Høyttalere Hva er de dårligste høyttalerne du har hatt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Likte ikke B&W 703 som var lidt for lys avstemt efter min mening, men en vis Knut roste denne op i skyerne, så det er vel sådan at nogen foretrekker Hvid Vin og andre Rødvin
     

    Pontus

    Fersking
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Sted
    Haugesund
    main_1480.jpg


    Vienna Mozart - mismatch med Densen som jeg brukte da. Spilte som en kjøkkentransistor fra 80-talet

    /Pontus
     

    DoB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    172
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Audio Physic Scorpio II Puls edition er jeg ganske sikker på at er den høyttaleren som har skuffet aller mest hjemme hos meg.
    Spilte lite åpent og ganske så uengasjerende.

    DSC05034_zpsf6e6931a.jpg
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det værste i moderne tid må vel ha vært de Audio Physic jeg hørte hos Retep i fjor engang. Tror ikke han likte de allverden selv heller da de var ute igjen før jeg rakk å skifte sengetøy.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    husker mange vienna høyttalere var feilkoblet, reverse polaritet i diskanten som ga en enorm null ved delefrekvensen. istedenfor å informere om feilen på nettsiden f.eks tror jeg desse useriøse diotene valgte å ikke si noe. om de i det hele tatt var klar over det selv da.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Største skuffelse: System Audio Ranger - Låt veldig mørkt og innesluttet.
    For å balansere så vil jeg nevne at noen av mine største positive overaskelser også er fra samme merke.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Dette her er en tråd det er vanskelig å trykke liker på postene. For de fleste tilfellene er høyttalere som for andre er topp musikkformidlere.
    Ja, og de fleste blir jo gift også (eller samboer i moderne tid).

    I snitt viser undersøkelser at man har hatt x partnere, men her er det nok store forskjeller mellom median og gjennomsnitt. En liten andel har nok hatt langt mer enn x antall partnere; kanskje så mye som både 5x og 10x.

    Hva er forskjellen mellom dem som har hatt x og dem som har hatt 10x? Kanskje evne til å justere slik at ting fungerer i heimen? Ta litt mer til takke med de jordbæra man har? Eller er de som klarer seg med x rett og slett for tolerante, ikke i stand til å skjønne at skapet må stå akkurat der?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.865
    Antall liker
    38.675
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Største skuffelse: System Audio Ranger - Låt veldig mørkt og innesluttet.
    For å balansere så vil jeg nevne at noen av mine største positive overaskelser også er fra samme merke.
    Må si meg enig,SA Ranger sammen med Hegel er det jævligste jeg har hørt :(

    mvh
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    hawthorne silver iris OB.
    designet av fullstendig inkompetente subjektivister.
    låt monotont i bassen, som papp i mellomtonen og helvetes resonant og metallisk i hele nedre diskant.
    gjennom over 10år fortsatte designeren å påstå dette var "high end" med bare fornøyde kunder, ikke en eneste måling ble foretatt hverken akustisk eller elektrisk, selv ikke når delefilteret ble bygget..vistnok fordi det ifølge selgeren ikke var mulig å måle en OB (!)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.104
    Antall liker
    17.047
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    husker mange vienna høyttalere var feilkoblet, reverse polaritet i diskanten som ga en enorm null ved delefrekvensen. istedenfor å informere om feilen på nettsiden f.eks tror jeg desse useriøse diotene valgte å ikke si noe. om de i det hele tatt var klar over det selv da.
    Har jeg aldri hørt om. Når og hvilke modeller var det?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    tror det var den på bildet? ble påvist en test også, muligens stereophile.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Lett:

    McIntosh McAire Integrated Audio System with Airplay

    Minianlegget er tungt som fy, så lyden pr. kilo er overraskende svak. Men når du ser på konstruksjonen, så kommer det aller, aller meste av lyden fra andre deler enn høyttalerne.

    En måte å bytte merkenavn på lengre sikt mot penger på kort sikt for McIntosh.
    Artig. Er det lov å spørre hvorfor du kjøpte dem? Hvis de låt så forjævlig, ga du etter for dine masochistiske tilbøyeligheter da du la 50 tusenlapper på bordet og tok med deg disse hjem, eller var det andre omstendigheter?

    Hilsen en som langt i fra forsvarer ethvert produkt som kommer fra McIntosh
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.364
    Når man ser hvilke modeller som allerede er nevnt, burde det være åpenbart, selv for sentralens medlemmer, at en slik tråd ikke har livets rett. Sier egentlig mere om personene som uttaler seg enn selve produktet.
    Steen
     
    Sist redigert:

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Synes det er en grei tråd jeg, det som kommer frem er vel hvor mye personlige preferanser og lytterommet har å si.
    Folk kan jo sitte igjen med helt forskjellige lytteinntrykk atter samme lytteseanse, smaken er som baken sier man visst.

    Hvilken høyttaler som er min deltaker her er vanskelig å si, men det er sikkert en av mine DIY prosjekt som ble mer mislykket enn resten.
    Når det er sagt så har jeg et par Dynavoice høyttalere i kjelleren som låter temmelig fælt.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Dårligste - eller passet meg minst og røk fort ut; Klipsch RF7.
    Har sett at noen mener det samme her inne. RF-7 Ii spiller storslagent i min stue. Bra for produsenter og butikker at smaken er såpass forskjellig.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    etter min erfaring gir ikke produkter som er designet riktig så polariserende meninger. når en kunde hater de og en annen elsker de så er det som regel noe gærnt med de i utgangspunktet.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    IMG_2739.jpg
    Swans F1-1F er vel de som har skuffet meg mest
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    De dårligste eller de som har skuffet mest?
    De dårligste var noen hjemmebygde seas-greier med kun ett element. Men om de skuffet---nei, egentlig ikke. Jeg fikk dem gratis.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Dæven døtte mange av dere må jo ha hatt/ha høyttalere med ekstreme kvaliteter med tanke på hva dere poster. Han røvern på side 1 som la ut Kef Blade som de dårligste må virkelig leve på en sky.;)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Sliter litt med å finne negative ytelser med både høyttalere og elektronikk.
    Tror mesteparten vil spille svært så bra,så frem en gir de levelige rom,akustikk og plassering.
    Det er etter min mening ikke høyttaleren sin feil om det ikke funker.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De dårligste høyttalerne jeg har hatt, sett vekk ifra radioer o.l er Yamaha NS-210. Men det blir ikke helt riktig det heller, for da jeg prøvde dem sammen med Devialet 120 var de temmelig ok. Den æren lot jeg aldri Jbl Studio 280 få oppleve, så de spilte kanskje ikke bedre enn Yamaha NS selv om de hadde mer punch og trøkk. Men jeg lar tvilen komme de 3 ganger så dyre Studio 280 til gode og lar Yamaha få min "rotten tomato award".

    16f04215-b0f1-409e-8d1d-86a45ae53243.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Audio Physic Avanti 3... Kostet over 140000 villedende hos Tømmervik. Samme høyttaler kostet litt over 40000 i Tyskland på den tiden...


    Ikke var den verdt noe mer heller. Skarp diskant, tilbaketrukket mellomtone og bass som var relativt uengasjerende.

    Alt dette subjektivt sagt og ment. Men Audio Physic, fysj. I mine ører.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    husker mange vienna høyttalere var feilkoblet, reverse polaritet i diskanten som ga en enorm null ved delefrekvensen. istedenfor å informere om feilen på nettsiden f.eks tror jeg desse useriøse diotene valgte å ikke si noe. om de i det hele tatt var klar over det selv da.
    Har jeg aldri hørt om. Når og hvilke modeller var det?
    Det var den originale Vienna Mozart som ble testet av Stereophile i 2005. Den modellen som er avbildet tidligere i denne tråden er en Mozart Grand, en nyere modell som har lite til felles med den originale Mozart. Den modellen som ble testet i Stereophile ble gjerne demonstrert med en kraftig tilting bakover. Dippen i delefrekvensen ble da normalisert. Uansett var hele saken litt rar. Nyere modeller av Mozart har ikke denne utfasingen, så det er litt uheldig at det blir vist bilder av en Vienna Mozart Grand som altså er ganske normal i frekvensgangen og som i tillegg er en fabelaktig høyttaler etter min mening.

    Les testen i stereophile her: Vienna Acoustics Mozart loudspeaker Measurements | Stereophile.com
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Vet ikke om jeg vil klassifisere dem som dårlige, men jeg fikk aldri god lyd ut av Tannoy Sandringham. Var skuffet over dette da jeg tiden i forkant var vilt begeistret for den lille Tannoy Autograph. Sandringham låt ikke bra i forhold, uansett hvordan jeg prøvde.

    Jeg slet også med Guru Audio. Lyden var veldig mørk og konstruktøren mente at det skulle være slik. Dali Rubicon 2 var i en helt annen klasse. Jeg skulle gjerne demonstrert Guru og Rubicon 2 opp mot hverandre for denne konstruktøren.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Kom på enda en modell, og her har jeg ingen reservasjoner! FOCAL SIB! DET er det verste DRITET jeg har hatt i hus. ;)
     

    helge fylla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    82
    Sted
    hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan komme på to sett sånn i farten, det er swans f2.2 og scansonic mb 2.5
    Sistnevnte er de eneste jeg har kontaktet produsenten direkte for å klage på dritten. Mb 2.5 er uten tvil det værste jeg har hatt i hus.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Lett:

    McIntosh McAire Integrated Audio System with Airplay

    Minianlegget er tungt som fy, så lyden pr. kilo er overraskende svak. Men når du ser på konstruksjonen, så kommer det aller, aller meste av lyden fra andre deler enn høyttalerne.

    En måte å bytte merkenavn på lengre sikt mot penger på kort sikt for McIntosh.
    Artig. Er det lov å spørre hvorfor du kjøpte dem? Hvis de låt så forjævlig, ga du etter for dine masochistiske tilbøyeligheter da du la 50 tusenlapper på bordet og tok med deg disse hjem, eller var det andre omstendigheter?

    Hilsen en som langt i fra forsvarer ethvert produkt som kommer fra McIntosh
    Hvorfor kjøpte jeg boksen?
    McIntosh-merket tiltrakk. Boksen ser kul ut. Så leste jeg noen tester her og der i livsstilsmagasiner og slikt. Disse testene var uten unntak gode. Og så passet boksen med trådløst Apple-utstyr. Prisen var slik at den kunne kjøpes uten å tenke for mye over det.

    Hvorfor liker jeg ikke boksen?
    Det er i grunnen ikke noe galt med den. Den spiller helt ok. Men i forhold til pris og vekt kan man gjøre langt bedre. Det jeg synes skinner gjennom med boksen, er at den er laget av markedsavdelingen og de nye eierne i McIntosh. Erfaringen med McAire har gjort meg litt skeptisk til merket (emosjonelt sett) selv om jeg synes McIntosh ser veldig, veldig griselekkert ut. I tillegg "vet" jeg at alt fra McIntosh er av god, adekvat teknisk kvalitet. Man må ikke bedømme øvrige produkter fra McIntosh ut fra McAire. Men jeg føler meg litt bondefanget i dette tilfellet og ingen liker å bli det.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Etter å spilt på Rogers LS3/5a i mer enn 40 år så er jeg nå like overrasket over dere som har de som "de dårligste høytalerne du har hatt" ( nå kan det jo hende at dere bare har hatt svinaktige gode høytalere selvsagt), som alle dem som mener de var og er sinnsykt gode og verdt en grandios formue.

    Jeg liker dem til sitt bruk, og tar høyde for begrensningene de har.
    men for meg er de verken best eller verst.
    :)
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Sikkert noen som blir forbanna nå,men men Det tåler voksne folk.
    Av alle høyttalere jeg har hatt så må det bli sonus faber venere 3.0 som skuffet mest.allerede ved utpakking skjønte jeg greia..
    Veldig gode tester osv ,men gud bedre for en nedtur. Kabinettene var som tynn papp som nærmest bulte ved pådrag.og ingen spillglede overhode. Husket de sonus faber concerto grand piano jeg hadde for noen år siden som en god opplevelse,og slo til. Virkelig en skuffelse ble det. De 20-30 andre høyttalere jeg har hatt igjennom hadde iallefall noe positivt ved seg.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Lett:

    McIntosh McAire Integrated Audio System with Airplay

    Minianlegget er tungt som fy, så lyden pr. kilo er overraskende svak. Men når du ser på konstruksjonen, så kommer det aller, aller meste av lyden fra andre deler enn høyttalerne.

    En måte å bytte merkenavn på lengre sikt mot penger på kort sikt for McIntosh.
    Artig. Er det lov å spørre hvorfor du kjøpte dem? Hvis de låt så forjævlig, ga du etter for dine masochistiske tilbøyeligheter da du la 50 tusenlapper på bordet og tok med deg disse hjem, eller var det andre omstendigheter?

    Hilsen en som langt i fra forsvarer ethvert produkt som kommer fra McIntosh
    Hvorfor kjøpte jeg boksen?
    McIntosh-merket tiltrakk. Boksen ser kul ut. Så leste jeg noen tester her og der i livsstilsmagasiner og slikt. Disse testene var uten unntak gode. Og så passet boksen med trådløst Apple-utstyr. Prisen var slik at den kunne kjøpes uten å tenke for mye over det.

    Hvorfor liker jeg ikke boksen?
    Det er i grunnen ikke noe galt med den. Den spiller helt ok. Men i forhold til pris og vekt kan man gjøre langt bedre. Det jeg synes skinner gjennom med boksen, er at den er laget av markedsavdelingen og de nye eierne i McIntosh. Erfaringen med McAire har gjort meg litt skeptisk til merket (emosjonelt sett) selv om jeg synes McIntosh ser veldig, veldig griselekkert ut. I tillegg "vet" jeg at alt fra McIntosh er av god, adekvat teknisk kvalitet. Man må ikke bedømme øvrige produkter fra McIntosh ut fra McAire. Men jeg føler meg litt bondefanget i dette tilfellet og ingen liker å bli det.

    En ærlig og presis oppsummering, tror jeg. McAire er på ingen måte McIntosh`stolteste øyeblikk. "designet av markedsavdelingen" :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Og ikke minst sier det noe om de som tester slikt utstyr? Gikk på en lignende sak da jeg kjøpte JBL 4312M ii uhørt. Spilte skjorta av de med Tannoy til kvarte prisen. Raskt videresolgt.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg er av den formening at mesteparten av det som lages spiller bra må det bli disse,
    siden jeg aldri fikk spilt på de ferdig restaurert.Men prisen var da også givende,gratis.


    P1020328.JPG


    P1020323 (1).JPG
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Martin Logan Electromotion esl ble jeg ikke venner med. De hadde noen sinnsyke kvaliteter men ble ikke venner med de. Savnet sikkert kasselyd..
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Dæven døtte mange av dere må jo ha hatt/ha høyttalere med ekstreme kvaliteter med tanke på hva dere poster. Han røvern på side 1 som la ut Kef Blade som de dårligste må virkelig leve på en sky.;)
    Eller så kan det være så enkelt som at spørsmålet i utgangspunktet ikke er helt optimalt.
    Det burde kanskje vært noe i stil med: Hvilke høyttalere er de som har spilt dårligst hjemme hos deg?
    Da kunne man med et enkelt grep implementert lytterommet som samspillsfaktor sammen med høyttalerne.
    Og da er det jo fullt mulig at man ved et dårlig/vanskelig lytterom virkelig ikke får f eks Kef Blade til å spille særlig godt....

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn