Hva er din stereofoniske lyttekoeffisient?

Hva er din stereofoniske lyttekoeffisient?

  • Mindre enn 1

    Stemmer: 0 0.0%
  • Mellom 1-30

    Stemmer: 0 0.0%
  • Mellom 30-100

    Stemmer: 0 0.0%
  • Mellom 100-300

    Stemmer: 0 0.0%
  • Mellom 300-1000

    Stemmer: 0 0.0%
  • Mellom 1000-3000

    Stemmer: 0 0.0%
  • Mellom 3000-10000

    Stemmer: 0 0.0%
  • Større enn 10000

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
581

Da er verdien på anlegget beregnet ut fra hva jeg har betalt for det (i motsetning til hva jeg fått om jeg skulle selge i dag).

Noterer meg forøvrig at vi foreløpig har 1 stk. medlem på > 10.000 ...!
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Skjønner egentlig ikke hva en skal med så fordømt mye musikk. Har man CD'r man liker, som gleder lytteren, er 100 mer enn nok.

Har man 10 test-cd'r stiller sakene seg annerledes ;)

Personlig oppdager jeg stadig ny musikk, og samlinga øker hele tida. Merker at det jeg ønsker flere gode plater til de lange lyttekveldene. Jeg personlig vil kjenne hele samlinga mi, og like all musikken godt.

PK
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Med ca. 6000 titler her vil resultatet med brugtpriser på anlæg blive ca. 25.

Hvorfor bruger nogle folk store summer på anlæg hvis de ikke har ret meget musik at afspille?

"dolph"
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
niklasthedolphin skrev:
Med ca. 6000 titler her vil resultatet med brugtpriser på anlæg blive ca. 25.

Hvorfor bruger nogle folk store summer på anlæg hvis de ikke har ret meget musik at afspille?

"dolph"
Det spørs jo kanskje litt på hvor bred musikksmak man har eller også hvor mye man prioriterer å kjøpe musikk.
For min egen del så må jeg si at jeg ikke kjøper musikk like ofte som før og det er sjlednere mellom hver gang jeg oppdager et nytt band. Kanskje det er jeg som er sær, men jeg synes ikke det lages så mye god musikk for tiden.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
er da vel egentlig ikke noe problem å få over 10000, for de som kunn bruker hardisk basert avspilling, og har kvittet seg med alt av plater, vil jo få faktisk få en stereofonisk lyttekoeffisient som går mot uendelig. ::)
 

Rizzo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2006
Innlegg
248
Antall liker
49
Torget vurderinger
11
300-350 en plass ble min. Arti benevning på denne koeffisenten KR/CD..
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Ganske morsomt, kom ut på 167,7 som ganske riktig viser at jeg kjører i ring i samme musikalske spor og finner lite ny musikk interessant dessverre... ???

Men jeg kunne tenke meg en økonomisk faktor også....

Audiofil Økonomisk NekroseFaktor , dvs hvor stor skade hifi interessen gjør på den audiofile og pårørendes økonomi...

AØNF=Kostnad av anlegget/månedlig avdrag og renter på gjeld (hus,studielån, bil).

Her ligger vi på 1,35. De som er gjeldfrie må bruke en annen faktor....

Total Audiophile Economic Load Percent=
TAELP= (Hardware+software cost(150*antall LP+CD))/Årslønn*100
Her ligger vi på 10%.

mvh
Sleiven
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Sleiven skrev:
Ganske morsomt, kom ut på 167,7 som ganske riktig viser at jeg kjører i ring i samme musikalske spor og finner lite ny musikk interessant dessverre... ???

Men jeg kunne tenke meg en økonomisk faktor også....

Audiofil Økonomisk NekroseFaktor , dvs hvor stor skade hifi interessen gjør på den audiofile og pårørendes økonomi...

AØNF=Kostnad av anlegget/månedlig avdrag og renter på gjeld (hus,studielån, bil).

Her ligger vi på 1,35. De som er gjeldfrie må bruke en annen faktor....

Total Audiophile Economic Load Percent=
TAELP= (Hardware+software cost(150*antall LP+CD))/Årslønn*100
Her ligger vi på 10%.

mvh
Sleiven
er bare å lage noen nye avstemninger det sleiven :)
 
I

ijustpop

Gjest
pks skrev:
Skjønner egentlig ikke hva en skal med så fordømt mye musikk. Har man CD'r man liker, som gleder lytteren, er 100 mer enn nok.

PK
Hva skal man si til dette da? Du har tydeligvis et helt annet forhold til musikk enn meg. Selv handler jeg vel 2 skiver i uka i snitt. Er veldig mange flere jeg har lyst på, men man skal jo ha tid til å høre på den nye musikken man handler også. Prøver å begrense meg slik at jeg unngår kjøp som går "rett i hylla". Har jobbet noen år i platebutikk ved siden av studier og det kan gå litt stokk over stein en gang i blandt med personalrabatt og platekjøp som trekkes fra lønnen din.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.946
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har ikke nøyaktig antall cd og lp (gidder ikke telle over lenger) men koeffisienten hos meg ligger på 50 tenker jeg.
Siste platespillerkjøp gjorde noe rart med dette tallet...... ::)
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Endte opp på noe under 10, jeg :D
Mye kos her ;D
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Wergeland skrev:
pks skrev:
Skjønner egentlig ikke hva en skal med så fordømt mye musikk. Har man CD'r man liker, som gleder lytteren, er 100 mer enn nok.

PK
Hva skal man si til dette da? Du har tydeligvis et helt annet forhold til musikk enn meg. Selv handler jeg vel 2 skiver i uka i snitt. Er veldig mange flere jeg har lyst på, men man skal jo ha tid til å høre på den nye musikken man handler også. Prøver å begrense meg slik at jeg unngår kjøp som går "rett i hylla". Har jobbet noen år i platebutikk ved siden av studier og det kan gå litt stokk over stein en gang i blandt med personalrabatt og platekjøp som trekkes fra lønnen din.
Ja, jeg vil ha mye musikk, men kun den jeg liker ;) Men er en person fornøyd med de 50-100 man har, så synes jeg ikke det er galt.

Det samme er det med folk som er fornøyd med en boomblaster til 3000 titler.

Jeg vil ha et anlegg som gjengir musikken "korrekt (i den grad jeg kan si det)" koste hva det koste vil, og nok musikk til å aldri måtte tenke, "hvem skal jeg ta nå?"

Pk
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
niklasthedolphin skrev:
Hvorfor bruger nogle folk store summer på anlæg hvis de ikke har ret meget musik at afspille?

"dolph"
Tja...det kan jeg jo fortelle deg.....
For det første har jeg et knippe CDer jeg lytter mye til....kanskje rundt 100 CDer står for 70% av spilletiden. For det andre har jeg dessverre ikke så mye tid tilgjengelig til å lyttes som jeg skulle ønske. Jeg vil anslå at jeg i snitt har et par-tre kvelder i uken hvor jeg kan spille et par timer. Når jeg da spiller 70% gamle gode, så står det igjen ca 2 timer til å oppdage/spille ny musikk - og da rekker man igjennom 2 CDer....eller 100 nye CDer på et år.

Og nå er jeg ikke eldre enn at jeg har akkumulert meg i underkant av 1000 Cder, og jeg ser allerede nå at veldig mange av dem er hyllevarmere....jeg kunne like godt kastet dem...de kommer ikke til å bli spilt igjen.

Ser du har 6000 skiver...noe som må være herlig.....ønsker meg selv et stort arkiv jeg kan lete i, fordype meg i eller gå og hente en skive når denne dukker opp i en diskusjon - men de fleste skivene må jo være hyllevarmere. Med mindre du har mye bedre tid enn meg da, ikke kjøper så mye nytt og ikke har noen favoritter som spilles oftere enn andre......

Et annet poeng kan jo være at jeg rett og slett har lyst til å ha best mulig lyd når jeg skal spille musikk, avhengig om jeg har planer om å sette en ny CD i spilleren hver gang jeg skal høre musikk de neste 30 årene....

Mvh
Ole Martin
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.306
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvis jeg skal regne på hvor mye jeg har betalt for anlegget dele på cd'er så.. 155

Hvis jeg skal regne på hvor mye anlegget skulle ha kostet (ny pris) så.. 470

Hva er rett?
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Min stereofoniske lyttekoeffisient er ca 1100 ved nypris og ca 900 ved prisen eg har betalt:)

mangel på cder kan man si:p
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Jeg er imponert over hvor normalfordelt fordelingen her ser ut til å være!
Skulle nesten tro at trådstarter visste hvor mange plater den enkelte HIFI entusiast hadde i forhold til prisen på utstyret!!!
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Wergeland skrev:
pks skrev:
Skjønner egentlig ikke hva en skal med så fordømt mye musikk. Har man CD'r man liker, som gleder lytteren, er 100 mer enn nok.

PK
Hva skal man si til dette da? Du har tydeligvis et helt annet forhold til musikk enn meg. Selv handler jeg vel 2 skiver i uka i snitt. Er veldig mange flere jeg har lyst på, men man skal jo ha tid til å høre på den nye musikken man handler også.
Jeg hører ALLTID på musikken før jeg kjøper, synes det er pengesløsing å kjøpe noe for etterpå finne ut om jeg liker det eller ikke...

Heller 100 CDer jeg virkelig liker, enn 1000 som er kjekke å ha og politisk korrekte...

mvh
Sleiven
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Denne er interessant nok, men den reelle, eller aktive, stereofoniske lyttekoeffisienten er MYE høyere enn den rapporterte for de aller fleste, tror nå jeg da, fordi vi har en haug med plater som aldri spilles.....! ;D

Er man ærlig så ligger nok lyttekoeffisient som må ganges med minst 3... i perioder så må jeg personlig gange med kanskje 10.... ::)

- Brum
 
K

kbwh

Gjest
@Sleiven. Da jeg kjøpte Beethovens samlede pianomusikk her i sommer hørte jeg ikke gjennom alle 14 LPene før handelen. ;)
Jeg LESER alltid om musikken før jeg kjøper, om verket, om innspillingene, hva folk mener om dem etc. Er det lydsnipper tilgjengelig på nett lytter jeg selvfølgelig også.


@Brum: Det kan jo også være at noen av våre hifiinvesteringer er dyrere enn de strengt tatt trenger være, regnet etter faktisk lydkvalitet...
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hører på CD før jeg kjøper det, men på vinyl blir det ting jeg kjenner fra før eller coverkjøp. ;)
 
I

ijustpop

Gjest
Jeg gjør alltid veloverveide platekjøp. Har aldri plukket med meg en plate bare fordi coveret er kult etc. Enten så er det en artist jeg kjenner godt fra før (har tidligere utgivelse) og da kan jeg handle uten å ha hørt platen, eller så har jeg ofte lyttet på platen, eller lest flere omtaler av den, eller snakker med andre. Dette gjelder nye utgivelser. For eldre utgivelser har jeg alltid jeg mental liste på flere hundre plater jeg kunne tenkt meg, men altså handler litt etterhvert, for å unngå store utlegg og jeg må jo også ha tid til å "lytte de inn".

edit:
De mest impulsive platekjøpene gjøre jeg ofte mens jeg leser en sjangerspesifikk musikkbok (Fargo Rock City, Our Band Could Be Your Life, Rip It Up etc.) Får ofte veldig lyst til å høre plater jeg ikke har som blir omtalt som bra, viktige eller rett og slett skjellsettende.
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Vi må heller ikke glemme at kjøpssummen på nåværende utstyr kanskje bare er en brøkdel av alle kronasjer som har blitt brukt gjennom årenes løp...... :eek:
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Dr.Evil skrev:
Vi må heller ikke glemme at kjøpssummen på nåværende utstyr kanskje bare er en brøkdel av alle kronasjer som har blitt brukt gjennom årenes løp...... :eek:
Det blir litt som å sutre på bensinprisen (NOK 8.000,- per år) etter at man har kjøpt seg en sportsbil til millionen.....
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Distinctive skrev:
Dr.Evil skrev:
Vi må heller ikke glemme at kjøpssummen på nåværende utstyr kanskje bare er en brøkdel av alle kronasjer som har blitt brukt gjennom årenes løp...... :eek:
Det blir litt som å sutre på bensinprisen (NOK 8.000,- per år) etter at man har kjøpt seg en sportsbil til millionen.....
Kjenner du meg?..... :eek: ;)
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg har samme forhold til musikk som til anlegg:Kvalitet foran kvantitet. ;)
Hadde jeg hatt 10000 cd-er som bare samlet støv, ville jeg ha kvittet meg med dem.
Jeg kjøper kun musikk som på en eller annen måte griper meg. All form for muzak er bortkastet tid, og er egentlig bare en form for lydforurensing.
Skal man få utbytte av musikk, må man også lære seg å sette pris på stillheten. Alt til sin tid..
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Back_Door skrev:
Jeg har samme forhold til musikk som til anlegg:Kvalitet foran kvantitet. ;)
Hadde jeg hatt 10000 cd-er som bare samlet støv, ville jeg ha kvittet meg med dem.
Jeg kjøper kun musikk som på en eller annen måte griper meg. All form for muzak er bortkastet tid, og er egentlig bare en form for lydforurensing.
Skal man få utbytte av musikk, må man også lære seg å sette pris på stillheten. Alt til sin tid..
hvor mange plater har du hjemme?
 
B

Back_Door

Gjest
Pengvim skrev:
Back_Door skrev:
Jeg har samme forhold til musikk som til anlegg:Kvalitet foran kvantitet. ;)
Hadde jeg hatt 10000 cd-er som bare samlet støv, ville jeg ha kvittet meg med dem.
Jeg kjøper kun musikk som på en eller annen måte griper meg. All form for muzak er bortkastet tid, og er egentlig bare en form for lydforurensing.
Skal man få utbytte av musikk, må man også lære seg å sette pris på stillheten. Alt til sin tid..
hvor mange plater har du hjemme?
Ønsker ikke å bli vurdert ut fra et slikt kriterium.
Min gamle samling vinyl solgte jeg for mange år siden. (dessverre)
Hadde nylig tilgang til over 4000 cd-er(via harddisk). Beholdt kun ca 100..
Ser ingen grunn til å samle musikk som ikke spilles.Ser faktisk ingen prestisje i det..
For øvrig har jeg gått over til harddisk basert kilde. Likevel kjøpes all musikk fortsatt som cd, for så å rippes til flac.
Med nytt anlegg skal det dog nevnes at jeg kjøper mye mer musikk enn tidligere. ;)
 
E

Element

Gjest
kun cd, lp ?
hvis jeg regner med mp3 så blir det brått et helt annet regnestykke...
 
B

Back_Door

Gjest
Hydrolift skrev:
kun cd, lp ?
hvis jeg regner med mp3 så blir det brått et helt annet regnestykke...
Skal det bli noe fornuftig grunnlag for denne "koeffisienten", må vel kun musikk man har betalt for tas med?
Det kan da like gjerne være musikk kjøpt via nedlasting, som cd eller vinyl.
 
K

kbwh

Gjest
Må nok regne en slags albumekvivalenter, men det er ikke bare lett det heller. Noen plater er 29 minutter, andre 79.
Hvis man har arvet en bit hifi kan man vel likevel bruke markedsverdi/nypris tenker jeg.

Skjønn er fine greier.
 

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Det burde vel strengt tatt heller vært lagt opp til antall timer en lytter i året istedenfor antall cd'er en besitter.

Jeg mener, om en kar har 1 cd og lytter 3 timer i døgnet burde denne krabaten få det samme "stereofoniske" utbyttet av anlegget sitt som en annen kar med 3000 cd'er som også lytter 21 timer i uka ... ?

Altså: Anleggskostnad / bruk
 
K

kbwh

Gjest
Vi kan filosofere. Trådstarter har lagt premissene for denne lille avstemningen. Fullt mulig å lage en ny avstemning, bare husk at navnet må være like kult som dennes, hehe.
 
Topp Bunn