Hva er det dummeste lyd eller billed-omtale ordet du vet, og hvorfor?

N

nb

Gjest
Nettopp... Og det er kanskje viktigre å kose seg med hobbyen enn å anta at en kan å snakke FAG på et forum som dette... :cool:
Joda, men det er ganske mange tilfeller av underlig bruk av begreper som ellers har en klart, definert betydning. Oppløsning, f.eks, brukes når man snakker om bitdyde. "Audio-CD har 16 bits oppløsning" er greit å forholde seg til. Anlegget lyder "oppløst" kan bety nesten hvasomehslt og spør man 10 ulike personer om hva det betyr vil man nok få 10 ulike svar selv om det er en viss sannsynlighet for at svarene vil dra noenlunde i samme retning.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.968
Antall liker
13.356
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
foreslår at folk prøver å skrive en test av en hifikomponent selv, UTEN å bruke noen av uttrykkene som opp-ramses/finnes her i denne tråden
DET tror jeg kan bli en utfordring!

mvh
Leif "panegyrisk livsbejande etter bassattgjeving" Christensen :rolleyes:
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.722
Antall liker
103.662
Torget vurderinger
23
Oppløst kan jo bety at ingen ting henger sammen?

La oss lage et audiofilt leksikon, en audiofil ordbok - fjortiser har jo sin egen måte å kommunisere på (de har åpenbart gått bort fra normalt språk og dets mangslungne muligheter til adekvat kommunikasjon) - en slags "grynting" av språkfragmenter hentet fra flere land.. - ispedd lyder lett gjenkjennelige fra andre primater. Ikke ulikt noe av det vi allerede bedriver her på HFS, så da kan vi like gjerne legalisere og formalisere det i et register!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.954
Antall liker
22.073
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det ville gitt hifisentralen et ordentlig løft​, Sluket.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Får man foreslå en mer 'stream of consciousness' orientert tilnærming til det å skrive anmeldelser, mer i tråd med f.eks. James Joyce's skriblerier hvor man ikke beskjemmer seg for å bruke lydmalende ord, og heller beskrive hvordan ting egentlig føles og oppleves?
Eksempel:
“bababadalgharaghtakamminarronnkonnbronntonnerronntuonnthunntrovarrhounawnskawntoohoohoordenenthur-nuk!

[A sound which represents the symbolic thunderclap associated with the fall of Adam and Eve.]”
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Nok en idiottråd som gjerne kan gå i "oppløsning" for min del.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Hvis man kaster reglene, og har svææært liberale medspillere er det en killer :)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.938
Antall liker
600
Analogt som plussord og digitalt som negativord.
Analytisk brukt som negativord.
Utklinging som karakteristikk av anlegg. Det er en egenskap som skal kun finnes på opptaket, og har kun å gjøre med instrumenter i vekselvirkning med rommet. Hvis anlegget bidrar til utklingingen er det noe avsindig galt.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.073
Antall liker
6.389
Lurer på om det finnes ord som alle synes er ok å bruke.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.722
Antall liker
103.662
Torget vurderinger
23
Det lurer jeg også på. Apedelen er jo forståelig.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.954
Antall liker
22.073
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg lanserer det gode ordet bassvamp som synonym til Helmholzresonator. Takk for inspirasjonen, ØyvindH.
 

praxis

Medlem
Ble medlem
28.04.2010
Innlegg
48
Antall liker
0
Sted
Bergen
Man må ta lett på orbruken mht lydutstyr - lyd er lyd og ord er ord. Men "mikrodetaljer" er nok på kanten. "Holografisk" er også et utttryk man på tenke over. Jeg dør ikke av bruken av disse uttrykkene, men når de brukes i søvne blir det fort litt fjollete. Lyd er forøvrig ikke et grafisk fenomen :)
 

Rigid Tøffel

Medlem
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10
Antall liker
4
Er det virkelig noen som betaler for et blad som Watt i den tro om at det skal stå noe annet enn tåkeprat i bladet?
Noen av oss har det gratis på jobben... Og når det er stille dager uten kundestrøm, leser man jo litt.

Jeg jobber forøvrig ikke i bransjen nå lenger.
 
Sist redigert:
L

Lars.N

Gjest
Skjønner ikke hvor dere får de kiste greiene fra :rolleyes:

Vis vedlegget 181690
Grei sak å retunere i når jobben er gjort her på vår lille skorpe , ikke fult så kult for hornfolket som skal inn i en trakt / tut med en J stor feit driver et vist sted :D .

Trur nok staten legger dem i krukker billigere så :D Noe gravlykt trenger dem heller ikke bare putte røramper på toppen av graven .
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Opphavet til uttrykket i midten er ei forenkling av den gamle hifiklubb-reklamen: "Champagne- og kaviarlyd til øl- og pølsepris" (om eg hugsar ordrett)
Haha. Den er fin Arve. Jeg gikk på den og kjøpte en NAD 3020. Senere er denne spilleren kommet inn på listen som en av de ti viktigste forsterkerne i verden. Årsaken til dette er at den gjorde High End tilgjengelig for vanlige folk med normal lønn (altså Champagne- og kaviarlyd til øl- og pølsepris). Den ble også benevnt som den Store lille Kjempen.

Den virker fortsatt, og den har stålkontroll uten fnidder og begrensningsmangelkontroll i bassområdet, dette til tross for at den må levere via lampettledninger. På tross av sin alder spiller den livsbejaende, sømløst og homogent i diskanten. Mellomtonen fremstår behersket og komplisert uten at den prøver seg på noe den ikke kan (selv om den har rørlyd) Det eneste som gjør at den spiller som om den har levd et liv er støv i potmeteret som gjør at den blir inmediastresset og slik bråker noe alldeles forjævlig hver gang jeg skal skru opp volumet :)
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.718
Antall liker
7.976
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Opphavet til uttrykket i midten er ei forenkling av den gamle hifiklubb-reklamen: "Champagne- og kaviarlyd til øl- og pølsepris" (om eg hugsar ordrett)
Haha. Den er fin Arve. Jeg gikk på den og kjøpte en NAD 3020. Senere er denne spilleren kommet inn på listen som en av de ti viktigste forsterkerne i verden. Årsaken til dette er at den gjorde High End tilgjengelig for vanlige folk med normal lønn (altså Champagne- og kaviarlyd til øl- og pølsepris). Den ble også benevnt som den Store lille Kjempen.

Den virker fortsatt, og den har stålkontroll uten fnidder og begrensningsmangelkontroll i bassområdet, dette til tross for at den må levere via lampettledninger. På tross av sin alder spiller den livsbejaende, sømløst og homogent i diskanten. Mellomtonen fremstår behersket og komplisert uten at den prøver seg på noe den ikke kan (selv om den har rørlyd) Det eneste som gjør at den spiller som om den har levd et liv er støv i potmeteret som gjør at den blir inmediastresset og slik bråker noe alldeles forjævlig hver gang jeg skal skru opp volumet :)
Vel, eg var på besøk med Stig Arne Skilbrei litt før jul, og vi hadde ein 3020-kveld som er omtalt i Fidelity 59. Fin forsterkar innan sine avgrensingar, men det er også anna "gammalt ræl" som fungerer svært så kompetent i den rette samanheng. Kunsten er å lytte med eit ope sinn, noko som er vanskeleg. Det er vanskeleg å leggje vekk fordomane, sjølv om Sluket & co freistar å tenkje utanfor boksen....
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.096
Antall liker
286
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Musikkens (indre) sjel

Dette uttrykkes brukes hele tiden. Lurer på hva det er og hvorfor man ser/hører sjelen jo dyrere anlegget er?
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Vel, eg var på besøk med Stig Arne Skilbrei litt før jul, og vi hadde ein 3020-kveld som er omtalt i Fidelity 59. Fin forsterkar innan sine avgrensingar, men det er også anna "gammalt ræl" som fungerer svært så kompetent i den rette samanheng. Kunsten er å lytte med eit ope sinn, noko som er vanskeleg. Det er vanskeleg å leggje vekk fordomane, sjølv om Sluket & co freistar å tenkje utanfor boksen....
Jeg er glad i den NADen, og derfor ble den heller aldri solgt. Det er jeg glad for, for nå står den og koser seg i svetterommet i badstua. Årsaken til at jeg er glad i den var at den i sin tid gjennomskuet CDen ved å spille LPene mine så fortreffelig. Jeg har nemlig en bestemt mening om at de som den gangen mente at CDen var så mye bedre hadde for dårlig anlegg :)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.408
Antall liker
3.201
Min favoritt i trådens ånd er "utklinging".

Men jeg har lest at det er et veldig populært begrep i de engere kretser?
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Hva i helvete er nøytral lyd ? varm/kald ???
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Nøytral lyd = kjedelig og intetsigende gjengivelse av musikk, du tenker "hva er det jeg holder på med", "gjesp" og setter på en annen plate som heller ikke gir musikalsk glede....:)
 
L

larkus

Gjest
Har ikke lest gjennom hele tråden, så beklager hvis denne er nevnt før:

"High-end lyd".
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.718
Antall liker
7.976
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Min favoritt i trådens ånd er "utklinging".

Men jeg har lest at det er et veldig populært begrep i de engere kretser?
Eg brukar omgrepet frå tid til anna. Måten instrumenttonen stoppar på. Eg har inntrykk av at det kanskje er mest relevant når det gjeld pickupar, men av og til også når det gjeld høgtalar-forsterkarkonstellasjon. Ein ingeniør vil nok i ein del samanhengar relatere det til tilbakekopling i forsterkaren, og i kva grad det haldast styr på bassen, men det er noko meir enn det. Døme: Utklinginga frå von Schweikerthøgtalarane er veldig "rett", og det same gjeld Quad 2905.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.718
Antall liker
7.976
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har ikke lest gjennom hele tråden, så beklager hvis denne er nevnt før:

"High-end lyd".
Det burde ikkje vere sånn, men omgrepet er faktisk negativt. Det omtalar klinisk lydattgjeving, gjerne med lett overfokusert, linjalbein diskant og tørr bass. I motsetnad til svakt fallande frekvenskurve mot toppen, som veldig mange oppfattar som "organisk" (eit ganske tåpeleg omgrep, det også, eigentleg....)
 
Y

ymir

Gjest
Har ikke lest gjennom hele tråden, så beklager hvis denne er nevnt før:

"High-end lyd".
Det burde ikkje vere sånn, men omgrepet er faktisk negativt. Det omtalar klinisk lydattgjeving, gjerne med lett overfokusert, linjalbein diskant og tørr bass. I motsetnad til svakt fallande frekvenskurve mot toppen, som veldig mange oppfattar som "organisk" (eit ganske tåpeleg omgrep, det også, eigentleg....)


Omgrepet er positivt


High end isn't a prestigious brand name, or the type of store in which it is sold, or cost, or faceplate thickness, or a positive review. It is the relationship between the designer and his product---a relationship that produces a similar relationship between the user and the product. High end can be an inexpensive product, provided that the designer's goal was to best convey the music. Indeed, a modestly-priced product that squeezes the last drop of musical performance from the parts cost is more high-end than an elaborate design that isn't fully realized. Again, the difference is in the designer's attitude: how much he cares about music determines how good the product is within the cost limitations. These qualities can exist within an individual designer in a mid-fi company; we wouldn't call the resulting product high-end, but maybe it will be a little less mid-fi.



To the novice, like our 1-bit friend looking through a high-end magazine for the first time (footnote 4), it may at first appear that musicality and high-end audio are about soundstaging, image outlines, bloom, bass extension, lack of tonal coloration, and the like. In fact, high-end is about the absence of these qualities. For it is when we are oblivious to everything but the music that we feel the greatest musical joy. It is this lack of awareness of specifics that allows themeaning of the music to be felt most deeply.



Just What Is High End? | Stereophile.com
 
Topp Bunn