Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Russetid, Alkohol | Det er ikke ofte jeg får gråten i halsen av å se Debatten på NRK (nettavisen.no)

    Debatten handlet mest om dem som var utestengt. Russetiden kan dominere livet for elevene allerede i første klasse på videregående. Det første semesteret er venting, kommer man på buss? Og hvis man så kommer med, kan man risikere å bli stemt ut senere og stå sosialt på bar bakke igjen.
    ...
    Kostnadene kan lett komme opp i 40 000 kroner per elev. Dette er kostnader de binder seg til allerede første året. Et samfunn som er stolt av gratis skolegang, og der små beløp til skolereiser ender i offentlig debatt, så godtar vi altså dette. Det er helt ko-ko.

    ..


    En av foreldrene i programmet henviste til røykeloven. Det var en god parallell. Røykeloven ble massivt latterliggjort i mediene da den kom. Protestene var overveldende. Men etter at loven kom er det ingen, heller ikke røykerne, som vil tilbake til tiden før loven.

    Det samme vil gjelde russetiden, dersom vi klarer å regulere den på en effektiv og hensiktsmessig måte.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er du sterk, som nabo jenta, så dropper du det bare. Hun hadde samme hoderystende reaksjon på fenomenet som fremmes i artikkelen. Respekt, og vi husker vel alle hvor vanskelig det var å skille seg ut i den alderen...og hun var ikke fryst ut.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    En skal være ganske selvsikker for å drite i hele opplegget.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    En skal være ganske selvsikker for å drite i hele opplegget.
    Glad jeg vokste opp i bygde-Norge hvor russefeiringen holdt en rimelig moderat standard. En del drekking og det som hører med, men det startet rundt 1. mai og var ferdig den 17. uten årevis med planlegging i forkant. Det har sikkert blitt verre siden der også forsåvidt.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Glad jeg vokste opp i bygde-Norge hvor russefeiringen holdt en rimelig moderat standard. En del drekking og det som hører med, men det startet rundt 1. mai og var ferdig den 17. uten årevis med planlegging i forkant. Det har sikkert blitt verre siden der også forsåvidt.
    Samme her. Kjøpte riktignok en overpriset rød kjeledress, men utover det var det kun flaskefor det ble investert i. Fordyrende planer var ikke-eksisterende.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Er du sterk, som nabo jenta, så dropper du det bare. Hun hadde samme hoderystende reaksjon på fenomenet som fremmes i artikkelen. Respekt, og vi husker vel alle hvor vanskelig det var å skille seg ut i den alderen...og hun var ikke fryst ut.
    Min datter var russ for ca. 20 år siden. Hun kjøpte ikke så mye som et russekort, det var også minimalt med festing. Hun landet fjellstøtt og har ikke angret et sekund på at hun skippet russefeiringen. Sterk jente.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.793
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vi skal vel ikke frata ungdommen lysta på en fest, men dagens russefeiring er for mange det reneste idioti. Å bruke flere hundre tusen, som enkelte helt klart gjør, på en måneds mer eller mindre sammenhengende og totalt utagerende fest er jo det glade vanvidd. Nå er det vel nokså klart de største byene som leder an i galskapen, - det er litt mindre dimensjoner ute i distriktene, men dog...
    Legg så til det sosiale aspektet med utestenging av de som ikke er "hippe" nok eller vegrer seg for den verste galskapen, så er bildet komplett. Mye av dette henger nok sammen med at man flyttet eksamensdatoene, slik at det ble plass og mulighet til galskapen.... Heldigvis er det i alle fall noen som har ryggrad nok til å ikke la seg affisere av andres toskeskap....
    Ikke for at det skal være noe mål i seg selv, eller "vi var så mye bedre", så var jeg selv russ i -72. Da var det 5 skriftlige eksamener mellom 1. og 17.mai, og typisk en muntlig i uka etter.... med så var vi også ferdige sånn ca 20-25. mai...Feiringa begrenset seg til 16. og 17. mai, hvis man brydde seg om og hadde lyst på noen anstendige eksamenskarakterer...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Glad jeg vokste opp i bygde-Norge hvor russefeiringen holdt en rimelig moderat standard. En del drekking og det som hører med, men det startet rundt 1. mai og var ferdig den 17. uten årevis med planlegging i forkant. Det har sikkert blitt verre siden der også forsåvidt.
    Samme her. Kjøpte riktignok en overpriset rød kjeledress, men utover det var det kun flaskefor det ble investert i. Fordyrende planer var ikke-eksisterende.
    Ditto. Noen hadde riktignok en russebil; et gammelt vrak av en kassebil de hadde fått låne gratis og som ble skrotet kort tid etter 17 mai. Selv hadde jeg kun en russelue, ingen kjeledress. Flaskeforet var dyrt nok og vanskelig nok å skaffe seg.

    Jævlig glad jeg ikke er russ i dag.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Tullete hele greia synes jeg,
    Jeg hadde ikke rød-russlue engang og var ikke med på noe som helst. (1972)
    Mine 3 barn hadde dress men ellers nesten ingen deltagelse i feiring og det gledet meg.
    Kanskje genetisk, jeg prøvde ingen påvirkning i det hele tatt
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ikke for at det skal være noe mål i seg selv, eller "vi var så mye bedre", så var jeg selv russ i -72. Da var det 5 skriftlige eksamener mellom 1. og 17.mai, og typisk en muntlig i uka etter.... med så var vi også ferdige sånn ca 20-25. mai...Feiringa begrenset seg til 16. og 17. mai, hvis man brydde seg om og hadde lyst på noen anstendige eksamenskarakterer...
    Jeg var også russ i 1972. Vi hadde skriftlig eksamen før 17/5. Og muntlig eksamen den 16/5. Så kl 1600 den 16/5 startet russefeiringa, og den var ferdig 19/5. Den begrenset seg til bruk av russefrakk og en del fester i private hjem og i noen parker. Men 19/5 var folk utslitt og syntes i grunnen det var greit å avslutte.
    Den gangen var det jo også et lite poeng å markere at man var litt annerledes, siden det bare var ca 10% av ungdommen som faktisk gikk på gymnaset.
    Mine barn deltok heller ikke i russefeiringen. De gikk på IB og hadde skriftlig eksamen den 17/5 !
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.793
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det største problemet er vel kanskje pengepresset... når noen sitter i Dagsrevyen og kunngjør at de har brukt 1,5-2 mill på russebuss, -rett nok ikke alene, men likevel...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ser vi en mulighet for at vi blir kvitt de jævlig dårlige "russelåtene" kan bli resultatet av denne debatten?



     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Har ei datter på førsteåret på vdg i Horten. Ikke hørt ett pip om russetiden enda. Tenker det går bra jeg. Ikke så vanlig med busser her i området tror jeg. Tipper det blir en helt grei russefeiring. Skal ikke presse på for noe som helst. Hun må finne det ut selv men kan jo spandere tur til russetreff i Stavanger feks hvis det ikke blir buss/bil.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Stakkars fjols tror vel at det er smittsomt!

    Men jeg har aldri, og kommer heller aldri til å forstå hvorfor religiøse og visse politikere er så jævlig opptatt av andre menneskers sexliv!

    Og jeg skriver meget bevisst "sexliv" for kjærlighet tror jeg ikke de aner hva er for noe!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Stakkars fjols tror vel at det er smittsomt!
    Fjols, definitivt.

    Det aller meste er "smittsomt", om enn ikke i den normale medisinske betydningen av ordet. Jo flere som driver med ett-eller-annet, jo lettere er det for noen andre å gjøre det samme siden evnetuelle tabuer er redusert og det er lettere å finne et interessefellesskap med likesinnede. Det er greit dokumentert at uføretrygd er "smittsomt" også, en av forklaringene som blir gitt er at det er mer attraktivt å ikke være på jobb dersom det er andre i samme situasjon man kan henge med.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Men jeg har aldri, og kommer heller aldri til å forstå hvorfor religiøse og visse politikere er så jævlig opptatt av andre menneskers sexliv!
    Det er veldig mange religiøse som er forferdelig opptatt av hva homofile driver med på soveromet (utover å sove).

    Jeg vil karakterisere dette som sterke tendenser til homoseksuelle fantasier…
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Men det er ikke liv laga....:)

    Mao, naturen har innrettet det slik at dette "avviket" enten det er homser eller lesper ikke kan forplante seg. Har ikke noe mot noen av delene men vet ikke om jeg er så begreister for at man i dag kan jukse med naturen og likevel skaffe seg avkom - mest av hensyn til barna.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.628
    Sted
    Oslo
    Det er veldig mange religiøse som er forferdelig opptatt av hva homofile driver med på soveromet (utover å sove).

    Jeg vil karakterisere dette som sterke tendenser til homoseksuelle fantasier…
    Hva andre driver med på sitt soverom raker meg mitt i r..a.
    Kanskje galt yttrykt, men allikavæl.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Burde kanskje postet denne på humorsiden men,.................?

    Nabo Ole til nabo Pål: "Har du ligget med min kone?"

    Nabo Pål svarer: "Nei Herregud det har jeg da ikke!!"

    Nabo Ole sier: "Det burde du, hun er mye bedre enn din!"
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Men det er ikke liv laga....:)

    Mao, naturen har innrettet det slik at dette "avviket" enten det er homser eller lesper ikke kan forplante seg. Har ikke noe mot noen av delene men vet ikke om jeg er så begreister for at man i dag kan jukse med naturen og likevel skaffe seg avkom - mest av hensyn til barna.
    Og du har ikke lurt på hvorfor det forholder seg sånn at så å si alle dyrearter har variasjoner over homofili? Med andre ord er det sånn naturen har innrettet det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Men det er ikke liv laga....:)

    Mao, naturen har innrettet det slik at dette "avviket" enten det er homser eller lesper ikke kan forplante seg. Har ikke noe mot noen av delene men vet ikke om jeg er så begreister for at man i dag kan jukse med naturen og likevel skaffe seg avkom - mest av hensyn til barna.
    Dette er jo bare tull, såvidt jeg vet er det ikke helt uvanlig at f.eks. en homofil mann og homofil kvinne får barn sammen, og at barnet f.eks. vokser opp sammen med mor og hennes kvinnelige samboer. Vi er heldigvis ikke der lenger at homofile blir kastrert her i Norge. Homofile mennesker kan forplante seg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Og du har ikke lurt på hvorfor det forholder seg sånn at så å si alle dyrearter har variasjoner over homofili? Med andre ord er det sånn naturen har innrettet det.
    Jeg tror ikke dyr har legninger som homofili. Der er det tøm og røm som gjelder, og noen ganger bommer de litt. Har du noen gang sett to kuer som prøver å ha sex? Ikke det, nei, men oksene bommer endel ganger. " Ooops, var det deg, Ferdinand, du ligner Dagros bakfra"
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror ikke dyr har legninger som homofili. Der er det tøm og røm som gjelder, og noen ganger bommer de litt. Har du noen gang sett to kuer som prøver å ha sex? Ikke det, nei, men oksene bommer endel ganger. " Ooops, var det deg, Ferdinand, du ligner Dagros bakfra"
    Det er faktisk ganske mye som kan tyde på at det ikke bare handler om raskest mulig utløsnig hos dyr heller, når de velger partnere av samme kjønn.

    Like humans, some animals are heterosexual, some are homosexual, and some are somewhere in between. Yep, humans aren’t the only ones born this way – giraffes, penguins, lions, and members of other species have been observed engaging in same-sex activity, too.

    For Pride Month, we’re spotlighting same-sex relationships among other animal species to showcase that sexuality is a spectrum and a natural part of the animal kingdom – while also reminding everyone that, like us, every animal is an individual with a wide range of emotions and the ability and desire to form relationships. They’re here, they’re queer – get used to it.

    Various non-human animal species exhibit behavior that can be interpreted as homosexual or bisexual. This may include same-sex sexual activity, courtship, affection, pair bonding, and parenting among same-sex animal pairs.[1][2][3] Various forms of this are found in every major geographic region and every major animal group. The sexual behavior of non-human animals takes many different forms, even within the same species, though homosexual behavior is best known from social species.
    Scientists perceive homosexual behavior in animals to different degrees. According to Bruce Bagemihl, same-sex behavior (comprising courtship, sexual, pair-bonding, and parental activities) has been documented in over 450 species of animals worldwide.[4] Although same-sex interactions involving genital contact have been reported in hundreds of animal species, they are routinely manifested in only a few, including humans.[5] Simon LeVay stated that "[a]lthough homosexual behavior is very common in the animal world, it seems to be very uncommon that individual animals have a long-lasting predisposition to engage in such behavior to the exclusion of heterosexual activities. Thus, a homosexual orientation, if one can speak of such thing in animals, seems to be a rarity."[6] The motivations for and implications of these behaviors have yet to be fully understood.[citation needed] Bagemihl notes that any hypothesis is "necessarily an account of human interpretations of these phenomena".[7]
    One species in which exclusive homosexual orientation occurs is the domesticated sheep (Ovis aries).[8][9] "About 10% of rams (males), refuse to mate with ewes (females) but do readily mate with other rams."
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dette er jo bare tull, såvidt jeg vet er det ikke helt uvanlig at f.eks. en homofil mann og homofil kvinne får barn sammen, og at barnet f.eks. vokser opp sammen med mor og hennes kvinnelige samboer. Vi er heldigvis ikke der lenger at homofile blir kastrert her i Norge. Homofile mennesker kan forplante seg.
    Men da jukser du med naturen som det finnes mange varianter av...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Men da jukser du med naturen som det finnes mange varianter av...
    Hvordan kan du si det, hvis en homofil mann eller kvinne har et heterofilt samleie? Gjelder det da også alle bifile som velger å forplante seg? Hvordan er det juks om man gjennomfører et samleie som resulterer i graviditet?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg tror ikke dyr har legninger som homofili. Der er det tøm og røm som gjelder, og noen ganger bommer de litt. Har du noen gang sett to kuer som prøver å ha sex? Ikke det, nei, men oksene bommer endel ganger. " Ooops, var det deg, Ferdinand, du ligner Dagros bakfra"
    Spiller liten rolle hva hver og en går rundt og tror, så lenge det finnes en rekke bevis for det motsatte.
    F.eks:
    Homofili blant dyrene er ganske vanlig. I sitt verk "Biologisk mangfold", skriver forskeren Bruce Bagemihl om langvarige homoseksuelle forhold hos 450 ulike dyre- og fuglearter. Rekorden er en homseandel på 40 prosent hos rosenkakaduen!
    Mange homofile fugler holder til og med sammen med partneren livet ut. Samkjønnede par av dyr og fugler kan ta til seg unger som de fostrer opp like bra som andre foreldre. En hel flokk med svaner kan vise seg å være lesbiske. Og som om ikke det er kontroversiell nok livsføring; egg og unger blant homofile fugler er fullt respektert.
    Homofili blant dyr- og fugler er nok mye vanligere enn vi tror.
    Ditt resonnement om hvem som er mest attraktiv gjenspeiler nok mer vårt syn på fuglene, og ikke deres egen verden. I en påfuglhanns øyne er nok hunnen langt mer interessant enn en annen hanns imponeringsdrakt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.628
    Sted
    Oslo
    Hvordan kan du si det, hvis en homofil mann eller kvinne har et heterofilt samleie? Gjelder det da også alle bifile som velger å forplante seg? Hvordan er det juks om man gjennomfører et samleie som resulterer i graviditet?
    Bodde i et lite sameie, da det flytta inn et par bestående av to damer.
    Noen av naboene måtte gå noen runder før de etterhvert godtok det.
    Da den ene dama flytta ut, og den gjenværende fikk seg gutte kjæreste,
    virka det som om de brukte enda lengre tid på å godta det!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og om de kan dekke deg bak at du er trans går jo alt, så like greit å legge denne diskusjonen død...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Dette burde vel egentlig være et "ikke tema"?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Lurer på om det er noen andre pasientgrupper i Norge som føler at de risikerer å ikke få behandling om de ikke blir med på invaderende og tvilsomme forskningsprosjekter.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn