Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Presis, og som et lite apropos, Rollnes avslutter som følger:
    En kjendis som selv er kjent for hensynsløs atferd, var raskt ut på Facebook for å si at Sumaya aldri skulle vært på bar, fordi hun som muslim ikke skal nyte alkohol! Kanskje vi heller alle burde trene litt på sinnemestring før vi debatterer saken videre.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Det er mange som blir ubehagelige når de drikker for mye, uten at de skjønner det selv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er mange som blir ubehagelige når de drikker for mye, uten at de skjønner det selv.
    Hvis beskrivelsen er riktig så er vel ikke dette i kategorien "ubehagelig".

    Ellers synes jeg denne var grei å få på trykk:
    Men jeg kjenner noen som har møtt Antonsen i fylla tidligere. Og om ikke Antonsen kjenner igjen seg selv slik han framsto på Bar Boca, så gjør disse personene det.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har selv opplevd Atle som underholder på et firma julebord en gang, han oppførte seg som en bajas og jeg husker mange syns det ble pinlig å høre på ham. Når han i tillegg drikker så kommer kanskje sannheten om han selv ennå klarere fram.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Syns egentlig aldri Antonsen var spesielt morsom. Det var Thoresen, Schau, og en håndfull andre fra den gamle XL-gjengen som var morsomme.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Saabye Christensen-intervjuet var morsomt.

    Dust oppførsel. AA har etter hva jeg har lest sagt at han må gå i seg selv. Det er da noe.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.582
    Torget vurderinger
    2
    Nå får Melby endelig kjeft for sine mange utenrikspolitiske soloutspill.
    I USA sa man gjerne "Politics end at the water's edge," man krangler innenfor eget lands grenser og står samlet mot omverdenen. (Dette har de vel i en viss utstrekning forlatt, men prinsippet står seg). Og dette er definert i grunnlovens §26, første ledd:

    Kongen har rett til å kalle saman troppar, byrje krig til forsvar av landet og slutte fred, inngå og seie opp folkerettslege avtaler og sende og ta imot sendemenn.

    Regjeringen har dette ansvaret og Melby får nå solid kjeft fra et stort antall partier på Stortinget.

    Melbys utenrikspolitiske engasjement har altså klart å skape den uvanlige alliansen mellom Frp, H, Ap, KrF, Sp, SV og Rødt.
    - Dette skal tolkes som et signal fra Stortinget om at det er enkelte ting vi mener er regjeringens jobb, som Stortinget ikke skal legge seg opp i, sier Senterpartiets Marit Arnstad til Dagbladet.


     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.473
    Torget vurderinger
    1
    Norsk presse er virkelig opplysende og i dag på dagsrevyen hadde de autoriteter som lærte oss at krig er risikofylt og at om du drikker fort og mye får du en raskt stigende rus…:rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det holder med en link.. trenger ikke si noe...

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.582
    Torget vurderinger
    2
    Det holder med en link.. trenger ikke si noe...

    Enda godt de rikeste har Høyre som kan bistå med sutringen.


    De kjappe intervjuene Solvang gjorde med hver og én av dem var viktige påminnelser om at det ikke bare er milliardærer som har det tungt i landet for tiden. Dere vet, de som har så mye penger ervervet på å bruke fellesskapets ressurser at de blir fattige av det, så fattige at de bare må ta med seg pengene sine og flytte til Sveits for ikke å drukne i næringssorg.

    Kontrastene fra de tre standhaftige damene som stod der rakrygget og fortalte, på krona, hvor store utfordringer de har med å få endene til å møtes, kunne knapt vært grellere enn den høylytte og skamløse sutringen vi i de siste ukene har vært bombardert med fra mange av Norges aller rikeste.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    "Helene sjekker ut" på NRK besøkte en av disse lakseoppdretterne for litt siden - før skatteforslaget kom. En av de ansatte fortalte at de har fått over kr 200 000 i bonus hver - så det står ikke dårlig til med lønnsomheten (forsnakket hun seg ?). Klart de gjøre en bra jobb for lokalsamfunnene og skaffer jobb, men det er det mange andre som gjør også.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Enda godt de rikeste har Høyre som kan bistå med sutringen.


    De kjappe intervjuene Solvang gjorde med hver og én av dem var viktige påminnelser om at det ikke bare er milliardærer som har det tungt i landet for tiden. Dere vet, de som har så mye penger ervervet på å bruke fellesskapets ressurser at de blir fattige av det, så fattige at de bare må ta med seg pengene sine og flytte til Sveits for ikke å drukne i næringssorg.

    Kontrastene fra de tre standhaftige damene som stod der rakrygget og fortalte, på krona, hvor store utfordringer de har med å få endene til å møtes, kunne knapt vært grellere enn den høylytte og skamløse sutringen vi i de siste ukene har vært bombardert med fra mange av Norges aller rikeste.
    Til kronikken er det i grunn bare en ting å si:
    Gennialt Egon!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.582
    Torget vurderinger
    2
    Et SVIK, sier Witzøe, selv om bransjen altså varslet om 2300 permitteringer FØR meldingen om grunnrenteskatt på oppdrett. (Bransjen permitterer hver høst og utnytter på den måten felleskassen som lønnsutbetaler).


    Skjermbilde 2022-11-18 kl. 10.35.42.png
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat de landsmennene skammer jeg meg over hele tiden.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.582
    Torget vurderinger
    2
    You are what you eat.

    Norske rekrutter har elendig sædkvalitet, men trenden er global.

    Vi spiser mye skit og er omgitt av fremmedstoffer som går i kroppen.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Er det meningen folk skal ha dårlig samvittighet for å ha fått dårligere råd, og dermed handler mindre? Det var jo dette sentralbanksjefen ville med rentehevingene.

     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men...er det ikke derfor vi eksisterer - for å handle, handle, handle?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Cringe eller ei, det ligger nå mer enn en smule sannhet i det.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en twitt fra den samme om det samme.

     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.582
    Torget vurderinger
    2
    Godt gjort av laksemilliardærene som flyr til Sveits å få folket ut i demonstrasjonstog for å bevare grominntekten. (God kronikk i Aftenposten om det i dag).

    DN er ikke imponert. På lederplass.
    DN_grunnrente.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.582
    Torget vurderinger
    2
    VG er også lite imponerte over lobby-innsatsen til laksemilliardærene.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    VG er også lite imponerte over lobby-innsatsen til laksemilliardærene.

    Vi får nok snart forklaring på hvorfor laksenæringen, og kraftnæringen for den saks skyld, må få slippe denne forferdelige grunnrenteskatten.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Selv om jeg aldri spiser oppdrettslaks og generelt syns det er noe svineri så har jeg litt sympati med næringen. Man innfører en skatt fra 1/1 som er 3 dager før høringsfristen går ut og et halvår før det vedtas på tinget, gir ikke spesielt mye forutsigbarhet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Vi får nok snart forklaring på hvorfor laksenæringen, og kraftnæringen for den saks skyld, må få slippe denne forferdelige grunnrenteskatten.
    Jeg har ikke registrert noen her som mener at havbruk ikke skal ha grunnrenteskatt i en eller annen form, men det er selvsagt en mulighet for at jeg ikke har fått med meg alt som har vært postet ang tema på dette forum. Det er uansett åpenbart at det blir grunnrente på havbruk - det er flertall for det på Stortinget og det er de som bestemmer til slutt. Eksakt utforming av hvordan den skal se ut gjenstår, men at det kommer bør det ikke være særlig tvil om.

    Jeg har heller ikke sett en eneste person som mener at vannkraftbransjen ikke skal betale grunnrenteskatt, det har de også gjort i flere tiår og det har aldri vært aktuelt å fjerne den. Jeg tviler på at det er en eneste politiker på Stortinget som vil fjerne den og temaet er heller ikke til debatt. I den grad det er det så er det å innføre det samme på vindkraft og for litt tilbake var det også en diskusjon om grunnrente på småkraftverk (vannkraft) men det ble ikke noe av. Det er ikke på noen måte tema å fjerne grunnrente på norsk kraftproduksjon. Eller olje og gass for den saks skyld.

    Så jeg lurer egentlig litt på hvilken stråmann du prøver å vise til her.

    Når det gjelder det annonserte høyprisbidraget på kraftproduksjon så er problemene med det så åpenbare at selv SV er på gli der. De har vært greit beskrevet i ymse medier og det er vel en del som tyder på at regjeringen også begynner å få litt kalde føtter og innser at det muligens ikke er kjempesmart kombinert med at Norge er på vei mot både energi- og effektunderskudd i ganske nær fremtid. Regjeringen vil bygge ut masse nytt kraftforbruk men har ikke noe som minner om en troverdig plan om hvor denne kraften faktisk skal komme fra fremover. Det er de muligens i ferd med å innse er et problem, så får vi se om de tar konsekvensene av det eller ikke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv om jeg aldri spiser oppdrettslaks og generelt syns det er noe svineri så har jeg litt sympati med næringen. Man innfører en skatt fra 1/1 som er 3 dager før høringsfristen går ut og et halvår før det vedtas på tinget, gir ikke spesielt mye forutsigbarhet.
    Det er jo det som er problemet, at næringsdrivende ikke lenger kan ta for gitt at rammebetingelsene er forutsigbare i Norge, men har nå politisk risiko for at uventede ting med store konsekvenser kan bli innført over natten på tvers av hva samme politikere tidligere har sagt og lovet. Den opplagte tilpasningen er å se til å få pengene ut av landet så fort det lar seg gjøre, og å være forsiktig med å investere mer i noe som ikke kan flyttes på kort varsel. Det er hva regjeringen har bestemt her.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Ovr
    Det er jo det som er problemet, at næringsdrivende ikke lenger kan ta for gitt at rammebetingelsene er forutsigbare i Norge, men må posisjonere seg for politisk risiko for at uventede ting med store konsekvenser kan bli innført over natten. Den opplagte tilpasningen er å se til å få pengene ut av landet så fort det lar seg gjøre, og å være forsiktig med å investere mer i noe som ikke kan flyttes på kort varsel. Det er hva regjeringen har bestemt her.
    Overforenklet kan en vel si at de som har en haug med penger kan investere dem, og forvente at det skal bli flere av dem om en stund. Ikke færre. Dette liker de å kunne gjøre seg opp en mening om før de investerer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Overforenklet kan en vel si at de som har en haug med penger kan investere dem, og forvente at det skal bli flere av dem om en stund. Ikke færre. Dette liker de å kunne gjøre seg opp en mening om før de investerer.
    Problemet med grunnrente på havbruk er strengt tatt at det egentlig ikke er grunnrente i reneste form. Det er ingen naturlov som sier at lakseoppdrett må foregå i norske fjorder og uansett er ikke norske fjorder noe knapt gode. Jeg kan ikke noe om lakseoppdrett og det er godt mulig de naturlige forutsetningne mhp ett-elller-annet er betydelig bedre her enn andre steder, men for en aktør som skal investere så blir vurderingen om å gjøre det i Norge vs en annen plass en avveiing av fordeler og ulemper, hvorav nå grunnrente blir en ganske voksen ulempe. Det som først og fremst gjør det mulig å hente ut ekstraprofitt i Norge er at man trenger konsesjon for å drive og disse er et knapt gode. Det er masse andre problemer med havbruk, men de er ikke særlig sentrale i diskusjonen om grunnrenteskatt. Det er mange bransjer som har store miljøeksternaliteter uten at det er særbeskatning av de av den grunn.

    Hvor mye av bråket nå som er forpostfekting og hvor mye som er reelt er vanskelig å vite og tiden vil vise om det påvirker investeringslysten her i Norge eller ikke. Ideelt skal en grunnrenteskatt være utformet slik at investeringer som er lønnsomme uten grunnrenteskatt også er det med grunnrenteskatt - det er i teorien og så er det noe mer komplisert i praksis.

    For norsk vannkrafr og olje/gass så er det mye enklere. Ingen kan bygge kraftverk som utnytter norske fallressurser i utlandet og ingen kan utvinne norsk olje og gass et annet sted enn på den norske kontinenetalsokkelen. For vindkraft er det noe mer komplisert - Norge har noen av Europas beste ressurser for landbasert vindkraft, men det blåser også andre steder i Europa så noen som vil investere i utbygging av det trenger ikke gjøre det i Norge.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Så brått på kommer det ikke, det er vel heller at næringen har klart å trenere dette i årevis. Fremdeles mener de å ha rett til å være med på å utforme skattepolitikken for egen næring, noe Ulltveit-Moe blant andre har påpekt som helt urimelig.

    Klønete at høringsfristen går ut tre dager etter at skatten innføres, men da er det jo en tanke å levere sitt høringssvar før nyttår kanskje.🤔

    Jo mer jeg ser og hører av næringen og alle som har latt seg påvirke av lobbyapparatet, jo mer heier jeg på Vedum. Hvilket sier en hel del for han er jo en fjott.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Brått og brått, poenget her er at de nåværende regjeringspartiene var prinsippielle motstandere av Solberg-regjeringens forslag om grunnrentebeskatning i 2019, og at Vedum på sine kaffeturneer rundt om i kongeriket høsten 2021 lovte ansikt til ansikt at den idéen var skrinlagt. Og så hiver AP/SP seg rundt og innfører det likevel når de har fått makten og synes det behøves mer penger i statskassen. Så mye for prinsipper og valgløfter. Det var da, dette er nå, og statskassen vil ha mer. Man blir ikke synlig imponert av slikt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.582
    Torget vurderinger
    2
    Hva er sjansene for at Norge gjør som USA, tro? Alaska, California, Oregon, og nå senest Washington har innført forbud mot oppdrett i hav.


    Ønsker å bevare villaksbestandene, som er blitt sterkt redusert av oppdrett. Her er de jo ødelagt, så det er vel bare å dundre på!

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    lokale anekdoter her i fredrikstad sier at lakseoppdrett på land gir fisken bedre trening – og visstnok bedre kvalitet. gud vet. men vegetarianere er de vel alle, okke som.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    lokale anekdoter her i fredrikstad sier at lakseoppdrett på land gir fisken bedre trening – og visstnok bedre kvalitet. gud vet. men vegetarianere er de vel alle, okke som.
    Også anekdotisk, etter deres egen påstand verdens største selskap for landbasert oppdrett - Atlantic Sapphire er tilnærmet verdiløst på Oslo Børs. Om du har en 75-millionerslapp liggende kan du kjøpe hele selskapet. Jeg følger ikke med på de, men så vidt jeg har fått med meg så har de slitt med høy fiskedødelighet. Hvorfor aner jeg ikke. Det er i det minste en indikator på at det ikke er helt plankekjøring å drive med slikt, men jeg kan ikke noe om lakseoppdret på land eller til havs så ta det for hva det er - en anekdote.

    I sin tid var det verdt 12 milliarder norske pesetas

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn