Ønsker anbefaling Hva er feil i oppsettet mitt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Vanlig DSP er som en equalizer. Man justerer frekvenser opp og ned.

    1B4FF9CF-C90D-4A74-913E-C4E58D124A24.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Dirac, Roomperfect, Audiolense, DEQX med flere justerer ikke bare frekvensresponsen men også timingen:



    På fagspråket kalles sånne typer DSP for FIR (Finite Impulse Respons)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Uten å starte en diskusjon har jeg erfart at FIR ikke er et must dersom rommet et på stell.

    FIR gjør imidlertid mirakler i vanskelige rom.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det geniale med MiniDSP Flex med Dirac er at man kan kjøre manuelt, manuelt med Dirac eller bare Dirac.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Må bare legge til at det er orden på tidsdomenet også i min gammeldagse manuelle PC-baserte DSP-verden. Det er ingen lett oppgave å sette det opp (heller omvendt), og jeg har ikke gjort det selv heller.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Siste versjon av Lyngdorf - i den integrerte streamer-forsterkeren TDAI-3400 har muligheter for fleksibel, detaljert, manuell overstyring av den automatiserte DSP-en (room perfect - RP), eller å tune med ferdiglagde voicings. Tidligere varianter har både RP og voicing, men mangler manuell overstyringsmulighet. Jeg er veldig godt fornøyd
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Må bare legge til at det er orden på tidsdomenet også i min gammeldagse manuelle PC-baserte DSP-verden. Det er ingen lett oppgave å sette det opp (heller omvendt), og jeg har ikke gjort det selv heller.
    tenker du delay i IIR eller har du en eller annen manuell FIR???
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Siste versjon av Lyngdorf - i den integrerte streamer-forsterkeren TDAI-3400 har muligheter for fleksibel, detaljert, manuell overstyring av den automatiserte DSP-en (room perfect - RP), eller å tune med ferdiglagde voicings. Tidligere varianter har både RP og voicing, men mangler manuell overstyringsmulighet. Jeg er veldig godt fornøyd
    De gamle Lyngdorf Roomperfect kunne også hackes manuelt med excelark og makro. Det lå vel mulighet for 6 PEQ pr voicing. Sjekk voicingens navn på displayet. Flemming Smith hos Lyngdorf nektet for at det var mulig inntil jeg sendte ham dette bildet 😎 Jeg fikk tak i makroen på et eller annet amerikansk forum hvor en type hadde mekket McIntosh Roomperfect voicing curves i Excel sånn at de passet til Lyngdorf. Så kunne man som sagt skrive inn PEQ manuelt og dumpe filer med makro.

    F0141CF1-AEE8-44E1-8E96-3FC7BCD3CA72.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Vel vel. Poenget er at MiniDSP Flex er svært enkel i bruk og har alle muligheter.

    Og den låter sånn den bør låte. Transparent og rent. Den blir ikke et svakt ledd i kjeden:

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Bruker PLParEQ. Den er vel en slags dobbel IIR med mulighetene det gir.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    ^Bruker PLParEQ. Den er vel en slags dobbel IIR med mulighetene det gir.
    Det der var ekstremt avansert. Helt nytt for meg. Legger den på et ekstra lag mef IIR hvor man legger på delay på PEQn på det ekstra laget for å manipulere fasedreining i slope og group delay?

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jepp! Og brukergrensesnittet er som instrumentpanelet på B-52en i Dr. Strangelove.
    Det er @Syncrolux som er jockey, jeg bare bruker det og evt. leker litt med Q, knekk- og senterfrekvenser. Greiene er såpass tunge at vi har implementert all korreksjon i delefiltrene for å holde antall filterprosesser nede. Vi kjører topolede (4. ordens) delefrekvenser nå, firepolet ble for tungt da vi endret basedrekvensen fra 44,1 til 48 kHz i fjor høst. Vi kuttet samtidig global eq.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Som ikke det er nok så gjør PlParEq intern upsampling for å spise enda mer CPU. Det var en mastering-fyr som tipset meg om at denne låt veldig bra, noe den gjør.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Vel vel. Et solid sidespor 😂

    Tilbake til tråden med bruk av miniDSP Flex, plassering av høyttalere og subber, måling med REW og etterhvert akustiske tiltak.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.587
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man vil unngå å kjøpe enda mer greier, kan man prøve å få det beste ut av hva man har.
    Det er mange gode tilbakemeldinger på råd som gies i denne boka.
    Det er kanskje ikke alt som er revolusjonerende og nytt, men her er mye samlet på ett sted, og man kan bruke den som en guide.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Kunnskap pluss erfaring gir best lyd pr krone 👍
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Nå har eg omsider fått koblet på DSP å kjørt Dirac live. Men noe er feil, og finner ikke ut hva. Romkoreksjon prosedyren gikk igrunn veldig fint, men når eg nå kjører musikk for å teste, så er det noe feil. Lyden er veldig lav, og lyden er spiss å rar. nesten så det skurrer, så eg tør ikke spille på noe særlig. Eg har prøvd å kjøre både med og uten streamer. Prøvde først å kjøre musikk på mac via usb kabel til Minidsp og så ut på effektforsterker. Prøvde også å kjøre coax digital fra streamer og inn på dsp. Noe er kanskje feil på programeringen min.
    Skal legge ut litt bilder av hva eg har gjort å hvordan eg har koblet dette
    Nå kjører eg altså usb fra minidsp til pc, 2rca fra utgang 1 og 2 på dsp til effektforsterker. Men det må være noe gain feil her kanskje? Får ikke lyd nesten før -50db på dsp skjermen
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Pass på at alle innstillinger i software er nullet ut. Jeg hadde toveis delefilter inne.
    Routing og gain må også være på default
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Pass på at alle innstillinger i software er nullet ut. Jeg hadde toveis delefilter inne.
    Routing og gain må også være på default
    Ok. Må eg selv laste inn Diraclive justeringene i mini dsp, eller skjer det automatisk når eg har på filter export på dirac live? Ser på equalizeren at det ikke har skjedd noe der, så kanskje ikke parameterene er kommet inn i selve dspn?
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Ok. Må eg selv laste inn Diraclive justeringene i mini dsp, eller skjer det automatisk når eg har på filter export på dirac live? Ser på equalizeren at det ikke har skjedd noe der, så kanskje ikke parameterene er kommet inn i selve dspn?
    For å spørre litt dumt, vist eg bare hadde kjørt lyd ut fra minidsp uten å kjøre noe software på den først, hadde eg da fått problemer med lyden?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bruker du denne flex som forforsterker?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Koble til streameren til minidsp via digital eller analog kabel

    La effektforsterkeren være av

    Skru på streameren

    Skru volumet på fullt på streameren og sett på en plate på repeat

    Skru på minidsp Flex

    Skru av Dirac med fjernkontrollen (glem Dirac en stund)

    Ikke skru på effektforsterkeren enda

    Gå til åpningsbildet i Flex softwaren, connect med knappen

    Finn knappen som resetter profil (husker ikke hva det heter, det er de innstillingene som for tiden ligger inne). Målet er at ingen delefilter er aktivert, ingen EQ punkter er stilt inn, at det ikke er tukla med gain som kan gi for lav lyd eller for høy som gir digital forvrengning

    Se i åpningsbildet at det kommer signal inn i «level bars» husker ikke hva det heter :) da ser du at musikken kommer fra streameren og inn i Flex med farger som hopper opp og ned

    Ikke bruk fanen for avansert EQ i Flex

    Sjekk routing at left inn er left ut osv

    Når du er bombesikker på at alt er i default skrur du volumet NED på minidsp Flex og skrur på effektforsterkeren

    Skru forsiktig opp og se at det ikke er for mye utslag på bassen og at det låter normalt

    Med andre ord, sørg for at minidsp Flex i første runde fungerer som en helt enkelt preamp (volumkontroll) som låter transparent


    Når det er på stell kan vi jobbe videre :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Denne vil hjelpe deg til å forstå routingen


    85812C51-F521-4631-8BF6-1B18E29EBC73.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    En ting som kan gjentas i det uendelige, og som undertegnede feiler på igjen og igjen og igjen…..


    Les manualen. Print den ut. Bruk markeringspenn og rød penn. Huk av Check!. Spør når du ikke forstår ting 😊

    Se videoer om Flex på YouTube
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan har du koblet kabler fysisk nå?
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Hvordan har du koblet kabler fysisk nå?
    Skal prøve det du skrev nå.
    Kablene er nå: Coax out fra streamer til SPDIF på DSP. Usb fra mac inn på streamer. Output 1 og 2 Rca ut fra dsp til effekt
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    I verste fall, et utfasings problem. Her i stua har jeg motsatt fase på den ene powrampen som styrer sub. Det tok litt hodekløing å forstå.
    Personlig har jeg har i tillegg dårlig erfaring med de store MF ampene. De er vel analytisk, og følte de måtte litt vel høyt opp i volum før jeg fikk rette lyden. (hadde en 250 watter en gang).

    ...ellers er det plassering, kabling, avkoblings tiltak, akustikk tiltak, kildevalg osv osv.....ganske håpløst å hjelpe via nett..
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Koble til streameren til minidsp via digital eller analog kabel

    La effektforsterkeren være av

    Skru på streameren

    Skru volumet på fullt på streameren og sett på en plate på repeat

    Skru på minidsp Flex

    Skru av Dirac med fjernkontrollen (glem Dirac en stund)

    Ikke skru på effektforsterkeren enda

    Gå til åpningsbildet i Flex softwaren, connect med knappen

    Finn knappen som resetter profil (husker ikke hva det heter, det er de innstillingene som for tiden ligger inne). Målet er at ingen delefilter er aktivert, ingen EQ punkter er stilt inn, at det ikke er tukla med gain som kan gi for lav lyd eller for høy som gir digital forvrengning

    Se i åpningsbildet at det kommer signal inn i «level bars» husker ikke hva det heter :) da ser du at musikken kommer fra streameren og inn i Flex med farger som hopper opp og ned

    Ikke bruk fanen for avansert EQ i Flex

    Sjekk routing at left inn er left ut osv

    Når du er bombesikker på at alt er i default skrur du volumet NED på minidsp Flex og skrur på effektforsterkeren

    Skru forsiktig opp og se at det ikke er for mye utslag på bassen og at det låter normalt

    Med andre ord, sørg for at minidsp Flex i første runde fungerer som en helt enkelt preamp (volumkontroll) som låter transparent


    Når det er på stell kan vi jobbe videre :)
    Nå trykte eg på restore all to default etter alle punkta du beskrev. Når eg nå ser etter lydsignal fra Streameren inn på dsp ser eg ingen tegn til bevegsel på level bars.
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    I verste fall, et utfasings problem. Her i stua har jeg motsatt fase på den ene powrampen som styrer sub. Det tok litt hodekløing å forstå.
    Personlig har jeg har i tillegg dårlig erfaring med de store MF ampene. De er vel analytisk, og følte de måtte litt vel høyt opp i volum før jeg fikk rette lyden. (hadde en 250 watter en gang).

    ...ellers er det plassering, kabling, avkoblings tiltak, akustikk tiltak, kildevalg osv osv.....ganske håpløst å hjelpe via nett..
    Men når eg kobler vekk dspn fulstendig så er lyden her "normal" bare ikke så bra innstilt som eg håper eg får til med dsp. Tror du MF og dsp ikke er en god match ?
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Nå trykte eg på restore all to default etter alle punkta du beskrev. Når eg nå ser etter lydsignal fra Streameren inn på dsp ser eg ingen tegn til bevegsel på level bars.
    Fikk det nå til, utgangen på stremeren var slått av :) Nå er igrunn alt i restet og eg har lyd. Bedre lyd en sist, men eg syns enda at eg må gange høyt opp på volum på DSP, og at eg kanskje, bare kanskje hører et snev av skurr helt i toppen
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.677
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Dsp kan nok løse mye ,,, selv jeg hadde prøvd å få ned etter klangs tid for rommet som pri 1,, neste evt kortet ned lytte avstand
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Nå kom lyden seg betraktlig her! Noe som var feil i fra start, men usikker på hva. Kanskje innstillinger som var der fra før, som eg fikk vekk ved en restart av DSP. :D Eg må relativt høyt på volum på dsp for å få litt høy lyd, men leser meg til at det er ganske normalt? Spiller ikke noe særlig før man har -50db på dspn ca.. Det var vertfall moro å høre at den skurringa eller hva det nå var er vekk, og den rene lyden kommer fra dsp med signal fra Rose streameren.. Eg prøvde nå med ny rom koreksjon, sammen med en sub for moro å se, her er resulatet.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har satt opp anlegget mitt slik at det slår seg på på -25 dB. -1 dB er til Mahlersymfonier med 108 dB lydtrykk når det virkelig smeller til en gang i mellom. Da er gjennomsnittsnivået 74 dB eller så.
    Poenget er at det ikke har noe for seg å ha så mye gain gjennom systemet at man ikke får utnyttet så godt som hele vilumkontrollen. Jeg får flashbacks til gamle dager da drithøyt var klokka 11 på et volumhjul som gikk til klokka 4.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn