problemet var at OED v handlekraftige Borten Moe ikke hadde tålmodighet til å vente på at avtaler ble inngått med alle involverte, og derfor trykket gjennom konsesjon basert på ekspropriering av grunnen. Det i motsetning til andre utbygginger basert på frivillig inngåtte avtaler. Slikt kan man jo gjøre ovenfor grunneier, men tydeligvis ikke ovenfor reindriften.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Sånn jeg ser 'saksflyten' så har samene sagt Ja/samtykket til disse vindturbinene når grunneiere fikk avtale om 400 millioner kroner i kompensasjon og reindriftssamene fikk avtale om 90 millioner i kompensasjon, alt fordelt over 25 år. Så langt er alt bra for grunneier og samer.
    Etter at viftene har kommet i drift sier samene at vindturbinene har endret på snøforholdene, (snøen fokker seg annerledes), brøytekanter hindrer dyra og reinbestanden har gått ned 5 % siden 2016, tror jeg det var. (Andre steder uten V.T har bestanden sunket 20 %+, men der er det visst nok naturlig svingning, men på Fosen må det skyldes V.T, etter sigende fra reinsdyrekspert). At V.T kan forstyrre reinsdyr gir mening. De er utrolig redde/skjøre/vare, og løper de i panikk, så løper de jævl... langt, og når beitegrunnlaget om vinteren er akkurat nok til å overleve vinteren så tåler de naturlig nok ikke slike løpeturer. Kite-folk og andre må også ta hensyn til dette i fjellet.

    De har altså sikret seg økonomisk kompensasjon, men om reinbestanden blir så lav som samene framskriver så dør reindriftskulturen ut, eller ikke er driv-verdig, og da er det hele et brudd på menneskerettigheter forbeholdt samene.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    ^ Litt forvirrende. Enten har de en signert avtale, eller de har det ikke. Det virker som om noen har ombestemt seg etter at avtalen var inngått, eller hvordan skal jeg tolke dette her?
    Det fantes en avtale, men partene fremstiller innholdet i den ulikt. Den ble uansett omfattet av HR dommen..

    Fra DN artikkelen som det er lenket til tidligere:
    – Så hvorfor gikk det så galt i Roan og Storheia?
    – Vi hadde god dialog med reineierne på Nord-Fosen, og hadde skriftlige avtaler før utbygging. Men så ble også den saken omfattet i Høyesterett, og den dommen kom svært overraskende på svært mange, sier Laugen.
    – På rettssikkerheten løs
    Styreleder Inge Even Danielsen i Norske Reindriftsamers Landsforbund er ikke enig i at reineierne på Nord-Fosen hadde inngått avtale om Roan.
    – Nord-gruppen var villig til å godta resten av vindparkene på deres område, dersom Roan ikke ble bygget. Den ble for stor og ødeleggende for reindriften.
    Danielsen er også uenig i Aneos fremstilling av frivillige avtaler om andre vindparker i Trøndelag.
    – De første vindkraftverkene i reinbeiteområdene kom i 2006, siden er de blitt større og større. Vi forsto ikke hvilken innvirkning det ville få for oss og reindriften til å begynne med. Det er også bygget et vindkraftverk i vårt reinbeitedistrikt. Vi var imot det, men følte oss tvunget til å inngå en avtale med utbygger om kompensasjon med tanke på fremtidige generasjoner, da det ikke var lokal motstand i kommunen hvor det ble gitt kompensasjon.
    – Vi skjønte senere at det var mer motvilje lokalt enn vi trodde, men de turte ikke si fra på grunn av bygdedyret. Vi kunne gått til retten, men vi så oss ikke råd til det. Tiltakshaverne sitter med så store ressurser at det går på rettssikkerheten løs. De har advokater med 4–5000 kroner i timen. Det hadde ikke vi mulighet til, sier Danielsen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Journalister nå for tida bryr seg kun om å skape sensasjonsoverskrifter... gravende journalistikk med solide bakgrunnsundersøkelser og kildekritikk er stort sett borte. Det koster arbeidstid og kunnskap, og gir ikke klikk nok i reklamekassa....
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Journalister nå for tida bryr seg kun om å skape sensasjonsoverskrifter... gravende journalistikk med solide bakgrunnsundersøkelser og kildekritikk er stort sett borte. Det koster arbeidstid og kunnskap, og gir ikke klikk nok i reklamekassa....
    Det eneste de fleste journalister kan uttale seg om med faglig tyngde er media spørsmål. Det har de lært om i Volda. Andre ting er det værre med. Jeg har flere opplevelser med å prøve å ta en sak inn i media, og har hver gang blitt spurt om jeg ikke kan formidle saken på en enklere måte; jeg trodde det var din jobb har jeg svart, før jeg har vurdert det dit at det var i min egeninteresse å «hjelpe» de, både med forståelse og formidling.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    tok de saken til høyesterett evt menneskerettighetsdomstolen? Har vel også noe med antallet, nå er det jo ikke så mange på færøyene men hadde kanskje ikke så stor påvirkning som tilfelle med samene som er mange færre (minoritet)
    Ja , hele 32 personer er direkte og indirekte berørt på Fosen,
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå 33. Selv om antall rein er gått ned med 5 % siden utbyggingen startet, har antall reineiere økt fra 32 til 33, dvs opp 3 %.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå 33. Selv om antall rein er gått ned med 5 % siden utbyggingen startet, har antall reineiere økt fra 32 til 33, dvs opp 3 %.
    Fritt etter Sponheim. Nå er det på Fosen snart hver mann sin rein.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.003
    :unsure:
    – Hva er det dere endrer på?
    – Kaffe hver dag. 50 kroner for en cappuccino, det er jo helt ekstremt. Og før gikk jeg alltid på Zara og bare kjøpte noen greier til helgen. Nå er jeg mer bevisst på hva jeg kjøper, svarer Thorsen, som jobber som influencer.

    På tirsdag ettermiddag sitter «gjennomsnittet» på det franske brasseriet.
    Thorsen og Sestøl slår til med en flaske Cremant – en fransk musserende vin fra andre distrikter enn Champagne. :cool:

    Venninnene tror pandemien spiller inn på hvordan folk nå lever:
    – Folk lever fortsatt i den lykkeboblen etter gjenåpning. Og så bare plutselig blir ting så sykt dyrt. Men man fortsetter å leve i den lykken da, sier Sestøl.

    Og selv om ikke forbruket endrer seg drastisk, har vi blitt mer bevisste, mener venninnene:
    – Jeg tenker mer på de små beløpene i dag, enn det jeg gjorde før, sier Sestøl.
    – Ja. De grab-and-go-tingene, de tenker jeg mye på, svarer venninnen.
    – Ja, og den tyggispakken ved kassa, den tar jeg ikke med lenger. :giggle:
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    :unsure:
    – Hva er det dere endrer på?
    – Kaffe hver dag. 50 kroner for en cappuccino, det er jo helt ekstremt. Og før gikk jeg alltid på Zara og bare kjøpte noen greier til helgen. Nå er jeg mer bevisst på hva jeg kjøper, svarer Thorsen, som jobber som influencer.

    På tirsdag ettermiddag sitter «gjennomsnittet» på det franske brasseriet.
    Thorsen og Sestøl slår til med en flaske Cremant – en fransk musserende vin fra andre distrikter enn Champagne. :cool:

    Venninnene tror pandemien spiller inn på hvordan folk nå lever:
    – Folk lever fortsatt i den lykkeboblen etter gjenåpning. Og så bare plutselig blir ting så sykt dyrt. Men man fortsetter å leve i den lykken da, sier Sestøl.

    Og selv om ikke forbruket endrer seg drastisk, har vi blitt mer bevisste, mener venninnene:
    – Jeg tenker mer på de små beløpene i dag, enn det jeg gjorde før, sier Sestøl.
    – Ja. De grab-and-go-tingene, de tenker jeg mye på, svarer venninnen.
    – Ja, og den tyggispakken ved kassa, den tar jeg ikke med lenger. :giggle:
    Så det går i Cremant nå!
    Hakje råd til sjampanje, men ka gjør vel det?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    :unsure:
    – Hva er det dere endrer på?
    – Kaffe hver dag. 50 kroner for en cappuccino, det er jo helt ekstremt. Og før gikk jeg alltid på Zara og bare kjøpte noen greier til helgen. Nå er jeg mer bevisst på hva jeg kjøper, svarer Thorsen, som jobber som influencer.

    På tirsdag ettermiddag sitter «gjennomsnittet» på det franske brasseriet.
    Thorsen og Sestøl slår til med en flaske Cremant – en fransk musserende vin fra andre distrikter enn Champagne. :cool:

    Venninnene tror pandemien spiller inn på hvordan folk nå lever:
    – Folk lever fortsatt i den lykkeboblen etter gjenåpning. Og så bare plutselig blir ting så sykt dyrt. Men man fortsetter å leve i den lykken da, sier Sestøl.

    Og selv om ikke forbruket endrer seg drastisk, har vi blitt mer bevisste, mener venninnene:
    – Jeg tenker mer på de små beløpene i dag, enn det jeg gjorde før, sier Sestøl.
    – Ja. De grab-and-go-tingene, de tenker jeg mye på, svarer venninnen.
    – Ja, og den tyggispakken ved kassa, den tar jeg ikke med lenger. :giggle:
    Det er hårda bud i dyrtiden. Om noen lurer på hvorfor folk som egentlig har ganske greit med penger ikke klarer å legge seg opp nevneverdig så er de to veninnene prakteksemplarer på rasen. Min absolutte favorittstatistikk er at dersom man deler opp inntektsskalaen i ti grupper så er andelen i hver gruppe som bruker opp hele lønna si en måned tilnærmet konstant i alle de ti gruppene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TOH

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Man kan bare undres over hva som feiler våre politikere og regjeringer i de siste par tiår..... Om det finnes noe som fungerer greit, så finner man på noe politisk kødderi for å fucke det opp.. kommuner, helsevesen, skole.... Som om ikke jernbane -Norge var ille nok fra før, så må man nå selvfølgelig fucke opp Flytoget også...
    Som en av to sterkninger i landet som stort sett går med overskudd, må man selvsagt rasere dette også....
    Den andre strekningen er forøvrig Ofotbanen, hvor man i årevis har trenert dobbelspor som kunne økt inntjeningen, men det skal man selvsagt ikke ha noe av...pengene skal brukes på Østlandet....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Folk gjør jævlig mye rart. Hadde en perifer bekjent da jeg var i tenåra som fant ut at han bare måtte prøve å kjøre med øya igjen gjennom en tunnel. To uker etter å ha fått lappen. I pappas stasjonsvogn. Jepp, det endte akkurat som en umiddelbart kunne tenke seg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ord blir litt fattige. Man kan jo lure på hvor det har feilet, og om det kanskje er for enkelt å få førerkort i Norge. Jeg fikk kjeft for et par uker siden fordi jeg rantet om at det burde vært IQ test sammen med førerprøven, etter å ha kommet bak en bil på E18 som bestemte seg for å stoppe i venstrefeltet, i 110 sonen, fordi de hadde misset en avkjøring som var rett etter en tunnel.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er mye som skulle vært akkompagnert av en IQ-test og en ferdighetsprøve. Å få unger for eksempel.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Slippery slope hvis man begynner med å tvangssterilisere folk som ikke har de ønskete genetiske fordelene og sånn, vel. Men å kjøre bil er ingen menneskerett, akkurat.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Trenger ikke tvangssterilisere vettu. Det finnes kyskhetsbelter for både kvinner og menn.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Folk gjør jævlig mye rart. Hadde en perifer bekjent da jeg var i tenåra som fant ut at han bare måtte prøve å kjøre med øya igjen gjennom en tunnel. To uker etter å ha fått lappen. I pappas stasjonsvogn. Jepp, det endte akkurat som en umiddelbart kunne tenke seg.
    En klassekamerat på ungdomsskolen hadde en bestemt oppfatning om at bensindamp bare kan antennes av en flamme, ikke av en glo. En dag kjørte han moped i t-skjorte og shorts med jente på bagasjebrettet og var litt uklar på vikepliktsregler og venstre vs høyre. Det smalt i et kryss og begge skle et godt stykke bortover asfalten på sine venstre lår. Det gjorde visst litt vondt. Deretter ville Biltilsynet gjerne få mopeden fremstilt for kontroll i forbindelse med ulykken, i tilfelle hendelsen kunne forklares med teknisk feil på kjøretøyet. Han fant det klokest å vaske bort litt oljesøl fra vidunderet. Med bensin. Med tent sigarett i munnen. Da fikk han til slutt testet den teorien sin. Neste dag kom han med enda fler bandasjer. Han ble generelt ikke ansett som den aller skarpeste kniven i skuffen, han heller, men overlevde jo.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    En litt perifer bekjent av meg fikk av en eller annen tåpelig årsak tilgang til kjemirommet på videregående. Han hadde et ønske om å lage noe som kunne "smelle" dvs sprengstoff. Han blandet svovelsyre og salpetersyre på feil måte. Den ene kan helles i den andre men ikke motsatt! Husker ikke i dag hviken som kan helles i den andre. Han hadde et interessant ansikt retsen av året, for å si det forsiktig. Om han i dag er kvitt arrene vet jeg ikke??
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ikkje vær ein desibel-dust!

    Syns det er ille nok med folk som snakker i telefonen på offentlig sted selv om ikke høyttaleren er på jeg, da. Kanskje nok et tegn på at alderdommen kommer snikende, og at tålmodigheten for idioti og hensynsløshet bare blir mindre og mindre. Kanskje jeg skal skaffe meg en spaserstokk som jeg kan bruke til å mørne ryggstykkene til ufordragelige lømmler og dåsemikler med.

     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da må det vel helst bli en med et sverd inni, for i dagens verden tror jeg ikke lømlene ber om unnskyldning og sporenstreks skygger banen. Det ender vel heller med at bambi ligger tilbake uten et helt ben i kroppen og blir fraktet i helikopter til akutten.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Høres ut som en ganske ekstrem overreaksjon på litt vennlig korreks, spør du meg.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enig med du, men dagens ungdom er til tider lite mottakelige for korreks tror jeg, vennlig eller ei.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Enig med du, men dagens ungdom er til tider lite mottakelige for korreks tror jeg, vennlig eller ei.
    Dessverre er det slik i en del miljøer. I Ski var det nettopp en episode. Ett par ruslet gjennom byen etter en kveld ute, og i nærheten så de en jente fikk noe røff behandling i en gjeng. Mannen reagerte og snakket til de. Paret ble angrepet med slag og spark, og endte opp gule og blå og ble også frastjålet noen saker.
    Slik har det blitt i nye Norge. 🙊
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn