|
Det blir omtrent som å si "jeg er ikke rasist, men...."OK - jeg er en godt rusten herre, - gift og med to voksne barn. Jeg har jobbet side om side med homser og lesber siden midten av 70-tallet, - flinke folk som jeg også har lært av. Andre menneskers legning interesserer meg ganske enkelt omtrent midt i ryggtavla, men jeg ønsker ikke at de henger meg i ørene og tuter om sin legning, - den kan de ha for seg sjøl..... Var det konkret nok, - eller trenger du navn og datoer???
Det kan godt hende, men dette handler jo om minoriteters kamp for likestilling og menneskerettigheter. Du vet hva minoritet betyr, ikke sant?Nå har jeg ikke statistikk å vise til, men jeg tar vel ikke så veldig mye feil om at minst 85-90% anser seg som heteroseksuelle.... hva er da din definisjon på normalitet?
Ikke tenk på meg, jeg klarer meg fint. Men jeg registrerer hva du skriver, og tenker at det er sånne som deg er litt av grunnen til at Pride fortsatt er nødvendig.Sorry- nå gjør du deg bare teitere enn du sikkert er.... Roger and Out.
Ja, merkelig at ikke folk klarer å skille mellom disse to ordene.Problemet synes å være at folk har problemer med å skille mellom ordene
vanlig og normal.
Det er kanskje ikke vanlig å være en minoritet, men det er ganske normalt
På hvilken måte gjør "de" det? Jeg opplever egentlig at de fleste skeive bare vil ha muligheten til å leve livene sine som de vil, uten å bli diskriminert eller forfulgt. Eller er det at man forteller at mange faktisk ikke kan det, som oppleves som slitsomt? Oppmerksomhet rundt diskriminering som skjer også her i Norge?Homser, leser og transer er vanlige folk og vi er ikke i nål før vi gir en beng i hva de er. Derfor synes jeg det er litt slitsomt at de jobber så hardt for å fortelle oss at de er forskjellige. Jeg både håper og tror at den fortellingen etter hvert er unødvendig, i hvert fall i vestlige sekulære samfunn.
Litt rart at du som ikke tror det finnes hverdagsrasisme i Norge, mener bestemt at "skeive" blir diskriminert...På hvilken måte gjør "de" det? Jeg opplever egentlig at de fleste skeive bare vil ha muligheten til å leve livene sine som de vil, uten å bli diskriminert eller forfulgt. Eller er det at man forteller at mange faktisk ikke kan det, som oppleves som slitsomt? Oppmerksomhet rundt diskriminering som skjer også her i Norge?
Nå er vel Pridemarkeringer noe som skjer èn gang i året. Jeg for min del tviler vel litt på at selv om mange tar den helt ut i parader og lignende, lever livene sine på denne måten til vanlig resten av året. Jeg er ikke veldig stor fan av outrerte markeringer selv, men det får meg ikke til å tenke i de baner som du og flere andre her skisserer. Som sagt opplever jeg de fleste skeive som helt vanlige mennesker, som vil leve livene sine i fred uten noe særlig oppmerksomhet for at de er nettopp skeive.Feks Pridemarkeringer der poenget synes å være å være mest mulig aparte. Synlighet er en viktig del av prosessen og Pride har vært en viktig del av dette, men begynner vi ikke etter hvert å ha beveget oss forbi dette stadiet nå? Det er mulig jeg er for liberal og avslappet i dette og at dette fortsatt er nødvendig, men for meg og de miljøer jeg omgås i virker dette i stadig større grad som om man slår inn åpne dører og i noen grad skyter seg selv i foten. Jeg ønsker å se på folk som vanlige mennesker uavhengig av kjønnsidentitet og ikke som snålinger som definerer seg ut fra dette.
Når identitet synes å bli definert ut fra kjønnsidentitet er vi ute og kjører. Omtrent som vi var for 50 år siden men da med motsatt fortegn. Nødvendig for å synliggjøre at folk er forskjellige, men er det ikke etter hvert på tide å komme videre og la folk være det de er i ro og fred?
Det kan du jo bare synes. Det jeg sa var vel at det overrasker meg at dette skjer i Norge i 2021, men at når jeg fikk tenkt meg om litt var det kanskje ikke så utenkelig allikevel siden jeg kjenner til at flere skeive har blitt diskriminert, hetset, og banket opp fra nyhetene. I tillegg trener jeg sammen med mange som er ikke etnisk norske, og de virker ikke akkurat som ofre for rasisme sånn jeg kjenner dem. Derfor overrasket det meg at det fortsatt er omfattende og synlig rasisme i Norge, fordi det er noe jeg ikke ser eller hører noe til. Kan ikke huske sist jeg leste om det i avisene her hjemme f.eks. I USA, ja. Men ikke her.Litt rart at du som ikke tror det finnes hverdagsrasisme i Norge, mener bestemt at "skeive" blir diskriminert...
Personlig tror jeg begge grupper blir både diskriminert og hetset i langt større grad en vi liker å tro, og at det er et problem som blir verre. Ikke bedre. Det handler i stor grad om høyreekstremismen som stadig øker og at enkelte religioner får stadig mere innpass. Usikker på om fotballen bør og skal ta ansvar for det, men vi som mennesker både skal og bør. My 5 cent! Peace out.
Men litt av hensikten med paradene er vel å poengtere at det å være apart ikke er noe galt, og at man ikke skal måtte oppfattes som et et "vanlig menneske" for å bli akseptert i samfunnet. Det demonstreres for friheten til å være den man er.Feks Pridemarkeringer der poenget synes å være å være mest mulig aparte.(...) Jeg ønsker å se på folk som vanlige mennesker uavhengig av kjønnsidentitet og ikke som snålinger som definerer seg ut fra dette.
Kjønn og kropp er nok ganske viktig for transpersoner som opplever kjønnsinkongruens, selv om det alene ikke er definerende for hvem man er. Dog er det nok andre man ser i outrerte kostymer gående i tog, vanligvis.Er virkelig kjønn og kropp det viktigste definerende ved mennesker, uansett skeivhet eller mangel på sådan?
Du må ha fulgt lite med i kommentarfeltene i VG, om hetsen fotballspillerne blir utsatt for, rasismen ansatte i helsevesenet utsettes for, eller om de utallige historiene som stadig er framme i diverse media....Det kan du jo bare synes. Det jeg sa var vel at det overrasker meg at dette skjer i Norge i 2021, men at når jeg fikk tenkt meg om litt var det kanskje ikke så utenkelig allikevel siden jeg kjenner til at flere skeive har blitt diskriminert, hetset, og banket opp fra nyhetene. I tillegg trener jeg sammen med mange som er ikke etnisk norske, og de virker ikke akkurat som ofre for rasisme sånn jeg kjenner dem. Derfor overrasket det meg at det fortsatt er omfattende og synlig rasisme i Norge, fordi det er noe jeg ikke ser eller hører noe til. Kan ikke huske sist jeg leste om det i avisene her hjemme f.eks. I USA, ja. Men ikke her.
Det kan hende du har rett om høyreekstremisme, iallfall nedover i Europa. Men jeg tror det er veldig mye hverdagsdiskriminering som er det vanligste problemet her i Norge.
Prøver å holde meg unna kommetarfeltene så langt det lar seg gjøre, og er bare unntaksvis innom hvis jeg nærmest snubler over dem mens jeg gjør noe annet. Men her var det vel snakk om at folk ble utsatt for spytting, dytting, og kommentarer rett i ansiktet når de beveget seg ute, og det er jeg rett og slett ikke så godt kjent med. Kanskje jeg burde komme meg mer ut, vet ikke.Du må ha fulgt lite med i kommentarfeltene i VG, om hetsen fotballspillerne blir utsatt for, rasismen ansatte i helsevesenet utsettes for, eller om de utallige historiene som stadig er framme i diverse media....
Både kjønnslig og kulturelt skeive utsettes for åpenbar diskrimering, også i dette landet.
Prøver å holde meg unna kommetarfeltene så langt det lar seg gjøre, og er bare unntaksvis innom hvis jeg nærmest snubler over dem mens jeg gjør noe annet. Men her var det vel snakk om at folk ble utsatt for spytting, dytting, og kommentarer rett i ansiktet når de beveget seg ute, og det er jeg rett og slett ikke så godt kjent med. Kanskje jeg burde komme meg mer ut, vet ikke.
Folk blir lei? Åfydda!nå gikk pride fra å være en dag, til å være en uke og til å nå være hele juni.
Folk blir lei.
Nå er det mer enn hele juni også.
![]()
Kalender 2021 PRIDE // Pride Calendar Norway 2021 -
Delta og engasjer deg! Pride-kalender - alle pridefestivaler i Norge 2021 // Pride Calendar Norway 2021 – all the prides in 2021.www.friosloviken.no
Kanskje, men jeg husker iallfall den ene saken du linker til. Og her er et utdrag fra den:![]()
Sønnen (8) utsatt for rasisme: - Jeg ble sjokkert og sint
Tirsdag ettermiddag ble Rune Soltvedts sønn på åtte år omringet av fire eldre gutter på Sola og mobbet for hudfargen sin. Pappaen tar nå et oppgjør med rasisme i det norske samfunnet.www.vg.no
Jeg kan holde på lenge. Det er rart du ikke har fått med noe av dette.
Jeg har nok sikkert fått med meg andre saker også, særlig når det handler om mobbing av barn. Jeg ble allikevel overrasket over å lese om helt åpenlys rasisme i Norge i vår tid, forstå det den som vil.Han har et klart budskap.
– Jeg tror folk flest tror at det er lite rasisme i Norge, i hvert fall de menneskene som aldri opplever det, men det er dessverre slik at vi må jobbe for å få det bort, både små og store.
Jeg også blir både overrasket og til dels skamfull over å lese og høre om all mulige slags diskriminering av en hver form for "annerledeshet". Men folk som har evnen og lysten til å diskriminere og sjikanere, lar det vanligvis gå ut over flere enn kun en gruppe. Det favner fort alle mulige varianter fra kvinner via innvandrere, overvektige, fargede, skeive, venstrevridde og diverse annet. Og for å henlede litt til tittelen på denne tråden, så er det tendenser til en normalisering av denne typen hat og diskriminerende retorikk, og det er noe av det som er i ferd med å gå galt i Europa.Kanskje, men jeg husker iallfall den ene saken du linker til. Og her er et utdrag fra den:
Jeg har nok sikkert fått med meg andre saker også, særlig når det handler om mobbing av barn. Jeg ble allikevel overrasket over å lese om helt åpenlys rasisme i Norge i vår tid, forstå det den som vil.
Ingen er så krenket som de som ikke tåler bittelitt kritikk. Det er derfor folk holder tett, fordi de blir skutt ned så det synger etter.Folk blir lei? Åfydda!
Hva med de som blir utsatt for all mulig dritt hele året, hele livet, hva med de unge som ikke takler presset av å være skeiv, og havner i selvmordsstatistikken, kanskje litt leie de også?
Ærlig talt. Det er da bare å se en annen vei, eller slå TV over på en annen kanal, dersom du føler deg krenket eller lei av det som foregår i verden. For om det oppleves så himla slitsomt å overvære at noen sloss for retten til sin identitet, da er du blant de virkelig priviligerte med ganske små utfordringer. Og som sådan bør du vel prise deg lykkelig over å være blant de konforme heteroer her i verden.
Tru'kke jeg egentlig forsto det innlegget, jeg.Ingen er så krenket som de som ikke tåler bittelitt kritikk. Det er derfor folk holder tett, fordi de blir skutt ned så det synger etter.
Når det kommer til det å ikke takle homofili, så får vi rette skytset mot vår kristne kulturarv. Se hvordan seilere gikk arm i arm for mindre enn hundre år siden. Det var gjengs for mannlige venner/kollegaer/kompiser å ha kroppskontakt offentlig.
For å parafrasere et bilde fra Dilldalltråden:Er virkelig kjønn og kropp det viktigste definerende ved mennesker, uansett skeivhet eller mangel på sådan?
Det var i et intervju med den tsjekkiske TV-kanalen CNN Prima at president Miloš Zeman kom med den oppsiktsvekkende uttalelsen.
– Hvis du gjennomgår en kjønnsoperasjon, begår du i bunn og grunn selvskading, sa Zeman til TV-kanalen.
Intervjuet ble gjort i forbindelse med at Ungarn nylig har innført forbud mot formidling av innhold på skoler som anses å fremme homofili eller kjønnskorrigering.
– Jeg kan forstå homofile, lesbiske og så videre. Men vet du hvem jeg ikke forstår i det hele tatt? Disse transpersonene, sa Zeman og la til:
– Jeg synes transpersoner er motbydelige.
Jeg mener for øvrig at det burde finnes terapi for å doble livsgleden, da i form av å doble antallet partnere å leke med. Altså bi-terapi. Jeg vil gå fra forferdelig hetero til absolutt bi, ettersom jeg antar at det må da være mye morsommere(?). Hvor finnes de terapeutene??Er trosfrihet i mange tilfeller bare tillatelse til å spre hat?
![]()
Forbud mot «homoterapi»: Frykter å måtte legge ned virksomheten
Ole Gramstad Jensen fra Til Helhet sier han har tre valg om forbudet mot konverteringsterapi blir for omfattende: Gå i fengsel, legge ned virksomheten, eller saksøke staten.www.nrk.no
Jeg tror sikkert du vil kunne finne noen ivrige "terapeuter" som vil prøve å omvende deg hvis du lager deg profil på en egnet nettside.Jeg mener for øvrig at det burde finnes terapi for å doble livsgleden, da i form av å doble antallet partnere å leke med. Altså bi-terapi. Jeg vil gå fra forferdelig hetero til absolutt bi, ettersom jeg antar at det må da være mye morsommere(?). Hvor finnes de terapeutene??