OMF skrev:
HåkonN skrev:
Hva skjer med små rørforsterkere når de presses? Det komprimerer lyden dynamisk og kutter de aller kraftigste transientene slik at smådetaljene kommer bedre frem. Kan det være derfor rørforsterkere oppfattes som detaljerte? At mange hevder de får mer "tilstedeværelse" med rørforsterkere?
Og en rørforsterker på 50W klipper like mye som en klasse A/B forsterker på 50W, det er bare at sistnevnte høres horibelt ut når det klipper. Spiller en relativt høyt (90db+) på en middels tungdreven høyttaler, med en veldig dynamisk innspilling skal det sannelig en kraftig forsterker til for unngå klipping av de aller høyeste transientene. Klipping vil også bidra til at utklingingen til en tone kommer bedre frem, noe som kan oppfattes som lydmessig gunstig.
Tror alle disse faktorene kan medvirke til at små rørforsterkere blir oppfattet som "magiske", "levende" og med en egenart i lyden. Ikke minst er det mange som oppfatter de som kraftigere enn klasse A/B teknologien (noe de naturligvis ikke er - en watt er en watt per definisjon).
Så da er 1 million kroner spørsmålet som følgende; er det ikke litt selvmotsigende med enorme rørforsterkere?
Min personlige oppfatnign er at folk som bruker rørutstyr - ofte spiller litt lavere, og når man spiller litt lavere så er man ikke plaget med lyttetretthet og hard lyd - samt at detlajer kommer bedre frem....det er jo når man spiller høyt at lyttetrettheten kommer, at lyden virker hardere og at detaljene drukner....
Også er det jo mye mer fristende å spille høyt når det ikke vrenger da.......
Mvh
OMF
Hei OMF..
På en side har jeg aldri hørt musikk spille så grisehøyt som med 20 små rørwatt, på en anne side så har jeg aldri hørt musikk spille så til de grader lavt, som med 250 watts transistor..
Begge oppsettene så ekstremt gode at du er tilstede, det er bare at du klarer ikke å rope for å overdøve 20 rørwatt, men du kan hviske til naboen på 250 transistorwatt..
Dette er hentet fra mine personlige erfaringer fra et par kamerater, de har begge meget gode oppsett som låter forrykende bra.!
Den reelle følsomheten for høyttalerene er 86db på den ene med transistor og 103db på rør..
Jeg tror at det er umulig å spille høyere enn 106db med 250 transistorwatt og 115db med rørwatt..
Som sagt før, begge oppsettene spiller utrolig bra og tilhører toppskiktet når man kommer til musikkgjengivelse..
Så mine erfaringer med dette er langt fra de inntrykkene som du sitter igjen med..
Jeg for min del lytter på ca 105-107db og storkoser meg med musikken, syns det som er over og under der ikke gir meg en tilstedeværelse som jeg personlig ønsker, men det låter særdeles bra på alle de 3 oppsettene over og under det som jeg foretrekker som normalt lyttenivå..
Høyttalerenes følsomhet er helt avgjørende for hvor høyt man kan spille med de wattene man har tilgjengelig, slik som motstand har veldig mye å si på begge leire, hvor mye delefilter stjeler effekt, rommet det er i, osv osv, veldig mange parametre som bør tas hensyn til når man skal velge seg forsterker og høyttalere..
Kjell