Hva er Nøytral Lyd ?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke hørt Avalon ved mange nok anledninger til at jeg tør mene noe «bastant» om dem. Det er dessuten ganske lenge siden, så sviktende hukommelse er sikkert en dominerende faktor. Jeg husker ikke engang sikkert hva modellnavnene var. Kanskje tidvis en litt framhevet mellomtone? Kanskje også litt tynn i brystkassa? Samt ganske ømfintlig på ørehøyde?

EDITen min går bl.a. også på «nye» N og D modeller av B&W 800-serien (jeg liker gamle Nautilus 802 bedre enn både D & N mht frekvensrespons). JBL Array har jeg opplevd som «en» klassisk banan rett på aksen, litt «på siden» faller det fort av og det er «bare» en brei festkul i bassen igjen. KEF20X har vært temmelig rett på i mange tilfeller, ditto med Meridian sine DSPer.

De ulike «typene» frekvensrespons er veldig avhengige av omstendighetene, for hvordan de fungerer og oppfattes. En utpreget bananrespons kan oppfattes som nesten «padde flat» med litt lavt volum og ellers gunstige forhold. Jevnt «lyse» høyttalere kan fungere nøytralt i akustisk «mørke» omgivelser, og omvendt for «jevnt» mørke høyttalere. Høyttalere med ruglete energi-/frekvensrespons kan også i spesielle tilfeller fungere bra når akustikken komplementerer energiresponsen. Høyttalere med «resonansproblemer» vil alltid være preget av dem.

Noe av det vanskelige med frihåndsbedømming av «nøytralitet» i høyttalere (inkludert lytterom og lytteposisjon etc) er tonal balanse ift lydtrykk; spesielt når jeg av ulike årsaker ikke selv har kontroll på volumet. Dvs forutsatt at HT ikke har åpenbare problemer med ruglete energi-/frekvensrespons, resonanser, og/eller forvrenging. På ukjent kildemateriale sier det seg selv at det er en øvelse i umuligheter. For å kunne gi en nogen lunde kvalifisert vurdering på frilytting må det lyttes konsistent på et relativt stort utvalg av velkjent musikk - det er i seg selv en krevende øvelse å sammenlikne egne lytteinntrykk før egne «meninger» om «testobjektet» begynner å bli dominerende. Det øyeblikket det jongleres med ulike utgivelser av den samme musikken er det veldig fort gjort å tråkke i baret.

EDIT: legg til at den «idelle» modellen for omsetting av det elektriske signalet til lydenergi faktisk ikke eksisterer for tradisjonell musikkhermetikk i stereo.

mvh
KJ
 
Sist redigert:
U

utgatt60135

Gjest
Apropos Madeleine Perraux plata du nevne i tråden din, Trompetnerd. Hvordan vil du beskrive lyden i Careless Love skiva?

Edit; Thi ,,, ikke forsterker´n men Peyroux skal det være .
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Apropos Madeleine Perraux plata du nevne i tråden din, Trompetnerd. Hvordan vil du beskrive lyden i Careless Love skiva?

Edit; Thi ,,, ikke forsterker´n men Peyroux skal det være .
Litt spesielt å dra den platen fra tråden min inn i denne tråden her, men jeg skal være snill gutt og svare hvis du utdyper hva du mener jeg skal beskrive og hvorfor. ;)
Edit: Post det gjerne i min tråd i stedet for her.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
I denne diskusjonen er jeg helt nøytral.
 
U

utgatt60135

Gjest
Apropos Madeleine Perraux plata du nevne i tråden din, Trompetnerd. Hvordan vil du beskrive lyden i Careless Love skiva?

Edit; Thi ,,, ikke forsterker´n men Peyroux skal det være .
Litt spesielt å dra den platen fra tråden min inn i denne tråden her, men jeg skal være snill gutt og svare hvis du utdyper hva du mener jeg skal beskrive og hvorfor. ;)
Edit: Post det gjerne i min tråd i stedet for her.
Jeg dro den hit fordi jeg ikke trodde du vile like en slik diskusjon der. Jeg lurte på om du erfarer den innspillingen som naturlig, korrekt eller i en annen retning.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Apropos Madeleine Perraux plata du nevne i tråden din, Trompetnerd. Hvordan vil du beskrive lyden i Careless Love skiva?

Edit; Thi ,,, ikke forsterker´n men Peyroux skal det være .
Litt spesielt å dra den platen fra tråden min inn i denne tråden her, men jeg skal være snill gutt og svare hvis du utdyper hva du mener jeg skal beskrive og hvorfor. ;)
Edit: Post det gjerne i min tråd i stedet for her.
Jeg dro den hit fordi jeg ikke trodde du vile like en slik diskusjon der. Jeg lurte på om du erfarer den innspillingen som naturlig, korrekt eller i en annen retning.
Ok. Vil helst ha slike diskusjoner i min tråd. I denne tråden blir det off topic å vende ørene mot innspillinger etter min mening.
Jeg ser på innspillingen som en gjennomsnitlig god studioproduksjon i genren.
Det du spør om er vel egentlig om jeg synes slike studioinnspillinger lyder naturlig?
I forhold til rene akustiske plater er svaret selvfølgelig nei.
Vokalen er det som er lengst unna.
 
U

utgatt60135

Gjest
Det er jo interessant å høre hva andre opplever som nøytralt eller ikke. At du finner dette off-topic kan jeg ikke skjønne. Heller ikke at du er så forsiktig med å dele dine inntrykk. Jeg bare spør hvordan du synes platen låter lydmesig. Spiller da ikke noen rolle hvor du svarer, men jeg spør her.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kommer dere til noen konklusjon hva som er nøytral lyd da ? Eller går dette i ring... :cool:
 
8

8x12_TOM

Gjest
Og jeg som trodde det var mange "løsninger" på dette, omtrent så mange som det finnes hifinerder
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Enkelte går i ring.......
..jepp...Godt at enkelte har løsningen.... :rolleyes:
Man vet selvsagt ingenting. Ingenting om hvordan høyttalere skal måle. Ingenting om hvordan akustikken skal være. Hva som er hørbar forvrengning fra elektronikk osv. All forskning i titalls år har vært nytteløst, har ikke gitt oss noen svar og produsentene kan kun lytte seg frem når de skal lage et produkt.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Enkelte går i ring.......
..jepp...Godt at enkelte har løsningen.... :rolleyes:
Man vet selvsagt ingenting. Ingenting om hvordan høyttalere skal måle. Ingenting om hvordan akustikken skal være. Hva som er hørbar forvrengning fra elektronikk osv. All forskning i titalls år har vært nytteløst, har ikke gitt oss noen svar og produsentene kan kun lytte seg frem når de skal lage et produkt.
jada, det har gitt noen svar men neppe alle
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Enkelte går i ring.......
..jepp...Godt at enkelte har løsningen.... :rolleyes:
Man vet selvsagt ingenting. Ingenting om hvordan høyttalere skal måle. Ingenting om hvordan akustikken skal være. Hva som er hørbar forvrengning fra elektronikk osv. All forskning i titalls år har vært nytteløst, har ikke gitt oss noen svar og produsentene kan kun lytte seg frem når de skal lage et produkt.
jada, det har gitt noen svar men neppe alle

...selvom enkelte gjerne tror de har løsningen på grunn av noe de har lest , men knappest empirisk erfart...
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Kommer dere til noen konklusjon hva som er nøytral lyd da ? Eller går dette i ring... :cool:
Synes da spørsmålet ble ganske godt belyst på side 1, kunne fint ha stoppet diskusjonen etter halve den siden.
Nøytralt bare så ufarget som mulig. Hvordan dette låter i praksis er det nok få som vet enda.;)
Har hørt en del oppsett som har nøytralt som mål og det låter slett ikke så verst, selv på middels innspillinger.:)
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Det er jo interessant å høre hva andre opplever som nøytralt eller ikke. At du finner dette off-topic kan jeg ikke skjønne. Heller ikke at du er så forsiktig med å dele dine inntrykk. Jeg bare spør hvordan du synes platen låter lydmesig. Spiller da ikke noen rolle hvor du svarer, men jeg spør her.
Jeg har forstått det som at denne tråden omhandler nøytral avspilling av lyd. Noe som er et ganske bredt tema i utgangspunktet. Hvis vi skal diskutere hvordan vi oppfatter ulike opptak i denne diskusjonen kommer vi hvertfall aldri i mål etter min mening. Start gjerne en egen tråd om dette. Dette har jeg forstått er midt i din gate og det vil være interessant å lese.
Min egen erfaring med opptak må beskrives som marginal i forhold til lytting av live og reprodusert lyd så jeg har ikke komplett oversikt over hvilke mikrofoner som gjør hva på hvilken avstand og retning. Har heller ikke oversikt over hvilke prosesser som skaper hvilken lyd i kjeden lydopptaket går gjennom før platen.

Opptaket du spør om oppleves som svært farget, men et forsøk på å skape en "gammeldags" jazzklubblyd. Varmt og koselig.
Spor 1.
Trommesettet høres ut som er tatt opp med overheadmikrofoner og er nok ganske nøytralt i forhold til mikrofonens plassering. Selve opptaket av trommene lyder ikke særlig realistisk, men fungerer i opptaket fordi det ikke tar noe særlig plass i lydbildet. Høres ut som at man kan høre refleksjoner fra opptaksrommet på trommene.

Kontrabasslyden opplever jeg som typisk. Muligens tatt om med den interne mikrofonen. Et overheadopptak av kontrabassen (nøytralt) ville hørtes helt anderledes ut.

Gitarlyden liker jeg svært godt. Her høres det ut i mine ører som en mettet rørmikrofonforsterker. Likevel milevis unna en nøytral gitarlyd.

Pianolyden synes jeg fungerer greit som komp, men er etter min mening mislykket på soloen og virker EQet for å komme gjennom lydbildet. Det virker som om denne lyden er tatt opp i et dempet rom.

Vokalen synes jeg er morsom. Gammeldags farge på denne.

Klarer ikke bestemme meg om de har tatt opp live i studio eller ikke. Tipper at kompet er tatt opp for seg samtidig (live) i to forskjellige rom. Pianosolo og vokal er tatt opp for seg og lagt på etterpå.

Plassering i lydbildet virker litt tilfeldig og de har ikke gjort noe for å kompensere for at det er stor forskjell på mikrofonavstand.

Tipper den er betydelig komprimert i mastring, slik at energien på opptakene høres mye mer energisk ut enn de faktisk var.

Musikken er behagelig å lytte til.:)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Ringdans er greitt. Men dropp dansen rundt gullkalven.....
De er ein svært kompetent gjeng, men er i fare for å gå i Internettfella (dvs strupa på kvarandre). Bli einige om kva de diskuterer. Dette er ein spennande tråd, men...
Et godt poeng. Det har vist seg å være veldig vanskelig å bli enige om hva vi diskuterer. Kanskje fordi nøytralt er så abstrakt?
 
U

utgatt60135

Gjest
Takk Trompetnerd. Jeg tror jeg deler dine inntrykk så langt jeg hørte :).
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette med å finne ut kor nøytral ein komponent er, kan eg vere med på. Men er det nokon som har døme på komponentar der ikkje eigenlyden kan karakteriserast? Det er sjølvsagt uråd å peike direkte på eigenlyden, fordi det alltid er snakk om at komponenten er ein del av ein kjede, og ikkje kan lage lyd åleine. Men akustiske instrument har denne eigenskapen, og vi kan då heilt klart snakke om eigenlyd. Då vert det spørsmål om kva som er det "nøytrale" instrument? Kan vi seie at ein gitar er nøytral medan ein annan er farga? Og kva er rett, er eit Steinwayflygel rettare enn eit Bösendorfer, eller er det motsett? Og korleis er lyden av flygelet i samfunnshuset i Odda samanlikna med flygelet dei brukar i Hjertneshallen i Sandefjord? Er noko rettare enn det andre? Er klangane i La Scala rettare enn akustikken i Oslo-operaen?
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg ville tro at et helt nøytralt anlegg i et rom som ikke har "for stort" eget bidrag er i stand til å formidle om opptaket er gjort i Odda, Oslo eller La Scala eller om det spilles på Steinway eller Bösendorfer?
Kanskje vi kunne prøve å lage en liste over album vi mener er de mest nøytrale, kanskje vi kan bli enige om et par referanser?
Jeg tror også at et anlegg med helt nøytral lyd vil være i stand til å virkelig lure meg til å tro at det er "ekte"vare jeg hører på. Til nå har jeg ikke vært i nærheten av å bli lurt etter ca35 år med audiofili.

Vidar
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg ville tro at et helt nøytralt anlegg i et rom som ikke har "for stort" eget bidrag er i stand til å formidle om opptaket er gjort i Odda, Oslo eller La Scala eller om det spilles på Steinway eller Bösendorfer?
Kanskje vi kunne prøve å lage en liste over album vi mener er de mest nøytrale, kanskje vi kan bli enige om et par referanser?
Jeg tror også at et anlegg med helt nøytral lyd vil være i stand til å virkelig lure meg til å tro at det er "ekte"vare jeg hører på. Til nå har jeg ikke vært i nærheten av å bli lurt etter ca35 år med audiofili.

Vidar
Ja, hvis opptaket og miksen er bra. Det eneste vi kan forholde oss til som lyttere er det som ligger på platen og det er mulig å avspille mer eller mindre nøytralt.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er absolutt råd å høyre såpass skilnad på omgjevnadane der BSO og CSO har gjort sine innspelingar på gammal RCA. Eg tykkjer desse er nøytrale.
Men eg tykkjer også at EMI-innspelingar a la Midtsommarnattsdraum ASD 3377 (og andre med radarparet Bishop/Parker i miksen) er nøytrale. Belafonte i Carneige Hall er nøytral. Innspelingane til Wilson Audio er nøytrale. Dr. Johnson sine også. Dessutan er Mercury-klassikarane ganske nøytrale. Sheffield lab 7 og 8 er nøytrale. Og 2L er absolutt nøytralt innspelt det også. (i den grad det går an å uttale seg når vi ikkje var til stades under framføringane)

Men alle desse er likevel så ulike at du brukar under halvminuttet på å plassere dei i ein blindtest. Og då kan dei vel ikkje vere nøytrale likevel?
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Dette med å finne ut kor nøytral ein komponent er, kan eg vere med på. Men er det nokon som har døme på komponentar der ikkje eigenlyden kan karakteriserast? Det er sjølvsagt uråd å peike direkte på eigenlyden, fordi det alltid er snakk om at komponenten er ein del av ein kjede, og ikkje kan lage lyd åleine. Men akustiske instrument har denne eigenskapen, og vi kan då heilt klart snakke om eigenlyd. Då vert det spørsmål om kva som er det "nøytrale" instrument? Kan vi seie at ein gitar er nøytral medan ein annan er farga? Og kva er rett, er eit Steinwayflygel rettare enn eit Bösendorfer, eller er det motsett? Og korleis er lyden av flygelet i samfunnshuset i Odda samanlikna med flygelet dei brukar i Hjertneshallen i Sandefjord? Er noko rettare enn det andre? Er klangane i La Scala rettare enn akustikken i Oslo-operaen?
Interessant spørsmål.
Jeg kommer ikke på noen produkter jeg har hørt som jeg kan si at ikke har sin egen signatur.

Er det lettere å lage nøytrale reproduseringsutstyr enn musikkinstrumenter?
Grunnen til at jeg spør om det er fordi det ikke er mulig å kun måle seg til de beste musikkinstrumentene. Det krever mye prøving og feiling og lang kontinuitet og kompetanse. Selv i dag så lyder ingen instrumenter likt selv om for eksempel Yamaha har det beste og mest nøyaktige utstyret som finnes. De har marginalisert forskjellene innenfor de enkelte modellene, men det er fortsatt betydelige forskjeller.
Sist jeg kjøpte trompet prøvde jeg og 3 andre trompetister ca 50 nye trompeter av samme merke og modell. Vi kom frem til to som alle mente var best.
Det er klart at mye spiller inn, men lurer på om det finnes en viss overføringsverdi til HIFI?

Når det gjelder spørsmålet ditt om det finnes nøytrale instrumenter eller en slags fasit, så skjønner jeg at det er skrevet med glimt i øyet. Det viser litt hvor problematisk det blir for oss å finne en fasit på hifi også. Et nøytralt instrument finnes ikke og det er heller ikke målet å finne. Målet er å finne et instrument som hjelper deg best til å uttrykke den musikken en skal uttrykke. Det tror jeg at jeg har de aller fleste musikere bak meg på.
Hvorvidt det kan overføres til hifi får enhver fundere litt på;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Dette med å finne ut kor nøytral ein komponent er, kan eg vere med på. Men er det nokon som har døme på komponentar der ikkje eigenlyden kan karakteriserast? Det er sjølvsagt uråd å peike direkte på eigenlyden, fordi det alltid er snakk om at komponenten er ein del av ein kjede, og ikkje kan lage lyd åleine. ...
Just derfor er det av og til veldig nyttig å i størst mulig grad isolere testingen til testobjektet. jf. F/E-tester - Hvor lik/ulik er lyden som kommer ut av apparaturet i forhold til det som ble sendt inn i det? Selvfølgelig justert for nivåforskjeller og med representative arbeidsbetingelser.

«Frihåndsvureringer» av nøytralitet er en usikker, krevende og langtekkelig øvelse - det er mye enklere med litt strammere rammer for testregimet.

...
Men akustiske instrument har denne eigenskapen, og vi kan då heilt klart snakke om eigenlyd. Då vert det spørsmål om kva som er det "nøytrale" instrument? Kan vi seie at ein gitar er nøytral medan ein annan er farga? Og kva er rett, er eit Steinwayflygel rettare enn eit Bösendorfer, eller er det motsett? Og korleis er lyden av flygelet i samfunnshuset i Odda samanlikna med flygelet dei brukar i Hjertneshallen i Sandefjord? Er noko rettare enn det andre? Er klangane i La Scala rettare enn akustikken i Oslo-operaen?
I forhold til reproduksjon av hermetisk musikk er dette helt uvesentlig. Musikkhermetikken er som den er.

mvh
KJ
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette med å finne ut kor nøytral ein komponent er, kan eg vere med på. Men er det nokon som har døme på komponentar der ikkje eigenlyden kan karakteriserast? Det er sjølvsagt uråd å peike direkte på eigenlyden, fordi det alltid er snakk om at komponenten er ein del av ein kjede, og ikkje kan lage lyd åleine. ...
Just derfor er det av og til veldig nyttig å i størst mulig grad isolere testingen til testobjektet. jf. F/E-tester - Hvor lik/ulik er lyden som kommer ut av apparaturet i forhold til det som ble sendt inn i det? Selvfølgelig justert for nivåforskjeller og med representative arbeidsbetingelser.

«Frihåndsvureringer» av nøytralitet er en usikker, krevende og langtekkelig øvelse - det er mye enklere med litt strammere rammer for testregimet.

...
Men akustiske instrument har denne eigenskapen, og vi kan då heilt klart snakke om eigenlyd. Då vert det spørsmål om kva som er det "nøytrale" instrument? Kan vi seie at ein gitar er nøytral medan ein annan er farga? Og kva er rett, er eit Steinwayflygel rettare enn eit Bösendorfer, eller er det motsett? Og korleis er lyden av flygelet i samfunnshuset i Odda samanlikna med flygelet dei brukar i Hjertneshallen i Sandefjord? Er noko rettare enn det andre? Er klangane i La Scala rettare enn akustikken i Oslo-operaen?
I forhold til reproduksjon av hermetisk musikk er dette helt uvesentlig. Musikkhermetikken er som den er.

mvh
KJ
Den einaste verkeleg gode før/etter-testen er å vere til stades under opptaket, og så samanlikne dette med originalen. Har prøvd det ved nokre ulike høve (berre ein gong med "seriøse" akustiske instrument, beklagelegvis), og må innrømme at det uansett er skilnad. Eit apparat sin eigenlyd må målast, og med unntak av høgtalarar i overdempa rom, er dette ikkje reelt apparatet sin eigenlyd. Lyd må opplevast auditivt, alt anna er berre indikasjonar. Frihand er betre enn å teikne alt med linjal....
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
^ Sa jeg noe annet enn lytting?

Hele opptaksprosessen fra musikkutøvere, instrumenter og lokale, via mikrofoner, mikrofonoppsett, elektronikk til et høvelig lagringsmedium + etterarbeid, gir såpass mange ulikeheter og «artifakter» fra musikkproduksjon til musikkproduksjon, at det er nærmest meningsløst å ha den opprinnelige aukustiske hendelsen som referanse for nøytralitet i reproduksjonen av musikkhermetikk. Musikkhermetikken må i denne sammenhengen være sin egen referanse uavhengig av foregående prosess for opptak og produksjon av musikken. Det er også helt unødvendig å bruke den opprinnelige akustiske hendelsen som referanse for bedømming av nøytralitet og transparens i forsterkerier o.l.

mvh
KJ
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Er helt enig med KJ at hermetisk musikk er hermetisk lyd og det er egenskapen å formidle signalet uforandret gjennom kjeden som blir nøytralt.
Hvor virkelighetsnært den hermetiske musikken lyder kommer an på opptaket. Hvor nøytralt et opptak kan være i dag må jeg helt ærlig si at jeg ikke vet. Synes 2L kommer veldig nært på sine opptak, men hvor nøytrale deres signalkjede er vet jeg ikke.

Hvis det skal være noe vits i å streve mot å avspille akkurat det som ligger på hver enkelt plate synes jeg at man bør nærme seg hvordan det lød på det anlegget som mikset platen. Derfra er litt av problemet at den hermetiske musikken blir mikset i så forskjellige rom og oppsett at det vil være umulig ha ET anlegg som gjennskaper de alle. Jeg savner en mal på hvordan opptak skal gjøres slik at man unngår store avvik.
Tror det er ganske strenge krav i for eksempel filmbransjen. Går man på forskjellige kinoer og lytter kun etter lyden på filmen synes jeg kinoene ofte har samme "farge" selv om det selvfølgelig er store kvalitetsforskjeller. Jeg synes filmene heller ikke varierer like mye i lydkvalitet som i musikkbransjen.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hva høyttalere og nøytralitet angår, er vel elektrostater et prinsipp å vurdere?
Fri for kasseresonanser, og fri for (kompliserte) delefilterløsninger, litt enkelt sagt. Dette må vel sies å være fordelaktig?
Tror ikke det sånn totalt sett. Ser ikke spesielt linære ut frekvensmessig, lite dypbass og klare manglende dynamiske egenskaper. Martin Logan Vista (hybriden) kom veldig dårlig ut både målemessig og lydmessig i Sean Olive sin siste test: Audio Musings by Sean Olive: More Evidence that Kids (American and Japanese) Prefer Accurate Sound Reproduction
Vista hadde mye forvrengning i tillegg til ujevn frekvensrespons.
Quad fulltoneelektrostater ser bedre ut, men heller ikke spesielt imponerende. De er først og fremst veldig gode på impulsrespons og lav forvrengning, men det er områder som regnes som mindre viktige. SoundLab har jeg aldri sett målinger av, men elektrostater pr. dags dato klarer ikke å levere skikkelig transientgjengivelse som er viktig for en fysisk og dynamisk opplevelse som gjenspeiler ekte musikk. Der svikter riktig nok mange kassehøyttalere også, men i mindre grad.

I tillegg sender elektrostater lyden rett i bakvegg som igjen kommer som reflektert lyd til lytteren dersom den ikke er dempet. Det gir et stort og besnærende lydbildet, men dette ligger ikke på platen.
Måler det ikke flatt så er det ikke bra eller nøytralt, er det det du sier?
:)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Nøytral er midt i mellom 2 ytterpunkter. spørsmålet om det begrepet sier noe som helst annet enn at det er midt mellom 2 ytterpunkter
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Det som slår meg litt er at mange mener det må spille flatt, alså måles til fin kurve.

Blir litt som at en rørforsterker er håpløst mot transistor som har liten målt forvrenging, selv om rør ofte spiller mer ekte i mellomtone og over.

Måler en trompet,tuba eller gitar nøytralt?

Som noen var inne på, en høyttaler eller var det 5 forskjellige høyttalere, måler helt totalt ulikt i 3 forskjellige rom.
Så stor forskjell at ingen ville trodd det var samme høyttaler utfra målingene alene.

Sånn blir det jo med instrumenta og vel?

Det er fristende igjen å si: Det kan ikke måles..eller?

En mulighet er vel å måle et band i et rom. + ta opp musikken deira digitalt.

I teorien kan vi sei dei spiller likt hele tiden/alle gangene etterpå, slik at dei kan brukes som en referanse mot alle anleggene en skal teste etterpå + måles.

Hadde vert en voldsom jobb, men tanken er vel litt intressang.

Hadde det da vert det beste målbare (nøytrale) anlegget som hadde vert best hørselmessig og??
 
U

utgatt60135

Gjest
Hadde en lydtekniker paa besok nylig, og han synes ikke det er saa vanskelig aa bedomme noytralitet omtrentlig. Eller aa hore otrenlig hvordqn innspillingere er. Vqr litt spent paa om han syntes mitt laat for frempaa, men han mente det heller var litt paa den varme siden. Det skyldes nok den lille gloden fra Sugden. Han var bestemt paa at analytisk gjengivelse er noytralt selv det ikke er hans egne preferanser.

Fra solrike Languedoc :cool:.......
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Det som slår meg litt er at mange mener det må spille flatt, alså måles til fin kurve.

Blir litt som at en rørforsterker er håpløst mot transistor som har liten målt forvrenging, selv om rør ofte spiller mer ekte i mellomtone og over.
...
Er det relevant sammenheng mellom nøytral reproduksjon og «ekte mellomtone» ? «Fuzzpedal er best!»

Det er heller ingen nødvenig sammenheng mellom personlige preferanser og nøytral reproduksjon.

...
Måler en trompet,tuba eller gitar nøytralt?
...
Det er 100% irrelevant ift nøytral reproduksjon av opptak med de samme trompeter, tubaer eller gitarer.

...
Som noen var inne på, en høyttaler eller var det 5 forskjellige høyttalere, måler helt totalt ulikt i 3 forskjellige rom.
Så stor forskjell at ingen ville trodd det var samme høyttaler utfra målingene alene.
...
Det er intet nytt i at valg av HT bør være sterkt avhengig av lytterom, lytteposisjon og lyttevaner.

...
En mulighet er vel å måle et band i et rom. + ta opp musikken deira digitalt.
...
Hva er forskjellen mellom «å måle et band» og å «ta opp musikken»? Forvregningen ift «den opprinnelige lyden» oppstår det øyeblikket du velger mikrofoner og plasserer dem ift orkesteret og og konsertlokalet. «Den opprinnelige lyden» er heller ikke konstant men avhenger av lytterens possisjon i lokalet.

Hele problemstillingen rundt nøytralitet for hifinerder kan med fordel begrenses strengt til reproduksjon. (som gjenntatt til de kjedsommelige).
En nøytral reproduksjon er heller ingen garanti for at du eller jeg liker resultatet, men det er en fin referanseramme for å bedømme utstyr til reproduksjon av hermetisk musikk, og det er en tilsvarende fin referanseramme for bevistgjøring av egne lydlige preferanser.

mvh
KJ

Edit en liten uteglem «Er og et spørsmålstegn.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Det som slår meg litt er at mange mener det må spille flatt, alså måles til fin kurve.

Blir litt som at en rørforsterker er håpløst mot transistor som har liten målt forvrenging, selv om rør ofte spiller mer ekte i mellomtone og over.
...
Det relevant sammenheng mellom nøytral reproduksjon og «ekte mellomtone» - «fuzzpedal er best».

Det er heller ingen nødvenig sammenheng mellom personlige preferanser og nøytral reproduksjon.

...
Måler en trompet,tuba eller gitar nøytralt?
...
Det er 100% irrelevant ift nøytral reproduksjon av opptak med de samme trompeter, tubaer eller gitarer.

...
Som noen var inne på, en høyttaler eller var det 5 forskjellige høyttalere, måler helt totalt ulikt i 3 forskjellige rom.
Så stor forskjell at ingen ville trodd det var samme høyttaler utfra målingene alene.
...
Det er intet nytt i at valg av HT bør være sterkt avhengig av lytterom, lytteposisjon og lyttevaner.

...
En mulighet er vel å måle et band i et rom. + ta opp musikken deira digitalt.
...
Hva er forskjellen mellom «å måle et band» og å «ta opp musikken»? Forvregningen ift «den opprinnelige lyden» oppstår det øyeblikket du velger mikrofoner og plasserer dem ift orkesteret og og konsertlokalet. «Den opprinnelige lyden» er heller ikke konstant men avhenger av lytterens possisjon i lokalet.


Hele problemstillingen rundt nøytralitet for hifinerder kan med fordel begrenses strengt til reproduksjon. (som gjenntatt til de kjedsommelige)
En nøytral reproduksjon er heller ingen garanti for at du eller jeg liker resultatet, men det er en fin referanseramme for å beømme utstyr til reproduksjon av hermetisk musikk, og det er en tilsvarende fin referanseramme for bevistgjøring av egne lydlige preferanser.

mvh
KJ

Ja..
Det er intet nytt i at valg av HT bør være sterkt avhengig av lytterom, lytteposisjon og lyttevaner
Nei, men med målinger viste forskjellene at dei er store, fra rom til rom.

Hele problemstillingen rundt nøytralitet for hifinerder kan med fordel begrenses strengt til reproduksjon. (som gjenntatt til de kjedsommelige)
En nøytral reproduksjon er heller ingen garanti for at du eller jeg liker resultatet, men det er en fin referanseramme for å beømme utstyr til reproduksjon av hermetisk musikk, og det er en tilsvarende fin referanseramme for bevistgjøring av egne lydlige preferanser.
Problem? Om en kaller det nøytralt, varmt uansett hva, så er det ørene som avgjør mitt anlegg. ;-)
Så er jo poenget at det ikke skal låte hermetisk, men ekte.


:)
 
Sist redigert:
Topp Bunn