Politikk, religion og samfunn Hva er i ferd med å gå galt i Europa?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nå har jeg null formening om Cyberens holdninger til hverken Pride eller japanske fremskritt innen toalettkunsten, men jeg er egentlig veldig enig med ham. Jeg er grunnleggende pro likestilling for kvinner, homser, transer og alle andre grupper du kan komme med på grunnlag av kjønn, seksuell legning, etnisitet & whatnot, men det betyr ikke at jeg er fryktelig interessert i å lese om det med mindre det dreier seg om store eller prinsipielle saker. Bloggere og påvirkere ser jeg helst at jeg slapp å høre noe som helst om, noen gang.

    Problemet med NRK.no er at forsiden sauser sammen alt mulig; fra krigsutbrudd og folkemord til banale søppelnyheter som kun passer i en eller annen søppelblogg for apatiske tomskaller. Om den skulle være det minste interessant må den bli langt mer granulær, med flere kategorier, mye likt det man ser hos BBC, Al Jazeera, Reuters og alle andre seriøse nyhetskilder slik at man slipper å scrolle gjennom titalls sidemeter med ting man ikke bryr seg det minste om for å finne ett og annet gullkorn.
    Hvis man ser øverst på nettsiden til NRK så ser det sånn ut:
    1624187140653.png

    Man kan altså velge forskjellige faner med en gang man åpner siden og gå direkte til den kategorien man ønsker, som f.eks. nyheter:
    1624187212333.png

    Og da er det bare å scrolle videre nedover nyhetssiden og virkelig bolle seg i ferske nyheter, hvis det er det man er ute etter.

    At forsiden prøver å favne litt vidt er kanskje ikke et veldig stort problem i den store sammenhengen? Og jeg syns vel egentlig saken jeg linket til absolutt var relevant å løfte litt opp og fram selv om det var en eller annen blogger som hadde skrevet den. Ellers leser jeg NRK nesten hver dag gjennom hele året og kan ikke si jeg har lagt merke til noen overvekt av skeive eller priderelaterte nyheter der til vanlig.

    Og er det ikke litt sånn at vi hvis vi skal få slutt på diskriminering og rasisme så må folk bevisstgjøres og opplyses? Kanskje vanskelig å få til det hvis man ikke får skrive om det fordi du, Cyber, og sikkert en del andre ikke er interessert i å høre om det. :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.048
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Joa, det er ikke det at de ikke har kategorier overhode, det er bare for få av dem. Og det handler på ingen måte om at ting ikke skal skrives om, noe jeg aldri skrev. Med unntak av bloggere og påvirkere selvsagt. Ellers synes jeg at forsider bør forbeholdes de største og viktigste nyhetene og ikke være meterlange og inneholde allslags fluff. Det har man underkategorier til.

    Selvsagt er det ikke et stort problem, det er en ren bagatell. Jeg er innom NRK.no en gang i måneden kanskje, pluss ett og annet besøk gjennom en link herfra eller annetsteds, så et definitivt ikke-problem for min del. Jeg har nå likevel en mening og om sidene hadde fått en re-design og en bedre struktur ville jeg kanskje begynt å bruke dem selv.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Juni er pridemåned her i Norge og trolig også grunnen til at det er mer priderelatert stoff i rikskanalen NRK om dagen. Hvis du ikke vil lese om andre ting enn nøyaktig akkurat det som interesserer akkurat deg, så foreslår jeg at du scroller forbi det du ikke vil lese om, eller finner deg andre nyhetskilder.

    Også er det kanskje litt holdninger som det du framviser her som gjør at pride fortsatt er nødvendig.
    Spent på hvilke holdninger jeg har?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Spent på hvilke holdninger jeg har?
    Du gir uttrykk for at du syns det er greit med skeive så lenge du slipper å bli minnet på at de finnes "hele tiden".

    Om folk er skeive, streite eller bifile er helt supert for meg bare jeg slipper å høre om det hele tiden.
    Det blir litt sånn 'folk kan gjøre hva de vil, så lenge de holder det for seg selv og ikke er åpne om det, så jeg slipper å se det'. Det er iallfall sånn jeg tolker deg og hvordan jeg syns du framstår med det du skriver. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.048
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Du synes ikke at du tolker innlegget litt vel mye gjennom egne linser nå? Det uthevede er vel essensen i det hele:

    Om folk er skeive, streite eller bifile er helt supert for meg bare jeg slipper å høre om det hele tiden.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du synes ikke at du tolker innlegget litt vel mye gjennom egne linser nå? Det uthevede er vel essensen i det hele:
    Isåfall tror jeg vi har litt forskjellig oppfatning av hva som er hele tiden. Jeg leser som sagt NRK hele året, og kan ikke kjenne igjen den beskrivelsen. Men jeg har også lagt merke til at det har vært mer stoff om dette nå, i Juni, og det er trolig fordi det er Pride.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.048
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og jeg har ingen anelse siden jeg som nevnt er innom kun unntaksvis. Jeg synes bare det virker som et ytterst spinkelt grunnlag for å tillegge en person meninger han sier han ikke har. Ei heller er det videre egnet til å øke interessen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Joa, det er ikke det at de ikke har kategorier overhode, det er bare for få av dem. Og det handler på ingen måte om at ting ikke skal skrives om, noe jeg aldri skrev. Med unntak av bloggere og påvirkere selvsagt. Ellers synes jeg at forsider bør forbeholdes de største og viktigste nyhetene og ikke være meterlange og inneholde allslags fluff. Det har man underkategorier til.

    Selvsagt er det ikke et stort problem, det er en ren bagatell. Jeg er innom NRK.no en gang i måneden kanskje, pluss ett og annet besøk gjennom en link herfra eller annetsteds, så et definitivt ikke-problem for min del. Jeg har nå likevel en mening og om sidene hadde fått en re-design og en bedre struktur ville jeg kanskje begynt å bruke dem selv.
    Jeg leser nok NRK mest fordi jeg har en slags idè om at de kanskje er, eller iallfall burde være, et av de mest nøytrale mediehusene i Norge siden de ikke har noen kommersielle interesser. Eller iallfall ikke burde ha kommersielle interesser. Og fordi jeg faktisk er ganske glad i NRK sånn generelt, fordi jeg syns de holder igjen litt som motvekt til alle de ultrakommersielle kanalene med reality-tv og andre ting som jeg gjerne vil få slippe. Men kanskje de burde se mer til BBC og SVT, og la seg inspirere litt av dem også.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Og jeg har ingen anelse siden jeg som nevnt er innom kun unntaksvis. Jeg synes bare det virker som et ytterst spinkelt grunnlag for å tillegge en person meninger han sier han ikke har. Ei heller er det videre egnet til å øke interessen.
    Tja. Hvor nødvendig var det egentlig å gå inn i tråden her bare for å gjøre et poeng av at man er lei av lese om skeive og pride hele tiden? Jeg syns det er vanskelig å se det i en spesielt inkluderende eller aksepterende kontekst.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.048
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er veldig glad i NRK, i særdeleshet på generelt grunnlag og som institusjon, og uten NRK ville jeg ikke forholdt meg til noe norsk innhold overhode. Men nyhetssidene kan de altså ha for min del.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Eller hva med: "jeg syns det er fint med jøder og Israel og sånn, bare jeg slipper å lese om holocaust og jødeforfølgelsen hele tiden".

    Hvordan burde man tolket et slikt utsagn?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.048
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Som at det ble skrevet om det hele tiden? Eller kanskje at den som sa det ikke var interessert i vektige tema overhode, men helst så at alle kanaler sendte programmer som Love Island og amerikanske skraphandlere? Her er det mange muligheter, inkludert at å høre om jøder og Israel i det hele tatt byr ham/henne imot.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Som at det ble skrevet om det hele tiden? Eller kanskje at den som sa det ikke var interessert i vektige tema overhode, men helst så at alle kanaler sendte programmer som Love Island og amerikanske skraphandlere? Her er det mange muligheter, inkludert at å høre om jøder og Israel i det hele tatt byr ham/henne imot.
    Ja, det er neimen ikke godt å si for en enkel sjel hva folk mener alltid med å si slike ting.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    "Jeg syns det er fint med svarte og afrikanere og sånn, bare jeg slipper å høre eller lese om black lives matter hele tiden".

    Virker veldig støttende. Eller?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg synes det er helt greit om andre liker fotball, bare jeg slipper å få det rett i trynet hele tida ...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg synes det er helt greit om andre liker fotball, bare jeg slipper å få det rett i trynet hele tida ...
    Ja, men nei. Fotball er kanskje ingen legning som folk har blitt diskriminert, forfulgt, banket opp og drept for, som mange skeive har blitt?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.048
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg syns det er fint med svarte og afrikanere og sånn, bare jeg slipper å høre eller lese om black lives matter hele tiden".

    Nå er jo delen før komma med vilje gjort tanketom og/eller støtende, ellers kunne jeg godt abonnere på den der selv. Det samme gjelder egentlig alt mellom himmel og jord, enten det måtte berøre meg selv eller ikke.

    Virker veldig støttende. Eller?

    Kommer helt an på. Skrevet på et forum, helt uten kontekst, sannsynligvis. I en eller annen kontekst i det virkelige liv, ikke nødvendigvis, selv om første halvdel åpenbart er konstruert for å gi et helt bestemt inntrykk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvor mange fotballsupportere blir drept p.g.a. legningen eller kjønnsidentiteten sin hvert år, liksom. Et kjapt googlesøk:



     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ok, jeg syns bare ikke at man skal bagatellisere at det fortsatt pågår en kamp for at mange skal kunne få leve livet sitt som de vil, uten å bli diskriminert eller utsatt for trakassering og vold. Derfor syns jeg det er litt rart å si at man ikke skal vie det oppmerksomhet at dette fortsatt skjer, og at man ikke syns man skal "skrive om det så mye" eller whatever.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.048
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vanskelig å være uenig i det, men jeg synes det burde være like innlysende at ikke alle vil ha den samme interessen for et gitt tema, eller for å bli bombardert med det, uten at det automatisk betyr at man er en genuin hater.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ja, men nei. Fotball er kanskje ingen legning som folk har blitt diskriminert, forfulgt, banket opp og drept for, som mange skeive har blitt?
    Har du vært på seriekamp i Italia noen gang?;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vanskelig å være uenig i det, men jeg synes det burde være like innlysende at ikke alle vil ha den samme interessen for et gitt tema, eller for å bli bombardert med det, uten at det automatisk betyr at man er en genuin hater.
    Absolutt, men det er jo bare å scrolle forbi det man ikke vil lese om. Det går helt fint, jeg gjør det hver eneste dag uten at jeg føler at jeg må gjøre verden oppmerksom hva jeg absolutt ikke vil lese om. Når man liksom gjør et poeng ut av det og aktivt tar seg bryet med å kommentere det så... nei, jeg veitafaen. Kanskje det ikke er uttrykk for noe som helst.

    Og forresten: jeg tror aldri jeg ga uttrykk for at Cyber var en genuin hater, jeg oppfattet det mest som uttrykk for en ignoranse og en holdning om at dette er noe folk helst bør holde for seg selv.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.048
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Absolutt, men det er jo bare å scrolle forbi det man ikke vil lese om.

    Selvsagt, men når man aktivt må lete etter ting man vil lese, innimellom et veritabelt møkkalass av intetsigende overfladigheter, så blir det til at man helt enkelt lar være og går til andre kilder istedet. I alle fall er det slik for meg. Da tenker jeg altså på bloggere, påvirkere og denslags, heller enn BLM og ting i den gate.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.122
    Antall liker
    9.429
    Selvsagt, men når man aktivt må lete etter ting man vil lese, innimellom et veritabelt møkkalass av intetsigende overfladigheter, så blir det til at man helt enkelt lar være og går til andre kilder istedet. I alle fall er det slik for meg. Da tenker jeg altså på bloggere, påvirkere og denslags, heller enn BLM og ting i den gate.
    Når jeg nå har scrollet ned forsiden til NRK så lurer jeg på hva slags nyheter du egentlig etterspør. To saker om Pride, ingen influensere men en mengde andre små og store saker fra Norge og hele verden. Sport, politikk, kultur og kriminalitet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Selvsagt, men når man aktivt må lete etter ting man vil lese, innimellom et veritabelt møkkalass av intetsigende overfladigheter, så blir det til at man helt enkelt lar være og går til andre kilder istedet. I alle fall er det slik for meg. Da tenker jeg altså på bloggere, påvirkere og denslags, heller enn BLM og ting i den gate.
    Sånn er det jo med det meste, man må tråle gjennom fyllmasse og alt mulig man ikke interesserer seg for før man finner noe man liker. Og jeg syns ikke man skal slutte med å skrive om, eller at man skriver for mye om menneskerettskamp når det kanskje er litt mer synlig i mediebildet en måneds tid om sommeren enn ellers om året. At noen kanskje er såpass bortskjemte med å slippe og se sånn ellers om året til at de må kommentere det, forbeholder jeg meg retten til å svare på.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja, men nei. Fotball er kanskje ingen legning som folk har blitt diskriminert, forfulgt, banket opp og drept for, som mange skeive har blitt?
    Det var en litt flåsete spøk fra min side over at folk blir krenket av den minste ting....

    Som du ser har jeg regnbueflagget som min avatar. Det er for å vise støtte til alle skeive i nær familie, venner og bekjente og alle andre. I Norge har vi kommet langt synes jeg, og det er jeg glad for. I andre deler av verden er det å være skeiv verre enn verst, og mange steder går ting gale veien også. Man trenger virkelig oppmerksomhet på dette, og da får heller et sneversynt fåtall bare klage og syte så mye de vil for meg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det var en litt flåsete spøk fra min side over at folk blir krenket av den minste ting....

    Som du ser har jeg regnbueflagget som min avatar. Det er for å vise støtte til alle skeive i nær familie, venner og bekjente og alle andre. I Norge har vi kommet langt synes jeg, og det er jeg glad for. I andre deler av verden er det å være skeiv verre enn verst, og mange steder går ting gale veien også. Man trenger virkelig oppmerksomhet på dette, og da får heller et sneversynt fåtall bare klage og syte så mye de vil for meg.
    Jeg skjønte på en måte det, men var litt i tvil om akkurat hva du egentlig mente, bare. ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.122
    Antall liker
    9.429
    Jeg etterspør ingenting derfra, siden jeg har sluttet å bruke sidene for lenge siden.
    Ikke derfra, men generelt. En god nyhetsside inneholder et variert utvalg av nyheter, ikke nyheter spesielt utplukket etter personlige preferanser.
    Selv om fotball interesserer meg midt på ryggen ville jeg aldri si at et nyhetssted er dårlig fordi de har fotballnyheter.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.048
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ikke derfra, men generelt. En god nyhetsside inneholder et variert utvalg av nyheter, ikke nyheter spesielt utplukket etter personlige preferanser...

    ...og en struktur som gjør at man kan hoppe rett til det man er ute etter, uten å legge øynene på en mengde navlerusk helt uten verdi. Eller fotball.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    I kontekst av diskusjonen vi hadde her tidligere, om at det ble skrevet for mye om pride og skeive i media, så er det en ganske godt poengtert kronikk i VG i dag om nettopp hvorfor dette fortsatt er nødvendig og viktig. De som vil kan lese, eller la være. Men dette handler altså om menneskerettigheter, og det er mange skremmende tendenser ikke lenger unna enn andre steder i Europa som gjør at dette ikke må bagatelliseres.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    I kontekst av diskusjonen vi hadde her tidligere, om at det ble skrevet for mye om pride og skeive i media, så er det en ganske godt poengtert kronikk i VG i dag om nettopp hvorfor dette fortsatt er nødvendig og viktig. De som vil kan lese, eller la være. Men dette handler altså om menneskerettigheter, og det er mange skremmende tendenser ikke lenger unna enn andre steder i Europa som gjør at dette ikke må bagatelliseres.

    Når man leser den linkede kronikken, (inkludert det alltid temmelig triste kommentarfeltet under), opplever jeg sutringen over litt pride-stoff på NRK som, ja nettopp, utidig sutring. LGBH(abcdosv...)-bevegelsen samler en rekke mennesker som til dels er sterkt diskriminert og undertrykket, og noen velger altså å sippe fordi det står om dem i avisen. Hva er det noen er så jævla redde for? Så lenge man ikke plager eller utsetter andre for utidig press, kan jeg ikke med min verste vilje se hvorfor eller hvordan det kan være problematisk at folk skiller seg ut fra mengden?!? Tross alt er voldsutøvere minst 100 ganger verre enn noe kjent seksuelt uttrykk mellom voksne!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Når man leser den linkede kronikken, (inkludert det alltid temmelig triste kommentarfeltet under), opplever jeg sutringen over litt pride-stoff på NRK som, ja nettopp, utidig sutring. LGBH(abcdosv...)-bevegelsen samler en rekke mennesker som til dels er sterkt diskriminert og undertrykket, og noen velger altså å sippe fordi det står om dem i avisen. Hva er det noen er så jævla redde for? Så lenge man ikke plager eller utsetter andre for utidig press, kan jeg ikke med min verste vilje se hvorfor eller hvordan det kan være problematisk at folk skiller seg ut fra mengden?!? Tross alt er voldsutøvere minst 100 ganger verre enn noe kjent seksuelt uttrykk mellom voksne!
    Hvorfor mange fortsatt diskrimineres er jo ikke så enkelt å svare på, det er lettere å å fastslå at det fortsatt skjer, og i enkelte deler av verden til dels kraftig. I Norge har vi vel egentlig kommet ganske langt sånn sett, men det er nok et stykke igjen her også, og det er på ingen måte gitt at den liberale utviklingen vil fortsette i samme retning her heller. Så ja, det er fortsatt viktig, og kanskje du har rett i at det kan virke litt sutrete å klage over at det fortsatt omtales. :)

    Vold er aldri greit, annet enn i selvforsvar. Jeg er veldig anti-vold, men også veldig pro-selvforsvar.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.080
    Antall liker
    2.536
    Hvorfor bruker man ikke all denne eksklusive inside infoen i aksjemarkedet istedenfor å knote rundt på et hififorum med oss uvitende?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.152
    Antall liker
    7.789
    Sted
    Oslo
    Leser at hele München skal bades i regnbuer i kveld, unntatt Allianz arenaen.
    Helt ufrivillig har Ungarn dradd igang en av de største manifestasjonene for en gruppe de ikke liker.
    For størst av alt er kjærligheten
    og Ungarn og UEFA har stilt seg i den skammekroken de fortjener
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn