Hva er de beste elementene til Ultimate DIY høytaler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bx skrev:
    OMF,

    Du burde se nærmere på muligheten for sandwichløsning med sand eller tilsvarende i midten. Det gir svært tunge kabinetter og byggeprossessen er tungvint men resultatet er 100 ganger dødere (rent subjektivt, har ikke målt) enn sandwichkonstruksjoner med akrylpasta, viskoelastisk lim eller tilsvarende.
    Eller kjøpe et par Adam høyttalere? Kommer sannelig langt med 200 000 der også.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Siden du
    a) Vurderer bassøyler
    b) Legger listen høyt
    + siden Linkwitz Orion er nevnt...:

    Det som imponerte aller mest med Orion var nok bassen for min del. Meget bra! Jeg antar at man fort trenger litt headroom hvis man skal lytte på opptil 4m avstand. Jeg hadde muligens vurdert stacking av Phoenix-kassene - det tror jeg hadde blitt temmelig bra hva bass angår... 3 eller 4 i høyden pr. side? ;D


    Jeg vet ikke hvor forenlig det er med dipol-bassøyler sammen med monopolare monitorer; der kan kanskje andre svare på.

    Mvh. Johan
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg kunne bygget et lytterom som var minst 9 x 5 meter, gjerne med "cathedral ceiling" som amerikanerne sier, så skulle jeg definitivt prøvd dipoler jeg også. Der har plassering i rommet relativt til vegger og lytteposisjon veldig mye å si.

    Greia med dipolene er som kjent at spredningsmønsteret i rommet er tilnærmet uavhengig av frekvens, sånn at romklangen har samme frekvensspektrum som direktelyden. Plassering og vinkling sørger for at nivå og tidsforsinkelse på refleksjonene blir "riktig" for ørets opplevelse av innspillingsrommet. Under optimale betingelser kan man visstnok få til uvanlig realistisk resultat. "Visstnok", fordi rommene hos meg er for små til at jeg har brydd meg om å forsøke dette selv. Se www.linkwitzlab.com for mye info om dette.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Rojoh skrev:
    Det som imponerte aller mest med Orion var nok bassen for min del. Meget bra!
    Ikke for å sensurere deg, Rojoh, men som jeg skrev lenger oppe i tråden:

    coolbiz skrev:
    .. jeg ved èn anledning var dum nok til å "demonstrere" mine Orion+ i et lytterom som så tilforlatelig ut, men som det i etterkant gikk opp for meg at avvek på flere måter fra Linkwitz' minstekrav. Det låt ikke særlig bra.
    Og det gjaldt bassen også, faktisk.

    Stikk innom neste gang du er i byen, så vil du få et ganske annet inntrykk enn sist. ;)
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    coolbiz skrev:
    Rojoh skrev:
    Det som imponerte aller mest med Orion var nok bassen for min del. Meget bra!
    Ikke for å sensurere deg, Rojoh, men som jeg skrev lenger oppe i tråden:

    coolbiz skrev:
    .. jeg ved èn anledning var dum nok til å "demonstrere" mine Orion+ i et lytterom som så tilforlatelig ut, men som det i etterkant gikk opp for meg at avvek på flere måter fra Linkwitz' minstekrav. Det låt ikke særlig bra.
    Og det gjaldt bassen også, faktisk.

    Stikk innom neste gang du er i byen, så vil du få et ganske annet inntrykk enn sist. ;)
    Bassen imponerte likevel. :) Blir nok tur til byen i løpet høsten og tar gjerne turen innom hvis får det til å passe.

    Mvh. Johan
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Bx skrev:
    Du burde se nærmere på muligheten for sandwichløsning med sand eller tilsvarende i midten. Det gir svært tunge kabinetter og byggeprossessen er tungvint men resultatet er 100 ganger dødere (rent subjektivt, har ikke målt) enn sandwichkonstruksjoner med akrylpasta, viskoelastisk lim eller tilsvarende.
    Jeg har slik sandkonstruksjon på mine høyttalere.

    Noe uvant å utføre den sedvanlige knoketesten på de. Hører ikke noe kasselyd i det hele tatt - helt dødt.

    Men det er aldri noe jeg hadde prøvd å bygge selv.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Rojoh skrev:
    Siden du
    a) Vurderer bassøyler
    b) Legger listen høyt
    + siden Linkwitz Orion er nevnt...:

    Det som imponerte aller mest med Orion var nok bassen for min del. Meget bra! Jeg antar at man fort trenger litt headroom hvis man skal lytte på opptil 4m avstand. Jeg hadde muligens vurdert stacking av Phoenix-kassene - det tror jeg hadde blitt temmelig bra hva bass angår... 3 eller 4 i høyden pr. side? ;D


    Jeg vet ikke hvor forenlig det er med dipol-bassøyler sammen med monopolare monitorer; der kan kanskje andre svare på.

    Mvh. Johan
    Den varianten omtales også som Ripole se http://www.lautsprechershop.de/hifi/index_en.htm?/hifi/ripol_en.htm + litt googling: http://www.google.no/search?hl=no&q=ripole+sub&meta=

    Jeg har et «IIKEA-prosjekt» over temaet med to Dynabel dB12, som har vært halvferdig litt for lenge. Jeg må bestemme meg for en passende subbforsterker med to kanaler a ca 100W og god funksjonalitet på delefilter og EQ ... Hypex AS100 er vel det mest nærliggende.

    mvh
    KJ
     

    runeb

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    48
    Antall liker
    53
    Hei!

    Litt sent ute muligens, men uansett. Jeg har benyttet litt forskjellige elementer opp gjennom tidene, de første Thiel allerede i -96. Som du ser på bildet, så har det nå sneket seg inn en Thiel nederst til høyre. Diskanten har stått der i mange år. Tanken er å komplettere med Thile elementer, dog ikke til den dypeste bass. Så får vi se,eller rettere sagt høre, hvordan dette tar seg ut..........

    Om det kunne bidra til noe, så bor jeg i Porsgrunn. For øvrig finnes det andre høyttalere i huset som er bestykket med Thiel elementer.

    Mvh
    Runeb
     

    Vedlegg

    A

    audiosan

    Gjest
    KJ skrev:
    Rojoh skrev:
    Siden du
    a) Vurderer bassøyler
    b) Legger listen høyt
    + siden Linkwitz Orion er nevnt...:

    Det som imponerte aller mest med Orion var nok bassen for min del. Meget bra! Jeg antar at man fort trenger litt headroom hvis man skal lytte på opptil 4m avstand. Jeg hadde muligens vurdert stacking av Phoenix-kassene - det tror jeg hadde blitt temmelig bra hva bass angår... 3 eller 4 i høyden pr. side? ;D


    Jeg vet ikke hvor forenlig det er med dipol-bassøyler sammen med monopolare monitorer; der kan kanskje andre svare på.

    Mvh. Johan
    Den varianten omtales også som Ripole se http://www.lautsprechershop.de/hifi/index_en.htm?/hifi/ripol_en.htm + litt googling: http://www.google.no/search?hl=no&q=ripole+sub&meta=

    Jeg har et «IIKEA-prosjekt» over temaet med to Dynabel dB12, som har vært halvferdig litt for lenge. Jeg må bestemme meg for en passende subbforsterker med to kanaler a ca 100W og god funksjonalitet på delefilter og EQ ... Hypex AS100 er vel det mest nærliggende.

    mvh
    KJ
    Hypex AS2.100 kan definitivt anbefales:) bruker den selv til PC høytalerene:)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Bx skrev:
    Du burde se nærmere på muligheten for sandwichløsning med sand eller tilsvarende i midten. Det gir svært tunge kabinetter og byggeprossessen er tungvint men resultatet er 100 ganger dødere (rent subjektivt, har ikke målt) enn sandwichkonstruksjoner med akrylpasta, viskoelastisk lim eller tilsvarende.
    Jeg har slik sandkonstruksjon på mine høyttalere.

    Noe uvant å utføre den sedvanlige knoketesten på de. Hører ikke noe kasselyd i det hele tatt - helt dødt.

    Men det er aldri noe jeg hadde prøvd å bygge selv.
    Disse er også bygd som en kasse i kasse løsning der innerste kasse er 99% avskilt fra ytre med sand (silikon runt elementet og kabel)
    Elementet er også festet i innerste kassa som igjen er limt sammen av mange ulike "smultringer" så innvendig flater blir veldig rotete, for så til slutt tette den med 4-5 lag med smøremembran utvendig. Ferdig kasse er mellom 5 til 8cm tykk - vekt 70kg og steindød
    Elementene er vel ikke de råest, men det spiller helt greit.
    Bare noen tips om kassebygg fra en superamatør ;D
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Tom!

    Der har du jo et utgangspunkt som er veldig likt det jeg tenker på for mine (påtenkte - jeg har skrevet 2-3 år tidshorisont på dette - lytterommet må bli ferdig først og der sitter fremdeles kommunen og ruger på søknaden) satelitter.

    Jeg tenkte nok en noe mer forseggjort baffel, med noe mer runde former og kanskje ikke så mye vinkel....(den må jo beregnes ut i fra lytteavstand...).

    En annen mulighet er jo å gjøre som du (og Rockport, Respons, mfl ) - å bruke tykk filt og legge mindre ressurser i runde og naturlige kurver...

    edit: Men jeg har i grunn vanskelig for å tenke meg (Med mulig unntak av baffelen) et bedre høytalerkabinett for diskant/mellomtone). Slankt, tungt og dødt. Men både størrelsen, vekten og komplisert fremstilling gjør at dette ikke lar seg gjøre i kommersielle høytalere!

    Et spørsmål - Jeg regner med at den 1% som ikke er sand - er en eller annen form for festing mellom de to kassene - hva har du brukt der. Jeg hadde sett for meg en eller annen fom for limte gummipads...?


    Mvh
    OMF
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    911
    Antall liker
    282
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Ambisiøst prosjekt igjen, OMF. Mitt tips er å ikke forhaste seg, planlegging er halve arbeidet og også moroa!


    Husker du hva jeg fabulerte med Derek om i halvfylla? En høyttaler med basseksjon i Line Array, dipol og i push-pull konfigurasjon face2face?

    Siterer fra KJ i Valentinos drodletråd:

    Det er først og fremst forvregning av lik orden som undertrykkes noe - partallsforvregning er stort sett asymetrisk. Noe forenklet ift. et høyttalerelement betyr det at de ulike komponentene av partallsforvregning stort sett oppstår enten på utsving eller innsving. Med to elementer som jobber paralelt, med det ene elementet på utsving og det andre på innsving, så reduseres betydningen av disse forvregningskompentene ift det totale lydnivået. En mer effektiv «kanselering» av partallsforvregningen kan oppnås med elementene i push-pull, front mot front, med så lite mellomrom/luft mellom membranene som praktisk mulig.

    mvh
    KJ
    Hvis du er opptatt av å få forvrengningen ned er kanskje dette noe å tenke på?

    Det var i allefall i disse banene jeg tenkte når en SOTA DIY HT skulle lages...

    Mvh
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Re. sandfylling:

    Kan dere ikke legge 1-2 lag med 4 mm bitumen i stedet for sand? Da trenger det ikke være noen kontaktpunkter mellom indre og ytre kasse.

    Spennende tråd!

    Gisle
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Peter!

    Litt usikker på om jeg skjønner helt hva du tenker der...?

    Mvh
    OMF
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    OMF skrev:
    Et spørsmål - Jeg regner med at den 1% som ikke er sand - er en eller annen form for festing mellom de to kassene - hva har du brukt der. Jeg hadde sett for meg en eller annen fom for limte gummpads...?
    Når elementet skal festes i innerste kassen må det være en ring/foring for å få elementet i flukt med ytterste kasse. Denne ringen stikker ut i hullet til den ytterste kassen uten berøring, og mellom der brukte jeg myk silikon for at sanden ikke skal renne ut. Samme kan en gjøre bak der høyttalerkabelen skal ut - Et lite område med silikon/gummipads
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Audiodidakt skrev:
    Re. sandfylling:

    Kan dere ikke legge 1-2 lag med 4 mm bitumen i stedet for sand? Da trenger det ikke være noen kontaktpunkter mellom indre og ytre kasse.

    Spennende tråd!

    Gisle
    Bitumen demper vibrasjoner mye dårligere en et lag med sand - har prøvd!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Imponerende kabinettkonstruksjon du har fått til der Tom,

    Da jeg bygde mine siste små kjøkkenhøyttalere gjorde jeg en del kritisk lytte-sammenlikning med mine Accuton-baserte satelitter. Førstnevnte ble bygd med to lag tynn mdf og akrylpasta imellom. Sistnevnte med to lag tynn mdf og sand i mellom. Det var bedre transparens i Accuton-satelittene men jeg mistenker at mesteparten av dette skyldtes sandfylte vegger. Dette er forbedringer som høres.

    Jeg har ikke gått fullt så grundig til verks i å isolere innerside og ytterside, så jeg har noen "svake punkter" der gjennomgangen er vesentlig høyere enn der det er sand.

    Men det er kanskje litt andre krav i de nedre oktaver? Bassene i mine 3-veis ble bygd uten demping i sin tid. 3 lag med MDF og viskøst lim imellom. Eikestaver som avstivere. To lag bidumen innvendig på den lengste veggen. Delefilteret i en provisorisk sandkasse, tettet med Mac Gyver tape. Og ellers bare luft.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Peter skrev:
    Ambisiøst prosjekt igjen, OMF. Mitt tips er å ikke forhaste seg, planlegging er halve arbeidet og også moroa!


    Husker du hva jeg fabulerte med Derek om i halvfylla? En høyttaler med basseksjon i Line Array, dipol og i push-pull konfigurasjon face2face?

    Siterer fra KJ i Valentinos drodletråd:

    Det er først og fremst forvregning av lik orden som undertrykkes noe - partallsforvregning er stort sett asymetrisk. Noe forenklet ift. et høyttalerelement betyr det at de ulike komponentene av partallsforvregning stort sett oppstår enten på utsving eller innsving. Med to elementer som jobber paralelt, med det ene elementet på utsving og det andre på innsving, så reduseres betydningen av disse forvregningskompentene ift det totale lydnivået. En mer effektiv «kanselering» av partallsforvregningen kan oppnås med elementene i push-pull, front mot front, med så lite mellomrom/luft mellom membranene som praktisk mulig.

    mvh
    KJ
    Hvis du er opptatt av å få forvrengningen ned er kanskje dette noe å tenke på?

    Det var i allefall i disse banene jeg tenkte når en SOTA DIY HT skulle lages...

    Mvh
    Jeg er redd det ikke er noen automatikk i kanselleringen. Det jeg er redd du først og fremst risikerer er å flytte partallskomponentene oppover i orden.
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    911
    Antall liker
    282
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    OMF skrev:
    Hei Peter!

    Litt usikker på om jeg skjønner helt hva du tenker der...?

    Mvh
    OMF
    Bruker Orion som eksempel:

    I stedet for å ha en bakovervendt bass over eller under en forovervendt i en dipolløsning, så monteres de 2 elementene mot hverandre (membran mot membran, med minst mulig mellomrom) i en åpen baffel. X antall av denne stables i høyden.

    Dette er overhodet ikke gjennomtenkt, husket bare jeg diskuterte denne løsningen med Derek... Da med et høyt delt Mangerelement (eller annen diskantløsning) + 2 stk ATC mellomtonedomer i MTM-konfigurasjon. Dipol bass over og under denne seksjonen. Slik at det blir WWWMTMWWW for eksempel. Eller som 12x12 har det, med en satelitt + bass-tårn.

    Og Sjokolade-is-mannen arresterer meg med en gang, kanskje problemene bare flyttes.

    Det var kun ment som et innspill, så får de som kan teorien bedre enn meg diskutere om det er en god idè. Men det er vel meningen med denne tråden - å få innspill som drøftes - og forkastes eller taes med videre!
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Angående sandwich-løsning:

    Ved valg av sand i stedet for viskoelastisk lim, acryl, bitumen etc: hvor tjukt må sandlaget være for at dempingen skal være akseptabel? Holder det med eksempelvis 1 cm?

    Mulig det er sagt tidligere i tråden, men:
    a) for diskant/mellomtonekammer: "Mass is king!" --> desto større masse, desto lavere frekvenser fra elementene må til for å lage svingninger / resonanser. Med andre ord legger en kassens egensvingning under elementenes arbeidsområde
    b) for bass: stivhet er best fordi det gjør at det skal desto høyere frekvenser fra elementet for å lage svingninger / resonanser. De evt. resonanser som kommer, kan dempes relativt bra med bitumen etc

    Mvh Gisle
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Audiodidakt skrev:
    Angående sandwich-løsning:

    Ved valg av sand i stedet for viskoelastisk lim, acryl, bitumen etc: hvor tjukt må sandlaget være for at dempingen skal være akseptabel? Holder det med eksempelvis 1 cm?


    Mvh Gisle
    Jeg har kun 7 mm mellom, men det blir sikkert bedre til tykkere det er.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Peter skrev:
    Og Sjokolade-is-mannen arresterer meg med en gang, kanskje problemene bare flyttes.
    Vel, nå skal det nevnes at det i stor grad er hovedsaklig 2. og 3. harmonisk forvrengning som er generert av magnetsystemet/spolen. I praksis vil nok en del av den 2. harmoniske transformeres til 3.harmonisk, noe enkelte mener kan være positivt.

    MVH
    Sjokoladeismannen
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    8x12_TOM skrev:
    Audiodidakt skrev:
    Angående sandwich-løsning:

    Ved valg av sand i stedet for viskoelastisk lim, acryl, bitumen etc: hvor tjukt må sandlaget være for at dempingen skal være akseptabel? Holder det med eksempelvis 1 cm?


    Mvh Gisle
    Jeg har kun 7 mm mellom, men det blir sikkert bedre til tykkere det er.
    Jeg yar bygd 7-6-7 mm, dvs totalt 20 mm tykkelse. Og da med 6 mm sand i midten. Det er kanskje de dødeste toveisene jeg har vært borti - selv om frontene ble laget med vanlig sandwich med mdf - akryl - mdf. Men på fullrangene er det betydelig mer sand. Og også tykkere mdf. Der er det praktisk talt helt stille i de veggene som er 100% sand.

    Tror ikke det skal mange mm sand til før resultatet blir meget bra. Men hvis vibrasjonene får mye sand å bade i så blir det ganske mye bedre.
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    911
    Antall liker
    282
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Snickers-is skrev:
    Vel, nå skal det nevnes at det i stor grad er hovedsaklig 2. og 3. harmonisk forvrengning som er generert av magnetsystemet/spolen. I praksis vil nok en del av den 2. harmoniske transformeres til 3.harmonisk, noe enkelte mener kan være positivt.

    MVH
    Sjokoladeismannen
    Det var en fuktig kveld når jeg diskuterte dette med Derek Wilson, men tror jeg husker at han i utgangspunktet var enig i at denne løsningen var god. Men dyr siden du må ha så mange elementer, slik at det måtte bli en DIY-løsning da det sikkert ble håpløst å selge!

    P
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    911
    Antall liker
    282
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    På den annen side:

    Er det fornuftig, som OMF spurte om i utgangspunktet, å benytte Accuton som diskant og mellomtone? Siden begge elementene er omvendte domer, vil vel karakteristikk i delingsområdet på begge elementene bli ganske likt? Eller er jeg på bærtur?

    Uansett må vel OMF klart definere hva han er ute etter, og så se på løsninger som kan levere dette.




    Og etter min personlige oppfatning er det bare 2 løsninger i bassen som fungerer godt nok, lukket kasse eller dipol!
    (da utelukker jeg ripol siden jeg ikke har hørt denne løsningen...)


    Da sender jeg tankespinningen videre :D
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    Vedrørende Sanddæmning er det efter min erfaring vigtigt at det træ man benytter er "dårligt" mdf er ikke optimalt, derimod dårlig spånplade eller dårlig birke-krydsfiner er godt, den kasse jeg lavede var 10 m 15mm 10mm, og det var dødt meget dødt der hørtes intet af den sædvanlige forvrængning når der blev skruet op, der lød bare et blonk når svingspolen forlod magnetgabet, og så var det hen og skrue ned i en fart.

    Jeg lavede også en gang en kasse med samme hulrum som ovenstående, men fyldt op med asfalt, det var også godt, meget dødt, men det blev ved at lugte som nylagt vej, så det kan jeg ikke anbefale.

    I øvrigt har jeg indkøbt AMT diskant til et kommende projekt, den har en peak ved ca 5.5KHz, ca 2.5 KHz bred, der skal dæmpes med 3-4 db ellers måler den flot, og impedans kurven er fantastisk bortset fra et lille hop ved resonansfrekvensen.
    Jeg tro dog at lyden fra den vil skille sig for meget ud ved en to vejs konstruktion, det kan dog godt være at Accuton kan matche den i hurtighed, men ellers tro jeg AMT er bedst i et trevejs system med et filter som Sten Duelunds eller B&O fillerdriver.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.775
    Antall liker
    21.661
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har svært gode brukererfaringer med kombinasjonen Mundorf 2340 (AMT) og SEAS W15CH001 i MTM. Skulle det bli bedre må det nok et slikt Sandwichkabinett a la 8X12_TOM sitt til.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Drar denne frem igjen ettersom jeg igjen har begynt å dagdrømme.....

    Må si at jeg har lyst på Accuton....kan alle disse ta feil.....? Sier ikke at alle statement høytalere bruker Accuton og at andre ting ikke funker...., men de er litt overrepresentert er de ikke....?










    Hva tenker jeg.....

    Jo en relativt lik høytaler som Coltrane Supreme...., men
    *Mye smalere baffel
    *Diamant diskant i toppen
    *Diamant mellomtone
    *flere "nedre mellomtone" elementer 6 x 5 tommer eller noe slikt som kan spille ned til ca 300Hz..?
    *Eget basstårn - kan få til et tårn som spiller med skikkelig trøkk ned til 20Hz som samtidig oppfører seg fint opp til 3-400 Hz - eller bør man dele oppgaven i 2....?


    Mvh
    OMF
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Skal til med ett vinterprosjekt av høyttalerbygging selv og har blitt tipset av Snickers-is om valg av mellomtoner.
    Dette skal vist være hotte saker.

    En 6" fra Morel
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Jeg forstår ikke denne accuton-hypen. De har aldri laget en eksepsjonelt god mellomtone, de har aldri laget en eksepsjonelt god bass og de har aldri laget en eksepsjonelt god diskant. De er "på det jevne" uansett hva de gjør. For meg funker standard Seas Prestige like bra, og til 1/10 av prisen ofte. Det er virkelig vanskelig å finne hederlige unntak, og de få untakene koster så mye at det er til å le av.

    Man kan si hva man vil, men Accuton har av en eller annen grunn blitt et statusmerke. Samtidig har de et karakteristisk utseende som "ikke er til å misforstå". Man kan "se at det er high end". Tar jeg ikke feil er Accuton et ofte benyttet og vel fungerende salgsargument i seg selv.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    bambadoo skrev:
    Tror du ikke Snickers tipset meg om samme elementet :)
    Og med god grunn. Makan til gjennomført konstruksjon fra ende til annen har jeg aldri sett før.
     
    T

    timc

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Jeg forstår ikke denne accuton-hypen. De har aldri laget en eksepsjonelt god mellomtone, de har aldri laget en eksepsjonelt god bass og de har aldri laget en eksepsjonelt god diskant. De er "på det jevne" uansett hva de gjør. For meg funker standard Seas Prestige like bra, og til 1/10 av prisen ofte. Det er virkelig vanskelig å finne hederlige unntak, og de få untakene koster så mye at det er til å le av.

    Man kan si hva man vil, men Accuton har av en eller annen grunn blitt et statusmerke. Samtidig har de et karakteristisk utseende som "ikke er til å misforstå". Man kan "se at det er high end". Tar jeg ikke feil er Accuton et ofte benyttet og vel fungerende salgsargument i seg selv.
    Hyll hyll! Har sagt det samme selv i lang tid.

    Nå holder jeg på med sprøtt dyre elementer selv også, så kanskje jeg skal være litt forsiktig ;)


    Edit: Morelen så fin ut den. Litt lav følsomhet etter min smak, men databladet ser meget pent ut.
     
    T

    timc

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    En 6" fra Morel
    Er dette mellomtonen som ATC og Proac bruker?
    Dersom du tenker på den som står f.eks i D100 så nei. Det er 3" domer. Morelen er ikke en dome i så måte. Det er ett vanlig ellement med 3" svingspole.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Snickers-is skrev:
    Jeg forstår ikke denne accuton-hypen. De har aldri laget en eksepsjonelt god mellomtone, de har aldri
    Nei si det du,... man skal aldri si aldri men det kan jo være at alle disse HT produsenter rett og slett ikke vet bedre eller kanskje bare det er du som vet best !? Herregud da mann.
     
    T

    timc

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg forstår ikke denne accuton-hypen. De har aldri laget en eksepsjonelt god mellomtone, de har aldri
    Nei si det du,... man skal aldri si aldri men det kan jo være at alle disse HT produsenter rett og slett ikke vet bedre eller kanskje bare det er du som vet best !? Herregud da mann.
    Er det så vanskelig å skjønne at:

    1. Snickers kan mer om elektrodynamiske systemer enn de aller fleste her inne.
    2. Hvofor skal Accuton være så mye bedre enn alle andre? Til og med de som har holdt på mye lengre. Eks. JBL/TAD/Tannoy ++. Sier ikke at de nødvendigvis er dårligere, men hvorfor så mye bedre? Ingenting teknisk som tilsier det.
    3. Pris selger. Sånn er det bare. Innenfor alle "consumer" bransjer. Man tar den prisen man kan, ikke den man må ha (stort sett). Tenker nå spesielt på veldig dyre ting.

    Kan jo dra en paralell til bilverdenen. Mercedes er dyrt, men likevel har de mer teknisk trøbbel en f.eks Skoda. Man betaler for feeling, luksus, og i enkelte tilfeller funksjoner, og brukervennlighet (BO).
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe...snart kommer hele Theil og Marten klanen til å brøle her inne... Jeg for min del har sjelden hørt så mye MUSIKK som med et modifisert Lowther element.. Og dette elementet er kjent for sine særegenheter og mangler..Men det spiller musikk når det gis de rette omgivelser.... Kermaikk og dets like hører til bla på kjøkkenent, ikke i en hifi høytaler.. ;D
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    johnnygrandis skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg forstår ikke denne accuton-hypen. De har aldri laget en eksepsjonelt god mellomtone, de har aldri
    Nei si det du,... man skal aldri si aldri men det kan jo være at alle disse HT produsenter rett og slett ikke vet bedre eller kanskje bare det er du som vet best !? Herregud da mann.
    Nå er jeg langt fra alene om å mene akkurat det.

    Som sagt, ikke direkte dårlig (vel, noen av dem er faktisk direkte dårlige), men det skal ikke mange kaloriene til for å finne noe som er bedre og langt billigere.


    Hehe HCS, jeg regner ikke med at dette får passere i stillhet. Jeg bør vel bare forberede meg på trusler fra en innflyttet bergenser med bransjeinteresser...
     
    T

    timc

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Jeg bør vel bare forberede meg på trusler fra en innflyttet bergenser med bransjeinteresser...
    Bare slapp av. Jeg er fra vestlandet og kan bekrefte at Bergensere bjeffer værre enn de biter ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn