Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.201
    Antall liker
    11.681
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mange kunne nok være i deltidsjobber, men problemet er at mnge bedrifter og ledere i fullt alvor innbiller seg at effektiviteten er så høy at man ikke har tid til å ta seg av deltidsjobbere....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.712
    Antall liker
    8.339
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Alle kan dessverre ikke jobbe i helsevesenet, der arbeidsgiverne helst så at alle gikk i små deltidsstillinger.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mange kunne nok være i deltidsjobber, men problemet er at mnge bedrifter og ledere i fullt alvor innbiller seg at effektiviteten er så høy at man ikke har tid til å ta seg av deltidsjobbere....
    Ja, så når en leder i en bedrift vurderer at det ikke er lønnsomt for de å ansette noen i en deltidsstilling - så tar han feil, mens du fra sidelinjen har rett.

    Hvis det er slik at alle som er uføre/sykemeldte ikke kan jobbe - så har vi veldig lav arbeidsledighet - noe som man gjerne kan argumentere for at norske arbeidsgivere er veldig flink til å ta inn alle som har noen form for arbeidsevne.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det viktigste for enkelte i denne tråden synes å være å ha de største skylappene som de kan finne, samt å være veldig kreative når det gjelder å forsvare latsabber og unnasluntrere.
    Forsvarer ikke latsabber og unnasluntrere, men jeg har levd lenge nok til å forstå at det er mange som har ulike problemer. Det er ikke alt som er synlig for andre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.916
    Antall liker
    36.112
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok sant, eller, som av ein eller annan grunn ikkje fiksar å stå i ein normal jobb. Det har jo med arbeidslivet også å gjera, det finst knapt «tullejobbar» der ein kan vera vagt til nytte med plagar og skavankar.
    Når vi også har verdens høyeste lønnsnivå og en av verdens korteste arbeidstider er det ikke så veldig vanskelig å regne hjem et automatiseringsprosjekt. Tilbakebetalingstiden på enkle roboter og selvgående gaffeltrucker (AGV'er) for materialhåndtering kan regnes i måneder heller enn år. Begrensningen ligger ikke i å finne lønnsomme prosjekter, men i tilgjengeligheten på automasjonsteknikere for å gjennomføre så mange prosjekter samtidig.

    For å forstå hvordan moderne fabrikker og lagre faktisk ser ut kan det være nyttig å se noen videoklipp. Næringsmiddelproduksjon, der det sikkert sto en drøss mennesker og stablet paller for hånd for bare 15-20 år siden:
    Transporten videre ut på lageret:
    Inn i reolene:
    Selve høylageret:
    Plukklager for e-handel, f eks hos komplett.no:

    Dette er faktisk hvordan logistikkjeden for dagligvarer til konsument ser ut i 2024. Det er ikke plass til veldig mange slitne gubber i slitt lagerfrakk der. Konkurranseutsatt næringsliv kan ikke betale norsk lønnsnivå for «tullejobber».

    Jeg tror det er redeligere å si at vedkommende er arbeidsledig pga manglende yrkeskompetanse, og så forsøke å løse det problemet, heller enn å sette en kvasimedisinsk diagnose på det og klage over at AAP er for kort, sykelønnen for lav, og uføretrygden for inngripende.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    9.692
    I enkelte miljøer nektes avkommet å utdanne seg til maler, han skal ikke gå "Polakk-linjen" på videregående. Fy for skam for familien og vennene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dere må bestemme dere - har vi en av verdens høyeste sysselsettingsgrader eller har vi ledere som ikke vil ta inn de som ikke er 100% -> begge påstander kan ikke være riktig.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.409
    Antall liker
    2.618
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Når vi også har verdens høyeste lønnsnivå og en av verdens korteste arbeidstider er det ikke så veldig vanskelig å regne hjem et automatiseringsprosjekt. Tilbakebetalingstiden på enkle roboter og selvgående gaffeltrucker (AGV'er) for materialhåndtering kan regnes i måneder heller enn år. Begrensningen ligger ikke i å finne lønnsomme prosjekter, men i tilgjengeligheten på automasjonsteknikere for å gjennomføre så mange prosjekter samtidig.

    Næringsmiddelproduksjon, der det sikkert sto en drøss mennesker og stablet paller for hånd for bare 15-20 år siden:
    Transporten videre ut på lageret:
    Inn i reolene:
    Selve høylageret:
    Plukklager for e-handel:

    Det er ikke veldig mange gubber i slitt lagerfrakk der. Konkurranseutsatt næringsliv kan ikke betale norsk lønnsnivå for «tullejobber». Jeg tror det er redeligere å si at vedkommende er arbeidsledig pga manglende yrkeskompetanse, og så forsøke å løse det problemet, heller enn å sette en kvasimedisinsk diagnose på det og klage over at AAP er for kort, sykelønnen for lav, og uføretrygden for inngripende.
    Jepp, AGV'er har på en måte blitt en "standard" installasjon ved prosjektering av nye sykehus. Har ikke oversikt om det har medført færre portører osv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.916
    Antall liker
    36.112
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, AGV'er har på en måte blitt en "standard" installasjon ved prosjektering av nye sykehus. Har ikke oversikt om det har medført færre portører osv.
    Det har det nok. De små Omron-AGV’ene er nokså hendige.


    At «blue collar» jobber på lageret forsvinner er gammelt nytt, men bare de siste 3-4 årene har også mange «pink collar» jobber i administrasjonen forsvunnet. Det er ingen som leser en papirfaktura og puncher det inn i datasystemet lenger. Den kommer som pdf-vedlegg til en angitt emailadresse, hvor «roboten» sender vedlegget gjennom en AI-rutine for å identifisere hva som står i hvert felt på fakturaen og mapper det til postene i regnskapssystemet. Deretter finner jeg den i SAP-innboksen for kontering og godkjennelse. Om jeg setter feil momskode eller noe får jeg den i retur fra regnskapssenteret i Tallinn. Damene i den lokale regnskapsfunksjonen går i pensjon og erstattes ikke. Sekretærene er borte for lenge siden.


    Dette er virkeligheten i næringsliv og industri anno 2024. Forstå det. Man må gjerne kritisere næringslivet for ikke å «gjøre plass til» folk med diverse skavanker, men hva pokker skulle de gjøre? Til norske lønninger? Seriøst?

    Det er likevel ingen medisinsk diagnose å ikke ha lært seg å gjøre noe som andre er villig til å betale deg lønn for å gjøre. Det er arbeidsledighet.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.731
    Antall liker
    28.458
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tja - det er kommer litt an på vinkling.

    I Norge er vi heldig med at vi har et veldig godt organisert arbeidsliv, med gode avtaler og gode lønninger. Men - det innebærer også at det koster veldig mye å ha ansatte i Norge - derfor blir terskelen for å komme inn i arbeidslivet høyere i Norge enn andre land.

    Hvilken jobber mener du det er arbeidsgiverne har fjernet? Manuell innkreving av bompenger? Pakke matvarer i butikk?
    Dreng på gård og hjelpemann på lastebil.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.409
    Antall liker
    2.618
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    3.831
    Torget vurderinger
    96
    Forsvarer ikke latsabber og unnasluntrere, men jeg har levd lenge nok til å forstå at det er mange som har ulike problemer. Det er ikke alt som er synlig for andre.
    Opplagt. Jeg har selv et familiemedlem som har vært langtidssykemeldt pga. dårlig mental helse.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    3.831
    Torget vurderinger
    96
    Men kva gjer vi med dei, då?

    Dei som ikkje får til å «ta seg saman» same kor mykje du, modellert etter ein amerikansk drill sergeant, skrik til dei at dei må gjera det?

    Av og til er det sjølvsagt underliggjande problem (td angst eller lærevanskar) som gjev kontraproduktiv unnvikingsåtferd. Det kan av og til fiksast, og det vert ei solskinshistorie. I andre tilfelle er det nesten umogleg å finna grunnen.

    Då er spørsmålet: kva gjer samfunnet med slike?
    Tja, hva vet jeg. Man må kanskje bare akseptere bakdelen av det. Jeg er ikke for å innskrenke sosiale ytelser når det gjelder beløp og hvilke regler som gjelder for å få det. Ville det vært mulig med lavterskel jobbtilbud, som i noen tilfeller gjøres obligatorisk hvis man skal motta enkelte stønader? Og er leger litt for snille i Norge kanskje?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.562
    Torget vurderinger
    1
    I enkelte miljøer nektes avkommet å utdanne seg til maler, han skal ikke gå "Polakk-linjen" på videregående. Fy for skam for familien og vennene.
    Dette høres jo litt rart ut. Hvilke miljøer er dette der foreldre presumptivt kan bestemme hva barna skal utdanne seg til?
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    3.831
    Torget vurderinger
    96
    Min barneskole var besatt med stramme frøkener med tett tilknytning til både indre- og ytremisjon.
    De var ikke voldelige, men pugging av salmevers stod høyt i kurs.
    Jeg ble sendt på rektors kontor da jeg protesterte når læreren påsto at Hårek er en norsk tegneserie. Idiot. Jeg blir fortsatt småirritert av å tenke på den episoden.😂
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    Mange kunne nok være i deltidsjobber, men problemet er at mnge bedrifter og ledere i fullt alvor innbiller seg at effektiviteten er så høy at man ikke har tid til å ta seg av deltidsjobbere....
    Det er vel knappest noen arbeidsgiver som ønker å ha mye deltidsstillinger fremfor heltidsstillinger. Det er riktig nok et fenomen innen helsevesen, men der er det jo en funksjon av mye sære turnusregler som er fremforhandlet. Er vel også en del av sorten innen type varehandel da butikker har ganske romslige åpningstider og det passer fint for f.eks studenter å jobbe redusert og kanskje på ugunstige tider av døgnet. Husker da det ble opprettet musikklinje på videregående jeg gikk på, da ble det mye rare stillingsbrøker for de som underviste i de ymse instrumentene der. Ikke akkurat en fulltidsjobb å undervise i obo eller bass.

    Det er masse hassle med å mange deltidsansatte fremfor færre heltidsansatte og ikke minst dersom deltiden er av en slik type at den er uforutsigbar. Det hjelper for eksempel ikke fryktelig mye at man kan jobbe tre dager i uka dersom det ikke er forutsigbart hvilke dager det faktisk er eller dersom det er slik at vedkommende plutselig ikke føler seg pigg nok i dag og melder avbud på kort varsel. Nå er ikke akkurat min arbeidsplass helt normal her i landet, men vi har for eksempel en del veldig dyre programvarelisenser (tenkt på et stort tall og gang med tre) som prises pr. unik bruker så det er ganske stor overhead pr. ansatt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.684
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Oslo
    Jeg ble sendt på rektors kontor da jeg protesterte når læreren påsto at Hårek er en norsk tegneserie. Idiot. Jeg blir fortsatt småirritert av å tenke på den episoden.😂
    Min favoritt stripe med Hårek er:
    Eg må ned på brygga for å reparere litt
    Gyda: Kva for ein brygge?
    :Aker Brygge

    Om ikkje Hårek var ein norsk stripe, så hadde dei ein jækel til å oversetja han
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.684
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Oslo
    Jeg ble sendt på rektors kontor da jeg protesterte når læreren påsto at Hårek er en norsk tegneserie. Idiot. Jeg blir fortsatt småirritert av å tenke på den episoden.😂
    Ein annan Hårek stripe, med skule referansar:
    Hårek og Kark, den eine gjømar seg under bordet:
    Kva gjer du?
    Eg skulkar skulen
    Kva for ein skule?
    Livets skule
    Gje plass til meg og!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    3.831
    Torget vurderinger
    96
    Jeg ble sendt på rektors kontor da jeg protesterte når læreren påsto at Hårek er en norsk tegneserie. Idiot. Jeg blir fortsatt småirritert av å tenke på den episoden.😂

    Min favoritt stripe med Hårek er:
    Eg må ned på brygga for å reparere litt
    Gyda: Kva for ein brygge?
    :Aker Brygge

    Om ikkje Hårek var ein norsk stripe, så hadde dei ein jækel til å oversetja han
    Morosamt! Hårek er bra på nynorsk, og det sier jeg som motstander av tvungen nynorsk i skolen. 🙈
    Det er selvsagt lett å tro at Hårek er en norsk karakter. Men han ble skapt av amerikaneren Dik Browne (1917-1989). Hägar the Horrible er original tittel. Snodig at en amerikaner laget en sånn stripe. Grunnen til at jeg kunne korrigere læreren var at serien gikk i lokalavisa, og jeg var ganske opptatt av tegneserier og hadde fått med meg navnet på skaperen.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.684
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Oslo
    Morosamt! Hårek er bra på nynorsk, og det sier jeg som motstander av tvungen nynorsk i skolen. 🙈
    Det er selvsagt lett å tro at Hårek er en norsk karakter. Men han ble skapt av amerikaneren Dik Browne (1917-1989). Hägar the Horrible er original tittel. Snodig at en amerikaner laget en sånn stripe.
    Må ofte en utlending til, for å se det latterlige i våre nasjonale myter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    Må ofte en utlending til, for å se det latterlige i våre nasjonale myter.
    det er jo ikke greia, det er vel oversatt/gjendiktet til Norsk (må tilstå at jeg faktisk ikke visste at Hårek var fra det store landet utlandet men har ikke lest det på evigheter og har ikke sjekket før nå). Dilbert funker også fint i Noge selv om den er fra USA. Enkelte ting er allment gyldig, fyren som lager Lunch (Børge ett-eller annet) har vel sagt at listen over folk som er overbevist om det er basert på akkurat deres arbeidsplass er endeløs.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    852
    Antall liker
    641
    Sted
    Oslo
    Når vi også har verdens høyeste lønnsnivå og en av verdens korteste arbeidstider er det ikke så veldig vanskelig å regne hjem et automatiseringsprosjekt. Tilbakebetalingstiden på enkle roboter og selvgående gaffeltrucker (AGV'er) for materialhåndtering kan regnes i måneder heller enn år. Begrensningen ligger ikke i å finne lønnsomme prosjekter, men i tilgjengeligheten på automasjonsteknikere for å gjennomføre så mange prosjekter som mulig.


    At «blue collar» jobber på lageret forsvinner er gammelt nytt, men bare de siste 3-4 årene har også mange «pink collar» jobber i administrasjonen forsvunnet. Det er ingen som leser en papirfaktura og puncher det inn i datasystemet lenger. Den kommer som pdf-vedlegg til en angitt emailadresse, hvor «roboten» sender vedlegget gjennom en AI-rutine for å identifisere hva som står i hvert felt på fakturaen og mapper det til postene i regnskapssystemet. Deretter finner jeg den i SAP-innboksen for kontering og godkjennelse. Om jeg setter feil momskode eller noe får jeg den i retur fra regnskapssenteret i Tallinn. Damene i den lokale regnskapsfunksjonen går i pensjon og erstattes ikke. Sekretærene er borte for lenge siden
    Jeg har et par kommenterer her.
    Frem til i fjor jobbet jeg for et at verdens største logistikkfirmaer.
    I forbindelse med et seminar for europeiske fagforeninger og hvor den globale HR ledelsen var med kom det i en samtale frem på kvelden at globale HR sjefen mente at fremtidens mest sikre jobb var automasjonstekniker.
    Nyåpning av lager, over halvparten var automasjonsteknikere.

    Så ble jeg skuffet over SAP.
    Igjen gamle jobben, når jeg sluttet i payables så var vi oppe i langt over 90% EHF lokalt i Norge og hvorav ca 2/3 av de var uberørt av menneskehender før de var utbetalt.

    Kom meg over i staten hvor jeg ikke er i fare for å rasjonalisere bort min egen jobb.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    9.692
    ??Jeg har tatt en øl for mye i solsteiken på verandaen i dag til å catche den. Skolen jeg gikk på er så langt fra beste vestkant du kommer. Lita bygd på Østlandet.
    :oops:
    Ooops, det var en skikkelig feilposting. Jeg får skylde på solsteiken,...og uten øl.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    Beste Vestkant og lignende.
    Tja, jeg bor på beste vestkant på østkanten (Nordstrand). Mine barn får gjør hva de vil. Det er ikke mitt problem. De må også ta eventuelle konsekvenser av disse valgene selv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.916
    Antall liker
    36.112
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mange kunne nok være i deltidsjobber, men problemet er at mnge bedrifter og ledere i fullt alvor innbiller seg at effektiviteten er så høy at man ikke har tid til å ta seg av deltidsjobbere....
    Se på videoklippene jeg postet over. Det er faktisk slik fabrikker og logistikksentre ser ut i 2024. Uten å si for mye om min egen jobb kan jeg si at alle de videoene (unntatt Omron-AGV’en) viser løsninger som er i bruk hos oss fra nettopp disse leverandørene. Hvor ser du behov for en ufaglært deltidsarbeider uten fagkompetanse men med mye personlig bagasje? Det man behøver er kvalifiserte automasjonsteknikere som jobber på prosjekter på dagtid og er standby for feilsøking på kort varsel om noe skulle stoppe på natt og helg. Deltid er det ikke, og hvis jeg skulle be en slik automasjonstekniker om å «ta seg av» en deltidsjobbende NAV-kandidat i tillegg tror jeg at jeg ville fått et veldig klart svar.

    Derimot må man ta litt hensyn om egne ansatte er midlertidig sykemeldt og behøver en periode med delvis sykemelding før de er fullt tilbake igjen. Det har vært med på flere ganger, om nødvendig ved selv å være backup for dem for å unngå at det blir for mye for fort. Nå er forøvrig alle «mine» tidligere sykemeldte fra de siste par årene tilbake i 100 % stilling.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    Se på videoklippene jeg postet over. Det er faktisk slik fabrikker og logistikksentre ser ut i 2024. Uten å si for mye om min egen jobb kan jeg si at alle de videoene viser løsninger som er i bruk hos oss fra nettopp disse leverandørene. Hvor ser du behov for en ufaglært deltidsarbeider med mye personlig bagasje? Det man behøver er automasjonsteknikere som jobber på prosjekter på dagtid og er standby for feilsøking på kort varsel om noe skulle stoppe på natt og helg. Deltid er det ikke.
    Det var vel BT for en tid siden som sa at den støste predikator for uføretrygd er utdanning (selvsagt i tilleg til kjønn, det er veldig mange flere kvinner enn menn som er trygda). Nå kan man man alltids diskutere årsak og vikrking - det å ikke fullføre videregående i disse tider er såpass spesielt at hva som er årsak og hva som er virkning neppe er åpenlyst, men det er i utgangspunktet veldig rart å anta at generell helse, og dermed muligjhet til å utføre arbeid, er en direkte funksjon av utdannelesnivå eller mangel på sådan.

    Om ingen vil ansette deg fordi du har null relevant kompetanse i arbeidslivet - er du da arbeidsleidig eller ufør?
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.684
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Oslo
    Om ingen vil ansette deg fordi du har null relevant kompetanse i arbeidslivet - er du da arbeidsleidig eller ufør?
    Eller er det da slik at den jobben du kan få, er en av de jobbene med en slik belastning at du blir ufør?
    Psykisk uhelse kan ramme så mangt, men skjelden vi hører om akademikere med skjellett plager pga arbeidsmiljøet
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.916
    Antall liker
    36.112
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om ingen vil ansette deg fordi du har null relevant kompetanse i arbeidslivet - er du da arbeidsleidig eller ufør?
    Arbeidsledig. Vedkommende har ikke kompetanse som noen vil kjøpe. Det er virkelig ikke en medisinsk diagnose om man har utdannet seg til noe det ikke er behov for, eller ikke engang forsøkt å skaffe seg en yrkesrelevant utdannelse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    Eller er det da slik at den jobben du kan få, er en av de jobbene med en slik belastning at du blir ufør?
    Norge har vel generelt et av verdens mest cushy arbeidsliv om man ser stort på det. Ting er regulert. man har ferie. sykedager. hjemime med sykt barn - dager i barneskolen, mamma- og pappaperm, det er stort sett sosialt akseptert å si at man må være hjemme med syke barn eller gå tidlig fordi det er ens tur til å hente i barnehagen. Jeg har i det hele store problemer med å kjøpe ideen om at norsk arbeidsliv er så fryktelig belastende eller å grønnforjævelig hard at folk jevnlig må kaste inn håndkleet fordi at kravene er så himla tøffe. Vi snakker tross alt om ca 10% av arbeidsstyren og sykefraværet i enkelte bransjer er lett astronomisk.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.562
    Torget vurderinger
    1
    Beste Vestkant og lignende.
    Javel? Og her er det mange barn som har lyst til å bli malere eller andre håndverkere som blir nektet dette av foreldrene? Denne historien står ikke til troende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    Javel? Og her er det mange barn som har lyst til å bli malere eller andre håndverkere som blir nektet dette av foreldrene? Denne historien står ikke til troende.
    Er vel sjelden førstevalget til folk som heter Preben og har familienavn med bindestreker.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.562
    Torget vurderinger
    1
    Er vel sjelden førstevalget til folk som heter Preben og har familienavn med bindestreker.
    Nei, det kan sikkert stemme. Men at det er et kjent problem at det skal være yrker som ikke er gode for barna slik at foreldrene tvinger dem å ta en prestisjefull utdanning, høres rett og slett for utrolig ut. Slik makt har i allefall ikke jeg over egne barn - heldigvis.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    Nei, det kan sikkert stemme. Men at det er et kjent problem at det skal være yrker som ikke er gode for barna slik at foreldrene tvinger dem å ta en prestisjefull utdanning, høres rett og slett for utrolig ut. Slik makt har i allefall ikke jeg over egne barn - heldigvis.
    jeg har veldig vanskelig for å se for meg hærskarer av barn fra beste vestkant (med bindestrek i etternavnet) som egentig vil bli maler mens familien hindrer de.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.201
    Antall liker
    11.681
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Akkurat dette har vi diskutert før, og da var det faktisk flere her som uttalte at de absolutt helst ikke ville anbefale sin håpefulle å velge håndtverksyrker...
    husker ikke hvem, men det var flere....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    9.692
    Akkurat dette har vi diskutert før, og da var det faktisk flere her som uttalte at de absolutt helst ikke ville anbefale sin håpefulle å velge håndtverksyrker...
    husker ikke hvem, men det var flere....
    Der i gården var det vel kun mastergrad som var godkjent, helst innen ledelse eller økonomi?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    13.492
    Akkurat dette har vi diskutert før, og da var det faktisk flere her som uttalte at de absolutt helst ikke ville anbefale sin håpefulle å velge håndtverksyrker...
    husker ikke hvem, men det var flere....
    Det er, i et livsløpsperspektiv flere grunner til ikke å velge et yrke med få til ingen opplagte veirer til karriere- og lønnsprogresjon. Det er noe folk finnet ut gjerne litt for sent - bare å se på hvor mange som i den årvisse øvelsen "lønnsforhandlinger" føler seg skrudd, akterutseilt eller mener at akkurat de fortjener et løft (som de selvsagt aldri får). Nå er det mye mer ved en yrkesvei enn lønn men å være konstant misforøyd og føle seg kronisk underbetalt og ikke verdsatt gjennom et langt yrkesliv kan umulig være spesielt gunsting for ens egent mentale ve og vel.

    For å være mer politisk ukorrekt så vil man, om man er mann, også ekskludre mange fremtidige livspartnere om man velger et slikt yrke. Empirien tyder på at til tross for all mulig likestilling så foretekker kvinner statistisk menn som har høyere yrkesmessig status enn hva de selv har så å velge yrkesfag har forventningsmessig en del uhelige konsekvenser, kanskje speislet om man bor i en by hvor spriket i yrker er større enn på bøgda. Jeg er for øvrig selv fra bøgda så det er ikke ment nedettende på noen måte.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.201
    Antall liker
    11.681
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå skjønner jeg faktisk ikke hva du mener.... Jeg kjenner da en del håndverkere som slett ikke føler seg kronisk underbetalt og lite verdsatt... tvert i mot..
    Flere av disse er "ansatt" i egne firma og tjener visst så det holder... Her i området kan en ungdom som hyrer seg med en fiskebåt glatt tjene halvannen mill på ca 6 mnd... Hvis menneskeverdet skal bedømmes etter "karriere" og opprykk er vi kommet nokså langt ut på ville veier....
    En kar jeg tilfeldig traff for noen år siden, hadde tydeligvis et horn i siden til advokater, for hans utsagn var klart og tydelig at hvis folk ikke var i stand til å bli noe fornuftig i livet og verden, så ble de for faen advokater i stedet.... Hans ord, - ikke mine...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn