Høyttalere Hva er de dårligste høyttalerne du har hatt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.274
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Dæven døtte mange av dere må jo ha hatt/ha høyttalere med ekstreme kvaliteter med tanke på hva dere poster. Han røvern på side 1 som la ut Kef Blade som de dårligste må virkelig leve på en sky.;)
    Hva vet du egentlig om det?Har selv hørt Blade i flere sammenhenger uten å merke meg noe spesielt bra med disse, ikke dårlig men ikke bedre en masse annet til høyst ordinære priser. Dessuten har en særegen bassplassering som ikke nødvendigvis passer i mange rom.
    Selv har jeg aldri hatt dårlige høyttalere stående hjemme , jeg deponerer og returnerer til butikken om det ikke låter bra😀
    Forskjellen mellom høyttalere og i ett rom og et annet kan være enorme og forklarer mange sprikende oppfatninger tenker jeg. Å høre en høyttaler på hifiborgen med 5m til taket og dempet rom blir noe annet når det kommer hjem til en umøblerte funkisstil med en glassvegg på en side og favorittbetongen i arkitektens stue med 2.38 til taket..
     
    Sist redigert:

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Cervin Vega AL-1000 spilte skikkelig elendig. Jeg fikk dem til konfen og som så mange cervin høytalere slet de med elendig amping som ikke gjorde dem bedre. Jeg brant diskanten 5 - 6 ganger. Hifiklubben tjente gode penger på reservedeler med smil om munnen. Men gud så gøy jeg hadde med de høytalerene. De startet hele besettelsen for meg. Når småen vokser til skal han få noen usansynlig store høytalere med elendig lyd, som han kan tyne som han vil en stund.
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Tannoy 631 fikk jeg ikke til. Hul og kjip lyd. Brukt som bakhøyttaler i hjemmekinoen. Prøvd for seg selv med Holfi, Cayin og Naim. De ble med til søppeldynga på Isi for noen år siden.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Dårligste er nok Jamo Magic10... men de var starten på mitt hifieventyr :)

    Fikk dem i konfirmasjon, og hadde egentlig ikke noe interesse for musikk på noe måte :p.

    p1160746.jpg
     

    frhe

    Medlem
    Ble medlem
    02.11.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan komme på to sett sånn i farten, det er swans f2.2 og scansonic mb 2.5
    Sistnevnte er de eneste jeg har kontaktet produsenten direkte for å klage på dritten. Mb 2.5 er uten tvil det værste jeg har hatt i hus.
    Det hørtes mer ut som et "takk for sist" til importøren enn noe annet... :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Folk er skrudde saman på mange måtar, men det er i grunnen to hovudkategoriar:
    1. Dei som ser på smultringen
    2. Dei som ser på holet.

    Sjølv er eg slik at eg gjerne har fokus på det positive, og trur det går att i omtalene mine av ulikt. Kva er dei sterke sidene til dei ulike produkta?
    Så eigentleg kjem eg ikkje på ein einaste høgtalar som er direkte "dårleg" - det er alltid noko pent å seie om eit produkt, og i den rette konstellasjon er det meste til å leve med.
    Om ting er verd prisen, er ein heilt annan sak.....
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    348
    Antall liker
    145
    LS3/5a går igen og også hos mig...men jeg har kun positive ting at sige om den:

    -Bassen forstyrrer ikke naboer og samboere...
    -Den er god på radioavis
    -Man er tryg når man lytter, bliver ikke bange/overrasket
    -Den er nem at komme af med
    -Man savner den ikke når den ikke er der mere

    8)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Folk er skrudde saman på mange måtar, men det er i grunnen to hovudkategoriar:
    1. Dei som ser på smultringen
    2. Dei som ser på holet.

    Sjølv er eg slik at eg gjerne har fokus på det positive, og trur det går att i omtalene mine av ulikt. Kva er dei sterke sidene til dei ulike produkta?
    Så eigentleg kjem eg ikkje på ein einaste høgtalar som er direkte "dårleg" - det er alltid noko pent å seie om eit produkt, og i den rette konstellasjon er det meste til å leve med.
    Om ting er verd prisen, er ein heilt annan sak.....
    Høres ut som du har vært trener for lilleputtene...

    Jada, fint å se det positive i det negative osv., men her snakker vi om ofte svinedyre produkter lagd av menn for menn.

    Litt ris må det være rom for. Alt kan ikke være positivt.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.071
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Dali 606 er de høyttalerene som har gitt meg dårligst lyd. Diskanten ble uholdbar når jeg skrudde opp volumet litt. Men det kan muligens ha noe med at en rimelig Sony surroundreciever ikke hadde tilstrekkelig med krefter. Eller at ihjelkomprimerte cd'er fra slutten av 90 tallet ikke gjorde det bedre. Andre har forhåpentligvis hatt bedre opplevelser med disse.

    IMG_0009.JPG


    Edit: Jeg er faktisk trener for lilleputtene :p
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Folk er skrudde saman på mange måtar, men det er i grunnen to hovudkategoriar:
    1. Dei som ser på smultringen
    2. Dei som ser på holet.

    Sjølv er eg slik at eg gjerne har fokus på det positive, og trur det går att i omtalene mine av ulikt. Kva er dei sterke sidene til dei ulike produkta?
    Så eigentleg kjem eg ikkje på ein einaste høgtalar som er direkte "dårleg" - det er alltid noko pent å seie om eit produkt, og i den rette konstellasjon er det meste til å leve med.
    Om ting er verd prisen, er ein heilt annan sak.....
    Høres ut som du har vært trener for lilleputtene...

    Jada, fint å se det positive i det negative osv., men her snakker vi om ofte svinedyre produkter lagd av menn for menn.

    Litt ris må det være rom for. Alt kan ikke være positivt.
    Det Arve, og jeg for den saks skyld sier er vel det motsatte: Alt kan ikke være negativt.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var ung. -Det verste jeg har hatt innomhus må være Dantax (husker ikke hva de heter) med 2 ti-tommere som jeg kjøpte impulsivt og billig på Svinesund. Her var det så innhul og slunken bass med en diskant som var så fraværende at bruk av høreapparatet til far hadde virket som en massiv oppgradering for å få litt sibilanter og rasp i tonen. Husker jeg stod å klødde meg i hodet etter oppkobling og tenkte "hva fankern", samtidig som jeg prøvde å opprettholde stoltheten overfor min kjære samboer. -Husker og hun spurte litt hovmodig; "Er du fornøyd nå? HÆÆ??" Akkurat som at det var jeg som hadde seiret denne gangen og skyldte hun en tjeneste..

    Så er spørsmålet (Ref audiofile-Arve) hva kan man dra frem av positive ting om denne?
    *Det må være at man fikk lyst til å sove i stedet for å lytte til denne driten, -og å skjøte kroppen med søvn må jo være positivt for fin ungdom i stedet for å bli inspirert til fyll, fest og fanteri som en gjerne bedrev med på denne tiden?
    *Hele sansesystemet ble utfordret på forskjellige måter og erfaringer dannes
    *Kjæresterinna ble utrolig glad og velgjørende når disse forsvant og lot meg nesten få handle hva det måtte være i etterkant
    *alt hørtes bedre ut etter denne hifi-erfaringen, -og det mener jeg oppriktig som en absolutt positiv ting.

    Og ja jeg prøvde flere kombinasjoner av forsterkere med en ganske kraftig og potent Marantz som det beste resultat
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Hadde en 1966 VW Boble for en sinnsyk haug med år siden. Under dashbordet kunne du få en slik uberlekker trådhylle. På den hyllen bygget vi et sagnomsust musikkanlegg. Det bestod av en "Grundig" kassettspiller for heimebruk + en batterieliminator for heimebruk + en omformer fra 6V til 12V + en jævla haug med kabel i forskjellige farger.....og....sist men ikke minst.....2 stk. kugellautspracher. Husker ikke fabrikatet, men det låt helt jævlig. Jeg sang med med bedre lyd, og jeg kan IKKE synge.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Hade ikke tenkt å skrive noe mer om dette. Men...

    Låt værre enn IS-terror her hos meg...
    Hehe, interessant, om ikke annet. :)
    Blant de mest vellykkede høyttalerne jeg har hørt, faktisk. Men åpenbart er det mulig å misse grovt også med slike høyttalere.

    Mvh
    Håkon Rognlien.


    Sendte KEF et defekt par med lavt serienr ut av fabrikken? "Nei", sa fabrikken. Og importøren da jeg ringte de. Solgte forhandleren et defekt par til meg? "Nå låter det veldig bra", sa de når de kom til meg og lyttet. Var hodet eller ørene til innehaveren "ute av fase"? "Disse låter jo værre enn de du hadde", sa bransjeaktøren som var innom og som ikke hadde glemt paret som jeg erstattet - da verdsatt til 10 lapper.

    Var min Burmester integrerte verdens værste Blade-match? Det låt ca. likt med Rogue rør, Belles, Hypex og Accuphase i stua for test. Var digital-kilden min crap? En sambygding kom med en dCS Debussy. Låter nesten helt likt, mente vi begge.

    "Du kan ikke regne med god lyd i en slik minimalistisk stue", sa en som så et interiørbilde. De neste månedene var flere høyttalerpar innom: Burmester B80, TAD Evo 1, Focal Alto Utopia. Og MartinLogan som fikk flytte inn fast. Ingen av de låt i nærheten av Blade her hos meg: Hardt, skarpt, gjennomtrengende. Og svært ubehagelig.

    Vet fortsatt ikke sikkert hva dette var. Men legg merke til at jeg ikke har skrevet noe om et eneste annet Blade-par enn mitt eget. :) Man er jo ingen røver som lever på en sky!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Den høyttaleren som har skuffet mest, er også den høyttaleren som kommer høyt på pallen når det gjelder høyttalere jeg har vært mest fornøyd med.

    Vi snakker om ProAc Response D25 - som etter nesten femten års drøm om å eie et par ProAc, gjorde drømmen til virkelighet. Eller drømmen til skuffelse. Det låt jo ikke slik jeg hadde hørt dem. Veldig langt fra. Vel - ikke halvgærnt, men langt fra det jeg hadde forventet og håpet på.

    Enden på visa ble en total oppgradering av elektronikken. I stedet for en integrert Primare, kom den ene godbiten etter den andre på plass. Det tok noen år, men med Bryston effekttrinn, Mark Levinson forforsterker og Weiss DAC falt lyden omsider på plass slik jeg husket den. Fra den stygge andungen til noe helt annet - og hadde det ikke vært for at kona og jeg solgte huset og flyttet til leilighet, hadde trorlig disse ProAc D25 høyttalerne fortsatt spilt hovedrollen i mitt nr. 1 anlegg. Elektronikken holder fortsatt koken i mitt nr. 2 anlegg - men de gulvstående ProAc'ene fikk ikke plass, og måtte overlate plassen til et par stativ-ProAc.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    og desse KEF Blade kostet 300.000? lol. skal ikke se bort fra at de bare er ute etter kapital da, putt noen enkle enheter inn i en spektakulær-looky kasse. ingen problem å selge slikt i dag, er tusenvis av godtroende rikinger å ta av.
     

    helge fylla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    82
    Sted
    hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
    Torget vurderinger
    1
    De ble kjøpt brukt. Etter å ha laget verktøy for å måle delefilteret, de ble funnet i orden tok jeg kontakt med dantax. Sjefen sa jeg kunne sende de til danmark for en sjekk. Men solgte dritten med et tap på 5000; for å få de unna.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    og desse KEF Blade kostet 300.000? lol. skal ikke se bort fra at de bare er ute etter kapital da, putt noen enkle enheter inn i en spektakulær-looky kasse. ingen problem å selge slikt i dag, er tusenvis av godtroende rikinger å ta av.
    La oss være enige om at high-end lydprodukter koster alt, alt for mye, i forhold til det de rent faktisk inneholder. Men det blir faktisk en annen diskusjon, som det allerede finnes noen tråder om. Saken er jo den at KEF Blade ikke har noe som helst å skamme seg over, om de direkte sammenlignes med høyttalere i sin egen prisklasse. Slik jeg har opplevd dem, spiller de helt i klasse med opptil flere høyttalere jeg ikke tenker å nevne navnet på, som faktisk koster enda et par hundre mer...

    De må ha store rom for å blomstre, antakelig største grunn til at jeg aldri kommer til å knuse sparebøssa for å kjøpe dem. Vi snakker nok gjerne i området 50 - 60 m2 og høyt under taket i tillegg. Når man befinner seg i den klassen det her er snakk om, holder det ikke å bare handle inn og dermed få god lyd. Det er en nitidig prosess å få det til å falle på plass. Men når alt er i orden, kan KEF Blade måle seg med mange andre topprodukter.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    KEF har ofte tunet høyttalerne sine på grensen til litt slankt IMO. Hvis man i tillegg får en kansellering i grunntoneområdet, så kan det fort vippe over til å låte for lyst. Det kan være en mulig forklaring. En annen forklaring kan være diffraksjon fra koksial elementet eller avvik i spredningen off-axis.

    Her er en sammenligning av frekvensrespons målt i rom av KEF Blade 2 (rød) og Dali Rubicon 8 (blå):
    615KEF2fig07.jpg


    Man ser i den grafen over at KEF Blade 2 blir litt slanke i lyden. Da vil øvre frekvensområde dominere mer.


    Her er en annen måling av Blade 2 med begge kanalene. Også her en "slank respons".
    615KEF2fig08.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    KEF har ofte tunet høyttalerne sine på grensen til litt slankt IMO. Hvis man i tillegg får en kansellering i grunntoneområdet, så kan det fort vippe over til å låte for lyst. Det kan være en mulig forklaring. En annen forklaring kan være diffraksjon fra koksial elementet eller avvik i spredningen off-axis.

    Her er en sammenligning av frekvensrespons målt i rom av KEF Blade 2 (rød) og Dali Rubicon 8 (blå):

    Man ser i den grafen over at KEF Blade 2 blir litt slanke i lyden. Da vil øvre frekvensområde dominere mer.


    Her er en annen måling av Blade 2 med begge kanalene. Også her en "slank respons".
    Blade2 oppleves da også en anelse lettere enn opprinnelig Blade. Den er mindre, og oppleves noe mindre, naturlig nok. Men den høres fortsatt veldig harmonisk og balansert ut, i et godt lytterom (redaktørens). Det er ikke akkurat mangler som springer en i ørene når man lytter til disse.

    For øvrig er en av styrkene på høyttalere som KEF Uni-Q og Tannoy Dual Concentric, det at de setter opp store, flotte lydbilder også utenfor typisk "lydøye". De oppfører seg mye i retning av single point source, spesielt gjelder dette Blade.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vel, om ein er over eit visst prisnivå (lat oss seie over 10 000 kr/paret), har eg vanskeleg for å tru at det er lett å plukke ut ein høgtalar som er så dårleg at han ikkje kan gjere ein anstendig jobb innan iallfall ein musikksjanger, dersom han har optimal elektronikk.
    Utgamle plastboksar med høgtalarelement er ein annan idrett. Eg ser at Blade vert trekt fram som eit døme på ein "dårleg høgtalar". Hallo, "dårleg"? Med det perspektivet, og den evna til dynamisk nyansering? Funka godt til symfonisk musikk, tykkjer no eg, iallfall. Eg var ikkje heilt fornøgd med klangbalansen, då eg fekk dei demonstrerte. Men det har eg ein mistanke om kunne ordnast ved hjelp av rette forsterkar. Eg tenkjer at t.d. Rogue kunne passe bra.
    Så eg har vanskeleg for å godta at Blade vert kalla ein dårleg høgtalar. Men om prisen er den rette.......ikkje for meg, eg kjøpte annan høgtalar.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    B&W 803 Nautilus var nok mine dårligste når man snakker om mer enn 10.000 kr paret.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Ble jammen en kremtråd av dette som selvsagt i utgangspunktet var ment som en litt ironisk sidekick til flere ganske like men positive tråder om samme emnet.
    Dårligste i tittelen skulle vel egentlig stått mellom to " men det så jeg på som underforstått, og det jeg selvsagt tenkte på var de som ikke levde opp til forventninger.

    Men tråder tar jo gjerne sin egen retning og kjøper jeg noe jeg blir skuffet over kaller jeg det gjerne drit selv om det kommer fra øverste hylle, så da er det innenfor å fortsatt referere til dårlige høyttalere her selv om de er dyre og har godt omdømme.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    En tankevekker er at musikken har vært diggbar uavhengig av hvilken høyttaler jeg har hatt. De som har gitt minst glede er et par B&W concept 90 som var ulne og uengasjerende i lyden. Men bra musikk var fremdeles bra, selv på disse. Og sannsynligvis var forsterkeren altfor svak.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.104
    Antall liker
    17.047
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hørte Blade 2 sammen med Bel Canto Black på OHC. Kun en demo på et par sanger. Låt helt sykt bra. Masse dynamikk. Mektig lydbilde. Men vanskelig å bedømme når OHC plukket sangene. Spørs om jeg hadde vært like fornøyd med min spilleliste. Men all i alt en veldig positiv opplevelse.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.489
    Antall liker
    84.323
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Et par høyttalere burde kunne klare både forhandlerens og evt kjøpers spilleliste.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.104
    Antall liker
    17.047
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Et par høyttalere burde kunne klare både forhandlerens og evt kjøpers spilleliste.
    Enig. Liker best når jeg får lytterommet for meg selv. Nå var jeg aldri en potensiell kjøper. Bare OHC som ville demonstrere då jeg tok turen innom. Fikk først en tale på over en time på all fagkunnskapen deres, og 10 minutter lytting til musikk. Gikk vel der fra med en litt blandet opplevelse. Hadde vært bedre med mere lytting og mindre preik😅
     
    Sist redigert:

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Dæven døtte mange av dere må jo ha hatt/ha høyttalere med ekstreme kvaliteter med tanke på hva dere poster. Han røvern på side 1 som la ut Kef Blade som de dårligste må virkelig leve på en sky.;)
    Synes heller at denne tråden bør skifte tittel til "Hvilken høyttaler har hatt den dårligste brukeren" for etterhvert som man leser i denne tråden så blir jo det bare tydeligere og tydeligere.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    grunntoneområdet, hva er det ?
    En grunntone er f.eks E i en E akkord

    https://no.wikipedia.org/wiki/Grunntone
    Jeg vet ikke hvem som skrev det, men jeg regner med det menes grunntonoeområdet til instrumenter i motsetning til overtoneområdet. Det røde er grunntone og det gule er overtoner på oversikten under. På et vanlig 88-tangenters piano stemt i a=440 er grunntoneområdet 27,5 - 4186 Hz. Noen mener også grunntoneområdet til menneskestemmen, som er vanligvis er tenkt begrenset til en dekade ca 100 - 1000 Hz, selv om den kan gå både dypere og lysere enn dette.

    main_chart.jpg


    bkgd_legend.jpg
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Dårligste Høyttalere

    Har jo hatt et par sånne disco anlegg med cd veksler og 1000 lysdioder som blinket i takt med musikken.. Sånne som var så populære på 90- tallet. bare Ræl!
    Men de som skuffet meg mest i forhold til forventning Var et sett Focal 1027 be.. de ble for skarpe for meg uansett hva jeg prøvde å fore dem med :p
    Jan A
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Har jo hatt et par sånne disco anlegg med cd veksler og 1000 lysdioder som blinket i takt med musikken.. Sånne som var så populære på 90- tallet. bare Ræl!
    Men de som skuffet meg mest i forhold til forventning Var et sett Focal 1027 be.. de ble for skarpe for meg uansett hva jeg prøvde å fore dem med :p
    Jan A
    Prøvde du saueull eller Respons-varianten; glava?

    ;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Har selvsagt hatt litt ræl i ungdomstiden, men av relevante ting tipper jeg mellom Dynaudio C1 og C2. Ikke dårlige, men skuffende.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jeg pleier nesten aldri poste en tekst i slike settinger.

    Det er en veeldig viktig grunn til at vi ikke burde legge
    ut hvilke de dårligste høyttalerne vi noensinne har hatt?

    Det er nemlig veldig stor forskjell på hvilke nivåer vi er på.
    Noen vil skrive at en dyr highend høyttaler er det dårligste
    vedkommende har hørt eller har hatt.
    Dette kan da være en drømmehøyttaler for noen som kanskje
    spinker og sparer for å få råd?

    Dette gangner hverken bransjen eller enkelt personer.😡
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Alternativt, gjør som meg, bare drite i alt som står i tråden :)

    LS3/5a var tidlig nevnt, aldri hørt den.
    Men skulle gjerne hørt denne med en sukkersøt røramp inne på et lite kott :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hmmm, nivåer? Hvordan defineres disse? En ting jeg er sikker på, er at nivå har ikke noe med penger å gjøre. Selv om enkelte tror det, og kjøper seg litt bling..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Alternativt, gjør som meg, bare drite i alt som står i tråden :)

    LS3/5a var tidlig nevnt, aldri hørt den.
    Men skulle gjerne hørt denne med en sukkersøt røramp inne på et lite kott :)
    Har hørt det, og det er da de skinner. Selv har jeg for stor stue og stiller for høye krav til gjengivelse i bunn til at LS3/5A kan få fast oppholdstillatelse i selve krypten, det er totalt uaktuelt. Men nearfield og drevet av rør (opprinnelig konstruert for å spille med Quad II antar jeg, det var i alle fall standardforsterker i OB-busser på seksti og ut på syttitallet). Å spille på noe annet enn rør synes jeg blir anemisk i de kombinasjonene jeg har hørt, kombinert med Quad 405 MkII er en noe jeg har hørt endel på. Det trengs faktisk rør for å få dem til å leve i de lavere oktavene. Men det er likevel for begrenset til min smak når det kommer til daglig bruk, det ville blitt i en furtebu som er halvparten så stor som krypten at de blir aktuelle. Gjerne med noe ala den Xindak-en jeg byttet bort sist høst. Det ville ikke spilt høyt, men ivaretatt andre verdier som kanskje er viktigere i ei furtebod der man flykter fra dragen og småtroll/apekatter. ;)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Synes tråden er helt ok. Matching og rom/akustikk betyr mye mer enn en hvilken som helst høyttaler.
    Tror de fleste er innforstått med att det ikke bare er å kjøpe en god høyttaler.
    De må passe rommet og akustikk må være god. Og alt før høyttalere må fungere sammen.

    Mine forrige høyttalere kjøpte jeg brukt. Og jeg fikk de demonstrert i ett ubehandlet rom. Sammen med relativt dyre komponenter.
    Helt ærlig så låt det fælt. Når jeg fortalte det til selger hvor dårlig det låt,så tror jeg han ble overrasket over att jeg tok de.
    Men jeg følte meg trygg på att det var rom og plassering som var årsaken.
    Disse låt veldig annerledes og mer spennende hos meg.
    Er rommet bra er sjansen for att høyttalere spiller bra også.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn