Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Svært relevant, vil jeg tro... leste allerede på 90-tallet en transportforsker som påsto at nesten uansett hvor mange motorveier man bygde inn til Oslo, så ville det alltid være kø på visse tider...
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Følg Høires mantra... "Mer sentralisering...!!"
    Nå er denne syke jevnt spredt over hele det politiske spekteret og veksten kommer i all hoved sak rennende inn over grensen med alle tilleggsutfordringene det medfører, som velferdssamfunn har vi passert toppen og nå går det bare nedover…..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Svært relevant, vil jeg tro... leste allerede på 90-tallet en transportforsker som påsto at nesten uansett hvor mange motorveier man bygde inn til Oslo, så ville det alltid være kø på visse tider...
    Fritt etter hukommelsen sa Statens Vegvesen at Ring 3 på det meste måtte hatt 8 kjørefelt. I hver retning.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En del meget gode poenger, og alikevel går hun litt rundt grøten på kanskje det viktigste.
    Vedkommende som klager på at menn er kresne er nemlig temmelig kresen sjøl - utseendet på den gubben som hun ønsker skal være interessert er viktig, men han skal ikke være kresen sjøl. Kanskje på tide å gå i seg selv? Kjøttmarked er kjøttmarked…

    Johan-Kr
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.860
    Torget vurderinger
    0
    Det minner meg om noe min gamle mor kommenterte for "en generasjon" siden. Den gangen det var vanlig med
    kontaktannonser i avisene. Hun holdt på å revne av latter av denne, (gjengitt slik jeg husker det mange år senere).
    Dette var en eller annen gang sent 60-tidlig 70 tall

    Kvinne midt på 30 tallet ønsker kontakt med velsituert herre 35-50.
    Må ikke ha egne barn, må ha god inntekt og ordnet økonomi, eget hus, bil og gjerne båt.
    Jeg er en ungdommelig uskyldig fraskilt kvinne med to barn 10 og 14 år. Et par kilo mer enn jeg ønsker.
    Liker ikke dans og alkohol, men er glad i rolig hjemmeliv.
    Billett merket "Sex er ikke alt!"

    Det er med andre ord ikke noe nytt at kvinner har et "inflasjonsjustert" syn på egen markedsverdi!

    Som mor sa det: "Han med god ordnet økonomi, hus, bil og båt vil ikke ha en overvektig dame med to ufordragelige tenåringer.
    Han på 45-50 vil ha ei snerten slank snelle på 25-30 uten barn og tro meg, sex betyr i det forholdet ALT!"
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det er med andre ord ikke noe nytt at kvinner har et "inflasjonsjustert" syn på egen markedsverdi!
    En studiekompis av meg fra tiden på Gløshaugen sa at han synes ekstremt synd på damer som ikke hadde funnet seg type før studietiden var over da det kunne bli noe krevende å komme ut i den virkelige verden etter å ha oppholdt seg i et miljø i fem år hvor det, avhengig av studieretning var et sted mellom 95% og 70% menn (har imidlertid blitt en del jevnere med årene, det skal sies).
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.860
    Torget vurderinger
    0
    En studiekompis av meg fra tiden på Gløshaugen sa at han synes ekstremt synd på damer som ikke hadde funnet seg type før studietiden var over da det kunne bli noe krevende å komme ut i den virkelige verden etter å ha oppholdt seg i et miljø i fem år hvor det, avhengig av studieretning var et sted mellom 95% og 70% menn (har imidlertid blitt en del jevnere med årene, det skal sies).
    Min første svigermor hadde vokst opp nær Setermoen i Troms. Hun sa at hun fikk sjokk da hun kom til Trondheim og det brått ikke var en selvfølge at det sto en kø på 10-20 unge menn i kø for å danse med henne! Det var en helt annen virkelighet å komme fra ei bygd med en svær militærforlegning og et lite lokalsamfunn til en stor by med en mere "normal" kjønnsfordeling.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.129
    Antall liker
    2.649
    Min første svigermor hadde vokst opp nær Setermoen i Troms. Hun sa at hun fikk sjokk da hun kom til Trondheim og det brått ikke var en selvfølge at det sto en kø på 10-20 unge menn i kø for å danse med henne! Det var en helt annen virkelighet å komme fra ei bygd med en svær militærforlegning og et lite lokalsamfunn til en stor by med en mere "normal" kjønnsfordeling.
    Sånn er det når du ikke er realitetsorientert.

    Ang dødsfallet til Kåre Willoch, så ble det sagt av Stanghelle at Willoch var pragmatisk og kunne endre meninger. Som da han gikk fra å være tradisjonell Israel patriot (høyre), til å støtte palestinernes sak. Dette skjedde etter et besøk blant "vanlige folk" på Gaza.
    Rart med det, man må liksom menge seg med de fattige og undertrykte for å få et snev av realitetsorientering, også for en intellektuell kapasitet som Willoch. Ganske tankevekkende.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.227
    Torget vurderinger
    1
    Sånn er det når du ikke er realitetsorientert.

    Ang dødsfallet til Kåre Willoch, så ble det sagt av Stanghelle at Willoch var pragmatisk og kunne endre meninger. Som da han gikk fra å være tradisjonell Israel patriot (høyre), til å støtte palestinernes sak. Dette skjedde etter et besøk blant "vanlige folk" på Gaza.
    Rart med det, man må liksom menge seg med de fattige og undertrykte for å få et snev av realitetsorientering, også for en intellektuell kapasitet som Willoch. Ganske tankevekkende.

    Det er mange her inne som også trenger en slik generell realitetsorientering... :)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Sånn er det når du ikke er realitetsorientert.

    Ang dødsfallet til Kåre Willoch, så ble det sagt av Stanghelle at Willoch var pragmatisk og kunne endre meninger. Som da han gikk fra å være tradisjonell Israel patriot (høyre), til å støtte palestinernes sak. Dette skjedde etter et besøk blant "vanlige folk" på Gaza.
    Rart med det, man må liksom menge seg med de fattige og undertrykte for å få et snev av realitetsorientering, også for en intellektuell kapasitet som Willoch. Ganske tankevekkende.
    Nå hadde også Willoch en svigersønn fra Palestina, så jeg antar det også hadde med saken å gjøre.

    Men det fikk i det minste Mona Levin til å fullstendig miste fatningen:

    Får være grenser. Som sagt et par ganger før; vær gjerne uenig på sak, men bruk huet til noe annet enn et sted å plassere nesa.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kanskje man alltid bør date kvinner fra begge sider i en hver konflikt...? :oops:
    Eller menn, hvis man vil utvide horisonten enda mer. Whatever floats your boat.

    Jeg har forøvrig inngifte i familien som har barn som er halvt israelske, og hadde palestinske naboer forrige sted jeg bodde. Uansett standpunkt er det noe med det å få menneskeliggjort andre som man ikke har annet enn et teoretisk forhold til. Det er altfor lett å generalisere befolkningsgrupper og sette merkelapper på andre.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Israel har et sprøtt system. Er du jøde fra russland så får du fritt leide inn i landet og med alle rettigheter. Har du bodd i landet gjennom 100 generasjoner så blir du skutt skulle du forsvare din olivenlund fra å bli brent ned.

    Møkkaland.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje man alltid bør date kvinner fra begge sider i en hver konflikt...? :oops:
    Joda men det var ingen politisk studie, mer om hvordan dagliglivet fortoner seg for vanlige Israelere. Har aldri ment at Palestinere skal være rettsløse eller noe men terrorangrepene deres eller terror mot sivile generelt kan jeg ikke akseptere - uansett side.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    En av Norges kritiske infrastrukturer - BankID har byttet driftsleverandør for å takle økt pågang i fremtiden og har havnet et sted som ikke tåler høy pågang nå. De finner sikkert ut av det, men det er i der minste litt morsomt bortsett fra for de som er avhengige av å kunne logge inn mellom klokke 9 og 19, og det er jo fort en del.

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ^ Det geniale ved å gi driftskritisk infrastruktur til en privat liten bedrift. Markedet er uslåelig.

    Mon tro hvor mye penger de sparte på å skifte leverandør. Den fortjenesten er tapt for leeeeenge siden i tapt produktivitet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    ^ Det geniale ved å gi driftskritisk infrastruktur til en privat liten bedrift. Markedet er uslåelig.

    Mon tro hvor mye penger de sparte på å skifte leverandør. Den fortjenesten er tapt for leeeeenge siden i tapt produktivitet.
    Den forrige leverandøren, Nets, var forsåvidt også privat men du tenkte kanskje mer på selve konseptet BankID? Det er utviklet av banknæringen og så har det ballet en del på seg.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jupp. Startet som pålogging til bank. Nå må du ha det for å signere papirer, logge inn på helsetjenester og what-not. Uten bank-id så får du ikke tilgang til en dritt i disse tider, om du ikke har passet godt på.

    Er det noe vi ikke forstår i Norge så er det beredskap.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En av Norges kritiske infrastrukturer - BankID har byttet driftsleverandør for å takle økt pågang i fremtiden og har havnet et sted som ikke tåler høy pågang nå. De finner sikkert ut av det, men det er i der minste litt morsomt bortsett fra for de som er avhengige av å kunne logge inn mellom klokke 9 og 19, og det er jo fort en del.

    Bare som en kuriositet er det ganske mange som er avhengige av å få logget seg inn på Altinn i dag, og det må skje med BankID. Den 10. i annenhver måned skal MVA- regnskap leveres, og i dag har vi, jepp, den 10........ ☹

    mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg har ikke hatt problemer med BankID så langt denne måneden så det er vel litt individuelt / tilfeldig hvordan det rammer, men det er åpenbart store problemer basert på hva som står i avisene.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hatt kjempeproblemer banken min sa det var pga bytte av ID leverandør. ID problemer er ikke noe nytt tho.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke hatt problemer med BankID så langt denne måneden så det er vel litt individuelt / tilfeldig hvordan det rammer, men det er åpenbart store problemer basert på hva som står i avisene.
    Sitter akkurat på telefon med regnskapsfører og forsøker å finne noen manglende bilagsnummer på nettbank, som jeg ikke nødvendigvis kommer innpå, nei.......Et jævla mareritt!

    Kan opplyse at BankID ikke er stabil etter kl. 1900 heller.....:mad:

    Mvh
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Slitsomt at så godt som alt krever bank-ID nå for tiden. Særlig hver gang det ikke virker.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.673
    Sted
    Liten by
    " Så legger han til at også han er for bistand, hvis det virker. Men det er vanskelig å forsvare innsatsen og pengebruken når resultatene uteblir – eller i verste fall, gjør situasjonen dårligere for sivilbefolkningen i landet som mottar støtte."


    Har lurt på dette lenge. Hva er svaret på dette? Aner ikke...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ^ Du bør også ta med Bresils innsats for hvorfor tilliten til politiet er minimal i deler av befolkningen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Sunt med en god latter innimellom. Også de små, uskyldige ting som går galt i Norge, kan skape litt glede i hverdagen. :D

     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.737
    Antall liker
    21.603
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Denne er verre. Veldig mye verre. Bananer galore.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Jeg føler med deg. Veldig leit at de etablerte partiene mister definisjonsmakten. 😂 😂 😂
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Det har de etablerte partiene jobbet hardt for å oppnå! I lang tid!
    Her retter du baker for smed.
    Det er sosiale medier og den økende faktaresistens i lag med grunnløs ryktespredning som er det egentlige problemet her.

    Politikken skal selvsagt overvåkes av pressen, dessuten må vi unngå at partier som f.eks. Høyre ønsker å øke hemmelighold, når det er mer åpenhet vi behøver. Men SoMe og grenseløse nettsteder sprer stadig rykter og teorier som mangler et hver faktagrunnlag, og et økende antall lar seg lede inn i en verden uten sannheter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn