Hva er en oktav?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.282
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Her inne på forumet så er det mye snakk om oktav, og gjerne en oktav lavere i bassen sånn plutselig.
Så hva er en oktav?

En oktav er forskjellen på en lav C og en høy C (et hakk høyere, eller lavere på den harmoniske skalaen).
En lav C har halve frekvensen av en høyere C, så når man spiller en oktav lavere så er det faktisk snakk om halvering av frekvens.
41.20Hz som er en E1 på toneskalaen, gjør at man må helt nede i 20.60Hz for å spille E0 som er en oktav ned. Standardiseringen er her på 440Hz som utgangspunkt.

Her er en hendig tabell: https://pages.mtu.edu/~suits/notefreqs.html

Det er svært få instrumenter som går under 40Hz, her er en hendig tabell på nedre og øvre frekvens spekter til forskjellige instrumenter:

Typisk for disse instrumentene er at man sjelden spiller på nederste og øverste toner, dette er også veldig krevende for blåseinstrumenter og høres ikke fint ut på veldig mange instrumenter heller. Man bruker å ligge ca. Midt i, dette er også mest komfortabelt å spille i over lengre tid.
På gitarer så er man gjerne på nedre del av skalaen, men den starter også gjerne høyere enn på et piano pga. Stemmingen og strengene må være lange og tykke for å nå langt ned i frekvens, derfor er bass en oktav lavere enn en gitar (altså halvering av frekvensen), om strengen ikke er lang nok eller tykk nok så blir dette veldig sloppy og høres mer ut som en ullklut som dasker på trevirke. På gitar så er nederste del av frekvensen på E2, på bass så er den på E1.
Dette er standard tuning, med 5 strenger bass og 7 strenger gitar så går det enda lavere, også har man gjerne alternative tuninger i tillegg for mer "chug". Et eksempel: Drop D er ofte brukt på 6-strengs gitar, da tuner man den tykkeste strengen ned til D2 istedet for E2.
På et piano så har man gjerne nederste frekvens på C1, altså en C på oktav 1.

Tallet bak tonen er hvilken oktav tonen ligger på, der 0 er den laveste oktaven.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.363
Antall liker
102.281
Torget vurderinger
23
And for dummies;

-en oktav er halvering (ned) eller dobbling (opp) av tonehøyde/frekvens. Eks. 40 Hz; en oktav ned = 20 Hz, en oktav opp = 80 Hz.
 
P

parafinoksen

Gjest
Derfor: I tilfeller der noen har et sett høyttalere som går fra, si, 35 Hz til 22 kHz, og de bytter til nye kabler og sier at nå spiller oppsettet en oktav dypere i bassen (går ned til 17,5 Hz), da er det all grunn til å tro dem.

🤔

Nei, da kan man be dem sette seg på (y) og snurre.
 
S

Syncrolux

Gjest
En oktav er ikke alltid en halvering eller dobling av frekvens, ref temperert pianostemming …

AA233727-E3D0-4A44-84B3-DF3FD3A80535.png
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.637
Antall liker
21.422
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den moderne kammertonen er 440 Hz, altså en A tunet til 440 Hz.

Barokk kammertone er 415 Hz. En A det også, men en halvtone ned sammenliknet med moderne tuning. Du finner den på den sorte tangenten til venstre for A på flygelet ditt siden du sikkert har et flygel i huset som du heller ikke skjønner hvordan virker.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har hørt at når man kjøper piano får man de svarte tangentene gratis.
 
S

Syncrolux

Gjest
En syk ting - enkelte elektroniske instrumenter er tunet A = 445 Hz. Uten mulighet for å justere pitch …
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.930
Antall liker
584
Det viktigste er å få kabel-tullekoppene og til en viss grad høyttalerprodusentene til å forstå at et anlegg ikke kan gå en oktav dypere i bassen med små justeringer. En oktav i bassen er et svært definert fysisk mål, og fordrer et svært kostbart reelt fysisk tiltak i f.eks. membranareal, kassevolum og slaglengde (altså ikke en svært dyr kabel)!
Det er hifi-blad- og reklamelyrikken jeg er ute etter, ikke hva pianostemmere måtte ha for teknikaliteter. Halvering av frekvens er klart definert, og fordrer stor og dyr fysikk!
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.067
Antall liker
3.047
Torget vurderinger
2
En syk ting - enkelte elektroniske instrumenter er tunet A = 445 Hz. Uten mulighet for å justere pitch …
Da jeg pusset opp mitt Fender Rhodes MkII og skulle stemme det, leste jeg at Chick Corea holdt sitt ørlite over.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.363
Antall liker
1.251
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt at når man kjøper piano får man de svarte tangentene gratis.
Jeg har hørt at Likestilling- og inkluderingsministeren skal forby uttrykket "svarte tangenter" da det lett assosieres med noe negativt og skal derfor omtales "fargede tangenter", og at fra og med 2023 skal tangentinstrumentet ha like mange fargede som hvite tangenter.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.282
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
En oktav er ikke alltid en halvering eller dobling av frekvens, ref temperert pianostemming …
Nevnte jo innledningsvis at det var etter 440Hz standardiseringen, mange andre standarder finnes jo også slik som Valentino nevnte. Det som er fint med standardiseringer er at man kan spille sammen med forskjellige instrumenter uten at det høres helt J***** ut. :)
Også har man jo enkelte typer jazz der det ikke spiller noen rolle om instrumentet er stemt eller intonert og det brukes også gjerne noen toner der som egentlig ikke er i bruk på blåseinstrumenter (blir som en sort tangent imellom E og F).
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.896
Antall liker
11.283
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har hørt at Likestilling- og inkluderingsministeren skal forby uttrykket "svarte tangenter" da det lett assosieres med noe negativt og skal derfor omtales "fargede tangenter", og at fra og med 2023 skal tangentinstrumentet ha like mange fargede som hvite tangenter.
Det verste er at jeg faktisk ikke hadde blitt forbauset om noen kom opp med et slikt forslag.....

Jeg er generelt sett svært glad i mange former for jazz, men musikken fra avantgarde perioden fra 60-tallet og utover, hvor hver mann tilsynelatende spiller hver sin melodi kan andre ha for meg.... :cool:
 
P

parafinoksen

Gjest
Det verste er at jeg faktisk ikke hadde blitt forbauset om noen kom opp med et slikt forslag.....

Jeg er generelt sett svært glad i mange former for jazz, men musikken fra avantgarde perioden fra 60-tallet og utover, hvor hver mann tilsynelatende spiller hver sin melodi kan andre ha for meg.... :cool:
Atonal, arytmisk, innadvendt jazz, der man utforsker grenselandet mellom kjedsomhet og vanvidd – what's not to like?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.067
Antall liker
3.047
Torget vurderinger
2
Jeg hører mer og mer på avantgarde og free fra 59 og oppover, men jeg tror de stemte instrumentene sine de og. Har aldri hørt en innspilling med et ustemt piano f.eks. Men de finnes kanskje ? ( Jarrett i Köln er unntaket )

Når det gjelder farger på tangentene er dere litt på villspor tror jeg. Det heter tross alt «black lives matter». Men allikevel, med alt som skjer med indentitetspolitikk i USA for tiden venter jeg bare på den dagen en hvit jazz- eller bluesmusiker anklages for kulturell apropriasjon.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.282
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Og her er en av grunnene til forskjellige grunn-tuninger i frekvens:

For å få til en note imellom E og F på et piano, eller B og C så må man få inn en annen grunn-tuning. Dette gjør jo også at resten av tangentene får en annen tone.
På gitar så er slikt litt mer "naturlig" men allikevel helt likt et piano med antall toner i en oktav. Man har ingen halvtone imellom E og F eller B og C, det finnes gitarer med ekstra frets her for det men det er for spesielt interesserte og det er frekvenser som uansett ikke går opp naturlig i grunnfrekvensen.
På en gitar så har man 12.bånd midt på strengen (her kommer intonering inn i bildet, for å kompensere svingninger på tynne og tykke strenger med samme lengde) og dette er en oktav opp sammenlignet med hvilken tone det er på 0.bånd. Det er 12 toner i en oktav, dette går også opp mattematisk. Skal man ha like mange sorte tangenter som hvite så må man dele opp i 14 der to av de er en halv halvtone.
På gitar og bass så har man jo flere andre utfordringer for å få 100% rene toner, true temperament frets løser dette men det er veldig dyrt og upraktisk den dagen man må bytte frets og det er også en stor jobb for en gitarmaker å bare bytte de ut og ikke minst enda større jobb å lage en hals med dette. Noen få prosent feil tone er ikke noe man merker uansett, med mindre de har absolutt gehør og det er det ikke veldig mange som har.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.637
Antall liker
21.422
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg kjenner en ung gutt som har så absolutt gehør at han plages når han må slippe riktig intonasjon for å følge resten av stemmegruppen sin. Nesten blind, ufattelig musikalsk.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.067
Antall liker
3.047
Torget vurderinger
2
4DF75D15-6429-45DD-B153-42C054F976C0.jpeg

Anders Thidell og hans True Temperament gitar.
902BC826-0A25-4BF2-B83D-F6DDA1FFDC08.jpeg
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.282
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Anders Thidell og hans True Temperament gitar.
Vis vedlegget 820547
Ser også at det er en 0-fret der på gitaren, for mer nøyaktig tone på løs streng.
Også spiller man sammen med en bass og andre musikere med vanlige frets så er dette bortkastet (man får bare en chorus effekt).. Å justere pitch er ganske lett bare ved å legge ekstra press ved siden av frets, spesielt med jumbo frets. Har man elgitar så kommer evertune bridge til sin rett sammen med true temperament fretting, å bende toner med evertune er mer eller mindre umulig.
Det beste er bare å ha det simpelt, slike spesielle løsninger er noe dritt når det blir slitt.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ
P

parafinoksen

Gjest
Det beste er bare å ha det simpelt, slike spesielle løsninger er noe dritt når det blir slitt.
Tør ikke tenke på hvor mange timer ekstra det vil ta å bytte denne typen bånd sammenlignet med vanlige rette.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.282
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Tør ikke tenke på hvor mange timer ekstra det vil ta å bytte denne typen bånd sammenlignet med vanlige rette.
Det er min tanke også, tar jo sine timer med vanlige frets det også. Også må man levle og rekrone frettene, rekroning blir nok et problem med true temperament..
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.335
Antall liker
35.032
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kult, broderen nevnte nettopp han der siden han har litt problemer med at det i prinsippet er umulig å stemme gitaren hans riktig.
Sliter alltid med "H" på gitaren. Store flygler derimot er det enklere å få det harmonisert.
 
Sist redigert:

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.656
Antall liker
4.302
Sted
Bartistan
Jeg har med årene brukt elekroniske gitartunere kun som et utgangspunkt før jeg tar de kompromissene som må til for ymse standardkorder 'på øret'. Dyp E bittelitt under pitch f.eks, er nødvendig (for meg, på mitt)

Og dessuten; absolutt gehør hadde vært en absolutt forbannelse.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.282
Antall liker
3.624
Torget vurderinger
1
Jeg har med årene brukt elekroniske gitartunere kun som et utgangspunkt før jeg tar de kompromissene som må til for ymse standardkorder 'på øret'. Dyp E bittelitt under pitch f.eks, er nødvendig (for meg, på mitt)

Og dessuten; absolutt gehør hadde vært en absolutt forbannelse.
Det er ganske mye variasjon på gitartunere, enten får man den stemt løs ellers så er den stemt når man trykker ned på bånda. De fleste tunerne stemmer veldig bra, men personlig spillestil avgjør veldig mye og hvor hardt man trykker ned imot båndene.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.637
Antall liker
21.422
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe. Jeg har en gammel Fender Newporter (svidde av det som var igjen av studielånet en høst for lenge siden) kassegitar med Strathals men uten cutback slik de er nå. Det er noe med den. Stemmingen, klangen, whatevs. Den låter litt som et slags kassegitarenes svar på oppsettet til Angus Young. Grisetøft.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.047
Antall liker
2.503
Use the offsets below in the Tuner for Peterson GTR Sweetened (tm) tuning.

E1 = -2.3 cent
B2 = 0
G3 = 0
D4 = -0.4 Cent
A5 = -2.1 Cent
E6 = -2.3 Cent
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.067
Antall liker
3.047
Torget vurderinger
2
Jeg har litt gehør og det hender jeg korrigerer etter øret etter å ha brukt elektronisk tuner på bandøving. Her kommer sikkert spillestil også inn.

Men 0.4 % ? det er veeeldig lite, er det ikke ?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.217
Antall liker
9.444
Torget vurderinger
2
Man hører jo en endring på 0.05% på 1khz, dvs om den er stabil eller ikke. Mener ikke absolutt gehør altså
. TakkformegågonattA
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.335
Antall liker
35.032
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Test med å sette to digital pianoer (et fra 90-tallet og ett fra 2010 eller nyere) ved siden av hverandre. Trykk samtidig på tangentene oppover hele klaviaturet. Tror mange vil få en overraskende opplevelse.
 
Topp Bunn