Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.683
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Oslo
    Det er fordi venstresiden har feilet. Godtatt 3/4-dels samfunnet. Når de som skal hjelpe ikke gjør det, blir de drevet over til høyresiden. Som hvertfall ikke hjelper de.
    Til tross for store ord, nå er det vanlige folks tur, nå skal vi "flå de rike", så er det business as usual, fattige sliter og rikfolk surfer, og om rikfolk virkelig surfer på bølgen, så sier de sayonara Norge, jeg og mitt må jeg verne om.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.165
    Antall liker
    20.017
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Til tross for store ord, nå er det vanlige folks tur, nå skal vi "flå de rike", så er det business as usual, fattige sliter og rikfolk surfer, og om rikfolk virkelig surfer på bølgen, så sier de sayonara Norge, jeg og mitt må jeg verne om.
    Vi ser 3/4-dels samfunnet overalt; helsetjenester, der de med penger kjøper seg foran køen via helseforsikring, arbeidsliv, der sosial dumping og lave lønninger blir stadig mer gjennomgående, vi så det i coronatiltak, der de nederst ved bordet ble rammet hardest, vi ser det ved at andelen fattige øker, at toppene får stadig mer osv. Alt dette strider mot sosialdemokratisk politikk, og årsaken ligger hos Arbeiderpartiet. Partiet har bevegd seg mot Høyre, med det resultat at de som merker konsekvenser av denne politikken går enda lengre til høyre. I fortvilelse og avmakt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.132
    Antall liker
    8.478
    Torget vurderinger
    1
    Vi ser 3/4-dels samfunnet overalt; helsetjenester, der de med penger kjøper seg foran køen via helseforsikring, arbeidsliv, der sosial dumping og lave lønninger blir stadig mer gjennomgående, vi så det i coronatiltak, der de nederst ved bordet ble rammet hardest, vi ser det ved at andelen fattige øker, at toppene får stadig mer osv. Alt dette strider mot sosialdemokratisk politikk, og årsaken ligger hos Arbeiderpartiet. Partiet har bevegd seg mot Høyre, med det resultat at de som merker konsekvenser av denne politikken går enda lengre til høyre. I fortvilelse og avmakt.

    Men det har ingenting å gjøre med det faktum at det er alt for lett å få uføretrygd i Norge. Uansett hvor "strenge" reglene er for å få uføretrygd, er det nok av dem som vet hvordan man får det. Kjenner flere godt og legger ikke skjul på at det er en "karrierevei".
    Kjenner også en som vil ha jobb, men som har blitt uføretrygdet pga ryggproblemer (kan ikke løfte tungt). Han har imidlertid en broket CV med mange påbegynte, men ikke fullførte utdanninger, så da så...
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Til tross for store ord, nå er det vanlige folks tur, nå skal vi "flå de rike", så er det business as usual, fattige sliter og rikfolk surfer, og om rikfolk virkelig surfer på bølgen, så sier de sayonara Norge, jeg og mitt må jeg verne om.
    Ja, rart hvordan den retorikken straffet seg. Vedum flirer hele veien til sperregrensen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.132
    Antall liker
    8.478
    Torget vurderinger
    1
    Ja, rart hvordan den retorikken straffet seg. Vedum flirer hele veien til sperregrensen.

    Drit nå i Flå de rike. Begynner å bli en patetisk gjentagelse fra deg nå. Kun høyrefolk bryr seg. Dvs de som kun ønsker å berike seg selv på bekostning av samfunnet og lar de lavtlønnte bli skattet ihjel men de sjøl ler hele veien til banken. Det er uansett en parentes, om noe i det hele tatt....
    Det er vel opprinnelig en flåsete bemerkning fra 2008 da en milliardær klaget på skattenivået etter han måtte betale svimlende 200kr i skatt....
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.620
    Antall liker
    3.830
    Torget vurderinger
    96
    Hvis man virkelig tror at trygdesystemet ikke blir utnyttet av flere i Norge, så må vel det være selve definisjonen på naivitet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.620
    Antall liker
    3.830
    Torget vurderinger
    96
    Men det har ingenting å gjøre med det faktum at det er alt for lett å få uføretrygd i Norge. Uansett hvor "strenge" reglene er for å få uføretrygd, er det nok av dem som vet hvordan man får det. Kjenner flere godt og legger ikke skjul på at det er en "karrierevei".
    Kjenner også en som vil ha jobb, men som har blitt uføretrygdet pga ryggproblemer (kan ikke løfte tungt). Han har imidlertid en broket CV med mange påbegynte, men ikke fullførte utdanninger, så da så...
    En nabo av min familie på 80 tallet fikk en eksem tilstand på hendene etter noen år i veivesenet. Han ble trygdet og levde resten av livet på det. Han bygde dog alt mulig rart med henda sine på det lille småbruket han hadde. Jeg var mye der siden han var far til en i klassen, og venn av mine foreldre. Nå har jeg ingen anelse om det var lettere eller vanskeligere å bli uføretrygdet den gang. Og jeg håper selvsagt at jeg aldri kommer i den situasjonen.
    Jeg har andre historier om folk jeg kjenner godt også. Ung mann som av diverse grunner blir ansett som ubrukelig i arbeidslivet. Men han er svært aktiv i det daglige og gjør alt mulig. Fysikk og kropp som fungerer. Men fast jobb kunne han visst ikke ha. Nå er det et par år siden jeg snakket med han og kanskje har det skjedd ting, forhåpentligvis. Det virker for lett å surfe videre på trygd når man først har fått en fot innafor. Rehabilitering må vel være mulig i mange tilfeller.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.712
    Antall liker
    8.338
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel slik i stort sett alle land, men tross alt i mindre grad i Norge enn de fleste andre steder.

    Så er det helt åpenbart slik at det finnes folk som snylter på systemet; jeg kjenner til et par stk. selv, Voff kjenner noen og trolig er vi ikke aldeles alene. Noe stort problem er det neppe, da er det det et mye større et at svært mange uføretrygdede som gjerne vil jobbe så mye som de faktisk klarer ikke får innpass noe sted og etterhvert bare gir opp.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.620
    Antall liker
    3.830
    Torget vurderinger
    96
    I Norge er det de nederst ved bordet som flås, ikke de rike.
    Har du noen eksempler på land der trygdede eller mottakere av sosiale ytelser har det bedre enn i Norge?
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.620
    Antall liker
    3.830
    Torget vurderinger
    96
    Så er det helt åpenbart slik at det finnes folk som snylter på systemet; jeg kjenner til et par stk. selv, Voff kjenner noen og trolig er vi ikke aldeles alene. Noe stort problem er det neppe
    Det er et stort problem.

    Anslag basert på undersøkelser av mørketall har vist at NAV feilutbetaler minst 5 milliarder kroner per år. Anslaget omfatter alt fra svindel til ubevisste feil.

    NAV krever tilbake rundt 1 milliard kroner årlig.
    NAV anmelder trygdebedrageri for rundt 170 millioner kroner årlig.


     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.165
    Antall liker
    20.017
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skulle sterkt tro at skattetriksing og unnaluring fra de rikeste utgjør mangfoldige flere milliarder enn de 5 NAV eventuelt feilutbetaler. Igjen gås det etter de som sitter nederst ved bordet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.620
    Antall liker
    3.830
    Torget vurderinger
    96
    Ingen går etter noen. De som trenger sosiale ytelser burde få det i rike Norge, det tror jeg alle er enig i. Men når du påstår at det er tull at noen utnytter systemet (hva i all verden tenkte du), så innser du vel at det kommer reaksjoner på det. Når vi har verdens mest rause sosiale ytelser som i stor grad baserer seg på tillit, så sier det seg selv at det vil bli problemer med misbruk. Hvorfor dra inn skattetriksing? Gjør det trygdemisbruk mer legitimt?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Drit nå i Flå de rike. Begynner å bli en patetisk gjentagelse fra deg nå. Kun høyrefolk bryr seg. Dvs de som kun ønsker å berike seg selv på bekostning av samfunnet og lar de lavtlønnte bli skattet ihjel men de sjøl ler hele veien til banken. Det er uansett en parentes, om noe i det hele tatt....
    Det er vel opprinnelig en flåsete bemerkning fra 2008 da en milliardær klaget på skattenivået etter han måtte betale svimlende 200kr i skatt....
    Dream on. Om du ser på meningsmålingene får du en pekepinn om hvor godt det slo an i den generelle befolkningen. Det er ikke bare høyrefolk som bryr seg. Den retorikken har gjort veldig mange «vanlige folk» til FrP’ere. SP snuser på sperregrensen, og AP har en helt reell risiko for å bli tredje største parti ved neste valg, etter H og FrP. Du vet, Anders Langes parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep. At fler LO-organiserte velger FrP enn AP bør få noe til å demre på Youngstorget. Når så du sist en mannlig AP-velger under 30? De finnes ikke lenger. Jeg kan nok love at AP vil bli minnet på sin radikalisering og Vedum-lefling helt frem til valgdagen.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.005
    Antall liker
    13.486
    "Alle" vet jo at det bare er å gå "å trygde seg" Er så lett å lure legene og NAV, atte.
    Det er det meg bekjent ikke særlig mange som har sagt. Men om man gjør den ikke helt urimelige antagelse at helse i utgagnspunktet er noenlunde lik i Norge, Sverige, Danmark og Finland så vil man nødvendigvis måtte ende opp med å forklare påfallende forskjeller mellom landene på dette området med systemfaktorer, hvorav nivået på og tilgang til ytelser er blant disse, men selvsagt ikke de eneste.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    9.692
    Det er det meg bekjent ikke særlig mange som har sagt. Men om man gjør den ikke helt urimelige antagelse at helse i utgagnspunktet er noenlunde lik i Norge, Sverige, Danmark og Finland så vil man nødvendigvis måtte ende opp med å forklare påfallende forskjeller mellom landene på dette området med systemfaktorer, hvorav nivået på og tilgang til ytelser er blant disse, men selvsagt ikke de eneste.
    Spørsmålet er vel heller hvordan man tar vare på de som har helt eller delvis nedsatt ervervsevne i Norge kontra andre land.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet er vel heller hvordan man tar vare på de som har helt eller delvis nedsatt ervervsevne i Norge kontra andre land.
    Selvsagt, men hvorfor er det dobbelt så mange slike i Norge enn i Sverige og Finland? Alle andre helseindikatorer tyder på at folkehelsen er minst like god i Norge som i nabolandene, men mange fler behøver bli sykemeldt og uføretrygdet i Norge. Jeg tror ikke på en forklaring om at arbeidsmiljøet er så mye hardere og mer brutalt i Norge enn i alle andre land, inkludert Sverige og Finland (hvor «management by perkele» er normen). Yrkesdeltagelsen er også tilnærmet lik i Norge, Sverige og Finland, mens Island har høyere yrkesdeltagelse enn Norge.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    9.692
    Selvsagt, men hvorfor er det dobbelt så mange slike i Norge enn i Sverige og Finland? Alle andre helseindikatorer tyder på at folkehelsen er minst like god i Norge som i nabolandene, men mange fler behøver bli sykemeldt og uføretrygdet i Norge. Jeg tror ikke på en forklaring om at arbeidsmiljøet er så mye hardere og mer brutalt i Norge enn i alle andre land, inkludert Sverige og Finland (hvor «management by perkele» er normen).
    Nå forutsetter du at ytelsene til de som faller utenfor arbeidslivet er like i Norge, Sverige og Finland. Kan det være så enkelt at i Norge får man trygd, mens i de andre landene må noen leve på almisser fra familie og venner?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå forutsetter du at ytelsene til de som faller utenfor arbeidslivet er like i Norge, Sverige og Finland. Kan det være så enkelt at i Norge får man trygd, mens i de andre landene må noen leve på almisser fra familie og venner?
    Nei.

    Eksempel på svensk dumsnillhet:

    Det du indirekte innrømmer er at norske trygdeordninger er så lukrative at fler velger å bli/forbli trygdet enn å jobbe hel- eller deltid, selv om svenske og finske trygdeordninger også er godt utbygget. Det svenske sosialdemokratiet, folkhemmet, brukes gjerne internasjonalt som selve kroneksempelet på en velferdsstat. Almisser? Nei.

    Om du mener andelen trygdede og sykemeldte i Norge ville reduseres til normalt skandinavisk nivå om vi harmoniserte reglene for sykepenger og trygdesatsene med Sverige og Finland, så tror jeg kanskje Sylvi Listhaug er enig med deg.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.656
    Antall liker
    10.217
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Den sannsynlige årsaken til det høyere sykefraværet i Norge er med andre ord at man som syk i Norge blir gående med sykelønn, mens man i de andre landene er mer utsatt for å bli gående arbeidsledig mens man er syk.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.132
    Antall liker
    8.478
    Torget vurderinger
    1
    Dream on. Om du ser på meningsmålingene får du en pekepinn om hvor godt det slo an i den generelle befolkningen.
    Merkelig antagelse at fallet på meningsmålingene skyldes "flå de rike". Knapt noen har hørt utsagnet. Men høyrefolk terper på det uavlatelig...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den sannsynlige årsaken til det høyere sykefraværet i Norge er med andre ord at man som syk i Norge blir gående med sykelønn, mens man i de andre landene er mer utsatt for å bli gående arbeidsledig mens man er syk.

    Interessant. Link videre fra artikkelen:
    Empiriske studier fra Norge og andre land viser at både arbeidstakere og arbeidsgivere lar seg påvirke av økonomiske insentiver i offentlige trygdeordninger. Generøse ytelser og lav medfinansiering gir begge parter svake insentiver til å unngå sykefravær, og medvirker til at helserelaterte trygdeordninger brukes som substitutt for arbeidsløshetstrygd. Forskningsresultater fra land som har innført reformer for å redusere sykefravær og dempe tilstrømmingen til uføretrygd viser at økonomiske innstramminger og strengere kontroll virker, men at dette også fører marginale arbeidstakere med mangelfull kompetanse og mindre helseplager over på andre, midlertidige trygdeordninger og ut av arbeidsstyrken.
    Vi sykeliggjør og trygder folk som mangler kompetanse.

    Oppfølgingen av sykemeldte i Sverige er forøvrig minst like grundig som i Norge. Som personalansvarlig for sykemeldte i Sverige har jeg måttet redegjøre ovenfor Försäkringskassan om hvilke tilrettelegginger og andre planer jeg hadde for å få vedkommende tilbake i jobb snarest mulig. Det var både skriftlige skjemaer som skulle sendes inn og oppfølging på telefon om fremdriften i planen. Nokså tydelig etterlatt inntrykk av at det var mitt ansvar som nærmeste leder å løse det, i samspill med helsetjenesten og vedkommende selv.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    3.915
    Sted
    Sunnmøre
    Vi sykeliggjør og trygder folk som mangler kompetanse
    Det er nok sant, eller, som av ein eller annan grunn ikkje fiksar å stå i ein normal jobb. Det har jo med arbeidslivet også å gjera, det finst knapt «tullejobbar» der ein kan vera vagt til nytte med plagar og skavankar.

    Men, ja, at vi over heile linja gjer stadig meir av det menneskelege spektrumet til sjukdom og diagnosar, er det ikkje tvil om.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.620
    Antall liker
    3.830
    Torget vurderinger
    96
    Når vi til og med har et offisielt verb for å drive dank på statens bekostning, og enkelte har intet problem med å innrømme at de gjør det, da sier det seg selv at Norge er verdens beste land å være gratispassasjer i.


    Dette betyr på ingen som helst måte at jeg ikke unner reelt trengende mennesker stønader. Jeg var selv en slik mottaker i en 4-5 måneders periode for en del år siden. Jeg mottok både ledighetstrygd og ren sosialhjelp. Det skammer jeg meg ikke over. Siden 1989 har jeg, bortsett fra de månedene, vært i full jobb.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.620
    Antall liker
    3.830
    Torget vurderinger
    96
    Negativitet er tydligvis viktig i denne tråden naturlig nok.
    Det viktigste for enkelte i denne tråden synes å være å ha de største skylappene som de kan finne, samt å være veldig kreative når det gjelder å forsvare latsabber og unnasluntrere.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.159
    Antall liker
    5.866
    Sted
    Holmestrand
    I min tid het det overlærer, og det innga litt respekt.
    Ble sendt til ham en gang fordi kristendoms læreren ikke likte mine spørsmål ang. religion.
    Han var heldigvis ateist han óg.
    Min barneskole var besatt med stramme frøkener med tett tilknytning til både indre- og ytremisjon.
    De var ikke voldelige, men pugging av salmevers stod høyt i kurs.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    3.915
    Sted
    Sunnmøre
    samt å være veldig kreative når det gjelder å forsvare latsabber og unnasluntrere.
    Men kva gjer vi med dei, då?

    Dei som ikkje får til å «ta seg saman» same kor mykje du, modellert etter ein amerikansk drill sergeant, skrik til dei at dei må gjera det?

    Av og til er det sjølvsagt underliggjande problem (td angst eller lærevanskar) som gjev kontraproduktiv unnvikingsåtferd. Det kan av og til fiksast, og det vert ei solskinshistorie. I andre tilfelle er det nesten umogleg å finna grunnen.

    Då er spørsmålet: kva gjer samfunnet med slike?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og arbeidsgivere er sykelig opptatt av å fjerne jobber som disse menneskene kan utføre.
    Tja - det er kommer litt an på vinkling.

    I Norge er vi heldig med at vi har et veldig godt organisert arbeidsliv, med gode avtaler og gode lønninger. Men - det innebærer også at det koster veldig mye å ha ansatte i Norge - derfor blir terskelen for å komme inn i arbeidslivet høyere i Norge enn andre land.

    Hvilken jobber mener du det er arbeidsgiverne har fjernet? Manuell innkreving av bompenger? Pakke matvarer i butikk?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn