Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Får du ikke lage sånne eksamener? Hysterisk.

    I min doktoravhandling skrev jeg et lite avsnitt om incest. Det var noen som ba meg være litt forsiktig med å skrive om sånt. Jeg lot det stå og bestod
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Får du ikke lage sånne eksamener? Hysterisk.

    I min doktoravhandling skrev jeg et lite avsnitt om incest. Det var noen som ba meg være litt forsiktig med å skrive om sånt. Jeg lot det stå og bestod
    det kom klage.

    denne type tenking har sitt opphav på akademiet, og når det så kommer tilbake, så er det softspot.

    selvfølgelig er det hysterisk; det er jo problemet.

    tillegg:

    det er ikke mine orde dette, om enn parafrasert: «da det stiller spørsmål ved biologisk kjønnsidentitet og invaliderer folk med ikke-binære identiteter.»
    en invaliderer! en anerkjenner ikke; men ikke på det private, men politiske nivå. politisk her grunnleggende: det som angår det felles.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Rart med det, man snakker så varmt om akademisk frihet, men når det kommer til stykket…

    Burde jo vært en kort prosess å svare ut klagen. At "det stiller spørsmål ved biologisk kjønnsidentitet" er ikke et problem i seg selv (det blir jo opp til studenten å lese filosofien da), og det er langt fra tilfelle at det å nevne to kategorier "invaliderer" en tredje. Men jeg mistenker at det ble en del støy?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og så? Ganske innlysende og ikke noe videre å være uenig i, annet enn grammatikken.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Det kunne definitivt vært større mangfold blant politikerne.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Bedre breddekunnskap og innsikt til problemstillinger er uhyre strengt rasjonert i verdens mest elendige Circus, kalt Almannatinget i sin tid.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ærlig talt. :rolleyes: Kongen er da ikke fra Nordfjordeid eller Svelgen og bør selvsagt snakke slik han vil - og kan - snakke. Dessuten er det alvorlig kjipt med bokmålsfolk som må snakke nynorsk i embeds medfør uten å kunne det flytende. Stort kleinere blir det ikke.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fascinerende artikkel om kraftbransjens mange rare krumspring.

    Like interessant som at det meste som utdeles av støtte til både kabler og vindbaroner, fra grønne sertifikater og Enova, er innbetalt av norske strømkunder, og som det framkom i Debatten på NRK i går, at mesteparten av folkets innbetalinger til Enova nå går til støtte til norske bedrifter...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    " Det handler ikke bare om at våre pendlende politikere skattemanipulerer seg til en gullkantet privatøkonomi. Verre om mulig, er det at et politisk flertall samtidig forsøker å ta kvelertak på økonomien til de pendlerne som ikke sitter på Stortinget eller i regjeringen. "


     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Litt trist å lese denne:
    1 av 4 ungdommer sliter med å lese ...
    Som 13-14 åring en gang på 70-tallet slukte jeg Bagley & MacLean romaner. Husker en gang at min storesøster prøvde å få kontakt med meg der jeg lå på sofaen og leste.. Først snakka hun normalt til meg. Ingen respons. Økende lydnivå ca. 1,5m fra meg. Fortsatt ingen respons. Hun starta å rope navnet mitt så høyt hun kunne. Ingen respons. Hun måtte dulte til meg for å få meg ut av mitt dypdykk med Bagley. I dag hadde jeg vel fått en diagnose, men for meg var det en slags ≪superpower≫ å kunne stenge verden totalt ute, det være seg med lekser eller røverhistorier. Om jeg hadde vokst opp i dag, ville jeg hatt den samme evnen til konsentrasjon som 14 åring? Det tror jeg neppe, omgitt av en drøss med apper som er spesialdesignet for å fange min oppmerksomhet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Outsourching fra helvete...

    "Han skriver at hendelsen vil inngå i den dialogen som de løpende har med samarbeidspartnere på flyplassen."
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Outsourching fra helvete...

    "Han skriver at hendelsen vil inngå i den dialogen som de løpende har med samarbeidspartnere på flyplassen."
    Privatpraktisering av coronatiltak dette. Det har skjedd over alt i samfunnet de siste 18 måneder. Arrogansen skyldes "moral" og flinkest i klassen- syndromet rundt corona.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Litt trist å lese denne:
    1 av 4 ungdommer sliter med å lese ...
    Som 13-14 åring en gang på 70-tallet slukte jeg Bagley & MacLean romaner. Husker en gang at min storesøster prøvde å få kontakt med meg der jeg lå på sofaen og leste.. Først snakka hun normalt til meg. Ingen respons. Økende lydnivå ca. 1,5m fra meg. Fortsatt ingen respons. Hun starta å rope navnet mitt så høyt hun kunne. Ingen respons. Hun måtte dulte til meg for å få meg ut av mitt dypdykk med Bagley. I dag hadde jeg vel fått en diagnose, men for meg var det en slags ≪superpower≫ å kunne stenge verden totalt ute, det være seg med lekser eller røverhistorier. Om jeg hadde vokst opp i dag, ville jeg hatt den samme evnen til konsentrasjon som 14 åring? Det tror jeg neppe, omgitt av en drøss med apper som er spesialdesignet for å fange min oppmerksomhet.
    Tviler ikke på at skjermdistraksjoner kan være en faktor, men det å lese er krevende. Vi kan også ha å gjøre med at det er større bevissthet om problemet, pga økende testing og kartlegging (som nevnes i artikkelen).

    På sent 1980-tall gjorde jeg en jobb for Dysleksiforbundet og ble presentert med troverdige undersøkelser og datagrunnlag som tilsa at 40% av den voksne befolkningen har lesevansker, i varierende grad fra meget dysfunksjonelle til "vanskeliggjør orientering i hverdagen".

    40%. Jeg nektet å tro det og ble derfor dratt gjennom datagrunnlaget. Og de viste til de mange strategiene som folk med lesevansker bruker for å skjule at de sliter med dette. Leseferdighet krever oppøving og vedlikehold og er også noe som ikke er mulig å oppnå for "alle".
    Når man så slipper til dagens distraksjonsverktøy nummer 1, alle internettfristelsene, er det kort vei frem til økt dysfunksjonalitet pga manglende oppøving i en alder der denne er mest effektiv.

    Enda godt at Siri kan lese for oss!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Tviler ikke på at skjermdistraksjoner kan være en faktor, men det å lese er krevende. Vi kan også ha å gjøre med at det er større bevissthet om problemet, pga økende testing og kartlegging (som nevnes i artikkelen).

    På sent 1980-tall gjorde jeg en jobb for Dysleksiforbundet og ble presentert med troverdige undersøkelser og datagrunnlag som tilsa at 40% av den voksne befolkningen har lesevansker, i varierende grad fra meget dysfunksjonelle til "vanskeliggjør orientering i hverdagen".

    40%. Jeg nektet å tro det og ble derfor dratt gjennom datagrunnlaget. Og de viste til de mange strategiene som folk med lesevansker bruker for å skjule at de sliter med dette. Leseferdighet krever oppøving og vedlikehold og er også noe som ikke er mulig å oppnå for "alle".
    Når man så slipper til dagens distraksjonsverktøy nummer 1, alle internettfristelsene, er det kort vei frem til økt dysfunksjonalitet pga manglende oppøving i en alder der denne er mest effektiv.

    Enda godt at Siri kan lese for oss!
    Som skrevet før, i denne tråd eller en annen,
    Vi trenger mere dannelse enn Utdannelse.
    Tror forsåvidt det er et sitat av Dag Solstad, det kunne det ijafall ha vært
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    de fleste som ikke kan lese (ikke medtenkt analfatbeter) er ikke dyslektikere… (selv om de har sine helet spesielle problem)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    de fleste som ikke kan lese (ikke medtenkt analfatbeter) er ikke dyslektikere… (selv om de har sine helet spesielle problem)
    Og det er vel heller ikke hva jeg påstår, kun at dysleksiforbundet kunne påvise at 4 av10i voksne har vansker med å innta informasjon ved å lese, fra meget dysfunksjonelle til dem som møter vansker når de orientere seg i skriftsamfunnet. Og strategiene for å skjule vanskene, eller klare seg, var meget oppfinnsomme.

    Og skjermsamfunnet var ikke så altgjennomtrengende i 2001 som tyve år etter. Det var 20% analfabeter blant unge også dengang. I denne artikkelen skriver de 30%, Dysleksiforbundet mente det var så mange som 40%, og hadde godt belegg for det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det later til å være et minst like stort problem blant de som faktisk kan lese, at de ikke klarer å tolke tekster skrevet på norsk. De klarer å lese ordene, men ikke å sette dem sammen til en helhet slik at de klarer å tolke innholdet, og kommer gjerne ut av det med en aldri så lite forskjøvet virkelighetsoppfatning.

    Ser det gjerne hos de "som tenker sjøl" og ikke er en del av saueflokken.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM
    R

    rr30629

    Gjest
    Bokstaver. Ord. Setninger. Vi er vant til å finne mening i tekst, men med tall er det helt annerledes. – Selv om det ikke nødvendigvis stemmer, oppfatter hjernen et tall som mer sant enn et ord, sier statistiker Jo Røislien.

     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Det later til å være et minst like stort problem blant de som faktisk kan lese, at de ikke klarer å tolke tekster skrevet på norsk. De klarer å lese ordene, men ikke å sette dem sammen til en helhet slik at de klarer å tolke innholdet, og kommer gjerne ut av det med en aldri så lite forskjøvet virkelighetsoppfatning.

    Ser det gjerne hos de "som tenker sjøl" og ikke er en del av saueflokken.
    Hehe ironien over at man klager over leseferdigheter og tolking på et forum som dette. Er sikker på at dersom disse to ferdighetene var litt bedre, sammen med skriveferdigheter, ville 90% av kranglinga og diskusjonene forsvunnet herfra
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Hehe ironien over at man klager over leseferdigheter og tolking på et forum som dette. Er sikker på at dersom disse to ferdighetene var litt bedre, sammen med skriveferdigheter, ville 90% av kranglinga og diskusjonene forsvunnet herfra
    Helt klart, men ubeskjedent nok tenker jeg at det er skriveferdighetene jeg selv trenger mest å jobbe med. Det er kanskje litt for lett å tenke at andre også må se hvor innlysende det man selv mener er, også skriver man kanskje mindre nøyaktig enn man burde, utfra en slik innnstilling.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Og det er vel heller ikke hva jeg påstår, kun at dysleksiforbundet kunne påvise at 4 av10i voksne har vansker med å innta informasjon ved å lese, fra meget dysfunksjonelle til dem som møter vansker når de orientere seg i skriftsamfunnet. Og strategiene for å skjule vanskene, eller klare seg, var meget oppfinnsomme.

    Og skjermsamfunnet var ikke så altgjennomtrengende i 2001 som tyve år etter. Det var 20% analfabeter blant unge også dengang. I denne artikkelen skriver de 30%, Dysleksiforbundet mente det var så mange som 40%, og hadde godt belegg for det.
    Mine, riktig nok svært anekdotiske, rapporter fra de som har som sitt lodd i livet å skulle lære folk mellom annet å lese tilsier at det allerede lave nivået blir enda lavere når elevene kommer fra en "iPad-skole". I Osloområdet er det, så vidt jeg skjønner, den enkelte skole som bestemmer om de skal være en av sorten eller ikke. Vi bor midt mellom to barneskoler, den ene bruker veldig mye iPad, den vår barn går på ikke i det hele utover når de har skullet lage podcast og denslags.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Takker, den saken hadde jeg ikke fått med meg. Det virker jo helt utrolig.

    «På tross av at det i lang tid har vært kjent at fergekaiene må bygges om for å kunne betjene ny elektrisk ferje er ikke fergekaiene ferdige når ny elektrisk ferje kan settes i drift. Lokalisering av fergekaiene er heller ikke besluttet. Det er derfor betimelig å være undrende og kritisk til at beslutningen om lokalisering, og ferdigstillelsen av, landbasert infrastruktur er så vidt på etterskudd.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kineserene vinner nå anbudene på den ene to be elektrifiserte ferjestrekningen etter den andr heromlands.

    Disse elferjene har gigantiske dieselgenerstorer som backup slik at de kan lade seg selv inntil landstrømlading er tilgjengelig.
    Så vidt jeg vet startes dieselene uansett i beredskap ved dokking.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn