Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Digger hvordan de blå her mener at Norsk Hydro, Yara og andre hjørnesteinsbedrifter skal legge ned, fordi deres strømavtaler er for gode. Deres strømavtaler skal fornyes om ikke så lenge.
    Hvem har sagt de bør legge ned?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Du får med deg at uten de gode strømavtalene så blir de konkurrert ut?

    Hva skal vi liksom med industri i Norge. Vi skal leve av å klippe hverandres hår. Den nye oljå
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054

    Dette er en del av innsparingene i helsevesenet, da spesifikt på psykisk helse. Det er ikke risikofritt å skjære ned antallet behandlingsplasser i den delen av behandlingskapasiteten.
    Jeg kan knapt forestille meg hvilken fortvilelse foreldrene må kjenne på. Dette er uverdig.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det har vært uverdig - og helt uforsvarlig - i mange, mange år.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Psykiatrien har vært sengeliggende helt siden Reitgjerdet ble foreslått langt ned og lagt ned....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er en del av innsparingene i helsevesenet, da spesifikt på psykisk helse. Det er ikke risikofritt å skjære ned antallet behandlingsplasser i den delen av behandlingskapasiteten.
    Jeg kan knapt forestille meg hvilken fortvilelse foreldrene må kjenne på. Dette er uverdig.
    Det er et annet problem som egentlig er mer styrende her.

    Det har vært en regelendring som gjør at man ikke kan tvangsinnlegge pasienter i tilfeller der en slik innleggelse er til pasientens beste (Selv om pasienten ikke er enig). Nå er det kun pasienter som er psykotiske (evt suicidale) som kan tvangsinnlegges.

    Dette er jo et gjennomgangstema mange steder i samfunnet - hvor man er blitt så redd for å gjøre urett mot noen, at man har mistet mulighethen til å gripe inn til beste for pasientene. Og i dette siste - så er jo sentralen et godt eksempel på hvordan samfunnet er blitt. Uansett hva som skjer i en sak - så finner noen en vinkling som mener det er feil. Her er det feil at en fyr ikke blir tvansinnlagt og tvangsmedisinert, neste sak handler om det motsatte, og da lar selvsagt mediene en eller annen pårørende snakke om "verdens snilleste gutt som bare hadde en dårlig dag, og som nå blir traumatisert på lukket avdeling".

    Om det er Corona, NAV, psykiatrien eller andre steder er det på tide at vi innfinner oss med at det er ikke alt som blir bra - men det er mange som jobber hardt for at det skal bli så bra som mulig. Og mediene burde skjøttet sin oppgave bedre med å utfordre de som føler seg misbrukt av systemet - og sjekke om det faktisk er riktig. Groveste eksemplet til nå er vel historien om den eldre damen i Vadsø eller hvor det var - som ble hentet med ambulanse (fordi været var for dårlig for legehelikotper til å lande) - kjørt mot sykehus, plukket opp av helikopter første sted helikopteret kunne lande, flydd til sykehus, sendt videre med ambulansefly til større sykehus - og alikevel får pårørende lov å hevde at de føler seg helt verdiløse pga dårlige helsetjenster.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er et annet problem som egentlig er mer styrende her.

    Det har vært en regelendring som gjør at man ikke kan tvangsinnlegge pasienter i tilfeller der en slik innleggelse er til pasientens beste (Selv om pasienten ikke er enig). Nå er det kun pasienter som er psykotiske (evt suicidale) som kan tvangsinnlegges.

    Dette er jo et gjennomgangstema mange steder i samfunnet - hvor man er blitt så redd for å gjøre urett mot noen, at man har mistet mulighethen til å gripe inn til beste for pasientene. Og i dette siste - så er jo sentralen et godt eksempel på hvordan samfunnet er blitt. Uansett hva som skjer i en sak - så finner noen en vinkling som mener det er feil. Her er det feil at en fyr ikke blir tvansinnlagt og tvangsmedisinert, neste sak handler om det motsatte, og da lar selvsagt mediene en eller annen pårørende snakke om "verdens snilleste gutt som bare hadde en dårlig dag, og som nå blir traumatisert på lukket avdeling".

    Om det er Corona, NAV, psykiatrien eller andre steder er det på tide at vi innfinner oss med at det er ikke alt som blir bra - men det er mange som jobber hardt for at det skal bli så bra som mulig. Og mediene burde skjøttet sin oppgave bedre med å utfordre de som føler seg misbrukt av systemet - og sjekke om det faktisk er riktig. Groveste eksemplet til nå er vel historien om den eldre damen i Vadsø eller hvor det var - som ble hentet med ambulanse (fordi været var for dårlig for legehelikotper til å lande) - kjørt mot sykehus, plukket opp av helikopter første sted helikopteret kunne lande, flydd til sykehus, sendt videre med ambulansefly til større sykehus - og alikevel får pårørende lov å hevde at de føler seg helt verdiløse pga dårlige helsetjenster.
    Man må jo ha perspektiv på ting, ja. Vanskelig å ha responstid til alle boliger i Finnmark som gjør det mulig å ha en topp utstyrt ambulanse inne på gårdsplassen 15 minutter etter man har ringt. Men så ser man allikevel at samfunnet har puslet sammen et nesten ubegripelig system der "cost is no object". Så lenge jorda fortsetter å være rund, tar det tid å flytte seg fra a til b, sånn er det bare.

    Men til saken jeg linket til, så er det liten tvil om at vedkommende er både suicidal og farlig for omgivelsene. Men innlegging er altså utelukket.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men til saken jeg linket til, så er det liten tvil om at vedkommende er både suicidal og farlig for omgivelsene. Men innlegging er altså utelukket.
    Jeg synes ikke det er så lett å se - historien beskriver vel først og fremst en rusepisode.
    Suicidal er en sak for psykiatrien - fare for omgivelsene er en sak for politiet.

    Saken begynner med følgende tekst " Min sønn, la oss kalle ham Nils, har i snart ti år vært en av disse som blir psykisk ustabil i ruset tilstand."

    La oss tenke litt videre:
    • Vi legger ham inn med tvang - allerede der skurrer det litt for meg. Skal helsepersonell måtte forholdet seg til en som er såpass utagerende og truende - de er ikke trent til å håndtere dette.
    • Alternativt kunne man la han brenne ut rusen på glattcelle og så sende ham til tvangsinnleggelse. Men hva om han da var rolig og seg selv igjen?
    • Men - vi legger ham inn:
    • Skal du begynne å medisinere ham eller skal han bare oppbevares der?
    • Hvis han blir rolig (når rusen er ute og han får sovet ut) - skal du da slippe ham (Da er han trolig ikke suicidal eller farlig, og ønsker helt sikkert å komme ut)
    • Medisiner som hjelper mot dette - tar gjerne 2-4 uker før de virker skikkelig.
    • Skal han holdes på lukket avdeling og tvangsmedisineres mot sin vilje?
    • Slike medisiner har også store bivirkninger (depresjon) hvis man slutter brått - hvilket oppfølgingsansvar tenker du at de som tvangsbehandlet har for oppfølging her?
    Jeg tenker vel at dette er situasjoner hvor det er jævlig vanskelig å gjøre ting rett og at alle handlinger blir feil fra et ståsted og riktig fra et annet.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Må bare følge opp med en ting til her - for å illustrere poenget mitt med at pressen ikke stiller kritiske spørsmål. (Her i form av at en far får skrive replikk på NRK sin nettside.)

    Hvordan begynte situasjonen som blir beskrevet i artikkelen:
    Dagen jeg vil fortelle om, startet som en av flere dager tidligere. Nils hadde spist noe han ikke skulle spise. I løpet av dagen ble han dårlig.

    Så i en artikkel hvor man kritiserer tilbudet fra helsevesenet - hadde det ikke vært greit å vite hva fyren tok før han truet sin nærmeste familie og lagde helvete. For meg er det ganske åpenbart at han ikke var et kasus for tvangsinnleggelse før han spiste dette han ikke skulle spise. Merkelig ordvalg forresten - hvis det er en form for rusmiddel det er snakk om - så er jo dette mer eller mindre enn bevisst tåkelegging. Man "spiser" jo ikke amfetamin, Kokain, LSD - er det fluesopp det er snakk om?
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Det er et velkjent problem i psykiatrien at en ruset åpenbart psykotisk pasient legges inn på tvang, sover ut rusen og fremstår helt asymptomatisk påfølgende dag. Grunnlaget for tvangsbruk er da forsvunnet og pasienten skrives ut da disse sjelden ønsker videre frivillig innleggelse. Og repeat.

    Psykiatrien får deretter massiv kritikk da ingen rundt forstår hva man tenker med i psykiatrien. "Alle" ser jo at personen er klin kokos gal?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    "Min sønn, la oss kalle ham Nils, har i snart ti år vært en av disse som blir psykisk ustabil i ruset tilstand."

    Hvis problemet er akkurat som beskrevet hadde kanskje tvangsmedisinering med Antabus vært en god løsning.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis problemet er akkurat som beskrevet hadde kanskje tvangsmedisinering med Antabus vært en god løsning.
    Hvor lenge tenker du at han skal stå på en slik tvangsmedisinering. Resten av livet?
    Hvordan har du tenkt å medisinere ham? Skal han være på lukket avdeling resten av livet? Eller tenker du at han skal møte på legesentere hver mandag klokken 0900 for tvangsmedisinering?

    Poenget mitt er å løfte frem at dette er saker som er utrolig vanskelig. Personlig synes jeg hensynet til pasientens rettigheter blir for stort.

    En "interessant" anekdote der er vrangforestillinger. På "folkemunne" er vrangforestilligner det vi anser som gal, og er gjerne paranoide i sin natur (Altså man føler seg overvåket, forgiftet etc). Men vrangforestillinger er gjerne begrenset til et tema, mens pasienten er 100% klar over hvordan resten av verden funker, og er på ingen måte "psykotisk" som er kravet for tvansinnleggelse. Så det går ganske mange rundt i samfunnet med til dels alvorlig vrangforestillinger - og det hadde nok for mange av de vært det beste å bli tvangsinnlagt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det var kun en liten spøk. Antok at det ganske åpenbart... 🙄
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.794
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Et relatert problem er de personene som er for syke til at de kan straffes og for friske til at de kan innlegges på tvang.

    Det er etterhvert en god del tilfeller med folk som utagerer og er både til plage og til belastning for andre, med skadeverk, trusler osv, og der politiet ikke kan ta tak.

    IMO, så bør standarden justeres slik at er en for syk til å straffes for gjentatte straffbare forhold, så skal det tvangsinnlegges.

    Johan-Kr
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Viktig å tenke på at man redder planeten når man tilbringer mye tid i bilkø, uten andre muligheter for å komme seg til og fra jobb.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Nok et innspill i miljødebatten. Syns det er et godt poeng at de som er for de mest radikale endringene også er de som ikke rammes av dem selv.

    Han kunne jo begynne med å lære seg at all empiri tilsier at man ikke løser urbane køproblemer med å bygge ut mer vei.

    Ellers er forsåvidt poengene greie nok. Enhver er seg selv nærmest og det er ikke noe nytt.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Han kunne jo begynne med å lære seg at all empiri tilsier at man ikke løser urbane køproblemer med å bygge ut mer vei.

    Ellers er forsåvidt poengene greie nok. Enhver er seg selv nærmest og det er ikke noe nytt.
    Men det hjelper.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.594
    Torget vurderinger
    2
    Itteno moro med Rødt på tinget.

    Statssubsidiert kantine, tilskudd til barnepass, gratis taxi, diettgodtgjørelse, og 15 000 i året til Pluss-abonnementer. Dette er bare noen av særordningene til landets rikspolitikere.

    - L’Oréal-mentalitet, konkluderer Mimir Kristjansson.

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Nei, strengt tatt ikke er stort sett svaret fra transportforskningen. Den hjelper en stund men så blir det like ille som før.
    Kommer ikke det an på hva som skjer i fortsettelsen? Med befolkningsøkning, kollektivtilbud, osv.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Stortingskantina er en del av Statens Kantiner, som finnes over hele landet, og som i utgangspunktet skal være en nullbedrift... FInnes mange bedriftskantiner som drives etter samme prinsipp...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.594
    Torget vurderinger
    2
    Stortingskantina er en del av Statens Kantiner, som finnes over hele landet, og som i utgangspunktet skal være en nullbedrift... FInnes mange bedriftskantiner som drives etter samme prinsipp...
    Men tviler på at de har samme priser. Har vært i stortingskantinen noen ganger. Prissettingen ligger noen tiår bak indeks.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Nok et innspill i miljødebatten. Syns det er et godt poeng at de som er for de mest radikale endringene også er de som ikke rammes av dem selv.

    Men kjære Bambi!

    Han skulle jo selvsagt ha tatt toget! Da hadde han ikke sittet i bilkø!
    Og kom nå ikke med det "lamme" argumentet: "Det går ikke tog mellom der han bor og dit han skal!" Det holder ikke. Han kunne brukt sykkel til stasjonen! Og sykkel får han med seg på toget slik at han kan sykle fra stasjonen til der kjæresten bor!
    Men hvis han nå er slik en miljøvenlig fyr som han hevder ville han jo selvsagt ha funnet seg en kjæreste i nabolaget til der han bor!

    Ser for meg uanede muligheter for business her. "Byttesiden for feilplasserte kjærester!" Mot et lite beløp kan man annonsere: "Bor i Oslo, har kjæreste i Tønsberg. Ønsker å bytte med en som bor i Tønsberg og har kjæreste i Oslo!" Et slik lite nettfirma kan jo ha 4-5 ansatte. Fin jobb for oljearbeidere som skal bli arbeidsledige!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har aldri vært i Stortingskantina, men feks kantinene i diverse militærleire skal egentlig holde samme priser... selv om det er noen år siden jeg var der også... :cool:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Da pappa kjørte drosje i Oslo i studietiden for veldig lenge siden så pleide han å spise i kantina på Stortinget. Det var den billigste plassen i Oslo å få seg noe mat.
    I dag slipper vel ikke "subben" dvs, "vanlige mennesker" inn på Stortinget!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har aldri vært i Stortingskantina, men feks kantinene i diverse militærleire skal egentlig holde samme priser... selv om det er noen år siden jeg var der også... :cool:
    Slik jeg forstår det, vet ikke 100% sikkert, er Forsvarets kantiner et "nullsumsprosjekt", dvs de skal kun få inn nok til å dekke alle utgifter. Men Stortingskantina er etter sigende ytterligere subsidiert.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Men kjære Bambi!

    Han skulle jo selvsagt ha tatt toget! Da hadde han ikke sittet i bilkø!
    Og kom nå ikke med det "lamme" argumentet: "Det går ikke tog mellom der han bor og dit han skal!" Det holder ikke. Han kunne brukt sykkel til stasjonen! Og sykkel får han med seg på toget slik at han kan sykle fra stasjonen til der kjæresten bor!
    Men hvis han nå er slik en miljøvenlig fyr som han hevder ville han jo selvsagt ha funnet seg en kjæreste i nabolaget til der han bor!

    Ser for meg uanede muligheter for business her. "Byttesiden for feilplasserte kjærester!" Mot et lite beløp kan man annonsere: "Bor i Oslo, har kjæreste i Tønsberg. Ønsker å bytte med en som bor i Tønsberg og har kjæreste i Oslo!" Et slik lite nettfirma kan jo ha 4-5 ansatte. Fin jobb for oljearbeidere som skal bli arbeidsledige!
    Det byttesystemet høres egentlig ikke så dumt ut. Kan man få byttet til kjæreste lenger unna også, hvis man allerede har en som bor i nabolaget? Jeg er singel selv, men spør for en venn.

    Og i dag fikk jeg enda en bomregning på nesten 2000,- med forfall noen få dager før jul. Penger vel anvendt for å få lov til å stå og stampe i kø inn og ut av Oslo til alle døgnets tider, i skytteltrafikk mellom Lørenskog og Drammen. For det er jo ikke sånn at det bare er kø på dagtid lenger, nå har de klart å utvide det til kveldstid også med arbeidet som blir utført langs E18.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Itteno moro med Rødt på tinget.

    Statssubsidiert kantine, tilskudd til barnepass, gratis taxi, diettgodtgjørelse, og 15 000 i året til Pluss-abonnementer. Dette er bare noen av særordningene til landets rikspolitikere.

    - L’Oréal-mentalitet, konkluderer Mimir Kristjansson.

    Kantine og parkering, ja. Skandale!

    Jeg merker meg at den særordningen Rødt går mest inn for å oppheve er den med sponset begravelse om en stortingsrepresentant skulle dø i løpet av valgperioden. Personlig mener jeg det bare skulle mangle, og at resten av listen ikke ser så helt urimelig ut, den heller. Man kan muligens stille spørsmål ved om kantineprisene ligger innenfor grensene for skattbar fordel, evt om det innrapporteres på rett måte, men min reaksjon da jeg leste listen var mer "er det bare de småtingene der?" Ser ingen ting som er frikoblet fra bakkekontakt der. Det er stort sett statens satser og reiseregulativ. Å kunne lese hva som skrives i forskjellige medier er en forutsetning for å kunne gjøre jobben, ikke et gunstig frynsegode.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.594
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, itteno moro med Rødt på tinget.
    Greit at ordningene gjennomgås, men ingen grunn til å sette fotlenke på alle folkevalgte. Uten å frikjenne tullinger som Ropstad og Hansen er det opplagt at administrasjonen skulle kjørt tydeligere etter regelverket som fantes, og ikke sett gjennom fingrene med hva som foregikk. Da ville vi ikke hatt denne distraksjonen, hvilket det er.

    Selv har jeg hatt ekstreme fordeler i arbeidslivet -- bil med sjåfør, helikopter eller privatfly om nødvendig, gratis abonnementer, representasjonskonto med no limit og veldig gunstige lån, men det gjorde det også langt enklere å utføre jobben jeg skulle gjøre (og bandt meg opp til de gunstige arbeidsgiverne). Så handler det vel om hvorvidt man misbruker ordninger og tilliten man blir vist.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Stortingskantina er en del av Statens Kantiner, som finnes over hele landet, og som i utgangspunktet skal være en nullbedrift... FInnes mange bedriftskantiner som drives etter samme prinsipp...

    Jeg har spist i Stortingskantina og billig var det. Ølservering hadde de også...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis man skal drive kafe/restaurant uten å beregne fortjenste, blir det nokså forskjellige priser sammenlignet med en vanlig kafe eller restaurant.... regner ikke med at det er a la carte servering i stor skala, men heller "dagens" kanskje i begrenset omfang.... Bedriftskantiner hvor det meste er gratis eller tilnærmetsgratis for ansatte er slett ikke uvanlig i større og mellomstore bedrifter...
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Nei, strengt tatt ikke er stort sett svaret fra transportforskningen. Den hjelper en stund men så blir det like ille som før.

    Med denne logikken hjelper det vel heller ikke å forbedre kollektivtilbudet for om litt er det like trangt :unsure:



    Dette er selvsagt visvas fra ende til annen, er det samme gjengen som påstod at el-kabler ut av landet knapt ville vise på prisene?

    Nå er jo omleggingen av rundkjøringen på Carl Berner regnet som en suksess med reduksjon av antall kjøretøyer på 40% grunnet helt håpløs utforming noe som var intensjonen, litt kjip at den reduserte trafikk mengden forurenser akkurat like mye grunnet lenge tid i kø, men dette er også et mystisk tilfelle som bare virke når man gjør fremkommeligheten dårligere for lengre oppe påstås det at fremkommelighet ikke vil redusere køer:rolleyes:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Dette er selvsagt visvas fra ende til annen, er det samme gjengen som påstod at el-kabler ut av landet knapt ville vise på prisene?
    Nei, det er vel annerkjent innenfor internasjonal transportforskning og har vært kjent i flere tiår og er støttet av masser av empiri fra verden rundt. Du må gjerne være uenig, men jeg tviler på at faget kollektivt vil endre oppfatning av den grunn.

    Men jeg er enig i at det ikke er helt intuitivt, kanskje tvert imot, men det er ikke det samme som at det er feil.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er vel annerkjent innenfor internasjonal transportforskning og har vært kjent i flere tiår og er støttet av masser av empiri fra verden rundt. Du må gjerne være uenig, men jeg tviler på at faget kollektivt vil endre oppfatning av den grunn.

    Men jeg er enig i at det ikke er helt intuitivt, kanskje tvert imot, men det er ikke det samme som at det er feil.

    Det der gjelder bare om man bygger for smått. Selvfølgelig er ikke veksten i trafikkmengde uendelig....
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Det der gjelder bare om man bygger for smått. Selvfølgelig er ikke veksten i trafikkmengde uendelig....
    Den er mer uendelig enn tilgjengelig areal for veier i byområder i alle fall. Og ikke minst enn hvor mye pæng man er villig til å bruke på slikt.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Enn hvor anerkjent det er så er det feil, som BT nevner over så kommer det an på utviklingen, i Norge er vi jo noen resere på å bygge vei, så veien som ble planlagt og dimensjonert for folketallet i Oslo er jo utdatert for den er påbegynt.

    Når politikken er vekst og fortetning så ser man samme problemet over alt i samfunnet, det er bolig mangel, det er skoleplass mangel, lege mangel osv

    Voksesmerter som man ikke vokser fra seg, more people, more problems
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kommer ikke det an på hva som skjer i fortsettelsen? Med befolkningsøkning, kollektivtilbud, osv.

    Jeg kjenner ikke til evt. norsk forskning, men ting jeg har lest fra Storbritannia f.eks har pekt på tilsig av trafikk som ellers ville tatt andre ruter straks en motorvei blir tilgjengelig der den ikke har eksistert før. Hvor relevant det er for norske forhold vet jeg ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn