Står mye matnyttig om temaet på sida til
Duelund som forsket på dette i årevis. Han mener mye av problemene skyldes forstyrrelser relatert til tid:
For now I have found three major enemies: Plastics of any sort, ferromagnetic material (iron, cobalt and nickel) and paramagnetic material as ex. aluminium (there are far more of these last mentioned for you to find). These disturbances are small to invisible by normal measurements, but have detectable effects by listening. We can hear a lot more than comes forward by measuring, especially disturbances related to time seem to cause problems for our measuring equipment.
http://www.steenduelund.dk/download/kabler elektroner.pdf
Jeg får ihvertfall ganske gode resultater ved at følge hans råd så godt det kan lade sig gøre. Støy kan være positivt hvis det maskerer andre fejl.
Hifi er utvilsomt et 2-delt problem. Det ene problemet er relatert til frekvensrespons og det andre er relatert til tid.
Frekvensrespons lar seg fikse med en EQ eller litt akustiske tweaks og er jo lett å måle.
Tidsproblemene er det verre med... Problemer relatert til tid er etter min mening bl.a. oppløsning og "smekk".
Har tenkt litt på hva som menes med faselineritet i det siste. Gryphon sine konstruksjoner argumenteres tilbake til faselineritet hele veien. Det er hovedårsaken til den ekstreme båndbredden og ingen negativ feedback.
Da tenker videre: hva er det et fasekorrekt anlegg gjør bedre enn et annet?
Smekk:
1. Jeg forstår at et "smekk" i for eksempel et trommeslag i en treveis høyttaler bruker både basselementet, mellomtoneelementet og diskanten samtidig. Hvis disse kommer samtidig så oppleves slaget korrekt.
2. Dette trommeslaget ligger i begge høyttalerene, er det viktig at begge høyttalerene spiller likt for en troverdig opplevelse?
3. Hvis faselineriteten er så sårbart som det virker som, hvordan oppleves skjevheter mellom høyttalerene? Hvor likt er det mulig å få to høyttalere til å spille i et rom som ikke er 100% symmetrisk? Er dette første bud? Å ha et 100% symmetrisk rom med like tykke vegger alle veier og en dør som står i midten? Symmetrisk interiør/demping?
4. Vil man få et fasekorrekt anlegg med mindre dette er på plass?
Holografi:
1. Hvordan oppleves et fasekorrekt holografisk lydbilde? Jeg vil si at mikrofonen står ofte i midten av lyden og at sangeren beveger seg innenfor her. Alle instrumentene kommer fra et sted (mikrofonoppstilling) og man hører bevegelser rundt denne. (dybde/høyde). Lydbildet er ofte høyere jo mer korrekt det er og høyttalerene forsvinner i lydbildet.
2. Frekvensresponsen har utrolig mye å si for et holografisk lydbilde. Hvor mye påvirker peaker og dipper i frekvensresponsen det holografiske lydbildet?
Konklusjon:
1. Hvor ekstreme oppsett må man ha for å HØRE alle godsakene highend produsentene har ned av arbeid før man hører det?
2. Mange snakker om fasekorrekte kabler hvor alle frekvensene kommer samtidig til høyttalerene. Høres dette hvis ikke rom og frekvensrespons er på stell?
3. Nå finnes det ganske avanserte romkorreksjonsprogrammer på markedet. Jeg opplever at uannsettt hvor symmetrisk jeg setter opp anlegget så får jeg skjevheter i frekvensresponsen høyttalerene i mellom. Ikke store, men større enn noen kabel eller forsterker kan rette opp tror jeg.
Når jeg kjører romkorreksjonen løfter lydbildet seg opp, holografien blir tydeligere, dynamikken mer nyansert og ikke minst blir instrumentklangene mer naturlige.
Går det an å få det til uten en tidskorrigering i et slik program uten å være HELT ekstrem på rom og oppsett?
PS: Dette må ikke leses som et hifikritisk innlegg. Heller tvert imot. Er bare nysjerrig hva denne faselineriteten egentlig betyr og hva som er viktig for hva.