Hva er viktigst for deg, lyden eller bilde?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Gulvstående Atmos høyttalere også...? ;)
    Nei, Atmos er en gedigen skuffelse.....det er lagt på hylla...blir litt som 3D film......kult en liten stund.....blir historie etter kort tid......
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.112
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    1
    Har du testet ut Atmos mixene på Apple Music? Nedmixes automatisk til 5.1 på prossessoren din.

    Ikke alt er like godt mixet - men mye er veldig bra - men det beste er at nyere musikk har DR10 og høyere i stedet for ihjelkomprimert på DR5.

    Det har kommet en del og det fylles stadig på med nye mixer, nesten daglig - lytter selv nesten ikke på annet enn dette for tiden, veldig moro.

    (hehe, siterte først feil innlegg :ROFLMAO: )
    Har ingen musikkstrømmetjenester av flere forskjellige grunner, men mest for at jeg har et firesifret antall CD'er.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det kommer jo stadig vekk musikk som er mikset i Atmos, så for min del er Atmos kommet for å bli. Jeg har fire høyttalere i taket enn så lenge, så får vi se om det blir plass til fler senere.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    43 tommer i tvstua, knevegger og skråtak. Så større tv måtte ta stått lenger ut og er ikke prioritert, nå er det stereo som gjelder i tv stua. Har ikke lenger 7.1 oppsett som dominerte tvstua i mange år. Stereo oppsettet i stua er uten bilde.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Helt klart lyd fremfor bilde. Vi har fremdeles en utgammel Panasonic 42-tommers plasma-TV, men med optisk ut til anlegget blir det god lyd (veldig tydelig tale!) med bra stereoperspektiv og mer enn nok basstrøkk ved effekter. Men en ny 55- eller 60-tommers OLED hadde ikke vært å forakte.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke tilknyttet stereoanlegget:
    55" Samsung til omtrent 5000. Optisk til et par billige Argon aktive høyttalere (de har til og med Riaa).
    Har lyst å bytte høyttalerne til et par KEF LSX. Bedre taleforståelighet og musikkutbytte er håpet.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Begge deler er viktig til film, men syns det funker fint med stereo. Heller best mulig kvalitet innenfor et gitt budsjett til to kanaler, enn å vanne ut kvaliteten i fem eller flere kanaler. 55" oled, men hadde vært kult med større bilde etterhvert.
    Forresten enig, funker fint med stereo og har ikke behov for å vanne ut kvaliteten med flere kanaler selv. Sorry at jeg var så provoserende i går, det var sent og jeg var i en modus med litt for mye vin, bør holde meg for god til å legge inn unødvendige provokasjoner under "diffuse" forhold.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    viser seg faktisk at Revel bruker falske høyttalerelementer også :/
    Muligens noe av forklaringen til min misnøye av F36.

    Er nok best å bygge sjøl ja. Da vet man hva hele skiten inneholder.
    Og duger det ikke, så har man ingen andre å legge skylda på, kun seg selv å klandre/takke.

    /plopp
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Forresten enig, funker fint med stereo og har ikke behov for å vanne ut kvaliteten med flere kanaler selv. Sorry at jeg var så provoserende i går, det var sent og jeg var i en modus med litt for mye vin, bør holde meg for god til å legge inn unødvendige provokasjoner under "diffuse" forhold.
    Ikke tenk på det, no hard feelings. :) Lot meg sikkert rive med litt jeg også, og jeg hadde ikke vin å skylde på engang. ;P

    Og det er litt der jeg er nå, selv iallfall. Jeg har anlegg som er pakket ned i pappesker, men tenker at ventehøyttalerne jeg kjøpte sist må erstattes av noe bedre. Har vært på planleggingsstadiet ganske lenge nå siden jeg snart flytter, og det er vel primært det jeg har brukt HFS til en stund i det siste, orientere meg om, og eh, "berike" alle med synsinger og spørsmål om forskjellige høyttalere. :whistle::unsure::D Men lener mot stereo foreløpig, ingen tvil om det. Eller, litt tvil.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    glemte å spesifisere at det gjalt en dyrere serie. Concerta er egenprodusert fra kina går jeg utifra, men ikke SB kopier.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vedr. trådens overskrift - reflekterer litt over det at når det gjelder bilde så er alle tilsynelatende samstemte.
    Det seg være sort-nivå, fargebalanse eller -etterslep eller alt annet øyet "beviselig" ser/oppfatter på skjermen.

    Hva lyd angår - med utgangspunkt i tråder her på forumet - tviler på om to par ører oppfatter lyden likt...
    Well, kan være fordi ørene sitter på siden av hodet og får med seg refleksjoner & sånt som øynene der fremme bokstavelig talt ikke ser? Og i hvert fall ikke hører :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er noe rart med lyshastighet og lydhastighet. Ikke helt lik liksom.

    25" CRT ftw, forresten.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    Hvem f@en bryr seg om bilder.. TV er i ett rom her og musikk i et annet, men har jo en slags stereo hengt på TV da.. lyd på TV må MAn ha
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enkelte ganger blir det tydelig at AV forum gikk nedom og hjem og mange migrerete derifra :). Problemstillingen er noe jeg aldri har tenkt noe særlig. Liker musikk og film. Hobbyen her inne, for meg, er to kanaler. Det forhindrer meg ikke fra fantasere litt om et film oppsett... Pr nå alikevel 95% er to kanaler.. Resten er en reciver og noen annet til tvlyd.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Over og ut med Revel da, KEF neste gang
    Kjedelig å ha høyttalere med falske elementer. Hva er det da som lager lyd?

    Edit; Glemte trådspørsmålet. Vanskelig å si, jeg føler at begge deler bør ha et minimumsnivå før jeg finner det fristende å sitte meg ned å glo/lytte. Jeg kommer aldri til å lide meg gjennom en film som Top Gun: Maverick med en 55" samsung i dynamisk bildemodus og med de innebygde høyttalerne.
    Hadde jeg sett filmen med 77" Oled og de innebygde høyttalerne? Ja.
    Nevnte Samsung i dynamisk med skikkelige høyttalere? Nei. Øynene kan ikke blø, men ørene tåler det en stund.

    Veier jeg opp hva jeg bruker mest og har mest glede av så er nok lyd det som tar det lengste strået.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke hatt tittekasse de siste 10 årene.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Har en 65-tommer på stua med noen greie aktive høyttalere med 5" i bassrefkeks. Største problemet er egentlig bassen. Skal på sikt erstattes med selvbygg med skikkelig bass. Surround og atmos kommer dessverre aldri på tale i dette rommet pga plass og flerbruk. Hadde jeg hatt et dedikert rom hadde nok saken stilt seg annerledes. Så per nå er bilde prioritert, mest pga av praktiske årsaker og familiære kompromiss. Dvs mitt dedikerte rom fungerer delvis som hjemmestudio, og har ikke plass til bilde.

    Når det er sagt blir jeg stadig overrasket over at programmaterialet alltid trumfer mediet det blir avspilt gjennom. Jeg kan fint nyte en god film eller serie på en 15" laptop med et ok headset, eller nyte god musikk gjennom bluetooth ørepropper eller i bilen. Opplevelsen blir selvsagt bedre på et bra oppsett, men ræva film eller musikk på et bra anlegg er fortsatt ræva.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Woff

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2016
    Innlegg
    20
    Antall liker
    33
    Sted
    Oppland
    Her er absolutt LYDEN viktigst, men på en god andreplass kommer bilde! :)
    Jeg har 7 650 originale filmer på 4K, BLu-ray og DVD (tar ikke med LD nå). Dette er filmer som jeg har sett minimum en gang, de fleste har jeg sett flere ganger.
    Koser meg akkurat nå med ny forsterker; Denon AVC-X8500HA og har et høyttaler-oppsett 9.1.4 bestående av Arendal 1723 THX. Lave frekvenser får hjelp av en SVS PB16 ULTRA subwoofer.
    Dette i manne-hula her på litt over 20 kvadratmeter..Seeravstand til min gamle LG OLED65E6V er rundt 2,5 meter...

    Fatter egentlig ikke at folk snakker negativt om 3D lydformater, jeg er rimelig avhengig av å høre musikk RUNDT meg og ikke på en vegg, flatt.
    Men jeg regner med at de IKKE virkelig har opplevd god lyd i mange kanaler, en gjenganger er jo de helsikes 'lyd-plankene' som ødelegger både lyd og folks tanker om Auro 3D, Atmos og DTS-X.

    Med andre ord: ja takk, begge deler!
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    7650 filmer? Hvordan er det i dag? er type Netflix like bra som bl? lyd og bilde
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Har tv oppe i stuen, men vet ikke hvilken modell. Brukes fortrinnsvis til nyheter og noe sport. Noe helgeunderholdning og filmer blir det.
    Blide er altså ikke så viktig

    Lyd?.... jeg innbiller meg selv i hvert fall at det er viktig.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg er lyden viktigst, og har egentlig alltid vært det!

    Spilte musikk fra VHS på 21 tommer TV, ut på 2 kanaler via stereoanlegget, og den gangen var lyden viktig.
    Har fortsatt en del musikk på DVD og blu-ray, i tillegg til Band of brothers og Pacific på blu-ray, uten god lyd på dette hjelper det lite med et fantastisk bilde fra OLED-skjerm.
    DVD blir best oppskalert på TV, min Oppo gjør ingen mirakler der.

    Bruker også Netflix og Apple TV+, og det gir ihvertfall god nok lyd hos meg, siden jeg bor i leilighet og ikke spiller på «referansenivå».
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Fatter egentlig ikke at folk snakker negativt om 3D lydformater, jeg er rimelig avhengig av å høre musikk RUNDT meg og ikke på en vegg, flatt.
    Men jeg regner med at de IKKE virkelig har opplevd god lyd i mange kanaler...
    Når de 6 første kanalene styres til "store nok" høyttalere......så dekkes KRINGLYDEN tilnærmet 100% (y)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.072
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En filmopplevelse er ikke det samme uten god lyd - så ja takk begge deler. Men, jeg klarer meg med to kanaler.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Lyden. Jeg er litt filmnerd og har sett mye rart, men film er likevel ikke viktigere enn at lyden forblir i stereo. En gang i tiden så jeg Apokalypse Nå! på 17" skjerm men på en bra anlegg. Jeg hørte helikoptere i god tid før jeg så dem.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Her er absolutt LYDEN viktigst, men på en god andreplass kommer bilde! :)
    Jeg har 7 650 originale filmer på 4K, BLu-ray og DVD (tar ikke med LD nå). Dette er filmer som jeg har sett minimum en gang, de fleste har jeg sett flere ganger.
    Koser meg akkurat nå med ny forsterker; Denon AVC-X8500HA og har et høyttaler-oppsett 9.1.4 bestående av Arendal 1723 THX. Lave frekvenser får hjelp av en SVS PB16 ULTRA subwoofer.
    Dette i manne-hula her på litt over 20 kvadratmeter..Seeravstand til min gamle LG OLED65E6V er rundt 2,5 meter...

    Fatter egentlig ikke at folk snakker negativt om 3D lydformater, jeg er rimelig avhengig av å høre musikk RUNDT meg og ikke på en vegg, flatt.
    Men jeg regner med at de IKKE virkelig har opplevd god lyd i mange kanaler, en gjenganger er jo de helsikes 'lyd-plankene' som ødelegger både lyd og folks tanker om Auro 3D, Atmos og DTS-X.

    Med andre ord: ja takk, begge deler!
    Bra samling, og enig i at 3D lyd er ekstremt viktig (jeg er en del ganger litt frustrert over manglende fokus på dette fra de som gir ut filmer til hjemmemarkedet). Vanligvis er surround lyden veldig bra; bruk av takhøyttalere er ofte en ettertanke som egentlig ikke er gjort skikkelig - heldigvis begynner dette å bli bedre.

    Skjermbilde 2022-06-06 kl. 21.47.05.png
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Innrømmer jeg har i dedikerte kino-rom med ørten høyttalere spredd rundt omkring på vegger og i tak - opplevde det som stressende slik at jeg ble sittende og høre etter hvor ting skjedde - men bevares kan dette trenger "belæring & erfaring" som så mye annet på denne jord. Dvs. jeg skal aldri lære meg å drikke lettøl :ROFLMAO:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Eksempel på filmutgave jeg har sans for - 3D bilde & Atmos lyd. Passer veldig godt for en slik spektakulær film.



    Alkoholholdig fludium & snacks anbefales ved siden av.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Eksempel på filmutgave jeg har sans for - 3D bilde & Atmos lyd. Passer veldig godt for en slik spektakulær film.



    Alkoholholdig fludium & snacks anbefales ved siden av.
    Siden jeg ikke har 3D støtte på TV lengre, så har jeg begynt å fase disse ut av samlingen min. Har kun denne filmen i UHD bluray med Atmos - må innrømme at jeg faktisk ikke har sett den ennå 😇
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Siden jeg ikke har 3D støtte på TV lengre, så har jeg begynt å fase disse ut av samlingen min. Har kun denne filmen i UHD bluray med Atmos - må innrømme at jeg faktisk ikke har sett den ennå 😇
    Luc Besson filmet den med 3D i tankene - så kanskje det dveles noe på visse ting som ikke virker særlig fornuftige, men skal ikke være noe problem.

    Tenker på listen din i et par innlegg over - filmen A Ghost Story - den hadde jeg veldig sans for, annerledes og kul.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    3d er vel rimelig ut ja.. var det noensinne inn? Så 4-5 filmer på kinoen i 3D og etter det gadd jeg ikke... plagsomt rett og slett.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja, dessverre er det over & ut for 3D blu ray for øyeblikket.

    Men jeg har klart å handle på meg ca 400 stk som jeg stadig nyter, jeg synes det er fantastisk og en solid positiv økning i opplevelse av de fleste filmer.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fatter egentlig ikke at folk snakker negativt om 3D lydformater, jeg er rimelig avhengig av å høre musikk RUNDT meg og ikke på en vegg, flatt.
    Men jeg regner med at de IKKE virkelig har opplevd god lyd i mange kanaler

    Fatter egentlig ikke at enkelte har så vanskelig for å akseptere at noen har helt andre preferanser enn dem selv, i den grad at de finner det nødvendig å mistenkeliggjøre eller avskrive erfaringsgrunnlaget til dem som føler ting annerledes.

    Det bunner vel i usikkerhet antar jeg, eller kanskje bare et fravær av evne til å godta at ens egne preferanser ikke er almengyldige og best, alltid.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hvis man lytter en del til musikk på dvd, blu ray osv - så bør man være obs på at stereosporet som regel er av dårligere kvalitet enn surroundsporet.

    Jeg laget til og med en tråd her inne for å finne noen gode konserter på disc med bra stereolyd - det ble veldig vanskelig, selv om jeg sjekket flere hundre discer. Surroundpsoret var derimot bra på nesten alle.

    Jeg har ikke sjekket for film, tviler på at samme problem finnes der - er vel mest musikk som er rammet av The Loudness War.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hvis man lytter en del til musikk på dvd, blu ray osv - så bør man være obs på at stereosporet som regel er av dårligere kvalitet enn surroundsporet.

    Jeg laget til og med en tråd her inne for å finne noen gode konserter på disc med bra stereolyd - det ble veldig vanskelig, selv om jeg sjekket flere hundre discer. Surroundpsoret var derimot bra på nesten alle.

    Jeg har ikke sjekket for film, tviler på at samme problem finnes der - er vel mest musikk som er rammet av The Loudness War.
    Apropos dårlig lyd: Det er ganske mange filmer (Netflix, DVD) hvor talesporet har altfor lavt volum i forhold til omgivelses- og bakgrunnslyder. Kan det skyldes en dårlig nedmiksing av flerkanalslyd til stereolyd?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Apropos dårlig lyd: Det er ganske mange filmer (Netflix, DVD) hvor talesporet har altfor lavt volum i forhold til omgivelses- og bakgrunnslyder. Kan det skyldes en dårlig nedmiksing av flerkanalslyd til stereolyd?
    Det kan det nok være, jeg har ikke særlig erfaring med stereospor på film til streaming & discer. Men talesporet er veldig lavt på en del filmer i surround.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn