Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.858
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo ikke så rart, det var rasjonering av biler i Norge fram til starten av 60-tallet.
    Stemmer det, men selv etter frigivelsen av biler var det langt fra "alle" som hadde bil.
    Rasjoneringen ble opphevet 1. oktober 1960, og da byttet vi ut vår gamle Austin 10 i en Volvo PV554.
    Men det tok likevel mange år før det ble trangt om plassen på parkeringsplassen som hørte borettslaget til.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.858
    Torget vurderinger
    0
    Høres ikke bra ut. Er midt oppi noe faenskap sjøl for tida som synes å ikke ha noe godt utfall.
    Du får ha god bedring. Er selv oppe i andre runde med kreft, men medisinene virker utrolig godt og ser ut til å slå det ned denne gangen også. Men dessverre har de ikke medisin som "dreper" kreften helt, så den vil komme tilbake om en tid.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.858
    Torget vurderinger
    0
    Ja, ingen vil ha høyspent master eller vindturbiner, men å tapetsere alle fjellsider med hytter og tilkomst veier er visst helt greit....
    Nå hørte jeg ung dame fra partiet Rødt som spekulerte på om ikke alle hytter burde tvangsrives! Alternativt overtas av staten og
    leies ut til "verdig trengende". Hun var så lei av å se bilder på Instagram og FB av "lykkelige" folk på hytteferie. Hun hadde selv ikke tilgang til eller råd til hytte. Spiller ikke noen rolle hva de kaller seg i partiprogrammet eller ei. De er misunnelige kommunister!
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    9.116
    Du får ha god bedring. Er selv oppe i andre runde med kreft, men medisinene virker utrolig godt og ser ut til å slå det ned denne gangen også. Men dessverre har de ikke medisin som "dreper" kreften helt, så den vil komme tilbake om en tid.
    Kan ikke trykke liker, hjerteøyne eller sint ansikt på denne. Så du må ha lykke til videre, satser på at du stå an av! Han er en jævel han der.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.858
    Torget vurderinger
    0
    Kan ikke trykke liker, hjerteøyne eller sint ansikt på denne. Så du må ha lykke til videre, satser på at du stå an av! Han er en jævel han der.
    Jo takk for det. Er rimelig optimistisk selv. Forrige runde gikk utrolig bra, men det kom tilbake noe tidligere enn hva legene satte pris på.
    I slutten av september skal de ta en oppsumering og se om jeg skal gå på "vedlikeholdsbehandling" framover for å unngå tilbakefall.

    Men for å være litt seriøs med tanke på trådens tittel så er det slett ikke alt som har gått galt i Norge. Har nå i et drøyt halvt år fått behandling som koster gode 100 Høvdinger hver måned, og betaler selvsagt ikke noe selv! Akkurat det er vondt for amerikanere jeg kjenner å forstå. Ikke noe problem med at forsikringsselskapet ikke vil dekke behandling ut over et visst antall måneder eller noe slik. De har problemer med å forstå at "kommunisme" fungerer slik! 🤔 o_O Vanskelig å få enkelte av dem til å forstå at det ikke nødvendigvis er kommunisme at helsevesen og undervisning er "gratis". Og når jeg da i tillegge gir dem tallene for våpentetthet i Norge skjønner de ingen ting. Folk får da ikke eie våpen i kommunistiske land??? Nei nettopp! Så vi er ikke kommunister i Norge??!?? Like gøy hver gang.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Norge (og Sverige) har - eller hadde i alle fall, flere dollsrmilliardærer pr capita enn USA også. Den kan du legge til neste gang. En stund siden jeg så
    oversikten så mulig der har endrer seg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.858
    Torget vurderinger
    0
    Norge (og Sverige) har - eller hadde i alle fall, flere dollsrmilliardærer pr capita enn USA også. Den kan du legge til neste gang. En stund siden jeg så
    oversikten så mulig der har endrer seg
    Huff tør jeg være så slem?? 😂 😂 😂 😂
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fingers crossed Spiralis! 🤞 🤞 🤞

    Ang. USA og helsevesen: for lenge siden hadde jeg en brev-venninne i USA, som jobbet som lærer i midtvesten (det var vel Wisconsin tror jeg). Veldig hyggelig dame og vi utvekslet brev i to-tre år, kanskje mer. Så falt hun på isen en vinter og ble lagt inn på sykehus. Bruddet var komplisert og som lærer hadde hun kun råd til basic helseforsikring, så hun endte opp med å skylde 150K daler. Imidlertid hadde hun måneder med rekonvalesens foran seg, på redusert lønn, og hadde selvsagt ikke råd til å betale avdragene, som fort dro på seg ågerrenter. Først ble bilen solgt, deretter innbo og andre eiendeler og i siste brev sa hun at nå var huset lagt ut for salg. Siden hørte jeg ikke noe mer og må bare anta at hun endte på gaten eller i beste fall i et shelter for hjemløse.

    Det koster å være "fri".
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.341
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For yankee doodles er det å betale etter evne til en felles kasse, som du kanskje ikke får noe igjen av eller selv kanskje ikke får bruk for, synonymt med kommunisme.... Don't touch MY money!!

    Forresten, Spirre... tror du kalte meg for "unge mann" i et tidligere innlegg, men jeg er nok et par år eldre enn deg.. :cool: Lykke til med å kverke faenskapen... her i huset var det kona som fikk unngjelde, - så langt, men det gikk bra...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Jo takk for det. Er rimelig optimistisk selv. Forrige runde gikk utrolig bra, men det kom tilbake noe tidligere enn hva legene satte pris på.
    I slutten av september skal de ta en oppsumering og se om jeg skal gå på "vedlikeholdsbehandling" framover for å unngå tilbakefall.

    Men for å være litt seriøs med tanke på trådens tittel så er det slett ikke alt som har gått galt i Norge. Har nå i et drøyt halvt år fått behandling som koster gode 100 Høvdinger hver måned, og betaler selvsagt ikke noe selv! Akkurat det er vondt for amerikanere jeg kjenner å forstå. Ikke noe problem med at forsikringsselskapet ikke vil dekke behandling ut over et visst antall måneder eller noe slik. De har problemer med å forstå at "kommunisme" fungerer slik! 🤔 o_O Vanskelig å få enkelte av dem til å forstå at det ikke nødvendigvis er kommunisme at helsevesen og undervisning er "gratis". Og når jeg da i tillegge gir dem tallene for våpentetthet i Norge skjønner de ingen ting. Folk får da ikke eie våpen i kommunistiske land??? Nei nettopp! Så vi er ikke kommunister i Norge??!?? Like gøy hver gang.
    Etter noe år med "bruk" av norske sosiale goder som et funksjonshemmet barn krever og nå sist en kone som ble litt pjusk så er det norske, kommunistiske systemet x ganger bedre enn american freedom
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Etter noe år med "bruk" av norske sosiale goder som et funksjonshemmet barn krever og nå sist en kone som ble litt pjusk så er det norske, kommunistiske systemet x ganger bedre enn american freedom
    Samme her, når jeg ble syk for noen år siden og har vært i systemet siden. Er vel friskmeldt, men i andre land hadde det neppe vært noe støtte å få i tiden man skal prøve å finne tilbake til arbeidslivet igjen. Hadde riktignok hatt det en god del trangere om jeg ikke hadde egne midler å kjøpe bolig for o.s.v., men allikevel. Kan ikke klage.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    9.116
    Samme her, når jeg ble syk for noen år siden og har vært i systemet siden. Er vel friskmeldt, men i andre land hadde det neppe vært noe støtte å få i tiden man skal prøve å finne tilbake til arbeidslivet igjen. Hadde riktignok hatt det en god del trangere om jeg ikke hadde egne midler å kjøpe bolig for o.s.v., men allikevel. Kan ikke klage.
    Derfor er det viktig å fortsette og kjempe for den «skandinaviske modellen» på alle fronter. Det er alltid noen som er på hugget klar til å rævkjøre oss. Litt bekymra for fremtiden når det gjelder den yngre garde sin forståelse av dette. Det er litt for mye every person for themself tenking der ute nå.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Derfor er det viktig å fortsette å kjempe for den «skandinaviske modellen» på alle fronter. Det er alltid noen som er på hugget klar til å rævkjøre oss. Litt bekymra for fremtiden når det gjelder den yngre garde sin forståelse av dette. Det er litt for mye every person for themself tenking der ute nå.
    Ingen tvil om det. Satt og bet negler hele tiden mens Erna var i regjering, de gjorde jo så godt de kunne for å fjerne goder og rettigheter.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.682
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man hadde hatt dobbelt så mye å rutte med hver mnd kunne man ha ordnet seg en ganske god buffer til å håndtere slik ting selv også.
    Evt bare sløst opp pengen og havnet på gata når det skjer noe, men da har man ingen andre enn seg selv å skylde.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    9.116
    Hvis man hadde hatt dobbelt så mye å rutte med hver mnd kunne man ha ordnet seg en ganske god buffer til å håndtere slik ting selv også.
    Evt bare sløst opp pengen og havnet på gata når det skjer noe, men da har man ingen andre enn seg selv å skylde.
    Eller betale nok skatt og bygge et samfunn som er i stand til å yte hjelp til innbyggerne hvis/når behov.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.682
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Som om ikke prisnivået også hadde gått oppover om alle fikk dobbelt så mye penger mellom hendene hver måned.
    Hvis det hadde skjedd over natta og i dagens klima så ja. I allefall hvis folk flest ikke evner å spare / tenke langsiktig
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis det hadde skjedd over natta og i dagens klima så ja. I allefall hvis folk flest ikke evner å spare / tenke langsiktig
    Problemet med å tjene mere penger er jo at man gjerne justerer forbruket til inntekten etterhvert som den øker.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.682
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Problemet med å tjene mere penger er jo at man gjerne justerer forbruket til inntekten etterhvert som den øker.
    Ja bedre å la det offentlige passe på oss da. Så kan vi diskutere hvor lavt man skal synke før man får hjelp.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.682
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har du noen gode eksempler da?
    Nei, men jeg ser ikke heller hvorfor det skal være så kontroversielt.
    Dersom man er disiplinert burde man ha ca 2,5-3mnok på bok etter bare ti års arbeid (og gjennomsnitsslønn) , dette burde holde lenge til en behandling, eller lengre tids arb løshet m.m
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Ja bedre å la det offentlige passe på oss da. Så kan vi diskutere hvor lavt man skal synke før man får hjelp.
    Det finnes selvopptatte psykonaut over alt.
    Den gang mennesket var et naturlig organisert flokkdyr, kan du tro du hadde kommet deg godt ut av det, uten å dele med flokken.

    Skatt er sivilisasjonens måte å løse et tvingende nødvendig problem på. Alle er forskjellige, og de sterkeste i gruppa må sørge for å holde livskvaliteten ved like også hos de som ikke kan yte maksimalt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Nei, men jeg ser ikke heller hvorfor det skal være så kontroversielt.
    Dersom man er disiplinert burde man ha ca 2,5-3mnok på bok etter bare ti års arbeid (og gjennomsnitsslønn) , dette burde holde lenge til en behandling, eller lengre tids arb løshet m.m
    Du har perspektiv som ei mus i bånn av et melkespann.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nei, men jeg ser ikke heller hvorfor det skal være så kontroversielt.
    Dersom man er disiplinert burde man ha ca 2,5-3mnok på bok etter bare ti års arbeid (og gjennomsnitsslønn) , dette burde holde lenge til en behandling, eller lengre tids arb løshet m.m
    Behandlinger i helsevesenet koster kanskje mer enn du tror, avhengig av hva slags behandling og hvor langvarig den er.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.682
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes selvopptatte psykonaut over alt.
    Den gang mennesket var et naturlig organisert flokkdyr, kan du tro du hadde kommet deg godt ut av det, uten å dele med flokken.

    Skatt er sivilisasjonens måte å løse et tvingende nødvendig problem på. Alle er forskjellige, og de sterkeste i gruppa må sørge for å holde livskvaliteten ved like også hos de som ikke kan yte maksimalt.
    Selv om jeg er med på tanken og at det ville fungert i et lite huleboer samfunn der alt er synlig og "lite" så er det stor forskjell på det og et land med mange millioner av innbyggere og staten skal "hjelpe" overalt slik at det blir uoversiktlig og umulig for flertallet å styre en rettferdig fordeling
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.682
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Behandlinger i helsevesenet koster kanskje mer enn du tror, avhengig av hva slags behandling og hvor langvarig den er.
    Det gjør det, men tydeligvis ikke så dyrt når det offentlige nekter behandling for enkelte sykdommer pga prisen (og da snakker vi ofte kostnader rundt mill )
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Kan du utdype? Er ikke godt nok med 3mill i sikkerhetsnett som da i teorien skal holde til 6års arb ledighet sier du?
    Hvilket sikkerhetsnett den enkelte har, betyr ikke så mye for meg i denne sammenheng.
    Poenget mitt er at du åpenbart har et svært begrenset perspektiv på verden omkring deg, dersom du tror at alle og en hver kan samle opp 3 mill på 10 år. At DU kan er jo flott, men det kan ikke benyttes som et mål for hva alle andre kan.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Selv om jeg er med på tanken og at det ville fungert i et lite huleboer samfunn der alt er synlig og "lite" så er det stor forskjell på det og et land med mange millioner av innbyggere og staten skal "hjelpe" overalt slik at det blir uoversiktlig og umulig for flertallet å styre en rettferdig fordeling
    Det er jo beviselig den minst dårlige måten å organisere et moderne samfunn, selv om det ikke er perfekt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.682
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tok bare utgangspunkt i gjennomsnittslønn.
    Dersom man tjener mer vil man også ha større buffer.
    Selv ville jeg hatt betydelig mer, eller mest sannsynlig ikke da jeg hadde sløst bort pengene.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.682
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo beviselig den minst dårlige måten å organisere et moderne samfunn, selv om det ikke er perfekt.
    Er ikke perfekt som du sier, skulle likt å sett bevisene for at dette er den best modellen.
    Og hva skal være kriteriene for beviset?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    9.116
    Er ikke perfekt som du sier, skulle likt å sett bevisene for at dette er den best modellen.
    Og hva skal være kriteriene for beviset?
    Du klarte jo ikke å komme opp med eksempler på dine drømmevisjoner, så hvor tar du det ifra? Jungelboken?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Jeg tok bare utgangspunkt i gjennomsnittslønn.
    Dersom man tjener mer vil man også ha større buffer.
    Selv ville jeg hatt betydelig mer, eller mest sannsynlig ikke da jeg hadde sløst bort pengene.
    I Norge er det f.eks. veldig vanlig å eie sitt bosted. I en slik sammenheng har ganske mange av oss "spart" opp noen millioner i verdi. I ditt ønskesamfunn måtte da nordmannen selge leiligheten om han f.eks. fikk kreft, og betalt behandlingen med de oppsparte midler. Kanskje ender han som arbeidsufør etter behandlingen, men det var dumt av ham, for da er det ikke mer å hente i ditt idealsamfunn.
    Ut på gata med ham, hilsen AS Norge.

    Et sånt land vil jeg ikke bo i.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn