Hva er det optimale bass system for 2 veg med horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Det som har gått "feil" siden dengang altec var på høyden med 515/416 og Jbl hadde e145, er tilkomsten av billige, kraftige, kompakte og ikke minst lette forsterkere.

    Med 8 ganger så mye effekt til rådighet og kravet om økt maks spl, har altså produsentene kommet opp med dagens løsning - lydkvalitet ved 10-20 watt inn er ikke fokus lenger , men lydkvalitet ved 100 -200 - 400 watt er - litt uvesentlig for oss.

    Det er jo helt tydelig at AE har truffet markedet, det er fortsatt endel som prioiterer elementer med fokus på lydkvalitet, men også der i gården føler man nok på at elementene kan komme inn i PA instalasjoner / skal kunne håndtere høye lydtrykk .

    trosse1; vurder dette ; hvis du tenker 1 basselement velg en litt slappere modell enn ved bruk av to;, f.eks èn 416 eller to stk 515 , i praksis endrer karakteren seg med 2 kontra 1 element . Jbl 4430 - 4435 er et typisk eksempel på akkurat det her.

    mvh
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Har du konkludert,trosse? :)

    Har selv et par GPA 416-8B,og siden jeg ikke klarte å la vere å handle noen trehorn med 1" Faital driver på børsen så skal jeg etter hvert prøve meg på noe ala det du vurderer.
    Syns GPA 416-8B er en veldig kjekk 15" ,og det blir litt spennende å høre hvor fælt den eventuellt låter når jeg tenker presse den opp i +-1kHz området,og minst like trasig blir det nok for 1" driveren ned dit :D

    Er det noen med peil som kan prøve seg på en spådom hvor langt ned i frekvens jeg kan forvente med 416 i et stort trykkammerkabinett?
    Basert på hva jeg hører i en U-baffel så er vill gjetting kanskje noenlunde flatt ned mot +-50Hz. Høres det helt feil ut?



    Limt inn fra GPA 416 spec pdf:

    Thiele-Small Parameters
    Free Air Resonance (fS): 22.88 Hz Equivalent Volume Compliance (VAS): 18.280 cu. ft. (517.7 liters) Total Q (QTS): 0.323 Electrical Q (QES): 0.336 Mechanical Q (QMS): 8.188 Reference Efficiency (ηO): 1.76% D.C. Resistance (RE): 7.27 ohms Peak Linear Displacement (XMAX): 0.15 in. (4 mm) Effective Piston Diameter: 12.75 in. (324 mm) Effective Piston Area (SD): 127.68 in.2 (823.7 cm2) Peak Linear Volume Displacement (VD): 19.15 in.3 (0.314 l) M(ms): 89.06 grams

    Frequency Response: 25 Hz – 1,600 Hz (figure 1.)

    Power Rating: 150 watts continuous band limited (20 Hz – 1,600 Hz) pink noise with a 6 dB crest factor according to AES Standard 2.

    Sensitivity: 98 dB SPL from 1 watt input of band-limited pink noise 100 Hz to 1,000 Hz, measured on center axis at 1 meter from loudspeaker edge

    Maximum Output: 117 dB SPL (at 1 M, calculated from Sensitivity and Power Rating)

    Nominal Impedance: 8 ohms (416-8B) or 16 ohms (416-16B)




    Mer lesestoff fra PDF-filen:

    DISCUSSION

    “Not everything that counts can be counted and not everything that can be counted counts.” ― Albert Einstein

    Great Plains Audio has received many requests from professionals all around the world to once again manufacture transducers with AlNiCo magnets.

    Why do our most legendary customers insist on motor structures with AlNiCo magnets? Because these customers know ‘that sound’. The artists have performed for many years and know what gear is essential to achieve ‘that sound’. Those who are in production or post production, responsible for adjusting a perfect mixture (mix) of all the performance parts, also know the equipment they need for ‘that sound’.

    Why is ‘that sound’ exclusive to speakers built with AlNiCo magnets? As our Great Plains Audio owner, Bill Hanuschak has stated, “We can’t measure the flux density in a speaker motor when it is operating.” In physics, this would be an example of the observer effect, which notes that some measurements of certain systems cannot be made without affecting the systems being measured. This observer effect concept is truly easier to grasp than the concept of Heisenberg’s uncertainty principle (which offers an observer effect at the quantum level). But the explanation for the preferred sound of an AlNiCo magnet speaker over the sound of the same speaker with a ferrite magnet might only have a complex explanation, and may be best represented through quantum mechanics, for the uncertainty principle is inherent in the properties of all wavelike systems.

    However, the explanation for the preferred sound of an AlNiCo magnet speaker over the sound of the same speaker with a


    ferrite magnet may be simple. Even though it hasn’t been proven, some have theorized that although the flux density of a ferrite magnet motor is the same as the flux density of an equally charged AlNiCo magnet motor when both motors are at rest, once their voice-coils are charged with voltages from amplifiers, the flux density of the AlNiCo motor is more dynamic than that of the ferrite motor. Compared to the relatively firm flux density of a ferrite magnet or neodymium magnet, the flux density of an equally charged AlNiCo magnet may be decreased just enough by the peak voltages in a voicecoil to cause subtle decreases in the excitation of this voice-coil, which is physically attached to the membrane that produces the audible sound. (Maybe this is one reason why ‘that sound’ is exclusive to AlNiCo magnet speakers.)


    GENERAL DESCRIPTION

    Our model 416-8B (16B) is a 15 in. (381 mm) low frequency loudspeaker. This model’s characteristic performance, including extremely smooth response and extraordinary linearity, makes it ideal for use in a wide-range of sound reinforcement and highfidelity applications.

    This loudspeaker features a structurally reinforced, die-cast, aluminum frame. The frame’s 8 mounting bolt slots will accept a 0.25 in. (6 mm) diameter bolt or smaller, allowing the loudspeaker to be attached to almost any secure surface by either a front mounting or a rear mounting method.

    Also featured is a 2.44 lbs. (1.1 kg) AlNiCo V magnet, which produces an at-rest gap flux density of 1.1 T. Another feature is the 3 in. (76 mm) diameter, edge-wound, copper-ribbon voicecoil. This voice-coil is attached to a high grade fiber cone. The cone is secured to the frame with a high compliance cloth surround. A complete 416-8B (16B) voice-coil-cone assembly is manufactured and sold by Great Plains Audio as a direct replacement part. Great Plains Audio’s parts support assures the same dependable operation with our new products as our parts support has provided for many original Altec Lansing products.

    The Thiele-Small parameters of our 416-8B (16B) loudspeaker can be used to model a variety of customized loudspeaker enclosure designs and predict the performance of these loudspeaker-enclosure systems before they are constructed.

    Each member of our team at Great Plains Audio has over 20 years of experience in building high quality audio products. The goal of equaling or bettering the performance of the original Altec Lansing 416-8B is achieved with our Great Plains Audio 416-8B (16B) loudspeaker.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Siden jeg aldri har hørt noen av disse flotte 15 tommerne det snakkes om rundt på sentralen, er jeg litt nysgjerrig på hvordan det låter.
    Er det noen som har hørt mine Eminence deltalite II 2515, og kan prøve seg på en sammenligning?
    Eller blir det som å sammenligne en Ford Capri med en Mustang? De gjør på en måte det samme men ikke på samme måte.

    Selv liker jeg godt øvre bass fra mine, de vil ikke spille under 40 og jeg synes det låt rart når jeg prøvde å bruke de opp i mellomtonen.
    Det er mulig jeg bare ikke er vant med mellomtone fra så store membraner, og plassering/avstand var muligens en faktor da vokal ble trukket nedover.
    Eminence kaller det en mid-bass og den kan brukes mellom 54-3700 Hz, lett og stivt opphengt membran.

    Jeg forstod ikke hvorfor noen balte med disse store basselementene i mange år, da alt jeg hadde hørt av slikt låt skikkelig dårlig.
    Har senere innsett at det var dårlig implementering som resulterte i slik lyd.
    Enten håpløst konstruerte høyttalere eller gode høyttalere koblet sammen og EQet av apekatter, så mange equalisere med dypest mulig V rundt omkring.
    Nå tror jeg neppe det blir høyttalere uten 15tommere hos meg igjen, det trengs rett og slett.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    913
    NOS ElectroVoice T-350A diskanthorn, 40++ år......
    hva er forskjellen på denne og T-35? (klipsch k-77?) ser veldig likt ut. gikk utifra det var juggel siden klipsch har brukt de :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Himmel & helvete. Hornet på 350 er langt bedre, og magnetsystemet er MYE kraftigere. T-35 er en grei diskant, men heller ikke noe mer, mens T-350 er helt i toppen av hva som finnes av denne type diskanthorn. Supersmooth lyd med phenolic (vevet kunststoff ) membran og råsterk AlNiCo magnet som sørger for høy følsomhet - 109 dB som igjen er bra for å holde distorsjon nede.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Rune, konklusjonen må vel være at GPA-416-8C og GPA 515-8C opp som favoritter i bassreflex, når ekspertisen melder ser jeg liten grunn til å spankulere utover det.

    Et spørsmål- Altec 604E Super Duplex - hva type 15" benyttes i dette element?
    Elementet deles jo opp på 1500, er det en "bredbånd-er" ?

    image.jpeg
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Rune S:

    Artig :)
    Har selv tenkt tanken, hvorfor ikke 1" driver når en først holder seg til toveis.
    Kompromissene blir annerledes. Setter krav til 15" som må spille høyt opp.

    GPA sine drivere bør da vere noe av det bedre til dette.

    Har selv prøvd eldre 1" JBL driver i 2360 horna mine. Deling absolutt minimum 1khz.
    Ha gjerne det som utgangspunkt så gjerne øke litt oppover for å se hvordan det går.


    Kasse til 15" kan du simulere i winisd, om du vil prøve litt :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Er det ikke bedre å la comp drivere spille maks nedover , en å trekke 15" max oppover?
    Bryter ikke det litt med teoriene å la store drivere spille så langt opp, samtidig som de skal dekke hele det nedre registeret.
    Sel om nettopp den 15" duplexen jeg linker til over låter helt magisk bra.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Tyne en kompresjonsdriver nedover er IKKE tingen. Spiller dårligere, tåler brøkdelen av effekt i forhold til spec., og går i stykker for et godt ord. En introduserer slaglengde med dette stuntet og det er driverens verste fiende. Går an å leke med det hvis en liker å skifte membraner og de ikke koster mer enn et par hundre dollar. Grei læring liksom.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Forslag til oversett driver som både er blant de beste oppover og har evner litt nedover ; JBL 2435 denne er født originalt med be membran og har større membran enn trad 1" driver, - 1,5" exit.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Førstehåndserfaring:
    JBL 2446 2" storformat skal deles 600hz eller over.
    JBL 2410 1" småformat skal deles 1000hz eller over.

    Under dette kan en like godt bare drite i hele horngreia og kjøre fulltoner som seriøst vil låte mye bedre enn om en gjør dette horngreiene helt på trynet!


    Ønsker en dele lavere enn 600hz på hornet kan en se etter drivere med plast eller papirmembraner som gjerne gjør at en kan gå litt lavere.
    BMS, B&C som Hornlyd har, vintage JBL eller Altec med phenolic membraner som eksempler.
    Bakdel er at disse leverer ikke oppover i frekvens, ubrukelig i toveis.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Trosse: Etter hva jeg har lest meg til så skal 15" i 604duplex vere tilsvarende 515 element,mens 15" i 605duplex tilsvarer 416 varianten.

    Ellers tror jeg det er vanskelig å trekke optimale konklusjoner om dette tema;-) Tror de fleste gode 15" som er nemnt i tråden kan gi bra resultat.Det handler sikkert mest om best mulig implementeringen av hvert enkelt.
    Nå vet jeg ikke om du fortsatt har TADene,men der har på mange måter TAD gjort et godt forsøk på å lage det optimale bass-system når man må/vil begrense seg til 2-veis.
    Er ikke i tvil om at,som Sluket med flere predikerer,at for jamnest mulig off-axis respons og med minst forvrenging,så må man gjerne mer opp mot 5-6-veis skal man begynne å snakke om optimalt.

    oks81: takk for tips,skal sjekke ut winisd :)
    Skal prøve meg litt frem med forskjellige delefrekvenser med aktivt justerbart delefilter.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bare hyggelig :)
    Prøv litt winisd litt frem og tilbake. Så spørr du heller om det er noe du lurer på.
    Bedre det enn å få servert svaret, da lærer du kanskje litt?

    Kan du også prøve trosse. Simulere litt i winisd.
    416C og 515C er nok gode drivere som passer til formålet ja.

    Har ikke hørt coaxer, men at en 604 coax i en skikkelig BR kasse kan låte rett så trivelig ser jeg aldeles ikke vekk fra.
    Kan det gjøres enklere egentlig?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Bassdelen i klonen ble jeg aldri helt 100% med, det kan være kasse og dens DIY konstruksjon/materiale- kassene er ikke avstivet ekstremt mye eller-

    volumet i denne klonen er ikke optimalt Rune, disse er laget som studiomonitorer og således er volumet alt for lite til 15" syntes jeg- " 2402 ble vel supplert med subber.
    Det må være langt bedre å bygge kassene ned til gulv og mye større, kontra 2402 kasser som står på ben.

    bassreflex og mitt rom er et problem, derfor er jeg skeptisk til bassreflex.
    Men jeg innser jo at det er eneste mulighet jeg har for å oppfylle krav til en 2 veg konstruksjon.
    Jeg har fått til dipoler, horn men aldri kasser her i stua.
    Men jeg lurer jo på disse kassene som bygges med avstivninger i hue og ræva om det kanskje er verdt et forsøk.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Så du mener bassdel i duplex 604E tilsvarer Altec 515- men vet du nummeret?

    Grunnen til at jeg lurer, jeg har et par slike qoaxer liggende å støve, kanskje kan de brukes i bassdelen, endog delt 650 i stedet for 1500hz som er orginalt- den ekstremt høye delingen på 15" , er virkelig det et bass element.

    Jeg har tidligere testet de i kasser, også "studio" versonen til Altec- veldig lite bass, men de gjør seg kanskje i en stor kasse.

    image.jpeg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    De coaxene ville jeg aldri delt under 1500hz.
    15" i coaxene har et stramt motorsystem som gjør at de spiller pent oppover, men gir desverre da litt lite bass. (Slik jeg har lest og tolker disse coaxene)
    Med svææær kasse får de nok gjerne litt mer spillerom ja. Tar litt forbehold da jeg ikke har hørt de eller simulert :)

    Du har TADene enda.
    Større kasse til 15" og jeg tenker du har en killer.
    Skikkelig avstivet og dempet!
    Sluket har nevnt TAD 15" erne dine som meget bra for mange innlegg siden!
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    De TADene har nok tatt seg en liten kjøretur :cool:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    De TADene har nok tatt seg en liten kjøretur :cool:
    Aha! Synest jeg så et bilde med noen TADhorn på toppen av TAD.
    Skal med min enkle IQ prøve å legge sammen to og to.
    Da vil det altså si at du er ene og alene TAD 2402 konge av hfs? :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    De coaxene ville jeg aldri delt under 1500hz.
    15" i coaxene har et stramt motorsystem som gjør at de spiller pent oppover, men gir desverre da litt lite bass. (Slik jeg har lest og tolker disse coaxene)
    Med svææær kasse får de nok gjerne litt mer spillerom ja. Tar litt forbehold da jeg ikke har hørt de eller simulert :)

    Du har TADene enda.
    Større kasse til 15" og jeg tenker du har en killer.
    Skikkelig avstivet og dempet!
    Sluket har nevnt TAD 15" erne dine som meget bra for mange innlegg siden!
    Jeg snakker om TAD TL-1602 - som er helt annerledes enn 1601a, b eller c. Ekte dypbass element med annet oppheng enn trekkspill.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Uffameg, stryk på TAD eksamen!!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er pene Altecer du har Trosse :)

    Har kun to ideer hva du kan bruke de til.

    Enten bassrefleks.
    604 bassrefleks.jpg



    Eller OB, men da er det ikke toveis lenger. Enten 2,5 veis eller 3veis.

    Altec eminence OB.jpg



    Veit desverre ikke volum på kasse, ei heller hva 18" som passer i den OBen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    604 trives best i ca. 500 l. kabinett, reflesk of course..... (da spiller det flott til under 30 Hz) og et rett så avansert filter, helst aktiv deling / DSP.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    +1 på AE TD-15M. Var veldig fornøyd med mellomtone og bass/midbass opp til 750/800 hvor jeg delte.

    JBL 2216nd som Baldrik bruker er vel også en no-brainer? Velavstemte kompromisser, lett å klone JBL sine kasseløsninger og tilgjengelig her og nå.

    Men som andre har vært innom, TAD-pakka du hadde har et (uforløst?) superpotensiale.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva med JBL 123A?
    AlNiCo
    12" fra 70-tallets mest solgte høyttaler.
    Eller blir det for smått?
    Lett å få tak i, og billig.
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Litt info om / prinsippskisse for resultat av tuning basseflekskab - magnetstyrke - resultat. Pilen peker på ca 80 hz

    øverste strek- overdempet enhet i for stort kabinett, får en fallende respons og en topp ved tuningfrekvens pga stort kab gir kraftig port-output

    nest øverst - riktig tuning på magnetsterk driver - dvs samme driver som over , men mindre kab

    nest nederst - litt slappere enhet i stort kab - også riktig tuning i forhold til motorstyrke

    nederst - slakk enhet i lite kabinett - ikke bra..
    Uten navn.jpg
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Takk for god forklaring:)

    Tja,eller litt slakt element i for lite kabinett= faktisk litt kult ? :D
    Får man den kulen til å ligge rundt 80Hz og da dra området mellom 60-120Hz litt opp,så kan det gi mye musikkglede etter min begrensede erfaring.

    Men samtidig vil et for lite tett kabinett vere hørbart med at man hører dynamisk kompresjon,og sannsynligvis en del ekstra forvrenging i og med at baksiden av elementene blir utsatt for mer trykk og refleksjoner enn med et større kabinett.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    For en kommersiell høyttaler ville jeg lagt meg på en tuning som gir noe i nærheten av 0dB ved 100Hz og rundt -6dB ved 30Hz.
    En slik tuning vil ha en fair sjanse til å gi en grei impulsrespons i et "gjennomsnittlig" rom mht roomgain. Qts rundt 0,5 for lukkede kasser er også ofte dratt frem som et greit utgangspunkt, men det betinger samtidig at avrullingen ikke starter noe særlig tidligere enn 100Hz.

    Tuning av basskasser er et av områdene vi diy-ere har en stor fordel sammenlignet med kommersielle varer, vi kan nemlig velge en tuning som passer vårt rom og vår smak. For å få en ideell impulsrespons i rommet skal responsen helst ligne på variant to i strekene til permorten, gjerne med litt mer avrundet avslutning nedover. Samtidig liker mange også en lineært økende respons nedover for et sterkere bassfundament. Typisk en økning nedover fra området 100-200Hz.

    Uansett smak så ville jeg forsøkt å unngå en høy-Q peak i nedre området - billedlig fortalt, en så lineær som mulig variant med myk negativgående avslutning. En slik respons gir et riktigere impulssvar enn det mindre eller større positive humper vil gi. Et godt konstruert system betinger på sett og vis at man kjenner omgivelsene. Og som alltid er måling beste løsning.

    Det finnes også til formålet enkle simuleringsprogrammer/regneark som beregner roomgain ut fra rommets dimensjoner. Selv om slike simuleringer skal tas med en veldig stor klype salt, så gir de allikevel bedre indikasjoner sammenlignet med ikke å ha informasjon om rommet.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hva med JBL 123A?
    AlNiCo
    12" fra 70-tallets mest solgte høyttaler.
    Eller blir det for smått?
    Lett å få tak i, og billig.
    De har vel en litt lav følsomhet i forhold til horn? Følsomheten ligger vel lavt 90-tall?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Synest dette er interresant, har simulert en del drivere tidligere og har fått resultater som stemmer helt med permortens innlegg.

    Bergis:
    JBL 123A tenker jeg kanskje ville benyttet i lukket kasse.


    Her er noen simuleringer sånn i forbifarten :) 500 liter og tuning 25hz på alle.
    At Altec 604 og 515C låter fett i 500 liter? Tviler ikke!! :)

    Simuleringer.jpg


    JBL 2226 vil kanskje ha litt mindre kasse og litt høyere tuning.

    JBL 2220 oppfører seg som permorten nevner, en overdempet driver. Denne er mer designet for horndrift.

    Dette var no litt for gøy :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Største problemet er kanskje hva en velbygd 500 liter kasse vil veie......
    Snakker vi 150-200 kg. kanskje?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Smart bygget - under 100 kg.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da er en nede på Miele vaskemaskin nivå! Ikke verst! :)
    Kan rulles på plass med sekkehjul og med hjelp fra en god venn. En slipper gaffeltruck og traverskran i staua!
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Sluk, du skriver
    Min favoritt er og blir 515-8C. 414 er også god, og kan strekkes lenger opp i frekvens.

    Er 515-8c også din favoritt i mellombass området opp til 6-700hz?

    har planer om å bruke GPA 515-8LF delt 100-200hz mot GPA 515-8C t i baffel dipole mot horn 6/700hz
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    6 × 414 på hver side i SLOB funker veldig bra fra 30 til 200 hz. :D

    ....og i hodet mitt tenker jeg at feks. åpne midbassfjøler videre opp til 800, og kanskje TAD2001 videre til topps i Seos 18 kan funke.
    ...men jeg veit ikke.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    1" fra 800 og opp??? Skeptisk. Toveis med horn - 1.5"
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tja... :)
    Noen ting veit en ikke før en har prøvd.
    Enkelte småformtdrivere drar ganske greit under 1k men selvfølgelig ikke like langt ned som storformat. Kommer selvfølgelig an på horn også.

    Det kan godt være at den SEOSen og TADen klarer 800, men kanskje ta med en plan B om gå oppt til 1k, kanskje litt over Bergis.
    Elektrisk vil i hvertfall 800 gå fint og ingenting vil bli ødelagt!


    Å avskrive 1" drivere som en løsning i et toveis system ville jeg ikke gjort.

    At 2384 og 2450SL gjør det bra, er det ikke tvil om. Men det fins flere veier til Rom.
     

    yngvegronseth

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2013
    Innlegg
    23
    Antall liker
    33
    Sted
    Kristiansund
    Beyma 15P80FE/N. Faital Pro 15PR400. Faital Pro 15FH510. tre bra basser, ellers så har jo engelske Volt, gode studio basser (pmc).
    Precision Devices pd.15BR40 studiomonitor bass med lang slaglengde og fine egenskaper for portet kasse.
    Screenshot-2017-11-25 PD 15BR40.jpg
    APPLICATION NOTES:
    The ultimate 15” transducer for no compromise bass refl ex applications
    and designed to be capable of being tuned to the lowest bass registers.
    A smooth extended mid range to allow easy crossover integration makes
    this a perfect transducer for applications including studio monitors and high
    quality AV. The impressive Xmax ensures that control is maintained at low
    frequencies.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn