S
Slubbert
Gjest
Muslimer ser ut til å være tvunget inn i en evig offerrolle. Og det er kanskje ikke så rart i og med at ordet islam betyr underkastelse.
|
"I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion."Eit interessant spørsmål. Definere rasisme er ikkje sånn utan vidare enkelt. I Store Norske heiter det:Må man være rasist for å være mot innvandring? Finnes det ingen andre grunner, som økonomiske, kulturelle, at relativt homogene samfunn generelt er mindre konfliktfylte....? Hva legger du egentlig i å være rasist?Snikrasistene er flinke til å balansere dette, men f.eks. Helgheims holdning til innvandring;
"– Det skal svært mye til å finne noe som helst positivt ved innvandring"
"Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre". Såleis, ettersom ein ikkje snakkar om genetikk, hudfarge og opphav, er det ikkje mykje rasisme som skjer.
Men så heiter det vidare:
"Så her ser det litt annleis ut. Ein kan seie at til dømes Deffe er rasist, ettersom han påpeikar religionen Islam som ein styggedom. Men kulturen nemner han lite, og utsjånad er det vel ingen som har peika på så langt? Uansett, her er det rom for tolkningar av utsegnene til fleire. Listhaug sine sprell bør definitivt kunne diskuterast.
I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion."
Vi kan gå lenger etter Store Norske:
"Rasisme kommer til uttrykk både i ekstreme ideologier og vold og i mer hverdagslige holdninger og handlinger der folk diskrimineres på grunn av sin etniske bakgrunn. Felles for de ulike formene for rasisme er at enkeltpersoner reduseres til representanter for en gruppe."
Bomber mot moskear eller synagoger er slik typisk rasisme som spesielt nazistane er kjende for, der ein brukar vald mot ei etnisk gruppe. Mange definerer skilnaden på nazistar og facistar ved at nazistane har ideologi der dei ser visse etniske eller kulturelle grupper som mindre verd enn seg sjølve. Såleis var det mykje slikt då Jugoslavia gjekk opp i liminga, og tutsi/hutu-massakrane. Det er vel semje om at dette er fenomen ein berre finn på yste høgre. Når yste venstre tyr til vald, er det stort sett retta mot kapitalsterke, og ikkje mot etniske grupper, så langt eg kjenner til.
Dette at einskildmennesket vert sett likeverdig med "alle" innen ei gruppe, er vel det tarvelegaste av kvardagsrasisme. Eg er sikker på at til dømes Deffe hadde komme godt ut av det om han vart kjent med ein av mine grønnsaksdyrkande, jordbruksinteresserte, muslimske, syriske vener.
Så når folk må endre namnet sitt på grunn av at det kling utanlandsk, er det rasisme, ut frå at ein ikkje ser einskildmennesket, berre "muslimane" eller "bruningane".
Det er vel klart rasistisk å omtale eit folkeslag/etnisk gruppe (Israel = jødane) negativt. Tilsvarande vil langt på veg vere ovanfor arabarane. Det er likevel ein skilnad. Muslim er ein som underkastar seg islam, altså ein truande, medan ein jøde er både frå ei etnisk gruppe, som i tillegg gjerne tilhøyrer ein religion. Den jødiske kompleksiteten gjer det heile vanskeleg å vurdere. Når Israel vil annektere mesteparten av områda i Palestina, er det vanskeleg å plassere det (bortsett frå som brot på internasjonal lov, apartheidpolitikk og eit uttrykk for behov for lebensraum...)Må man være rasist for å være mot innvandring? Finnes det ingen andre grunner, som økonomiske, kulturelle, at relativt homogene samfunn generelt er mindre konfliktfylte....? Hva legger du egentlig i å være rasist?Snikrasistene er flinke til å balansere dette, men f.eks. Helgheims holdning til innvandring;
"– Det skal svært mye til å finne noe som helst positivt ved innvandring"
Det begynner å demre seg jeg. Bra.Det er vel klart rasistisk å omtale eit folkeslag/etnisk gruppe (Israel = jødane) negativt. Tilsvarande vil langt på veg vere ovanfor arabarane. Det er likevel ein skilnad. Muslim er ein som underkastar seg islam, altså ein truande, medan ein jøde er både frå ei etnisk gruppe, som i tillegg gjerne tilhøyrer ein religion. Den jødiske kompleksiteten gjer det heile vanskeleg å vurdere. Når Israel vil annektere mesteparten av områda i Palestina, er det vanskeleg å plassere det (bortsett frå som brot på internasjonal lov, apartheidpolitikk og eit uttrykk for behov for lebensraum...)
Hugs kva eg driv med. Demring er jobben min. Eg tek sjølvsagt æra for at du no er i ferd med å oppføre deg rasjonelt. Dråpen som holar ut steinen, veit du.Det begynner å demre seg jeg. Bra.Det er vel klart rasistisk å omtale eit folkeslag/etnisk gruppe (Israel = jødane) negativt. Tilsvarande vil langt på veg vere ovanfor arabarane. Det er likevel ein skilnad. Muslim er ein som underkastar seg islam, altså ein truande, medan ein jøde er både frå ei etnisk gruppe, som i tillegg gjerne tilhøyrer ein religion. Den jødiske kompleksiteten gjer det heile vanskeleg å vurdere. Når Israel vil annektere mesteparten av områda i Palestina, er det vanskeleg å plassere det (bortsett frå som brot på internasjonal lov, apartheidpolitikk og eit uttrykk for behov for lebensraum...)
Herlig, du har ånden og jeg liker deg og Dong tross alt. Selv om vi er uenige i ett og annet. Du skal bare se at jeg plutselig blir kommunist og flytter til Førde, melder meg inn i mållaget og begynner med tensing som kompensasjon for å koble svensk feighet, feminismen og sosialistisk ideologi i ett og samme ukvemsord. Forkortelser får mange på en gang til så svette blod og ta til tastaturet i affekt.Hugs kva eg driv med. Demring er jobben min. Eg tek sjølvsagt æra for at du no er i ferd med å oppføre deg rasjonelt. Dråpen som holar ut steinen, veit du.Det begynner å demre seg jeg. Bra.Det er vel klart rasistisk å omtale eit folkeslag/etnisk gruppe (Israel = jødane) negativt. Tilsvarande vil langt på veg vere ovanfor arabarane. Det er likevel ein skilnad. Muslim er ein som underkastar seg islam, altså ein truande, medan ein jøde er både frå ei etnisk gruppe, som i tillegg gjerne tilhøyrer ein religion. Den jødiske kompleksiteten gjer det heile vanskeleg å vurdere. Når Israel vil annektere mesteparten av områda i Palestina, er det vanskeleg å plassere det (bortsett frå som brot på internasjonal lov, apartheidpolitikk og eit uttrykk for behov for lebensraum...)
Jeg skal ikke blande meg inn i debatten her, men det er noen utsagn jeg finner oppsiktsvekkende:Det begynner å demre seg jeg. Bra.Det er vel klart rasistisk å omtale eit folkeslag/etnisk gruppe (Israel = jødane) negativt. Tilsvarande vil langt på veg vere ovanfor arabarane. Det er likevel ein skilnad. Muslim er ein som underkastar seg islam, altså ein truande, medan ein jøde er både frå ei etnisk gruppe, som i tillegg gjerne tilhøyrer ein religion. Den jødiske kompleksiteten gjer det heile vanskeleg å vurdere. Når Israel vil annektere mesteparten av områda i Palestina, er det vanskeleg å plassere det (bortsett frå som brot på internasjonal lov, apartheidpolitikk og eit uttrykk for behov for lebensraum...)
Jøder er en etnisk gruppe og en rase (selv om dette er et litt flytende begrep), men det er sammensauset med religion også. Men ikke alle jøder er religiøse og "tilhører" jødedommen. Det er mange ateistiske jøder, og mange som er som julaftenkristne. De ser mer på kultur og skikker som som noe de har til felles selv om de driter i guder og støvete bøker.
De er vel mer en "klan" på en måte, og et folk, med sine særegenheter.
Israelere her jo heller ikke synonymt med jøder. Jeg har lite sans for at statsborgerskap skal defineres av etnisitet eller religiøst medlemskap. Jeg er litt John Lennon her som ønsker en verden fri for religion.
For religion er jo det som brukes som politisk verktøy for å rettferdiggjøre territorial ekspansjon. Dette har menneskeheten slitt med fra tidenes morgen. Kamp om landområder for sine. Jeg liker ikke Israel som konsept fordi ingen har rett på noe som helst basert på sin identitet. Jeg liker ikke jødedommen annet enn som et kulturelt og historisk fenomen, men den er tross alt en av de mest sympatiske fordi den ikke er smittsom og forkynnende men eksklusiv. De der med lange krøller og brei hatt kan du få gratis, men sekulære jøder som bor over hele verden er likendes folk.
Jeg kan bli muslim om jeg vil, men jeg kan ikke bli jøde. (selv om jeg begynner å tilbe Jahve og fordype meg i Toraen). Ikke får jeg automatisk rett til å bosette meg i Israel heller om jeg konverterer til jødedommen. Til det kreves bloodline.
Men kristendom, satanisme, scientologi, Islam og Church of Bacon er samme greiene. Det er kanskje noe du ble påtvunget som liten men ikke noe du er.
Jeg er med på den. Men om det ikke fines raser så kan det heller ikke finnes rasisme. Så du fratar de venstreradikale et våpen med å avrasifisere mennesker. Ikke at det er et onde.Jeg skal ikke blande meg inn i debatten her, men det er noen utsagn jeg finner oppsiktsvekkende:
Måten du bruker en typologisk raseinndeling slik det var vanlig under raselæren er ikke lengre akseptert vitenskapelig, og rasebegrepet har blitt misbrukt ideologisk og politisk. Det finnes heller ingen allmenne kriterier for inndeling av mennesker i raser. Genetisk sett er det lite som tilsier at det er store nok forskjeller mellom dagen mennesker til å definere dem som ulike raser, og man snakker derfor om genetisk variasjon og mangfold i dagens menneskeart.
Greit nok.Etnisitet er ikke et nytt og moderne begrep for rase. Etnisitet defineres sosialt og kulturelt, ved at en gruppe mennesker selv mener at de skiller seg fra andre gjennom bestemte kulturelle særtrekk og som også blir oppfattet som en særegen gruppe av omgivelsene.
For å være en ekte jøde må din din mor ha vært en, om jeg har forstått dette riktig så om ikke genetikk så blodlinje.Jøder er derfor heller ingen rase, og forskningen viser stor genetisk variasjon mellom jøder. Det er finnes egne etniske inndelinger av jødene med et stort mangfold kulturelt og sosialt. Forskning har avdekket at noen grupper ikke deler genetisk arvemateriale fra oldtiden, mens andre gjør det i varierende grad. Om man tar i bruk begrepet "etnisitet" vil det omhandle en forestilling om å tilhøre et bestemt folk med et felles opphav, en diaspora og religiøse forestillinger.
Jeg tviler litt på at om jeg plutselig konverterer til judaismen så er jeg betinget til automatisk opphold og statsborgerskap i Israel. .. men ok hvis du vet bedre og kan vise til fakta så tar jeg feil.Det kreves ingen blodslekt for å få israelsk statsborgerskap. Det kan oppnås gjennom å ha jødiske foreldre eller å ha konvertert til jødedom. Man kan også få statsborgerskap gjennom ekteskap med en israelsk statsborger, eller har hatt bosted i Israel i fem år samt kan grunnleggende hebraisk og frasier seg andre statsborgerskap.
Påstanden om rasisme er det ikke hold i, fordi rasister fremholder at det er raser, eller distinkte etniske forskjeller som blir trukket frem som negative. Et moderne argument er at man bruker ulike sider ved kultur eller bestemte generaliserte trekk som negativt og dysfunksjonelt for samfunnet. Dagens rasister forsøker å omgå at de mener noen mennesker er bedre enn andre, og gjerne er mer kulturelt høyverdige, utfra en påstått bakgrunn i rase eller etniske trekk. I dag kan man snakke om etnisk diskriminering, som i seg selv ikke trenger bygge på forestillinger om bestemte menneskeraser, men på grunnlag av andre særtrekk slik som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion.Jeg er med på den. Men om det ikke fines raser så kan det heller ikke finnes rasisme. Så du fratar de venstreradikale et våpen med å avrasifisere mennesker. Ikke at det er et onde.
Greit nok.
For å være en ekte jøde må din din mor ha vært en, om jeg har forstått dette riktig så om ikke genetikk så blodlinje.
Jeg tviler litt på at om jeg plutselig konverterer til judaismen så er jeg betinget til automatisk opphold og statsborgerskap i Israel. .. men ok hvis du vet bedre og kan vise til fakta så tar jeg feil.Det kreves ingen blodslekt for å få israelsk statsborgerskap. Det kan oppnås gjennom å ha jødiske foreldre eller å ha konvertert til jødedom. Man kan også få statsborgerskap gjennom ekteskap med en israelsk statsborger, eller har hatt bosted i Israel i fem år samt kan grunnleggende hebraisk og frasier seg andre statsborgerskap.
Jeg er helt åpen for å ha misforstått noe her, men jeg er ikke overbevist ennå.
Alle mennesker er forskjellige og uansett hvordan man måler det så er det noen som er bedre enn andre i et eller annet. Det er da ikke kontroversielt. Da hadde ikke konkurransesport kunne eksistert.Påstanden om rasisme er det ikke hold i, fordi rasister fremholder at det er raser, eller distinkte etniske forskjeller som blir trukket frem som negative. Et moderne argument er at man bruker ulike sider ved kultur eller bestemte generaliserte trekk som negativt og dysfunksjonelt for samfunnet. Dagens rasister forsøker å omgå at de mener noen mennesker er bedre enn andre, og gjerne er mer kulturelt høyverdige, utfra en påstått bakgrunn i rase eller etniske trekk. I dag kan man snakke om etnisk diskriminering, som i seg selv ikke trenger bygge på forestillinger om bestemte menneskeraser, men på grunnlag av andre særtrekk slik som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion.Jeg er med på den. Men om det ikke fines raser så kan det heller ikke finnes rasisme. Så du fratar de venstreradikale et våpen med å avrasifisere mennesker. Ikke at det er et onde.
Greit nok.
For å være en ekte jøde må din din mor ha vært en, om jeg har forstått dette riktig så om ikke genetikk så blodlinje.
Jeg er helt åpen for å ha misforstått noe her, men jeg er ikke overbevist ennå.
Angående adgangen til å bli israelsk statsborger: https://www.mfa.gov.il/mfa/aboutisrael/state/pages/acquisition of israeli nationality.aspx
Ja gjerne det, men der er ikke så viktig. Litt som Betamax vs VHS. Nynorsk er nok litt som skotsk for engelskmenn, akseptabelt men litt eksentrisk. Men hva synes du om arabisk som tvunget sidemål da.. det kan fort bli realiteten om noen år om vi roter det til for oss.Skal vi droppe nynorsken til fordel for bokmål?
Se der ja, Navarsete har tatt bolig i Steffensen^ Det begynner å bli en stund siden Navarsete hadde en finger med i noe som helst.
Roy Steffensen er fra Kvitsøy.....
Man kan jo også nevne at Kvitsøy ikke har noe med fergefri E39 å gjøre, det er/var planlagt en liten avstikker til øya fra tunnelen på E39 under Boknafjorden, det er den avstikkeren som nå er kanselert.Kvitsøy er/var en del av fantasiprosjektet E39. Om en jernbane i nord er fantasi, så må fergefri E39 være NNB^3....
Hva blir det, åtte mill pro pers?Her holdt det på å gå galt, men Statens Vegvesen avlyser kontrakten etter at budsjettet på 3-3,5 milliarder sprekker med en milliard. Prosjektet er endel av Rogfast.
Kvitsøy-kontrakten ble av Vegvesenet estimert til 3–3,5 milliarder kroner. Det skal, ifølge kontrakten, bygges 20 kilometer tunnel, to ventilasjonssjakter på ti meter i diameter som skal 250 meter ned fra Kvitsøy til hovedløpene. I tillegg skal det bygges en fire kilometer veg i dagen og fem bruer på Kvitsøy.
Og hvor mange mennesker bor det på Kvitsøy? Ca. det samme som i en blokk på Tveita. Hele 542 stk. Ifølge Wikipedia.... Her var det altså opprinnelig politisk vilje til å bruke 3500 millioner kroner, har Navarsete hatt en finger med i spillet mon tro?
Det mest rasjonelle ville vel vere at alle gjekk over til mandarin.....Mye på en gang så vi får ta det litt om litt.
Ja gjerne det, men der er ikke så viktig. Litt som Betamax vs VHS. Nynorsk er nok litt som skotsk for engelskmenn, akseptabelt men litt eksentrisk. Men hva synes du om arabisk som tvunget sidemål da.. det kan fort bli realiteten om noen år om vi roter det til for oss.Skal vi droppe nynorsken til fordel for bokmål?
Vi bør velge en av dem, norsk eller nynorsk, spiller ikke så stor rolle hvilken men splittelsen er til ulempe. Egentlig hadde jeg foretrukket at vi alle gikk over til engelsk men det er nok ikke populært nok til å få gjennomslag.
Ja du har rett her. Jeg er enig.Vi bør skrive korrekt norsk, uansett språkføre.
Vi bør velge en av dem, norsk eller nynorsk, spiller ikke så stor rolle hvilken men splittelsen er til ulempe.
Vi bør velge et av dem, norsk eller nynorsk, spiller ikke så stor rolle hvilket, men splittelsen er til ulempe.
Gitt forenklingen av det lokale språket etter påvirkning fra nedertysk er sjansen for å velge rett kjønnsform for substantivet språk sterkt forbedret (1/2) og det er derfor overraskende at skribenten valgte felleskjønnformen fremfor intetkjønn, som er det korrekte. En nynorskskribent som gjetter på tilsvarende vis har tre grammatiske kjønn å velge mellom og dermed kun 1/3 sjanse for å gjette rett.
Standarisering er som oftest av det gode. Spesielt når det kommer til språk. Vi burde ha et felles språk, gjerne Samnorsk, det er ikke så viktig hva vi bestemmer oss for. Det er nok rom til å være særegen gjennom dialektbruk.Det mest rasjonelle ville vel vere at alle gjekk over til mandarin.....Mye på en gang så vi får ta det litt om litt.
Vi bør velge en av dem, norsk eller nynorsk, spiller ikke så stor rolle hvilken men splittelsen er til ulempe. Egentlig hadde jeg foretrukket at vi alle gikk over til engelsk men det er nok ikke populært nok til å få gjennomslag.
Er elles skuffa over dette innlegget, då det tyder på at du går inn for einsretting når det gjeld språk. Då er ikkje vegen lang til å forby politisk usemje, tvungen maodress og 1984. Og universelt EU-medlemsskap.