Høyttalere Hva gjør man når oppgradering blir for dyrt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, nøytral. Det er ikke noe feil der, eller med Dynaudioene. Det er bare jeg som er så kresen :oops:....
    Det høres ut som et par gode Sonus Faber kan være noe for deg. Hvis du har neutralt forsterkeri og ikke opplever magi med dine Dynaudio er det kanskje salg som er det riktige. Da håper jeg du først har prøvd et par forskjellige forsterkere på de. Mvh Erik
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har drøssevis med innspillinger med saksofon. De fleste får ikke med kropp og bunn i lyden, det låter mest flis og munnstykke/rør.
    Endelig en som sa det rett ut. Jeg opplever også at de fleste innspillinger med saksofon låter slitsomt. Mange fra 60 tallet som høres mer naturlig ut.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Endelig en som sa det rett ut. Jeg opplever også at de fleste innspillinger med saksofon låter slitsomt. Mange fra 60 tallet som høres mer naturlig ut.
    Ja en kan ikke alltid skylde på HT eller innspillinger
    Kilden er jo super viktig , den må ha både gain og drive abilety i for hold til hva den skal interface
    Selv om Cd /digital har blitt bedre så synes jeg enda de ikke over kjører en påkostet analog rigg" i sammenlikning .Det itilfeller der jeg har både CD og LP .Jeg har lyttet til en del gamle 80-90 tall LP jeg har som og ligger på U tube ,,,rett og slett for j,,, li dårlig kvalitet

    Selv for tiden bruker av en støy svak nos dac og invertere med 6 dB filter 100kHz synes jeg at mye av musikken strømmer renere og mer naturlig ,enn sampled og filtered mode, da spesiellt med tanke på akustiske instrumenter ,,,,, hos meg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.480
    Torget vurderinger
    2
    Selv om det er veldig begrenset med målinger der og de burde absolutt ha hatt f.eks horisontal polar i tillegg, så er det glimrende å se hvordan det måles on-axis og se hvor mange dyre høyttalere bli fullstendig avkledd.

    Her er en god en. Nemlig Kef Blade Meta. Ingen overraskelse heller.
    Vis vedlegget 867853
    Jeg velger også bort ting med stygg frekvens gang, MEn Det pussige er at jeg overhodet ikke likte lyden aV den KEF høytaleren med så pen rett frekvensgang , den låt bare rart/feil i vokalen Og mellomtone. Kanskje jeg har feilreferanse, men den dyre Marten som som stod ved siden av i samme rom låt mye bedre. Vet jeg har alderssvekket hørsel osv , så det kan ha noe å si.. men min egen Revel og Audio Physic har også pen frekvensgang jeg ville ikKE byttet de mot KEF Blade .Rare greier den hørselen..
    Dette målte jeg på KEF på en låt


    76580BE6-2234-4068-A3A9-1BF5542090F0.jpeg

    Samme låt hjemme på høyttalere til 20k
    94C8B403-B9C2-462C-AB7C-803270838CB5.jpeg
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Jeg velger også bort ting med stygg frekvens gang, MEn Det pussige er at jeg overhodet ikke likte lyden aV den KEF høytaleren med så pen rett frekvensgang , den låt bare rart/feil i vokalen Og mellomtone. Kanskje jeg har feilreferanse, men den dyre Marten som som stod ved siden av i samme rom låt mye bedre. Vet jeg har alderssvekket hørsel osv , så det kan ha noe å si.. men min egen Revel og Audio Physic har også pen frekvensgang jeg ville ikKE byttet de min KEF Blade om jeghadde fått det gratis en gang. Rare greier den hørselen..
    Dette målte jeg på KEF på en låt


    Vis vedlegget 867896
    Samme låt hjemme på høyttalere til 20k
    Vis vedlegget 867897
    Frekvensrespons er bare en ting. Det er langt med man må vurdere. Ikke sikkert f.eks de sidemonterte elementene slår så godt ut på sammenheng. Dessuten er høyttalerne ganske smal og vil ikke holde direktiviteten konstant spesielt langt ned i frekvens. På diffraksjon vil derimot en slik høyttaler score godt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Endelig en som sa det rett ut. Jeg opplever også at de fleste innspillinger med saksofon låter slitsomt. Mange fra 60 tallet som høres mer naturlig ut.
    Ben Webster for eksempel. Eller denne, glimrende saksofon lyd!

     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan opplever du denne saksofonen?
    Slik skal saksofon høres ut. Nydelig låt og innspilling, resten av blåserekka lå pent i bakgrunnen. Typisk fant jeg ikke denne på Qobus. Må skaffe den på andre måter. Kanskje vinyl til min nyinnkjøpte Clearaudio platespiller? Må være over 30 år siden sist jeg kjøpte en LP. Takk for tips, Flagebog.
    Jeg har noen eldre CDer med Ben Webster, de har samme raspende, naturlige saksofonlyden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.493
    Antall liker
    35.378
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Endelig en som sa det rett ut. Jeg opplever også at de fleste innspillinger med saksofon låter slitsomt. Mange fra 60 tallet som høres mer naturlig ut.
    En relatert observasjon: Styr unna samlealbum som har «audiophile» i tittelen, type «audiophile voices», «audiophile jazz» og lignende. I de fleste tilfeller har noen remastret ved å skru opp diskanten altfor mye, og deretter kjørt hele greia gjennom en kompressor. Smak og behag, men for mine ører låter slikt pyton. (Det virker som en utbredt oppfatning at «audiofile» er nokså lettlurte.)

    Nå var det vel ikke platetips trådstarter spurte om, men for mine ører er det langt bedre å sette på f eks Music for a While, «Graces that Refrain», og skru opp volumet sånn passe slik at vokal og instrumenter får samme volum som om de hadde stått i stua. Selv juniors punkerkompiser brukte den som lydreferanse.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg velger også bort ting med stygg frekvens gang, MEn Det pussige er at jeg overhodet ikke likte lyden aV den KEF høytaleren med så pen rett frekvensgang , den låt bare rart/feil i vokalen Og mellomtone. Kanskje jeg har feilreferanse, men den dyre Marten som som stod ved siden av i samme rom låt mye bedre. Vet jeg har alderssvekket hørsel osv , så det kan ha noe å si.. men min egen Revel og Audio Physic har også pen frekvensgang jeg ville ikKE byttet de mot KEF Blade .Rare greier den hørselen..
    Dette målte jeg på KEF på en låt


    Vis vedlegget 867896
    Samme låt hjemme på høyttalere til 20k
    Vis vedlegget 867897
    Ikke rart du opplevde det slik når rommet du hørte Blade i fører med seg så mye ekstra energi nedover :oops:
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Ikke rart du opplevde det slik når rommet du hørte Blade i fører med seg så mye ekstra energi nedover :oops:
    Godt poeng. Ser nå at det er 10 dB linjer på y-aksen. Så her det ca. 30 dB i forskjell fra diskant til deler av mellombassen. Veldig mørk og tung respons og sikkert solide resonanser i tidsdomenet.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hvis oppgradering blir for dyrt, spørs det.
    Kanskje slå seg til ro med det man har og prøve å kose seg så godt det lar seg gjøre - selv om man er kresen.
    Rane en bank? Njæ....
    Låne penger? Njæ.....
    Bytte hobby? Njæ....
    La anlegget få ny eier? Njæ....

    :giggle:

    mvh
    Proffen
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ben Webster for eksempel. Eller denne, glimrende saksofon lyd!
    [/QUOT]
    Takk for tips til musikk med god saksofonlyd. En del skriver at vi må kose oss med musikk uansett innspillingskvalitet. For meg er det slik at jeg ikke lenger orker å høre på dårlige innspillinger, blir sliten i ørene. I bilen eller fra en BThøyttaler går det stort sett bra på moderat volum. Forleden plukket jeg opp en cd med Dance with a stranger fra den lokale gjenbruksstasjonen. Koste meg med musikken på høyt volum hele veien hjem. Nok en påminnelse hvor dårlig DAB er. Men nå er jeg helt OT.
    Noe må vi jo finne på i denne tråden, synes det er mange nyttige innlegg. Vet ikke om TS blir noe klokere.
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Her kan det være noen tips både for nybegynnere og viderekommende fra Stereo+


    Bodil Niska låt bra🎷😉
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn