Hva er maksimumslengde på en strømkabel?

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.625
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
For de virkelige audiofile så må det bli en batteribank og innverter. Den tekniske sjefen host Victron i Nederland, sa at man får en penere sinuskurve enn fra nettet. Victron er markedslederen i dag på alt som har med batteristrøm å gjøre.
Som det har blitt sagt hær, så får man mere støy på strømforsyninga/trafo på en forsterker ved høyere belastning.
 
S

Syncrolux

Gjest
Kan nok stemme. Jeg har en Victron inverter på hytta. Kan sette på scopet der jeg og sjekke.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Her er en som har ett slikt anlegg.


Men lyden vil sikkert helle litt mot det lyse med en "perfekt" sinus.
Med en litt flater topp gitt av lave harmoniske, 3- 5 - 7 harmoniske vil det helle mer mot det kraftfulle varme er erfaringen min.
PS Audio bruker 3 harmoniske på sin regenerator, multiwave.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.444
Antall liker
9.722
Sted
Interiore Simplicitate
Tenk på de som bor i England eller Tyskland.
Der er kabelen lang der. Helt fra Norge.
Må jo låte helt forferdelig.
Der tror jeg britene har driti litt på draget, for hva skjer med den mye omtalte britiske lydfilosofien når norskprodusert strøm tas i bruk? Er kabelen behørig matchet, sånn at kryssmatchingspotensialet er ivaretatt? Jeg har mine tvil.
 
P

parafinoksen

Gjest
Der tror jeg britene har driti litt på draget, for hva skjer med den mye omtalte britiske lydfilosofien når norskprodusert strøm tas i bruk? Er kabelen behørig matchet, sånn at kryssmatchingspotensialet er ivaretatt? Jeg har mine tvil.
Den fortjener
:love: :ROFLMAO:
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
566
Antall liker
672
Nå kan man påregne å høre forringet lyd når strømkabelen blir lang?
Ser ikke at andre har nevnt dette i denne tråden.

Man har ut i fra kabeltverrsnitt og type nett en Maksimal kabellengde, som ikke må overskrides for å garanterer elektromagnetisk utkobling for de forskjellige sikrings karakteristikkene. Overskrides denne lengden kan man risikere at en kortsluttnings situasjon ikke klarer å løse ut sikringen.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Nå kan man påregne å høre forringet lyd når strømkabelen blir lang?
Længden gør en forskel. Jeg købte flere WireWorld strømkabler. Jeg lånte flere med hjem først, og lyttede på dem. Der var på 1 meter og 2 meter. To meter lød klart bedst. Men vigtigt at lytte selv hjemme. Min erfaring er, at de skal være kraftige for ikke at være dynamik begrænsende. Det gælder også til Dac og forforstærker. Det er sådan jeg oplever det.
Det er en fordel med egen gruppe, så du kan trække f.eks. et to meter strømkabel hen til væggen og en god vægkontakt. Jeg bruger Furutech vægkontakt. Så du ikke blander de forskellige kabler typer mere end nødvendigt.
 
P

parafinoksen

Gjest
Længden gør en forskel. Jeg købte flere WireWorld strømkabler. Jeg lånte flere med hjem først, og lyttede på dem. Der var på 1 meter og 2 meter. To meter lød klart bedst. Men vigtigt at lytte selv hjemme. Min erfaring er, at de skal være kraftige for ikke at være dynamik begrænsende. Det gælder også til Dac og forforstærker. Det er sådan jeg oplever det.
Det er en fordel med egen gruppe, så du kan trække f.eks. et to meter strømkabel hen til væggen og en god vægkontakt. Jeg bruger Furutech vægkontakt. Så du ikke blander de forskellige kabler typer mere end nødvendigt.
Jeg tror du egentlig er en flaggermus.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg tror du egentlig er en flaggermus.
Nej, bare omhyggelig med alt der påvirker lyden. Det har altid undret mig, hvor nemt jeg har ved at lytte forskelog andre ikke kan. Jeg husker for år tilbage, hvor Hifiklubben havde solgt mig en Denon CD 1800. De havde desværre glemt at den skulle have været demonstreret i Herlev Hi-fi klub. I dag Storkøbenhavns Hi-fi Klub.
Der var efter demonstrationen af Denon CD 1800 i klubben, blevet sammenlignet tre forskellige effektforstærkere. Der var en højlydt debat om det og nogle var ret meget oppe og køre over det. Der mente, at der er ikke forskel på effektforstærkere...

Steen Duelund sagde, vi kan jo spørge vores gæst i aften, Sven Palvig, om han kunne lytte forskel på de 3 effektforstærkere. Jeg var ikke meget for det, men gjorde det på forespørgsel. Ja de lød forskelligt. Den første havde den lyd med det og det. Den næste lød anderledes med mere dynamik det og sidste så med noget andet. Der blev helt stille. Det er dog mange år siden. Meget sjovt at tænke tilbage lidt.
Jeg har stået i min have, hvor jeg har en sø, og lyttet til flagermus, der fløj omkring vandet. Jeg kunne nemt høre deres lyde, men nok kun deres grundlyd. De går op til 70 kHz.
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
566
Antall liker
672
Problemet er ikke å høre forskjell ved lytte testing, Problemet er å kun høre forskjell når det er forskjell og ikke høre forskjell når det ikke er det.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
IMG_20211016_120049~2.jpg


Slik har det sett ut bak mitt rack i det uendelige med kl. A, kl A/B, og kl. D...med 2 til 5 meter lange padder.
Ingen brum, ingen støy. Ingen strøm filter.

Let etter forbedret lyd på annen måte er mitt råd.
 
Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Ja man skal passe på placebo og indbildning. Jeg prøvede en del gange og for at være sikker på min konklusion. Men naturligvis kan man blive snydt. Men så få ting som muligt i kendte omgivelser.
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Beskriv gjerne fremgangsmåte for blindtesting av strømkabler..
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.597
Antall liker
3.136
Torget vurderinger
0
Kammen fungerer som et sort hull for statiske fioner.....absolutt en dings som flere burde installere i sitt eget system (y)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.483
Antall liker
102.701
Torget vurderinger
23
Ta nå for helsike tørn da!!! Om kabelen fra en stikk og inn i et hifiaparat er 0,7 2 eller sågar tre meter har ingen betydning for lyden whatsoever!!! Så lenge det er en standard godkjent apparatkabel (som gjerne har et tverrsnitt på 0,7 - 1 mm2) så er det mer en godt nok til normalt bruk!!! Lær dere Ohms lov. Idiotforsterkere som drar kilovis av Watt unntatt, selvsagt. Skal disse dustetrådene aldri ta slutt???
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Nisser. 🤭 🤭

Drit i rotet.
Bruk ikke jordet stikkontakt, og unngå jordsløyfer...
så er dere i mål.


Vanskelig p få kjøpt ujordede padder, så jeg klipper av jordkabker inni padddene.

....skål. 🍾🍻

Det er ppske..og lørdapåsskaftem fir hellsikkes
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Drit i strømkabelen.
Om man har butikk høyttalere, bruk all e nn ergi på å integrere den brst mulig irmmet.
Funker ikkedet tilfredstillende, kjøp a ndre, e ll er bygg noe ræl sjæl.
...jeg ha ar prøvd..låter gull
 
S

Syncrolux

Gjest
Drit i strømkabelen.
Om man har butikk høyttalere, bruk all e nn ergi på å integrere den brst mulig irmmet.
Funker ikkedet tilfredstillende, kjøp a ndre, e ll er bygg noe ræl sjæl.
...jeg ha ar prøvd..låter gull
Danskesyken ?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Det jeg har hørt omtalt er reduktion af lydkvaliteten når strøm kablerne er mindre end 2 meter. Vandfald teorien med uro når diverse stik forbindelser "forstyrrer" den jævne elektron vandring.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
Da er det vel neppe noen fare når kabelen til veggen er ca 1m, opptil flere titalls meter til sikringsskapet, og kanskje noen hundre til sekundærstasjonen...
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.670
Torget vurderinger
1
Det jeg har hørt omtalt er reduktion af lydkvaliteten når strøm kablerne er mindre end 2 meter. Vandfald teorien med uro når diverse stik forbindelser "forstyrrer" den jævne elektron vandring.
Standard lengder er 0,6m, 1,2m og 1,8m når man kjøper opp større partier strømkabel. Ohms lov sier også at det er mindre motstand på kortere kabel. Den siste biten som er fra strømkabelen imot trafo er vel helst gjerne på bare 30cm og har en sikring imellom.
Har man vann i kablene så bør man kanskje ta med stereoen innendørs eller tette taket.

Når det kommer til fiber så er det faktisk noe med at man ikke kan ha for korte kabler, da kabel demper for lite i dB. Dette er optisk, og sendestyrken er for høy så man svir av mottaker siden på optikken. En halvmeter er for kort, men en meter funger fint og gir nok demping, det gjør også noen hundre meter på multimodus før det starter å bli for langt så blir det for mye demping igjen. Det kan derimot ikke sammenlignes med strømkabel.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.670
Torget vurderinger
1
Nja.. 10Mb på 1 km MM funker det og... med riktig endeutstyr....:cool:
Det er helt korrekt, men her holder jeg meg til 1Gbit og kan ikke fordra mye av det crappy utstyret som går på 10Mbit, det er gjerne mye bugs som er relatert til det. SM finnes av en grunn tenker nå jeg, skal man over 200m eller utenfor imot andre bygninger så blir det brukt SM og mer og mer internt i bygg de siste åra også. :) 20 mil uten problemer, men på SM så må man derimot på over 2 meter, igjen pga. demping og optikk man kan svi av pga. for sterkt signal på laseren. Kan det være at danskene blander fiberkabler og strømkabler? Dårlig med strøm igjennom fiber da kan man si.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
2.506
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Driver med det største (?) Bygget på østlandet for tiden.
Her legges det kun SM som stamkabel...
 
Topp Bunn