Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ja, eg er kanskje litt utdatert.... men ofte er klasseskiljer grunnlag for konflikter. Jfr då ungdommen etter kvart utvikla seg til "klasse" på slutten av 60-talet. At etniske grupper definerast som eiga gruppe, er vel ikkje rart.

    Med tanke på å oppdatere seg, vurderer eg dette. Dag og Tid - tinging Rekk ikkje lese så mykje aviser for tida, men denne er iallfall svært seriøs. Og så på nynorsk då, mann! Gratis i tre veker!
    Ja, vi kan selvsagt synse litt om klassskiller. Her i Bergen er det jo ganske store klassekiller mellom feks Fana og en del bydeler mot Fyllingsdalen/Loddefjord. Men har ikke fått med meg at store grupperinger angriper politiet regelmessig av den grunn. Ikke har vi noe særlig med bilbranner eller skyteepisoder heller.

    Jeg er usikker på om dine innspill på arbeidskonflik og klasseskiller får med seg hele årsaken til problemen i Oslo? Hva tror du...?

    MVh
    OMF
    Det grunnleggjande for slike konflikter er at "vi-dei"-tenking. Og fordeling - slik at folk opplever det som rettferdige vilkår. Diplomati, veit du, kan definerast som "kunsten å dele ei kake slik at alle trur dei har fått største kakestykket". Skjer ikkje dette, er det grunnlag for konflikter av ymse slag.
    Elles er konflikter ganske sunt, eigentleg. Berre ein landar på føtene etterpå....
    Du er ikke redd for å ta en runde eller to til rundt grøten - det skal du ha!

    Hva med konfliktene i Oslo betrakter du som sunt...?
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...eepisoder-i-oslo-hasteansetter-nye-politifolk

    Kan vi si det er første gang i historien man hasteansetter politifolk pga arbeidskonflikt? Mon tro hvorfor de som kjenner best til problemet ikke benytter seg av dimplomati..?

    mvh
    OMF
    Mekanismer som fungerer på makronivå (jfr Nord-Korea) kan også vere gode på mikronivå. Men det trengs nok ei kraftig satsing på andre ting enn skattelette og personleg forbruk i dette landet. Konfliktene i Oslo hadde vore sunne, om dei hadde kunna løysast på eit lågare nivå enn det kriminelle. Vi burde lært at når ting eskalerar til det ulovlege, forsvinn konfliktene også ut av det kontrollerbare - dei går under jorda. Til skade for alle.

    Elles veit eg at min oldefar vart sett inn som "politi" mot noko som må ha vore eit arbeidaropprør i Drammen ein gong mellom 1878 og 1890

    Dette var i høgste grad ei hastetilsetting, utan at eg har full kontroll over detaljane - finn lite om dette på nettet. Diplomati (les; forhandligar) var ikkje så aktuelt den gongen - hugs at vi fekk verdskrig nokre år seinare. Folkeforbundet var ein god ide, som ikkje vart utvikla før vi var ferdig med Hitler & co. No held vi på å tone ned FN, og endre på NATO-premissane, men vi greidde å ha europeisk fred frå 45 fram til ca 90-talet.

    Etter dette opprøret måtte Oldefar flytte heim til farsgarden sin på Sunnmøre, med kone og barn. Noko eg eigentleg er glad for.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Audiophile-Arve,

    Spørs om ikke det kan ha vært i forbindelse med Marcus Thrane sin kamp i prosessen for å starte arbeiderbevegelsen. Dette skjedde i Drammen.

    http://www.revolusjon.no/teori-og-analyse/historie/1989-marcus-thrane-en-arbeiderpioner/

    https://www.dt.no/nyheter/drammen/mot-2011/revolusjonen-pa-stromso/s/2-2.1748-1.6044634
    Tusen takk for tips, men det ser ut som Thrane var reist på det tidspunktet då oldefar jobba i Drammen (eldste sonen til oldefar var fødd i 1878, og syskena hans er fødde på Sunnmøre. Så mellom 1870 og 1890 er nok sannsynleg tidspunkt for hendinga. Oldefar brevveksla forresten med ein annan sunnmøring frå Hovdebygda mellom Ørsta og Volda tida han var i Drammen.)
    Orsak digresjonen....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    .....Oldefar brevveksla forresten med ein annan sunnmøring frå Hovdebygda mellom Ørsta og Volda tida han var i Drammen.)
    Orsak digresjonen....
    Det var da svært så diplomatisk du var nå. Hotellet i Vik bærer brevvennens navn og Ørstingene bare flirer når de fra Volda prøver å ta eiendomsretten over mannen.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    .....Oldefar brevveksla forresten med ein annan sunnmøring frå Hovdebygda mellom Ørsta og Volda tida han var i Drammen.)
    Orsak digresjonen....
    Det var da svært så diplomatisk du var nå. Hotellet i Vik bærer brevvennens navn og Ørstingene bare flirer når de fra Volda prøver å ta eiendomsretten over mannen.
    Og denne brevvennen hadde vel det til felles med en sosiolog og samfunnsøkonom som ble født fem år seinere litt lenger sørpå at mens ingen bestrider deres lysende intellektuelle evner og forskningsmessige kapasitet, så er det bare noen små fundamentalistiske lommer igjen av deres politiske visjoner...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    .....Oldefar brevveksla forresten med ein annan sunnmøring frå Hovdebygda mellom Ørsta og Volda tida han var i Drammen.)
    Orsak digresjonen....
    Det var da svært så diplomatisk du var nå. Hotellet i Vik bærer brevvennens navn og Ørstingene bare flirer når de fra Volda prøver å ta eiendomsretten over mannen.
    Er det noko eg lærte etter 4 års studie i Volda, var det å ikkje kødde med Hovdebygdaren på feil stad...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    .....Oldefar brevveksla forresten med ein annan sunnmøring frå Hovdebygda mellom Ørsta og Volda tida han var i Drammen.)
    Orsak digresjonen....
    Det var da svært så diplomatisk du var nå. Hotellet i Vik bærer brevvennens navn og Ørstingene bare flirer når de fra Volda prøver å ta eiendomsretten over mannen.
    Og denne brevvennen hadde vel det til felles med en sosiolog og samfunnsøkonom som ble født fem år seinere litt lenger sørpå at mens ingen bestrider deres lysende intellektuelle evner og forskningsmessige kapasitet, så er det bare noen små fundamentalistiske lommer igjen av deres politiske visjoner...
    Det kan vere glør i gamal ved...
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    https://www.nrk.no/norge/reagerer-pa-at-fastleger-ikke-ble-anmeldt-1.14031935

    – Jeg forstår godt at de store beløpene gjør at man blir kritisk til det, men man må skille mellom det som er feilutbetalinger og det som dreier seg som bedrageri.
    Helfo mener de ikke hadde grunnlag for å si at legene bevisst hadde svindlet staten.
    – Vi kan ikke si at det ikke er gjort med hensikt, men vi kan heller ikke konkludere med at det er gjort med hensikt, sier Trapness.
    Dermed fikk alle de 19 legene fortsette i jobbene sine, og slapp straff.


    Men man kan altså si med sikkerhet at «Even» som havnet i fengsel etter å ha fått 160.000 kroner fra Nav han ikke hadde krav på, gjorde det med hensikt?
    Helfo sier "man må skille mellom det som er feilutbetalinger og det som dreier seg som bedrageri", så ingen leger bedrar, mens alle andre gjør det?
    Ingenting som stinker litt her altså?


    Litt mere:
    Tatt for takstjuks fire ganger – fortsetter å jobbe som fastlege
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    https://www.nrk.no/norge/reagerer-pa-at-fastleger-ikke-ble-anmeldt-1.14031935

    – Jeg forstår godt at de store beløpene gjør at man blir kritisk til det, men man må skille mellom det som er feilutbetalinger og det som dreier seg som bedrageri.
    Helfo mener de ikke hadde grunnlag for å si at legene bevisst hadde svindlet staten.
    – Vi kan ikke si at det ikke er gjort med hensikt, men vi kan heller ikke konkludere med at det er gjort med hensikt, sier Trapness.
    Dermed fikk alle de 19 legene fortsette i jobbene sine, og slapp straff.


    Men man kan altså si med sikkerhet at «Even» som havnet i fengsel etter å ha fått 160.000 kroner fra Nav han ikke hadde krav på, gjorde det med hensikt?
    Helfo sier "man må skille mellom det som er feilutbetalinger og det som dreier seg som bedrageri", så ingen leger bedrar, mens alle andre gjør det?
    Ingenting som stinker litt her altså?
    Stinker bigtime, likhet for loven? Ser du ikke hva jeg er? Jeg er jo lege. Piss meg i øret. Bur dem inn !
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det som er interessant er at det ser ut som at det er lavere forventninger til en "vellykket" , høyt utdannet person (i dette tilfellet en lege) enn til en "mislykket" trygdemottaker.
    Fra trygdemottakeren forventes det at alt er gjort 100% korrekt. Fra legen aksepteres enorme mengder systematiske feil, som om det _ikke_ var gjort med overlegg, tyder på en så ekstrem inkompetanse som er fullstendig uforenelig med en jobb som lege.
    Så dersom dette ikke er verdt anmeldelse siden man ikke føler seg sikker på at dette er gjort bevisst, burde autorisasjonen trekkes grunnet total upålitelighet og akutt kompetansesvikt som kan tyde på at utdannelsen ikke er gjennomført av dem selv.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Nå må det bli slutt på at vi har folk som ikke er oppegående til og styre Norge, nå er det ikke bedre i andre land i vesten heller.

    Men hør så hva som 7. mai ble tilnærmet enstemmig vedtatt på Stortinget:

    «Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å utvide straffelovens bestemmelser om hatefulle ytringer, hatkriminalitet og diskriminering slik at de også omfatter hatefulle ytringer som fremsettes, eller diskriminering som utøves på grunn av en persons kjønnsuttrykk eller kjønnsidentitet.»

    Representantforslaget ble fremmet av Arbeiderpartiets Anette Trettebergstuen, Kari Henriksen, Masud Gharahkhani, Lene Vågslid, Jan Bøhler og Maria-Karine Aasen-Svensrud. I begrunnelsen heter det blant annet:

    «Personer som bryter med samfunnets normer for kjønnsidentitet-uttrykk, har et diskrimineringsvern i likestillings- og diskrimineringsloven. Imidlertid er det ikke gjort endringer i straffelovens diskrimineringsvern. Her heter det at å fremsette hatefulle ytringer, samt å diskriminere noen på grunn av deres hudfarge, deres nasjonale eller etniske opprinnelse, deres religion eller livssyn, deres homofile orientering eller deres nedsatte funksjonsevne, er straffbart. Det innebærer at det i dag er mulig å straffe personer dersom de diskriminerer noen fordi vedkommende er homofil, men ikke dersom de diskriminerer noen fordi vedkommende uttrykker seg på en kjønnsoverskridende måte. Videre vil bestemmelsen komme til anvendelse dersom et utested diskriminerer homofile, men ikke dersom det samme utestedet diskriminerer noen som uttrykker seg som et annet kjønn enn sitt biologiske.»

    Ser dere hva som står her?
    Det er helt utrolig, loven var bra nok som den var, men for å si en positiv ting om dette er at man kan bli unge igjen eller kanskje et dyr også. påpeker man at denne personen er ute og kjører og bør få behandling kan man nå risikere å bli straffet.

    Et par eksempler fra samme artikkel:

    «Jeg er Nano, 20 år. Jeg har vært katt hele livet. Jeg fant ut at jeg var katt da jeg var 16 år, da leger og psykologer fant ut hva som «var med meg». Under fødselen så skjedde det en genfeil. Jeg er født i feil art.»
    Så da er Nano en katt og slik er det.

    En kanadisk syvbarnsfar kom til at hans «sanne identitet» er som ei 6 år gammel jente. Stefonknee Wolscht (52) ble endog «adoptert» av et par som opptrer som mamma og pappa – hvor Wolscht nå leker med dukker og jenter på «samme» alder.
    Så fint og bli adoptert som 52 åring, unnskyld jeg mener 6 åring og får leke med unger på sin alder.

    Hvor lenge skal gale mennesker få lov til og styre.

    https://www.rights.no/2018/05/bare-tre-stemte-mot-fy-f-skam-dere/
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Nå må det bli slutt på at vi har folk som ikke er oppegående til og styre Norge, nå er det ikke bedre i andre land i vesten heller.

    Men hør så hva som 7. mai ble tilnærmet enstemmig vedtatt på Stortinget:

    «Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å utvide straffelovens bestemmelser om hatefulle ytringer, hatkriminalitet og diskriminering slik at de også omfatter hatefulle ytringer som fremsettes, eller diskriminering som utøves på grunn av en persons kjønnsuttrykk eller kjønnsidentitet.»

    Representantforslaget ble fremmet av Arbeiderpartiets Anette Trettebergstuen, Kari Henriksen, Masud Gharahkhani, Lene Vågslid, Jan Bøhler og Maria-Karine Aasen-Svensrud. I begrunnelsen heter det blant annet:

    «Personer som bryter med samfunnets normer for kjønnsidentitet-uttrykk, har et diskrimineringsvern i likestillings- og diskrimineringsloven. Imidlertid er det ikke gjort endringer i straffelovens diskrimineringsvern. Her heter det at å fremsette hatefulle ytringer, samt å diskriminere noen på grunn av deres hudfarge, deres nasjonale eller etniske opprinnelse, deres religion eller livssyn, deres homofile orientering eller deres nedsatte funksjonsevne, er straffbart. Det innebærer at det i dag er mulig å straffe personer dersom de diskriminerer noen fordi vedkommende er homofil, men ikke dersom de diskriminerer noen fordi vedkommende uttrykker seg på en kjønnsoverskridende måte. Videre vil bestemmelsen komme til anvendelse dersom et utested diskriminerer homofile, men ikke dersom det samme utestedet diskriminerer noen som uttrykker seg som et annet kjønn enn sitt biologiske.»

    Ser dere hva som står her?
    Det er helt utrolig, loven var bra nok som den var, men for å si en positiv ting om dette er at man kan bli unge igjen eller kanskje et dyr også. påpeker man at denne personen er ute og kjører og bør få behandling kan man nå risikere å bli straffet.

    Et par eksempler fra samme artikkel:

    «Jeg er Nano, 20 år. Jeg har vært katt hele livet. Jeg fant ut at jeg var katt da jeg var 16 år, da leger og psykologer fant ut hva som «var med meg». Under fødselen så skjedde det en genfeil. Jeg er født i feil art.»
    Så da er Nano en katt og slik er det.

    En kanadisk syvbarnsfar kom til at hans «sanne identitet» er som ei 6 år gammel jente. Stefonknee Wolscht (52) ble endog «adoptert» av et par som opptrer som mamma og pappa – hvor Wolscht nå leker med dukker og jenter på «samme» alder.
    Så fint og bli adoptert som 52 åring, unnskyld jeg mener 6 åring og får leke med unger på sin alder.

    Hvor lenge skal gale mennesker få lov til og styre.

    https://www.rights.no/2018/05/bare-tre-stemte-mot-fy-f-skam-dere/
    Psykologi er spennende greier, ja. Folk klarer å innbille seg så å si hva som helst. Så lenge de ikke plager andre med sine vrangforestillinger, er det vel ok på sitt vis. Derimot er det betydelig mer problematisk når sånne folk for eksempel finner på å innbille seg at de kan være president i USA, da blir det fort farlig. Da blir ditt spørsmål "hvor lenge skal gale mennesker få lov til å styre" plutselig brennaktuelt. Noe mindre problematisk er det at en del folk både i og utenfor USA greier å innbille seg at Trump fungerer i rollen som president. Hadde det ikke vært så dypt problematisk, så hadde det vært ganske morsomt.

    Disqutabel
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Nå må det bli slutt på at vi har folk som ikke er oppegående til og styre Norge, nå er det ikke bedre i andre land i vesten heller.



    Det er helt utrolig, loven var bra nok som den var, men for å si en positiv ting om dette er at man kan bli unge igjen eller kanskje et dyr også. påpeker man at denne personen er ute og kjører og bør få behandling kan man nå risikere å bli straffet.

    Et par eksempler fra samme artikkel:



    Så da er Nano en katt og slik er det.

    En kanadisk syvbarnsfar kom til at hans «sanne identitet» er som ei 6 år gammel jente. Stefonknee Wolscht (52) ble endog «adoptert» av et par som opptrer som mamma og pappa – hvor Wolscht nå leker med dukker og jenter på «samme» alder.
    Så fint og bli adoptert som 52 åring, unnskyld jeg mener 6 åring og får leke med unger på sin alder.

    Hvor lenge skal gale mennesker få lov til og styre.

    https://www.rights.no/2018/05/bare-tre-stemte-mot-fy-f-skam-dere/
    Psykologi er spennende greier, ja. Folk klarer å innbille seg så å si hva som helst. Så lenge de ikke plager andre med sine vrangforestillinger, er det vel ok på sitt vis. Derimot er det betydelig mer problematisk når sånne folk for eksempel finner på å innbille seg at de kan være president i USA, da blir det fort farlig. Da blir ditt spørsmål "hvor lenge skal gale mennesker få lov til å styre" plutselig brennaktuelt. Noe mindre problematisk er det at en del folk både i og utenfor USA greier å innbille seg at Trump fungerer i rollen som president. Hadde det ikke vært så dypt problematisk, så hadde det vært ganske morsomt.

    Disqutabel
    Trump fungerer utmerket som president i USA, innenriks så er han gud i forhold til den forrige presidenten, utenriks er han litt så om så.

    Det er heller ikke ok at en mann på 52 år sier han er en 6 år gammel jente og leker med jenter på 6 år, slike folk er perverse eller veldig syke og må da få behandling.

    Her har du en fin artikkel om den forrige presidenten i USA:

    https://www.bt.no/btmeninger/kronikk/i/xOQ8j/Krigspresidenten

    I Obamas regjeringstid har de etniske konfliktene eksplodert i opptøyer, rasehat og i et konfliktnivå mellom svarte og hvite som det er lenge siden USA har opplevd. Ulikhetene mellom fattig og rik er også verre i USA under Obama enn under Bush, ifølge en ny undersøkelse fra Berkley-universitetet.

    Obama har gått mye lenger enn Bush i å støtte de superrike, og har latt grådige banker slippe unna konsekvensene av økonomisk maktmisbruk.Han har slått hardere ned på varslere som har meldt ifra om statlig maktmisbruk enn noen annen amerikansk president, og har gått betydelig lengre i overvåking av egne borgere samt hemmeligstempling av statlige dokumenter. Med Obama kom også den massive og omstridte bruken av droner, som særlig i Pakistan, Afghanistan, Jemen og Somalia har drept tusenvis av mennesker og en høy andel sivile. I Jemen alene viser undersøkelser at 57 av 82 drepte var sivile, ifølge The Washington Post.
    Trump er langt bedre enn dette.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Trump fungerer utmerket som president i USA, innenriks så er han gud i forhold til den forrige presidenten, utenriks er han litt så om så.

    Det er heller ikke ok at en mann på 52 år sier han er en 6 år gammel jente og leker med jenter på 6 år, slike folk er perverse eller veldig syke og må da få behandling.

    Her har du en fin artikkel om den forrige presidenten i USA:

    https://www.bt.no/btmeninger/kronikk/i/xOQ8j/Krigspresidenten

    I Obamas regjeringstid har de etniske konfliktene eksplodert i opptøyer, rasehat og i et konfliktnivå mellom svarte og hvite som det er lenge siden USA har opplevd. Ulikhetene mellom fattig og rik er også verre i USA under Obama enn under Bush, ifølge en ny undersøkelse fra Berkley-universitetet.

    Obama har gått mye lenger enn Bush i å støtte de superrike, og har latt grådige banker slippe unna konsekvensene av økonomisk maktmisbruk.Han har slått hardere ned på varslere som har meldt ifra om statlig maktmisbruk enn noen annen amerikansk president, og har gått betydelig lengre i overvåking av egne borgere samt hemmeligstempling av statlige dokumenter. Med Obama kom også den massive og omstridte bruken av droner, som særlig i Pakistan, Afghanistan, Jemen og Somalia har drept tusenvis av mennesker og en høy andel sivile. I Jemen alene viser undersøkelser at 57 av 82 drepte var sivile, ifølge The Washington Post.
    Trump er langt bedre enn dette.
    Trump er en ulykke. For seg selv, for sin kone, for sitt land, og hele verden.

    Obama var i praksis vingestekket, Republikanerne satt med store deler av den reelle makten under hans presidentperioder. For øvrig har jeg ikke kommet med noen påstander omkring Obamas fortreffelighet, det finnes det ikke så mange grunner til. Bortsett fra at han er en drivende god taler, i sterk kontrast til det kråkevaset nåværende selvopptatte gnom holder på med. Og ellers er dette en tråd om hva som eventuelt har gått galt i Norge, så jeg beklager avsporingen.

    Disqutabel
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Om det virkelig er nevnte lege og samfunnsdebattant som senker seg ned til det nivået, er det jo bare bånn trist. Faktisk like trist som kommentarfeltet under artikkelen det lenkes til.

    Disqutabel
    Det er vel ingen tvil om at det er han....?

    Mvh
    OMF
    Aner ikke. Jeg har ikke annet enn lenkede artikkel å holde meg til. Indisiene er klare nok, men merkeligere ting har skjedd.

    Disqutabel
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om det virkelig er nevnte lege og samfunnsdebattant som senker seg ned til det nivået, er det jo bare bånn trist. Faktisk like trist som kommentarfeltet under artikkelen det lenkes til.

    Disqutabel
    Det er vel ingen tvil om at det er han....?

    Mvh
    OMF
    Aner ikke. Jeg har ikke annet enn lenkede artikkel å holde meg til. Indisiene er klare nok, men merkeligere ting har skjedd.

    Disqutabel
    Men hvis du har lest artikelene, og samme fyren har trakassert en haug med folk - så er vel ingen grunn til å tvile på om det han.
    Merkelig at ikke de store avisene fanger opp dette...? Saken virker på meg større enn "vi har lyst på fitta de"-gate...?


    Mvh
    OMF
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    707
    La oss si at det var F.eks. Lurås som agerte slik overfor diverse pakistanere, så hadde Akersgata skreket seg hese og Honkey hadde ikke tvilt....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Nå skal man til og med oppgradere sykehjemmene i verdens rikeste land, værste jeg har hørt, makan!!!

    https://www.dagbladet.no/mat/hele-norges-matmor-kastes-ut--en-tragedie-for-ingrid/69803252
    Kilen sak dette. Et kommunalt eid sykehjem må tilby enerom med eget bad. Når den private tilbyderen kan ikke tilfredsstille de offentlige kravene og må legge ned er det plutselig ikke så om å gjøre at disse tingene er på plass. Da blir disse kravene sett på som urimelige.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    C

    cruiser

    Gjest
    Nå skal man til og med oppgradere sykehjemmene i verdens rikeste land, værste jeg har hørt, makan!!!

    https://www.dagbladet.no/mat/hele-norges-matmor-kastes-ut--en-tragedie-for-ingrid/69803252
    Kilen sak dette. Et kommunalt eid sykehjem må tilby enerom med eget bad. Når den private tilbyderen kan ikke tilfredsstille de offentlige kravene og må legge ned er det plutselig ikke så om å gjøre at disse tingene er på plass. Da blir disse kravene sett på som urimelige.
    Kanskje man heller skulle hatt en styrt avvikling big brother style. At de bare dør unna en etter en uten at det kommer nye inn. Til slutt så er det bare 1 vinner(taper) igjen.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.473
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal de med ekstra ressurser? Lage syklubb med dialog prek……

    Nå har jo en av favorittsyslene fra hjemlandene tatt seg litt opp her også, mulig denne sten kastingen får de til å føle seg litt bedre til sinns? Er jo ikke så lett dette, man har jo hatt en minister som var litt streng i tonen og det er for lite fritidsklubber å varme seg i når narkohandelen går litt tregt i tillegg blir man plaget av for autoritære natteravner som tillater seg å ta med hund i områder der dette ikke er så vanlig, nei stakkers ungdom hvordan skal dette ende:rolleyes:

    NB pub gjester på Tøyen oppfordres til å nyte medbrakt verneutstyr da dette ikke er kjøpt inn i store nok kvanta

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0E7bW2/natteravn-sjef-noen-har-kanskje-misforstaatt-sin-rolle-som-natteravn
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Nattravner fikk stein i hue, løsningen:

    Enkelte natteravner fjernes.
    Hunden må bli hjemme.
    Politiet skal øke sin tilstedeværelse.
    Det skal rekrutteres flere natteravner.

    Ja tenk å bli provosert av hund, ja da må vi kaste stein.

    https://www.rights.no/2018/05/fjern-provokasjonene/

    Fantastisk hvor udugelig styremaktene er i Norge.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Kan ikke politiet bare fjerne alle steinene i området?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kjetil Rolness

    HVA VI KAN LÆRE AV STEPHEN FRY.

    "You are a mean, mad white man." Det greide altså en svart sosiologiprofessor, forfatter og predikant, å si - uprovosert - to ganger! - midt i fjeset til Jordan Peterson, under en høyprofilert debatt om politisk korrekthet i Canada, foran et livepublikum på 3000 mennesker og direktesendt på TV. Paradoksene i det utsagnet kan man skrive en avhandling om. Og kun en idiot kan si noe slikt uten å skjønne at man i samme øyeblikk har skapt nok et YouTube-klipp som booster fenomenet Jordan Peterson.

    Men - mannen som etterhvert stjal showet under denne lange og lett forvirrende/frustrerende sceansen var den engelske multikunstneren Stephen Fry, selverklært "soft leftie" av "milk and bread"-varianten. Her er noen av høydepunktene - relevante for hele den store debatten om polarisering og identitetspolitikk:

    "My ultimate objection against political correctness is not so much that it combines what I've spend a lifetime loathing and opposing: preachiness, piety, self-righteousness, heresy-hunting, denunciation, shaming, assertion with evidence, accusation, inquisition, sensoring.

    My real objection is that I don’t think political correctness _works_. I want to get to the golden hill, but I don’t think that’s the way to get there. I think one of the great human failings is to prefer to be _right_, than to be _effective_. And political correctness is always obsessed with how right it is, without thinking of how effective it might be. I wouldn’t describe myself as a libertarian, but I do relish in transgression. I instinctively distrust conformity and orthodoxy. Progress is not achieved by preachers or guardians of morality, but by madmen, hermits, heretics, dreamers, rebels and sceptics."

    ""The ability to play gracefully with ideas." I think that is disappearing from our culture. And I think that’s a terrible thing."

    "The real mistanke of our left, is that we underestimate the right. The right isn’t as stupid as we like them to be. If only they were. Of only they weren’t so cunning, so sly, so smart, so aware of our shortcomings. And I just fear that political correctness is a weapon they value. That the more we tell the world how people should be treated, who language should be treated, what words are acceptable, what attitudes are acceptable (…) all of this is meat and drink to bad people, to malefactors, to bad actors.

"

    

"The liberals are illiberal in their demands for liberality. They are exclusive in their demand for inclusivity. They are homogenious in their demand for heterogenity. They are somehow un-diverse in their call for diversity. You can be diverse but not diverse in your opinions, and in your language, and your behaviour. And that's a terrible pity."

    Om debatten: "I'm sorry it got a bit heated in places, because I was hoping it wouldn't. I was hoping it would be a shining example of how all kinds of people with different political outlooks could speak with humor and wit and a lightness of touch. As G.K. Chesterton said: "Angels can fly because they take themselves lightly.""

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Kjetil Rolness

    HVA VI KAN LÆRE AV STEPHEN FRY.

    "You are a mean, mad white man." Det greide altså en svart sosiologiprofessor, forfatter og predikant, å si - uprovosert - to ganger! - midt i fjeset til Jordan Peterson, under en høyprofilert debatt om politisk korrekthet i Canada, foran et livepublikum på 3000 mennesker og direktesendt på TV. Paradoksene i det utsagnet kan man skrive en avhandling om. Og kun en idiot kan si noe slikt uten å skjønne at man i samme øyeblikk har skapt nok et YouTube-klipp som booster fenomenet Jordan Peterson.

    Men - mannen som etterhvert stjal showet under denne lange og lett forvirrende/frustrerende sceansen var den engelske multikunstneren Stephen Fry, selverklært "soft leftie" av "milk and bread"-varianten. Her er noen av høydepunktene - relevante for hele den store debatten om polarisering og identitetspolitikk:

    "My ultimate objection against political correctness is not so much that it combines what I've spend a lifetime loathing and opposing: preachiness, piety, self-righteousness, heresy-hunting, denunciation, shaming, assertion with evidence, accusation, inquisition, sensoring.

    My real objection is that I don’t think political correctness _works_. I want to get to the golden hill, but I don’t think that’s the way to get there. I think one of the great human failings is to prefer to be _right_, than to be _effective_. And political correctness is always obsessed with how right it is, without thinking of how effective it might be. I wouldn’t describe myself as a libertarian, but I do relish in transgression. I instinctively distrust conformity and orthodoxy. Progress is not achieved by preachers or guardians of morality, but by madmen, hermits, heretics, dreamers, rebels and sceptics."

    ""The ability to play gracefully with ideas." I think that is disappearing from our culture. And I think that’s a terrible thing."

    "The real mistanke of our left, is that we underestimate the right. The right isn’t as stupid as we like them to be. If only they were. Of only they weren’t so cunning, so sly, so smart, so aware of our shortcomings. And I just fear that political correctness is a weapon they value. That the more we tell the world how people should be treated, who language should be treated, what words are acceptable, what attitudes are acceptable (…) all of this is meat and drink to bad people, to malefactors, to bad actors.

"

    

"The liberals are illiberal in their demands for liberality. They are exclusive in their demand for inclusivity. They are homogenious in their demand for heterogenity. They are somehow un-diverse in their call for diversity. You can be diverse but not diverse in your opinions, and in your language, and your behaviour. And that's a terrible pity."

    Om debatten: "I'm sorry it got a bit heated in places, because I was hoping it wouldn't. I was hoping it would be a shining example of how all kinds of people with different political outlooks could speak with humor and wit and a lightness of touch. As G.K. Chesterton said: "Angels can fly because they take themselves lightly.""

    Fry var lyset i den debatten. Jordan var ikke noe å skrive hjem om.

    Nå var vel sosiologiprofessoren også bevisst provokativ, og hadde da faktisk noen gode poenger. Forholdet mellom sjanselikhet og resultatlikhet er ikke så enkelt som predikant Jordan vil ha det til. Opplysningens ideal om talent og ikke opphav/blod som knesatt prinsipp, er ikke det samme som å si at flere hundre års undertrykking lar talentene stråle uavhengig av den historie en står innenfor. Liberalister har det med å avkontekstualisere; eller bedre, de tenker for det meste ut fra sin egen kontekst.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fry var lyset i den debatten. Jordan var ikke noe å skrive hjem om.
    Enig med det. Jordan har sine gode poeng men blir litt ensporet til tider og sier mye det samme veldig ofte, så man går litt lei. Når det blir for innøvd og stivt så klarer man ikke å nyansere.

    Nå var vel sosiologiprofessoren også bevisst provokativ, og hadde da faktisk noen gode poenger. Forholdet mellom sjanselikhet og resultatlikhet er ikke så enkelt som predikant Jordan vil ha det til. Opplysningens ideal om talent og ikke opphav/blod som knesatt prinsipp, er ikke det samme som å si at flere hundre års undertrykking lar talentene stråle uavhengig av den historie en står innenfor. Liberalister har det med å avkontekstualisere; eller bedre, de tenker for det meste ut fra sin egen kontekst.
    Ingen som lever i dag har blitt utsatt for "flere hundre års undertrykking", det er ingen som lever så lenge og den tanken om at man bare skal kunne identifisere seg med en offergruppe og forlange særbehandling på bakgrunn av andres dårlige behandling finner jeg absurd.

    Man skal ikke endre historien, pynte på den eller forskjønne de vonde aspekter. Folk tedde seg anderledes før i tiden og vi har kommet litt videre. Det betyr ikke at noen som faktisk ikke selv har opplevd de historiske urettferdigheter eller overgrep skal kunne snylte på disse for å skaffe seg selv fordeler i moderne tid. Samme hva man vil identifisere seg med eller som.

    Man skal for eksempel ikke kunne innkvotere tilbakestående negresser til studier bare fordi sorte har blitt dårlig behandlet i historien eller at kvinner i gamle dager ikke hadde det så lett eller fritt som menn i de fleste kulturer. Like muligheter basert på dine evner og kvalifikasjoner men det betyr IKKE at man skal være garantert samme utfall. Er du evneveik så kan du søke, men ikke nødvendigvis få plass (eller jobb) på lik linje med brilliante søkere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn