Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Enig med du, men dagens ungdom er til tider lite mottakelige for korreks tror jeg, vennlig eller ei.
    I know. Men jeg tenkte egentlig mest på sånne stympere som sitter i mobilen på venteværelset til legen, eller andre steder hvor jeg er i nærheten og forventer stillhet. Du vet, situasjoner hvor det er naturlig å bruke en spaserstokk i rent selvforsvar mot hensynsløse støyforurensere. I verste fall får jeg bare bruke litt bambi-fu eller muay bambi på dem. ;P
     

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    90
    Antall liker
    122
    Riktignok har ungdom måter å få lyd ut av telefonen på, men de kan ikke beskyldes for å bruke telefonene til å ringe med. Det skulle virkelig tatt seg ut.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    9.796
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Så var det klart, Vy overtar etter Flytoget.

    Vi kan ikke leve med et tilbud som faktisk fungerer som det skal, men Vy tar nok ansvar og rydder opp i det like raskt som kommunikasjonsavdelingen utvides.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så var det klart, Vy overtar etter Flytoget.

    Vi kan ikke leve med et tilbud som faktisk fungerer som det skal, men Vy tar nok ansvar og rydder opp i det like raskt som kommunikasjonsavdelingen utvides.
    Hadde noen ventet noe annet under en AP/SP-regjering?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har jeg ikke reist så mye med tog i Europa i de siste 10-20 år ( bare litt), men det er vel nesten bare i Norge dette er vanskelig??
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg ikke reist så mye med tog i Europa i de siste 10-20 år ( bare litt), men det er vel nesten bare i Norge dette er vanskelig??
    Mye snakk om å reetablere nattog til Hamburg, kanskje planene går gjennom.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    God høire politikk er å la staten drive det som går dårlig og de private det som går bra.
    Sist ut nå var TRI som argumenterte for å selge seg ned i Statkraft.
    Skulle jo tatt seg ut om det offentlige drev noe som gikk med bra overskudd.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    9.796
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vi kan neppe forvente at private aktører skal kaste seg over noe med mindre det er lønnsomhet i det. Staten på sin side tjener da mer enn nok penger på strøm, olje og gass for eksempel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Mye snakk om å reetablere nattog til Hamburg, kanskje planene går gjennom.
    Vi skal på guttetur til Hamburg senere i år, de som skal ta tog(!) reiser kl 06:00 fra Oslo og er fremme i Hamburg kl 20:21. Det finnes også alternativ med nattog, men det innebærer bytte i Sverige på et kukent tidspunkt og ganske lange ventetider i Køben. Avreise 19:04 fra Oslo og ankomst 16:15 i Hamburg . Det er for spesielt interesserte i alle fall. Jeg tar fly.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Ha ha, så Debatten på Nrk linear Tv nå. Alt stemmer i forhold til Exit sesong 3, hvor Adam sier til sine kompiser at «Greed is good» er skikkelig 80-talls, nå i 2020 er det «Green is good». Hvitvask skitne penger, få masse offentlige tilskudd og sitt igjen med gevinsten gjennom norsk vindkraft. La pengene flyte gjennom et uoversiktlig nettverk av selskaper over hele verden og til slutt vet ingen hvem de egentlige eierne av norskprodusert energi er. Kan godt være en Putin-oligark😀

    Typisk norske politiker-dustinger som bare rusher inn i miljøvennlige ting, green is good, ikke sant?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Vi skal på guttetur til Hamburg senere i år, de som skal ta tog(!) reiser kl 06:00 fra Oslo og er fremme i Hamburg kl 20:21. Det finnes også alternativ med nattog, men det innebærer bytte i Sverige på et kukent tidspunkt og ganske lange ventetider i Køben. Avreise 19:04 fra Oslo og ankomst 16:15 i Hamburg . Det er for spesielt interesserte i alle fall. Jeg tar fly.
    Planene om ny forbindelse handler også om reisetidseffektivisering.

    Jeg har fløyet mye (i mitt tidligere liv) og har riktignok hatt noen gode møter ombord, førsteklasse på interkont bød på et eklektisk utvalg personer man kunne inngå relasjoner med, Men som regel sitter man i sitt og venter på å komme frem snarest mulig. Det er ikke reisen det handler om.

    Togreiser, derimot, har bydd på noen virkelig rike opplevelser med andre og hverandre. På veggen har jeg et håndskrevet dikt fra Jan Erik Vold, han skrev det til en reklamefilm jeg lagde for NSB på 1990-tallet. Jeg er kanskje mer enn vanlig positiv til togreiser.

    Når vi tar tog på kontinentet innleder vi med fergetur til Danmark eller Tyskland, avhengig av hvor vi skal. Forbindelsen fra Gnore er suboptimal.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg er også særdeles positiv til togreiser bare for å presisere det. Det aller meste med å reise med fly, bortsett fra at man kommer raskt frem, er skikkelig fælt. Men fra Norge funker det, som du sier, litt såder for tiden om man skal til utlandet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23

    Dustenorge.........

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Da starter snart vårens vakreste eventyr. Min krystallkule sier meg at det kommer til å bli et himla leven i år


    og her (underbruk av Unio forsåvidt)

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Planene om ny forbindelse handler også om reisetidseffektivisering.

    Jeg har fløyet mye (i mitt tidligere liv) og har riktignok hatt noen gode møter ombord, førsteklasse på interkont bød på et eklektisk utvalg personer man kunne inngå relasjoner med, Men som regel sitter man i sitt og venter på å komme frem snarest mulig. Det er ikke reisen det handler om.

    Togreiser, derimot, har bydd på noen virkelig rike opplevelser med andre og hverandre. På veggen har jeg et håndskrevet dikt fra Jan Erik Vold, han skrev det til en reklamefilm jeg lagde for NSB på 1990-tallet. Jeg er kanskje mer enn vanlig positiv til togreiser.

    Når vi tar tog på kontinentet innleder vi med fergetur til Danmark eller Tyskland, avhengig av hvor vi skal. Forbindelsen fra Gnore er suboptimal.
    Vi som har tilbrakt noen tusen kilometer av våre mest dannende (om ikke nødvendigvis alltid like dannede) reiser på Interrail vil vel endog mene at for vårt ærverdige gamle kontinent så skal man så definitivt ikke kimse av den merverdi muligheten for ungdom til å reise rundt for å treffe andre ungdommer ikke bare har for dem men for våre samfunn.

    Men så hører jeg også til en generasjon som fortsatt mener som jeg gjorde for 25 år siden at det å gi Vest Balkans ungdom gratis Interrail og festivalpass til Roskilde eller hva det måtte ha vært, ville vært et betydelig billigere og mer effektivt bidrag til historisk forsoning og fremtidig fred enn de mange milliarder kastet bort på alskens annen tant og fjas.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Da starter snart vårens vakreste eventyr. Min krystallkule sier meg at det kommer til å bli et himla leven i år


    og her (underbruk av Unio forsåvidt)

    Økt kjøpekraft vil vel bety all time high rekord i lønnsøkning. 5-6%? Tviler på at noen får til det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Økt kjøpekraft vil vel bety all time high rekord i lønnsøkning. 5-6%? Tviler på at noen får til det.
    Har heller ikke enormt troa på et oppgjør på over 6% for å matche prisveksten - i tillegg er ikke renta direkte en del av inflasjonsberegningen så totalt sett er det enda verre. Dersom man skal få i den størrelsesorden så er nok å bytte jobb eller i det minste true med å bytte jobb om mqn har noe troverdig å true med det mest effektive. Det er normalt vanskelig å holde tritt med høy prisvekst om man blir værende i en stilling.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Og du kan være sikker på at arbeidsgiversiden kommer til å blande strømstøtten inn i oppgjøret.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Og du kan være sikker på at arbeidsgiversiden kommer til å blande strømstøtten inn i oppgjøret.
    Den er allerede tatt høyde for i inflasjonstallene - uten strømstøtte ville inflasjonen i Norge vært høyere enn hva den faktisk er, spesielt i fjor da prisene var på sitt høyeste - nå er utslagene rimelig nok mindre.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Den er allerede tatt høyde for i inflasjonstallene - uten strømstøtte ville inflasjonen i Norge vært høyere enn hva den faktisk er, spesielt i fjor da prisene var på sitt høyeste - nå er utslagene rimelig nok mindre.
    Ja så folk trenger ikke 6%, holder med 3,5. Staten tar resten av oppgjøret. F.eks. Men ser at LO er tøffe i trynet, som vanlig, så det blir interessant. Også spennende å se om frontfagsmodellen står seg i år også, er jo et mellomoppgjør hvis jeg ikke husker feil så da er det kun lønn som er på bordet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Ja så folk trenger ikke 6%,
    For januar var 6% er kjerneinflasjon (ex energi og avgifter) år over år. Totalinflasjonen var 6.5% år over år, det er da etter strømstøtten er tatt hensyn til, uten den ville inflasjonen vært enda høyere. Kommer tall for februar tirsdag neste uke, er forventet 6,3% i snitt av de som mener noe om slikt.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    9.796
    Sted
    Interiore Simplicitate

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Ja så folk trenger ikke 6%, holder med 3,5. Staten tar resten av oppgjøret. F.eks. Men ser at LO er tøffe i trynet, som vanlig, så det blir interessant. Også spennende å se om frontfagsmodellen står seg i år også, er jo et mellomoppgjør hvis jeg ikke husker feil så da er det kun lønn som er på bordet.
    Det betyr nedgang i kjøpekraft for andre år på rad, og det tåler jo majoriteten av husholdningene. Dessverre går det ut over lavtlønte og husholdninger som lever på en inntekt. Jeg tipper foreningene klorer til seg et oppgjør som såvidt dekker inflasjonen siden i fjor.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mange pensjonister faller også nedover på stigen, ettersom man konsekvent har underregulert G-verdien gjennom mange år.... Det blir nok heller ikke fred i offentlig sektor uten å fravike frontfagsmodellen. Selv om statistikken ser rimelig OK ut, så det uten tvil en del grupper som sakker akterut, - lærere er feks i denne gruppen, hvor undervisning ligger etter snittet for offentlig sektor. I helse er kraftig økingn av ledere og mellomledere med å maskere situasjonen....
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Kledelig ydmyk. 🙄

    Hun sa videre at feilen hadde skjedd fordi det er lett for brukeren å velge feil brevmal.

    Utsagnet skal være tatt ut av kontekst.

    – Men det ble framstilt som at det var de ansatte som hadde gjort en feil?
    – Det ble også sagt noe mer enn akkurat det. Det var en egen info-slide om at løsningen var lagt opp slik at det var lett å gjøre feil. Så det var mer nyansert enn det som kom fram i media, sier Garåsen.
    Bak mur : https://www.adressa.no/nyheter/tron...un-har-merket-det-paa-kroppen-at-det-er-toeft
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Folk flest trenger ikke 6%, bare et fåtall som har behov for det......
    Dette med 6% var bare noe jeg tok ut fra luften, jeg vet ikke hva som må til for at folk blir fornøyd. Poenget var at strømstøtten blir en faktor i forhandlingene. Så det blir en del kreativ matematikk underveis. Som alltid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn