Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.398
    Antall liker
    20.831
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Alle vil bruke strøm i stedet for dinoer, men ingen vil lage mer strøm fordi det er stygt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nei der tar de jo selvsagt helt feil! Det verste man kan være er jo hvit mann, 50+ og som finner kvinner sexuellt attraktive!
    Et mer forkastelig menneske kan vel knapt finnes i dagens vestlige samfunn?

    Ærlig talt. :rolleyes:
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    9.372
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Du trenger ikke være enig med meg, men jeg er glad vi har folk som Trettebergstuen som tar tak i dette.
    Nei, og jeg var heller ikke ute etter at vi skulle enes om noe som helst. Jeg forsøker bare å bedre forstå hva som gjør at så mange blåser i vesentlige prinsipper bare det er en sak som er viktig nok, prinsipper som vanligvis synes å være høyt verdsatt.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Nei, og jeg var heller ikke ute etter at vi skulle enes om noe som helst. Jeg forsøker bare å bedre forstå hva som gjør at så mange blåser i vesentlige prinsipper bare det er en sak som er viktig nok, prinsipper som vanligvis synes å være høyt verdsatt.
    Uten at jeg har lest selve teksten men bare hvordan den har blitt fremstilt i media, så handler det vel ikke om
    personer i krysspress mellom trossamfunn og legning ikke skal kunne søke råd og omsorg i disse trossamfunnene.

    Det er trossamfunnene som ikke får lov til å begå åndelig kvakksalveri med den risiko for ytterligere mentale belastninger og traumer dette kan påføre den tvilende part.

    Om jeg har forstått dette rett er det altså slik at om en opplever eksistensiell tvil som kabelskeptiker, så har man fortsatt lov til å oppsøke kabelpredikanter. Det nye er begrensninger på kabelpredikantene til ikke å pushe cryobehandlede USB-kabler og annet tant og fjas på folk som allerede er i en sårbar situasjon.

    Eller noe sånt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    9.372
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Mulig, jeg har heller ikke lest forslaget, men baserte mine kommentarer på Rolness sitt innlegg og særlig Vebjørn Sellbekks kommentar.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Nei, og jeg var heller ikke ute etter at vi skulle enes om noe som helst. Jeg forsøker bare å bedre forstå hva som gjør at så mange blåser i vesentlige prinsipper bare det er en sak som er viktig nok, prinsipper som vanligvis synes å være høyt verdsatt.
    Litt usikker på hvilke prinsipper du egentlig mener, men jeg tenker at dette handler om å beskytte mennesker som er i en sårbar situasjon mot religiøse predatorer uten samvittighet/empati/virkelighetsforståelse eller hva nå man skal kalle det. Se for deg at du kjenner en 18 åring som havner i et sånt kristent miljø som dette, og istedenfor å få bekreftelse på at det er greit å være som man er, heller blir forledet til å tro at med forbønn og veiledning så kan vedkommende bli en verdig kristen og kvitte seg med synden det er å være homofil. Omtrent noe sånt er det jeg tenker iallfall.

    Jeg tenker bare hvor skadelig det vil være for dette mennesket å føle skam og skyld for noe de strengt tatt ikke har kontroll over selv.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    9.372
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Litt usikker på hvilke prinsipper du egentlig mener, men jeg tenker at dette handler om å beskytte mennesker som er i en sårbar situasjon mot religiøse predatorer uten samvittighet/empati/virkelighetsforståelse eller hva nå man skal kalle det. Se for deg at du kjenner en 18 åring som havner i et sånt kristent miljø som dette, og istedenfor å få bekreftelse på at det er greit å være som man er, heller blir forledet til å tro at med forbønn og veiledning så kan vedkommende bli en verdig kristen og kvitte seg med synden det er å være homofil. Omtrent noe sånt er det jeg tenker iallfall.

    Jeg tenker bare hvor skadelig det vil være for dette mennesket å føle skam og skyld for noe de strengt tatt ikke har kontroll over selv.
    Lett å se for seg, og tipper det er ganske vanlig.

    Hva om den samme 18-åringen sliter like mye med sin tro og sin tvil, og mer enn noe annet ønsker seg veiledning fra en i miljøet? Tror det også er vanlig.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Mulig, jeg har heller ikke lest forslaget, men baserte mine kommentarer på Rolness sitt innlegg og særlig Vebjørn Sellbekks kommentar.
    Men du har helt rett i at dette ikke er noen enkel sak, som det sjelden er når trosfrihet møter andre grunnleggende menneskerettigheter.

    En parallell, kanskje, er religiøst forankret rituell omskjæring av guttebarn. Dette ritualet står like sentralt i jødisk og muslimsk tro som kosher og halal.

    Dette har de siste årene blitt utfordret på grunnlag av FNs barnekonvensjon, fordi omskjæring i moderne tid har begrenset medisinsk nytte av hygieniske grunner, og kan således fremstilles som medisinsk unødvendig men også irreversibelt inngrep hvor barnets beste interesser ikke står i sentrum. Tilsvarende argumenter har blitt fremført for hvorfor halal, hvor dyret må være bevisst og ikke bedøvet når det slaktes, ikke er god dyrevelferd.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Lett å se for seg, og tipper det er ganske vanlig.

    Hva om den samme 18-åringen sliter like mye med sin tro og sin tvil, og mer enn noe annet ønsker seg veiledning fra en i miljøet? Tror det også er vanlig.
    Kanskje loven bunner i at det er vanskelig å vite reellt hvor frivilligheten slutter og indoktrineringen begynner når man er under påvirkning av disse mer ytterliggående religiøse miljøene?

    Personlig vill jeg mye heller ønsket at vedkommende heller oppsøkte en psykolog med kompetanse på dette enn en sjelesørger med tvilsomme motiver.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jurist kinander i tråden til rolness:
    Dette forslaget er bare grunnleggende illiberalt. Og er utformet helt i strid med grunnleggende rettsstatsprinsipper i strafferetten. For eks at man må ha en hjemmel som tydelig angir hva som er straffbart.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Montro har "noen" begynt å se på om det kan bli vanskelig å fore alle EL biler med strøm og derfor ønsker at salgsvolumet skal ned?
    Hvis politikerne virkelig ønsker en radikal omlegging fra fossil til EL er dette i allefall hverken tid eller metode for å lykkes med et
    ønske om en slik omlegging!
    Så dere tror dette bare kommer for elbiler?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    9.372
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kanskje loven bunner i at det er vanskelig å vite reellt hvor frivilligheten slutter og indoktrineringen begynner når man er under påvirkning av disse mer ytterliggående religiøse miljøene?

    Personlig vill jeg mye heller ønsket at vedkommende heller oppsøkte en psykolog med kompetanse på dette enn en sjelesørger med tvilsomme motiver.
    Det er vanskelig, og jeg tror det er skummelt å gå forbudsveien.

    En psykolog har kompetanse på så mangt, men antagelig ikke på religiøs veiledning. Jeg vet det virker fremmed og fjernt på mange, men religion og menighetsliv er helt sentrale komponenter i mange menneskers liv og vi kan ikke bare skrive ut "vår egen" resept på alle.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Jeg holder på å konstruere noen medaljonger som skal helbrede homofili. De vil finnes i tre størrelser, den minste gjør deg aseksuell, den mellomste gjør deg hetero og den største vil gjøre deg til Guds gave til det motsatte kjønn.

    Durek!!!...Kan du hjelpe meg litt?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det er vanskelig, og jeg tror det er skummelt å gå forbudsveien.

    En psykolog har kompetanse på så mangt, men antagelig ikke på religiøs veiledning. Jeg vet det virker fremmed og fjernt på mange, men religion og menighetsliv er helt sentrale komponenter i mange menneskers liv og vi kan ikke bare skrive ut "vår egen" resept på alle.
    Min tanke var mer at en person i en slik utsatt situasjon ville hatt mer bruk for en psykolog/sexolog type veiledning enn en som la det gamle testamentet til grunn for rådene sine.

    Kan godt hende loven er problematisk på flere plan, men jeg er usikker på om ikke oppsiden av den er størst allikevel.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Min tanke var mer at en person i en slik utsatt situasjon ville hatt mer bruk for en psykolog/sexolog type veiledning enn en som la det gamle testamentet til grunn for rådene sine.

    Kan godt hende loven er problematisk på flere plan, men jeg er usikker på om ikke oppsiden av den er størst allikevel.
    I og med at det er snakk om psykologi skal du ikke se bort ifra at en veileder som legger tro til grunn i veiledning av en troende vil ha mere suksess rate en som har gått skolen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Jeg holder på å konstruere noen medaljonger som skal helbrede homofili. De vil finnes i tre størrelser, den minste gjør deg aseksuell, den mellomste gjør deg hetero og den største vil gjøre deg til Guds gave til det motsatte kjønn.

    Durek!!!...Kan du hjelpe meg litt?
    Behøver du kronasjer? Kjøpt ny engelsk veteranbil?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    I og med at det er snakk om psykologi skal du ikke se bort ifra at en veileder som legger tro til grunn i veiledning av en troende vil ha mere suksess rate en som har gått skolen.
    Ingen av delene vil vel funke hvis den som skal veiledes ikke er mottagelig.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Så dere tror dette bare kommer for elbiler?
    Nei ingen illusjoner, men først skal det bli like dyrt å kjøre elektrisk som fossilt og deretter skrues skatteskruen til. Må
    aldri glemme at bil, uansett drivlinje, skal være melkeku for Staten!

    Men først ut er det altså elbiler. Dette er relativt nye biler så de som har kjøpt slike (nye) i stedet for billige gamle slitne fossilbiler
    har, MÅ HA, god økonomi, slik diverse byråkrater ser saken. Da er det ikke noe problem å legge på nye avgifter.

    Neste gruppe ut er "tunge biler", dvs vare/lastebiler. At dette er nøyaktig hva landet behøver med stigende priser på alt mulig,
    inkludert matvarer bør jo være innlysende!

    Vi er på vei inn i en situasjon som vi har sett de siste årene i USA. Middelklassen går under og vi vil sitte igjen med kun fattigfranser og superrike!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Nå må ikke gå i den fella å anta at ALLE transer, eller ALLE homofile er like. Det er like stor skillnad mellom to homofile eller to
    transer som mellom to heterofile. Helt uavhengige av legning og hvordan folk definerer seg så er de uansett INDIVIDER. Med
    ulike individuelle forskjeller.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei ingen illusjoner, men først skal det bli like dyrt å kjøre elektrisk som fossilt og deretter skrues skatteskruen til. Må
    aldri glemme at bil, uansett drivlinje, skal være melkeku for Staten!

    Men først ut er det altså elbiler. Dette er relativt nye biler så de som har kjøpt slike (nye) i stedet for billige gamle slitne fossilbiler
    har, MÅ HA, god økonomi, slik diverse byråkrater ser saken. Da er det ikke noe problem å legge på nye avgifter.

    Neste gruppe ut er "tunge biler", dvs vare/lastebiler. At dette er nøyaktig hva landet behøver med stigende priser på alt mulig,
    inkludert matvarer bør jo være innlysende!

    Vi er på vei inn i en situasjon som vi har sett de siste årene i USA. Middelklassen går under og vi vil sitte igjen med kun fattigfranser og superrike!
    Jeg husker, vagt, da skatt ble aktivt brukt i fordelingspolitikken. Da Norge var et sosialdemokrati. Lenge siden, selvsagt.

    Nå er det i stedet avgifter i hytt og gevær, samt at det blir mer og mer lua i hånden- mentalitet som preger overlevelsen for de fattigste. Det Arbeiderpartiet kjempet med nebb og klør mot i fordums tider. Merkelig, uhyre merkelig at Ap snart er et mini-parti....
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.417
    Antall liker
    4.028
    Torget vurderinger
    10
    Resultatene av de feilrettete renteøkningene, strømprisene, og drivstoffprisene begynner å tikke inn. Hvor lenge før vi får noen selvmord også?

    Vi får håpe det bare ’bare’ blir selvmord, kommer noen som har fått nok av alt og tar med seg folk rundt seg også?
    I hjemmet eller på Løvebakken......

    Mvh.
    SAL
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Vi får håpe det bare ’bare’ blir selvmord, kommer noen som har fått nok av alt og tar med seg folk rundt seg også?
    I hjemmet eller på Løvebakken......

    Mvh.
    SAL
    I USA har det vært to masse skytinger på kort tid, og i sommer hadde vi en her i Oslo også. Får ikke håpe det brer om seg. Men jeg syns jo personlige tragedier med folk som mister hjemmene sine og begår selvmord er tragisk nok i seg selv. Det er mange som sliter uforholdsmessig mye nå som alt har blitt brått mye dyrere uten at inntekt har fulgt etter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4


    eg vurderer det som at dette er i strid med grunnloven, sier Marius Storvik, som er førsteamanuensis ved det juridiske fakultet hos Norges arktiske universitet.

    Han sikter til politiets forhåndsvarsel om inndragelse av førerkortet til Gard Hope Bakke (26). Brevet er datert 31. oktober.

    Politiet vil frata ham førerkortet av to grunner:

    • Søsteren hans ringte inn en bekymringsmelding i starten av mai, da hun ikke fikk tak i ham på telefon.
    • Bakke deltok 26. oktober i en klimademonstrasjon i Trondheim.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.594
    Torget vurderinger
    2
    Sånn går det når man forstår i hjel og syr så store puter under armene på elevene at de ikke lenger greier å bevege dem.

    Stakkaren mister vel jobben etter denne anmodningen, selv om vedkommende skriver anonymt. Kan tenke meg at "himmel og jord" er satt i bevegelse for å finne denne uegnede og lite forståelsesfulle læreren.
    Hvorfor kjøre opplæring i det hele tatt? Eventuelt kan den legges opp rundt forberedelser til russetiden, fra 9. klasse og ut VGS?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Litt mer enn som så. Det er registrert mer enn 600 masseskytinger i 2022. Da vil jeg si at alle har skjedd på kort tid.
    Jeg visste ikke at det var så mange, jeg tenkte først og fremst på skoleskytingen i Uvalde og den siste nattklubbskytingen i Colorado. Men 600 bare i 2022 er sinnssykt.


     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Vi diskuterte det litt i Trump tråden også, men Joe Biden vil jo innføre forbud mot assault weapons igjen. Historisk sett har det vist seg å være effektivt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Trettebergstuen om loven mot konverteringsterapi:

    At konservative kristne miljøer maler fanden på veggen når det gjelder snakk om et forbud mot konverteringsterapi, var ventet. At Aftenposten gjør det samme, er overraskende.

    Det regjeringen vil, er å stoppe en skadelig praksis som innebærer fysiske og psykiske overgrep mot skeive. Da trenger vi et lovforbud som inkluderer alle praksisene. Et forbud som gir en sårbar gruppe god beskyttelse.

    Det er en viktig oppgave, men det er ingen lett oppgave.

    Forrige regjering mislyktes med sitt forsøk, noe høringen fra i fjor sommer bekreftet. Vi ønsker ikke å regulere og dermed i praksis legitimere konverteringsterapi, slik forrige regjering gjorde. Vi ønsker et forbud.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Pakk.

    Lurer på om sånne som den vekteren der sover godt om natta. Fristende å tro at det ligger en eller annen diagnose bak slik sadistisk maktmisbruk.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.286
    Antall liker
    9.372
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Den forrige regjeringen foreslo å privatisere flere av politiets oppgaver. Det gikk aldri gjennom, og det skal vi antagelig være glade for.

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    Vet ikke om jeg skal le eller grine.
    Litt artig dette utsagnet også:
    Oi, hva har jeg gjort nå, tenkte jeg. Kommunen har ikke akkurat for vane å gå og stjele ting. Jeg målte på kartet og tenkte at da står det innenfor. Men jeg dro ikke opp å målte, og det er min feil. Jeg har ikke gjort jobben min

    Da må jeg spørre, er ikke inndriving av skatt, samt bøter og alt det tullet kommunen driver med det samme som å stjele?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn