Hva gjør jeg feil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Sliter med å finne rett sted å poste denne, men trenger innspill på hva jeg gjør feil. Har nå i mange år prøvd å få til en god lyd/bilde opplevelse men får det aldri til å sitte.
    Når jeg pusset opp prøvde å gjøre dette mtp å finne et kompromiss mellom min bedre halvdels ønsker og mine egne.
    Klarte i det minste å få til en løsning der høyttalerne står ca midt i rommet og det er godt med plass rundt.
    Kort om rommet/anlegget
    Rommet totaltsett er ca 8x8 mtr åpen løsning
    Tv og anlegg står inntil en vegg ca midt i rommet, selve veggen bygde jeg selv og inneholder 20cm rockwool og masse stendere. Den er kledd med finer på begge sider som er både spikret og limt. Undergulvet er sponplater som er skrudd, i tilegg ligger det ca 3cm avrettningsmasse over. I tilegg har jeg lagt silencio plater før jeg la på parketten.
    Har klart å grine meg til noen lydplater både bak sofaen og på veggen der tven står.
    Har også et svært persisk teppe på 3x4mtr som en gedigen lounge sofa står på. I etasjen er det også to andre tepper på 2x3 mtr hver i tilegg til et persisk teppe på kjøkkenet 1x3mtr
    Alle veggene har 20cm isolasjon og dobbel gips, taket går opp til loftet så der er det 20cm. Har også lagt dobbel gips der.
    Strømmen er lagt opp på nytt og anlegget har en egen kurs.

    Anlegget består av electrocompaniet ec 4.9, ecd dac, 2x nemo, B&W 802 d og en asw 855 subwoofer. All musikk strømmes digitalt fra egen pc til dac.
    Har også diverse tweaks som nordost sort kone på forforsterker og dac, kabler av god kvalitet, høyttalere står på marmorstein

    Blir liksom ikke helt fornøyd, har prøvd mye forskjellige høyttalere, forsterkere, signalkilder etc.
    Har veldig mye vinduer som sikkert ikke gjør ting bedre. I tillegg sliter jeg med tinitus, det har hjulpet mye med de akustikk tiltakene jeg har gjort til nå mtp skarpheten. Før tepper, store sofaer og lydplater var det voldsomt etterklang og jeg slet med skarp diskant.

    Det jeg sliter spesielt med er posisjonering av instrumenter og hva jeg vil kalle engasjement. Er noen ganger det sitter skikkelig, men som oftest så er det meeeh.
    Rommet blir liksom ikke fylt med musikk, det er veldig lett å høre at det kommer fra høyttalerne og jeg får ikke noe god følelse av lydbilde midt i mellom høyttalerne

    Er det noen som har forslag til hva jeg kan teste for å bedre opplevelsen? Har vurdert å forlenge veggen slik at begge høyttalere har lik bakvegg. Har prøvd å flytte alt mot venstre og ha det likt på begge sider, men ingen forskjell slik jeg kan høre
     

    Vedlegg

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke prøvd, tror du den reflekterer såpass mye at det blir veldig merkbart?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Ville kanskje ha snudd oppsettet, sette høyttalerne nærmere veggen og sofa midt på gulvet der høyttalerne er. Det er utrolig hvor mye det kan hjelpe å få mer luft bak lytte plass om det er mulig.
    Ellers så hjelper det alltid med to subber istedet for en for jevnere frekvens gang og deling imot høyttalere. Kanskje bare rett og slett vurdere hele oppsettet på nytt og plassering. Kan være alt fra fase og kanselleringer på enkelte frekvenser ute og går her. Et symmetrisk rom og plassering er også enklere å få kontroll på.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Mitt råd er å gi deg selv, gjerne med hjelp fra en kamerat, total møbleringsfrihet en helg. Forsøk flest mulig plasseringer av høyttalerne, også de som er uaktuelle i forhold til annen bruk og interiør. Poenget er å finne ut om det er mismatch mellom rom/plassering og høyttalere eller om problemet ligger annet sted. Ville kanskje også startet med å koble bort sub, bare for å jobbe med færre parametre i starten.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Dobbel gips alle steder, plassering av høyttalere tett på vegg og masse vinduer er ikke akkurat oppskrift for god lyd .... Personlig tror jeg høyttalerne må lenger ut på gulvet, evt fjern veggen bak TV-en så er du på god vei. Har selv høyttalere og tv et sted uten vegg bak, kjempelyd, men jeg har ikke gips på veggene heller .... Mykest mulig vegger, tak, gulv hjelper en del, det er min erfaring .... Kan ikke si jeg har hørt høyttalere spille særlig bra som står tett noen vegger, hverken lettvegger eller betongvegger. ;)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.480
    Antall liker
    15.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Dette blir bare spekulasjon, men jeg lurer på om den ”lettveggen" kan påvirke negativt da den deler rommet og ikke dekker tilstrekkelig nok bak høyttalerene. Kan fungere som en gigantisk sperre for lydbølgene (stopper på baksiden av veggen). Ellers så er jeg enig i de forslagene som allerede er foreslått. Lykke til!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Litt flisespikkeri: Om en vegg er lettvegg eller ei har ikke med vekt å gjøre, det avhenger om den har bærende funksjon eller kun er romdelende. Sånn for ordens skyld. https://snl.no/lettvegg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Har ikke prøvd, tror du den reflekterer såpass mye at det blir veldig merkbart?
    Som du allerede ser vil du få mange ulike forslag. Ut i fra at du påpeker spesielt dette med posisjonering og lydbilde mellom høyttalere, og det at det er en enkel test, ville jeg ha prøvd det først. Posisjonering handler som oftest om problemer med refleksjoner, ofte mellom høyttalerne.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Du kan også prøve å selge Nordost sort kone og marmor platene, og bytte dem i eks. miniDSP 2x4hd for å kjøre "riktig" integrering mellom sub/høyttalere.
    Ikke sikkert at dette er den ultimate oppskrift, men billig å teste ut.

    Jeg har opplevd overraskende positiv oppgradering med nevnte tweak i mitt stueanlegg.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.480
    Antall liker
    15.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Litt flisespikkeri: Om en vegg er lettvegg eller ei har ikke med vekt å gjøre, det avhenger om den har bærende funksjon eller kun er romdelende. Sånn for ordens skyld. https://snl.no/lettvegg
    Dette er ditt felt, men trådstarter skrev ”selve veggen bygde jeg selv og inneholder 20cm rockwool og masse stendere. Den er kledd med finer på begge sider som er både spikret og limt." Vet ikke hva dette defineres som?;)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Du skriver ikke noe om det, men jeg antar at du har utforsket ulik vinkling på høyttalerne?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Prøv deg litt frem med en plasseringskalkulator: http://noaudiophile.com/speakercalc/ Den vil hjelpe deg med å isolere anlegget fra rommet og plassere lytteposisjonen optimalt.

    Jeg bruker "Rule of Thirds" versjonen selv når jeg skal finlytte – ellers står høyttalerne 30 cm fra veggen til vanlig, av praktiske årsaker.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Her var det mye tips
    Jeg har prøvd forskjellige plasseringer før oppussing, da var ikke rommet helt likt men fikk et lite intrykk.
    Er nok som noen er innpå kanskje problem med bølge/bølgelengde ift dagens plassering.
    Kan jo godt flytte høyttalerne lenger ut på gulvet, men da er jeg redd jeg blir sittende for nærme. Avstand fra lettvegg til bakvegg er 4mtr.
    Kunne jo godt ha fjernet hele veggen, men på baksiden er det en trapp som naturligvis må ha rekkverk, samt en pipe som jeg ikke får gjort noe med.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du skriver ikke noe om det, men jeg antar at du har utforsket ulik vinkling på høyttalerne?
    Hei, tenker du på ulik vinkling av den enkelte høyttaler? Isåfall nei
    Jeg har prøvd å holde avstand fra senter av diskanter og til lytteposisjon samt i mellom høyttalerne så lik som mulig (likebeint trekant). Trodde liksom det var det som gjaldt
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Litt flisespikkeri: Om en vegg er lettvegg eller ei har ikke med vekt å gjøre, det avhenger om den har bærende funksjon eller kun er romdelende. Sånn for ordens skyld. https://snl.no/lettvegg
    Dette er er lettvegg i utgangspunktet da takstolene er selvbærende. Valgte allikevel å sette opp en vegg der for sikkerhetsskyld da jeg jeg lagde åpen løsning i hele etasjen
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    ^Nei, jeg mener såkalt toe-in, altså hvor mye vinklet innover begge høyttalerne er.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Dette er ditt felt, men trådstarter skrev ”selve veggen bygde jeg selv og inneholder 20cm rockwool og masse stendere. Den er kledd med finer på begge sider som er både spikret og limt." Vet ikke hva dette defineres som?;)
    Det var en digresjon, helt uvesentlig, jeg vet.

    Poenget må være å teste mest mulig av det som er gratis og ikke krever ombygging, for å finne ut om utstyret samlet sett kan spille slik trådstarter ønsker. Dernest blir det, om man får godlyd, et spørsmål om man kan finne en måte å møblere og plassere på som gir både godlyd og fred på alle andre vis. Mulig man må flytte på vegger, eller bytte høyttalere, men det bør komme langt ut i prosessen IMHO. Det er en morsom øvelse å flytte høyttalerne til andre rom, det setter lyden i perspektiv og anbefales.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du kan også prøve å selge Nordost sort kone og marmor platene, og bytte dem i eks. miniDSP 2x4hd for å kjøre "riktig" integrering mellom sub/høyttalere.
    Ikke sikkert at dette er den ultimate oppskrift, men billig å teste ut.

    Jeg har opplevd overraskende positiv oppgradering med nevnte tweak i mitt stueanlegg.
    Godt forslag, men ift sub så er det på mange måter likt med og uten sub så antar at det ikke er der problemet ligger.
    Har snust litt på en trinnov e.l for romkorrigering, men denne vil vel ikke gjøre underverker heller.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ^Nei, jeg mener såkalt toe-in, altså hvor mye vinklet innover begge høyttalerne er.
    Ja dette har jeg prøvd, men innenfor rimelighetens grenser. fra 0-5 grader. Med de forrige høyttalerne (monitor audio pl300 med bånddiskant) så måtte jeg ha mere toe in.
    Er jo enkelt å prøve så kan godt prøve mer toe in for å se om dette gir noe bedre effekt
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det var en digresjon, helt uvesentlig, jeg vet.

    Poenget må være å teste mest mulig av det som er gratis og ikke krever ombygging, for å finne ut om utstyret samlet sett kan spille slik trådstarter ønsker. Dernest blir det, om man får godlyd, et spørsmål om man kan finne en måte å møblere og plassere på som gir både godlyd og fred på alle andre vis. Mulig man må flytte på vegger, eller bytte høyttalere, men det bør komme langt ut i prosessen IMHO. Det er en morsom øvelse å flytte høyttalerne til andre rom, det setter lyden i perspektiv og anbefales.
    Kan nok få med noen kompiser på dette en helg, er bare at alt er så sinnsykt tungt så blir begrenset hvor mye man orker å flytte rundt på det. Er liksom ikke helt populært å ripe opp gulvet lenger
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Dekk til TV med dyne eller liknende og lek med toe-in :) Gratis og kan tydeliggjøre posisjonering.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja dette har jeg prøvd, men innenfor rimelighetens grenser. fra 0-5 grader. Med de forrige høyttalerne (monitor audio pl300 med bånddiskant) så måtte jeg ha mere toe in.
    Er jo enkelt å prøve så kan godt prøve mer toe in for å se om dette gir noe bedre effekt
    Prøv også å vinkle høyttalerne såpass mye at aksene krysser foran lytteposisjonen, gjerne 0,5–1 m foran. Det kan redusere innvirkningen fra den reflekterte lyden og dermed rydde opp i lydbildet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Sett noen matter/håndklær eller annet under slik at du kan skli høyttalerne enkelt rundt. Og forsøk også de plasseringene som er uaktuelle. Litt av poenget er å finne ut av om anlegget kan spille (under riktige forutsetninger) slik du ønsker eller om du rett og slett har feil anlegg i forhold til egne preferanser. Det kan være nyttig å avdekke når veien videre skal stakes ut.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Generelt spørsmål til dere mer erfarne hifi-folk: I og med at høyttalerne står midt i rommet, er ikke det uheldig med tanke på kansellering, noder/anti-noder osv.? Eller er det bare lytteposisjonen som ikke skal være midt i rommet? (@Asbjørn )
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Prøv også å vinkle høyttalerne såpass mye at aksene krysser foran lytteposisjonen, gjerne 0,5–1 m foran. Det kan redusere innvirkningen fra den reflekterte lyden og dermed rydde opp i lydbildet.
    Takk, dette er "lavthengende frukt" Prøver dette og et svært pledd over tven :)

    Ang nye høyttalere så er jeg åpen for dette, men vil ikke gå ned i størrelse. Ligger vel litt i nicket mitt, men jeg liker bass. Har faktisk lett etter noe med større elementer men sliter med å finne noe. Et sett 801d hadde vært knall, men har hatt ønskes kjøpt annonse et par mnd uten noe hell.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    For kort vei til vegg både bak og ikke minst foran høytalerne. Lytteposisjon helt opptil veggen er heller ikke optimalt....
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Prøvde i starten å ha en høyttaler på hver side av veggen og dratt slik at diskanten var omtrent kant i kant med veggen. De ble ikke noe bedre.
    Kan ikke snu det 90 grader heller for da blir anlegget på kjøkkenet
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Men du kan gjøre mye rart om det bare står slik en kveld, bare for å kartlegge hvor problematikken ligger, ikke som endelig løsning.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Et tips når det gjelder vinkling av høyttalere: Jeg har med stort hell brukt en liten Bosch lasermåler. Da er det uendelig mye lettere å se om høyttalerne er likt vinklet, og du får også målt nøyaktig avstand fra hver høyttaler til lyttepos. Mvh
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    633
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Heisann.

    Mye gode råd, vil bare bygge litt videre på de som er gratis.

    Lytteposisjon. Får du bedre lydbilde om du flytter deg litt frem fra bakveggen? Prøv deg frem litt og se om lyden slipper høytalerene.

    Slik jeg tolker bildene så står høyttalerene omtrent midt i rommet, med eller uten vegg. De får med andre ord ingen drahjelp fra rommet. Vanligvis er det vi hører summen av høyttaler og rom. Det er mulig du må bruke svært mye av effekten du har for å få tilfredstillende volum. Ved greit lytte volum ville jeg beveget meg rundt i rommet og andre deler av huset og kjent på om det er mye bass og det høres svært høyt ut.

    Om du snur anlegget slik at du sitter ved lettveggen med anlegget der sofaen er nå kan du få drahjelp av rommet, men du kan samtidig ende opp å lytte midt i rommet der det er minst energi.

    Med det systemet du har presentert her burde det definitivt være mulig å få til god lyd. Ikke gi opp.!

    Lykke til

    Mvh Atle
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hadde fjerna veggen jeg og dratt sofaen en meter fra veggen. Da har man et utgangspunkt for videre jobbing i alle fall. ;)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg ville bedt/betalt litt for å få tatt en god frekvensmåling i lytteposisjonen. Man kan gjøre det selv, men man må ha utstyr, man må kunne bruke riktig og man må kunne tolke og forstå målingen. Om man bruker en tusenlapp eller 2 for å få målt skikkelig, da vil man med mye større sikkerhet kunne se hvor problemet ligger - og da blir det uendelig mye lettere å vurdere tiltak som faktisk kan nytte/gjøre en forskjell.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.345
    Antall liker
    5.819
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Generelt spørsmål til dere mer erfarne hifi-folk: I og med at høyttalerne står midt i rommet, er ikke det uheldig med tanke på kansellering, noder/anti-noder osv.? Eller er det bare lytteposisjonen som ikke skal være midt i rommet? (@Asbjørn )
    Midt i rom er ut fra mange beregningsmodeller ikke idielt med tanke på lyd nei. Her må man forvente kansellering. Jeg tror nok beste løsning er å tenke helt nytt. Det vil mest sannsynlig ikke hjelpe å bytte om plass på sofa og anlegget.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville bedt/betalt litt for å få tatt en god frekvensmåling i lytteposisjonen. Man kan gjøre det selv, men man må ha utstyr, man må kunne bruke riktig og man må kunne tolke og forstå målingen. Om man bruker en tusenlapp eller 2 for å få målt skikkelig, da vil man med mye større sikkerhet kunne se hvor problemet ligger - og da blir det uendelig mye lettere å vurdere tiltak som faktisk kan nytte/gjøre en forskjell.
    Det var ikke dumt. Forlsag til leverandør for en slik tjeneste?
    https://brekkestrand.no/ fant disse, men ser for meg dette er veldig dyrt da de typisk jobber med store prosjekter
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Siden du skriver at høyttalerne ikke forsvinner og du hører at lyden kommer tydelig fra kassene .
    Så etter min erfaring , skap så mye luft du kan rundt høyttalerne så vil man sammen med litt nøye vinkling oppnå det at de forsvinner. Dette variere jo selvfølgelig utifra ht,men de aller fleste trives ikke i nærheten av vegger.
    Men må høyttalerne stå klint intill frontvegg så hjelper ingenting uannsett hva man kaster inne med kr , om ht ikke er skapt for dette formål da.men selv da ofte med store kompromisser på holografi.
    Noen ganger kan bare 10-30 cm lengere ut utgjøre at det endres dramatisk.
    Evt små tepper under ht så man lett kan dra de godt utpå gulvet når man skal ha en lydkveld..
    plassering er etter min erfaring mere viktig enn nesten alt annet og koster ingenting.
    selv om jeg ikke har så stor stue selv så har jeg funnet et område der ca 90% av ht innom her trives.
    Og den plassen er ikke stuevennelig,men tar meg friheten innimellom og dra de ca 1,8m utpå gulvet.
    Bruker selv regelen med å dele lengden på rommet på oddetall og sette frontbaffel ca der det treffer. og det har fungert her i mange år og mange typer ht.

    Ps.! Ser nå på bildet at ene ht har litt vegg bak seg mens den andre så er det er åpent bak. De har jo da veldig forskjellige arbeidvillkår og vanskelig å se for meg de kan låte likt og skape et sammenhengende lydbilde.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Heisann.

    Mye gode råd, vil bare bygge litt videre på de som er gratis.

    Lytteposisjon. Får du bedre lydbilde om du flytter deg litt frem fra bakveggen? Prøv deg frem litt og se om lyden slipper høytalerene.

    Slik jeg tolker bildene så står høyttalerene omtrent midt i rommet, med eller uten vegg. De får med andre ord ingen drahjelp fra rommet. Vanligvis er det vi hører summen av høyttaler og rom. Det er mulig du må bruke svært mye av effekten du har for å få tilfredstillende volum. Ved greit lytte volum ville jeg beveget meg rundt i rommet og andre deler av huset og kjent på om det er mye bass og det høres svært høyt ut.

    Om du snur anlegget slik at du sitter ved lettveggen med anlegget der sofaen er nå kan du få drahjelp av rommet, men du kan samtidig ende opp å lytte midt i rommet der det er minst energi.

    Med det systemet du har presentert her burde det definitivt være mulig å få til god lyd. Ikke gi opp.!

    Lykke til

    Mvh Atle
    Tror du er inne på noe her. Feks i etasjen under nederst i trappen er det mye mere dypbass og jeg vil si lydvolum er ganske likt som rett foran høyttalerne.
    Glemte forresten å nevne at jeg har sneket inn noen bassfeller i hjørnene, men merker ikke noe forskjell.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Siden du skriver at høyttalerne ikke forsvinner og du hører at lyden kommer tydelig fra kassene .
    Så etter min erfaring , skap så mye luft du kan rundt høyttalerne så vil man sammen med litt nøye vinkling oppnå det at de forsvinner. Dette variere jo selvfølgelig utifra ht,men de aller fleste trives ikke i nærheten av vegger.
    Men må høyttalerne stå klint intill frontvegg så hjelper ingenting uannsett hva man kaster inne med kr , om ht ikke er skapt for dette formål da.men selv da ofte med store kompromisser på holografi.
    Noen ganger kan bare 10-30 cm lengere ut utgjøre at det endres dramatisk.
    Evt små tepper under ht så man lett kan dra de godt utpå gulvet når man skal ha en lydkveld..
    plassering er etter min erfaring mere viktig enn nesten alt annet og koster ingenting.
    selv om jeg ikke har så stor stue selv så har jeg funnet et område der ca 90% av ht innom her trives.
    Og den plassen er ikke stuevennelig,men tar meg friheten innimellom og dra de ca 1,8m utpå gulvet.
    Bruker selv regelen med å dele lengden på rommet på oddetall og sette frontbaffel ca der det treffer. og det har fungert her i mange år og mange typer ht.
    Skal forske litt mer på dette, men anlegget brukes til musikk/tv/film hver dag så må finne noe som fungerer i hverdagen. Har faktisk ikke tenkt at 10-30cm kan gjøre mye så har absolutt mer å gå på rundt utprøving av dette. Man skulle jo tro at man da hørte veldig stor forskjell på høyre og venstre siden høyre høyttaler står veldig fritt, mens venstre har noe vegg bak seg. Hadde håpet at de platene bak skulle jevne ut dette
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn