Hva er det optimale bass system for 2 veg med horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok, da er det nok feil i datablad. Vi får tro den som skrev feil har fått sparken for flere tiår siden :)

    Har lagt merke til E145 etter du drog den frem i tråden din JoHoo. Underhengt motor osvosv. Veldig lav MMS. Den er nok veldig bra!

    Det fine er jo at GPA lager slike drivere enda!
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Det fine er jo at GPA lager slike drivere enda!"

    hvordan er kvaliteten på dagens produksjon i forhold til fortidens ?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Der Sluk som vel har balt med hifi både forrige og sitt nåverende liv, sikkert til sammen 150 år, sverger til disse driverne i illsint kompresjon i SLOBbene så tenker jeg dette er bra greier. :)

    GPA er vel gamle Altec ansatte?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Acoustic Elegance elementene ble jo skrytt opp i skyene rundt dette gruppekjøpet litt tilbake. Når de bare nesten opp de eller?

    Ellers er det ikke på noen måte sikkert det blir "high end" bass bare en har et eksklusivt element i hendene. Implementasjon og integrering i systemet, eller enklere sagt, bruken av råvaren, er vel så viktig.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg veit ikke, men AE skal jo være svinaktig bra greier! :)

    Helt rett, alt skal settes sammen også! Der er du et godt eksempel Shy!

    Selv bruker jeg gamle JBL, har mye med at jeg surrer rundt som Askeladden og plukker opp det jeg finner vandrene på min sti... :)
    Og tenker på pris i alt jeg tar for meg.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Altec/GPA

    "Det fine er jo at GPA lager slike drivere enda!"

    hvordan er kvaliteten på dagens produksjon i forhold til fortidens ?
    Jeg har testet GPA 515G, Altec 515GHP og Altec 3156.

    I henhold til tekniske data så skulle det være 1,5 db i differanse i følsomhet mellom GPA 515G og Altec 515GHP.
    I realiteten er det ca 3,5db forskjell. Altec har høyere følsomhet en GPA.
    Måling er gjort med enhet på gulv. Mic avstand ca 30cm over enhet.
    Magneten og pol plate er forskjellig på GPA og Altec. Lydmessig så er jeg meget fornøyd med begge typene. Låter knall bra.
     

    Vedlegg

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Acoustic Elegance elementene ble jo skrytt opp i skyene rundt dette gruppekjøpet litt tilbake. Når de bare nesten opp de eller?

    Ellers er det ikke på noen måte sikkert det blir "high end" bass bare en har et eksklusivt element i hendene. Implementasjon og integrering i systemet, eller enklere sagt, bruken av råvaren, er vel så viktig.
    AE lager mange veldig bra drivere ift. prisen man betaler for de. I motorsystemet, både for den overhengte og underhengte varianten, er det gjort tiltak som vi ikke ser hos mange andre enn i 150x serien til JBL.

    AE mangler derimot et allround midbasselement som håndterer like bra dypbass som mellomtone. Det nærmeste i så måte er TD15M og TD15X. TD15M har en superfin mellomtone og sterk midbass, men kommer bittelitt til kort i dypbassen sammenlignet med noen av de andre her. TD15X er en mer dedikert bass/midbass, men har sine begrensninger oppover.

    I en annen setting enn til toveis fullrange så mener jeg AE har meget kompetente alternativer til driverne nevnt i tråden.
    Hadde AE hatt en TD15 utgave basert på M-varianten, men med mykere oppheng og kraftigere motor, så hadde de IMO hatt en utgave som treffer spikeren bedre for akkurat dette tilfellet. For ikke å snakke om hvis de i tillegg hadde skalert kraftig opp sitt underhengte motordesign.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hadde ikke trådstarter nylig to vegs TAD, hva var galt med det?

    Jeg tipper at valg av bass uansett ikke er det mest avgjørende for resultat når en snakker om noen av de nevnte, om en velger Altec/GPA, JBL eller AE eller TAD så vil det være andre grunner til at en evt ikke får ønsket resultat.

    Jeg kjører selv safe med moderne og oppnålige JBl 2216ND og trives godt med det. Tåler mye effekt, spiller høyt og pent nok for meg, er flere andre ting i lydkjeden som er svakere ledd enn de
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Baldrick og 8x12 er inne på noe... Plassering, kabinett og deling/EQ er helt avgjörende for sluttresultatet. Vi snakker jo om ganske gruske saker med masse potensiale uavhengig av om det heter GPA, AE jbl etc...

    Anbefaler trådstarter å lese igjen slukets innlegg om et egnet kabinett for old school elementer (stikkord: Stort, frittpustende, stivt som bukkeködden) og jobbe videre med plassering i stova.
    Blir feil å avskrive BR som prinsipp, når utgangspunket er en pinglete kasse (Oks!) eller dödsdömt plassering.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Terger du NeiHoo?! ;) Det du nevner med BR har jeg innsett og er fullstendig med på! En skikkelig BR kasse med rett tuning hadde blitt veldig bra med 2226ene hos meg.
    Jeg hadde elendig kasse med for høy tuning, helvete på jord! Følger du med i timen har jeg anbefalt trosse ikke bygge Pass SLOB, men heller anbefalt BR!

    Jeg baler med OB og, fysjogfei, passiv deling fordi jeg har lyst og er vel ellers en krokodille i andedammen. Anbefaler det ikke til noen, og prakker det heller ikke på noen!
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Fra mitt stå sted her jeg sitter med el cheapo Onken med Celestion 15", noe jeg egentlig er meget fornøyd med, så angrer jeg litt på at jeg ikke brukte litt mer på driveren, jøsses den jeg har funker fjell, men er jo alltid hifi nevrosa på om jeg kunne fått det lille ekstra med f.eks gpa...når jeg i ettertid har sett at det var ikke så mye dyrere med gpa enn celestion, klart en del dyrere men i det store og hele ikke så mye.
    Og Onken kassene er så spesifikke tilpasset driveren den er kalkulert til å brukes med at det å eventuelt bytte er et kostbart sjansespill.
    Når det er sagt så er det utrolig hva en god sub løsning med dsp kan hjelpe til med.
    Mitt råd er å vurdere alle parametre grundig, lytt til erfarne fjellfolk og husk at studietiden i forkant er halve moroa.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Terger du NeiHoo?! ;)
    Nei, bare et lite sleivspark. Det flotte er at du tok saken i egne hender og fortsetter med eksperimenteringen. Bedre læring enn egenerfaring finnes ikke.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Baldrick og 8x12 er inne på noe... Plassering, kabinett og deling/EQ er helt avgjörende for sluttresultatet. Vi snakker jo om ganske gruske saker med masse potensiale uavhengig av om det heter GPA, AE jbl etc...

    Anbefaler trådstarter å lese igjen slukets innlegg om et egnet kabinett for old school elementer (stikkord: Stort, frittpustende, stivt som bukkeködden) og jobbe videre med plassering i stova.
    Blir feil å avskrive BR som prinsipp, når utgangspunket er en pinglete kasse (Oks!) eller dödsdömt plassering.
    Det er helt riktig og fint at du påpeker. Vi bør ta for gitt at en tar den helt ut når en først legger resurser i gode komponenter. Foruten er det å kaste penger for svin.
    Angående kabinettavstiving så kan det være greit å nevne at BR kabinett vil utsettes for vesentlig høyere innvendige trykk enn tilsvarende lukkede kasser med samme dimensjoner.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Helt fint JoHoo :)
    Kan trøste med at kassene ble løftet av to svære polakker rett i bossbilen på lørdag!

    Min eksperiment er for læringen sin del og for morro skyld, blir mer og mer at veien er målet :)


    Nok om det!
    Synest denne tråden er veldig morro å delta i!
    Har siste tiden drevet og lest en del på ol`school 15" og gjort et eksperiment selv med 2220H
    Er nybegynner i forhold til mange her, og da er det kjekt å følge med!


    Et spørsmål:
    GPA 416 og 515 leveres både med feritt og alnico.
    Ser det er forskjell på t/s. Men benytter en disse fint om hverandre?

    GPA 515 G/GHP er vel ute av dansen i denne sammenhengen da den vel er mer en horndriver.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Angående kabinettavstiving så kan det være greit å nevne at BR kabinett vil utsettes for vesentlig høyere innvendige trykk enn tilsvarende lukkede kasser med samme dimensjoner.
    Nå lærte jeg noe nytt og ble for så vidt forvirret for jeg trodde det motsatte? Jeg trodde at porten ville avlaste trykket og dermed egentlig krevde mindre avstiving men så feil kan en ta.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Acoustic Elegance elementene ble jo skrytt opp i skyene rundt dette gruppekjøpet litt tilbake. Når de bare nesten opp de eller?

    Ellers er det ikke på noen måte sikkert det blir "high end" bass bare en har et eksklusivt element i hendene. Implementasjon og integrering i systemet, eller enklere sagt, bruken av råvaren, er vel så viktig.
    AE lager mange veldig bra drivere ift. prisen man betaler for de. I motorsystemet, både for den overhengte og underhengte varianten, er det gjort tiltak som vi ikke ser hos mange andre enn i 150x serien til JBL.

    AE mangler derimot et allround midbasselement som håndterer like bra dypbass som mellomtone. Det nærmeste i så måte er TD15M og TD15X. TD15M har en superfin mellomtone og sterk midbass, men kommer bittelitt til kort i dypbassen sammenlignet med noen av de andre her. TD15X er en mer dedikert bass/midbass, men har sine begrensninger oppover.

    I en annen setting enn til toveis fullrange så mener jeg AE har meget kompetente alternativer til driverne nevnt i tråden.
    Hadde AE hatt en TD15 utgave basert på M-varianten, men med mykere oppheng og kraftigere motor, så hadde de IMO hatt en utgave som treffer spikeren bedre for akkurat dette tilfellet. For ikke å snakke om hvis de i tillegg hadde skalert kraftig opp sitt underhengte motordesign.
    Da er jeg innafor. Bruker nå AE TD15M fra 60 til 500 Hz. Ved senere anledning vil det bli prøvd fra kanskje 70-80 Hz og helt opp til 7-800 Hz, Måler jo grisebra opp til over 2kHz. Jeg er i hvert fall meget godt fornøyd med denne midd/mellomtonen:)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Nå lærte jeg noe nytt og ble for så vidt forvirret for jeg trodde det motsatte? Jeg trodde at porten ville avlaste trykket og dermed egentlig krevde mindre avstiving men så feil kan en ta.
    Fort gjort å tenke slik og derfor jeg nevnte det. Ved portresonans vil lyden ut fra porten være i fase med direktelyden fra elementet. Summen av de to når øret og bidrar til høyere effektivitet enn det vi får med lukket kasse. Det betyr implisitt at når elementet beveger seg utover så vil også luftstrømmen i porten bevege seg utover og motsatt. Undertrykket og overtrykket i dette frekvensområdet er tilsvarende da summen av bidraget fra elementet og porten. Ser vi på den samlede output i nedre bassområdet for en BR-høyttaler så ligger den typisk noen dB over det du får fra en tilsvarende lukket kasse. Denne ekstra energien kan ikke komme fra ingensteds og vil nødvendigvis også uttrykkes som økt energi inni kassen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Pøkkings bøkestivt uansett tenker jeg. Er store flater når kassene blir såpass store!


    Er blitt nevnt noen drivere som best passer BR.
    Hva om en lukker denne kassa? Hva drivere kan en benytte?
    Blir det fornuftig i det hele tatt......

    Var noen JBL 123A på brukten for litt siden. 2stk av disse i en 200l kasse simulerer ikke helt fælt, kanskje litt vel midbasspunchy...
    Hva mener resten? Veit ikke hvordan disse låter oppover...?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Tror de fleste her er Online med hva som skal til for å lage noen meget bra basselementer , myke oppheng ,lav masse, stiv membran, underhengt motorsystem med kobber - eneste som kan diskuteres er motorstyrke /xmax fordi det må være i forhold til applikasjon.

    De fleste av oss er dessverre hengitt hva som finnes i markedet, noen våger seg til å skjære noen biter av spidern og får ned qts og vas opp, men ellers skulle man vel vært litt tøffere og gjort egne variasjoner ; - ta utgangspunkt i en moderne enhet som har kraftig magnet/lav selvinduktans ta ut svingspole /membran - bytt med ny som er etter eget design ; med features som nevnt over, tilogmed med ny kort svingspole - da ..
    Hvor man havner med de berømte T/S parameterne vites ikke på forhånd , men faktum er at momentene nevnt ovenfor er langt viktigere lyttemessig - vi snakker grunnleggende kvaliteter i elementet.

    Beklager til trådstarter om avsporing, men det er jo en tankevekker når Johoo rapporterer at mer enn 30 år gamle Jbl e145 tangerer nye Jbl al1500 pga grunnleggende god design - med dagens teknologi kunne e145 vært gjort enda bedre.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Pøkkings bøkestivt uansett tenker jeg. Er store flater når kassene blir såpass store!


    Er blitt nevnt noen drivere som best passer BR.
    Hva om en lukker denne kassa? Hva drivere kan en benytte?
    Blir det fornuftig i det hele tatt......

    Var noen JBL 123A på brukten for litt siden. 2stk av disse i en 200l kasse simulerer ikke helt fælt, kanskje litt vel midbasspunchy...
    Hva mener resten? Veit ikke hvordan disse låter oppover...?
    Det her fungerer, gir stive flater med dempet egenresonans langt oppe i frekvens.
    9.4.12 034.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tror de fleste her er Online med hva som skal til for å lage noen meget bra basselementer , myke oppheng ,lav masse, stiv membran, underhengt motorsystem med kobber - eneste som kan diskuteres er motorstyrke /xmax fordi det må være i forhold til applikasjon.

    De fleste av oss er dessverre hengitt hva som finnes i markedet, noen våger seg til å skjære noen biter av spidern og får ned qts og vas opp, men ellers skulle man vel vært litt tøffere og gjort egne variasjoner ; - ta utgangspunkt i en moderne enhet som har kraftig magnet/lav selvinduktans ta ut svingspole /membran - bytt med ny som er etter eget design ; med features som nevnt over, tilogmed med ny kort svingspole - da ..
    Hvor man havner med de berømte T/S parameterne vites ikke på forhånd , men faktum er at momentene nevnt ovenfor er langt viktigere lyttemessig - vi snakker grunnleggende kvaliteter i elementet.

    Beklager til trådstarter om avsporing, men det er jo en tankevekker når Johoo rapporterer at mer enn 30 år gamle Jbl e145 tangerer nye Jbl al1500 pga grunnleggende god design - med dagens teknologi kunne e145 vært gjort enda bedre.
    Det er slettest ikke alle som har fått med seg dette!
    Selv hatt en ide tidligere, men kun nylig satt meg litt mer inn i sakene.

    Endte opp med kjøp av 2220, måtte jo bare prøve :)
    Parkerer 2226 i området 200hz og opp til horn slik jeg benytter drivern.

    Så det er sagt, ikke benytt 2220 som eneste driver i en toveis, den er nok ikke skapt for dype bass toner.


    Kan en bygge skikkelig kasse, har en fornuftig plassering, så kan en vel velge noen dugandes drivere også.
    Og må en få andre til å bygge kassa for seg er ikke det billlig!!

    Interresant lesning om AL1500 :)
    1500AL
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    2220 er jo dedikert horndriver, egentlig en ganske ekstrem driver som er designet for et spesielt formål , at denne ikke vil eller kan bevege seg vesentlig kommer jo av at i hornet trenger den ikke det.
    Jeg bruker 2220 selv i ventilerte kabinetter , men de er på vei ut siden jeg ikke kjører FLH , det er jo der de virkelig skinner .
    Kan godt tenke meg at de er bra fra 200 opp , da slipper de jo også å bevege seg.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Beklager til trådstarter om avsporing, men det er jo en tankevekker når Johoo rapporterer at mer enn 30 år gamle Jbl e145 tangerer nye Jbl al1500 pga grunnleggende god design - med dagens teknologi kunne e145 vært gjort enda bedre.
    Ja er det ikke pussig. På disse 30 årene har vi gått fra skriveblokk til at hvermansen besitter en eller flere datamaskiner i hjemmet som hver er vesentlig kraftigere enn stormaskiner på den tiden, inklusive den lille vi drar med i lommen overalt, til og med på dass. Det grønnskjærende billedrøret har vi erstattet med ultraslanke 4K oppløste LCD og OLED skjermer med fullt fargerom. Skrivemaskinen er kastet på haugen til fordel for superavanserte blekk- og laserskrivere, som selvfølgelig også koster et slikk og ingenting. Våre analoge stasjonære telefoner kan vi så vidt huske og nå har til og med en helt normal 6-åring en smartelefon hvor det er en selvfølge med 24/7 oppkobling mot internett for snapping og oppdatering av lærerens uutømmelige kjedelighet på insta. Ta bilde sa du, bruker mobilen jeg -døøhhh. Tegnebrettet er det ingen som vet hva er lenger og er erstattet med CAD/CAM. Vi har til og med fått så avanserte simuleringsprogrammer at man ikke kunne drømme om det for 30 år siden, mange til og med gratis. Den trauste modellsnekkernaboen har mistet jobben pga teknologier som rapid prototyping. Mange har til og med 3D-printere i hjemmet. For ikke å snakke om grafikerne i avisene, de har kun paleontologisk interesse i dag.
    I løpet av perioden har vi sett musikkformatene endre seg fra MC og LP, via digitale harde formater til at vi i dag streamer musikken digitalt fra musikkdatabaser verden rundt og selvfølgelig fra hvor enn vi måtte befinne oss i den samme verden. De gamle analoge preampene erstattes gradvis av DSP-styrte dingser og våre gamle gode kl A og AB effekttrinn har fått beinhard konkurranse fra kl.D

    Og hva har så skjedd med høyttalerelementene i løpet av denne tiden? Omtrentlig ikke ett et føkkings lite mikropøkk. Joda vi har fått se et snev av mer eksotiske materialer, men slike materialer var da sannelig introdusert mye tidligere. Yamaha med sine berylliumsdrivere f.eks. Ikke har vi sett utvikling av høyttelerelement i retning bedre grunnleggende egenskaper for hifi heller, i mange sammenhenger heller tilbakeskritt. Horn ble vel erklært idiotisk i kommersiell sammenheng for 30 år siden og med det døde drivere til den slags avvikertenking ut. Er det rart markedet klamrer seg til kabler og annet tjafs (eller rolp som vi kaller det her vest) for å tekkes det menneskelige behov for progresjon. Innbilt progresjon, men like fullt en tilfredsstillelse. Det mest dramatiske som har skjedd de siste 30 årene er at prisene på de gamle gode komponentene har steget til astronomiske nivåer.

    En total avsporing selvsagt :D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    2220 er jo dedikert horndriver, egentlig en ganske ekstrem driver som er designet for et spesielt formål , at denne ikke vil eller kan bevege seg vesentlig kommer jo av at i hornet trenger den ikke det.
    Jeg bruker 2220 selv i ventilerte kabinetter , men de er på vei ut siden jeg ikke kjører FLH , det er jo der de virkelig skinner .
    Kan godt tenke meg at de er bra fra 200 opp , da slipper de jo også å bevege seg.

    Ja, nå er jo jeg dum nok til å dytte dem i OB jeg da....der de får hjelp av 2226 nedover.. :) #3072
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-ok-open-baffle-horn-kasse-brennevin-154.html


    Tytte: flott innlegg!! Det er sant også!! :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Sitat Sitat fra oks81 Se Innlegg
    Beklager til trådstarter om avsporing, men det er jo en tankevekker når Johoo rapporterer at mer enn 30 år gamle Jbl e145 tangerer nye Jbl al1500 pga grunnleggende god design - med dagens teknologi kunne e145 vært gjort enda bedre.

    Det er ingen avsporing, fikk gleden av å høre et system i kveld der alt er bygd opp rundt Amerikansk big horn metall fra 30 tallet, med orginal bestykning- fantastisk det er 90 år gammel formiddling som ingen kan gjøre bedre den dag i dag.

    Det er godt og viktig at noen fronter vintagen , Jbl, Altec , pioneer osv , trenger vi egentlig nyprod ala AE f.eks?
    Jeg tror neppe det er noe bedre i alle fall, på papiret med en måling kanskje ...men men
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Aftenens Vintage Session!

    NOS ElectroVoice T-350A diskanthorn, 40++ år......

    Rett ut av eskene, opp i riggen, ingen justeringer, ingen løpetidskorrigering

    Spiller som en drøm! 109 dB følsomhet, supersmoothe phenolic membraner, meget anvendelig da de kan benyttes fra 3500 Hz.
    Kommer dere over slike så løp ikke og kjøp - men si ifra til meg!


    T-350 test 1.jpg
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Sitat Sitat fra oks81 Se Innlegg
    Det er godt og viktig at noen fronter vintagen , Jbl, Altec , pioneer osv , trenger vi egentlig nyprod ala AE f.eks?
    Jeg tror neppe det er noe bedre i alle fall, på papiret med en måling kanskje ...men men
    AE sortere på ingen måte under middelmådig new school vare det går 13 på dusinet av. Tvert i mot så er det en nisjeleverandør som på mange måter har ivaretatt mange av de gode egenskapene som vi liker med den gamle måten å gjøre ting på. At de mangler noen drivere i rangen er nå så sin sak. Og at vi trenger produsenter av nytt utstyr synes jeg er en selvfølge. Hadde nå bare hifibransjen også sett lyset :cool:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Sitat Sitat fra oks81 Se Innlegg
    Beklager til trådstarter om avsporing, men det er jo en tankevekker når Johoo rapporterer at mer enn 30 år gamle Jbl e145 tangerer nye Jbl al1500 pga grunnleggende god design - med dagens teknologi kunne e145 vært gjort enda bedre.

    Det er ingen avsporing, fikk gleden av å høre et system i kveld der alt er bygd opp rundt Amerikansk big horn metall fra 30 tallet, med orginal bestykning- fantastisk det er 90 år gammel formiddling som ingen kan gjøre bedre den dag i dag.

    Det er godt og viktig at noen fronter vintagen , Jbl, Altec , pioneer osv , trenger vi egentlig nyprod ala AE f.eks?
    Jeg tror neppe det er noe bedre i alle fall, på papiret med en måling kanskje ...men men
    Nå må vi ikke tro at alt var bedre før, og selvfølgelig trenger vi nye produsenter av elementer og lignende, som ikke tenker som den gjengse "hi-fi" produsenten, der har vridd om fra å være interessert i musikk til å være ekstremt interessert i penger.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takker trosse for at du startet denne tråden, slipper glo inn i kabeltråd med unyttig avstemning! :)

    AE er nok veldig bra.
    Les gjerne litt om motorsystemet til AE
    Designing for Low Distortion: Lambda 001 Motor - AE Speakers

    Har selv ikke helt satt meg inn i det men forstår det slik at det er Underhung dratt litt videre.


    Her er en skisse trosse:
    underhung vs overhung.png


    De fleste drivere har i dag har overhung voice coil.
    Det en leter etter for gode egenskaper er underhung voice coil.

    GPA driverne har underhung voice coil.
    AE har sin versjon. (skal lese mer på det selv!)
    Noen vintage JBL.
    Flere.....??

    Hele spolen jobber da i spolegapet til magnetsystemet. Bedre kontroll etcetc.

    Dere andre får komme med innspill :)

    Mvh
    oks
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    AE er nok veldig bra.
    Les gjerne litt om motorsystemet til AE
    Designing for Low Distortion: Lambda 001 Motor - AE Speakers
    Har selv ikke helt satt meg inn i det men forstår det slik at det er Underhung dratt litt videre.
    Det er kun dipolutgavene av driverne til AE som bruker underhengt svingspole. TD serien f.eks. bruker overhengt.
    Begge varianter har montert hel kobberhylse over polstykket. Disse fungerer som svære kortslutningsringer. Egentlig er det kun dette trikset som skiller motorsystemet til AE fra andre produsenter.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takk for enkel forklaring :)
    Er det samme greia som i JBL 2227?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Nei, JBL 2227 har gjort andre tiltak men benytter en mindre kortslutningsring i kobber. Kobber- eller aluringer er en mye brukt teknikk.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Skal ikke si så mye her.
    Men det står et par kasser her på 112 liter med GPA 414. Ikke griselavt ned i frkevens, men med for og smekk av en annen verden. 10cm vid bassport. Tunes til 35 hz, tror det ga 9,5cm langt bassrefleksrør. Nesten alt etter slukboka, han ville nok hatt opp i 140 liter kasse. Venter nå på horn, og de er heldivis på vei. Så om 4 uker er det nok lyd her.

    Haavard
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det der er jo bare morro Haavard!! :D
    Hva horn skal du ha på?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn