Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Nå er vel jeg av den eldre garde her, men mange er jo i 50- og 60-årene... hvordan vokste de opp??
    Da jeg var 12-13 år og var på besøk til bestefar, som bodde i landlige omgivelser, fikk jeg låne et AG3 gevær med junior-ammo som jeg virret alene rundt i skogen med.
    Det hadde neppe skjedd i dag..
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Da jeg var 12-13 år og var på besøk til bestefar, som bodde i landlige omgivelser, fikk jeg låne et AG3 gevær med junior-ammo som jeg virret alene rundt i skogen med.
    Det hadde neppe skjedd i dag..
    Junior ammo, hva faen er det?
    Som trettenåring gikk jeg aleine på rype jakt (snakker fuggel her) med bestefars hagle.
    Eneste jeg skøyt var en eienerbærbusk!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Pil og bue, sprettert, klatra i trær og berg, ute på sjøen hele dagen om sommeren fra 12 årsalderen - alene med en liten 6 hester, der jeg enten dorget etter sjøørret eller fiska sei og torsk. Hadde selvsagt kniv også.

    Barn går glipp av mye nå.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.003
    Som niåring gikk jeg aleine på bjørnejakt med håndgranat og avsagd hagle,
    røyka rød mix som en skorstein og drakk hjemmebrent med varmt vann og sukker som tørstedrikk.
    :cool:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    ^^Pusling. Før jeg skulle i barnehagen måtte jeg jakte bjørn og ulv, kun bevæpnet med tresverd og sprettert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Kasta øks etter hverandre og bomma heldigvis, skøyt med luftegevær i baken, gikk bra det og. Røyka sigar som 9 åring, gikk ikke så bra.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tja. Jeg ville vel sagt at forskjellen hovedsaklig ligger i dagens hyperbeskyttende foreldre og da som regel mor (sorry Ottar & Co).
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.586
    Torget vurderinger
    2
    Skal vi se:

    1. Matforsyningen er elendig. Vi er på verdensbunn i selvforsyning og er avhengige av å kjøpe utenfra, for å holde landbruket i gang og for å få nok mat til alle.

    2. Og nå viser det seg at olje- og gassnasjonen Norge ikke er selvforsynt med drivstoff, vi kjøper nesten alt vi trenger fra utlandet.

    Norge importerer nesten alt drivstoffet vi bruker, og har ikke kapasitet til å lage nok selv. Til tross for energikrise i Europa avviser regjeringen at vi kan gå tomme.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Skal vi se:

    1. Matforsyningen er elendig. Vi er på verdensbunn i selvforsyning og er avhengige av å kjøpe utenfra, for å holde landbruket i gang og for å få nok mat til alle.

    2. Og nå viser det seg at olje- og gassnasjonen Norge ikke er selvforsynt med drivstoff, vi kjøper nesten alt vi trenger fra utlandet.

    Norge importerer nesten alt drivstoffet vi bruker, og har ikke kapasitet til å lage nok selv. Til tross for energikrise i Europa avviser regjeringen at vi kan gå tomme.
    Norge kan vel bare spise av eller brenne litt av hovedstolen om det skulle bli mangel på energi, mat eller noe annet. Men brioche smaker sikkert bedre, der skal sies.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En liten anekdote. En tidligere kollega av meg har fire unger ganske tett. Man kan si at hun er en herdet mor. En dag fikk hun en telefon fra skolen hvor de meddelte at en av ungene hadde falt ned fra et tre og brukket en arm. Hører at hun sier ja da, ja da, kommer når jeg har tid, det er jo bare en brukket arm, damen var totalt avslappet. Hun fortalte at skolen hadde nærmest satt ned kriseteam fordi det hadde skjedd en "ulykke" i skoletiden.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.586
    Torget vurderinger
    2

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.930
    En liten anekdote. En tidligere kollega av meg har fire unger ganske tett. Man kan si at hun er en herdet mor. En dag fikk hun en telefon fra skolen hvor de meddelte at en av ungene hadde falt ned fra et tre og brukket en arm. Hører at hun sier ja da, ja da, kommer når jeg har tid, det er jo bare en brukket arm, damen var totalt avslappet. Hun fortalte at skolen hadde nærmest satt ned kriseteam fordi det hadde skjedd en "ulykke" i skoletiden.
    Her må barnevernet kobles inn.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg stusset over 600 000/timen for å drifte Forsvarets skandalehelikopter, men så fikk jeg tak i et bilde av interiøret.


    Vis vedlegget 839115
    Her bør de få inn en kommersiell aktør, når man klarer å drifte et sikorsky s92 for 65tusen timen og fortsatt tjene penger på det er noe feil et sted.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    En liten anekdote. En tidligere kollega av meg har fire unger ganske tett. Man kan si at hun er en herdet mor. En dag fikk hun en telefon fra skolen hvor de meddelte at en av ungene hadde falt ned fra et tre og brukket en arm. Hører at hun sier ja da, ja da, kommer når jeg har tid, det er jo bare en brukket arm, damen var totalt avslappet. Hun fortalte at skolen hadde nærmest satt ned kriseteam fordi det hadde skjedd en "ulykke" i skoletiden.
    Ikke min historie, men noe jeg leste i "Det Beste" for sikkert 50 år siden.
    En mor frotalte hvordan det å ha fått barn hadde endret henne.
    Førstefødte var enebarn i noen år og første gang han kom inn med blødende nese ble det ringt til legevakt og hele balletten, det var nære på at de hadde bestillt sykebil!
    Da nummer fire i tilsvarende alder kom inn på stua med blødende nese var reaksjonen: "Hyt deg på kjøkkenet gutt, stå ikke her og blø på gulvteppet!"
    Selv foreldre får sånn småningom erfaring, og på sikt kan de faktisk bli brukende som besteforeldre!
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg skjønte at du mente det sånn, men jeg syns det faktisk er litt spesielt at hun ikke brydde seg mer når barnet hennes hadde brukket armen.
    Hun brydde seg selvfølgelig, men det var ikke så mye å ta på vei for. Hun syntes skolen overreagerte. Det var jo ikke noen alvorlig skade.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min britiske svigersønn gikk på kostskole. Han har fortalt noen historier derfra, blant annet om en elev som brakk armen. Det passet visst ikke å gjøre noe med det der og da, så eleven endte opp med å brekke den andre armen også. Tror ikke noen brydde foreldrene med unødvendig info om det.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Som tolvåring krasja jeg på langrennski med naboens volvo Duett og brakk ene leggbeinet. Det eneste moren min var opptatt av var om det gikk bra med hodet - forståelig at bein og armer ikke var første prioritet. Hodet fungerer fortsatt - hehe...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Når jeg tryna skikkelig på sykkel en gang så var min mor var mer opptatt av å kjefte på meg fordi jeg hadde ødelagt den nye buksa mi, og at jeg hadde syklet uvørent.. At jeg hadde forstuet ankelen var visst ikke så viktig ......

    Barnevernet ? Ja/nei?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    ^Jeg tenker vi ringer barnevernet uansett jeg @Syncrolux , så får de avgjøre.

    Begynte å skrive en oppramsing av skader jeg pådro meg mer eller mindre uforskyldt som barn selv, men bestemte meg for å la det være for det så ærlig talt ikke helt bra ut.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok dessverre mange flere som sliter her i landet enn de aller fleste er klar over.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Kan dessverre virke sånn. Når man først er uheldig å bli syk kan det være vanskelig å komme seg videre igjen etterpå.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Som pokker! Allt som synes å være morro blir jo forbudt!

    I gamle dager, dvs faktisk før jeg ble født mener jeg å ha hørt, var det noen glade studenter på NTH som sveiset trikken fast i skinnene
    mens trikkefører "Syversen" og billetøren spiste matpakka si i "hvilebua" på endestasjonen. Selv om mange synes dette var en kjempemessig spøk ble trikkeselskapet ganske sure og forlangte erstatning. Da ble det slik at Studentersamfundet i Trondhjem startet en "kronerullingsaksjon" som i seg selv var fantastisk. Kronestykker ble lagt langs etter den berørte trikkelinjen og når man hadde nådd det nødvendige antall kilometer fikk trikkeselskapet pengene. Så vidt jeg vet ble det ikke politisak av dette og det sies at det heller ikke forsvant penger som var lagt ned ved trikkelinjen. Det var et annet samfunn den gangen enn i dag. Landet har klart endret seg!

    Det sies også at hvis man etter nachspiel var så påseilet at man hadde "navigasjonsproblmer" ville medstudenter, under forutsettning av at siste trikken hadde gått, sette sin kamerat over trikkesporet, sette vedkommendes paraply, man hadde slikt utstyr som en del av "normal" bekledning den gangen, ned i den ene skinnen og så gikk han med navigasjonsproblemer i sporet til han kom til riktig sted i byen. Derfor man måtte vente til siste trikk hadde gått! - Slike historier viser også i hvor stor grad biler har tatt over byene. "In the good old days" var det i praksis ikke biltrafikk i byen om natten. Da jeg kom til Trondheim i 1958, 3 år gammel, flyttet vi etter hvert til et område som heter Lade. I den blokken der vi bodde var det 24 leiligheter. Men kun 6 familier som hadde bil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Da jeg kom til Trondheim i 1958, 3 år gammel, flyttet vi etter hvert til et område som heter Lade. I den blokken der vi bodde var det 24 leiligheter. Men kun 6 familier som hadde bil.
    Du har jo skrytt på deg å være så gammel. Født i 1955 er du kun 67 år. Rene ungdommen. Mamma kjører traktor og er 13 år eldre enn deg.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Du har jo skrytt på deg å være så gammel. Født i 1955 er du kun 67 år. Rene ungdommen. Mamma kjører traktor og er 13 år eldre enn deg.
    Kunne jo nesten vært faren din jo! Da er man gammel!

    Men jeg kjører hverken John Deere eller Volvo så der slår hun meg!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kan dessverre virke sånn. Når man først er uheldig å bli syk kan det være vanskelig å komme seg videre igjen etterpå.
    Høres ikke bra ut. Er midt oppi noe faenskap sjøl for tida som synes å ikke ha noe godt utfall.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Da jeg kom til Trondheim i 1958, 3 år gammel, flyttet vi etter hvert til et område som heter Lade. I den blokken der vi bodde var det 24 leiligheter. Men kun 6 familier som hadde bil.
    Det er jo ikke så rart, det var rasjonering av biler i Norge fram til starten av 60-tallet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn