Hva er maksimumslengde på en strømkabel?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.941
Antall liker
1.280
Sted
Nadadouro, Portugal
har litt problemer med å forstå dette kan være seriøst, men ok. Er det ikke bedre å se etter hvilken strømleverandør har best strøm?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
har litt problemer med å forstå dette kan være seriøst, men ok. Er det ikke bedre å se etter hvilken strømleverandør har best strøm?
Hvordan tror du strømmen varierer fra forskjellige leverandører og frem til huset ditt?
 
P

parafinoksen

Gjest
I stede for blindtest, gjør heller testen med solid promille. Hvilken kabel en tester går garantert i surr… Blir lett overbevist om at den ene er bedre enn den andre, helt til en finner ut at en glemte å bytte🤓
La lytterne være drita og den som står for kabelbyttene, i amfetaminrus.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Hun ændrede ikke frem og tilbage. Hun ændrede en ting og så en mere og så fremdeles. Hun havde sine meningers mod og blev hånet for dem med, at strømkabler betyder ikke noget.... Men det gør det også.
Det eneste som bevises her, er at hun har kommet med en påstand (Som ingen vil bekrefte). Her er vi over i det mytiske.
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
561
Antall liker
658
Synes Duelund sin elektron artikkel var ganske underholdende.

This disturbance, which is spread by the actual movement of the electrons, radiates with a slow speed approximately 2 cm. per second at 20 Hz rising to 50 cm. per second at 20000 Hz. This slow speed and the electron’s tendency to leave their atoms give plenty of opportunities to resonance and standing waves in the used material. Our brain again detects these as some sort of noise that doesn’t belong. How it knows that, I don't quite understand. But it is clearly heard, when it is dampened or taken away. Beside that, the strange magnetic property, related to the spin of the electrons, I’m sure plays an important role as well.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Én, to, tre ... kaller Ymir, kaller Ymir.

😁😁😁

Leverandør? Glem de for hva kabler kan utgjøre av hørbar påvirkning.
Noe annet er hva støykilder i egen installasjon kan utgjøre.
Og hjernen oppfatter det, i hvert fall via øynene, og via ørene når støyen har vært innom stereoen.
Bytt gjerne ut hva som sies om Tv'n med stereoen i videoen.
Kunnskapsrike fagfolk med interesse for fagfeltet på kurs, men tør de spørre?

 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Det kunne vel betyde, at blindtest har nogle problemer med, at der høres mindre end der reelt er på grund af en stress faktor?

Du mener at der ikke er forskel på kabler!
Eller på forstærkere!
Gælder det både forforstærker og effektforstærker?
Hvad med en DAC?
Digitalkabel?
Hvad med drev/transporter?
Hvad med fødder under apparaterne?

Hvad betyder noget ved Hi-fi?

Hvor skal man sætte ind og hvad er tullprat?


PS. Jeg har skam mange gange deltaget i blindtest og jeg har kunne lytte forskel. Jeg har også prøvet at blindtesten blev ødelagt af, at man ikke kunne stole på vedkomne, der stod for det.
Joda. Det er forskjell på en del ting. Men så er det også så mange ting det ikke er forskjell på. F.eks om en strømkabel er 1,5m eller 2,5m.
Jeg blir av og til oppgitt over hvor mye folk mener om det en og det andre og hvor mye det har å si. Som oftest lurer man bare seg selv når man vet hva man lytter til.
Jeg har bygget meg et apparat som kan tilkobles tre sett med forsterkere og kabler. Apparatet matcher alle tre settene til 0,125dB nøyaktighet. Det står på displayet hva det spilles på. Man kan bytte frem og tilbake på under ett sekund.
Det er flere som har vært her å testet dette på forskjellige kabler og forsterkere. Vi lytter og koser oss og vi hører forskjell på både det ene og det andre. (meg selv inkludert).
Men når jeg går inn i ABX menyen på apparatet og visningen av hva vi lytter på plutselig bare heter X forsvinner forskjellen ofte. Vi er myyye mer lettlurte enn vi tror. Både du og jeg Sven. :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Prøvede i sin tid fladvalset Duelund sølv som strømkabel. Jeg garanterer for at jeg syntes det lød særdeles rædselsfuldt, uagtet om det var isoleret med Silke/uld eller glasfiber strømpe. Er ikke ubetinget Duelund fan. Men mange andre ideer skal han have ros for. Duelund kondensatorer hører ubetinget til eliten og også hans voks kondensatorer med diverse leder materialer.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
En kan jo bare tenke seg hvor bedritent det låter i England og Tyskland med strøm fra Norge, med alle krabbene som hakker opp lyden langs 73 mil++ kabel, fisken som napper og biter i den, og tenk så kjølig og kaldt det låter med 4 grader sjøvann rundt kabelen 24/7 UTEN kabelløftere... Det er jo nedgangstider nå, og ikke alle tyskere og englendere har råd til en feit strømkabel på 1 meter til tilsvarende 49 tusen NOK fra Hifi-healing & Woodoo Works Incorporated som fikser opp i dette.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Snakket litt med min bekjent hos netteier om forskjellig og spurte om han hadde kjennskap til innholdet i linken


Svar var nei, men han kom opp med noe annet om enn litt vagt. Med slikt utstyr hadde det nok blitt slutt på hørbare forskjeller på apparat kabler.
Måtte bli skjermbilde av mail.

Screenshot_20220419_231622_com.microsoft.office.outlook~2.jpg
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.653
Antall liker
9.722
Sted
London
En kan jo bare tenke seg hvor bedritent det låter i England og Tyskland med strøm fra Norge, med alle krabbene som hakker opp lyden langs 73 mil++ kabel, fisken som napper og biter i den, og tenk så kjølig og kaldt det låter med 4 grader sjøvann rundt kabelen 24/7 UTEN kabelløftere... Det er jo nedgangstider nå, og ikke alle tyskere og englendere har råd til en feit strømkabel på 1 meter til tilsvarende 49 tusen NOK fra Hifi-healing & Woodoo Works Incorporated som fikser opp i dette.
Kan "bekrefte" at lyden av Nordsjøen og kanalen ødelegger alt av lydopplevelse her i huset 😂🤣
I og med jeg jobber for en energileverandør her, kan jeg jo legge til at vi har "enorme bølgeproblemer" med strømmen generelt da nesten alle vindmøllene som er satt opp, er ute i havet - og ikke en eneste kabelløfter å se langs havbunnen fra disse heller. 😂🤣
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Lyden av Nordsjøen. Det ble så dårlig at produksjonen ble stoppet, noe som medførte store økonomiske tap.
Ingen småsummer heller 😛
Så det er nok årsaken @t-roten 😁


Omformerstasjonen Helwin1 (576 MW) er kraftig forsinket og har kostet Siemens og Tennet det dobbelte av kontraktsummen, nær 10 milliarder kroner.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.653
Antall liker
9.722
Sted
London
Lyden av Nordsjøen. Det ble så dårlig at produksjonen ble stoppet, noe som medførte store økonomiske tap.
Ingen småsummer heller 😛
Så det er nok årsaken @t-roten 😁


Omformerstasjonen Helwin1 (576 MW) er kraftig forsinket og har kostet Siemens og Tennet det dobbelte av kontraktsummen, nær 10 milliarder kroner.
😀
Fra spøk til fakta. Vind er per nå det billigste alternativet for ny generering av kraft og det vil komme mange fler møller.
Dette, kombinert med solenergi er nok fremtiden
Og husk at kabelen under Nordsjøen skal i fremtiden sende kraft tilbake til Norge når det trengs i kalde vintermåneder. 😀
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
😀
Fra spøk til fakta. Vind er per nå det billigste alternativet for ny generering av kraft og det vil komme mange fler møller.
Dette, kombinert med solenergi er nok fremtiden
Og husk at kabelen under Nordsjøen skal i fremtiden sende kraft tilbake til Norge når det trengs i kalde vintermåneder. 😀
Ja, den kommer fra tyske kullkraftverk... :poop:
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Å så lurt å investere i ineffektive løsninger slik at vi må importere kraft i kalde vintermåneder. Må ikke oppgradere vannkraft for guds skyld. Vi kunne jo risikere å bli selvforsynt 🤣🤣
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.653
Antall liker
9.722
Sted
London
Å så lurt å investere i ineffektive løsninger slik at vi må importere kraft i kalde vintermåneder. Må ikke oppgradere vannkraft for guds skyld. Vi kunne jo risikere å bli selvforsynt 🤣🤣
Så hva er potensialet i en oppgradering av dagens vannkraftkapasitet? Jeg jobber med dette, men i et annet land. Er genuint interessert hvis du har noe faktabasert som kan verifiseres som viser hva potensialet faktisk er. Og da gjerne som da tar fremtidig bruk for transport etc med i bildet
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Så hva er potensialet i en oppgradering av dagens vannkraftkapasitet? Jeg jobber med dette, men i et annet land. Er genuint interessert hvis du har noe faktabasert som kan verifiseres som viser hva potensialet faktisk er. Og da gjerne som da tar fremtidig bruk for transport etc med i bildet
Jeg jobber ikke med dette. Men statkraft har tidligere roset Hydroflex for sitt arbeid med vesentlig bedre turbiner blandt annet. Det er da nærliggende å tenke at norske politikere burde investere mer i en effektiv energikilde som jo vannkraft faktisk er. Men her er vi langt off topic så jeg stopper der.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
😀
Fra spøk til fakta. Vind er per nå det billigste alternativet for ny generering av kraft og det vil komme mange fler møller.
Dette, kombinert med solenergi er nok fremtiden
Og husk at kabelen under Nordsjøen skal i fremtiden sende kraft tilbake til Norge når det trengs i kalde vintermåneder. 😀
Mener du at problemene til Siemens i linken ikke er fakta men fake news?
Ser du på mine tidligere innlegg litt lenger oppe hva som sies ang sol og vindkraft?
Og hva sies i videoen.. resonanser og kabel lengde, solcelle, TV og egen installasjon?
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.653
Antall liker
9.722
Sted
London
Mener du at problemene til Siemens i linken ikke er fakta men fake news?
Ser du på mine tidligere innlegg litt lenger oppe hva som sies ang sol og vindkraft?
Og hva sies i videoen.. resonanser og kabel lengde, solcelle, TV og egen installasjon?
Nei. Ikke de spesifikke problemene. Men det er helt klart verden går mot sol og vind som kraftkilder. Norge har utrolig gode forhold for vannkraft, men mange steder har ikke de samme mulighetene. Her er mindre enn 5% vannkraft. Og vind og sol er nå snart 50% av elektrisk kraft her. Og vind kan supplere når Norge har lite vann i magasiner i fremtiden
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.043
Sted
Oslo
At Siemens har problemer med sin løsning betyr ikke at det er en iboende løsning ved alle slike anlegg. Sansynligvis ikke, siden det finnes den typen anlegg andre steder i verden.

Ellers kan nok de oversjøiske kablene bli mer populære etterhvert hvis tørken iSør-Norge fortsetter.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
At Siemens har problemer med sin løsning betyr ikke at det er en iboende løsning ved alle slike anlegg. Sansynligvis ikke, siden det finnes den typen anlegg andre steder i verden.

Ellers kan nok de oversjøiske kablene bli mer populære etterhvert hvis tørken iSør-Norge fortsetter.
Har en fulgt litt med på vind og solkraft så er det en god del problemer med disse, og som det blir forklart i videoene litt lenger oppe så omtales solcelle inverter og hvordan støy derfra påvirker installasjonene våres.
Samme problemer gjelder vindkraft og heter supraharmonics. "Nytt" fagfelt.
En emc ingeniør tok kontakt med meg angående mitt tidligere støyproblem.
Han hadde jobbet i mange år med HVDC kablene til Danmark og disse problemene.
At dette er ukjent for mange får så være, men det er forsket og pågår forskning på dette hvor bl.a mannen i videoene over er blant de fremste på dette feltet. Og hva sier han angående kabel lengde der?
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.043
Sted
Oslo
Har en fulgt litt med på vind og solkraft så er det en god del problemer med disse, og som det blir forklart i videoene litt lenger oppe så omtales solcelle inverter og hvordan støy derfra påvirker installasjonene våres.
Samme problemer gjelder vindkraft og heter supraharmonics. "Nytt" fagfelt.
En emc ingeniør tok kontakt med meg angående mitt tidligere støyproblem.
Han hadde jobbet i mange år med HVDC kablene til Danmark og disse problemene.
At dette er ukjent for mange får så være, men det er forsket og pågår forskning på dette hvor bl.a mannen i videoene over er blant de fremste på dette feltet. Og hva sier han angående kabel lengde der?
Jeg har vært litt borti problemstillinger rundt overharmoniske (opp til 11 og 13) i kraftforsyninger i fartøyer og offshore-installasjoner, så i slike tilfeller har det ihvertfall vært kjent, men poenget mitt er at selv om Siemens har slike problemer er det ikke sikkert andre har det for de bruker ikke eksakt samme løsninger (proprietære løsninger).

I så fall: Hvis resultatet er så elendig er det veldig rart at de satser så massivt på det. Dessuten finnes det vindmølleparker på land mange steder i verden og har gjort det lenge.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.653
Antall liker
9.722
Sted
London
Har en fulgt litt med på vind og solkraft så er det en god del problemer med disse, og som det blir forklart i videoene litt lenger oppe så omtales solcelle inverter og hvordan støy derfra påvirker installasjonene våres.
Samme problemer gjelder vindkraft og heter supraharmonics. "Nytt" fagfelt.
En emc ingeniør tok kontakt med meg angående mitt tidligere støyproblem.
Han hadde jobbet i mange år med HVDC kablene til Danmark og disse problemene.
At dette er ukjent for mange får så være, men det er forsket og pågår forskning på dette hvor bl.a mannen i videoene over er blant de fremste på dette feltet. Og hva sier han angående kabel lengde der?
Som sagt tidligere, her har vi over 40% sol og vind-generert strøm. Hadde det vært store problemer med dette, hadde nok det vært mer fokus på det. Vi har ca 30% av markedet her i UK, og har ingen klager registrert av endebrukere eller bedrifter så vidt jeg kan se. Har spurt litt hos de som håndterer nettverk og leveranse og de hadde ingenting
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Jeg har vært litt borti problemstillinger rundt overharmoniske (opp til 11 og 13) i kraftforsyninger i fartøyer og offshore-installasjoner, så i slike tilfeller har det ihvertfall vært kjent, men poenget mitt er at selv om Siemens har slike problemer er det ikke sikkert andre har det for de bruker ikke eksakt samme løsninger (proprietære løsninger).

I så fall: Hvis resultatet er så elendig er det veldig rart at de satser så massivt på det. Dessuten finnes det vindmølleparker på land mange steder i verden og har gjort det lenge.
Hvor elendig det er skal ikke jeg si så mye om, men det er ett problem jevnt over, men iht min kontakt hos netteier som har to vindkraftverk i sitt nett har ny teknologi bedret forholdene. Han kjenner svært godt til harmoniske offshore da han har jobbet med de problemene der tidligere. Les også hva han ymter frempå ang vind og sol kraft i innlegget mitt tideligere her og innholdet i linken vi snakket om. Og problemet supraharmonics opptrer på en annen måte enn tradisjonelle lavere harmoniske støystrømmer og som blir rimelig forståelig forklart i videoen med Bollen. Og der nevnes tydelig kabellengde, noe som tråden handler om.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Kanskje ikke på det effektnivået som støre vind- og solanlegg, men dette skulle jo også borge for en helsikes masse problemer med store UPS-anlegg også...... det er jo ikke annet enn en likeretter i tillegg...
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Som sagt tidligere, her har vi over 40% sol og vind-generert strøm. Hadde det vært store problemer med dette, hadde nok det vært mer fokus på det. Vi har ca 30% av markedet her i UK, og har ingen klager registrert av endebrukere eller bedrifter så vidt jeg kan se. Har spurt litt hos de som håndterer nettverk og leveranse og de hadde ingenting
Det er da rimelig stort fokus på problemet.
Det er bare å Google supraharmonics, interharmonics og harmonics sammen med vind og solcelle kraft. At du ikke er kjent med dette fagfeltet og hvilke problemer som genereres derfra får så være.
Selv for min kontakt hos netteier som har bedrevet PQ spørsmål en stund var supraharmonics relativt nytt felt, men han klarer da å se at her er det mye å lære, til forskjell for deltakere på HFS som allerede er fullt oppdatert på alle fagfelt innen strøm.
Den gang jeg slet med støy satt det en kar på SINTEF som var oppnevnt som nøytral tredjepart og fulgte med i bakgrunnen.
Han startet senere pqa.no og klaget sin nød om nettselskapene som ikke gikk lenger i sine målinger enn hva Fol krever. Det er en god del problemer i området supraharmonics i hjemmene og næringsbygg rundt omkring som ikke blir tatt hand om. Noen av disse problemene er mer eller mindre permanente og noen går over av seg selv uten at hendelsen forståes av den som forsøkte å finne ut av årsak.
Disse problemene er ikke nett selskapene sitt problem. Deres ansvarsområde ligger i FoL. Ut over forskrift er det eier av installasjonen som må koste feilsøking og utbedring.
 
Topp Bunn