Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er for en stor del enig i mesteparten av det du skriver her. Jeg er noget skeptisk til målenormen IQ som kriterie, det er for det første upresist, for det andre er jeg ikke sikker på at det å være "dum" betyr at du ikke kan kulturelt være godt innlemmet i "den norske samfunnskontrakten". Lav IQ vil vel i hovedsak være en begrensende faktor for enkeltpersonen det angjelder, men samfunnet som helhet fungerer rett så bra med en viss andel korttenkte! :)
    Jeg er ikke kulturrelativist, og tror dermed på en større grad av assimilering for å tilpasse de mest outrerte holdningene til vår samfunnskontrakt. Samtidig som jeg mener det skal være høyt under taket, og åpen debatt om det meste.

    Disqutabel
    Vel, nå har det jo vært noen runder om IQ på sentralen den siste tiden.
    IQ er ikke upresist som mål, det er faktisk veldig presist og konsistent. Og det er en av de sterkeste indikatorene vi har på suksess i livet.

    Man kan like det eller ikke, men det altså en klar sammenheng mellom IQ og sukess i livet.
    Og sammenhengen er viktigere jo mer komplisert samfunnet blir. Hvis du har en venn som de fleste liker, en som er flink med barn, som har god jobb og generellt lykkes godt i livet - så er det svært sannsynlig at han har over middels IQ. Legg merke til at jeg ikke bare sier høy lønn, eller flink til å løse matteoppgaver. Hvis man tar en gruppe menn på 45 år og sammenligner de som er i et stabilt parforhold med de som ikke er det, vil den første gruppen score høyere på IQ tester. IQ handler jo om å greie å behandle og tolke informasjon - hvis du skal være flink med andre mennesker for eksempel - skape gode relasjoner, så må du jo både skjønne hvordan de har det, ha evnen til å sette deg i deres sted, tolke nyanser i kroppsspråk osv. Du trenger litt hjernekraft. De som har høy IQ, er altså ikke bare best til å løse oppgaver, de er også flinkest med mennesker.

    Nå er jo det en anekdote i det store bildet - men det er jo ikke spesielt lurt av han Somalieren i linken over å legge ut en link til et intervju hvor han dobbeltkommuniserer. Og når man først blir fersket, så er det vel ikke superglupt å hevde at de har oversatt feil, når alt er på video - åpent for alle å sjekke.
    Jeg synes vel heller ikke han biooingeniøren gjorde en veldig skarp profil i media i sin sak. Det virker som om han var av oppfatning at hvis han sa noe, og fortalte at han pratet sant, så trodde alle på det han sa. Og på meg, så virker heller ikke det spesielt glupt.

    Mvh
    OMF
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Høyre og FRP bygger ned forsvaret? Min viktigste grunn til å ikke stemme på nåværende regjeringspartier
    Man får seg noen overraskelser. Sjef Hæren får refs fordi han beskriver situasjonen som den er. Frps representant i forsvarskomitéen protesterer mot refsen, tydeligvis uten å være klar over at partiet sitter i regjering.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    IQ en av de sterkeste indikatorene på suksess i livet? Høres ut som totalt sprøyt, OMF.

    for å sitere deg.
    "IQ handler jo om å greie å behandle og tolke informasjon - hvis du skal være flink med andre mennesker for eksempel - skape gode relasjoner, så må du jo både skjønne hvordan de har det, ha evnen til å sette deg i deres sted, tolke nyanser i kroppsspråk osv"

    Alt du ramser opp har lite å gjøre med IQ. EQ derimot er sentralt. IQ måles ved IQ-tester og disse testene handler om å finne abstrakte mønstre i en rekke forskjellige oppgaver. At man er flink til dette betyr ikke at man er god med mennesker.

    Nei, her må det flervariabel analyse til. Over snitt IQ spiller nok en rolle, men den enkeltfaktoren blir liten i forhold til alle de andre variablene som spiller inn, hvorpå disse forskjellige variablene også forsterker eller svekker hverandre.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Høyre og FRP bygger ned forsvaret? Min viktigste grunn til å ikke stemme på nåværende regjeringspartier
    Man får seg noen overraskelser. Sjef Hæren får refs fordi han beskriver situasjonen som den er. Frps representant i forsvarskomitéen protesterer mot refsen, tydeligvis uten å være klar over at partiet sitter i regjering.
    Og Erna bare tolererer at FrP er i opposisjon til FrP i regjering.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    Så hærsjefen synes at det satses for lite på hæren? Det var overraskende...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Det kunne gått galt:

    Medisingigant la opp til å melke statens refusjonssystem
    Øyesykdommen våt AMD rammer hvert år et par tusen nordmenn. Legemiddelkonsernet Novartis har i årevis kjempet hardt for å presse vekk et rimelig og effektivt legemiddel mot sykdommen, til fordel for et mange ganger dyrere alternativ.
    Tilbudet sykehuset fikk var forlokkende: Gode rabatter i bytte mot monopol. Ekstraregningen på 23 millioner kroner skulle skattebetalerne få.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/wEmLmd/Medisingigant-la-opp-til-a-melke-statens-refusjonssystem
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    IQ en av de sterkeste indikatorene på suksess i livet? Høres ut som totalt sprøyt, OMF.

    for å sitere deg.
    "IQ handler jo om å greie å behandle og tolke informasjon - hvis du skal være flink med andre mennesker for eksempel - skape gode relasjoner, så må du jo både skjønne hvordan de har det, ha evnen til å sette deg i deres sted, tolke nyanser i kroppsspråk osv"

    Alt du ramser opp har lite å gjøre med IQ. EQ derimot er sentralt. IQ måles ved IQ-tester og disse testene handler om å finne abstrakte mønstre i en rekke forskjellige oppgaver. At man er flink til dette betyr ikke at man er god med mennesker.

    Nei, her må det flervariabel analyse til. Over snitt IQ spiller nok en rolle, men den enkeltfaktoren blir liten i forhold til alle de andre variablene som spiller inn, hvorpå disse forskjellige variablene også forsterker eller svekker hverandre.
    EQ er et copyrightet tøysebegrep, hvor man i det store og hele spør noen "er du flink med mennesker" og svarer du ja på spørsmålet - så scorer du høyt på EQ testen.
    https://no.wikipedia.org/wiki/Emosjonell_intelligens

    Jeg vet hvordan en IQ test fungerer, og det som er interessant er at det pr i dag er den mest presise måte vi har på å sjekke om du har et godt hode eller ikke. Og har du et godt hode - så er du også flinkere med mennesker.

    Dette kan du sikkert lese litt om før du er veldig bombastisk.

    mvh
    OMF
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    Jo lavere IQ man har desto mer viktig blir EQ i forhold til IQ.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    OMF: Du vet hvordan en IQ-test fungerer og allikevel kommer du frem til at de med høy IQ er de som er best med mennesker... Det er en logisk brist der.


    BT: Som nevnt, flervariabel analyse må til. og EQ og IQ er kun 2 av en lang rekke variabler der flere påvirker hverandre.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Høyre og FRP bygger ned forsvaret? Min viktigste grunn til å ikke stemme på nåværende regjeringspartier
    Man får seg noen overraskelser. Sjef Hæren får refs fordi han beskriver situasjonen som den er. Frps representant i forsvarskomitéen protesterer mot refsen, tydeligvis uten å være klar over at partiet sitter i regjering.
    Og Erna bare tolererer at FrP er i opposisjon til FrP i regjering.
    Det kan virke som at motivasjonen for dette samarbeidet er at Erna Solberg er statsminister. Høyre fremstår som en striglet utgave av FRP. FRP er et sammensurium av nyliberalisme, kristenkonservatisme, populisme og annet folkelig grums. Litt av et forbilde for Høyre!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    Man skjønner at det går ganske bra med regjeringen når kritikken handler om at regjeringspartiene samarbeider.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF: Du vet hvordan en IQ-test fungerer og allikevel kommer du frem til at de med høy IQ er de som er best med mennesker... Det er en logisk brist der.
    Nei, det er faktisk ikke det.

    Man finner en test som korrelerer godt med den egenskapen man ønsker å måle.

    Så et program en gang om en test gjort på barn.

    De fikk 1 stk godteri.
    Så ble de informert om å sitte rolig i en stund, og hvis de ville spise godteriet - så kunne de gjerne det.
    Men, dersom de ikke spiste godteriet i pausen, så ville de få 1 stk ekstra godteri når "testeren" kom tilbake, og kunne derforfor få 2 godteri med seg hjem.
    Testen viste at de som ventet på godteri, gjorde det bedre senere i livet, enn de som spiste godteriet med en gang.
    Jeg vil hevde at det skyldes at testen på en veldig enkel måte måler egenskaper knyttet til å kunne "investere" for fremtidig avkastning - altså jobbe mot et mål.

    På samme måte er disse abstrakte figurene i IQ tester en veldig god indikasjon på hvor flink man er til å tolke og bearbeide informasjon.

    Googlet litt og fant denne:
    https://www.minervanett.no/nordmenns-iq-stuper-gjor-politikerne/

    Det er nok fortsatt mange som ikke tar IQ-tester alvorlig, men hvis man betviler at de er et høyst relevant mål på viktige evner hos et menneske, stiller man seg langt utenfor det som er vitenskapelig konsensus. Jo høyere IQ man har, desto høyere sannsynlighet er det for at man tjener godt, har god helse, høy levealder og generelt scorer bra på det fleste av livets suksessindikatorer.

    Litt om fengsel:
    https://www.aftenposten.no/norge/i/woBK1/En-av-ti-innsatte-er-lettere-psykisk-utviklingshemmet

    Mennesker med en IQ på 75 har en aldersmodenhet på tretten år. De med en IQ på 56 er som åtte- til tiåringer, sier forskeren til fontene.no, som omtalte studien først.

    Jeg regner med du skjønner at det er glidende overgang her. Så hvis man som 30 åring har en IQ på 100, så har, man også en aldersmodning på 30 år.
    Et litt billig poeng her - mine anekdotiske kommentarer om Somalierene lenger opp - samsvarer jo litt med hvordan et barn vil unnsylde seg/bortforklare ting.

    Mvh
    OMF
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    At noe korrelerer betyr ikke kausjalitet.

    En av slutningene fra den godteritesten var at de som spiste godteriet i de ca 10 minuttene voksenpersonen var vekke oftere hadde vært utsatt for brutte løfter. En fugl i hånden er bedre enn 10 på taket, eller 2 i busken som det heter på engelsk. Så én nå var bedre enn ingen om 10 minutter.

    Jeg tviler sterkt på at forskerne fulgte opp den godteritesten over 30-40 år til å se om disse lyktes i livet. Og hvordan var metoden? Hvordan kunne de isolere vekk alle andre faktorer som spiller inn.

    Barn jobber ikke mot mål og forstår ikke investering. Hvordan kan denne testen da måle hvordan de vil lykkes i investeringene? Dette var 5-åringer. 5-åringer er ikke i stand til dette og da er det meningsløst å dra de slutninger du gjør i ditt postulat.


    Nei, den glidende overgangen finnes ikke. IQ sier null og intet om aldersmodenhet. En person på 30 år kan være moden som en 18-åring eller 40-åring. Man kan ikke lese noe fra IQ om dette. F.eks. en 30-åring har generelt mer livserfaring enn en 18-åring og kan derfor ta visere valg.

    IQ er en gausskurve. Kun et fåtall har iq 75, og det sier seg selv at med en så svak IQ vil de slite i livet i dagens samfunn på våre premisser. Dog skal det sies, hvem vet hvor lykkelig disse "13-åringene" er?


    Faktisk vil jeg påstå at folk med høy intelligens generelt er mer ulykkelig enn andre og derfor lever et dårligere liv. De forstår så altfor meget av denne bedritne verden vi lever i. Ignorance is bliss.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    A
    IQ er en gausskurve. Kun et fåtall har iq 75, og det sier seg selv at med en så svak IQ vil de slite i livet i dagens samfunn på våre premisser. Dog skal det sies, hvem vet hvor lykkelig disse "13-åringene" er?
    Jeg er litt nysgjerrig på at du hevder IQ bare er tull, også fastslår du her at de med IQ på 75 vil slite i dagens samfunn på våre premisser. Jeg er jo enig med deg - det er faktisk nettopp det som er mitt poeng. Og de med IQ på 85 vil også slite, men de sliter da litt mindre.


    Faktisk vil jeg påstå at folk med høy intelligens generelt er mer ulykkelig enn andre og derfor lever et dårligere liv. De forstår så altfor meget av denne bedritne verden vi lever i. Ignorance is bliss.
    Du må gjerne påstå det, men fakta er krystallklare på at det er motsatt.

    Mvh
    OMF
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.170
    Jeg er for en stor del enig i mesteparten av det du skriver her. Jeg er noget skeptisk til målenormen IQ som kriterie, det er for det første upresist, for det andre er jeg ikke sikker på at det å være "dum" betyr at du ikke kan kulturelt være godt innlemmet i "den norske samfunnskontrakten". Lav IQ vil vel i hovedsak være en begrensende faktor for enkeltpersonen det angjelder, men samfunnet som helhet fungerer rett så bra med en viss andel korttenkte! :)
    Jeg er ikke kulturrelativist, og tror dermed på en større grad av assimilering for å tilpasse de mest outrerte holdningene til vår samfunnskontrakt. Samtidig som jeg mener det skal være høyt under taket, og åpen debatt om det meste.

    Disqutabel
    Vel, nå har det jo vært noen runder om IQ på sentralen den siste tiden.
    IQ er ikke upresist som mål, det er faktisk veldig presist og konsistent. Og det er en av de sterkeste indikatorene vi har på suksess i livet.

    Man kan like det eller ikke, men det altså en klar sammenheng mellom IQ og sukess i livet.
    Og sammenhengen er viktigere jo mer komplisert samfunnet blir. Hvis du har en venn som de fleste liker, en som er flink med barn, som har god jobb og generellt lykkes godt i livet - så er det svært sannsynlig at han har over middels IQ. Legg merke til at jeg ikke bare sier høy lønn, eller flink til å løse matteoppgaver. Hvis man tar en gruppe menn på 45 år og sammenligner de som er i et stabilt parforhold med de som ikke er det, vil den første gruppen score høyere på IQ tester. IQ handler jo om å greie å behandle og tolke informasjon - hvis du skal være flink med andre mennesker for eksempel - skape gode relasjoner, så må du jo både skjønne hvordan de har det, ha evnen til å sette deg i deres sted, tolke nyanser i kroppsspråk osv. Du trenger litt hjernekraft. De som har høy IQ, er altså ikke bare best til å løse oppgaver, de er også flinkest med mennesker.

    Nå er jo det en anekdote i det store bildet - men det er jo ikke spesielt lurt av han Somalieren i linken over å legge ut en link til et intervju hvor han dobbeltkommuniserer. Og når man først blir fersket, så er det vel ikke superglupt å hevde at de har oversatt feil, når alt er på video - åpent for alle å sjekke.
    Jeg synes vel heller ikke han biooingeniøren gjorde en veldig skarp profil i media i sin sak. Det virker som om han var av oppfatning at hvis han sa noe, og fortalte at han pratet sant, så trodde alle på det han sa. Og på meg, så virker heller ikke det spesielt glupt.

    Mvh
    OMF
    Igjen relativt enig med deg, og leser du innlegget mitt en gang til, vil du antakelig se at du muligens svarte på noe jeg ikke skrev. Som nevnt IQ er for det meste begrensende hos enkeltpersoner, sagt på en annen måte, det er sjelden en fordel å være "dum" hele tiden. Men som bidragsyter og deltaker i et vellykket samfunn, kan også mennesker med lav IQ fungere flott. Som suksessfaktor i et høyt utviklet samfunn som vårt, vil ganske riktig høy IQ være fordelaktig for den enkelte, men det betyr ikke nødvendigvis at du oppfyller "samfunnskontrakten" på bedre vis en en "dummere" person.

    Det jeg mente med diskutabelt presisjonsnivå, er at IQ-testene ser ut til å ha et visst kulturelt og tillært tilsnitt; kommer du fra et liv uten utdannelse, kan du fortsatt være ekstremt smart, men allikevel ikke skjønne helt hvordan man skal forholde seg til en MENSA-test.

    Disqutabel
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    Husker en fra troppen i militærest som fortalte at han hadde IQ på 75. HAn var glad i å spille kort og det gikk mest i mattis. (heldigvis ikke om penger for hans del) Han og en til satt igjen til slutt, han hadde utspillet, på hånden hadde han trumfesset og et kort til. Det var en ting at han klarte å tape, men det spesielle var at han skjønte ikke at han ville vunnet om han spilte esset først, selv etter at vi hadde forklart det flere ganger.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    Det jeg mente med diskutabelt presisjonsnivå, er at IQ-testene ser ut til å ha et visst kulturelt og tillært tilsnitt; kommer du fra et liv uten utdannelse, kan du fortsatt være ekstremt smart, men allikevel ikke skjønne helt hvordan man skal forholde seg til en MENSA-test.

    Disqutabel
    Skjønner du ikke det ganske kjapt er du ikke ekstremt smart.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Jeg er for en stor del enig i mesteparten av det du skriver her. Jeg er noget skeptisk til målenormen IQ som kriterie, det er for det første upresist, for det andre er jeg ikke sikker på at det å være "dum" betyr at du ikke kan kulturelt være godt innlemmet i "den norske samfunnskontrakten". Lav IQ vil vel i hovedsak være en begrensende faktor for enkeltpersonen det angjelder, men samfunnet som helhet fungerer rett så bra med en viss andel korttenkte! :)
    Jeg er ikke kulturrelativist, og tror dermed på en større grad av assimilering for å tilpasse de mest outrerte holdningene til vår samfunnskontrakt. Samtidig som jeg mener det skal være høyt under taket, og åpen debatt om det meste.

    Disqutabel

    Man kan like det eller ikke, men det altså en klar sammenheng mellom IQ og sukess i livet.
    Og sammenhengen er viktigere jo mer komplisert samfunnet blir. Hvis du har en venn som de fleste liker, en som er flink med barn, som har god jobb og generellt lykkes godt i livet - så er det svært sannsynlig at han har over middels IQ. Legg merke til at jeg ikke bare sier høy lønn, eller flink til å løse matteoppgaver. Hvis man tar en gruppe menn på 45 år og sammenligner de som er i et stabilt parforhold med de som ikke er det, vil den første gruppen score høyere på IQ tester. IQ handler jo om å greie å behandle og tolke informasjon - hvis du skal være flink med andre mennesker for eksempel - skape gode relasjoner, så må du jo både skjønne hvordan de har det, ha evnen til å sette deg i deres sted, tolke nyanser i kroppsspråk osv. Du trenger litt hjernekraft. De som har høy IQ, er altså ikke bare best til å løse oppgaver, de er også flinkest med mennesker.

    Mvh
    OMF
    Finner dette litt rart siden det er denne typen mennesker som har styrt vesten i de siste 30 - 40 årene og det går bare nedover.

    Det du også bruker som eksempel er jo typisk en akademiker, det finnes vel ikke noen som behandler andre mennesker dårligere enn de hvis de ikke er enig i alt denne akademikeren mener er riktig.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    Det stemmer vel verken at de som har styrt vesten de siste 30-40 årene har høy IQ eller at det bare går nedover.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Det stemmer vel verken at de som har styrt vesten de siste 30-40 årene har høy IQ eller at det bare går nedover.
    Nei du har rett, ikke alt går nedover, folketallet øker i ekspress fart.

    Etter beskrivelsen av OMF for hvem som har høy IQ så har de som styrt vesten en veldig høy IQ, de har som regel 2 - 3 unger, flinke med folk rundt seg og har en karisma som får folk til å like de.

    Nå vil vel mange her inne si at Trump er unntaket, likevel så prøver han å få ordnet opp i noe av det de med høy IQ har stelt i stand.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    At folketallet øker skyldes migrasjon, så hvis man vil komme den til livs må man enten stenge grensene, krige litt og/eller medisinere mindre.

    Mener å huske at det var mye snakk om lav IQ spesielt hos Bush sr og jr.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    At folketallet øker skyldes migrasjon, så hvis man vil komme den til livs må man enten stenge grensene, krige litt og/eller medisinere mindre.

    Mener å huske at det var mye snakk om lav IQ spesielt hos Bush sr og jr.
    Men begge Bushene var vel et prakteksemplar på hvilke mennesker OMF mener å ha høy IQ.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.170
    Det stemmer vel verken at de som har styrt vesten de siste 30-40 årene har høy IQ eller at det bare går nedover.
    Nei du har rett, ikke alt går nedover, folketallet øker i ekspress fart.

    Etter beskrivelsen av OMF for hvem som har høy IQ så har de som styrt vesten en veldig høy IQ, de har som regel 2 - 3 unger, flinke med folk rundt seg og har en karisma som får folk til å like de.

    Nå vil vel mange her inne si at Trump er unntaket, likevel så prøver han å få ordnet opp i noe av det de med høy IQ har stelt i stand.
    Folketallet øker i Afrika og India. Ikke i Europa. Den aller beste måten å få ned befolkningsveksten på, er å bli kvitt fattigdom. (Eksempel: Kina)
    https://www.fn.no/Tema/Fattigdom/Befolkning

    Og det du hevder om IQ blant lederne i Vesten er jo bare noe du selv finner på, og har dermed ingen verdi.

    Disqutabel
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    Nøkkelen er vel utdanning, folk i arbeid og likestillng. Men da blir man gjerne kvitt fattigdommen også.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    A
    IQ er en gausskurve. Kun et fåtall har iq 75, og det sier seg selv at med en så svak IQ vil de slite i livet i dagens samfunn på våre premisser. Dog skal det sies, hvem vet hvor lykkelig disse "13-åringene" er?
    Jeg er litt nysgjerrig på at du hevder IQ bare er tull, også fastslår du her at de med IQ på 75 vil slite i dagens samfunn på våre premisser. Jeg er jo enig med deg - det er faktisk nettopp det som er mitt poeng. Og de med IQ på 85 vil også slite, men de sliter da litt mindre.


    Faktisk vil jeg påstå at folk med høy intelligens generelt er mer ulykkelig enn andre og derfor lever et dårligere liv. De forstår så altfor meget av denne bedritne verden vi lever i. Ignorance is bliss.
    Du må gjerne påstå det, men fakta er krystallklare på at det er motsatt.

    Mvh
    OMF
    Jaså, hvis fakta er krystallklare, hvordan forklarer du da følgende:

    https://www.independent.co.uk/news/...ss-iq-study-findings-depression-a8005801.html

    After comparing this with the statistical national average for each illness they found that those in the Mensa community had considerably higher rates of varying disorders.

    While 10 per cent of the general population were diagnosed with anxiety disorder, that rose to 20 per cent among the Mensa community, according to the study which published in the Science Direct journal
    Hvis høy IQ gjør folk suksessfulle, hvordan har det seg at Mensa-medlemmer sliter signifikant mer med psykiske lidelser enn gjennomsnittet? Det burde være det motsatte, ikke sant?

    Og hvorfor er ikke verdens milliardærer alle Mensa-medlemmer?

    Du kan også lese enkelte poenger her:
    5 Unexpected Downsides of High Intelligence | Cracked.com

    Den om nattugler er interessant. Nattugler er mer intelligente viser enkelte forskningsresultater, men nattugler lykkes i mindre grad i samfunnet. Det går imot din teori.

    Det å score høyt på IQ gjør ikke et menneske i stand til å ta gode valg for livet, eller gir en omgivelsene som skal til for å lykkes, eller hellet, eller evnen til å skape gode relasjoner.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    Jaså, hvis fakta er krystallklare, hvordan forklarer du da følgende:

    https://www.independent.co.uk/news/...ss-iq-study-findings-depression-a8005801.html

    After comparing this with the statistical national average for each illness they found that those in the Mensa community had considerably higher rates of varying disorders.

    While 10 per cent of the general population were diagnosed with anxiety disorder, that rose to 20 per cent among the Mensa community, according to the study which published in the Science Direct journal
    Hvis høy IQ gjør folk suksessfulle, hvordan har det seg at Mensa-medlemmer sliter signifikant mer med psykiske lidelser enn gjennomsnittet? Det burde være det motsatte, ikke sant?

    Og hvorfor er ikke verdens milliardærer alle Mensa-medlemmer?

    Du kan også lese enkelte poenger her:
    5 Unexpected Downsides of High Intelligence | Cracked.com

    Den om nattugler er interessant. Nattugler er mer intelligente viser enkelte forskningsresultater, men nattugler lykkes i mindre grad i samfunnet. Det går imot din teori.

    Det å score høyt på IQ gjør ikke et menneske i stand til å ta gode valg for livet, eller gir en omgivelsene som skal til for å lykkes, eller hellet, eller evnen til å skape gode relasjoner.
    Det skyldes sannsynligvis høy produksjon av dopamin, som gir høy IQ, men som i for store mengder også gir psykiske lidelser.
     

    Zenja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    174
    Antall liker
    77
    Karen blixen i en av sine bøker (Den afrikanske farm,Det synger i gresset)
    erfarte i sin omgang med de ulike stammene at de sammenlignet med datidens nordboere,
    syntes å stoppe sin mentale utvikling på tildels svært tidlige stadier.

    Har ikke bøkene for hånde nå (forøvrig anbefalt lesning,og slettes ikke rasistisk)
    og kan ikke lete opp sitatene.Dyktig forfatter.
    Men hennes synspunkter har etterhvert også nådd de lokale :rolleyes:

    https://www.dagbladet.no/kultur/karen-blixen-var-rasist/66216459

    Ift til organiseringen av et samfunn tor jeg gjerne at IQ er viktig,
    men som avgjørende faktor for lykke og suksess i livet?
    Nja..njej.
    Verden er også både fysisk og visuell,
    og en mangeårig grunnskole-rektor uttalte en gang sin forbauselse,
    over hvor godt mange udugelige skoleelever greide seg i yrkeslivet.
     
    Sist redigert:

    Zenja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    174
    Antall liker
    77
    Vil tro den definisjonen varierer stort ift alder-selv innen samme miljø/individer?

    Hvor ofte treffer man folk som skulle ønske de hadde høyere IQ- og som sier det?
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.170
    Vil tro den definisjonen varierer stort ift alder-selv innen samme miljø/individer?

    Hvor ofte treffer man folk som skulle ønske de hadde høyere IQ- og som sier det?
    Jeg skulle ønske at jeg av og til forsto mer enn jeg forstår av intrikat fysikk/kjemi/matematikk etc., det må jo bety at jeg egentlig ønsker meg høyere IQ. Alternativt er jeg smart nok, men tok feil utdannelse, jeg er usikker.

    Disqutabel
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jaså, hvis fakta er krystallklare, hvordan forklarer du da følgende:

    https://www.independent.co.uk/news/...ss-iq-study-findings-depression-a8005801.html

    After comparing this with the statistical national average for each illness they found that those in the Mensa community had considerably higher rates of varying disorders.

    While 10 per cent of the general population were diagnosed with anxiety disorder, that rose to 20 per cent among the Mensa community, according to the study which published in the Science Direct journal
    Hvis høy IQ gjør folk suksessfulle, hvordan har det seg at Mensa-medlemmer sliter signifikant mer med psykiske lidelser enn gjennomsnittet? Det burde være det motsatte, ikke sant?

    Og hvorfor er ikke verdens milliardærer alle Mensa-medlemmer?

    Du kan også lese enkelte poenger her:
    5 Unexpected Downsides of High Intelligence | Cracked.com

    Den om nattugler er interessant. Nattugler er mer intelligente viser enkelte forskningsresultater, men nattugler lykkes i mindre grad i samfunnet. Det går imot din teori.

    Det å score høyt på IQ gjør ikke et menneske i stand til å ta gode valg for livet, eller gir en omgivelsene som skal til for å lykkes, eller hellet, eller evnen til å skape gode relasjoner.
    Det skyldes sannsynligvis høy produksjon av dopamin, som gir høy IQ, men som i for store mengder også gir psykiske lidelser.
    Tror ikke dopamin-teorien din om IQ stemmer.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    Jaså, hvis fakta er krystallklare, hvordan forklarer du da følgende:

    https://www.independent.co.uk/news/...ss-iq-study-findings-depression-a8005801.html

    After comparing this with the statistical national average for each illness they found that those in the Mensa community had considerably higher rates of varying disorders.

    While 10 per cent of the general population were diagnosed with anxiety disorder, that rose to 20 per cent among the Mensa community, according to the study which published in the Science Direct journal
    Hvis høy IQ gjør folk suksessfulle, hvordan har det seg at Mensa-medlemmer sliter signifikant mer med psykiske lidelser enn gjennomsnittet? Det burde være det motsatte, ikke sant?

    Og hvorfor er ikke verdens milliardærer alle Mensa-medlemmer?

    Du kan også lese enkelte poenger her:
    5 Unexpected Downsides of High Intelligence | Cracked.com

    Den om nattugler er interessant. Nattugler er mer intelligente viser enkelte forskningsresultater, men nattugler lykkes i mindre grad i samfunnet. Det går imot din teori.

    Det å score høyt på IQ gjør ikke et menneske i stand til å ta gode valg for livet, eller gir en omgivelsene som skal til for å lykkes, eller hellet, eller evnen til å skape gode relasjoner.
    Det skyldes sannsynligvis høy produksjon av dopamin, som gir høy IQ, men som i for store mengder også gir psykiske lidelser.
    Tror ikke dopamin-teorien din om IQ stemmer.
    Jeg har ikke påberopt meg noen teori. Du får heller fortelle hva du tror til dem som forsker på dette.
    Det er mange faktorer som påvirker både iq og psykisk sykdom, men at nevrotramsitterne er viktig for begge deler er det liten tvil om.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men som bidragsyter og deltaker i et vellykket samfunn, kan også mennesker med lav IQ fungere flott. Som suksessfaktor i et høyt utviklet samfunn som vårt, vil ganske riktig høy IQ være fordelaktig for den enkelte, men det betyr ikke nødvendigvis at du oppfyller "samfunnskontrakten" på bedre vis en en "dummere" person.

    Det er nettopp dette forskningen viser, at gruppen med alv IQ fungerer ikke så godt i samfunnet.

    Det jeg mente med diskutabelt presisjonsnivå, er at IQ-testene ser ut til å ha et visst kulturelt og tillært tilsnitt; kommer du fra et liv uten utdannelse, kan du fortsatt være ekstremt smart, men allikevel ikke skjønne helt hvordan man skal forholde seg til en MENSA-test.
    Joda, man kan kritisere testene, men testen er utrolig stabil og har vist seg å være mye bedre enn noe annen av pyskologiske tester.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jaså, hvis fakta er krystallklare, hvordan forklarer du da følgende:
    For det første – så er det helheten som er viktig – at man er «dårligere» på en enkelt parameter, betyr ikke at man som helhet kan ha det bra.

    En annen ting er at Mensa medlemmer overhodet ikke er et tilfeldig utvalg av intelligente mennesker. Min personlig erfaring er at Mensa tiltrekker seg seg de som faller utenfor samfunnet selv om de scorer høyt på IQ. Mensa Norge har 1700 medlemmer, av potensiellt over 100 000 som oppfyller kravene.
    Og hvorfor er ikke verdens milliardærer alle Mensa-medlemmer?
    De fleste kvalifiserer seg nok til det, men har absolutt null interesse i å være med i en forening for nerder.
    Det å score høyt på IQ gjør ikke et menneske i stand til å ta gode valg for livet, eller gir en omgivelsene som skal til for å lykkes, eller hellet, eller evnen til å skape gode relasjoner.
    Jo, det gjør det.

    Mvh
    OMF
     
    • Liker
    Reaksjoner: PKG

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis vi antar at det å ta en doktorgrad i fysikk, og kanskje få en professorstilling, krever en IQ "noe" over middels, så har jeg møtt nokså mange av sorten, hvorav en god del av de ikke er eller har vært særlig flinke i omgangen med kolleger og andre mennesker. Noen av de har faktisk vært jævlig dårlige.....
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn