Hva er Nøytral Lyd ?

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hva høyttalere og nøytralitet angår, er vel elektrostater et prinsipp å vurdere?
Fri for kasseresonanser, og fri for (kompliserte) delefilterløsninger, litt enkelt sagt. Dette må vel sies å være fordelaktig?
Ja, det tror jeg absolutt er fordelaktig. Elekrostater synes jeg låter meget nøytralt og har en ganske så korrekt timbre, kanskje unntatt en liten avrunding oppover uten at det føles unaturlig. Interessant at elektrostater ikke er så gode på kroppslighet. Mon tro om ikke disse er de mest nøytrale og ikke de mer fyldige høyttalere. Eller kanskje et sted i mellom?

Så kan man jo legge til at dynamisk headroom ikke er nøytralt, men jeg bruker begrepet om instrumentenes tonene føles korrekt gjengitt.
Elektrostatene til Scrooge er blant de fyldigste, kroppsligste og deiliglydende anlegg jeg noen gang har lyttet til.
Nøytralt? Tja, kanskje ikke ikke bassen, men utrolig tett på virkeligheten oppover i frekvens. Klarte tilogmed å få frem den vanskelige "kroppen" i de amerikanske skarptrommen i jazzkvartett. Det har jeg aldri hørt før.

Det beste anlegget jeg har hørt by far er med bånddiskanter som følger det samme prinsippet som elektrostater hvis jeg ikke tar helt feil. Dipoler de også som sender lyden bakover.
Det er det anlegget jeg er tryggest på lyder nøytralt av alle jeg har hørt. Der er det masse kropp og oppløsning samtidig.
Det er morsomt å høre sitt egne plater og eget trompetspill på slike anlegg. Ting man tror er gått tapt i produksjonen dukker opp igjen bare anlegget er bra nok.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Slike kommentarer er jo alltid hyggelige å lese!:)
Bassen er ellers "justert" litt siden du sist var innom, og spiller nok muligens noe bedre og mer ballansert nå?
Men nøytralt vil det aldri bli. Det har jeg ingen problemer med å innrømme, på linje med de aller fleste vil jeg tro?

Btw; Frister det med en tur innom igjen, så er du selvsagt velkommen.:)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Slike kommentarer er jo alltid hyggelige å lese!:)
Bassen er ellers "justert" litt siden du sist var innom, og spiller nok muligens noe bedre og mer ballansert nå?
Men nøytralt vil det aldri bli. Det har jeg ingen problemer med å innrømme, på linje med de aller fleste vil jeg tro?

Btw; Frister det med en tur innom igjen, så er du selvsagt velkommen.:)
Takk for det. Har jo fått nok en audiens fra deg etter å ha spurt om en lytt til.
Jeg tar kontakt når jeg ikke jobber 14 timers dager lengre hvis jeg ikke har jobbet meg i hjel.:)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Å jobbe er jo en dyd av nødvendighet, som man strengt tatt skal være glad for å få til!:)
Men 14 timers dager? Hmmmm. Det går jo, en stund.....
Pass på helsa, uansett. :cool:
Hører vel fra deg, når den tid kommer.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Kanskje vi ikke er så uenig alikevel, trompednerd :rolleyes:.
Har vi vært så uenige da? :)
Det er på bakgrunn av alle dine tidligere meninger og standpunkter jeg anbefalte deg å prøve Ncore.
Hadde vært interessant å høre din mening.
 
U

utgatt60135

Gjest
Det er på bakgrunn av alle dine tidligere meninger og standpunkter jeg anbefalte deg å prøve Ncore.
Hadde vært interessant å høre din mening.
NAD M51 er så etterspurt at det kommer ikke ny leveranse før i august om det da ikke blir forsinket igjen.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
En ting jeg lurer på i tråd med temaet nøytralt. Kanskje litt søkt spørsmål....

Hvis vi går utifra at 99% av alle høyttalere farger betydelig. Er det naturlig å matche en slik høyttaler med elektronikk som er så nøytral som mulig eller skal man strebe etter elektronikk som nuller ut fargen til høyttaleren hvis man tenker på tonal balanse?
Vil noe slikt være mulig i det hele tatt?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg tykkjer Vista høyrest svært så korrekte ut, eg. Men om det er "nøytral lyd" som kjem ut av dei, er eg ikkje sikker på. som det står i "Haikerens guide til galaksen": Svaret er 42, men kva var spørsmålet?
Dersom ein høgtalar høyrest nøytral ut, er då lyden frå høgtalaren nøytral? Kva er referansen? White noise? Sinustonar? Eller?
 
U

utgatt60135

Gjest
En ting jeg lurer på i tråd med temaet nøytralt. Kanskje litt søkt spørsmål....

Hvis vi går utifra at 99% av alle høyttalere farger betydelig. Er det naturlig å matche en slik høyttaler med elektronikk som er så nøytral som mulig eller skal man strebe etter elektronikk som nuller ut fargen til høyttaleren hvis man tenker på tonal balanse?
Vil noe slikt være mulig i det hele tatt?
Jeg vil tro at de som mener høyttalere farger betydelig tar med makrodynamikk og forvregninger i bassen? Tonalt sett synes jeg ikke at nesten alle farger betydelig. Jeg tror det kan være mange svar her. Har hørt endel kombinasjoner av farga komponenter som står fint til hverandre og til og med kan utligne hverandre på en bra måte. Men selv er jeg mest for å bevare lydkarakteren i kjeden som fraviker nøytralitet mest, nemlig høyttalere. Hvorfor kjøpe høyttalere som er beviist kontruert for et visst lydideal for så å prøve å utligne det? Vil man ha inn varme i kjeden så synes jeg det er en god ting å kun gjøre det i bare ett ledd.
 
U

utgatt60135

Gjest
Eg tykkjer Vista høyrest svært så korrekte ut, eg. Men om det er "nøytral lyd" som kjem ut av dei, er eg ikkje sikker på. som det står i "Haikerens guide til galaksen": Svaret er 42, men kva var spørsmålet?
Dersom ein høgtalar høyrest nøytral ut, er då lyden frå høgtalaren nøytral? Kva er referansen? White noise? Sinustonar? Eller?
Jeg tror du kan stole bra, om enn ikke fullt og holdent på dine erfaringer. Med god erfaring så tror jeg man kan komme ganske så nære.

Eksempler på produkter som jeg mener fraviker nøytralitet (lett hørbart): Sonus Faber, Vieanne Acoustics, Dynaudio Focus, Totem, Kudos, Spendor, Copland, Accuphase, Electrocompaniet, Harbeth, ProAc, Respons, Lector, Jungson, VTL, Parasound (bare hørt en modell), NAD, mm.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg tenkte at en slik oppramsing ville skape litt liv i tråden ved å hisse på meg noen, men det gikk ikke ;). Jeg tror jeg er nærmest et nøytralt produkt når jeg har lite å si om det. Når jeg har problemer med å beskrive lyden. Siste gang var når jeg ble spurt om å fortelle hvordan Naim låt til en mulig kjøper. Og når man tydelig hører Electrocompaniets klang så er det et godt tegn på at Usher farger lite. De som er lett å beskrive er gjerne de som farger mest, imo. Når man lett kunne ha sagt hvilket merke man hørte på i en blindtest forutsatt at medspillerne hadde farget lite.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Den var veldig generell den oppramsingen din. F. eks angående Proac så synes jeg de større modellene har lite farging mens de mindre er trege og av den grunn noe "farget".

@Lyngen: Har du hørt Xtz 99.26 og evt synes du den er nøytral? Det er en høyttaler som av pressen og mange eiere har blitt omtalt som nøytral.
 
U

utgatt60135

Gjest
Oppramsingen var ment generell. ProAc synes jeg farger lyden relativt lite, men er på den fyldige og litt mørke siden. Litt snille kan man si. Låter de veldig bra på de meste så er det et klart tegn på farging, imo. Kan nok være at de største er noe mer nøytral ja. generelt har jeg inntrykk at merker blir mer like hverandre jo dyrere de er. Alså mer mot nøytralt. Større sprang på rimelige produkter.

Hørte en demo av XTC med frekvenskorrigering og det låt meget nøytralt.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
I utgangspunktet så er de iallfall altfor slanke i midbassen til at de kan defineres som nøytrale i min bok.

Tror du finner produkter som lett hørbart er mer nøytrale i den oversikten din over ikke nøytrale produkter ;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Når det er snakk om nøytral lyd er mange av den oppfatning at den må være slank/mangle punch for å være nøytral.

Det å tro at f. eks en dip på grunn av for eksempel floorbounce skal være nøytralt er en misforståelse.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hadde vært mer interessant med en liste over de produktene du synes spiller nøytralt Lyngen.
 
U

utgatt60135

Gjest
Når det er snakk om nøytral lyd er mange av den oppfatning at den må være slank/mangle punch for å være nøytral.
Mye av grunnen til at bassen kan oppfattes slank tror jeg bunner i at dynamikken strupes på de fleste pop/rock album. På et nøytralt anlegg låter det da ofte flatt og derav slankt. Det er jo også heller få instrumenter som virkelig har mektig og slagkraftig bass. En annen ting kan være at endel påvirkes av den volsomt overdrevne bassen på live konserter.
 
U

utgatt60135

Gjest
Hadde vært mer interessant med en liste over de produktene du synes spiller nøytralt Lyngen.
Det er nok litt vanskeligere, men kan jo gjøre et forsøk og legge til at jeg da tenker tonalt (ikke 100%, men i nærheten) og ikke dynamisk alså virkelighetsnært totalt sett.

Martin Logan synes jeg som sagt er nærme. Audio Physics, men nok ikke alle modeller. B&W´s 800 serie. Focals Utopia serie. Revels toppmodeller. Synes både Quad og Magnepan er nærme, men kanskje bitte litt mørke. Naim. Sugden er nærme, men bittelitt glød/fet. Burmester tror jeg. System Audio synes jeg er ganske så nøytrale. Usher synes jevnt over er nøytrale. Martens er bra nærme. Dynaudios´s Contour serie. Gallo. JBL Array virket å være nokså nøytrale tonalt. Gradient, Adyton Imagic, Linn, Musical Fidelity, Reference 3A, Triangle, Mark Levinson, Krell og Cary. Montana, Rockport og et merke jeg synes er spesielt fargeløs er Avalon. Avalon er et meget godt eksempel på hva jeg mener er nøytralt.

Nå må det sier klart at det er med endel synsing siden bekjenskap med endel merker er basert fra messer ol. Når jeg prøver å lage en generell liste så slår det meg hvor mange produkter jeg faktisk synes har en eller annen form for farging. Ikke så ofte jeg opplever at det er helt vanntett for å si det slik.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Det store spørsmålet i dette, blir i hvor stor grad vi kan vurdere Lyngen som nøytral i forhold til disse listene..?;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Når det er snakk om nøytral lyd er mange av den oppfatning at den må være slank/mangle punch for å være nøytral.
Mye av grunnen til at bassen kan oppfattes slank tror jeg bunner i at dynamikken strupes på de fleste pop/rock album. På et nøytralt anlegg låter det da ofte flatt og derav slankt. Det er jo også heller få instrumenter som virkelig har mektig og slagkraftig bass. En annen ting kan være at endel påvirkes av den volsomt overdrevne bassen på live konserter.
Mange høyttalere er plaget med at designet ikke tar hensyn til refleksjoner fra gulvet og av den grunn sitter ikke midbassen. Xtz'en er i så måte et godt eksempel.

Når det gjelder midbass >100Hz er problemet sånn som jeg ser det stort sett at mange høyttalere låter for tamt.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen : Vil du si at din liste at nøytralt er det samme som hvilke produkter som du finner å spille mest VIRKLIGHETSNÆRT i dine ører ?
 
U

utgatt60135

Gjest
Lyngen : Vil du si at din liste at nøytralt er det samme som hvilke produkter som du finner å spille mest VIRKLIGHETSNÆRT i dine ører ?

Det er merker hvor jeg mener at en fiolin låter mest mulig som en fiolin o.s.v og at jeg hører minimalt egenlyd fra elekronikk/høyttalere tatt i betrakning at opptaket er gjort nærme instrumentene. Jeg tenker da ikke som å flytte opptakslokalet i stua, for det er det et stykke igjen.

Når jeg tidligere sådde litt tvil om hva som er riktig tykkelse/kroppslighet så kom jeg i igjen til å tenke på alle demoer av Avalon på klassisk musikk. Om mine ører/hjerne er skrudd nogenunde bra sammen så synes jeg det opplevels veldig korrekt gjengitt der også.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hadde vært mer interessant med en liste over de produktene du synes spiller nøytralt Lyngen.
Det er nok litt vanskeligere, men kan jo gjøre et forsøk og legge til at jeg da tenker tonalt (ikke 100%, men i nærheten) og ikke dynamisk alså virkelighetsnært totalt sett.

Martin Logan synes jeg som sagt er nærme. Audio Physics, men nok ikke alle modeller. B&W´s 800 serie. Focals Utopia serie. Revels toppmodeller. Synes både Quad og Magnepan er nærme, men kanskje bitte litt mørke. Naim. Sugden er nærme, men bittelitt glød/fet. Burmester tror jeg. System Audio synes jeg er ganske så nøytrale. Usher synes jevnt over er nøytrale. Martens er bra nærme. Dynaudios´s Contour serie. Gallo. JBL Array virket å være nokså nøytrale tonalt. Gradient, Adyton Imagic, Linn, Musical Fidelity, Reference 3A, Triangle, Mark Levinson, Krell og Cary. Montana, Rockport og et merke jeg synes er spesielt fargeløs er Avalon. Avalon er et meget godt eksempel på hva jeg mener er nøytralt.

Nå må det sier klart at det er med endel synsing siden bekjenskap med endel merker er basert fra messer ol. Når jeg prøver å lage en generell liste så slår det meg hvor mange produkter jeg faktisk synes har en eller annen form for farging. Ikke så ofte jeg opplever at det er helt vanntett for å si det slik.
Jeg har ikke hørt alle de produktene du lister opp her, men jeg tror vi kan slå fast at vi nok tolker forskjellig.
Jeg tror at de høyttalerene du nevner som nøytrale er høyttalere jeg omtaler som imponerende dvs banan frekvensrespons. ;)
Uten kontroll på refleksjonene i rommet vil vi nok ikke i noen grad kunne kalle noen av disse høyttalerene tonalt nøytrale i den grad vi kan omtale forsterkere og cdspillere nøytrale.
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Når det er snakk om nøytral lyd er mange av den oppfatning at den må være slank/mangle punch for å være nøytral.
Mye av grunnen til at bassen kan oppfattes slank tror jeg bunner i at dynamikken strupes på de fleste pop/rock album. På et nøytralt anlegg låter det da ofte flatt og derav slankt. Det er jo også heller få instrumenter som virkelig har mektig og slagkraftig bass. En annen ting kan være at endel påvirkes av den volsomt overdrevne bassen på live konserter.
Mange høyttalere er plaget med at designet ikke tar hensyn til refleksjoner fra gulvet og av den grunn sitter ikke midbassen. Xtz'en er i så måte et godt eksempel.

Når det gjelder midbass >100Hz er problemet sånn som jeg ser det stort sett at mange høyttalere låter for tamt.
Skal ikke påstå at designet ikke tar hensyn til floor/bounce refleksjonen, men dette er ganske spot on sitat på hva jeg også erfarer.

Det ligger utrolig mye dynamisk informasjon rundt 100hz.
At det skal ligge lite dynamisk informasjon i dette området selv på hardt komprimerte plater stiller jeg meg undrende til.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Er ett anlegg som spiller musikk på mest mulig troverdig måte. Hverken for mørket eller for lyst. Den legger ikke til noe hverken i bass eller diskantområdet. Enhver komponent uansett klangkarakter kan låte nøytralt, men det avhenger hvordan man matcher den med andre komponenter.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg tror at de høyttalerene du nevner som nøytrale er høyttalere jeg omtaler som imponerende dvs banan frekvensrespons. ;)
Det overrasker meg da jeg neppe tror jeg liker høyttalere med banan frekvensrespons. Hvilke belegg har du for det? Hvilke av de jeg har nevnt mener du har denne karakteristikken? Har elektrostater og elektromagnetiske høyttalere det? Har Avalon en slik kurve? Det ville ha overrasket meg stort. Jeg liker ikke høyttalere som hverken overdriver eller blir for varme. Ei heller for betont diskant eller for mye bass, om jeg ikke missforstår retningen på bananen.
 
U

utgatt60135

Gjest
Prøvde å lete opp noen frekvenskurver på Stereophile, men ble ikke så veldig klok da alle kurver dipper og topper litt både her og der. Ikke vet jeg hva det har å si. Det minner meg om den gangen jeg utfordret Snickers_is som jeg antok kan dette godt til å gjette på hvordan en høyttaler ville låte ved en gitt kurve. Det virket for meg som en meget vanskelig øvelse med få treff.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg tror at de høyttalerene du nevner som nøytrale er høyttalere jeg omtaler som imponerende dvs banan frekvensrespons. ;)
Hvilke belegg har du for det?
Ikke annet enn at du omtaler at nøytral lyd skal være kritisk på dårlige innspillinger og produktene du lister opp på den ene og den andre siden.
Jeg anser oppsett som har en liten naturlig avrunding i toppen uten dipp i nedre mellomtone med en rett eller litt økende respons nederst er generelt snill med innspillinger. Antakelig rett og slett fordi det er slik de fleste hodetelefoner måler og er muligens en slags gjennomsnittsfrekvensrespons i kontrollrom.

Når høyttalere måler spikerflatt i diskanten ved lytteposisjon opp til 20 hz eller har en liten økning helt øverst får de den lyden jeg opplever at du beskriver som nøytral. Da hører man lettere forvrengningen i mikrofonene som ikke er ment at man skal høre ved middels til dårlige innspillinger. Ved gode innspillinger får man ekstra luft og rom. Smak og behag, men det blir feil for meg å kalle en spikerflat diskant nøytral siden mye tyder på at det ikke er den frekvensresponsen man normalt sett mikser musikk etter. Når man i tillegg ofte slanker området rundt 100 hz f så begynner det å lukte unaturlig og analytisk FOR MEG.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg tror at de høyttalerene du nevner som nøytrale er høyttalere jeg omtaler som imponerende dvs banan frekvensrespons. ;)
Hvilke belegg har du for det?
Ikke annet enn at du omtaler at nøytral lyd skal være kritisk på dårlige innspillinger og produktene du lister opp på den ene og den andre siden.
Jeg anser oppsett som har en liten naturlig avrunding i toppen uten dipp i nedre mellomtone med en rett eller litt økende respons nederst er generelt snill med innspillinger. Antakelig rett og slett fordi det er slik de fleste hodetelefoner måler og er muligens en slags gjennomsnittsfrekvensrespons i kontrollrom.

Når høyttalere måler spikerflatt i diskanten ved lytteposisjon opp til 20 hz eller har en liten økning helt øverst får de den lyden jeg opplever at du beskriver som nøytral. Da hører man lettere forvrengningen i mikrofonene som ikke er ment at man skal høre ved middels til dårlige innspillinger. Ved gode innspillinger får man ekstra luft og rom. Smak og behag, men det blir feil for meg å kalle en spikerflat diskant nøytral siden mye tyder på at det ikke er den frekvensresponsen man normalt sett mikser musikk etter. Når man i tillegg ofte slanker området rundt 100 hz f så begynner det å lukte unaturlig og analytisk FOR MEG.
Kan du utdype hva du mener med "normalt mikser musikk etter?

Det virker for meg som at du søker mer naturlig lyd enn nødvendigvis nøytralt. I min bok er analytisk nøytralt. Og nøytralitet får frem svakheter både den ene eller den andre veien. Nøytralitet er for meg ideelt sett snorrett, men jeg tror ikke frekvenskurver sier alt.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg tror at de høyttalerene du nevner som nøytrale er høyttalere jeg omtaler som imponerende dvs banan frekvensrespons. ;)
Hvilke belegg har du for det?


Ikke annet enn at du omtaler at nøytral lyd skal være kritisk på dårlige innspillinger og produktene du lister opp på den ene og den andre siden.
Jeg anser oppsett som har en liten naturlig avrunding i toppen uten dipp i nedre mellomtone med en rett eller litt økende respons nederst er generelt snill med innspillinger. Antakelig rett og slett fordi det er slik de fleste hodetelefoner måler og er muligens en slags gjennomsnittsfrekvensrespons i kontrollrom.

Når høyttalere måler spikerflatt i diskanten ved lytteposisjon opp til 20 hz eller har en liten økning helt øverst får de den lyden jeg opplever at du beskriver som nøytral. Da hører man lettere forvrengningen i mikrofonene som ikke er ment at man skal høre ved middels til dårlige innspillinger. Ved gode innspillinger får man ekstra luft og rom. Smak og behag, men det blir feil for meg å kalle en spikerflat diskant nøytral siden mye tyder på at det ikke er den frekvensresponsen man normalt sett mikser musikk etter. Når man i tillegg ofte slanker området rundt 100 hz f så begynner det å lukte unaturlig og analytisk FOR MEG.
Kan du utdype hva du mener med "normalt mikser musikk etter?

Det virker for meg som at du søker mer naturlig lyd enn nødvendigvis nøytralt. I min bok er analytisk nøytralt. Og nøytralitet får frem svakheter både den ene eller den andre veien. Nøytralitet er for meg ideelt sett snorrett, men jeg tror ikke frekvenskurver sier alt.
Ikke bland inn hva jeg søker vær så snill. Jeg prøver å formidle et objektivt standpunkt på bakgrunn av mye erfaring ikke for å beskrive lyden på eget anlegg.

Kan bekrefte at frekvenskurver ikke sier alt, men det er visst den mest betydningsfulle faktoren. Vi har vært inne på det tidligere i tråden at man kjenner igjen en høyttaler i forskjellige rom fordi den farger lyden med mange forskjellige egenskaper.

Det er gjort diverse undersøkelser på hva som er gjennomsnittsresponsen i lydstudioer, miksingssituasjoner og hodetelefoner. Derav "normalt mikser musikk etter".

Jeg tolker analytisk som nettopp det, mer avslørende enn nøytralt.

SELV liker jeg det litt mørkere og mer gjennomsiktig enn nøytralt.;)
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg har litt problemer med å forstå deg til tider, Trompetnerd. Mer gjennomsiktig enn nøytralt? Hvorfor skulle ikke avslørende være nøytralt?

Hva det mikses etter spiller da ingen rolle for nøytralitet som vil si å ikke trekke fra eller legge til noe.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
^ Hvor høyt/lavt foretrekker du å spille?

Bananrespons har lite å gjøre med varmt/kaldt, men ofte mer å gjøre med hvordan du bruker volumkontrollen.

Mht opplistinga di har jeg reservasjoner på Audipo Physics (det er så mangt avhengig av generasjon og modell) N & D seriene av B&W 800 (mht nøytralitet var den gamle nautilus-serien bedre), Avalon, Focal Utopia (det er også så mangt avhengig av generasjon og modell), JBVL Array, og Triangle. Jeg har forsåvidt ikke et veldig bredt erfaringsgrunnlag å vurdere hele utvalget på. Poenget er kanskje at nøytralitet ift HT er et vanskelig begrep, som er helt avhengig av samspillet med rom og lytteposisjon. Hvordan er akustikken? Hvor stort volum er det i rommet? Romdimensjoner? Etterklangstid vs frekvens? Plassering av HT og lytteposisjon? Lyttes det «on» eller «off» aksen? Toe-in vs toe-out? Hvordan er blandingen av direkte og indirekte lyd? Hvordan summerer det? etc. Dette og mere til skal passe med HTs ytelse mht energirespons mm. og i tillegg kommer komplikasjonen med foretrukket lyttenivå ift banakurver. ... og det er ikke nevnt et ord om forvrenging og resonanser ...

EDIT: flere av HT du nevner har tendenser til festkul rundt 50-80 Hz, er litt avdempet omkring 100-300 Hz (liten brystkasse), og har en liten ekstra piff for fine detaljer og luftighet omkring 10 KHz

mvh
KJ
 
Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg har litt problemer med å forstå deg til tider, Trompetnerd. Mer gjennomsiktig enn nøytralt? Hvorfor skulle ikke avslørende være nøytralt?

Hva det mikses etter spiller da ingen rolle for nøytralitet som vil si å ikke trekke fra eller legge til noe.
Hehe, var en liten spøk. Respons spiller mørkt, fyldig og gjennomsiktig. Kanskje mer gjennomsiktig enn noe annen høyttaler. Derfor kan det ikke være en nøytral egenskap.

Jeg synes at nøytralt nettopp burde være så nære som mulig frekvensresponsen fra studio for nettopp å gjenskape det lydbildet masteringstekniker skrur lyden etter. Noe annet vil da være et rart ideal hvis nøytralt er målet.

Som jeg har nevnt flere ganger i tråden så mener jeg det er det umulig å gjenskape et helt nøytralt lydbilde. Tangen sitt oppsett er etter min mening det mest "nøytrale" oppsettet jeg har hørt, men det er heeelt ekstremt anlegg og rom, men også han har skrudd sin egen EQ-kurve.

Som KJ nevner over så finnes det så utrolig mange variabler som gjør et slikt mål bare teoretisk etter min mening.

Synes denne tråden har vært veldig bra på den måten at vi har diskutert oss gjennom mange ulike sider.

De høyttalerene Orso nevner tidligere i tråden vil i teorien kanskje luke bort noen av feilkildene og kanskje kommer det en ny generasjon høyttalere i kjølevannet av disse som i kontrolerte rom KANSKJE vil bringe oss et skritt nærmere nøytralt.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg er klar over dette KJ. Dette var ment veldig generelt, en pekepinen om du vil. Jeg skrev ikke alle modeller om AF. Edit´en din går kanskje på JBL, Burmester og Reference 3A? Nei, alle de jeg nevnte er neppe snorette. Hvem er vel det? Er du enig i at Avalon låter nøytralt om du har hørt demoene av dem på messer?
 
U

utgatt60135

Gjest
Respons spiller mørkt, fyldig og gjennomsiktig.
Ja, det er mitt inntrykk også. Og de høres veldig naturlig ut.



Jeg synes at nøytralt nettopp burde være så nære som mulig frekvensresponsen fra studio for nettopp å gjenskape det lydbildet masteringstekniker skrur lyden etter. Noe annet vil da være et rart ideal hvis nøytralt er målet.
Jeg veklser mye med å være enig og uenig med deg :rolleyes:. Her er jeg totalt uenig. Hva teknikerne gjør spiller overhodet ikke noen rolle hvis nøytralitet er målet for et HiFi produkt. Da skal de bare gjøre jobben og endre så lite som mulig av hva de får å jobbe med uavhengig av hva teknikerne vil og hva de bruker av referanser. Nøytralitet kan ikke være noe som helst annet enn det. Så langt man klarer å strekke seg etter et slikt ideal.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hva teknikerne gjør spiller overhodet ikke noen rolle hvis nøytralitet er målet for et HiFi produkt. Da skal de bare gjøre jobben og endre så lite som mulig av hva de får å jobbe med uavhengig av hva teknikerne vil og hva de bruker av referanser. Nøytralitet kan ikke være noe som helst annet enn det. Så langt man klarer å strekke seg etter et slikt ideal.
Hmm...
Hvis et stykke musikk er mikset med et liten dipp i lytteposisjon i diskanten. Vil du du si du lytter nøytralt hvis du ikke har denne dippen i anlegget ditt?
Edit: I lytteposisjon vel og merke.
 
U

utgatt60135

Gjest
Hva teknikerne gjør spiller overhodet ikke noen rolle hvis nøytralitet er målet for et HiFi produkt. Da skal de bare gjøre jobben og endre så lite som mulig av hva de får å jobbe med uavhengig av hva teknikerne vil og hva de bruker av referanser. Nøytralitet kan ikke være noe som helst annet enn det. Så langt man klarer å strekke seg etter et slikt ideal.
Hmm...
Hvis et stykke musikk er mikset med et liten dipp i lytteposisjon i diskanten. Vil du du si du lytter nøytralt hvis du ikke har denne dippen i anlegget ditt?
Edit: I lytteposisjon vel og merke.
Om man lytter nøytralt så hører man det teknikeren/produceren har gjort. Har han lagd en dip, så vil det fremkomme i et nøytralt anlegg og det vil jo så klart påvirke ikke-nøytrale anlegg også.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hva teknikerne gjør spiller overhodet ikke noen rolle hvis nøytralitet er målet for et HiFi produkt. Da skal de bare gjøre jobben og endre så lite som mulig av hva de får å jobbe med uavhengig av hva teknikerne vil og hva de bruker av referanser. Nøytralitet kan ikke være noe som helst annet enn det. Så langt man klarer å strekke seg etter et slikt ideal.
Hmm...
Hvis et stykke musikk er mikset med et liten dipp i lytteposisjon i diskanten. Vil du du si du lytter nøytralt hvis du ikke har denne dippen i anlegget ditt?
Edit: I lytteposisjon vel og merke.
Om man lytter nøytralt så hører man det teknikeren/produceren har gjort. Har han lagd en dip, så vil det fremkomme i et nøytralt anlegg og det vil jo så klart påvirke ikke-nøytrale anlegg også.
Du missforstår. Teknikeren har ikke "laget" eller "skrudd" en dipp. Han har mikset platen med en dipp i lytteposisjon han ikke vet om. Det vil si at dippen er nullpunktet.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen nå. Vel, jeg må gjøre meg opplagt for en ny dag på jobb. På´n om jeg ikke får sove ....
 
Topp Bunn