Hva er de beste elementene til Ultimate DIY høytaler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Skal tro om ikke JBL 2269H må være noe i nærheten av det ultimate sub-bass elementet til DIY sub-er? Noen som har erfaringer? Merker det klør litt i fingrene etter å prøve sirkelsaga og fresen igjen..

    Mvh
     
    T

    timc

    Gjest
    toref skrev:
    Skal tro om ikke JBL 2269H må være noe i nærheten av det ultimate sub-bass elementet til DIY sub-er? Noen som har erfaringer? Merker det klør litt i fingrene etter å prøve sirkelsaga og fresen igjen..

    Mvh
    Joda. Men det er beregnet for bruk sammen med EQ, og det koster hellsikes mye.

    Tror faktisk at til hjemmebruk kommer du lengre med 2245H

    Uansett vil nok antallet andre elementer du kan få for prisen av èn 2269 gi ett enda bedre resultat.

    Som single sub, tror jeg ikke det blir så veldig mye bedre. Forutsatt at man ikke skal ekstremt dypt. Ville ikke presset elementet noe særlig mer enn til 20Hz.
     
    T

    timc

    Gjest
    frans skrev:
    BTW: Accuton C173-6 har imponerende lav forvrenging helt ned til 80-90 hz. Forvrengingen i grunntoneområdet er jo helt utmerket og kan vel knapt gjøres bedre? Seas W18ex001 er dog i nærheten og minst like bra i området 250 hz til 1,2 khz.
    Dette er en simulering. Ikke reelle data.

    Det er heller ikke oppgitt hvilket lydtrykk man tester med.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    timc skrev:
    toref skrev:
    Skal tro om ikke JBL 2269H må være noe i nærheten av det ultimate sub-bass elementet til DIY sub-er? Noen som har erfaringer? Merker det klør litt i fingrene etter å prøve sirkelsaga og fresen igjen..

    Mvh
    Joda. Men det er beregnet for bruk sammen med EQ, og det koster hellsikes mye.

    Tror faktisk at til hjemmebruk kommer du lengre med 2245H

    Uansett vil nok antallet andre elementer du kan få for prisen av èn 2269 gi ett enda bedre resultat.

    Som single sub, tror jeg ikke det blir så veldig mye bedre. Forutsatt at man ikke skal ekstremt dypt. Ville ikke presset elementet noe særlig mer enn til 20Hz.
    Det var dette med kost/nytte effekten ja. :) Glemte å sjekke priser. (Tilgjengelighet også, for den saks skyld.) Men for mitt bruk er det utelukkende musikk, og for det alt vesentlige av musikken min er det nok 30 Hz og opp.

    Mvh
     
    T

    timc

    Gjest
    Har du råd, så kjør på! Har lyst på slike selv. Om ikke annet en for eksperimentering sin skyld. Aner ikke noe om hvordan de låter.

    Baldrick skrev i en annen tråd at han trodde prisen i Norge var 18.000,-

    2245 kan du få for rundt 5000,- tror jeg.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    timc skrev:
    frans skrev:
    BTW: Accuton C173-6 har imponerende lav forvrenging helt ned til 80-90 hz. Forvrengingen i grunntoneområdet er jo helt utmerket og kan vel knapt gjøres bedre? Seas W18ex001 er dog i nærheten og minst like bra i området 250 hz til 1,2 khz.
    Dette er en simulering. Ikke reelle data.

    Det er heller ikke oppgitt hvilket lydtrykk man tester med.
    Er det ikke målt med deres Klippel målesystem da? Forøvrig oppgir de at målingene skjer ved 1W.
     
    T

    timc

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    timc skrev:
    frans skrev:
    BTW: Accuton C173-6 har imponerende lav forvrenging helt ned til 80-90 hz. Forvrengingen i grunntoneområdet er jo helt utmerket og kan vel knapt gjøres bedre? Seas W18ex001 er dog i nærheten og minst like bra i området 250 hz til 1,2 khz.
    Dette er en simulering. Ikke reelle data.

    Det er heller ikke oppgitt hvilket lydtrykk man tester med.
    Er det ikke målt med deres Klippel målesystem da? Forøvrig oppgir de at målingene skjer ved 1W.
    Er det? Jeg trodde det var Klippel simuleringer...

    Kan noen bekrefte?

    Hvor fant du det med 1w?


    Edit: Fant det til slutt. Er Klippel analyzer ja. Da er det reelle målinger. Kunne vært interessant å se hva som skjer med forvrengning som funksjon av påtrykk. Kompresjon hadde også vært av interesse.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    timc skrev:
    Har du råd, så kjør på! Har lyst på slike selv. Om ikke annet en for eksperimentering sin skyld. Aner ikke noe om hvordan de låter.

    Baldrick skrev i en annen tråd at han trodde prisen i Norge var 18.000,-
    Au au.. Dette var dyrt ja. :-\

    Mvh
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    timc skrev:
    Snickers-is skrev:
    timc skrev:
    frans skrev:
    BTW: Accuton C173-6 har imponerende lav forvrenging helt ned til 80-90 hz. Forvrengingen i grunntoneområdet er jo helt utmerket og kan vel knapt gjøres bedre? Seas W18ex001 er dog i nærheten og minst like bra i området 250 hz til 1,2 khz.
    Dette er en simulering. Ikke reelle data.

    Det er heller ikke oppgitt hvilket lydtrykk man tester med.
    Er det ikke målt med deres Klippel målesystem da? Forøvrig oppgir de at målingene skjer ved 1W.
    Er det? Jeg trodde det var Klippel simuleringer...

    Kan noen bekrefte?

    Hvor fant du det med 1w?


    Edit: Fant det til slutt. Er Klippel analyzer ja. Da er det reelle målinger. Kunne vært interessant å se hva som skjer med forvrengning som funksjon av påtrykk. Kompresjon hadde også vært av interesse.
    De harmoniske forvrengningstallene for 2. og 3. harm ved 1W er jo særdeles lite interessante. De sier ingen ting om impulssvar osv. De sier heller ingen ting om hvor store variasjoner som dukker opp når man endrer signalpåtrykk.

    BMS sin heftigste 18" måles for eksempel ved oppunder 130dB SPL (1000W), og gir da pene 10% 2. harmonisk og under 1% 3. harmonisk.

    Noen av de mest problematiske forvrengningsfenomenene til Accuton er jo forøvrig ikke harmoniske. Energilagring i de keramiske membranene er et stort problem. Dette vises tydelig i elementenes primære arbeidsområde og målinger viser typisk 2-5 ganger mer etterslep enn konkurrenter det er naturlig å sammenlikne med.

    Accuton (ca 1,5ms)


    Hiquphon OW1 (Det meste er borte etter 0,25ms)


    Seas T22 (nesten på høyde med Hiquohon)
     
    T

    timc

    Gjest
    Når det gjelder etterslepp (energilagring) tror jeg det er to ting man må tenke på. Det ene er tiden, som du påpeker her. Det andre som jeg selv tror er minst like viktig, er hvor jevnt forløpet er.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn