Hva er det dummeste lyd eller billed-omtale ordet du vet, og hvorfor?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
"Dette bør være nok til å kontrollere høyttalerne helt opp til et ganske høyt lydnivå, selv om det ikke er denne du skal ha dersom målet er å blåse ut vinduene i festkåken"

"Til 6.500 kroner får du en forsterker som gjengir musikken på en nøytral og overbevisende måte, med god kontroll på dynamikken"

"Den er behersket men bestemt, uten å prøve på noe den ikke kan"

"Den tar et selvsikkert grep om høyttalerelementene og kan tvinge selv de vrangeste høyttalere til å bli med på notene"

"Det handler ikke om å gi full guffe hele tiden, men om ha overskudd nok til de musikalske utfordringene"

Kilde: Årets anbefalte forsterkere | Lyd & Bilde

Legg merke til at den dyreste forsterkeren er beskrevet nøkternt i forhold...
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
En og annen av godeste Vadseth sine skildringer har jeg humret godt av.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Om noen sider er vel alle hifiord nevnt, og da er det bare å legge ned alle hifilektyrer siden det som står der bare er tull
Dette er forresten en tulletråd. Kan vi ikke vinkle det positivt i steden, og finne ord som gjør det lettere og forstå hva skribentene mener.Men det ville nok blitt akkurat de samme ordene og nok en tulletråd:) HFS består av 90% tull litt runking og noe spennende fra DIY folket.
Dette ble nok et nytt tulleinnlegg.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
<Hva menes med presensområdet>

Frekvensområdet fra ca. 4200 Hz til 6200Hz.
Området mellom øvre mellomtone og diskant.

Mvh.KW
 
Sist redigert:

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
"sortere bakgrunn" herved nominert.

mvh e
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
"Høyde" i lyd-sammenheng.

For det første: Hvem VET "hvor i landskapet" de forskjellige lydene SKAL være på en gitt innspilling? og uansett så er jo alt stort sett i "samme høyde" på en scene?

Når jeg leser en slik beskrivelse tolker jeg det som vertikal høyde (og ikke høyde tonalt eller i et frekvens-perspektiv) Førstnevnte makes absolutely no sense imho.. Man kan kanskje registrere høyde, selv om jeg tror det bare har med plasseringen av elementene i HT å gjøre / fysisk høyde på forskjellige høyttalere og at man da/derfor kan registrere at det høres forskjellig ut) men man kan jo uansett ikke uttale seg om den er bra eller dårlig. (hvis man vet noe om hvordan ei plate som oftest blir innspillt så er jo det egentlig LOL. En gitar plugget inn i en miksepult/forsterker genererer jo ikke noe "høyde" for pokker? :) (jeg snakker 2-kanals nå åffcåz)

HØYDE bør man ikke bruke for å beskrive lyd. (m.m jeg har pinlig misforstått noe, hvilket utrolig nok skjer, en sjelden gang :D i verste fall lærer dere meg noe nytt )

PerS
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
"Høyde" i lyd-sammenheng.

For det første: Hvem VET "hvor i landskapet" de forskjellige lydene SKAL være på en gitt innspilling? og uansett så er jo alt stort sett i "samme høyde" på en scene?

Når jeg leser en slik beskrivelse tolker jeg det som vertikal høyde (og ikke høyde tonalt eller i et frekvens-perspektiv) Førstnevnte makes absolutely no sense imho.. Man kan kanskje registrere høyde, selv om jeg tror det bare har med plasseringen av elementene i HT å gjøre / fysisk høyde på forskjellige høyttalere og at man da/derfor kan registrere at det høres forskjellig ut) men man kan jo uansett ikke uttale seg om den er bra eller dårlig. (hvis man vet noe om hvordan ei plate som oftest blir innspillt så er jo det egentlig LOL. En gitar plugget inn i en miksepult/forsterker genererer jo ikke noe "høyde" for pokker? :) (jeg snakker 2-kanals nå åffcåz)

HØYDE bør man ikke bruke for å beskrive lyd. (m.m jeg har pinlig misforstått noe, hvilket utrolig nok skjer, en sjelden gang :D i verste fall lærer dere meg noe nytt )

PerS
For over 25 år siden kom jeg borti en diskusjon rundt "høyde" i lyden. De som hardnakket mente at høyde ikke kunne detekteres måtte gi seg da flere lydteknikere/studiofolk forklarte hvordan et stereobilde panoreres og bl.a. med tydelig høyde i lydbildet er lett å høre.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Greit nok, men det er mange av disse begrepene i denne tråden som har blitt brukt lenge og som mange bruker og mener er for real. jeg bare spør/stiller meg kritisk til hvordan er det mulig. :) At en kabel kan låte bedre enn en annen er en ting, det har jeg hørt sjøl (tror jeg iaff.. det vakke stor forskjell :D).. men at 2-3 høyttalerelementer (i ulik konfigurasjon .. noen ganger er mellomtonen over diskanten, noen ganger er bassen øverst etc..) kan detektere korrekt HØYDE i en innspilling der alle instrumentene er spilt inn i samme høyde.. er for meg et mysterium. Men som sagt, er ydmyk til at jeg kan mangle spisskompetanse. Men dette høres ut som ønsketenkning imo.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
"sortere bakgrunn" herved nominert.

mvh e
Har du platespelar?
Har du sus fra høyttalerne?
Ikkje akkurat no (anlegget er avslått). Men elles; berre når eg spelar ekstremt høgt (det vert sjeldan ekstremt for tida), eller brukar platespelar. I størst grad når platespelaren brukast utan platekrans, vel å merke. Graden varierer også med kva pickup eg brukar. Veldig svart bakgrunn elles. Det "susar" mindre frå ein Nottigham-spelar enn frå ein Clearaudio i same priskklasse (utan krans).
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Du tenker nok på "Homogenisert". Det er et meieriord. "Homogent" derimot, betyr sammenhengende. Det har noe med lyd å gjøre for de fleste, skulle jeg tro.


Edit; Her la jeg inn et sistat som ikke dukket opp. Merkelig!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
"Høyde" i lyd-sammenheng.

1. For det første: Hvem VET "hvor i landskapet" de forskjellige lydene SKAL være på en gitt innspilling? og uansett så er jo alt stort sett i "samme høyde" på en scene?

2. Når jeg leser en slik beskrivelse tolker jeg det som vertikal høyde (og ikke høyde tonalt eller i et frekvens-perspektiv) Førstnevnte makes absolutely no sense imho..
3. Man kan kanskje registrere høyde, selv om jeg tror det bare har med plasseringen av elementene i HT å gjøre / fysisk høyde på forskjellige høyttalere og at man da/derfor kan registrere at det høres forskjellig ut) men man kan jo uansett ikke uttale seg om den er bra eller dårlig.
4. (hvis man vet noe om hvordan ei plate som oftest blir innspillt så er jo det egentlig LOL. En gitar plugget inn i en miksepult/forsterker genererer jo ikke noe "høyde" for pokker? :) (jeg snakker 2-kanals nå åffcåz)

5. HØYDE bør man ikke bruke for å beskrive lyd. (m.m jeg har pinlig misforstått noe, hvilket utrolig nok skjer, en sjelden gang :D i verste fall lærer dere meg noe nytt )

PerS
1. Nei, men du får ein ekstra dimensjon når du sit i eit amfi og lyttar til eit større orkester (storband eller symfoni)
2. Eg og. Men som du seier, det er ikkje nokon sikker faktor. Det er sjeldan det kjem direktelyd ovanfrå. Men på visse innspelingar kan ein ane skilnadar i akustikken. Eg hadde ei periode der eg lytta mykje til RCA LSC-vinylplater. Her er det ganske tydeleg skilnad på BSO-lokalet (Boston Symphony hall) og konsertsalen til CSO. Lettare å detektere med typisk svinedyr pickup/riaa/arm/spelar enn med billeg. Nesten uråd med t.d. Denon DL 103-arar.
3. Høyrest logisk ut. Men eg har erfart via Acoustat 4 fulltoneelektrostatar (1 1/2 meter høge) at det var "noko der"...
4. Vel, det er no så mange slags plateinnspelingar...
5. Einig. Omgrepet er forvirrande, ettersom det har såpass mange ulike meiningar.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Jeg har lenge lurt på hvordan levd liv høres ut.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Lyd er forøvrig veldig vanskelig å beskrive med ord synes nå jeg. All honnør til de som gjør et forsøk
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Homogent betyr ensartet i mitt nabolag.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
"Fnidder" får jeg pels på sjela av. Det er et ubegripelig innesnødd ord som jeg lover å aldri sette på trykk. Når jeg ikke disser det, selvfølgelig.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Homogent betyr ensartet i mitt nabolag.
Sikkert et fint nabolag. Som ganske mange ord har det ikke bare en betydning. Det vi vel kan enes om uansett er at det ikke har med produksjon av meieriprodukter å gjøre.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Verdens beste?
Champagne til pølsepris
Fra DC til lys
Diskant som reduserer jitter
Bare noen.
Her var mykje morosamt.
Fnidder - er ikkje det dansk? Kokkelimonke eller noko sånt?
VB. Alltid like morosamt. Må kunne aksepterast, dersom brukar av uttrykket har oversikt over alle alternativ på marknaden nokonsinne
Opphavet til uttrykket i midten er ei forenkling av den gamle hifiklubb-reklamen: "Champagne- og kaviarlyd til øl- og pølsepris" (om eg hugsar ordrett)
DC/lys - ei morosam overdriving av frekvensspesifikasjonane til ein japansk effektforsterkar på midten av 70-talet. Trur det var flaggskipet til Technics...ein smule utdatert.
Jitterreduserande diskant er vel ingen sak? Kople frå diskantelementet. Så høyrer ein ikkje jitter, tenkjer eg...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det var ikke en HiFiKlubb-reklame, Arve. Det var Nebys reklamestunt for Nad 3020 i sin tid.

Ordrett, men feil avsender, altså.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Uansett er det langt lettare å omtale lydattgjeving ved hjelp av språklege bilete enn andre alternative metodar. Til dømes vil eg avstå frå å omtale kvaliteten på høgtalarane mine ved hjelp av t.d. kroppsspråk (eg er nok ein smule overvektig, men det får då vere måte på.!)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Ørnbjørn, kan du underbygge? Hva er det som gjør PRAT (Pace, rhytm and timing) så ille?

I beste mening. Bare nysgjerrig.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Homogent betyr ensartet i mitt nabolag.
Sikkert et fint nabolag. Som ganske mange ord har det ikke bare en betydning. Det vi vel kan enes om uansett er at det ikke har med produksjon av meieriprodukter å gjøre.
Sist jeg hørte ordet brukt var under et foreldremøte i barnehagen hvor en mor sa at barna var en homogen gruppe. Jeg er ikke sikker på hva hun mente. Kanskje det hadde noe med at det ikke var innvandrerbarn på avdelingen. Det var en innvandrerjente der, men hun kom aldri tilbake etter et lite uhell da de skulle lære å spikke under villmarksuka.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Takk for flott svar Arve!

1: absolutt. men i eit amfi så er lyden kanskje uansett SVÆR pga akustikken, men om paukene er ein meter over strykerane.. det klarer du ikkje å høyre? At dimensjonen (romfølelsen på ein måte) er større kan ein kanskje, rettelse ikkje kanskje.. for det kan ein jo høyra, men ... høgda? NOPE! det trur eg ikkje på. Eg e bombesikker på at ROM - det kan vi høyre forskjell på.. men ikkje vertikal plassering på instrument i eit rom (stua f.eks) . (left-right, jo offcoz, det er jo sjølve clouet med stereo :) Men vi har ikkje vertikal stereo setup nokon av oss og det vil ikkje funke)

Ellers ganske enig.. har også høyrt enormt masse forskjellig som gir meg forskjellige tilbakemeldingar når det gjelder akkurat dette.. men eg kan ikkje sikkert bekrefte at den eine er bedre enn den andre.

Derfor ville eg aldri brukt det ordet når eg vurderer lyd.

Mvh: PerS
(indresogning som prøver å skrive nynorsk for første gong på lenge)

"Høyde" i lyd-sammenheng.

1. For det første: Hvem VET "hvor i landskapet" de forskjellige lydene SKAL være på en gitt innspilling? og uansett så er jo alt stort sett i "samme høyde" på en scene?

2. Når jeg leser en slik beskrivelse tolker jeg det som vertikal høyde (og ikke høyde tonalt eller i et frekvens-perspektiv) Førstnevnte makes absolutely no sense imho..
3. Man kan kanskje registrere høyde, selv om jeg tror det bare har med plasseringen av elementene i HT å gjøre / fysisk høyde på forskjellige høyttalere og at man da/derfor kan registrere at det høres forskjellig ut) men man kan jo uansett ikke uttale seg om den er bra eller dårlig.
4. (hvis man vet noe om hvordan ei plate som oftest blir innspillt så er jo det egentlig LOL. En gitar plugget inn i en miksepult/forsterker genererer jo ikke noe "høyde" for pokker? :) (jeg snakker 2-kanals nå åffcåz)

5. HØYDE bør man ikke bruke for å beskrive lyd. (m.m jeg har pinlig misforstått noe, hvilket utrolig nok skjer, en sjelden gang :D i verste fall lærer dere meg noe nytt )

PerS
1. Nei, men du får ein ekstra dimensjon når du sit i eit amfi og lyttar til eit større orkester (storband eller symfoni)
2. Eg og. Men som du seier, det er ikkje nokon sikker faktor. Det er sjeldan det kjem direktelyd ovanfrå. Men på visse innspelingar kan ein ane skilnadar i akustikken. Eg hadde ei periode der eg lytta mykje til RCA LSC-vinylplater. Her er det ganske tydeleg skilnad på BSO-lokalet (Boston Symphony hall) og konsertsalen til CSO. Lettare å detektere med typisk svinedyr pickup/riaa/arm/spelar enn med billeg. Nesten uråd med t.d. Denon DL 103-arar.
3. Høyrest logisk ut. Men eg har erfart via Acoustat 4 fulltoneelektrostatar (1 1/2 meter høge) at det var "noko der"...
4. Vel, det er no så mange slags plateinnspelingar...
5. Einig. Omgrepet er forvirrande, ettersom det har såpass mange ulike meiningar.
 
Topp Bunn