Diverse Hva er god lyd for DEG? đŸ€”

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇮
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.616
    Antall liker
    84.919
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Du kjenner kanskje en annen DSP gjeng en det jeg gjÞr, for alle jeg kjenner sitter med Þrene som bestemmende verktÞy nÄr godlyden sÞkes
    Det var KRUVENE jeg snakker om, jeg DRITER i DSP! SÄ kan vi snart gÄ tilbake til topic og ta pÄ vernesandalene!
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.958
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Powercon har vel rett men jeg har den erfaringen at om du ikke har lyst til Ă„ oppgradere noe er du vel fornĂžyd? Det betyr for meg at jeg fortsatt har alt jeg kjĂžpte omkring 2006.....
     

    Snickers-is

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Og selvfÞlgelig mÄtte det bli feiltolket/misoppfattet. Jeg tar ikke stilling til spÞrsmÄlet ang aktiv /DSP/passiv deling, men bare kommenterte det i forbindelse med frekvenskurver
    Uten at jeg gidder Ä ta stilling til hvem som mener hva, har misforstÄtt hvem osv, sÄ har jeg lyst til Ä trekke frem en egenskap ved DSP og frekvenskurver som jeg digger.

    Man kan mÄle, finne et avvik ogsÄ forsÞke Ä EQ-e det etter beste evne.

    NÄr det er gjort kan man slÄ dette EQ-punktet av og pÄ, bare dette ene altsÄ, bare for Ä finne ut om nettopp dette ene tiltaket gjÞr noe positivt med lyden.

    PÄ samme mÄte kan man lage varianter av den samme korreksjonen i to ulike presets. Man kan velge Ä slÄ av og pÄ hele EQ-en om man vil. Man kan velge Ä EQ-e for hÞyttaler og rom individuelt og slÄ den ene av og pÄ mens man beholder den andre uendret. Man kan lage ulike tolkninger av rommet og EQ-e disse individuelt, ogsÄ kan man kose seg med god musikk og slÄ frem og tilbake mellom ulike innstillinger sÄ ofte man Þnsker eller gidder.

    Det poetiske i dette (om man velger Ä se det slik) er at det i bunn og grunn ikke handler om frekvenskurver, men i stedet om hva vi hÞrer og hva vi rent subjektivt oppfatter Ä lÄte best. Allikevel vil en frekvenskurve kunne sette oss pÄ sporet av det vi leter etter. Den kan for eksempel vise oss i klartekst hvorfor mellomtonen oppfattes litt hul og tung, eller hvorfor noe bass stikker fullstendig av mens annen bass er fravÊrende.

    Hvis jeg skulle lett etter disse tingene uten mÄlinger som guide ville jeg neppe heller klart Ä gjÞre Þrene mine sÊrlig fornÞyde til slutt.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇮
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.616
    Antall liker
    84.919
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    JEG MÅ BARE BEKLAGE AT JEG I DET HELE TATT TOK MED FORKORTELSEN DSP I MITT INNLEGG (#27) LENGER OPPE I TRÅDEN. DESSUTEN BEKLAGER JEG TIL TRÅDSTARTER AT NEVNTE INNLEGG HAR DRATT TRÅDEN LANGT UTENFOR TOPIC. OM NOEN LURER PÅ HVA JEG MENER MED GOD LYD, SOM ER TOPIC, LES MITT INNLEGG #24.

    IMG_5149.jpeg
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    2.914
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    God lyd for meg handler om kompromisser.
    Det handler ikke om DSP eller horn eller frekvenskurver.
    Dette er kun verktĂžy som kan hjelpe til Ă„ minimere kompromissene.
    VerktÞyene kan bestÄ av diverse deler, men alt skal koke ned til en god lyd jeg kan trives med. Hva jeg kan trives med vet selvsagt bare jeg.
    Kompromissene er for meg delenes og verktÞyenes pris, og hva som er mulig Ä oppnÄ for en viss sum.
    Kompromissene er Ä prÞve Ä fÄ til den lyden som vil bli mest mulig kompromisslÞs. (Den var dyp). Liker man Ä spille rock hÞyt, kan det hende kompromisset blir litt mindre klarhet i Þvre mellomtone.

    SĂ„, for meg er god lyd alltid et kompromiss.
     

    rca45

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2023
    Innlegg
    37
    Antall liker
    80
    Sted
    Ørje
    God lyd......Jeg "bygget" et par hĂžyttalere tilbake i Ă„r 2000...Har de samme i dag. En god del av elektronikken er byttet underveis...
    Funker for meg.
     

    Valentino

    JB rĂŒnnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.857
    Antall liker
    21.843
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kult. Jeg var litt senere ute enn deg. Mine (dipoler inspirert av Linkwitz og Finke) sto ferdige fĂžr jul i 2009. All elektronikk (inkl. dsp-delefiltere) er byttet ut siden da.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.157
    Antall liker
    6.645
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Denne artikkelen er interessant: https://www.originlive.com/contact-us/bulletins/sound-quality/

    1697698971996.png


    En av de tingene jeg synes er mest fascinerende og viktig er det udefinerbare "soundstage", som ref artikkelen ogsÄ er noe av det som er vanskeligst og fÄ til, og krever en hÞyttaler som mestrer alle de tre pillarene som til sammen utgjÞr god lydkvalitet (iht artikkelen hvertfall).

    1697698889953.png
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.611
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    0
    En av de tingene jeg synes er mest fascinerende og viktig er det udefinerbare "soundstage", som ref artikkelen ogsÄ er noe av det som er vanskeligst og fÄ til, og krever en hÞyttaler som mestrer alle de tre pillarene som til sammen utgjÞr god lydkvalitet (iht artikkelen hvertfall).
    HĂžyttaleren er bare en av flere elementer i kjeden som kan resultere i Great Sound Quality
    Plassering, Akustikk og Frekvensrespons
    pÄvirker resultatet i rimelig stor grad.

    Her er en video som illustrerer Great Sound Quality.....

     

    SigbergAudio

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.157
    Antall liker
    6.645
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    HĂžyttaleren er bare en av flere elementer i kjeden som kan resultere i Great Sound Quality
    Plassering, Akustikk og Frekvensrespons
    pÄvirker resultatet i rimelig stor grad.

    Her er en video som illustrerer Great Sound Quality.....

    Rommets beskaffenhet og hvor bÄde hÞyttalere og lytter er plassert bidrar Äpenbart kraftig til sluttresultatet ja, det er et viktig poeng. :)
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Videoen under ble lagt ut av Guttenberg i gÄr, og reiser noen tanker og spÞrsmÄl rundt hva man kan oppfatte som god lyd. Her er det garantert store forskjeller pÄ hva vi "audiofile" liker og det finnes derfor ikke noen fasit pÄ hva som er god lyd for alle. For Ä presisere, vi snakker i dette tilfellet om hva som gjÞr at lyd oppfattes som god lyd hjemme.

    Kunne vĂŠrt spennende Ă„ se folks synspunkter (y)

    Se gjerne videoen pÄ et kvarters tid fÞr man svarer, men han reiser fÞlgene knagger hvor hva som kan vÊre viktig for mange (dette er dog bare tips):
    • Flat frekvensrespons for alle enheter i anlegget, er det ensbetydende med god lyd?
    • Dynamic range, evne til Ă„ spillte hĂžyt/dypt i frekvens
    • StĂžy, betyr mindre stĂžy bedre lyd? ref analogt ofte hĂžyere stĂžygulv
    • Lydkvalitet ift tonal korrekthet
    • FĂžlelse av romklang og soundstage, pinpointing av musikere pĂ„ en scene
    • OpplĂžsning pĂ„ kildemateriale, er hĂžyere ensbetydende med bedre lyd og mer info i lydbildet?

    Her kan man ikke si ja takk alt sammen.
    De fleste av oss kan ikke handle anlegg til mange mange millioner, sÄ man kommer ikke unna det Ä mÄtte velge seg noen fokusomrÄdet som er viktig for en selv.

    Kunne man - med inspirasjon fra Maslows behovspyramide - forsÞkt Ä lage noe liknende for lyd? AltsÄ en vektet oversikt over elementer som inngÄr i god lyd?

    Jeg hadde nylig en opplevelse hvori jeg oppdaget hull i lydbildet mitt. Visse basstoner bare forsvant og i stedet for Ä hÞre 4 bassnoter sÄ hÞrte pÄ noen lÄter bare jeg 3. Dette vil jo naturligvis gÄ ut over min opplevelse av rytme. Og etter Ä ha justert lyden med DSP sÄ har jeg i stor grad kompensert for disse manglene og musikken henger nÄ rytmisk sett mye bedre sammen. Litt naivt kan man argumentere for at en grunnleggende forutsetning for god lyd er en jevn frekvenskurve (?) uten store hull. Med andre ord at man kan hÞre alt som blir spilt. Jeg vil mene at det er mer essensielt enn f. eks. tonal korrekthet eller soundstage. Det er vel og bra om en kontrabass hÞres ut som en kontrabass, men det helper lite om jeg kun hÞrer 75% av det bassisten spilte i studio.

    Som Eirik84 skriver sÄ har vi alle fokusomrÄder som er vi legger mye vekt pÄ, samtidig vil vel ulike faktorer vÊre mer eller mindre essensielle. Ref eksempelet mitt mÄ en nogenlunde jevn frekvenskurve vÊre pÄ plass fÞr det gir mening Ä gÄ til neste steg. Om man sÄ fÄr neste steg - hva enn det mÄtte vÊre - pÄ plass, kan man bevege seg videre oppover. Dette vil nÞdvendigvis vÊre en grov forenkling av et sammensatt felt, og en det vil nok ikke vÊre mulig Ä bygge sten pÄ sten pÄ den mÄten. Men, kanskje vil en slik pyramide vÊre en slags prioriteringsveileder for glade amatÞrer - som meg - i dere jakt pÄ god lyd.

    Jeg forvente stor uenighet om hva som er viktigst nÄr man nÊrmer seg toppen av pyramiden, men mer enighet om de mer grunnleggende elementene. Men kanskje kan en slik pyramide ogsÄ fungere som en prioriteringsveileder for glade amatÞrer som meg selv vi vÄr jakt pÄ audiofilt nirvana. Men, ut fra min erfaring pÄ diverse hi fi forum, sÄ vil det nok vÊre stor uenighet om det meste :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.124
    Antall liker
    17.124
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil legge til evnen til Ä spille bra pÄ bÄde lav og hÞy lyttenivÄ. Med det mener jeg at ikke frekvensresponsen forandrer seg nevneverdig nÄr en skrur pÄ knotten. Funker ikke oppsettet pÄ alle nivÄ vil det heller ikke funke pÄ innspillinger stor dynamikk. F eks klassiske innspillinger blir bare kjedelig hvis dette ikke er pÄ plass.. Det nevnes at det ikke mÄ rattes paddeflatt med dsp, noe som er riktig, men jeg har heller aldri hÞrt om Ä ratte, slik at det blir motsatt hjelper noe sÊrlig;.)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.846
    Antall liker
    966
    frekvensresponsen vil ikke endre seg nevneverdig nÄr du skrur pÄ knotten, men hÞrselen din vil. derfor lÄter dÄrlig konstruerte hÞyttalere ofte bedre pÄ lavt volum.
     

    Hedon

    Jazzist
    Ble medlem
    20.11.2006
    Innlegg
    362
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Bunkeren
    NÄr musikken trenger gjennom og rÞrer strengene der inne slik at alt annet blir uvesentlig, sÄ er lyden god. Jaget etter "noe bedre" er oftest drevet av en fiksjon om det perfekte. Det perfekte finnes bare i reklamen. Lykken er Ä vÊre fornÞyd med det du har.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.779
    Antall liker
    5.342
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    God lyd for meg? Da gjelder flere av punkter som allerede er nevnt, 3D og alt det andre hvis man er plassert med rumpa i hemoroidenes sweet spot!
    Men, personlig hadde jeg flere tusen plater fÞr jeg noen gang tenkte pÄ symmetrisk plassering av hÞyttalerene.
    FÞrst pÄ slutten av 80`tallet med Proac Supertablette og Targetstativer fikk jeg input til slikt, sterkt jobbet nÄr en er fÞdt i `63.
    Noe av min tilnÊrming til godlyd kommer nok av oppvekst pÄ et smÄbruk med hÞyttalere ofte plassert i vinduskarmen for musikk utendÞrs, eller og nyte det som fenget i andre rom i huset.
    Masse hÞyttalerprodukter ( og annet gear) gir bare god lyd rett foran setet ditt, der er ikke jeg hele tiden! MÄ kunne rocke i flere rom, og gjerne utendÞrs ogsÄ skal det bli god lyd for meg.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    SĂžrlandet
    Torget vurderinger
    2
    Satt pÄ «Khmer» med Nils Petter MolvÊr her om dagen og tenkte at Ä gjengi dette albumet «perfekt» er en vrien oppgave for et anlegg, og kanskje en slags referanse for min del fordi:

    -MolvÊrs nasale/mutede trompetlyd lett kan skjÊre i Þrene nÄr man drar pÄ litt om anlegget er litt for agressivt i Þvre mellomtone. Ideelt sett er trompeten «vektlÞs» og helt frigjort fra det Þvrige lydbildet. Fikser anlegget dette vil det muligens ogsÄ fikse nasale, skarpe stemmer og forhÄpentligvis ikke helt ille pÄ middelmÄdige produksjoner(?)
    -Rytmeseksjonen er temmelig heftig, og gÄr ganske dypt, adskillig mer utfordrende enn vanlig basstromme. Dette skal gjengis med full dybde, artikulasjon pÄ en mest mulig dynamisk mÄte. Det krever nok full range hÞyttalere, evt veldig godt integrerte suber, en forsterker som gir masse strÞm og minimal stÞy.
    -Masse detaljer i alle retninger krever dessuten gode holografiske egenskaper.
    -BÞr kunne spilles uanstrengt pÄ minst 95dB

    Da er lyden god for meg!

    Jeg tenker nok at lytterommet er det stÞrste hinderet for Ä fÄ dette til Ä bli optimalt.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    En kombinasjon av flat frekvensrespons, dynamikk, timbre, opplÞsning, tyngde og romfÞlelse. Til syvende og sist handler det om hvor mye stÄpels man fÄr og hvor mye man har lyst til Ä bare Ä fortsette Ä hÞre musikk
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    rolfrander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2023
    Innlegg
    78
    Antall liker
    99
    Sted
    Norge
    Hei, har lurket her en stund men meldte meg inn for Ä svare pÄ dette. I utgangspunktet et interessant spÞrsmÄl, men i videoen synes jeg det var mye rart.

    Jeg mener at mÄlet for Hi-Fi, ja selve definisjonen av "high fidelity", mÄ vÊre at lyden hjemme i stua i stÞrst mulig grad er lik den som artist og tekniker mixer seg frem til nÄr de lager master-versjonen. Hvis man som lytter ikke liker dette, og man synes det er plagsomt, mener jeg det er bortkastet Ä forsÞke Ä kompensere dette hos seg selv, da fÄr man bare finne noe annet Ä lytte til. Da han i videoen begynte Ä snakke om plassering av mikrofoner var jeg nÊr Ä gi opp, han kan da ikke mene at anlegget mitt hjemme skal kompensere for at jeg er uenig i lydteknikers mikrofonvalg? Men jeg tolker ham i beste mening at dette bare var et eksempel pÄ hvordan lydkvalitet varierer med ulike parametre (dog helt irrelevante parametre nÄr man setter opp anlegget hjemme).

    Men sÄ faller jeg av ressonementene, for mange av punktene som nevnes er ikke i seg selv "god lyd" (etter definisjonen over), men er forutsetninger for Ä fÄ til god lyd (i tillegg er det flere av punktene som overlapper).

    • Flat frekvensrespons: hvis lyden hjemme skal vĂŠre lik den i studio er det i det minste en forutsetning at elektronikken man bruker ikke legger til eller fjerner noe. Det innebĂŠrer flat frekvensrespons og lav (som i: ikke-hĂžrbar) forvregning. I tillegg mĂ„ hĂžyttalerne hjemme oppfĂžre seg omtrent som de i studio, og der har man typisk flat frekvensrespons som idealet.
    • Dynamisk omfang eller lav stĂžy. Dette er det samme. Dynamisk omfang er intervallet mellom det laveste volumet som ikke forsvinner i bakgrunnsstĂžy og det hĂžyeste volumet. Hvis du har mye stĂžy vil det dynamiske omfanget bli lavere. Dette er fĂžrst og fremst en egenskap ved innspillingen, men forutsetter at reproduksjonen hjemme (og omgivelsene) legger til rette for det. Feks: gir ikke mening Ă„ hĂžre pĂ„ en klassisk innspilling (som typisk har stor kontrast mellom sterkt og svakt) pĂ„ bussen, for de svake partiene forsvinner i stĂžy uansett.
    • Tonal korrekthet (eller "klang" som en musikker ville kalt det). Dette er jo det samme som jeg Ă„pnet med: lyden hjemme bĂžr vĂŠre lik lyden i studio. Dette forutsetter lav forvrengning (at stereoannlegget ikke legger til ny lyd).
    • Soundstage. Dette er vesentlig. Det vil overraske meg veldig om noen foretrekker mono fremfor stereo, med stereo fĂ„r Ăžrene forskjellig lyd som gjĂžr det mulig Ă„ plassere instrumenter i forhold til hverandre. Dette brukes bevisst i mixing, ogsĂ„ nĂ„r man ikke tar opp "live" hvor instrumenter faktisk er plassert ulike steder. For Ă„ fĂ„ til dette er man avhengig av at signaler ikke smitter over mellom kanaler. Dette er fullt mĂ„lbart (crosstalk).
    • OpplĂžsning er en forutsetning for dynamisk omfang, verken mer eller mindre.
    Men den aller viktigste forutsetningen for Ä fÄ til "high fidelity" er rommet man lytter i. Det hjelper ikke om utstyret har flat frekvensrespons hvis rommet forsterker enkelte frekvenser og demper andre. Og det hjelper ikke med god kanalseparasjon om rommet blander all lyden fÞr den treffer Þrene. Slike ting kan man kompensere for med akustisk tilpasning av rommet, valg av hÞyttalere med egenskaper som er egnet i forhold til rommet, og til en viss grad EQ. Men alt dette er teknikker for Ä oppnÄ god lyd, det er ikke definisjonen av god lyd.
     

    lydogakustikk

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Nja. Helt flat frekvensgang fungerer dÄrlig til mye musikk og blir heller ikke korrekt. Blant annet pga opptaksteknikker hvor det er mindre bass enn diskant. Men mulig vi vi beveger nÄ mot at nyere musikk fungerer bedre med det.

    Jevn og fallende frekvensrespons fungerer stort sett bedre og blir korrekt til et stort utvalg av musikk. Men det vil alltid variere basert pÄ opptaket/miksen og anlegget/rommet man lytter til har ogsÄ en del og si. En del anlegg/rom tÄler en flatere respons enn andre.
    Bruel & KjĂŠr 1974 stor.jpg
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    For meg er god lyd nÄr musikken oppleves mer som noe som skjer her og nÄ, og at man i sÄ liten grad som mulig fÄr fÞlelsen av Ä lytte til et opptak.
    Mine neste hĂžyttalere skal ha mer av dette, og jeg tror sannelig det er et eller annet med horn som gjelder. Har hornlĂžsning fra 750 Hz i dag, og det har
    vĂŠrt en liten aha opplevelse.
    Jevn frekvensgang er absolutt alfa og omega.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.499
    Antall liker
    3.333
    Torget vurderinger
    1
    Etter alle disse Ärene har jeg blitt ganske sÄ kresen. I mitt eget anlegg mÄ alle parameter vÊre pÄ plass:
    -Dette med frekvensgang kaller jeg klangbalanse. Den mÄ vÊre balansert, jevn og utstrakt.
    -Lyden mÄ vÊre frigjort fra hÞyttalerne.
    -Man mÄ kunne spille hÞyt.
    Ovennevnte 3 faktorer fordrer at romakustikken er god. Enten at man er sÄ heldig Ä ha en stor stue, eller at man har tatt jobben med akustikkremedier.
    Ovennevnte kriterier er hva jeg kaller "makro". Men "mikro" er ogsÄ viktig. Som i mikrodynamikk. Det er den som puster liv i instrumentene, og bidrar til nerven i musikken. (Overdreven DSP kan glatte ut mikrodynamikken. Samt kabler, bÄde digitale og analoge).

    Til slutt en personlig greie: Estetikk. Det bĂžr se bra ut. Helst en stue med dagslys. Jeg har hatt min tid i bunkersen. Orker ikke mere laboratorie-hifi.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.157
    Antall liker
    6.645
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    (..)
    Jeg mener at mÄlet for Hi-Fi, ja selve definisjonen av "high fidelity", mÄ vÊre at lyden hjemme i stua i stÞrst mulig grad er lik den som artist og tekniker mixer seg frem til nÄr de lager master-versjonen.
    (..)
    Hvis man som lytter ikke liker dette, og man synes det er plagsomt, mener jeg det er bortkastet Ä forsÞke Ä kompensere dette hos seg selv, da fÄr man bare finne noe annet Ä lytte til.
    (..)
    • (..)I tillegg mĂ„ hĂžyttalerne hjemme oppfĂžre seg omtrent som de i studio, og der har man typisk flat frekvensrespons som idealet.
    • (..). Dette er jo det samme som jeg Ă„pnet med: lyden hjemme bĂžr vĂŠre lik lyden i studio. Dette forutsetter lav forvrengning (at stereoannlegget ikke legger til ny lyd).
    Det er et par poenger her knyttet til pÄstandene dine:
    • Det er ikke alltid at lyden i studioet er slik de som mikser/mastrer mener det bĂžr hĂžres ut hjemme hos deg. Mange monitorer som er i utbredt bruk i studioer har f.eks altfor lite bass / ikke fullfrekvens bass. Det betyr ikke at lydingeniĂžren ikke Ăžnsker at du skal ha bass i ditt oppsett.
    • De som mikser/mastrer har ikke nĂždvendigvis som mĂ„l at det skal lĂ„te best mulig pĂ„ sine egne monitorer. De forsĂžker Ă„ lage en miks som fungerer best mulig pĂ„ tvers av alt folk kan finne pĂ„ Ă„ spille av musikken pĂ„, alt fra den innebygde hĂžyttaleren i telefonen din til high-end anlegg. NĂžyaktig hvordan det lĂ„t ut av studiomonitorene er ikke nĂždvendigvis slik det vil/bĂžr lĂ„te ut av dine hĂžyttalere, og det er helt greit.
    • At elektronikken din har flat frekvensrespons er fint. Flat frekvensrespons i rommet ditt blir derimot ikke riktig, ref lydogakustikk sitt anlegg rett over.
    • Jeg har aldri skjĂžnt hvorfor man ikke Ăžnsker at eget oppsett skal lĂ„te best mulig. Hvis man synes det lĂ„ter best med litt ekstra bass, hvorfor skal man ikke hĂžre pĂ„ det?

    Oppsummert finnes det egentlig ikke noen fasit pÄ nÞyaktig hvordan en produksjon bÞr lÄte hjemme hos deg. Det kan sikkert oppleves slitsomt for noen, men slik er det. PÄ tross av det tror jeg ganske mange har evnen til Ä hÞre nÄr det lÄter "rett", og ganske mange vil vÊre enige om det ogsÄ.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.030
    Torget vurderinger
    23
    Kjeder deg med pc pÄ fanget og snooker i bakgrunnen?
    Nei - bare en refleksjon jeg har gjort meg for lenge siden re. dette med s.k. guruer pÄ YT som forstÄrsegpÄ alt... Guruen er jo oss selv og vÄre egne meninger og preferanser, folk mÄ stole mer pÄ de enn en kontingent med ubekreftet "ekspertise" og et knippe vikarierende motiver.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.634
    Antall liker
    14.607
    Sted
    Langesund
    Nei - bare en refleksjon jeg har gjort meg for lenge siden re. dette med s.k. guruer pÄ YT som forstÄrsegpÄ alt... Guruen er jo oss selv og vÄre egne meninger og preferanser, folk mÄ stole mer pÄ de enn en kontingent med ubekreftet "ekspertise" og et knippe vikarierende motiver.
    Er jo helt enig med deg i denne pipete karen pÄ nett...med flere.
     

    rolfrander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2023
    Innlegg
    78
    Antall liker
    99
    Sted
    Norge
    • Det er ikke alltid at lyden i studioet er slik de som mikser/mastrer mener det bĂžr hĂžres ut hjemme hos deg. Mange monitorer som er i utbredt bruk i studioer har f.eks altfor lite bass / ikke fullfrekvens bass. Det betyr ikke at lydingeniĂžren ikke Ăžnsker at du skal ha bass i ditt oppsett.
    • De som mikser/mastrer har ikke nĂždvendigvis som mĂ„l at det skal lĂ„te best mulig pĂ„ sine egne monitorer. De forsĂžker Ă„ lage en miks som fungerer best mulig pĂ„ tvers av alt folk kan finne pĂ„ Ă„ spille av musikken pĂ„, alt fra den innebygde hĂžyttaleren i telefonen din til high-end anlegg. NĂžyaktig hvordan det lĂ„t ut av studiomonitorene er ikke nĂždvendigvis slik det vil/bĂžr lĂ„te ut av dine hĂžyttalere, og det er helt greit.
    Ok, innrÞmmer gjerne at jeg ikke vet sÄ mye om hva som skjer i et studio, men jeg mener poenget mitt fortsatt stÄr: anlegget hjemme bÞr verken legge til eller trekke fra lyd fra artistens intensjon. Men det er jo ikke sikkert det er entydig hva intensjonen er, og det finnes sikkert et spekter her, sÄ du mÄ gjerne skru opp bassen hos deg for min del. Poenget var jo Ä diskutere personlige preferanser.
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Ok, innrÞmmer gjerne at jeg ikke vet sÄ mye om hva som skjer i et studio, men jeg mener poenget mitt fortsatt stÄr: anlegget hjemme bÞr verken legge til eller trekke fra lyd fra artistens intensjon. Men det er jo ikke sikkert det er entydig hva intensjonen er, og det finnes sikkert et spekter her, sÄ du mÄ gjerne skru opp bassen hos deg for min del. Poenget var jo Ä diskutere personlige preferanser.
    De fleste musikere er ikke opptatt av HiFi. Antagelig har de fÊrreste et veldig bra anlegg. Og de vet nok at folk flest hÞrer pÄ Þreplugger eller Sonos og bryr seg svÊrt lite om lydkvalitet. Ikke engang alle lydteknikere er svÊrt opptatt av det. En lydtekniker kan ogsÄ ha en hÞyst middelmÄdig anlegg hjemme. De aller fleste opptak har ikke high-end lyd og er ihjellkomprimert. Vi HiFi folk er og forblir en minoritet. Noe de fleste anser som en sÊr hobby. Men vi kan hygge oss med den som alle andre hobbyer som kanskje vi ser pÄ som sÊre igjen.

    Og dette med Ä trekke fra eller legge til er et personlig valg vi gjÞr hvor det ikke finnes noe fasit. Etter min erfaring sÄ har sÄpass mange innspillinger svakheter slik at det kan vÊre en god idé Ä trekke fra eller legge til noe. NÄ har jeg et anlegg som legger til og skiller ganske lite pÄ innspillinger. Er det sÄ mer musikalsk enn mitt forrige som var svÊrt nÞytralt? Vel, det kommer an pÄ ja.... hvilken plate du setter pÄ. Mange lÄter kanskje bedre, andre dÄrligere. Og sÄ liker vi alle forskjellig lyd og prioriterer forskjellig. Det er bare gÞy, imo. Og vi har forskjellige rom og muligheter der.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    ^
    Litt artig begrep egentlig; artistens intensjon. HÞres jo ut som noe hÄndfast, men merkelig nok fÄ som kan svare konkluderende pÄ.
    Jeg vil pÄstÄ at denne artistens intensjon er nok for alle praktiske formÄl Ä betrakte som et sterkt lys i det fjerne, noe man gjerne kan ha som retning og Ä gÄ imot om man vil.
    Men man mÄ nok heller akseptere at veien er mÄlet.
    For mange innen hifi vil nok bli svÊrt overrasket/skuffet++ om de spurte artisten om nettopp intensjonen med en lÄt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Som sagt sĂ„ har jeg hatt mange ulike signaturer opp gjennom Ă„rene og jeg synes det er gĂžy Ă„ prĂžve noe nytt og utfordre meg. Samme som med musikk. Men det er et par ting som stĂ„r igjen alltid. Det trenger ikke Ă„ vĂŠre superopplĂžst, men det mĂ„ vĂŠre tilstrekkelig detaljert. Åpenhet er alltid, alltid et pluss. Og engasjerende mĂ„ det alltid vĂŠre, uansett lydsignatur. Et tamt produkt ryker fort. Hvordan det mĂ„ler kan vĂŠre interessant, men ikke noe mer. Det er hvordan det hĂžres ut som teller. Hvor nĂŠrme nĂžytralt det er er ikke sĂ„ viktig og jeg har blitt mindre og mindre opptatt av "soundstage" med Ă„rene, men det kan ogsĂ„ vĂŠre fordi jeg opplever at anlegg klarer dette fint over en viss prisklasse. Og sĂ„ misliker jeg sterkt overdreven bass. Ikke helt som andre der kanskje.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    God lyd for meg er nÄr anlegget lÄter slik at det ikke kommer "i veien" for musikken det skal formidle og du kan sette pÄ innspillinger fra 50-60 tallet frem til i dag uten at du begynner Ä fokusere mer pÄ komponentene i anlegget i stedet for musikken...
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Godlyd...??

    Det mÄ vÊre en dames stÞnn og Ä vite at jeg er Ärsaken til at hun lager de lydene hun gjÞr, dess mer hÞylytt det blir jo bedre synes jeg det er...

    SĂ„ "turn up the volume"!!
     

    SigbergAudio

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.157
    Antall liker
    6.645
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ok, innrÞmmer gjerne at jeg ikke vet sÄ mye om hva som skjer i et studio, men jeg mener poenget mitt fortsatt stÄr: anlegget hjemme bÞr verken legge til eller trekke fra lyd fra artistens intensjon. Men det er jo ikke sikkert det er entydig hva intensjonen er, og det finnes sikkert et spekter her, sÄ du mÄ gjerne skru opp bassen hos deg for min del. Poenget var jo Ä diskutere personlige preferanser.
    Det er nok et stykke fra entydig hva intensjonen til artisten er ja. Men er jo grunnleggende enig i at det er fin med en troverdig gjengivelse. Men det er litt komplisert hva det faktisk er i lytteposisjon. Noe vi blant annet har hatt lange diskusjoner om her inne er om responsen skal vÊre flat (altsÄ ikke heving i bassen) i lytteposisjon. En slik heving fÄr man nemlig naturlig pÄ grunn av rommets pÄvirkning selv om lyden ut av hÞyttalerne er flat. Dette er tilfelle ogsÄ i mange studioer.

    Andre studioer har relativt flat respons i lytteposisjon, pÄ tross av at de ikke nÞdvendigvis mener at det skal vÊre slik i studio. Det vil si at i et slikt studio lytter de til en annen lyd enn de mener sluttresultatet skal vÊre hjemme hos deg.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    413
    Antall liker
    491
    Sted
    BrĂžttum
    God lyd for meg? Konsertlyd er vel eneste forklaring, med tilpassede Ăžreplugger plugget inn for Ă„ tilpasse volumet. :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.124
    Antall liker
    17.124
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Konsertlyd blir nevnt. Den opplevelsen Þnsker en Ä ta med hjem. Men hvor bra lyden er pÄ konsert er farget av hele opplevelsen med Ä vÊre pÄ konsert. La oss leke med tanken om at konserten forgikk med sceneteppe trukket igjen og en ikke sÄ en dritt. Det ville farget opplevelsen og hvor god vi oppfattet lyden. Vil tro vi ofte ikke ville oppfatte lyden som like imponerende. Poenget mitt er at konsert opplevelsen er umulig Ä gjenskape hjemme, den er basert pÄ en opplevelse.. Jeg har ikke like fet lyd hjemme som pÄ konsert, men lyden har andre kvaliteter hjemme som jeg ikke fÄr pÄ en konsert.
     

    bia

    Hvordan mÄlte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.080
    Antall liker
    3.535
    Torget vurderinger
    8
    Blir litt pÄ siden dette, men jeg har inntrykk av at mange nyere utgivelser som blir brukt som demo er mastret for blodfattige anlegg. HÞres ut som om de er mastret med loudness x 2.
    Om dette er for Ă„ kompensere for lav streaming kvalitet eller annet vet jeg ikke, men personlig synes jeg det lyder kleint.
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn